Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 142 344
  • 10 753

Fordél

Jäsen
Kyllä se töissä käyminen aiheuttaa ongelmia, ja ei, opiskelijaelämä ei ole ainoa joka silloin kärsii. Opiskelu tulee haastavammaksi heti kun pitäisi samaan aikaan käydä töissä.

Työssäkäyminen aiheuttaa korkeintaan haasteita, mutta opiskelu ja osa-aikatyö on oikein hyvin sovitettavissa yhteen. Kyse on ihan vain omasta itsekurista ja kyvystä aikatauluttaa arkea.

Ja kolmen kuukauden töillä pitäisi sitten pärjätä helposti koko vuosi? Ottaen huomioon kesätyöläisten suhteellisen pienen palkan, ei se kovin hyvin riitä loppuvuodeksi.

Kyllä ainakin itse pärjäsin oikein hyvin, ei mitään ongelmaa. Kävin vielä oikeastaan joka viikonloppu kotona muutaman sadan kilsan päässä eli rahaa paloi matkustamiseenkin. Opiskelin syyskuusta toukokuuhun ja 3-4 kuukautta olin aina kesäisin töissä. Varmasti pääkaupunkiseudulla olisi ollut tiukkaa, mutta eiköhän sielläkin olisi eletty.

En oikeasti ymmärrä tätä valitusta työn ja opiskelun yhteensovittamisesta.
 

Fordél

Jäsen
Minä taas en ymmärrä ihmisiä jotka eivät näe oman kuplansa ulkopuolelle. Siksi varmaan en jaksa tätäkään keskustelua jatkaa.

En tiedä mistä kuplasta on kyse, jos on itse opiskellut seitsemän vuotta (pari tutkintoa) ja rahoittanut opiskelunsa valtion tukien lisäksi ihan itse juuri edellä esittämälläni mallila. Ei esim. tullut vanhemmilta jeesiä. Ja opiskeluista ei ole kuitenkaan kulunut niin montaa vuotta, että opiskelijoiden elämä olisi muuttunut jotenkin dramaattisesti. Varmasti tilanteita on eria, mutta uskallan väittää, että valtaosa pystyy valmistumaan ihan ajoissa ja rahoittamaan opintonsa työskentelemällä kesäisin ja/tai opiskeluiden ohessa.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä mistä kuplasta on kyse, jos on itse opiskellut seitsemän vuotta (pari tutkintoa) ja rahoittanut opiskelunsa valtion tukien lisäksi ihan itse juuri edellä esittämälläni mallila. Ei esim. tullut vanhemmilta jeesiä. Ja opiskeluista ei ole kuitenkaan kulunut niin montaa vuotta, että opiskelijoiden elämä olisi muuttunut jotenkin dramaattisesti. Varmasti tilanteita on eria, mutta uskallan väittää, että valtaosa pystyy valmistumaan ihan ajoissa ja rahoittamaan opintonsa työskentelemällä kesäisin ja/tai opiskeluiden ohessa.

7 vuotta ja pari tutkintoa? Puhutaanko tässä yliopistotason tutkinnoista ja samalla käyty töissä?
 

Fordél

Jäsen
7 vuotta ja pari tutkintoa? Puhutaanko tässä yliopistotason tutkinnoista ja samalla käyty töissä?

Toinen yliopisto ja toinen amk. Töissä käyty lähinnä touko/kesäkuu-elokuu ja lisäksi joitain hajapäiviä siellä täällä.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toinen yliopisto ja toinen amk. Töissä käyty lähinnä touko/kesäkuu-elokuu ja lisäksi joitain hajapäiviä siellä täällä.

Aika hyvin kun on 8,5 vuoden opiskelut tiivistetty 7 vuoteen. Ei kaikki tohon pysty.
 
Työn tekeminen opiskeluiden ohella voi myöskin alkaa vaikuttaa negatiivisesti opintosuorituksiin.

Kyllä se töissä käyminen aiheuttaa ongelmia, ja ei, opiskelijaelämä ei ole ainoa joka silloin kärsii.
No mitäpä, jos ei käy töissä opiskeluiden aikana, vaan nostaa sen lainan opintorahan lisäksi? Kun hoidat ne opiskelut ajallaan, kuten olettaa sopii, niin tadaa, omavastuun ylittävästä osuudesta katoaa lähes kolmannes. Aika hyvä sijoitus, sanoisin. Etenkin, jos lainasta jää vielä ylimääräistä, jonka voi oikeasti vaikka sijoittaa ja kun useamman vuoden päästä valmistumisesta tarvitsee vasta alkaa maksamaan takaisin lainaa, voi sijoituksista olla kertynyt jo ihan mukava potti.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Aika käsittämätön avautuminen taas vaihteeksi sinulta ja tietysti varsin poliittinen joka ei yllätä ketään. En usko että kukaan muu kuin fakkiintunut kommunisti voisi haaveilla 1987 edeltäviin aikoihin.

No, jos nyt olisit edes elänyt tuolloin. Kansalaisella meni oikeasti helvetin hyvin, verrattuna tänäiseen. Sitten rutto, kolera ja mustasurma päästettiin puikkoihin ja ainoa mikä on kehittynyt noista ajoista, on kansalaisille valehtelu. Epäilisin kuitenkin, ettei homma ollut ihan fakkiutuneen kommunistin ideaalin mukainen silloinkaan, minä kun olen ainoastaan fakkiutunut siihen, että valtiomiehet hoitaa valtion asioita ammattitaidolla ja etiikalla ja luovat kansalaisille aidosti mahdollisuuksia ihmisarvoiseen elämään, niin en tiedä noista kommunistin todellisista haaveista.

Täytyy ihan kysyä, sulla kun tuntuu olevan aito trauma tuon kommunismin kanssa, että juontuuko se ihan kotioloista, vai veikö vasemmiston puolueaktiivi sen sun ensimmäisen ja ainoan tyttöystävän kommunismin irstaisiin syövereihin. Kysyn ihan ystävyydellä ja pikkuisen huolestuneena, kun kirjoittamasi viittaa vahvasti fobiaan asian suhteen. Ehkä pelkäät sittenkin olevasi kommunisti, kun karskeilet kuin tom of Finland armeijassa kommunismin suhteen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kommunistisessa naappurivaltiossa oli se hyvä, että heille kelpasivat suomalaiset tuotteetkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Monellä höpöhöpö-alalla opiskelu tosiaan on kaikkea muuta kuin "työtä" ja riittää, kun käy luennot ja pari päivää ennen tenttiä vähän lukasee proffan luentodiat läpi. Mutta haluaisin nähdä opiskelijan joka omaksuu 1000-1500 sivua materiaalia 4-6 viikossa...

Oletko nyt tosissasi? Jos tekee normaalia työpäivää, aikaa on 160 - 240 tuntia eli tunnissa pitäisi pystyä omaksumaan maksimissaan 10 sivua. Viikonloput ja illat jää vapaaksi, voi tehdä mitä haluaa. Jopa kasvatustieteellisessä tentteihin vaaditaan yleensä luentojen lisäksi 500 - 1000 sivua kirjallisuutta.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oletko nyt tosissasi? Jos tekee normaalia työpäivää, aikaa on 160 - 240 tuntia eli tunnissa pitäisi pystyä omaksumaan maksimissaan 10 sivua. Viikonloput ja illat jää vapaaksi, voi tehdä mitä haluaa. Jopa kasvatustieteellisessä tentteihin vaaditaan yleensä luentojen lisäksi 500 - 1000 sivua kirjallisuutta.

Ihanan mustavalkoista. Toki laskutoimituksesi pitää paikkansa jos ei olisi esim. luentoja taikka muita opintoja kuten kieliopinnot (länsäolopakko), valinnaisista puhumattakaan.

Fakta on se, että painan yhtä pitkää päivää kuin normaali työtä tekevä ihminen (37,5h) mutta sillä erotuksella, että minun pitäisi vielä illalla ja viikonloppuisin mennä töihin jotta saisin katon pään päälle sekä makaroonia pöytään. Samalla naapurissa oleva Suomen arvokkain luonnonvara, työtön, räkii kattoon koko päivän mutta elää minua leveämmin. Jokin ei täsmää.

Kyllä minä sen verran olen perillä Suomen taloudellisesta tilanteesta, että hyväksyn leikkaukset opintotuesta. Mutta kun kyse määrällisesti suuresta summasta, ~80e/kk (prosentuaalisesti ~25%) niin odottaisin, että muutkin ryhmät osallistuvat talkoisiin vähintään samalla määrällä. Mutta työttömältä leikattiin peräti 0,83% ja muista tuista vissiin saman verran. Ei kovin oikeudenmukaista.
 
Viimeksi muokattu:

Urpo35

Jäsen
Suosikkijoukkue
Capitals
No mitäpä, jos ei käy töissä opiskeluiden aikana, vaan nostaa sen lainan opintorahan lisäksi? Kun hoidat ne opiskelut ajallaan, kuten olettaa sopii, niin tadaa, omavastuun ylittävästä osuudesta katoaa lähes kolmannes. Aika hyvä sijoitus, sanoisin. Etenkin, jos lainasta jää vielä ylimääräistä, jonka voi oikeasti vaikka sijoittaa ja kun useamman vuoden päästä valmistumisesta tarvitsee vasta alkaa maksamaan takaisin lainaa, voi sijoituksista olla kertynyt jo ihan mukava potti.
Laina on ihan hyvä tapa rahoittaa elämää nykyisillä säännöillä. Kyllähän sitä kannattaa harkita ja ottaa jos tilanne niin vaatii. Puhuinkin aikaisemmin vain noista "aina voi tehä töitä, ei se opiskeluita haittaa" jutuista ja niitten järjettömyyksistä.
 

Fremont

Jäsen
Jotenkin tulee aina mieleen lapsuus ja taloyhtiön pihatalkoot kun lukee/kuulee tuottamattoman portaan huutelevan kaikkien osallistumisesta talkoisiin. Pihatalkoissahan töiden ollessa ohi ja kaljanjuonnin alkaessa paikalle ilmestyi piilopaikoistaan "työmiehiä" narisemaan kuinka vähän kaljaa oli tarjolla ja merkkikin oli väärää.

Ja joo, itse hankin pari tutkintoa vanhemmalla iällä käyden samalla töissä ja lasten hoitokin sujui siinä ohessa vaimon tehdessä vuorotöitä. Eipä tuo yli-inhimillisiä ponnisteluja vaatinut, mitä nyt kaljabaareissa ei ehtinyt notkua eikä viihdeohjelmia töllötellä. Jokainen tietysti tablaa tyylillään...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Fakta on se, että painan yhtä pitkää päivää kuin normaali työtä tekevä ihminen (37,5h) mutta sillä erotuksella, että minun pitäisi vielä illalla ja viikonloppuisin mennä töihin jotta saisin katon pään päälle sekä makaroonia pöytään. Samalla naapurissa oleva Suomen arvokkain luonnonvara, työtön, räkii kattoon koko päivän mutta elää minua leveämmin. Jokin ei täsmää.

Kyllä minä sen verran olen perillä Suomen taloudellisesta tilanteesta, että hyväksyn leikkaukset opintotuesta. Mutta kun kyse määrällisesti suuresta summasta, ~80e/kk (prosentuaalisesti ~25%) niin odottaisin, että muutkin ryhmät osallistuvat talkoisiin vähintään samalla määrällä. Mutta työttömältä leikattiin peräti 0,83% ja muista tuista vissiin saman verran. Ei kovin oikeudenmukaista.

Miten tuolla 37.5 tunnin työviikolla onnistuu opintotuen nostaminen? Jos teet vain tilapäisesti duunia, et paina silloin yhtä pitkää päivää kuin normaali työtä tekevä ihminen.

Muutenkin ihmeellistä itkemistä. Itse tein kahta duunia samaan aikaan eli sellaiset 60 h viikossa kustantaakseni osan opiskeluistani. Nekin suoritin samaan aikaan ja ilman sentinkään tukea. En koe vääräksi vieläkään, että ihminen ottaa vastuuta itsestään ja omista opiskeluistaan ilman, että yhteiskunta maksaisi siitä kuin hätätapauksissa.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miten tuolla 37.5 tunnin työviikolla onnistuu opintotuen nostaminen? Jos teet vain tilapäisesti duunia, et paina silloin yhtä pitkää päivää kuin normaali työtä tekevä ihminen.

Muutenkin ihmeellistä itkemistä. Itse tein kahta duunia samaan aikaan eli sellaiset 60 h viikossa kustantaakseni osan opiskeluistani. Nekin suoritin samaan aikaan ja ilman sentinkään tukea. En koe vääräksi vieläkään, että ihminen ottaa vastuuta itsestään ja omista opiskeluistaan ilman, että yhteiskunta maksaisi siitä kuin hätätapauksissa.

Siis käytän pelkästään opiskeluun saman verran työtunteja mitä tavallinen työssäkäyvä ihminen käyttää työviikkoonsa. Tällä määrällä nostan saatavilla olevat 9 tukikuukautta. Jos tekisin opintojen päälle vielä töitä, viikot menisivät sinne ~50 tunnin pintaan ja yli. Tällöin kokonaisaika jota käytän opiskeluun sekä työntekoon olisi huomattavasti pidempi kuin tavallisella palkkatyön suorittajalla. Ja tämä on opiskelijalta odotettua mutta esim. Sipilän ehdottama 24 tunnin pidennys vuosityöaikaan sai aikaan paskahalvauksen lähes kaikissa.

Eräs kummallinen asia on lisäksi se, että opiskelijalla odotetaan olevan takataskussa aina jokin duunapaikka. "Menet töihin". Miksi aina oletetaan, että joku ihmisryhmä saa sormia napsauttamalla töitä mutta toiselta ryhmältä ei tätä odoteta (työtön)?
 

Urpo35

Jäsen
Suosikkijoukkue
Capitals
Siis käytän pelkästään opiskeluun saman verran työtunteja mitä tavallinen työssäkäyvä ihminen käyttää työviikkoonsa. Tällä määrällä nostan saatavilla olevat 9 tukikuukautta. Jos tekisin opintojen päälle vielä töitä, viikot menisivät sinne ~50 tunnin pintaan ja yli. Tällöin kokonaisaika jota käytän opiskeluun sekä työntekoon olisi huomattavasti pidempi kuin tavallisella palkkatyön suorittajalla. Ja tämä on opiskelijalta odotettua mutta esim. Sipilän ehdottama 24 tunnin pidennys vuosityöaikaan sai aikaan paskahalvauksen lähes kaikissa.

Eräs kummallinen asia on lisäksi se, että opiskelijalla odotetaan olevan takataskussa aina jokin duunapaikka. "Menet töihin". Miksi aina oletetaan, että joku ihmisryhmä saa sormia napsauttamalla töitä mutta toiselta ryhmältä ei tätä odoteta (työtön)?
Jaan kyllä täysin nämä ajatukset.

Sinänsä mulle sopii että mietitään miten opiskelijoilta pystyy karsimaan, mutta ensin tulisi karsia "herroiksi" eläviltä työttömiltä ja muutenkin tehdä oletuksia siten että jos opiskelijan elämiseen tarvitaan työtä, niin sitten tarvitaan työttömän elämiseenkin. Menisin jopa sen verran pitkälle että lähtisin purkamaan ilmaista terveydenhultoa täysi-ikäisiltä ennen opiskelijoiden "etuihin" koskemista. Ymmärrän että jos valtiolla rahaa ei ole, sitten rahan kulutusta pitää karsia, mutta opiskelija on käytännössä viimeinen johon voi koskea. Mielestäni valtiolle tärkeintä on taata se että kuka tahansa pystyy opiskelemaan vanhempien taustasta riippumatta (ja ilman vaatimuksia 50-60h työ- ja opiskeluviikosta kun se tuntuu olevan työntekijöillekkin niin älyttömän mahdotonta), sillä pystytään parhaiten takaamaan mahdollisuuksien tasa-arvo.
 
Onko täällä muuten palstalaisia, joiden mielestä työttömyysturvaa ei pitäisi heikentää? Minun mielestäni ehdottomasti pitäisi sekä heikentää, että yhdenmukaistaa. Ansiosidonnainen sekä KELA:n peruspäiväraha pitäisi yhdistää yhdeksi könttäsummaiseksi tuloista riippumattomaksi "perustyöttömyysturvaksi", jonka taso voisi olla pääkaupunkiseudulla noin 1100 ja muualla 1000 (netto). Tämän pitäisi riittää asumiseen ja muihin välttämättömyyksiin. Tasoa voitaisiin noin motivointimielessä lähteä pudottamaan nimellisesti vaikka 30 päivän välein.

Kiperämpi kysymys on sitten se, että miten tuohon yhdistää osa-aikatyön. Jos saat verottomasti tienata tuohon päälle 400, niin mikä on motivaatio hakeutua vakityöhön kun nettoansiotaso ei juurikaan nouse.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Onko täällä muuten palstalaisia, joiden mielestä työttömyysturvaa ei pitäisi heikentää? Minun mielestäni ehdottomasti pitäisi sekä heikentää, että yhdenmukaistaa. Ansiosidonnainen sekä KELA:n peruspäiväraha pitäisi yhdistää yhdeksi könttäsummaiseksi tuloista riippumattomaksi "perustyöttömyysturvaksi", jonka taso voisi olla pääkaupunkiseudulla noin 1100 ja muualla 1000 (netto). Tämän pitäisi riittää asumiseen ja muihin välttämättömyyksiin. Tasoa voitaisiin noin motivointimielessä lähteä pudottamaan nimellisesti vaikka 30 päivän välein.
Työttömälle lapsettomalle pariskunnalle rahat riittäisivät aika mukavasti, oli asuinpaikka mikä vain. Pienemmillä paikkakunnilla jäisi jopa rahaa reiluisti säästöön pakollisten kulujen jälkeen. Oleellisin kysymys lienee se, että mihin asti tuki voisi "motivointimielessä" pudota? Se määrittänee varsin pitkälle vuokra-asuntojen hintatason ja sen, syntyykö halvoille alueille pitkäaikaistyöttömien ghettoja samalla kuin kasvukeskusten pätkätöitä tekevät pienituloiset hankalaan välikäteen. Oletan että itsensä jollakin tasolla työllistävä kuuluu tässä mallissa kuitenkin edelleen yleisen asumistuen piiriin?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko täällä muuten palstalaisia, joiden mielestä työttömyysturvaa ei pitäisi heikentää? Minun mielestäni ehdottomasti pitäisi sekä heikentää, että yhdenmukaistaa.

Kaikki pitäisi laittaa uusiksi. Työttömyysturva yhdistettävä siten, että työttömyyskassan jäsenyydellä ei ole merkitystä. Samalla työttömyysturvan kuluja tulisi karsia pienentämällä turvaa yläpäästä ja laittamalla ns. perusturvan päälle tuleva aiempi palkkaosuus 250 päivään ja noin 2/3 nykyisestä sekä poistaa ay-maksun verovänennyskelpoisuus. Ihan vastaava uudistus tulisi tehdä moneen muuhunkin yhteiskunnan maksamaan tukeen. Vaikkapa eläkekatto voimaan ja erilaiset eläkerahastot nykyisestä 40 rahastosta 2-3 rahastoon. Tai asumistukeen nykyistä alempi katto ja tuki max 2/3 nykyisestä. Mielellään alemmaksikin. Lisäksi mm. ilmoitus, että Suomi ottaa max 3 000 pakolaista vuodessa (sis. kaikki) ja valikoi heidät Turkin leireiltä.

En tosin usko, että hallitus saa yhtäkään noista voimaan.
 
Jotenkin tulee aina mieleen lapsuus ja taloyhtiön pihatalkoot kun lukee/kuulee tuottamattoman portaan huutelevan kaikkien osallistumisesta talkoisiin. Pihatalkoissahan töiden ollessa ohi ja kaljanjuonnin alkaessa paikalle ilmestyi piilopaikoistaan "työmiehiä" narisemaan kuinka vähän kaljaa oli tarjolla ja merkkikin oli väärää.
Viittaatko tuottamattoman portaan huutelulla nyt opiskelijan selontekoon ajankäytöstään ja tulokehityksestään? Eihän tuossa ole valtion kannalta mitään järkeä, että työtön saa opiskelijaa enemmän tukia, ja sitten opiskelijalta vielä leikataan - 25%. Yhdessä koulutusleikkausten kanssa se tarkoittaa, että Suomessa opiskellaan vähemmän joka tarkoittaa että Suomessa tehdään tulevina vuosikymmeninä vähemmän innovaatioita. Perskeko hatusta revittyine säästötavoitteineen ja -toteutuksineen luo tuottamattoman portaan. Vähän kuin nuori-suomi oli lätkässä. Menetetty sukupolvi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viittaatko tuottamattoman portaan huutelulla nyt opiskelijan selontekoon ajankäytöstään ja tulokehityksestään? Eihän tuossa ole valtion kannalta mitään järkeä, että työtön saa opiskelijaa enemmän tukia, ja sitten opiskelijalta vielä leikataan - 25%. Yhdessä koulutusleikkausten kanssa se tarkoittaa, että Suomessa opiskellaan vähemmän joka tarkoittaa että Suomessa tehdään tulevina vuosikymmeninä vähemmän innovaatioita. Perskeko hatusta revittyine säästötavoitteineen ja -toteutuksineen luo tuottamattoman portaan. Vähän kuin nuori-suomi oli lätkässä. Menetetty sukupolvi.

Kun tuon Nuori Suomen tähän nyt toit, niin ilmeisesti haluat asemoida itsesi tämän keskustelun P. Sihvoseksi? Ainakin yhtä mustavalkoisesti ajattelet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös