Kuinkas pitkään se puskuri sitten riittää? Itse en tiedä ja rahastojen määrää ihmetteli esim. vanha herra Ilaskivi (kok) pari vuotta sitten.
Mihin eläkerahastoja jemmataan? — Raimo Ilaskivi.
http://raimoilaskivi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/138505-mihin-elakerahastoja-jemmataan
Let me Google that for you
Let me google that for you
Ensimmäinen linkki kertoo vuoden 2011 luvuilla laskettuna: "Nykyisistä 135 miljardin eläkevaroista olisi vuonna 2030 jäljellä enää 35 miljardia euroa.
Lopputulos on karu kaikille 1970-luvulla ja sen jälkeen syntyneille.
”Heille ei jää enää mitään kunnon eläkepuskuria, jos eläkeikä on 65 vuotta. Eläkevarat on lähes syöty ja tulevat eläkkeet ovat täysin verotulojen varassa.”"
Mikään fakta tuo ei ole, sillä asiaan vaikuttavia tekijöitä on useita. Suomen talouden kehitys, sijoittujen eläkevarojen tuotto, maahanmuutto, suomalaisten työhyvinvointi jne jne. Rahastot ovat nyt isommat kuin 2011 (vaikka 2010-luvun alkuvuosina sijoitustuotot olivat itkettävän huonoja) ja eläkeikää onneksi nostettiin vuosina 2014 ja 2015. Toivoa sopii, että ihan pahin skenaario ei toteutuisi.
Ja mitä tuli Ranskan ja Suomen väliseen vertailuun niin toki käytin Ranskan luvuissa jopa kahta. Budjetin alijäämää ja valtion velkaa. On siinä 2000 miljardissakin perintöä tai jenkkien vajaassa 20000 miljardissa. Jos ikinä meinaavat nuo saada nollille.
Ainakin näin maallikon näkökulmasta.
Varmaan ainakin neljä tekijää olisi syytä huomioida, velan määrä, velkaantumistahti, valtion omaisuuden määrä ja harjoitettu politiikka. On eri asia jos velkaantuminen johtuu siitä, että tehdään jotain isoa, järkevää investointia kun että se syötäisiin.
Selvää on ettei noita tietenkään yritetä koskaan saada nollille.
Minä en Ranskan tilannetta tarkemmin tunne, mutta en olisi yllättynyt vaikka sielläkin oltaisiin vielä isossa kusessa. Minä en ole huolissani mistään EU:n ohjauksista vaan ihan siitä, että lainojen korot eivät tule aina olemaan historiallisen alhaalla. Minä en tajua, että kuka on niin vitun tyhmä, että antaa lähes ilmaista lainaa näille maille. Jenkkien tilanne on paperilla myös huono, mutta siihen pätee suurimpana ja kauneimpana ihan eri säännöt kuin meihin muihin. Markkinoiden luotto perustuu paljon muuhun kuin puhtaisiin lukuihin paperilla. Suurin raha on USA:ssa ja se on sellainen mahti niin monessa mielessä, että sen kaatuminen on "mahdottomuus".
Tähän sopisi nyt joku demarin tulla vinkumaan, että epistä ja sitä se tavallaan onkin.