Itse on ymmärtänyt kokeneilta ammattipelaajilta sekä fittaajilta kuulleena, että varren jäykkyys ei ole se juttu, vaan koko paketti eli varren toiminta kokonaisuudessaan omaan swingiin nähden. Tourillakin on pelaajia, jotka ovat pelanneet joskus historiassa tipatuilla regu/firm -varsilla. Varsiahan on eri spinnillä, launchilla/kickillä, tuntumalla jne. Itse esimerkiksi "tarvitsen" raudoissa Stiff+ (KBS C-Taper) varret sen vuoksi, että + lisää painoa ja helpottaa nopean tempon vuoksi lyömistäni. Mailanpään nopeuden puolesta voisin pelata huoletta stiffillä, mutta saavutan hivenen pienemmän hajonnan noilla ja menetän pituudessa vain marginaalisesti metrejä. Sitten tiedän pelaajia, jotka lyövät huomattavasti rauhallisemmalla tempolla paljon pidemmälle ja moittivat jopa stiffejä välillä tuntumaltaan liian jäykiksi, kun tykkäävät "potkusta", jonka vähän letkumpi varsi tai profiili tuottaa. Melkein enemmän itse miettisin ihan puhtaasti tuntumaa ja lopputulosta, mitä maila antaa, en niinkään jäykkyyttä.
Koko jäykkyys keskustelu on vähän hassu, pääasiahan on että sen pallonsa saa pelattua haluamaansa paikkaan suuremmalla todennäköisyydellä, joka tapahtuu kontrollin kautta, mitä välineiden pitäisi tuoda. Myös niin kauan, kun oma taso vaatii pelaamaan pelkältä miesten klubitiiltä parin saadakseen, niin kannattaa mielestäni keskittyä enemmän muihin juttuihin, kun välineiden tuomaan viimeisen edun hakemiseen.
Vielä tuosa ensimmäisestä kappaleesta; En suosittele kyllä kenellekään kokonaan uuden setin ostamista ennen kuin swingi vakiintuu jotenkin toistettavaksi. Sitten, kun lyönti ei muutu enää ihan älyttömästi ja koko ajan (varmaan jossain ehkäpä 15-10 hcp kohdilla), niin tuo alkaa olemaan ajankohtaista.
En tällä vuodatuksella tarkoita sitä, että oikeat välineet eivät helpottaisi pelaamista, mutta jos ne ovat sinne päin, niin kyllä tulos tehdään muualla. Sitten on kiva laittaa se tonttu kiinni uusiin tikkuihin, kun tietää mitä hakee ja tarvitsee. Kentällä törmää aika usein sälleihin, jotka pelaavat aatamin aikaiselle setillä aivan älyttömän kovaa tulosta. Yksi tuttu rytkii aivan älyttömän hyvin jollain tuhat vuotta vanhalla Wegellä, jossa on varmaan sileät urat. Toteaa vaan, että mitä sitä uutta, kun tälläkin pääsee lipulle.