Gradua vääntämään...

  • 103 079
  • 470

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
... näin ne vuodet ja opiskelut vain vierivät. Pari vuotta sitten en uskaltanut edes unelmoida moisesta tilanteesta.

Helteet sen kuin jatkuvat, mutta sain juuri käsiini ohjenivaskan aiheeseen liittyen. Pääsiäisen tienoilla on deadline, täytynee pikku hiljaa saada rattaat pyörimään.

Joku aihe pitäisi keksiä, saada se hyväksytettyä ja hankkia joku proffa projektia valvomaan jne.

Motivaatiota on ainakin enemmän kuin taitoja. Tässä sivussa pitäisi vielä suorittaa useita kurssejakin.

Mites muilla samassa tilanteessa olevilla? Opiskelen Software Engineeringiä ja aihe on vapaa. Olen suuntaunut tietokantoihin ja verkkotekniikkaan. Luulisi tuosta aiheen löytävän, mutta onhan siinä semmoinenkin pikku pointti, että se pitäisi myös olla toteuttamiskelpoinen ja nimenomaan toteuttamiskelpoinen minun taidoillani(:
 

ACME

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toivotan sinulle onnea matkaan!

Olen sinulle hyvin kateellinen, kun sinulta löytyy runsaasti motivaatiota työstää isoa G:tä;) Itselläni on huonon motivaation johdosta roikkunnut tuo lopputyö pari vuotta. Ja miten niissä graduoppaissa puhuttiinkaan siitä motivaatiosta!!!!

Toisaalta voi aina seli,seli,selitellä, että kun on työelämässä mukana ja kaiken maailman harrastuksia niin usein G jää toiseksi. Nyt kesällä olen hieman edistynyt ja sysyllä väännän sen väkisin loppuun.

Sen olen huomannut, että kun tulee tauko G:n vääntämiseen, niin on todella työlästä aloittaa sen tekeminen uudestaan.

Tsemppiä kaikiklle lopputyötä tekeville!

p.s. ostan vähän käytetyn ja halvan gradun(ei tartte olla kovin hyvä)
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei gradu, mutta opinnäytetyö on ollut työn alla helmikuun alkupuolelta asti. Nykyisen aikataulun mukaan sen pitäisi olla valmis noin kuukauden päästä, mutta saa nähdä joutuuko vielä uusimaan aikataulua. Kyllä sen ehtisi, mutta kun olen kadottanut motivaationi jonnekin merenmutaan. No, eipä tässä vielä niin paniikkia ole, joku 15-20 sivua pitäisi saada vielä aikaiseksi ja kyllähän sellaisen nopeasti kirjottaa, kun on tarpeeksi selkä seinää vasten...

Alussa sain kirjoitettua sitä ehkäpä noin pari sivua päivässä ja tuntui etenevän liiankin helpolla. Sitten: poks! Motivaatio katosi, enkä ole viime aikoina saanut kirjoitettua kuin pari riviä silloin tällöin.

Tarinan opetus siis on. Motivaatio ei saa kadota! Jos olisin pysynyt samassa tahdissa kuin alussa, olisi se työ ollut varmaan valmis ennen viimeisten lumien sulamista. Jospa ensi viikolla saisi vauhdin päälle. Mutta niin olen ajatellut kesän alusta asti...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No, tuota...

Se motivaatio tulee (ainakin osittain) pakon edessä. Opiskelen nimittäin ulkomaisessa oppilaitoksessa ja siellä ei roikkujia katsota.

Klise tai ei, mutta tilanne on selkeä tulos tai ulos.
 

merzyk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja Edmonton Oilers
Sama juttu kuin Motolla, opinnäytetyö on kovasti työn alla. Keväällä en tehnyt asian eteen juurikaan mitään, koska oli jo alunperin selvää, että teen sen kesän aikana. Olen nyt ns. kesähelsinkiläisenä tekemässä lopputyötä logistiikasta Itäkeskuksessa, päätyö on siis oma lopputyö. Huono palkka, mutta toisaalta en tee mitään muuta kuin väsään sitä lopputyötä.

Tavoitteena on saada homma tarkastuskuntoon elokuun loppuun mennessä, omasta mielestä tekemättä on enää n. 10 sivua. Hankalaksi työn tekee se, että minulla on työpaikalla kaksi ohjaajaa, joilla kummallakin on tietysti omat mielipiteet siitä, miten ja mitä siitä lopputyöstä pitää löytyä. Toinen yhtäläisyys Moton jutun kanssa on se, että aluksi meni liian hyvin, sitten motivaatio katosi. Ei niitä sivuja enää tule kasapäin päivässä, päivät menee vanhoja tekstejä korjaillessa ja järkevän ongelmanratkaisun merkeissä. Omaa vauhtia on hidastanut se, ettei lähdekirjallisuutta käsittelemästäni aiheesta ole oikeastaan ollenkaan, ja ohjaajat ovat tietenkin näillä keleillä mieluummin lomalla, kuin +30 asteisessa toimistossa neuvomassa suviuunoa.

Ehkä tämä tästä, ja saan puserrettua lopputyön vielä elokuun aikana. Sen jälkeen tekemisestä ei enää makseta palkkaakaan! Onnea kaikille gradun/lopputyön vääntäjille!
 
F

Flonaldo

wtg pernis! Ei muuta kuin tsemppiä. Kyllä se aihekin sieltä selviää, joka tapauksessa suosittelisin ehdottomasti sellaista, josta itse olet ainakin jollakin tapaa kiinnostunut.

Oma G-projektini on hieman puolivälin krouvin jo ohittanut, ja aiheen mielenkiintoisuus on tehnyt hommasta helpon. Tekstin kirjoittamisessa ei ole mitään vaikeuksia, kun tietää mitä haluaa kirjoittaa - sitten on enää pohdittavana se, miten asian ilmaisee.

Lisäksi ei alussa kannata kiinnittää sen suurempaa huomiota tekstiin, vaan pukata vain niitä sanoja näytölle. Kyllä ne sitten myöhemmin on helppo hioa kuntoon. Samalla myös koko työ selkiytyy, kun saa kaikki ideansa paperille. Selviää mikä on tärkeää ja tarpeellista ja mikä alun perin hienolta vaikuttanut onkin turhaa ja vain sekoittavaa.

Niitä graduoppaita kyllä kannattaa lueskella. Se on vähän nihkeätä projektin puolivälissä huomata tehneensä helvetisti tarpeetonta työtä, ja samaan aikaan monta tarpeellista asiaa on jäänyt huomioimatta.

Alussa kannattaa panostaa erityisesti lähteiden etsimiseen ja niiden lukemiseen. Samalla aiheesta selviää paljon, ja koko homma fokusoituu.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tsemppiä vaan kaikille gradua tai lopputyötä vääntäville. Itselläni oli yllättäen suuria vaikeuksia motivaation kanssa, kun projekti vaikutti niin kovin työläältä. Näin jälkikäteen ei gradun vääntäminen kovin kummoiselta tunnu. Tärkeintä on vaan ottaa itseään niskasta kiinni.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Älkää perhana muistuttako!

Lokakuun alussa, kun saa nämä kesätyöt loppumaan, pitää aloittaa se kirjoitusurakka. Ensin erikoistyöselostus ja sitten se iso G.

Vähän itseasiassa pelottaa koko ajatus. Mistä hitosta niitä artikkeleitakin löytää tarvittavaa määrää?
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pari kikkaa

1. Itsekritiikki alas. Kyseessä on opinnäytetyö, ei mitään sen ihmeellisempää. Turha yrittää luoda mitään maailmoja mullistavaa. Tarkoituksena on vain saada työ tehtyä.

2. Aseta tiukat deadlinet ja pidä niistä kiinni. Kuullostaa kornilta, mutta niin se vaan on. Tämä myös tukee kohtaa yksi.

3. Kirjoita, kirjoita, kirjoita. Vaikka paskaa. Turha odottaa mitään inspiraatiota, sitä ei koskaan tule. Ja kun on kirjoittanut vähän aika paskaa, huomaakin yht' äkkiä kirjoittavansakin laadukasta tekstiä. Tai no, ainakin tekstiä, joka kelpaa.

4. Päätä aihe ja pidä siitä kiinni. Kaikki aiheet ovat yhtä hyviä. Tarkoitus on vain saada työ tehtyä. Tohtorin väitöksen aika on sitten myöhemmin.

Niin, ja muista pakottaa itsesi kirjoittamaan niinäkin päivinä, kun ei huvita. Voi meinaan olla, ettei seuraavanakaan päivänä huvita, eikä sitä seuraavana, eikä sitä...

Kikat on kokeiltu ja testattu, kahteen otteeseen meidän perheessä. Yritin ensin toisella tavalla, ei onnistunut :).
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
4 kuukautta kirjoitettu, hyvin olen saanut tehtyä. Parisen viikkoa vielä niin alustava iso G jätetään proffalle. Reilu kymmenisen sivua tulee vielä tekstiä.

Axel K:lta tulikin ne tärkeimmät pointit, mielestäni varsinkin kohta 1. Ei opinnäytetyöllä tai gradulla maailmaa paranneta, joten itsekritiikkiä ei hirveästi kannata harrastaa. Ja kuten kaikissa muissa asioissa, itsekuri on tärkeä. Voin sanoa että viimeiset 3 viikkoa on vituttanut kun töiden lisäksi pitäisi saada kirjoitettua ja sää on noin mahtava. Minä olen tehnyt asian niin että viikonloppuna en graduun koske. Saa viikonloput vapaaksi ja toisaalta jaksaa paiskia viikolla.

Niin ja Jii: en tiedä mitä opiskelet mutta ainakin minulla ongelma oli se että artikkeleita ja kirjoja löytyi ihan liikaa. Tarkemmalla syynillä niitä olisi kuitenkin voinut olla vielä enemmän...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tsemiä vaan graduun! Itselläkin alkaa jo siintää diplomityö tulevaisuudessa, kun opintoviikkoja on kasassa jo 113 niistä 160, joita DI-tutkinnossa tarvii suorittaa. Päälle tulee siis se 20 ov:n diplomityö, mistä tuo maaginen 180 tulee kasaan. Kuitenkin jo nyt näyttää siltä, että tuo 160 ei riitä meikäläisellä mihinkään, vaan pelkästään opintoviikkoja tullee vähintään 190. Ei se haittaa. Dippatyön suhteen aion kuitenkin olla sen verran fiksu, että suoritan pahimmat kurssit ainakin pois ennen tuon aloittamista. Samalla etsin huolella sopivaa paikkaa Tampereelta, johon pääsisi sitten töihin heti valmistumisen jälkeen. Tuo etsintä voi viedä aikaa, mutta kyseessä ovat sen verran isot asiat, että pakko tsempata.

Gradun tekemisestä ei vissiin makseta palkkaa? Sen olen käsittänyt. Sehän ei ole työn tekoa, vaan itse tehty tutkimus, eikö? Sääli sinällään teitä, koska työ on silti melko raskasta. Diplomityön teosta maksetaan sen sijaan hyvää palkkaa, TEK:n palkkasuositus (mikä tosin hyvin harvoin pätee) on 2160e/kk. Tähän tosin selityksenä se, että dippatyö tehdään yrityksissä konkreettisena työnä, josta on yrityksille myös konkreettista hyötyä. Palkkaa pitää siis maksaa.
 

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Viestin lähetti Sistis
Gradun tekemisestä ei vissiin makseta palkkaa?
Kyllä toki ainakin kaupallisella alalla moni tekee tuon yrityksen tarpeisiin, jolloin pääsee, omista neuvottelutaidoista, riippuen mukaviinkin korvauksiin käsiksi.

Ai niin, itsellä mokoma on edessä ensi vuoden alusta. Aihe, aihe, missä on se aihe...?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Hielo
Kyllä toki ainakin kaupallisella alalla moni tekee tuon yrityksen tarpeisiin, jolloin pääsee, omista neuvottelutaidoista, riippuen mukaviinkin korvauksiin käsiksi.

Ach OK. Serkkuni poikakaveri vääntää gradua parhaillaan inflaatiosta ja hän vaan kertoi, ettei tuosta ilmeisesti makseta mitään. No teillä lienee tuo palkka kiinni omista neuvottelutaidoista - meillä se on käytännössä taas sääntö.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Sistis
Gradun tekemisestä ei vissiin makseta palkkaa? Sen olen käsittänyt. Sehän ei ole työn tekoa, vaan itse tehty tutkimus, eikö? Sääli sinällään teitä, koska työ on silti melko raskasta.

Riippuu pääaineesta. Esim rahoitusta ja sijoitusta lukevat tuskin mitään saavat. Mutta kyllä minä ainakin tuosta omastani jotain kuittaan...Niin ja kuten Sistis tuossa totesi, neuvottelemallahan sitä voi yrittää...
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Viestin lähetti Sistis
Gradun tekemisestä ei vissiin makseta palkkaa? Sen olen käsittänyt. Sehän ei ole työn tekoa, vaan itse tehty tutkimus, eikö? Sääli sinällään teitä, koska työ on silti melko raskasta. Diplomityön teosta maksetaan sen sijaan hyvää palkkaa, TEK:n palkkasuositus (mikä tosin hyvin harvoin pätee) on 2160e/kk. Tähän tosin selityksenä se, että dippatyö tehdään yrityksissä konkreettisena työnä, josta on yrityksille myös konkreettista hyötyä. Palkkaa pitää siis maksaa.

Kyllähän ne gradun tekemisestäkin jossain päin maksavat, näin olen käsittänyt. Mitä tuohon DI-työn suosituspalkkaan tulee, niin todellakin harvassa paikassa ainakaan täällä pohjoisessa noin paljoa maksetaan. Itse saan n. 300 € alle tuon määrän ja verrattuna niihin tuttaviin jotka dippaa toisissa yrityksissä vääntävät, tuo palkka on poikkeuksellisen suuri. Sellaistakin legendaa olen kuullut, että eräät ovat tehneet työnsä ilmaiseksi IT-yrityksiin...

Työn etenemisestä sen verran, että tuo Moton teksti kuulosti itseni kirjoittamalta eli motivaation puutteesta täälläkin kärsitään. Jatkoajassa ym. palstoilla tulee päivästä kulutettua leijonanosa. Syitä motivaation puuttumiseen on monia; Tärkeimmät: "tylsä" aihe ja ennen kaikkea se että tästä firmasta on turha työpaikkaa työn valmistumisen jälkeen kysellä.
No, tänään on palaveri mm. proffan kanssa työn tiimoilta edessä ja jotenkin on sellainen tunne, ettei hyvä heilu... Sen siitä saa kun laiskottaa
 

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Viestin lähetti Sistis
No teillä lienee tuo palkka kiinni omista neuvottelutaidoista - meillä se on käytännössä taas sääntö.
Itse asiassa en tiedä, kuinka paljon neuvottelutaidoilla on vaikutusta, mutta uskoakseni päläpäläpälä-henkilö pystyy viilailemaan liksaansa toisaalla melko paljonkin. Kai se riippuu yrityksen koosta, käytännöistä jne. Helpointahan se on kysellä kesäduunilafkasta kiinnostusta ja ottaa, mitä tarjolla on. Suositukset meillä kuukausipalkaksi näyttäisi olevan 1900 eurossa.

Viestin lähetti Nikke
Esim rahoitusta ja sijoitusta lukevat tuskin mitään saavat
Se ainoa tuntemani jo rahoituksesta gradua vääntänyt kyllä sai ihan asiallista palkkaa.

Edit: ylimääräinen sana poistettu
 

Warre

Jäsen
viestin lähetti sistis
Gradun tekemisestä ei vissiin makseta palkkaa?

Tekniikan puolella ainakin maksavat ( mikäli siis kehtaa suutansa aukaista sen vertaa). Itse kuittasin mokomasta paskasta aikoinaan 3kmk, jotkut kohtalotoverit 10kmk plus stipendit... Nämä oli kertakorvauksia, ei kuukausipalkkoihin "sidottuja" rahamääriä.

Edit: Luistelinkohan vähän ohitse aiheesta...
 
Viimeksi muokattu:

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Sistis
Gradun tekemisestä ei vissiin makseta palkkaa? Sen olen käsittänyt. Sehän ei ole työn tekoa, vaan itse tehty tutkimus, eikö? Sääli sinällään teitä, koska työ on silti melko raskasta. Diplomityön teosta maksetaan sen sijaan hyvää palkkaa, TEK:n palkkasuositus (mikä tosin hyvin harvoin pätee) on 2160e/kk. Tähän tosin selityksenä se, että dippatyö tehdään yrityksissä konkreettisena työnä, josta on yrityksille myös konkreettista hyötyä. Palkkaa pitää siis maksaa.

Myös kaupallisella alalla melko useat tekevät gradunsa toimeksiantona jollekin yritykselle, jolloin yritys katsoo tutkimustyön tuloksista olevan sille sellaista konkreettista hyötyä, josta kannattaa maksaa. Korvauksen suuruus perustuu usein graduntekijän ja yrityksen väliseen sopimukseen ja se on neuvoteltavissa.

Toimeksiannossa on kuitenkin mielestäni sellainen haittapuoli, että yrityksen intressit vaikuttavat oleellisesti lopputyön tekemiseen. Ainakin omalla kohdallani tuntui mukavalta, kun sai tehdä gradun itse valitsemastaan aiheesta ja suunnitella aikataulun itselleen sopivaksi. Ei tarvinnut kysellä keneltäkään, että onko tämä nyt sellainen missä yrityksen tavoitteet otetaan huomioon.

Toinen hyvin paljon gradun tekoon ja motivaatioon vaikuttava asia on aiheen valinta. Olen samaa mieltä Flonaldon kanssa; kannattaa valita itseään kiinnostava aihe. Melko usein gradua aloitteleva opiskelija käy kysymässä neuvoa proffalta aiheen valinnassa. Proffa saattaa ehdottaa jotain sellaista aihetta, joka liittyy hänen omaan tutkimustyöhönsä. Jälleen ollaan tilanteessa, jossa muut kuin omat intressit vaikuttavat lopputyön tekemiseen. Pahimmillaan valittu aihe ei sitten kiinnostakaan pätkän vertaa ja projektin edetessä motivaatio laskee.
 
Viimeksi muokattu:

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Nikke
Niin ja Jii: en tiedä mitä opiskelet mutta ainakin minulla ongelma oli se että artikkeleita ja kirjoja löytyi ihan liikaa. Tarkemmalla syynillä niitä olisi kuitenkin voinut olla vielä enemmän...

Ympäristökemiaa. Ja aiheena on turve ja tarkemmin kylpyturve, lähinnä sen fysiologiset vaikutukset ihmisessä.

Jep, aika kaukana kemiasta.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Sistis
Gradun tekemisestä ei vissiin makseta palkkaa?

Ei, mutta lainaa saa nostaa pankista, jotta saisi voita (tai siis margariinia) leivälle.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielenkiintoista kuulla erilaisista käytännöistä ei alojen kesken! Itse en ollut juurikaan kuullut, että gradun/diplomityön tekemisestä maksettaisiin varsinaista palkkaa. Muutama insinöörituttavani sai kyllä tehdä gradua työaikanaan (ja työhön konkreettisesti liittyen), mutta palkka kai maksettiin ainakin muodollisesti työstä eikä tutkimuksesta...

Yliopiston puolella yleisin käytäntö tuntuu olevan kertakorvauksena maksettava stipendi. Summat ovat kuulemani mukaan vaihdelleet 10000-30000 markan välillä. Itse sain vuonna 2000 yritykselle tekemästäni hallintotieteellisestä gradusta 20000mk.

Stipendin etuna on verottomuus. Joskin käytännössä verot kierretään niin, että stipendi maksetaan ensin yliopiston rahastolle, josta se ohjataan opiskelijalle. Tällöin yliopisto ottaa välistä pienen summan, joka ainakin Tampereen yliopistolla on 10%, mutta kuulemma joillain muilla kouluilla suurempikin?! Itse sain stipendin käteen heti kun aloin työn, mikä ainakin silloin tuntui erittäin miellyttävältä - tosin itsekurini ei riittänyt kovin säästäväiseen elämäntyyliin, eikä gradukaan edennyt ihan toivottua vauhtia, mutta nyt on jo onneksi takana päin...
 

DieHard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Itse tein ison D:n viime vuonna loppuun, ja täytyy sanoa että homma tuli valmiiksi huomattavasti helpommin kuin kuvittelin.

Yksi neuvo aloittavalle G:n/D:n tekijälle - käykää aivan aluksi lukemassa koulun kirjastossa muita vastaavia töitä, siinä selviää huomattavasti lisää työn luonteesta.

Monen aloittelijan suurin ongelma on tosiaan liiallinen itsekritiikki - työn tarkoituksena ei todellakaan ole saada mitään uusia mullistavia teorioita/käytäntöjä, työn tarkoitus on soveltaa MUIDEN tekemiä teorioita käytännössä, ei kehitellä uusia teorioita.

Kannattaa käydä juttelemassa oman proffan kanssa missä mennään, vaihtaa vähän ajatuksia mitä työ voisi olla jne. Proffan omana etuna on saada sinun työ valmiiksi, yksi professorien palkitsemisperusteista on valmistuneiden opiskelijoiden laatu ja määrä!

Netistä löytyy aivan uskomaton määrä tietoa, enemmän kuin mistään kirjastosta. Käytä sitä hyväksi.

Mutta vielä muistuksena kolme tärkeintä seikkaa työtä aloittaessa.

1. Lue muiden tekemiä vastaavia töitä

2. Juttele proffasi kanssa

3. Älä ole liian kriittinen itseäsi kohtaan. Terve kritiikki on tarpeen mutta muista että sadat tuhannet ihmiset ovat saaneet työnsä kunnialla läpi - sinä et kaikella todennäköisyydellä ole poikkeus eikä sinulta odoteta enempää. Kts. kohta 1.
 

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Sistis

Gradun tekemisestä ei vissiin makseta palkkaa? Sen olen käsittänyt. Sehän ei ole työn tekoa, vaan itse tehty tutkimus, eikö? Sääli sinällään teitä, koska työ on silti melko raskasta.

Kyllähän siitä palkkaa saa, jos tietää keltä kysyä. Itse saan vajaa tuhat euroa per kuukausi yliopistolta ja siis nimenomaan gradun teosta. Tämä on mahdollista siksi, että graduni menee sitten myöhemmin oppimateriaaliksi seuraavan vuoden kursseille. Eihän tuo palkka todellakaan mikään iso ole, mutta mahdollistaa kuitenkin täysipainoisen työskentelyn, kun kesällä ei opintotukea tunnetusti makseta.
 

Dave T

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tänään se virallisesti sitten alkoi. Siis gradun tekeminen, jos tätä nyt vielä tekemiseksi voi sanoa. Ja humanistisen alan opiskelijana ei hirveästi ole toivoa apurahoista. No, enpä ole odottanutkaan, kunhan saisi ensi talven aikana valmiiksi.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Jep, allekirjoittanut on sitten jättänyt ns ensimmäisen version sisään muutama viikko sitten. Eipä tullut mitään isoja muutoksia, lähinnä hienosäätöä tässä tällä hetkellä tehdään. Proffalta tuli kuitenkin sen verran hyviä ideoita että pienellä vaivalla saa gradua aika paljon parannettua. Mutta enpä olis uskonut että näinkin äkkiä tuon olisi valmiiksi saanut...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös