Viestin lähetti Mahtiankka
Bergeroniin Gregiä ei saa edes leikillään verrata, sen verran enemmän yritystä löytyy tältä mieheltä. Myönnettäköön, ettei Classen ole aivan täyttänyt odotuksia, mutta en nyt missään tapauksessa hirveän pettynyt hänen esityksiin ole. Kärsinyt kuitenkin loukkaantumisesta, ja se on saattanut hieman vaikuttaa pelin tasoon.
Saan varmasti kopallisen paskaa niskaani, mutta senkin uhalla kirjoitan tämän:
Bergeronin ja Classenin vauhdissa tahi yrityksessä ei paljoakaan ole eroa. Kummatkin ovat ns. liukuvia senttereitä, ja mielummin menevät tasaisen varmasti kuin täysillä tikaten. Tämä voi kuulostaa tyhmältä, ja ehkä olen Gregin otteita liian negatiivisella otteella katsonut; Greg ei ole sen kummoisempi yrittäjä ja vääntäjä kuin Bergeron. Voi toki olla, että aika on kullannut muistot Bergeronista.
Selvänä erona näkisin Bergeronissa ja Classenissa sen, että Bergeron hakeutui sekä luontaisesti - että tarkoituksellisesti kiekon lähelle, hän yritti ottaa vastuuta ja joskus onnistuikin siinä, joskus taas ei. Taito nyt kun ei ollut ihan viimeistä huutoa SM-liigassa. Greg puolestaan tyytyy selvästi varmistelemaan, katkomaan syöttölinjoja ja pelaamaan nopeaa, modernin (varmistavan) sentterin syöttöpeliä.
Olen miettinyt kumpi loppupeleissä palvelee enemmän Ässien etua. Varmistava - vai jopa uhkarohkean offensiivisesti pelaavaa sentteri. Bergeronille kertyi kaudesta upea kasa miinuksia, mutta kuitenkin ihan kiitettävästi pisteitäkin. Kysymystä on vaikea, ja lähes turha alkaa ratkaisemaan, niin erityyppiset sentterit ovat kyseessä.
En tietenkään voi tietää millaista sentteriä Toivola halusi (puheidensa mukaan on erittäin tyytyväinen Gregin peliin ja halusi Classenin tyylistä sentteriä). Itse en missään nimessä ole tyytyväinen Gregiin juuri ykkössentterin vastuunkantajana ja pelaajatyyppinä. Aivan liian kädetöntä peliä hyökkäysostalolla ja korkeintaan keskitason puolustustyöskentelyä omassa puolustuspäässä. Välillä jopa näyttää, että Classen kurvailee ihan sen takia niin aneemisesti, ettei herraa kiinnostaisi. Mutta taitaa se lopulta olla vaan herran pelityyli.
Greg ja periaatteessa Toivola pääsee minun pälkähästäni Williamsin takia. Nyt meillä todellakin on ykkössentteri, joka kikkailee vastustajat pyörryksiin, luistelee välillä pyörremyrskyn lailla, antaa nappisyöttöjä ja tekee niitä pisteitä, puolustyöskentelyäkään unohtamatta.
Elikkäs, Greg ei ole ollut oikeastaan hyvä, eikä oikeastaan huono. Varsin näkymätön ja neutraali. Parannettavaa on runsaasti, toisaalta ratkaisupaineita puolet alkukautta vähemmän. Nilkka kuntoon ja auttamaan Ässät pleijareihin.