Tunti sitten oli diplomityön esittely ja nyt kaikki pitäisi olla paketissa. Arvosanaksi tuli nelonen, joka oli oikeastaan minimitavoite. Huonompia aika harvoin tunnutaan edes jakavan, joten sinänsä ei voi mitenkään erityisen yllättynyt olla. Vitoseen olisi vaadittu varmaan vielä vähän viilausta tai sitten voi olla, että työn rakenne olisi pitänyt olla erilainen. Nelonen toisaalta kuvastaa ihan hyvin muita opintoja, kun keskiarvo on noin 3,70.
Valmistuminen tapahtuu sitten tammikuussa, koska osaston kansliassa oli töpeksitty aiheen hyväksymisen kanssa. Elokuun kokouksessa aihetta hain, mutten missään vaiheessa varmistanut, että se olisi hyväksytty. Kansliasta ei kukaan viitsinyt ilmoittaa, että yksi opintopiste kieliä vielä puuttuu. Homma selvisi sattumalta viime viikolla, ja proffa onneksi soitti siitä minulle. Asiaa ei yhtään helpottanut se, että olin viime Lapissa ja kielikeskuksesta kaksi ihmistä väitti puhelimessa, että kieliopintoja on riittävästi. Sain asian hoidettua, mutta aiheen hyväksyminen tapahtuu vasta ensi viikolla ja työ sitten tammikuussa. Alkuperäiseen aikatauluun nähden kuitenkin päästään.
Pienenä huolenaiheena on työpaikka vuoden alusta. Tunnin sisällä selviää, saanko jatkaa nykyisessä firmassa. Jos en, niin sitten maanantaina pitäisi aloittaa yhdessä toisessa. Mitään intoa ei olisi vaihtaa firmaa, mutta sille ei itse oikein voi mitään. Onneksi sentään palkka uudessa firmassa olisi ainakin 200 euroa parempi, kuin mitä täällä saisi. Hyvät puolet taitavatkin loppua siihen.