Golfin harrastajat

  • 493 605
  • 2 968

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luulisin @haepis hakeneen lähinnä sitä, että aloittelijakin voi katsoa hieman tulevaisuuteen ja suunnitella mailaostoksia sen mukaan. Urheilullinen nuori tai nuorekas mies etenee kyllä todella nopeasti stiff-nopeuksiin, vaikka alkuun regu tai jopa senioriflexi voi olla hyvä.
Varmasti kyllä, mutta toistan itseäni ettei aloittelijalle missään nimessä stiff-varsia ennen kuin osaa lyödä. Ainoastaan poikkeuksena sellaiset joilla on tuoretta kilpaurheilutaustaa mailapeleistä. Esim. kerran sattui samaan lähtöön aktiivi-tennispelaaja joka pelasi muistaakseni viidettä kertaa golfia ja avasi raudoilla pidemmälle kuin minä draiverilla.
Mikään kiire ei normi-aloittelijalla ole hankkia stiff-varsia ennen kuin mailanpäänopeudet riittävät, alkaa osumaan väylälle ja tasoitus laskee alle 20. Sen jälkeen simulattorilla fittaamaan oikeat mailat, jos tuntuu että varsi alkaa laahaa perässä. Tuntuu, että monella pitkään pelanneella on päässyt unohtumaan golfin aloitus ja nyt keskitytään liikaa välineisiin.
Ei sinkun kannata tila-autoakaan ostaa etukäteen ennen kuin vaimo löytynyt ja lapset syntyneet :)
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmasti kyllä, mutta toistan itseäni ettei aloittelijalle missään nimessä stiff-varsia ennen kuin osaa lyödä. Ainoastaan poikkeuksena sellaiset joilla on tuoretta kilpaurheilutaustaa mailapeleistä. Esim. kerran sattui samaan lähtöön aktiivi-tennispelaaja joka pelasi muistaakseni viidettä kertaa golfia ja avasi raudoilla pidemmälle kuin minä draiverilla.
Mikään kiire ei normi-aloittelijalla ole hankkia stiff-varsia ennen kuin mailanpäänopeudet riittävät, alkaa osumaan väylälle ja tasoitus laskee alle 20. Sen jälkeen simulattorilla fittaamaan oikeat mailat, jos tuntuu että varsi alkaa laahaa perässä. Tuntuu, että monella pitkään pelanneella on päässyt unohtumaan golfin aloitus ja nyt keskitytään liikaa välineisiin.
Ei sinkun kannata tila-autoakaan ostaa etukäteen ennen kuin vaimo löytynyt ja lapset syntyneet :)
Jos tässä pitää alkaa väylälle osumista odottaa, niin itsellä olisi varmaan sitten vieläkin regut :)

Mielipide-eroja, mutta omasta mielestä mailanpäännopeus ei kulje niin paljoa käsi kädessä taitotason kanssa, kuin annat ymmärtää. Ihan ilman internet-golfarin lisää, kiskoin yli 30 händärillä parhaimmillaan (palloon osuessa) 240 metrin draiveja ja samaa olen huomannut myös urheilullisilla kavereilla. Stiff-nopeuksiin pääsee myös ihan käsillä riuhtomalla, eikä tarvitse osata vielä hakea vauhtia jaloista ja lantiosta.

Olen kuitenkin silti sitä mieltä, että moni pelaa liian jäykillä varsilla. Tänä kesänä sain faijani vaihtamaan vanhoista reguista ja stiffeistä vihdoin seniorflexiin, ja nyt hän piiskaa järkyttävän pitkälle palloa 58-vuotiaaksi.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielipide-eroja, mutta omasta mielestä mailanpäännopeus ei kulje niin paljoa käsi kädessä taitotason kanssa, kuin annat ymmärtää. Ihan ilman internet-golfarin lisää, kiskoin yli 30 händärillä parhaimmillaan (palloon osuessa) 240 metrin draiveja ja samaa olen huomannut myös urheilullisilla kavereilla. Stiff-nopeuksiin pääsee myös ihan käsillä riuhtomalla, eikä tarvitse osata vielä hakea vauhtia jaloista ja lantiosta.
Tuo on ihan totta mitä sanot, mutta itse olenkin koko ajan puhunut aloittelijoista ja 30+ (alle 36) händäri ei mun mielestä ole enää aloittelija.
Keskusteluhan lähti muistaakseni liikkeelle yhden nimimerkin tiedusteluista aloittelijan mailavalintoihin liittyen.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Itse on ymmärtänyt kokeneilta ammattipelaajilta sekä fittaajilta kuulleena, että varren jäykkyys ei ole se juttu, vaan koko paketti eli varren toiminta kokonaisuudessaan omaan swingiin nähden. Tourillakin on pelaajia, jotka ovat pelanneet joskus historiassa tipatuilla regu/firm -varsilla. Varsiahan on eri spinnillä, launchilla/kickillä, tuntumalla jne. Itse esimerkiksi "tarvitsen" raudoissa Stiff+ (KBS C-Taper) varret sen vuoksi, että + lisää painoa ja helpottaa nopean tempon vuoksi lyömistäni. Mailanpään nopeuden puolesta voisin pelata huoletta stiffillä, mutta saavutan hivenen pienemmän hajonnan noilla ja menetän pituudessa vain marginaalisesti metrejä. Sitten tiedän pelaajia, jotka lyövät huomattavasti rauhallisemmalla tempolla paljon pidemmälle ja moittivat jopa stiffejä välillä tuntumaltaan liian jäykiksi, kun tykkäävät "potkusta", jonka vähän letkumpi varsi tai profiili tuottaa. Melkein enemmän itse miettisin ihan puhtaasti tuntumaa ja lopputulosta, mitä maila antaa, en niinkään jäykkyyttä.

Koko jäykkyys keskustelu on vähän hassu, pääasiahan on että sen pallonsa saa pelattua haluamaansa paikkaan suuremmalla todennäköisyydellä, joka tapahtuu kontrollin kautta, mitä välineiden pitäisi tuoda. Myös niin kauan, kun oma taso vaatii pelaamaan pelkältä miesten klubitiiltä parin saadakseen, niin kannattaa mielestäni keskittyä enemmän muihin juttuihin, kun välineiden tuomaan viimeisen edun hakemiseen.

Vielä tuosa ensimmäisestä kappaleesta; En suosittele kyllä kenellekään kokonaan uuden setin ostamista ennen kuin swingi vakiintuu jotenkin toistettavaksi. Sitten, kun lyönti ei muutu enää ihan älyttömästi ja koko ajan (varmaan jossain ehkäpä 15-10 hcp kohdilla), niin tuo alkaa olemaan ajankohtaista.

En tällä vuodatuksella tarkoita sitä, että oikeat välineet eivät helpottaisi pelaamista, mutta jos ne ovat sinne päin, niin kyllä tulos tehdään muualla. Sitten on kiva laittaa se tonttu kiinni uusiin tikkuihin, kun tietää mitä hakee ja tarvitsee. Kentällä törmää aika usein sälleihin, jotka pelaavat aatamin aikaiselle setillä aivan älyttömän kovaa tulosta. Yksi tuttu rytkii aivan älyttömän hyvin jollain tuhat vuotta vanhalla Wegellä, jossa on varmaan sileät urat. Toteaa vaan, että mitä sitä uutta, kun tälläkin pääsee lipulle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, kaikki on niin suhteellista ja lähtötaso ja ns lahjakkuus vaikuttaa suuresti. Jokuhan pelaa ensimmäisen kokonaisen kierroksensa alle 90 lyöntiin ja tasoitukseksi tulee saman tien joku 14, niin onko kyseessä aloittelija? Jos ei seuraavaan kahteen vuoteen pelaa toista yhtä hyvää kierrosta, niin ehkäpä on. Esimerkki on elävästä elämästä (en minä siis).


Jos tasoitus on yli 20, ja putteja se 35 per kierros niin käytännössä se tarkoittaa että joka toinen lyönti enempi vähempi epäonnistuu täysin. On aika epätodennäköistä, että varsimuutoksesta olisi tällöin mitään merkittävää iloa vaikka svingin nopeus olisi mitä. Tai siis todennäköisesti siitä kovaa svingaamisesta on vain haittaa.
Sitten kun hätyytellään singeliä niin kehitys on tietysti entistä tiukemmassa ja nämäkin kivet kannattaa kääntää.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jos nyt sitten itsekkin välinefriikkinä jotain noista varsista sanoisi, niin omalla kohdalla valinta on regu, spekseillä 35v ikää, pelivuosia 3, hcp19,8 ja mailanpään nopeus draiverilla kenttäkelpoisessa lyönnissä 98mph. Nopeamminkin toki saa nupin liikkumaan, mutta se alkaa mennä kiskomiseksi.

Raudat vaihdoin viime kesänä TaylorMaden demopäivillä, jossa kokeilin kolmea eri reguvartta, valinta oli Nippon joka oli vaihtoehtojen keskeltä painon suhteen. Vakiovarsi oli turhan kevyt ja kontrolli katosi tyystin, raskain taas jotenkin liian raskas. Rauta nelosessa(Utility) mulla on grafiitti-stiff varsi, ja siinä se tuntuisi toimivan, eli sinällään voi olla, että stiff toimisi mulla ihan hyvin, mutta toisaalta regukin vaikuttaisi toimivan, isompi ongelma on ajoittain hajoava tekniikka sekä pahimmillaan onneton puttaaminen.

Summasummarum, yhdyn näkemykseen, että alkuun on kohtuu sama, mitkä kuokat on kädessä ja sitten kun on muodustunut jonkunlainen swingi, niin fittauksen kautta ja pikkuisen voi jo huomioida jo tulevaa. Ei stiff nyt niin erilainen ole lyödä, etteikö silläkin pallon saa ilmaan. Tosin rautojen osalta suosittelen harkitsemaan jos on "rajoilla", rautojen idea on kontrolli(pituus ja sivusuuntaan) jolloin rauhallisempi swingi astetta löysemmällä flexillä voi olla parempi valinta
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Oma mielipiteeni on, että 1. kaudella sillä ei liene väliä millä kepillä lyö, mutta heti, kun lyönti alkaa vakiintua on merkittävästi hyötyä, että maila sopii omalle lyönnille.

Mulla on kaveri, joka tuskailee kolmatta vuotta sinkkupelaajan vanhoilla raudoilla, eikä usko, vaikka monta kertaa olen yrittänyt sanoa, että anteeksiantavammalla mailalla peli voisi sujua helpommin.

Mulla rauta 7:n nopeus oli fittauksessa 88-89 mph ja varreksi valikoitui jo ylempänä mainittu 120 gr stiff. Driver pyöri siinä 100 mph paikkeilla ja stiff valikoitu siihenkin. Pelikokemusta on 3 vuotta ja hcp 17. Lähipelissä on vielä paljon petrattavaa, siinä putterin vaihdot ei ole kaikkia ongelmia korjannut...
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
Tulikin yllättäen täydennystä bägiin. Työkaveri totesi lauantain peleissä, että ”eihän sulla ole yhtään wedgeä”. Tänään oli sitten työpisteelle ilmaantunut Titleistin BV SM6 wedget (54 ja 58 asteiset).
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tähän stiff / regu -keskusteluun sen verran, että jos puhutaan noiden kahden välillä, niin eipä niissä nyt ihan oikeasti ihan hurjasti eroa ole, ja jos esim alle nelikymppinen urheilutaustan omaava (mies)ihminen laittaa rahaa kiinni mailoihin, niin melkein suosittelisin stiffejä. Mitään sillä vaihdoksella regu / stiff ei itsessään voita, se sun svingi ratkaisee kuitenkin sen osuman laadun ja jos puhutaan geneerisesti vain ja ainoastaan regu / stiff -erosta, niin harva pelaaja tuota eroa ihan oikeasti edes huomaa sokkotestissä. Se millä mielestäni on enemmän merkitystä itse lyöntiin, on varren paino ja svingipaino, ja nuokin on enemmän sellaisia, että kokeilemalla eri vaihtoehtoja huomaat mistä tykkäät enemmän.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Tähän stiff / regu -keskusteluun sen verran, että jos puhutaan noiden kahden välillä, niin eipä niissä nyt ihan oikeasti ihan hurjasti eroa ole, ja jos esim alle nelikymppinen urheilutaustan omaava (mies)ihminen laittaa rahaa kiinni mailoihin, niin melkein suosittelisin stiffejä. Mitään sillä vaihdoksella regu / stiff ei itsessään voita, se sun svingi ratkaisee kuitenkin sen osuman laadun ja jos puhutaan geneerisesti vain ja ainoastaan regu / stiff -erosta, niin harva pelaaja tuota eroa ihan oikeasti edes huomaa sokkotestissä. Se millä mielestäni on enemmän merkitystä itse lyöntiin, on varren paino ja svingipaino, ja nuokin on enemmän sellaisia, että kokeilemalla eri vaihtoehtoja huomaat mistä tykkäät enemmän.

Tämä on tietysti ikuisuuskeskustelu, mutta ihan hauska sellainen aina silloin tällöin käydä. Koko A/R/S/X luokittelu on ymmärtääkseni syntynyt aikakaudella, jolloin tavan harrastaja ei ehkä saanut ihan niin syvällistä fittausapua, joten jotain luokittelua oli eri varsilla oltava.

Jos varren toimintaperiaatetta haluaa miettiä, niin senhän tulisi toimia siten, että se välittää toistettevasti energiaa lavan välityksellä palloon. Kaiken pitäisi tähdä noiden elementtien optimaaliseen syntyyn, eli energia -> nopeus + toistettavuus. On periaatteessa ihan helkkarin sama, että onko se maila lady flex vai luokkaa rautakanki, jos swingi toteutuu toistettavasti. Liian jäykkä voi tosiaan olla monesti teknikan kannalta huono, koska se mahdollistaa toistettavan riuhtomisen (katson peiliin). Toisaalta ei ole kiva pelata, jos varsi ei pysy aggressiivisessa tekemisessä mukana. Monet aika fiksun oloiset prot ovat todenneet, että ihmisen temperamentti vaikuttaa aika paljon siihen swingiin ja sitä voi olla vaikea muuttaa, vaikka tekniikka kehittyy. Jos katselee vaikka Rahmin lyöntiä, niin on se aika raaka veto, vaikkakin pysyy kasassa hienosti. Sitten taas joku Louis Oosthuizen tai Fred Couples ovat aika laiskaa spagettia, vaikka mailassa on vauhtia aika hienosti.

Itse kävin kerran fittaamassa vartta, kun olin sitä mieltä että haluan uuden letkun draiveriin. Fittaaja katseli lyömistä ja totesti mulle, että ei voi suositella uutta vartta, koska nykyinen fitattu on kaikista paras eikä voi hyvällä omalla tunnolla myydä mitään muuta tilalle. Poistun lakki kourassa nöyrästi takaisin harjoittelun pariin =)
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Sieltä se tuli: kolmas peräkkäinen kierros alle ihannetuloksen ja uudeksi tasoitukseksi tulee yön jälkeen +0,3, eli ensimmäistä kertaa ikinä päästiin nollan alle. Aika hyvä fiilis!

E: Viimeiset kolme kierrosta on kulkeneet hienosti tuloksin -2, -1 ja -1. Kaksi ensimmäistä ja viimeinen ovat noudattaneet kuitenkin täysin eri kaavaa: -2-kierroksella olin tuloksessa -3 viisi väylää ennen loppua, ja tein bogin ja tuplan 14:lle ja 15:lle. Lopun kaksi birkkua auttoi pääsemään takaisin alle parin. Toinen kierros meni vähän samalla tavalla: 10 väylän jälkeen tulos oli -4 ja loppuun tein kolme bogia.

No, eilen mentiin ihan eri lailla: ensimmäisten 7 väylän jälkeen olin tuloksessa +3 ja birdie-bogi-yhdistelmän jälkeen myös 10. väylän jälkeen kolme yli. 11:lle birkku ja loppuun 15-16-17 kolmen birdien juna toi kuitenkin tuloksen pakkasen puolelle. En tiedä mistä kaivoin mentaalista voimaa, sillä olin jo 5. väylän jälkeen nälissäni ja 7. väylän vesiavauksen jälkeen meinasin luovuttaa ja jättää kierroksen kesken. No, hyvä näinkin päin, tietää ainakin taas tuon olevan mahdollista. :D
 
Viimeksi muokattu:

Nelone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild
Olen suorittanut green cardin varmaan vuonna 2010 ja tuolloin tuli pelattua pari kesää. Nyt pitkän tauon jälkeen tänä kesänä tullut käytyä rangella ja vähän tekisi mieli käydä höntsäilemässä joku 9 reikäinen. Vanhaa korttiahan minulla ei tietenkään ole tallessa ja kortti suoritettu 200km päässä toisella kentällä. Kysymys kuuluukin, että onkohan tuo vanha green cardi rekisteröity johonkin järjestelmään? Näkyykö tuo jossain että olen kortin suorittanut?
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Olen suorittanut green cardin varmaan vuonna 2010 ja tuolloin tuli pelattua pari kesää. Nyt pitkän tauon jälkeen tänä kesänä tullut käytyä rangella ja vähän tekisi mieli käydä höntsäilemässä joku 9 reikäinen. Vanhaa korttiahan minulla ei tietenkään ole tallessa ja kortti suoritettu 200km päässä toisella kentällä. Kysymys kuuluukin, että onkohan tuo vanha green cardi rekisteröity johonkin järjestelmään? Näkyykö tuo jossain että olen kortin suorittanut?
Tervetuloa takaisin hienon lajin pariin!

Sun jäsentiedot pitäisi kyllä löytyä sieltä toiselta kentältä, jos tarve vaatii. Kannattaa ottaa yhteys siihen klubiin, mihin aiot liittyä jäseneksi ja kysyä sieltä, miten toimia. Voi olla, että he lyövät sut suoraan järjestelmään jollain tasoituksella ja sillä selvä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Olen suorittanut green cardin varmaan vuonna 2010 ja tuolloin tuli pelattua pari kesää. Nyt pitkän tauon jälkeen tänä kesänä tullut käytyä rangella ja vähän tekisi mieli käydä höntsäilemässä joku 9 reikäinen. Vanhaa korttiahan minulla ei tietenkään ole tallessa ja kortti suoritettu 200km päässä toisella kentällä. Kysymys kuuluukin, että onkohan tuo vanha green cardi rekisteröity johonkin järjestelmään? Näkyykö tuo jossain että olen kortin suorittanut?
Minä suoritin Green Cardin 1989 ja liityin 10v tauon jälkeen jäseneksi johonkin seuraan 2018 niin hakemuksessa kysyttiin GC suorittamisvuotta ja tasoitusta (johon kirjoitin että jotain 10 ja 11 väliltä). Tasoituksekseni pistivät 10,5 (muistaakseni oikea olisi ollut 10,8) eli eivät todellakaan kyselleet edellisestä seurasta mitään (tämäkin kysyttiin liittymislomakkeessa).

Ehkä Vantaan Golfpuisto ry nyt ei muutenkaan ollut tunnollisin seura kun meni nurinkin 2019 lopussa (kun eivät saaneet kenttää aikaiseksi). Mutta veikkaan että tuskin ihmeemmin tarkastelevat vaan luottavat sanaasi.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Itse kun aloitin pitkän tauon jälkeen eikä alkuperäisestä jäsennumerosta ollut haisuakaan, niin tehtiin suosiolla uusi ja 54:stä lähdettiin liikenteeseen.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tuli muuten eilisestä mieleen pieni vinkki aloitteleville golfareille: huomioikaa muut pelaajat aina.

Oltiin eilen @ultrar kanssa töiden jälkeen kierroksella ja rupesi pimeys uhkaamaan, vaikka jos kenttä olisi edennyt normitahdilla niin ei olisi meidän takanakaan tulevilla ollut ongelmia. No siellä oli jotain nuoria aloittelijoita kaksi, joiden edessä oli ties kuinka monta tyhjää reikää. Ultrar kävi sanomassa heille kun vastaan tulivat, että voisitteko vähän nopeuttaa peliä, että kaikki ehtivät ennen pimeää pois. Hidas pelaaja katsahti taakseen ja totesi "ei se meidän vika ole". (ei ole sanoja kuvaamaan reaktiotani tuohon vastaukseen)

Tuosta toivuttuani totesin pelikaverilleni, että hyvässä lykyssä noista toinen haukkuu jatkiksen golfketjuun että joku vanha gubbe tuli heille aukomaan päätään. Harmi sinänsä ettei ollut täältä, koska @ultrar lupasi ladata suorat sanat. Mutta koska ei nyt ilmeisesti ollut niin pistän tämän kertomuksen tähän uusille ja miksei vanhoillekin pelaajille. Huomioikaa muut, paskaakin golfia voi pelata nopeasti. Varsinkin näin syksyllä kun pimeä tulee aikaisin ja töissä käyville alkaa tekemään tiukkaa pelata 18 reikää ja mahdotonta, jos joku kenttää jumittaa.

p.s. pelasin muuten ihan hyvin. En muista tehneeni kahta birdietä 4 reiän välein kuin ehkä joskus teinivuosina.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Erittäin hyvin sanottu siellä takana. En muista sanoinko jo joskus, mutta kannustan kaikkia, varsinkin tietysti aloittelijoita ottamaan tavaksi ripeän pelaamisen, niin sitten ei tule ikinä kiireen tuntua, ja se on oikeasti ihan kivaa. Ja se ei tietenkään tarkoita että pitäisi vaikka jättää puttilinjat lukematta tai pallot etsimättä, mutta saatana soikoon katsokaa nyt että teillä on edes oikea maila kädessä kun tulee teidän vuoro tai että jos griinillä on muilla pelkkiä markereita eikä yhtään palloa niin se olet todennäköisesti sinä jota odotellaan.

On kyllä greencardkurssin pitäjäkin epäonnistunut jos aloittelijoiden asenne omaan hidasteluun ja takanatulevien valon riittävyyteen on tuo.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oli muuten eilen niin raju auringonpaiste ettei avauksia nähnyt muutamalla väylällä ollenkaan. Olipa erikoinen kokemus näin aloittelijalle pamauttaa draiverilla "tyhjyyteen". Onneksi en ollut yksin pelaamassa niin kaveri näki edes jotain. Välillä kävi myös niin ettei kumpikaan nähnyt mitään kun pallo lähti suoraan kohti aurinkoa. Välillä pallo löytyi keskeltä väylää, välillä ei ollenkaan.

Hämmentävää oli myös se kun pamautin 3 avausta yhdellä väylällä noin 70m väylältä oikealle. Mitä mahtoi tapahtua siinä? Uskomatonta touhua. Noista palloista löysin yhden ja senkin kierroksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Korostetaan nyt sitä vielä, että yritin asiallisesti sanoa ja kun takana tuli vielä omia pelikavereita, niin laskeskelin myös heidän ehtimistään pelata kierros ennen pimeää, eivät kyllä nyt ehtineet. Mehän olimme odotelleet käytännössä joka väylällä jo muutaman minuutin eli tuossa vaiheessa meillä ei ollut kovin kiire enää. Edellisellä kerralla pelasimme aamulla kierroksen juoksematta 2,30 min ja nyt se vei 3,15-3,20. Juuri sen muutaman minuutin enemmän joka väylällä.

Eihän kentällä tarvitse olla kiire, mutta pitää siellä ajatella myös muita pelaajia ja hyvä sääntö on, että jos edessä on väyläkaupalla tyhjää, niin vilkaise taakse, mikä siellä on tilanne. Tässäkin tapauksessa seuraava ryhmä pysyi kohteliaasti aika kaukana heistä ja ymmärrän syyn hyvin, toisella pelaajista oli tasoitus 54. Tilanne sama, mikä syntyy usein rekan perään, jono. Meidän takana kaksi lähtöä myöhemmin tuli neljän hengen ryhmä helposti samaa vauhtia esimerkiksi, vaikka avaukset sinkoilivatkin sinne tänne.

Nyt kun on näitä minuutissa golffariksi kursseja, niin tuo etiketti jää täysin opettamatta ja klubit eivät riittävästi tuo esille sitä, kuinka kierroksella toimitaan.

Seuraavilla vinkeillä pärjäisi jo hyvin. Kun ei ole kisa, etene omalle pallolle ja ole valmis lyömään heti, seuraa myös kaverin palloa, jos joudut etsimään sitä myöhemmin, outista ei palloja etsitä eikä vedestä, jos sinne menee, kisassa jos sieltä pystyy lyömään, niin tilanne on tietysti toinen. Laske nopeammat ryhmät ohitse, jos edessä on tyhjää väylää yli väylän verran. Mieti minne jätät bägin tai kärryn, tuollakin säästää jo muutaman munuutin kierroksella. Pelaaminen voi olla muutamilla ohjeilla aivan yhtä mukavaa ja kiirettöntä, tosin jos kotona joku nalkuttaa, niin ymmärrän halun olla kentällä mahdollisimman kauan.
 
Mä olen kyllä eri mieltä tuosta kiirehtimisestä. Oikeampi toimintatapa olisi tuossa ollut päästää nopeammat ohitseen, vaikkapa aina yhden porukan per väylä niin olisi mennyt jouhevasti.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vaikka en golfista mitään tiedäkään vielä, niin mua ainakin vituttaisi jos joku tulisi takaa sanomaan jotain ”voisitteko pelata vähän nopeampaa”. Miksei voi tosiaan vaan kysyä kohteliaasti, että ”voitaisiinko ohittaa teidät, kun haluttaisiin ennen pimeää täältä pois”.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Se ohittaminen on hankalaa, jos siellä on enemmän kuin se yksi ryhmä, kuten nyt oli toinen ryhmä välissä ja siellä pelaaja tasoituksella 54. Muutenhan tuohon edelliseen viestiin vastaus olisikin kyllä, juuri näin. Tuo kierrosnopeus on tietysti hyvin vaihteleva, mutta edelleen se pätee, jos edestä kaikki selät karkaavat, pelaat todennäköisesti liian hitaasti, jos taakse tulee ruuhka samaan aikaan. Jos olet neljän ryhmässä ja takana sekä edessä kakkosia, niin tilanne on toinen.
 

F#21

Jäsen
Oli muuten eilen niin raju auringonpaiste ettei avauksia nähnyt muutamalla väylällä ollenkaan. Olipa erikoinen kokemus näin aloittelijalle pamauttaa draiverilla "tyhjyyteen". Onneksi en ollut yksin pelaamassa niin kaveri näki edes jotain. Välillä kävi myös niin ettei kumpikaan nähnyt mitään kun pallo lähti suoraan kohti aurinkoa. Välillä pallo löytyi keskeltä väylää, välillä ei ollenkaan.

Hämmentävää oli myös se kun pamautin 3 avausta yhdellä väylällä noin. 70m väylältä oikealle. Mitä mahtoi tapahtua siinä? Uskomatonta touhua. Noista palloista löysin yhden ja senkin kierroksen jälkeen.
Jos jatkossa on samanlainen keli ja tiiboksin vieressä on puita, niin pelikaveri voi yrittää "piilottaa" aurinko niiden taakse, niin pallot näkyy paremmin.

Todistetusti toimi eilen, kun tuskailin samaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös