Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 137 724
  • 10 753

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Entä niin, että pudonnellaa edustajalla olisi työnvastaanottovelvollisuus ja myös pääomatulot otettaisiin huomioon.

Tuo on hyvä mutta se ei saa olla ehdoton. Minä esimerkiksi en halua Päivi Räsästä enää lääkäriksi, vaikka onkin joskus sellaiseksi koulutettu. Parempi maksaa sille sopeutumiseläkettä kuin palkkaa työstä, jota hän ei ole harjoittanut vuosiin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sopeutumiseläkkeestä päästäisiin eroon, mikäli kansanedustajalle asetettaisiin maksimikausi presidentin tapaan.

Minun mielestäni kansaedustajilla tulisi olla maksimina kaksi kautta, siis siten että voisi asettua taas ehdolle yhden välikauden jälkeen. Tämä tekisi mahdolliseksi myös vaikeiden päätösten tekemisen kun toisen kauden kansanedustajien ei tarvitsisi pelätä tulevia vaaleja, sitten taas seuraavissa vaaleissa voi vaikeakin päätös olla konkretisoitunut siten että siitä saakin jo vaaliaseen. Samalla voisi edustajien määrää hieman laskea ja palkaa nostaa tuntuvasti.

Realistina tietenkin tajuan ettei näin iso muutos ole mitenkään mahdollinen niin kauan kuin kansanedustajien pitäisi itse tehdä tästä päätös. Ehkäpä joku poikkeusajan diktaattori voisi muuttaa perustuslakia tältä osin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minun mielestäni kansaedustajilla tulisi olla maksimina kaksi kautta.

Monelle kansanedustajalle tekisi hyvää, että kahden kauden jälkeen pitäisi viettää yksi kausi kansan parissa oikeissa töissä. Mutta sitten on taas niitä nuorisopoliitikkoja, jotka pääsevät kansanedustajiksi suoraan koulunpenkiltä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minun mielestäni kansaedustajilla tulisi olla maksimina kaksi kautta, siis siten että voisi asettua taas ehdolle yhden välikauden jälkeen. Tämä tekisi mahdolliseksi myös vaikeiden päätösten tekemisen kun toisen kauden kansanedustajien ei tarvitsisi pelätä tulevia vaaleja, sitten taas seuraavissa vaaleissa voi vaikeakin päätös olla konkretisoitunut siten että siitä saakin jo vaaliaseen. Samalla voisi edustajien määrää hieman laskea ja palkaa nostaa tuntuvasti.

Realistina tietenkin tajuan ettei näin iso muutos ole mitenkään mahdollinen niin kauan kuin kansanedustajien pitäisi itse tehdä tästä päätös. Ehkäpä joku poikkeusajan diktaattori voisi muuttaa perustuslakia tältä osin.
Kannatan tätä vahvasti. Miinuksena tosin näen, että hyvävelikerhojen kautta jaettavat työpaikat todennäköisesti lisääntyvät.
 

Raspatin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuo on hyvä mutta se ei saa olla ehdoton. Minä esimerkiksi en halua Päivi Räsästä enää lääkäriksi, vaikka onkin joskus sellaiseksi koulutettu. Parempi maksaa sille sopeutumiseläkettä kuin palkkaa työstä, jota hän ei ole harjoittanut vuosiin.
No tuokin on hyvä näkökulma mutta pääomatulot pitäisi ottaa ehdottomasti huomioon.
 

Fordél

Jäsen
Joonas Nordman totesi osuvasti tähän nykyiseen politiikkaan liittyen eilen Jälkiviisaissa, että ollaan kyllä kaikki samassa veneessä, mutta eri matkustajaluokissa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Maakuntahallinto uusiksi (iltalehti)

- Olen yrittänyt löytää mallin, jossa kustannuksia tulisi lisää mahdollisimman vähän, Tarasti sanoi kun hän tiistaina luovutti ehdotuksensa uudistusministeri Anu Vehviläiselle (kesk).

Boldasin oleellisen. Ymmärsin että tässä uudistetussa sotessa (vai mikä tämä on) piti karsia kuluja eikä lisätä niitä lisää. Ja jos tässä nyt kuitenkin on tulevaisuudessa niitä säästöjä tulossa niin voiko joku kertoa milloin ja millä tavalla?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Maakuntahallinto uusiksi (iltalehti)



Boldasin oleellisen. Ymmärsin että tässä uudistetussa sotessa (vai mikä tämä on) piti karsia kuluja eikä lisätä niitä lisää. Ja jos tässä nyt kuitenkin on tulevaisuudessa niitä säästöjä tulossa niin voiko joku kertoa milloin ja millä tavalla?

No, niin, tämä oli täysin nähtävissä siinä, että kahden hallintokerroksen väliin tulee kolmas, vaaleineen, luottamusmiehineen, budjettivaltoineen kaikkineen. Mitähän siitä nyt sitten syntyisi. Toki hurskas toivomus on, että maakuntiin vain kerättäisiin olemassaoleva valtionhallinto (+sotepäätäntävalta kunnilta).

Mikä toimiakseen vaatisi kaksi asiaa: ettei maakuntahallinto itsessään olisi kalliimpi kuin olemassaolevat valtionvirastot ja että kunnat vähentäisivät verotustaan vähintään niin paljon kuin saavat helpotusta sotemenoista. No, ken elää se näkee. Minä ennustan ettei kumpikaan näistä toteudu, eikä sote-järjestelmä yksinkertaistu niin paljon kuin on arvioitu eli se ei tuota lähellekään odotettuja säästöjä. Mielelläni toki petyn odotuksissani, ja onneksi siellä onkin pukki, korjaan, Keskusta kaalimaan vartijana, notta eiköhän homma toimi kuin junan vessa...
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Mikä toimiakseen vaatisi kaksi asiaa: ettei maakuntahallinto itsessään olisi kalliimpi kuin olemassaolevat valtionvirastot ja että kunnat vähentäisivät verotustaan vähintään niin paljon kuin saavat helpotusta sotemenoista. No, ken elää se näkee. Minä ennustan ettei kumpikaan näistä toteudu, eikä sote-järjestelmä yksinkertaistu niin paljon kuin on arvioitu eli se ei tuota lähellekään odotettuja säästöjä. Mielelläni toki petyn odotuksissani, ja onneksi siellä onkin pukki, korjaan, Keskusta kaalimaan vartijana, notta eiköhän homma toimi kuin junan vessa...

Saman vision, eli epäuskon jaan. Kepu on nyt saanut vuosikymmeniä haluamansa, näennäispäällikkövirkoja kuntatasoa korkeammalla tasolla.
Vanhoja menetettyjä Läänityksiä uskollisille sotureilleen. Tai heidän jälkeläisilleen siis.
Tämän kanssa sitten eletään taas vuosikymmeniä, vaikka uskon kaupungistumisen kiihtyvän ja maakuntien vanhuksia hoidetaan ylimitoitetulla hallinnolla.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kepu on nyt saanut vuosikymmeniä haluamansa, näennäispäällikkövirkoja kuntatasoa korkeammalla tasolla.
Tämän kanssa sitten eletään taas vuosikymmeniä, vaikka uskon kaupungistumisen kiihtyvän ja maakuntien vanhuksia hoidetaan ylimitoitetulla hallinnolla.
Eniten Kokoomuksen toiminnassa vuosikymmeniin minua vituttaa, kun hyväksyivät maakuntahallinnon Sipilän yön yli kestäneissä hallituskiukutteluissa. Toki Kokoomus sai palkkioksi sote-palveluiden yksityistämisen. Ainoa mikä vaikuttaa varmalta on, että tämän SSS-miesten (Soini hiljaisena yhtiömiehenä) hyväksymän uudistuksen maksavat etelä-suomalaiset keskiluokkaiset veronmaksajat..
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ainoa mikä vaikuttaa varmalta on, että tämän SSS-miesten (Soini hiljaisena yhtiömiehenä) hyväksymän uudistuksen maksavat etelä-suomalaiset keskiluokkaiset veronmaksajat..

Myöskin maakuntien keskuskaupungit ovat todennäköisesti maksumiehen puolella, ainakin siinä mielessä, ettei nillä tuskin ole sitä sananvaltaa maakuntahallinnossa kuin mikä taloudellinen merkityksensä on.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Eniten Kokoomuksen toiminnassa vuosikymmeniin minua vituttaa, kun hyväksyivät maakuntahallinnon Sipilän yön yli kestäneissä hallituskiukutteluissa. Toki Kokoomus sai palkkioksi sote-palveluiden yksityistämisen. Ainoa mikä vaikuttaa varmalta on, että tämän SSS-miesten (Soini hiljaisena yhtiömiehenä) hyväksymän uudistuksen maksavat etelä-suomalaiset keskiluokkaiset veronmaksajat..

Minä nykerrän maakunnassa pienellä liksalla, oma vika tosin.
Typeryyteni korostuu vielä sillä, että äänestelen omaa hetkellistä etuani vastaan, mutta olen yrittänyt epätoivoisesti uskoa johonkin pitkän aikajakson äänestyspääomani sijoitustuottoon.

Olen samaa mieltä kokoomuksen pelistä. Sote-palveluiden yksityistäminen ei minua kiihota, joten pettymyksen puolelle tämä menee.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Boldasin oleellisen. Ymmärsin että tässä uudistetussa sotessa (vai mikä tämä on) piti karsia kuluja eikä lisätä niitä lisää. Ja jos tässä nyt kuitenkin on tulevaisuudessa niitä säästöjä tulossa niin voiko joku kertoa milloin ja millä tavalla?
Ettei menisi suotta muiden materiaalin referoinniksi, niin googlaamalla löytyi tällainen STM:n sivuilta:

https://stm.fi/documents/1271139/13...n+9_2015/a6f19294-ea52-4c47-b13f-ba15c571e843

Saisivat nyt edes yhden soten maaliin vuosikymmenen väännön jälkeen. Ei ollut halpaa leikkiä sekään, kun teetettiin selvityksiä toisensa perään. Tällä yritän sanoa, että kompromissikin on parempi kuin jatkuva vääntö.

No, tämä tuskin tulee olemaan viimeinen mulkkaus malliin vuosien saatossa. Vallalle on ottajansa ja perustelut eri ratkaisuille löytyvät aina.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Huikeeta kamaa, vetää todella hiljaiseksi mitä Finaviassa oikein tapahtui. Muutama artikkelin mainitsema henkilö varmaan laittaa puhelimet kiinni seuraavien 6kk ajaksi.

Finavian johdannaismies teki diilejä entisen työnantajansa kanssa - Talouselämä
Muistankohan oikein, että Sipilän luottoministeri Anne Berner viime syksynä esti kanteitten nostamisen Finavian johtoa ja hallitusta vastaan, jotka koskivat noita vuosien 2009-2011 diileistä aiheutuneita tappioita?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Muistankohan oikein, että Sipilän luottoministeri Anne Berner viime syksynä esti kanteitten nostamisen Finavian johtoa ja hallitusta vastaan, jotka koskivat noita vuosien 2009-2011 diileistä aiheutuneita tappioita?
Eikö tästä ole jo konsensus syntynyt konsensus, että kanteella ei olisi ollut menestymisen mahdollisuuksia vaan se olisi ollut lisärahan tuhlausta. Tyhmyyttä ei ole kriminalisoitu, enkä usko oppositionkaan sitä kannattavat kun voisivat tulla itsekin tuomituiksi,

Ihmeellistä tuo itkeminen että syytetään pankkeja siitä, että myyvät niin monimutkaisia instrumentteja ettei kunnalliset ja muut julkkaritahot ymmärrä niitä. Olisivat sitten ostamatta kun eivät ymmärrä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihmeellistä tuo itkeminen että syytetään pankkeja siitä, että myyvät niin monimutkaisia instrumentteja ettei kunnalliset ja muut julkkaritahot ymmärrä niitä. Olisivat sitten ostamatta kun eivät ymmärrä.

Tosin 2008 kävi ilmi, etteivät pankit itsekään ymmärtäneet mitä möivät - oikeastaan kukaan ei ymmärtänyt. Se ei sitten osoittautunut kovin hyväksi asiaksi.
 

Tuamas

Jäsen
Eikö tästä ole jo konsensus syntynyt konsensus, että kanteella ei olisi ollut menestymisen mahdollisuuksia vaan se olisi ollut lisärahan tuhlausta. Tyhmyyttä ei ole kriminalisoitu, enkä usko oppositionkaan sitä kannattavat kun voisivat tulla itsekin tuomituiksi,

Sinänsä mielenkiintoista tapauksessa on se, että TILA antoi tapauksesta tilintarkastajille huomautuksen (Deloitte) sekä varoituksen (E & Y), jotka ovat kuitenkin kohtuullisen järeitä kurinpitotoimia ja silti juuri TILAn päätökseen vedoten vedettiin vahingonkorvausvaateet tilintarkastajalta (Deloitte).
 

Rankkari

Jäsen
Hallitus ajaa pakkolailla työntekijöiden palkkoja ja etuja alas. Samaan aikaan yritykset kierrättävät miljoonavoittonsa veroparatiisien kautta. Näin tekee myös piäministeri Sippilä.
 

Tuamas

Jäsen
Hallitus ajaa pakkolailla työntekijöiden palkkoja ja etuja alas. Samaan aikaan yritykset kierrättävät miljoonavoittonsa veroparatiisien kautta. Näin tekee myös piäministeri Sippilä.

Muutama täsmennys.
Suuryritykset kierrättävät voittonsa veroparatiisien kautta.

Kerropa lisää "Sippilän" miljoonavoittojen kierrättämisestä veroparatiiseissa?
 

Fordél

Jäsen
Muutama täsmennys.
Suuryritykset kierrättävät voittonsa veroparatiisien kautta.

Tämä on tosiaan hyvä täsmennys. Mun mielestä suomalaisten yrittäjien pitäisi tuoda nykyistä paljon voimakkaammin esille suomalaisten yritysten perusfaktat. Aivan liikaa puhutaan yritysten asioista suuryritysten näkökulmasta, kun noin 99 % yrityksistä on kuitenkin alle 50 hengen yrityksiä. Se, mitä 1 % yrityksistä tekee, monessa kohdin yleistetään koko yrityskenttään. Pk-yrittäjien kannattaisi ehdottomasti nostaa omaa profiiliaan. Hyvä esimerkki löytyy työllistämisestä. Kuten Yrittäjien nettisivuillakin todetaan, vuosina 2001—2012 yli 250 hengen suuryritykset palkkasivat 7164 henkeä, kun samalla pk-yritykset loivat työpaikkoja yli 100 000 hengelle.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä on tosiaan hyvä täsmennys. Mun mielestä suomalaisten yrittäjien pitäisi tuoda nykyistä paljon voimakkaammin esille suomalaisten yritysten perusfaktat. Aivan liikaa puhutaan yritysten asioista suuryritysten näkökulmasta, kun noin 99 % yrityksistä on kuitenkin alle 50 hengen yrityksiä. Se, mitä 1 % yrityksistä tekee, monessa kohdin yleistetään koko yrityskenttään. Pk-yrittäjien kannattaisi ehdottomasti nostaa omaa profiiliaan. Hyvä esimerkki löytyy työllistämisestä. Kuten Yrittäjien nettisivuillakin todetaan, vuosina 2001—2012 yli 250 hengen suuryritykset palkkasivat 7164 henkeä, kun samalla pk-yritykset loivat työpaikkoja yli 100 000 hengelle.

Nyt mennään ihan muistin varassa, joten prosenteissa voi olla hieman heittoa.

Mutta kun otetaan tehdystä tuloksesta maksetut verot keskimäärin, muut kuin suuryritykset maksoivat tuloksestaan veroa keskimäärin ~20% ja suuryritykset ~7%.
Nämä prosentit ovat maailmanlaajuisia keskiarvoja ja suunnilleen samalla ratiolla mennään myös Suomessa.

Siinä voi sitten miettiä kenen ehdoilla nykyistä veropolitiikkaa Euroopassa (ja toki ennenkaikkea Yhdysvalloissa, jossa tilanne on vielä lohduttomampi).
 

Fordél

Jäsen
Nyt mennään ihan muistin varassa, joten prosenteissa voi olla hieman heittoa.

Mutta kun otetaan tehdystä tuloksesta maksetut verot keskimäärin, muut kuin suuryritykset maksoivat tuloksestaan veroa keskimäärin ~20% ja suuryritykset ~7%.
Nämä prosentit ovat maailmanlaajuisia keskiarvoja ja suunnilleen samalla ratiolla mennään myös Suomessa.

Mielenkiintoinen tietoa. Paljonkohan on ollut suuryritysten vs. pk-yritysten kokonaisverokertymä Suomen valtiolle?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös