Ties kuinka monennen kerran, kukaan ei vastusta pelaamisen nopeuttamista. Kyse on siitä, miten se tapahtuu ja missä menevät rajat.
Anteeksi provosoiva kysymykseni, missä ne rajat sitten menevät? Vastaan kysymykseen, että mitä pelinopeuden eteen voi tehdä ilman juoksemista ja hengästymistä, tulee tehdä. Ymmärrykseni mukaan Golfin suurin harrastajia karkoittava tekijä on ollut juurikin liian hidas pelinopeus. Ihmiset kokevat nimenomaan hitaan pelaamisen suurimpana yksittäisenä tekijänä, jonka takia eivät harkitse Golfin aloittamista. Kentällä pelataan, ja kaljalla seurustellaan. Kyllä siinä tallustamisen aikanakin ehtii muutaman sanan vaihtaa. Kuka jaksaa satsata 6-7h kierroksen pelaamiseen, kun otetaan matkat mukaan?
Elitismi keskustelussa törmään enemmän ennakkoluuloisuuteen vaatetuksen osalta, kun ihmisten käytökseen. Pelinopeuden toitotus on ollut ihan tietoista, ja varsin järkevää. Se on viety yllä mainituista syistä ihan Green Cardin suorittamiseen asti. Koko tasoitusjärjestelmäkin palvelee mm. tätä ajatusta, että laita pallo taskuun, kun on liikaa lyöntejä.
Pelaan itse Pickalassa ja tasan kerran olen törmännyt tällä kaudella pelaajaan, jonka käytös oli mielestäni kovin hivenen nuivaa, mutta ei asiatonta. Muuten jengi isolla otannalla on ollut todella mukavaa.
Minua opastettiin rankalla kädellä kavereideni toimesta pelinopeuteen aloittaessani. Tämä on ollut suurin palvelus, mitä itselleni on tehty. Itse tarkoitus nopea pelaaminen ei pidä olla, vaan tietysti peli. Kuitenkin kaikki, mitä yksilö voi tehdä pelinopeuden eteen turvallisuuden huomioiden, on pelkästään positiivista sekä muita huomioivaa. Pyrin kehittämään tämän suhteen myös itseäni jatkuvasti.
Minä olen vakaasti sitä mieltä, että ryhmä normaalilla terveydellä pelaavia pelaajia (huomioiden lähdön tasoitusrajaa) pystyy pelaamaan keskittynyttä golfia reilusti alta tavoiteajan, jopa tauon kera, jos näin itse haluaa. Jos esim. lähdössä on hcp 54 + 25 +20, niin onnistuu, jos tuo ryhmä itse niin haluaa.
Tuhat harkkaswingiä tai muutoin jatkuva hierominen ei vaan ole ok muiden osalta. Hidasta pelinopeutta ei voi selittää huonoilla tottumuksilla. Ihan yhtä suurta vitusta kanssapelaajissa herättää hera DeChambeau Tourilla, kun homma kestää aivan älyttömän kauan. Olen myös sitä mieltä, että jos ne tulokset on kierroksella +10 tai enemmän, niin sillä hieromisella ei ole mitään tulosta parantavaa vaikutusta, lähinnä päinvastoin. Putit ehtii lukea mainiosti muiden puttailun aikana, ja lyöntiin voi alkaa valmistautua, kun lähtee edelliseltä lyöntipaikalta. Harvoin se pallon makuu nyt on niin kamala, että se paljon lyöntiÄ tulee muuttamaan.
Se mikä häiritsee eniten, on ns. puolustelu. Ei sitä hidasta pelaamista pidä puolustella lainkaan. Olisi reilumpaa vaan todeta, että on vähän hidas, mutta yrittää kehittää myös tätä puolta omassa pelissään. Tämän voisi jo ostaa paremmin.