Meikäläinen sai myös keskiviikkona lähetettyä yhteiskuntatieteiden sektorille sijoittuvan graduni ohjaajan kommenteille. Alustavasti jo ilmoittelikin, ettei muokata juuri tarvi, joten lopullinen versio lähtee sitten kirjastoon ensi viikolla. Tavaraa tuli lähteineen ym. bonuksineen aika tarkkaan 100 sivua.
Huojentuneet fiilikset kyllä, tulihan tuon kanssa aikaa vietettyä. Kirjoittamiseen meni (vain?) kolmisen kuukautta, josta erityisesti viimeisen kuukauden aikana kirjotin/muokkasin valmiiksi noin 2/3 työstä. Siksi tuo vain, että ainakin meidän laitoksella porukalla tuppaa menemään vuosi ellei pidempäänkin näitä kirjotellessa. Toki minäkin seminaarin aloitin jo viime syyskuussa, mutta syksy meni lueskellessa aika leppoiseen tahtiin ja erinäisiä asetelmallisia kysymyksiä mietiskellessä, ja tosiaan tammikuun puolenvälin paikkeilla word-dokumentille ilmestyivät ensimmäiset työhön lähes siinä muodossaan päätyneet lauseet. Omat huolenaiheet liittyivät teoriaosuuden 'keveyteen'. Minä kun ole liiemmälti ikinä nauttinut turhan monimutkaisesta teoreettisesta pyörittelystä, niin työstänikin tuli varsin luettava myös vähemmän tieteenalaa tunteville. Mutta onneksi ohjaaja oli samoilla linjoilla.
Muutamia suosituksia tuleville aloittajille (omien kokemusteni perusteella): Graduun pitäisi pystyä keskittymään ainakin opintojen suhteen täyspäiväisesti, jotta työn tematiikkaan pääsee kunnolla sisälle. Ainakin minulla ajatukset raksuttivat työn parissa jossain määrin pitkin päivää, ja monia oivalluksia syntyi mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Työ näyttikin lopulta aika erinäköiseltä kuin tammikuussa aloittaessani, enkä usko hyviä kehitysideoita syntyvän niin paljoa, jos välillä pitää esim. lukea tentteihin tai käydä luennoilla. Toinen, ainakin minulle sopiva tyyli, on kirjoittaa lukemistaan teoriakirjoista aika paljon tavaraa samantien talteen, eikä tehdä niin, että lukee kokonaisia kirjoja, ja alkaa sen jälkeen miettimään, että mitäköhän tästä ny jäi käteen. Mulla oli paljon ylimäärästäkin tavaraa, josta muokkasin, leikkailin ja liimailin tekstiä lopulliseen työhön, ja usein kirjotin pätkiä eteenpäin kirja edessäni. Ja täälläkin pohdittuun yksi/useita dokumentteja -kysymykseen, mun tyyli oli se, että kirjotin yksittäisiä osioita omiin dokumentteihinsa, ja kasasin palaset lopulta yhteen. Vaatii työn kokonaisuuden hahmottamista mielessään, mutta selkeytti ainakin minulle yksittäisten lukujen hallintaa.
Ei muuta kuin tsemppiä tuleville aloittajille ja tänä keväänä valmistumaan pyrkiville, ei se gradu niin ihmeellinen juttu oo, ku monet ovat ainakin omien tuttujen keskuudessa pelänneet!