Golfin harrastajat

  • 494 086
  • 2 968

Fordél

Jäsen
Vaikka en golfista mitään tiedäkään vielä, niin mua ainakin vituttaisi jos joku tulisi takaa sanomaan jotain ”voisitteko pelata vähän nopeampaa”. Miksei voi tosiaan vaan kysyä kohteliaasti, että ”voitaisiinko ohittaa teidät, kun haluttaisiin ennen pimeää täältä pois”.

Jos mitään selkeää hidastelua tai täysin väärää toimintaa ei ole nähty edellä meneviltä niin munkin mielestä tällaiset kommentit ei ole ihan paras keino hoitaa asiaa. Osa voi toki ottaa kommentit asiallisesti, mutta ymmärrän kyllä niitäkin, joita tällaiset kommentit häiritsevät. Kohteliaampaa olisi pyytää ohitusta, joka sekin antaa jo vinkkiä samasta asiasta.

Sitten kysymys: European Touurilla Henrik Stenson näytti tiiausalueella hybridillä avatessaan tekevän niin, että hän löi kantapään ruohoon, ja nosti ylös pienen mättään, jonka päältä hän avasi. Onko tällainen tosiaan sallittua?
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Jos mitään selkeää hidastelua tai täysin väärää toimintaa ei ole nähty edellä meneviltä niin munkin mielestä tällaiset kommentit ei ole ihan paras keino hoitaa asiaa. Osa voi toki ottaa kommentit asiallisesti, mutta ymmärrän kyllä niitäkin, joita tällaiset kommentit häiritsevät. Kohteliaampaa olisi pyytää ohitusta, joka sekin antaa jo vinkkiä samasta asiasta.

Sitten kysymys: European Touurilla Henrik Stenson näytti tiiausalueella hybridillä avatessaan tekevän niin, että hän löi kantapään ruohoon, ja nosti ylös pienen mättään, jonka päältä hän avasi. Onko tällainen tosiaan sallittua?
On sallittua (sääntö 6.2b kohta 3).
"(3) Tiettyjä olosuhteita saa parantaa tiiausalueella. Ennen lyöntiä pelaaja saa tehdä seuraavia toimenpiteitä tiiausalueella parantaakseen lyöntiin vaikuttavia olosuhteita (ks. Sääntö 8.1b(8)):
• Muokata maanpintaa tiiausalueella (esimerkiksi tekemällä kohouman mailalla tai jalalla),
• Siirtää, taivuttaa tai katkoa ruohoa, heinää tai muuta luontoon kuuluvaa, joka on kiinnittynyt tai kasvaa tiiausalueella,
• Poistaa tai painaa alas hiekkaa ja maata tiiausalueella, ja
• Poistaa kastetta, huurretta tai vettä tiiausalueella."

Mun mielestä tuo nopeampaan peliin kehottaminen on ihan oikea tapa, koska jos yksi ryhmä jarruttaa kaikkia muita, on tämän ryhmän huomattavasti helpompaa nopeuttaa peliä kuin kaikkien muiden ohittaa nämä hitaat pelaajat. Eri asia toki, jos kentällä on väljää ja ohittaminen tapahtuu näppärästi (toki silloinkin on ihan hyvä edetä vikkelästi).

Yksi ryhmän tehtävistä ihan jo sääntökirjan mukaankin on pelata ripeästi. Jos kentän tahdissa ei pysy, pitää kiriä. Ei se sen kummempaa ole.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos mitään selkeää hidastelua tai täysin väärää toimintaa ei ole nähty edellä meneviltä niin munkin mielestä tällaiset kommentit ei ole ihan paras keino hoitaa asiaa. Osa voi toki ottaa kommentit asiallisesti, mutta ymmärrän kyllä niitäkin, joita tällaiset kommentit häiritsevät. Kohteliaampaa olisi pyytää ohitusta, joka sekin antaa jo vinkkiä samasta asiasta.
Joo, mutta jos siinä oli useampi ryhmä jolla valo oli loppumassa, niin edellämenevien ryhmien ohittelu ehkä vain hidastaa heidän kierrostaan lisää.

Sitten kysymys: European Touurilla Henrik Stenson näytti tiiausalueella hybridillä avatessaan tekevän niin, että hän löi kantapään ruohoon, ja nosti ylös pienen mättään, jonka päältä hän avasi. Onko tällainen tosiaan sallittua?
On sallittua. Vähän outoa kieltämättä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En mä nyt tiedä onko tuo niin outoa, kun tiiausalueella saa käyttää tiitäkin. Eri osa kenttää, eri säännöt.
Lähinnä ajattelin että tiiboxit on tähän aikaan vuodesta riittävän kuokittuja jo muutenkin. Sitten siellä saa vielä rakentaa hiekkakakkuja. Ts miksei vaan käyttäisi tiitä, versus kuoputtaa jotain kumparetta pallolleen.
 

Fordél

Jäsen
Kiitos @haepis ja @benicio vastauksesta kysymykseen.

Mun mielestä tuo nopeampaan peliin kehottaminen on ihan oikea tapa, koska jos yksi ryhmä jarruttaa kaikkia muita, on tämän ryhmän huomattavasti helpompaa nopeuttaa peliä kuin kaikkien muiden ohittaa nämä hitaat pelaajat. Eri asia toki, jos kentällä on väljää ja ohittaminen tapahtuu näppärästi (toki silloinkin on ihan hyvä edetä vikkelästi).

Yksi ryhmän tehtävistä ihan jo sääntökirjan mukaankin on pelata ripeästi. Jos kentän tahdissa ei pysy, pitää kiriä. Ei se sen kummempaa ole.

Edelleen pointti on mun mielestä se, että hidastelivatko edessä olevat jotenkin? Meillä kaikilla on vähän eri nopeudet pelata eikä vähän toista hitaampi pelaaminen ole vielä mitenkään kritisoitavaa, mutta se on, jos tahallaan hidastelee tai menettelee vastoin etikettiä/sääntöjä, kuten jättää bagia ties minne.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Edelleen pointti on mun mielestä se, että hidastelivatko edessä olevat jotenkin? Meillä kaikilla on vähän eri nopeudet pelata eikä vähän toista hitaampi pelaaminen ole vielä mitenkään kritisoitavaa, mutta se on, jos tahallaan hidastelee tai menettelee vastoin etikettiä/sääntöjä, kuten jättää bagia ties minne.
On se kritisoitavaa. Mieti itseäsi vaikka liikenteeseen: rajoitusten mukaan körötellen pääset perille 3,5 tunnissa ja tyhjään baanaan voit ajaa reissun 2,5 tuntiin, mutta sitten tiellesi osuu 80km/h alueella 60km/h ajava kuski ja matkassa meneekin 4,5 tuntia. Onko mielestäsi tämän 60km/h kuskin tehtävä nostaa ajonopeutta muun liikenteen mukaiseksi vai muiden tehtävä ohittaa tämä hitaasti ajava kuski? Samaa logiikkaa voi käyttää golfkentällä.

Tässä on toki monta harmaan sävyä: uusien pelaajien ei voi odottaa tietävän asioita, jotka ovat monen vuoden kokemuksella pelaaville itsestäänselvyyksiä. Tässä on mielestäni näiden uusien pelaajien kotiseuroilla suuri vastuu: toivoisin Suomen kentille enemmän kummipelaajakulttuuria, eli uudet pelaajat pelaavat vapaaehtoisten klubiaktiivien kanssa muutaman kierroksen alkuun, jotta oppivat "talon tavoille".

Viiden tunnin kierrosvauhtia ei voi hyväksyä missään olosuhteissa. Silloin on jossain vikaa.
 

Fordél

Jäsen
On se kritisoitavaa. Mieti itseäsi vaikka liikenteeseen: rajoitusten mukaan körötellen pääset perille 3,5 tunnissa ja tyhjään baanaan voit ajaa reissun 2,5 tuntiin, mutta sitten tiellesi osuu 80km/h alueella 60km/h ajava kuski ja matkassa meneekin 4,5 tuntia. Onko mielestäsi tämän 60km/h kuskin tehtävä nostaa ajonopeutta muun liikenteen mukaiseksi vai muiden tehtävä ohittaa tämä hitaasti ajava kuski? Samaa logiikkaa voi käyttää golfkentällä.

Ensinnäkin kannattaa aina asennoitua siihen, että kentällä on muitakin, erilaisia ja eritasoisia pelaajia. Heillä kaikilla on ihan samanlainen oikeus pelata siellä. Etenkin nyt kun golfista on tullut yhä suositumpaa, ei ole realistista odottaa, että koko ajan on tyhjää baanaa edessä.

Toiseksi, edelleen, hidastelivatko he selvästi siellä edessä? Kenenkäänhän ei ole liikenteessäkään pakko ajaa ylintä nopeusrajoitusta. Liikenteessäkin on erilaisia liikkujia aina matkassa. Ilman muuta ei pidä tietenkään ajaa selvästi muita hitaammin, mutta en ole vieläkään saanut vastausta kysymykseen, että hidastelivatko he vai olivatko ehkä vain 75 km/h:n vauhdissa, kun sinun ryhmäsi oli 80 km/h:n vauhdissa?

Ymmärtän hyvin tuskasi, koska olin aivan samanlaisessa tilanteessa viikonloppuna. Edessä pelasi ikääntyneiden pelaajien neljän ryhmä, jota jouduimme monesti odottamaan. Pimeän tulo uhkasi meitäkin ja tilanne vitutti. Ei mulla tullut kuitenkaan mieleenikään mennä sanomaan heille, että pelatkaa nopeammin, koska en huomannut mitään erityistä hidastelua. Sen sijaan olisin voinut mennyt kysymään, että voimmeko päästä ohi. Tilanne kuitenkin ratkesi, kun tästä nelikosta kaksi lopetti etuysin jälkeen.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Ensinnäkin kannattaa aina asennoitua siihen, että kentällä on muitakin, erilaisia ja eritasoisia pelaajia. Heillä kaikilla on ihan samanlainen oikeus pelata siellä. Etenkin nyt kun golfista on tullut yhä suositumpaa, ei ole realistista odottaa, että koko ajan on tyhjää baanaa edessä.

Toiseksi, edelleen, hidastelivatko he selvästi siellä edessä? Kenenkäänhän ei ole liikenteessäkään pakko ajaa ylintä nopeusrajoitusta. Liikenteessäkin on erilaisia liikkujia aina matkassa. Ilman muuta ei pidä tietenkään ajaa selvästi muita hitaammin, mutta en ole vieläkään saanut vastausta kysymykseen, että hidastelivatko he vai olivatko ehkä vain 75 km/h:n vauhdissa, kun sinun ryhmäsi oli 80 km/h:n vauhdissa?

Ymmärtän hyvin tuskasi, koska olin aivan samanlaisessa tilanteessa viikonloppuna. Edessä pelasi ikääntyneiden pelaajien neljän ryhmä, jota jouduimme monesti odottamaan. Pimeän tulo uhkasi meitäkin ja tilanne vitutti. Ei mulla tullut kuitenkaan mieleenikään mennä sanomaan heille, että pelatkaa nopeammin, koska en huomannut mitään erityistä hidastelua. Sen sijaan olisin voinut mennyt kysymään, että voimmeko päästä ohi. Tilanne kuitenkin ratkesi, kun tästä nelikosta kaksi lopetti etuysin jälkeen.
Kuten sanoin, on olemassa paljon harmaan eri sävyjä. Oliko esim. tämän senioriryhmän edessä tyhjiä väyliä? Oliko teidän takana ryhmiä, jotka joutui odottaa? Jokainen tilanne on erilainen.

Olen viime vuosina oppinut golfkentällä asennoitumisesta paljon, ja se on varmasti näkynyt tuloksissakin. Olen golfkentällä itse sitä porukkaa, joka ottaa muut huomioon: haravoin muiden huonosti korjaamia jälkiä bunkkereissa, korjaan ylimääräisiä alastulojälkiä griinillä ja pidän huolen siitä, että minun (ja ryhmäni) takia ei kukaan joudu turhia odottelemaan.

Olen myös sitä mieltä, että vaaratilanteiden välttämisen jälkeen parasta muiden huomioonottamista golfkentällä on se, että pelaa ripeästi. Ripeä peli ei tarkoita sitä, että pitäisi juosta, vaan sitä, että pelataan, kun ollaan valmiita ja höpötellään siirtymien aikana, pidetään lyöntirutiinit yksinkertaisina ja nopeina, etsitään palloa max 3 minuuttia ja vedestä ja outista ei ollenkaan, jätetään bägit paikkaan, mistä pääsee sujuvasti eteenpäin jne.

Meille kokeneemmille nämä saattaa olla itsestäänselvyyksiä, mutta moni aloitteleva golfari ei tiedä näitä asioita. Jonkun vaan se kuuluisi heille opettaa. En minä syytä vasta-alkajia siitä, että he eivät osaa liikkua ja toimia golfkentällä yhtä hyvin kuin minä. Eihän siinä olisi mitään järkeä.

En tästä nimenomaisesta tilanteesta tiedä yhtään sen enempää kuin mitä tässä on kirjoiteltu. En ollut paikalla.

Ai niin, täällä Espanjassa on kisoissa tapana pelata niin, että pienimmät händärit lähtee ensimmäisenä ja suurimmat viimeisenä. Se tarkoittaa sitä, että viimeisten ryhmien kokonaistasoitukset menevät yli 120:n. Tänään oli lähdöt ykköseltä ja kympiltä, me lähdimme kolmestaan (yksi puuttui) klo 8:10 ja ykköseltä lähti viimeinen neljän ryhmä matkaan klo 10:05. Pelasimme etuysin 1h 50 minuuttiin, vaikka minä tietoisesti hidastelin rutiineissani, ja meillä oli edellisiin melkein kahden väylän kaula. Takaysillä menikin sitten lähes kolme tuntia, ja lähes joka lyönnillä jouduttiin odottaa. Pari vuotta sitten olisin turhautunut, kun kenttä ei vedä, nyt hidastin omaa rytmiä ja pelasin etuysin kahden birdien ja seitsemän parin siivittämänä kaksi alle parin. Tässä toki auttoi striimin katsojat pitämällä seuraa, mutta silti. :)
 

Fordél

Jäsen
Kuten sanoin, on olemassa paljon harmaan eri sävyjä. Oliko esim. tämän senioriryhmän edessä tyhjiä väyliä? Oliko teidän takana ryhmiä, jotka joutui odottaa? Jokainen tilanne on erilainen.

Enpä muista, että mikä oli tilanne heidän edessään, mutta takana tuli toinen kahden ryhmä.

En ilmeisesti saa koskaan vastausta kysymykseen, että pelasivatko nämä edellä menneet jotenkin selvästi teitä hitaammin tai hidastelivatko rikkomalla etikettiä? Olen kysynyt tätä pariin kertaan, mutta en ole saanut vastausta.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Enpä muista, että mikä oli tilanne heidän edessään, mutta takana tuli toinen kahden ryhmä.

En ilmeisesti saa koskaan vastausta kysymykseen, että pelasivatko nämä edellä menneet jotenkin selvästi teitä hitaammin tai hidastelivatko rikkomalla etikettiä? Olen kysynyt tätä pariin kertaan, mutta en ole saanut vastausta.
Vastasin tuohon äskeisessä viestissä: En tiedä asiasta enempää kuin mitä täällä on kirjoitettu, en ollut paikalla.

En myöskään ottanut kantaa nimenomaan tähän kyseiseen tilanteeseen vaan siihen, että jos yksi ryhmä pelaa hitaasti, edessä on tyhjää ja takana tulevat joutuvat odottamaan, saadaan kenttä parhaiten rullaamaan siten, että tämä hidas ryhmä nopeuttaa peliä. Muotoilin asian ehkä huonosti aiemmin, pahoittelut siitä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toiseksi, edelleen, hidastelivatko he selvästi siellä edessä? Kenenkäänhän ei ole liikenteessäkään pakko ajaa ylintä nopeusrajoitusta.
Kentillä on yleensä tavoiteaika. Jos pelaat sitä hitaammin niin hidastelet ja rikot etikettiä. Se on ok, jos takana ei tule ketään. Jos tulee, pyydä että ohittavat ja jatka hidastelua. Mutta tosiaan muille takanatuleville ryhmille parempi olisi jos nopeuttaisit omaa peliäsi koska ohittelukin vie aikaa.

En tiedä kuinka etiketin mukaan meni taannoin, kun muuten tyhjähköllä kentällä juutuin yksin pelatessa jotain kisaa pelanneen nelikon taakse. Tilanne oli lopulta sellainen, että minulla oli pallo kolossa ennen kuin he olivat kaikki edes avanneet seuraavalla, silti eivät tehneet elettäkään päästääkseen minut ohi. Nelikolla oli sensijaan kovaäänistä väittelyä tuloksista, joten en tohtinut edes kysyä, vaan skippasin suosiolla yhden väylän ja menin heidän edelleen. Sain pahaa silmää kun väylät muutamaa väylää myöhemmin kohtasivat, enkä oikein ymmärrä miksi. Useinhan esim pelioikeudelliset pelailevat väyliä miten sattuu.
 

Fordél

Jäsen
Kentillä on yleensä tavoiteaika. Jos pelaat sitä hitaammin niin hidastelet ja rikot etikettiä. Se on ok, jos takana ei tule ketään. Jos tulee, pyydä että ohittavat ja jatka hidastelua. Mutta tosiaan muille takanatuleville ryhmille parempi olisi jos nopeuttaisit omaa peliäsi koska ohittelukin vie aikaa.

Kyllä, tämä kentän tavoiteaika on hyvä mittari. Siksi se, että jos toiset vetää rundin vaikka kolmeen tuntiin ja toiset 3,5 tuntiin ei välttämättä tarkoita, että jälkimmäiset hidastelisivat, jos vetävät kuitenkin rundin tavoiteaikaan tai sen alle. Edelleen, meitä on eri tasoisia ja -nopeuksisia pelaajia.

Itse pelaan iäkkään isäni kanssa, ja emme ole hyviä golfareita. Tasoituksemme on yhteensä jotain 90. Pelaamme kentän aina tavoiteaikaan, parhaimmillaan 30 minuuttia alle. Emme mitenkään tarkoituksella hidastele, ja ilman muuta noudatamne etikettiä. Emme kuitenkaan ole varmasti sieltä nopeimmasta päästä pelaajia, koska lyöntejä kertyy paljon, avauksia täytyy joskus uusia, palloja täytyy silloin tällöin etsiä jne.

Joka tapauksessa kun emme mitenkään tarkoituksella hidastele niin tuntuisi kohtuuttomalta, jos joku takaa tulevista tulisi meille huutelemaan, että pelatkaa nopeammin. Päästämme aina kaikki ohi, jos näemne, että hidastamne joidenkin peliä, ja se on mielestäni aina lähtökohtaisesti paras ratkaisu. Osalla voi mennä pasmat vähän sekaisin, jos takaa tullaan huutelemaan pelin nopeuttamista. Toisten pelaamisen kommentointi ei ole muutenkaan etiketin mukaista ja kohteliasta. Ja kaikki tämä siis olettaen, että ei tahallaan hidastele tai riko etikettiä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viime viikolla pelasin yhden ysin yksin ja 10min edelläni lähti myös joku yksin. Hän lähti ajallaan. Näin tämän viereiseltä harjoitusalueelta, jossa olin puttailemassa.

Siirryin hyvissä ajoin ennen omaa aikaani tiiboksiin ja vähän ihmettelin kun kaveri oli edennyt väylällä noin 200. Luultavasti hänen oman avauksensa verran. No ajattelin, että ehkä pallo oli ollut hukassa tms.

Nopeasti kävi ilmi, että tämä herrasmies pelaa helvetin hitaasti ja kahdella pallolla. Minua ei haittaa, vaikka joku pelaisin 7 pallolla, mutta tämä sankari otti jokaiseen lyöntiin noin 10 harjoituslyöntiä ja veulasi paikallaan kuin tatti. Pallot saattoivat olla eri puolilla kenttää, jolloin hän siirtyi rauhassa pallolta toiselle ja veulasi aikansa. Lopullisesti meikäläisen hermot kärähti kun puttaamassa ollessaan kaveri otti putteja uusiksi niiden epäonnistuttua. Haki siis pallon takaisin ja kokeili uudelleen niin kauan kunnes pallot tipahtivat kuppiin.

Ohi ei tietenkään päästänyt vaan avasi aina sen verran ajoissa seuraavan etten ehtinyt/kokenut mielekkääksi huudella perään. Jollain väylällä sitten odottelin noin 10min ennen avaustani ja kuuntelin kun kaveri ampui draiverilla tällä kertaa 4 palloa väylälle. Takaa tuli tietenkin porukkaa ja kerroin miksi tässä odottelen. Ruuhkahan siitä tuli. Itse jättäydyin tahallani mahdollisimman kauas tästä kaverista enkä tiedä miten tilanne lopulta sitten eteni. Ehkä joku nuiji sen rautakutosella johonkin ojaan.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Kyllä, tämä kentän tavoiteaika on hyvä mittari. Siksi se, että jos toiset vetää rundin vaikka kolmeen tuntiin ja toiset 3,5 tuntiin ei välttämättä tarkoita, että jälkimmäiset hidastelisivat, jos vetävät kuitenkin rundin tavoiteaikaan tai sen alle. Edelleen, meitä on eri tasoisia ja -nopeuksisia pelaajia.

Itse pelaan iäkkään isäni kanssa, ja emme ole hyviä golfareita. Tasoituksemme on yhteensä jotain 90. Pelaamme kentän aina tavoiteaikaan, parhaimmillaan 30 minuuttia alle. Emme mitenkään tarkoituksella hidastele, ja ilman muuta noudatamne etikettiä. Emme kuitenkaan ole varmasti sieltä nopeimmasta päästä pelaajia, koska lyöntejä kertyy paljon, avauksia täytyy joskus uusia, palloja täytyy silloin tällöin etsiä jne.

Joka tapauksessa kun emme mitenkään tarkoituksella hidastele niin tuntuisi kohtuuttomalta, jos joku takaa tulevista tulisi meille huutelemaan, että pelatkaa nopeammin. Päästämme aina kaikki ohi, jos näemne, että hidastamne joidenkin peliä, ja se on mielestäni aina lähtökohtaisesti paras ratkaisu. Osalla voi mennä pasmat vähän sekaisin, jos takaa tullaan huutelemaan pelin nopeuttamista. Toisten pelaamisen kommentointi ei ole muutenkaan etiketin mukaista ja kohteliasta. Ja kaikki tämä siis olettaen, että ei tahallaan hidastele tai riko etikettiä.
Mä oon tästä nyt vähän eri mieltä. On olemassa pelaajia, joiden rutiinit ovat yksinkertaisesti hitaita. Jokaiseen lyöntiin menee yli 1,5 minuuttia siitä, kun pelaaja saapuu pallolle. Pelaaja ei kuitenkaan tarkoituksella hidastele - hänellä on vain hitaat rutiinit. Meneekö tämä mielestäsi hidastelun puolelle vai ei?

Tavoiteaika on muuten se suurin sallittu aika, ei siis ole mikään saavutus pelata kenttää siihen. Toki, jos on hiljaista eikä muita pelaajia näy, voi kentällä tehdä mitä vaan, kunhan ei vahingoita kenttää tai vaaranna muita kentän käyttäjiä. Täydellä kentällä yleisesti hyvänä pidetty toimintatapa on se, että pitää pysyä edellä menevien perässä - sen enempää ei ruuhkaisella golfkentällä oikein voi tehdä. Toki, joillain ihmisillä on liikuntarajoitteita, minkä takia eivät yksinkertaisesti pysy kentän tahdissa, mutta tarvitseeko silloin pelata kävellen tai/ja ruuhkaiseen aikaan?

Joka tapauksessa meidän kaikkien on sinne kentälle mahduttava, mentiin miten nopeasti tai hitaasti tahansa. Itseä vaan hidas pelaaminen (ja sen puolustelu) ärsyttää, sille kun ei kovin montaa hyvää syytä ole. Toiset huomioon ottamalla ja ohittamaan päästämällä on toki tähän positiivinen vaikutus, mutta kaikista paras olisi, kun kaikki pelaajat pelaisivat niin nopeasti kuin mahdollista ilman, että oma peli kärsii. Tämä saattaa vaatia (varsinkin harkkakierroksilla) pallon etsimättä jättämistä, pallon taskuun laittamista tai muita epämiellyttäviä juttuja, mutta välillä pitää omasta mielihyvästä luovuttaa pala yhteisen hyvän vuoksi.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joka tapauksessa meidän kaikkien on sinne kentälle mahduttava, mentiin miten nopeasti tai hitaasti tahansa. Itseä vaan hidas pelaaminen (ja sen puolustelu) ärsyttää, sille kun ei kovin montaa hyvää syytä ole. Toiset huomioon ottamalla ja ohittamaan päästämällä on toki tähän positiivinen vaikutus, mutta kaikista paras olisi, kun kaikki pelaajat pelaisivat niin nopeasti kuin mahdollista ilman, että oma peli kärsii. Tämä saattaa vaatia (varsinkin harkkakierroksilla) pallon etsimättä jättämistä, pallon taskuun laittamista tai muita epämiellyttäviä juttuja, mutta välillä pitää omasta mielihyvästä luovuttaa pala yhteisen hyvän vuoksi.
Mielestäni täällä ei ole hidasta pelaamista puolusteltu, vaan tavoiteaikaan tai tavoiteajan alittavan kierroksen pelaamista.

Sanotaan nyt vielä oma mielipide, tässäkin taustalla oma kokemus viime viikolta. Varasin tiiajan, jonka tiesin olevan aivan varmasti viimeinen, jolla pääsee jotenkin pelaamaan loppuun, 1-2 viimeistä väylää melko pimeässä. Etuysillä viiden väylän jälkeen olimme 10-15min etuajassa ysin tavoiteaikaan nähden. Edessä ei ollut ketään ja pelattiin vauhdikkaasti. Takana olevasta setäporukasta tuli yksi kaveri huomauttamaan, että "laittakaahan pojat vähän vauhtia", auringonlaskuun ja tyhjään kenttään vedoten. Kaverin yleisestä epäystävällisyydestä ja omasta tulisuudestani johtuen siinä tuli nopea, ei niin ystävällinen sanojen vaihto aiheesta. Tämä oli ensimmäinen kerta ikinä (ellei muisti ole pyyhkinyt jotain pois), kun sanon ikävästi muille golfkentällä. Turha leimata muita kuin tätä huutelijaa, mutta koko ryhmä oli aika äänekäs (kaikui keskustelut ympäri kenttää) sakki, joka suurin piirtein löi palloa yhtä aikaa eikä pysähtynyt hetkeksikään. Me ehdimme lopulta n. 25min ennen koko kierroksen tavoiteaikaa maaliin, tämä jälkimmäinen ryhmä ei varmasti voinut pelata viimeistä väylää loppuun (ainakaan palloa löytäen).

Jos on alle tavoiteajan kentällä kuin kentällä, niin mielestäni on erittäin epäkohteliasta lähteä hoputtamaan tällaista ryhmää. Auringonvaloa on hölmöä käyttää tähän syynä, sillä jokainen varaa itse oman tiiaikansa ja auringon kiertokululle ei ainakaan vielä voida mitään. Googlesta näkee helposti auringonlaskun kellonajan. Golf on aika fiilispeli, ja kommentit muilta ryhmiltä voi lähteä pahastikin sekoittamaan pakkaa.

Mielestäni on yhteistä hyvää myös kunnioittaa muiden pelaamistyyliä ja taitotasoa. Niin pitkään kun pysyy tavoiteajassa tai sen alle, eikä öykkäröi tai tuhoa kenttää, niin kaikki on kunnossa.
 

Fordél

Jäsen
Mä oon tästä nyt vähän eri mieltä. On olemassa pelaajia, joiden rutiinit ovat yksinkertaisesti hitaita. Jokaiseen lyöntiin menee yli 1,5 minuuttia siitä, kun pelaaja saapuu pallolle. Pelaaja ei kuitenkaan tarkoituksella hidastele - hänellä on vain hitaat rutiinit. Meneekö tämä mielestäsi hidastelun puolelle vai ei?

Vaikea sanoa. Kuulostaa pitkähköltä ajalta ja tosiaan hitailta rutiineilta.

Tavoiteaika on muuten se suurin sallittu aika, ei siis ole mikään saavutus pelata kenttää siihen. Toki, jos on hiljaista eikä muita pelaajia näy, voi kentällä tehdä mitä vaan, kunhan ei vahingoita kenttää tai vaaranna muita kentän käyttäjiä. Täydellä kentällä yleisesti hyvänä pidetty toimintatapa on se, että pitää pysyä edellä menevien perässä - sen enempää ei ruuhkaisella golfkentällä oikein voi tehdä. Toki, joillain ihmisillä on liikuntarajoitteita, minkä takia eivät yksinkertaisesti pysy kentän tahdissa, mutta tarvitseeko silloin pelata kävellen tai/ja ruuhkaiseen aikaan?

Eli kieltäisit liikuntarajoitteisia pelaamasta golfia kävellen ja/tai ruuhka-aikaan, jotta itse pääset pelaamaan nopeammin kierroksesi? Ei hyvää päivää.

Mitä tulee tavoiteaikaan niin enhän todennutkaan, että olisi joku saavutus alittaa se. Kyse oli siitä, että jos joku pelaa tavoiteajassa kenttää ympäri eli noudattaa "sääntöjä" ja etikettiä, onko muilla oikeus silloin huudella, että pelaa nopeammin. Mielestäni ei. Sinun mielestä ilmeisesti kyllä.

Joka tapauksessa meidän kaikkien on sinne kentälle mahduttava, mentiin miten nopeasti tai hitaasti tahansa. Itseä vaan hidas pelaaminen (ja sen puolustelu) ärsyttää, sille kun ei kovin montaa hyvää syytä ole. Toiset huomioon ottamalla ja ohittamaan päästämällä on toki tähän positiivinen vaikutus, mutta kaikista paras olisi, kun kaikki pelaajat pelaisivat niin nopeasti kuin mahdollista ilman, että oma peli kärsii. Tämä saattaa vaatia (varsinkin harkkakierroksilla) pallon etsimättä jättämistä, pallon taskuun laittamista tai muita epämiellyttäviä juttuja, mutta välillä pitää omasta mielihyvästä luovuttaa pala yhteisen hyvän vuoksi.

Se vaatii myös sitä, että ymmärretään toisten olevan hitaampia pelaajia ja tarvittaessa odotellaan tai pyydetään kohteliaasti mahdollisuutta ohittaa. Sen sijaan en edeleenkään huutelisi muille, että pelatkaa nopeammin, etenkään jos selvää etiketin vastaista toimintaa ei ole havaittu ja peli vielä etenee kentän tavoiteajassa.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Mielestäni täällä ei ole hidasta pelaamista puolusteltu, vaan tavoiteaikaan tai tavoiteajan alittavan kierroksen pelaamista.

Sanotaan nyt vielä oma mielipide, tässäkin taustalla oma kokemus viime viikolta. Varasin tiiajan, jonka tiesin olevan aivan varmasti viimeinen, jolla pääsee jotenkin pelaamaan loppuun, 1-2 viimeistä väylää melko pimeässä. Etuysillä viiden väylän jälkeen olimme 10-15min etuajassa ysin tavoiteaikaan nähden. Edessä ei ollut ketään ja pelattiin vauhdikkaasti. Takana olevasta setäporukasta tuli yksi kaveri huomauttamaan, että "laittakaahan pojat vähän vauhtia", auringonlaskuun ja tyhjään kenttään vedoten. Kaverin yleisestä epäystävällisyydestä ja omasta tulisuudestani johtuen siinä tuli nopea, ei niin ystävällinen sanojen vaihto aiheesta. Tämä oli ensimmäinen kerta ikinä (ellei muisti ole pyyhkinyt jotain pois), kun sanon ikävästi muille golfkentällä. Turha leimata muita kuin tätä huutelijaa, mutta koko ryhmä oli aika äänekäs (kaikui keskustelut ympäri kenttää) sakki, joka suurin piirtein löi palloa yhtä aikaa eikä pysähtynyt hetkeksikään. Me ehdimme lopulta n. 25min ennen koko kierroksen tavoiteaikaa maaliin, tämä jälkimmäinen ryhmä ei varmasti voinut pelata viimeistä väylää loppuun (ainakaan palloa löytäen).

Jos on alle tavoiteajan kentällä kuin kentällä, niin mielestäni on erittäin epäkohteliasta lähteä hoputtamaan tällaista ryhmää. Auringonvaloa on hölmöä käyttää tähän syynä, sillä jokainen varaa itse oman tiiaikansa ja auringon kiertokululle ei ainakaan vielä voida mitään. Googlesta näkee helposti auringonlaskun kellonajan. Golf on aika fiilispeli, ja kommentit muilta ryhmiltä voi lähteä pahastikin sekoittamaan pakkaa.

Mielestäni on yhteistä hyvää myös kunnioittaa muiden pelaamistyyliä ja taitotasoa. Niin pitkään kun pysyy tavoiteajassa tai sen alle, eikä öykkäröi tai tuhoa kenttää, niin kaikki on kunnossa.
Jäsen Fordél tuossa mainitsi, että jotkut pelaajat ovat hitaampia kuin toiset (tosi) ja että se ei olisi kritisoitavaa, tai näin ainakin ymmärsin. Tästä olin eri mieltä, ainakin pääsääntöisesti. Toki, jotain poikkeuksia on (korkea ikä ja liikuntarajoitteet), mutta lähes poikkeuksetta pelaaja kuin pelaaja voi napsaista reilustikin pois omasta kierrosajastaan ilman, että se vaikuttaa pelin tasoon.

Monta teitä pelaajia oli kussakin ryhmässä? Tavoiteajat on kuitenkin aina laadittu neljän hengen ryhmälle.
Eli kieltäisit liikuntarajoitteisia pelaamasta golfia kävellen ja/tai ruuhka-aikaan, jotta itse pääset pelaamaan nopeammin kierroksesi? Ei hyvää päivää.

Mitä tulee tavoiteaikaan niin enhän todennutkaan, että olisi jolu saavutus alittaa se. Kyse oli siitä, että jos joku pelaa tavoiteajassa kenttää ympäri rli noudattaa "sääntöjä" ja etikettiä, onko muilla oikeus silloin huudella, että pelaa nopeammin. Mielestäni ei.

Se vaatii myös sitä, että ymmärretään toisten olevan hitaampia pelaajia ja tarvittaessa odotellaan tai pyydetään kohteliaasti mahdollisuutta ohittaa. Sen sijaan en edeleenkään huutelisi muille, että pelatkaa nopeammin, etenkään jos selvää etiketin vastaista toimintaa ei ole havaittu.
En kieltäisi. Pyydän, ettet laita sanoja suuhuni. Tarkoitukseni ei ole provosoida.

Etiketti taitaa täydellä kentällä mennä aikalailla seuraavasti: Jos edessäsi on väylä (tai yli) tyhjää, päästä nopeammin pelaavat takaa ohi tai kiristä tahtia. Tavoiteajalla ei ole tähän merkitystä. Jos kenttä on täynnä neljän hengen ryhmiä ja yksi ryhmä on selkeästi muita hitaampi, on tämän ryhmän tehtävä nopeuttaa peliä.

"Huuteleminen" on myös ihan eri juttu kuin kohteliaasti pelinopeudesta huomauttaminen. Joillain kentillä tätä tehtävää hoitaa marshall, mutta aika harvoin heitä Suomen kentillä näkee. Joillain korkeamman profiilin kentillä Euroopassakin hidasta peliä ei katsella pätkääkään, vaan parin varoituksen jälkeen lentää kentältä pihalle. Suomessa on tämän suhteen jotenkin outo kulttuuri.

Pakko vielä kysyä: Mitkä ovat mielestäsi hyväksyttäviä syitä hitaalle pelille?
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
On se kritisoitavaa. Mieti itseäsi vaikka liikenteeseen: rajoitusten mukaan körötellen pääset perille 3,5 tunnissa ja tyhjään baanaan voit ajaa reissun 2,5 tuntiin, mutta sitten tiellesi osuu 80km/h alueella 60km/h ajava kuski ja matkassa meneekin 4,5 tuntia. Onko mielestäsi tämän 60km/h kuskin tehtävä nostaa ajonopeutta muun liikenteen mukaiseksi vai muiden tehtävä ohittaa tämä hitaasti ajava kuski? Samaa logiikkaa voi käyttää golfkentällä.

Tässä on toki monta harmaan sävyä: uusien pelaajien ei voi odottaa tietävän asioita, jotka ovat monen vuoden kokemuksella pelaaville itsestäänselvyyksiä. Tässä on mielestäni näiden uusien pelaajien kotiseuroilla suuri vastuu: toivoisin Suomen kentille enemmän kummipelaajakulttuuria, eli uudet pelaajat pelaavat vapaaehtoisten klubiaktiivien kanssa muutaman kierroksen alkuun, jotta oppivat "talon tavoille".

Viiden tunnin kierrosvauhtia ei voi hyväksyä missään olosuhteissa. Silloin on jossain vikaa.

Näin se vain menee eli jos yksi ryhmä pelaa muita hitaammin, niin se ei ole rike pyytää nostamaan hiukan vauhtia, koska se ohittaminenkaan ei ole monille ryhmille helppoa, koska siellä voi olla niitä täysin aloittelijoita joukossa. Sama se on autoliikenteessä. Jos siellä on pitkä rekka, joka ajaa 85 satasen alueella ja takana on juuri kortin saaneita tai muuten erittäin vähän ajavia, niin suma on valmis ellei joku tee jotain. Niin liikenteessä kuin golfkentällä muiden huomioiminen on kannustettavaa.

Seurojen vastuu on juuri se, mitä olen itse pyrkinyt viemään eteenpäin. Parempaa ja selkeämpää ohjeistusta lisää, valvojia kentälle (ymmärrän sen haasteen kyllä) ja tuo kummipelaaja olisi alkuun erittäin suositeltavaa. Oma urani alkoi niin, että kun menin ensimmäistä kertaa pelaamaan 18 reikää, niin klubilla seuran kapteeni tuli sanomaan, että hän tulee mukaan. Meinasi mennä ruskeat housuun, kun pelotti jo muutenkin ajatus pelaamisesta isolla kentällä. Kokemus oli kuitenkin mukava, sain paljon hyviä neuvoja juuri siitä, kuinka kentällä toimitaan, minne jätän kärryt jne. Ei neuvonut lyömisessä muuten kuin viimeisellä väylällä, jossa löin pallon ajotielle, kun hölmöyksissäni menin keltaisten väliin niiden suuntaisesti ja se suunta osoitti tielle.

Se on aito ongelma, jonka tiedän oikeasti, kun pelaan myös aloittelijoiden kanssa, että nyt saa greencardin nopealla kurssilla ja tämän jälkeen aloittelijat pelaavat usein muiden aloittelijoiden kanssa ja tietämys monista perusasioista golfkierrokseen liittyen jää oppimatta. Tämähän ei ole pelaajien vika, vaan ahneiden seurojen, jotka järjestävät näitä kursseja kilpaa niin, että kuka on halvin ja nopein. Viimeisen kahden vuoden aikana on törmännyt moniin näihin liittyviin haasteisiin kentällä ja esim. tuo niin tärkeä fore-huuto selvästi ujostuttaa aloittelijoita enemmän, kuin jo niin monesti nöyrtymääön joutuneita konkareita. Tuo kummipelaaja olisi aivan loistava lisä aloittelijoille vaikka pakollisena noin alkuun.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Monta teitä pelaajia oli kussakin ryhmässä? Tavoiteajat on kuitenkin aina laadittu neljän hengen ryhmälle.
Meitä oli kolme, ja takana neljä.

Etiketti taitaa täydellä kentällä mennä aikalailla seuraavasti: Jos edessäsi on väylä (tai yli) tyhjää, päästä nopeammin pelaavat takaa ohi tai kiristä tahtia. Tavoiteajalla ei ole tähän merkitystä. Jos kenttä on täynnä neljän hengen ryhmiä ja yksi ryhmä on selkeästi muita hitaampi, on tämän ryhmän tehtävä nopeuttaa peliä.
Tässä meillä on mielipide-ero. Mikäli tuo yksi ryhmä on selvästi todella hidas, niin silloin asia on näin. Jos taas ko. ryhmä pelaa reipasta tahtia ja on menossa alle tavoiteajan joka tapauksessa, niin edessä oleva tyhjä tila ei ole vaatimus nopeutetulle pelille. Jos olisi, niin joskus tyhjälle kentälle lähdössähän pitäisi vetää hirveää ravia. Minä kyllä kunnioitan noita tavoiteaikoja, ja ne ovat osa yhteisiä pelisääntöjä. Jos sääntökirjassa tai klubisäännöissä toisin kerrotaan, niin vaihdan toki mielipidettäni.

Luulen kuitenkin, että tässä keskustelussa menee nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Tuskin kukaan täällä puolustelee hidasta pelaamista. Todella nopeaa peliä muilta vaatiminen on asia, mihin itse otin kantaa. Käytetään tätä autovertausta nyt vielä. Kyseessä ei ole alinopeutta 80kmh alueella ajava auto, vaan n. 82-85kmh lasissa menevä, jolle takaa tuleva auto tööttäilee.

Ja mainitaan vielä sekin, että omasta mielestä kiireessä ei kannata lähteä kentälle. Ts. ei kannata lähteä pelaamaan sillä oletuksella, että pääsee varmasti alle tavoiteajan pelaamaan. Tämä on ihan normaalia arjen suunnittelua, ainakin itselläni.
 

Fordél

Jäsen
Jäsen Fordél tuossa mainitsi, että jotkut pelaajat ovat hitaampia kuin toiset (tosi) ja että se ei olisi kritisoitavaa, tai näin ainakin ymmärsin. Tästä olin eri mieltä, ainakin pääsääntöisesti. Toki, jotain poikkeuksia on (korkea ikä ja liikuntarajoitteet), mutta lähes poikkeuksetta pelaaja kuin pelaaja voi napsaista reilustikin pois omasta kierrosajastaan ilman, että se vaikuttaa pelin tasoon.

Kyllä, jokainen voi kehittää peliään nopeamnaksi eikä tätä kukaan ole vastustamassa. Siltikin meillä on aina erinopeudella pelaavia pelaajia.

En kieltäisi. Pyydän, ettet laita sanoja suuhuni. Tarkoitukseni ei ole provosoida.

Jos huomasit, se oli kysymys, ei sanojen laittamista suuhusi. Ihmettelin kuitenkin jo sitä, että edes kysyt/pohdit moista asiaa: Onko liikuntarajoitteisen tarve tulla pelaamaan ruuhka-aikana tai pelaamaan kävellen. Jo on pohdintoja. Itse asiassaa heille sillä käveltävällä kierroksella on hyvinvoinnin ja toimintakyvyn kannalta paljon isompi merkitys verrattuna meihin, joilla ei ole toimintarajoitteita.

"Huuteleminen" on myös ihan eri juttu kuin kohteliaasti pelinopeudesta huomauttaminen. Joillain kentillä tätä tehtävää hoitaa marshall, mutta aika harvoin heitä Suomen kentillä näkee. Joillain korkeamman profiilin kentillä Euroopassakin hidasta peliä ei katsella pätkääkään, vaan parin varoituksen jälkeen lentää kentältä pihalle. Suomessa on tämän suhteen jotenkin outo kulttuuri.

Ja ennen sitä kohteliasta huomauttamista kannattaisi mielestäni aina ensin pyytää ohitusmahdollisuutta.

Pakko vielä kysyä: Mitkä ovat mielestäsi hyväksyttäviä syitä hitaalle pelille?

Edelleen, mikä on hidasta pelaamista. Se, että peli on hitaampaa suhteessa takana tulevaan, ei tatkoita, että peli oli erityisrn hidasta. Edelkeen, mun mielestä olennaisinta on, että pysytään vähintään tavoite-ajassa ja toimitaan sääntöjen ja etikettien mukaan. Ne ovat parhaita, yhdessä sovittuja mittareita. Muu on hyvin spekulatiivista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Golf-kommunikointi on "huutelua" ihan siitäkin syystä, että etäisyydet tahtovat olla isoja tai vaatii jotain kohtijuoksentelua että pääsee edes puhe-etäisyydelle ja helposti sitten vieraan (ja vähän vittuuntuneen) ihmisen lähestyminen koetaan negatiivisena.
Jos taas tilanne on se, että kaksi porukkaa jumiutuu samalle tiboksille, niin kentällä on todennäköisesti edellä niin paljon ruuhkaa, että ohittamisesta ei ole mitään iloa kenellekään (pl joku yksittäinen pelaaja, mutta harvoin sellaista lähtöä ruuhkaisena aikana onkaan).

Kentät voisi myös tietysti käyttää pelisilmää, eikä laittaa ruuhkaisille ajoille mitään firmojen kisoja tms, jotka ruuhkauttavat kentän moneksi tunniksi. Terveisin, juuri viiden tunnin kierroksen klo 16-21 pelanneena, kun klo 15.00-15.30 oli jonkun firmakisan lähdöt.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Jos huomasit, se oli kysymys, ei sanojen laittamista suuhusi. Ihmettelin kuitenkin jo sitä, että edes kysyt/pohdit moista asiaa: Onko liikuntarajoitteisen tatve tulla pelaamaan ruuhka-aikana tai pelaamaan kävellen. Jo on pohdintoja.

Edelleen, mikä on hidasta pelaamista.
Tää on mielestäni ihan oikeasti hyvä kysymys: Onko oikein, että yksi ihminen (tai ryhmä) pistää kentän jumiin, koska ei suostu pelaamaan autolla? Missä kohtaa menee raja? Golfkentällä on kuitenkin parhaimmillaan yli sata ihmistä samaan aikaan harrastamassa. Miten pitkälle pitää mennä yhden ihmisen tahtojen ehdoilla?

Mun kotikentällä Mijas Golfissa on ihan normaalia, että seniorit pelaavat autoilla ja ne +80v herrasmiehet, jotka haluavat kävellä, pelaavat silloin, kun kentällä on väljää. Toki, heidän eteneminen on oikeasti hidasta, he pelaavat yhdeksän reikää ja päästävät porukkaa ohi kyselemättä, mutta silti. Olisihan heilläkin oikeus mennä kentälle lauantaina kello 10, mutta eivät sitä tee. Pidän sitä oikein hyvänä ratkaisuna kaikkien kannalta. Pelinopeuden suhteen täällä tulee ongelmia lähinnä turistien puolesta (ja toki myös kisoissa).

Hidas pelaaminen on kaikkea sitä, mitä voi hoitaa nopeammin ilman, että se vaikuttaa omaan pelisuoritukseen. Esimerkkejä: ripeä kävely, tehokkaat ja nopeat lyöntirutiinit, lyönteihin etukäteen valmistautuminen, ready golf, bägin/buggyn jättäminen oikeaan paikkaan, pallon laittaminen taskuun kun ei mahdollisuutta pisteisiin, pallojen onkimatta jättäminen (eilen kisassa yksi herrasmies palasi griinin viereiseen vesiesteeseen onkimaan palloa kun ryhmän muut pelaajat olivat jo seuraavalla tiillä :D), pallojen etsimättä jättäminen outista, tulosten merkkaaminen seuraavan väylän pelikaverien avausten aikana jne jne. Onhan näitä.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Kentät voisi myös tietysti käyttää pelisilmää, eikä laittaa ruuhkaisille ajoille mitään firmojen kisoja tms, jotka ruuhkauttavat kentän moneksi tunniksi. Terveisin, juuri viiden tunnin kierroksen klo 16-21 pelanneena, kun klo 15.00-15.30 oli jonkun firmakisan lähdöt.
Eipä kenttä voi oikein maksavista asiakkaista kieltäytyäkään. Ehkä ainut, mitä voi tehdä on se, että tekee selväksi normaalien sääntöjen pätevän, ja että mitään viiden tunnin kierroksia ei hyväksytä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Nuo tavoiteajat, jos niitä on, niin ne hämäävät helposti. Kun ainakin yleensä ne ovat aikoja neljän hengen ryhmille. Otetaan tilanne, että siellä on se kahden hengen ryhmä ja heidän edessään on kolme väylää tyhjää ja takana ryhmiä jonossa. Jos he pelaavat tavoiteajassa, niin he ovat silloin liian hitaita ja joko heidän pitäisi nopeuttaa peliään tai alkaa laskea muita ohitse, ensimmäinen vaihtoehto on parempi. Jos tavoiteaika on täysille ryhmille, vaikka 4h, niin kyllä kahden hengen ryhmän pitäisi ottaa siitä ainakin 45 minuuttia helposti pois, jos ja kun pääsevät etenemään sopivasti. Jos taas kentällä on vain täysiä ryhmiä ja pelaa tavoiteajassa, niin tilanne on silloin ok ja pelataan vain normaalisti hyvin peliä edistäen.

Kuten haepis sanoo, niin jos edessä alkaa olla väyläkaupalla tyhjää ja siellä menee vain kakkosia tai kolmosia ja pelaat samankokoisessa ryhmässä, niin kiristä vauhtia, jos takana on ruuhka odottamassa. Tämä ei ole sen vaikeampaa. Yllättävää kyllä, mutta mielestäni ikäihmiset harvoin ovat niitä hitaimpia kentällä. He pelaavat punaisilta, lyövät suoraan ja palloja ei juuri etsitä, joskus pitää ihmetellä heidän hyvää pelivauhtia. Kyllä hitaimmat ovat usein miehiä, jotka tulevat seurustelemaan, pelaavat harvoin, ovat paljon metsässä ja eivät tunne kenttää, jolloin palloja etsitään mistä sattuu. Naiset pelaavat lähes poikkeuksetta hyvin muun kentän pelirytmissä mukana. Tuo neuvo myös siitä, että palloja ei turhaan etsitä ylipitkiä aikoja ja etenkään syvältä metsästä, outista puhumattakaan, tuon pitäisi olla kaikille selvää, vaikka se pallo maksaakin ehkä sen euron kappale tai jopa yli.

Kun olen pelannut paljon, joskus liikaakin, niin väitän että, noin 95% pelaajista haluaa sellaista perusnopeaa pelaamista, ei juoksua, mutta niin, että peli etenee sujuvasti ja siihen lähes kaikki myös kykenevät. Sitten jos siellä kentällä on se yksi tai kaksi ryhmää, jotka eivät ajattele näin, vaan he haluavat nauttia toistensa seurasta, ulkoilmasta jne, niin ehkä se kuitenkin on väärin niitä muita kohtaan. Eiköhän tämä asia ole käsitelty, jos oma kroppa on kunnossa ensi kesänä lonkkaoperaation jälkeen, niin taas aamukierroksia ja kun varaus on tarpeeksi aikainen, niin kaksi henkeä kiertää ilman turhaa kiirehtimistä kentän 2,15-2,30 vauhtiin ja jää koko päivä aikaa muille harrastuksille. Toissa kesänä vanhoilla päivillä kierrosennätys kaverin kanssa 1,34 ilman juoksemista, tulos 85 lyöntiä, mukana viisi mailaa eli kentän pystyy pelaamaan nopeasti ihan pelaten. Toki hapotti kova kävelyvauhti lopussa jo melkoisesti, eikä golftulosta mitata vauhdilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös