Galluppi

  • 5 104
  • 80

Linda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Teen Gallupin aiheesta josta ei varmaankaan pitäisi.
Jatkoajan porukalla jonkinnäköinen uskonto on varmasti jääkiekko, mutta entä muuten. Kuinka uskovaista porukkaa täältä löytyy? Joka sunnuntai kirkkoon? Joulukirkkoon?
Kaukana kirkosta? Että näin "mielenkiintonen" (?) aihe tällä kertaa... :)
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Harvoin käyn

Kuulun kyllä kirkkoon mutta ainoot kerrat kun tulee käytyä on tuttujen häät tai hautajaiset. Siihen jää mun vierailut kirkossa.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Joo,en kuulu mihinkään kirkkokuntaan mutta pidän itseäni erittäin kristittynä.Kun Suomalaisilta kysytään uskotko Jumalaan on vastaus usein että kuulun kirkkoon.Mitä tekemistä sillä on uskon kanssa?
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuulun kirkkoon, käyn siellä kerran vuodessa, jouluaattona. Sen lisäksi just ne pakolliset häät/hautajaiset.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minäkin kuulun kirkkoon, mutta eipä siellä tule käytyä muuten kuin noissa pakollisissa sukujuhlissa. Viimeiset kirkkokäymiseni taitavat olla parin vuoden takaa, kun melkein peräkkäin kävin kuoppaamassa äitimuorin ja serkun häissä.

Mitä itse uskontoon tulee, niin vähän tuntuu siltä, että minusta on tulossa hyvää vauhtia ateisti. Vielä jokunen vuosi sitten pidin kristittyjen jumalan olemassa oloa itsestäänselvyytenä, mutta kun olen ruvennut asioita funtsaamaan, niin olen ruvennut epäilemään, että ihmisten usko Jumalaan on ennemminkin uskoa omaan erinomaisuuteensa. Että todella olisi joku iso herra, joka välittäisi juuri sinusta. Miten pieni kärpäsen tahra maapallo onkaan universumissa, niin onko yksi ihminen sitten sen arvokkaampi kuin yksi hyttynen tämän isomman voiman mielestä? Tuskin.

Myös kaikki kiihkoislamilaisten hörhöjen terroriteot ja Israelin jatkuvat levottomuudet ja muut uskonsodat etäännyttävät tehokkaasti kaikista uskonnosta. Tietysti voisi ajatella, että kristityt eivät ole samanlaisia. Ehkäpä ei enää, mutta miten oli ristiretkien aikana?

Menipäs syvälliseksi.

<i>*Harkitsee pitkään viitsiikö painaa lähetä-nappia*</i>
 

Linda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti mixu
Kun Suomalaisilta kysytään uskotko Jumalaan on vastaus usein että kuulun kirkkoon.Mitä tekemistä sillä on uskon kanssa?

Aivan, ihmeellistä...
Antaa uskomattoman vääristyneen kuvan kaikki tilastot, niin ja niin monta prosenttiä suomalaisista on kristittyjä.
Joista se vähemmistö kuitenkin todella uskoo.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kirkkoon kuulun, mutta ainoastaan häät ja hautajaiset tulee siellä käytyä "viettämässä". Ei ole vähään aikaan ollutkaan mitään kirkkomeininkiä, nyt kun tämän sanoin, niin varmaan pian tulee jo kutsu johonkin kirkkotilaisuuteen.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samoilla linjoilla ollaan kuin edellisetkin keskustelijat, häissä ja hautajaisissa lähinnä tulee käytyä. Sinänsä ei ole mitään kirkkoa vastaan, mutta enpä koe myöskään niin omakseni sitä touhua että siellä enemmälti viihtyisin.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Lindalle

Kuten vastauksista huomaa niin moni kuuluu kirkkoon mutta kuka uskoo Jumalaan niin se on ihan eri asia.
 

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
En kuulu kirkkoon enkä usko jumalaan. Kirkossa olen tosin muutaman kerran koulun kanssa käynyt, pakolla tietysti, niinkuin ne kaikki kirkkoon kuuluvatkin. Haluan pysytellä mahdollisimman kaukana jumalanpalveluksista, mikäli mahdollista.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kirkkoon kuulun ja vain sen takia kun olen niin vätys etten ole pystynyt eroamaan. Kirkossa olen käynyt viimeksi pari vuotta sitten kun nuorempi pojista kastettiin. Seuraavan kerran aion suunnistaa kohti kirkkoa tytön ripillepääsyn johdosta.

Ei mulla silti mitään uskontoa vastaan ole, kunhan sitä ei vaan mulle kukaan yritä tuputtaa väkisin. Luulisin että sitten joskun 40 vuoden päästä, jos vielä hengissä olen niin silloin käyn kirkossa jos siihen tarvetta tunnen.
 
Suosikkijoukkue
ILVES
Kirkkoon kuulun, mutta silti ateistin poikanen minussa on kasvanut koko ajan. Ei sitä kumminkaan kirkosta jaksa erota.

Kirkossa käyn todella harvoin, yleensä hautajaisissa ja häissä. Tietysti tärkeä lätkämatsi saa minut suuntaamaan jäähalliin/keskittymään kyseiseen peliin. Viimeksi kävin kirkossa viime kesänä, kun velipoika pääsi ripille. Sitä ennen on en muista, koska olisin käynyt kirkossa, en ainakaan sitä muista, koska kävin sielä viimeksi vapaaehtoisesti.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tälläisiä näm Suomen "kristytyt" ovat,kuulutaan kirkkoon mutta ainoat käynnit on joku ripillepääsy eli juhlitaan asiaa joka on täysin epäraamatullinen mutta sopii kyllä kirkkoon joka ei raamatun tekstille muutenkaan paljon arvoa anna.
 

JanJ

Jäsen
En usko minkäänlaisiin jumaliin, eikä minua ole kastettu mihinkään uskontoon. Kuten ei ole lapsianikaan. kuten ei ollut isääni tai isoisäänikään kastettu.
Suvussa on siis pitkät perinteet uskontojen ulkopuolelle jäämisestä.

Peruskoulussakaan ei siis ollut uskonnontunteja
joten tiedän aiheesta aika vähän.
Eikä edes kiinnosta. Uskonto kun näyttää olevan
aika rankkaa kamaa. Sen varjolla tapetaan ja raiskataan
tälläkin hetkellä jossainpäin maailmaa.
 

Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pittsburgh
Kirkossa ei kovin usin tule käytyä, mutta uskon kyllä Jumalaan.
 

Linda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
:(
Näyttääpä pahalta...
"Pakollisia tilaisuuksia joissa täytyy aina joskus käydä"
Vahingossakaan kukaan ei vapaaehtoisesti mene siis kirkkoon...
Eipä sillä, että itsekään siellä kävisin, eihän se, se itsetarkoitus olekaan...
Kepeitä keskusteluita näin sateisena kevät päivänä...;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täällähän tulee ihan mielenkiintoista kommenttia, itse meinasin avata samantyylisen keskustelun, mutta Linda ehti edelle.
Itse en kuulu kirkkoon, vaan väestörekisteriin. Olen näet vapaiden suuntien "kannattaja" (baptisti).

Hauskaa sinänsä miten erilaisilla katsontakannoilla varustautuneet ihmiset voivat keskustella täällä sangen rauhallisesti, mutta siviilissä ajatukset voisivat mennä aika pahastikin ristiin. No mutta sehän ei ole ollenkaan paha asia...

Onkos muita hihhuleita?
 

Linda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Hmmm...

Viestin lähetti HN


Miksi minun - sinun - pitäisi luottaa jonkun toisen ihmisen meille opettamaan ajattelutapaan? Maapallon kaikki uskonnot ovat lähtöisin ihmisistä, jotka tahtovat syöttää omia käsityksiään muille.
Tarkoitatko mahdollisesti Jeesusta joka tahtoi syöttää omia käsityksiään muille? Eikö se ole kristinuskon perusta?

Viestin lähetti HN
Mitä se kenellekään muulle kuuluu, millaisena minä oman Jumalani koen tai koenko sellaista ollenkaan?

Ahaa...Aivan totta, kenellekään ei varsinaisesti tämä asia kuulu. mutta kovaa kritiikkiä sinä muiden mielipiteistä ja uskon asioista pystyt silti esittämään.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Mielestäni on uskomatonta että jo ensimmäisestä luokasta lähtien lapsille syötetään koulussa satuja kirjasta nimeltä raamattu. Siinähän suorastaan ohjataan ihmiset ajattelemaan tietyllä tavalla ja ne ketkä eivät sitä halua jätetään ringin ulkopuolelle. Lapsien ei anneta itse muodostaa kuvaa maailmasta, sen hyvistä ja huonoista puolista vaan järjestelmällisesti ohjataan heidät tiettyyn ajattelumalliin joka on muka se oikea. :mad:
Tätä taustaa vasten voi kysyä, mitä Hitler teki väärin ? Mutta pois se minusta, en minä mikään natsi-ihannoitsija ole.

Missä sanotaan että joku Jeesus niminen sankari oli joskus olemassa ? Niin, raamatussa. Koska raamattu on kirjoitettu ? - Keskiajalla. Raamattu perustuu täysin ihmisten toiveisiin ja mielikuvitukseen. Että olisi joku jonka niskaan huolet voi heittää. Kirkko kerää tämän sadun avulla joka puolella maailmaa sievoisesti rahaa eikä kukaan kyseenalaista sitä mitenkään. Mikäs oli "ennen vanhaan" rikkain instituutio ? -Aivan, kirkko.

Huh huh...
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kas kas

Näkijäkin laskettelee ihan vanhaan malliin...


Todellakin, on jokaisen täysin oma asia, mihin uskoo tai on uskomatta. Tärkeintä on oma tunne, että näin on minulle hyvä ja oikein, mutta tätäkään ei koskaan pidä sekoittaa absoluuttiseen totuuteen ja olettaa, että näin olisi muille hyvä. Ärsyttävää, kun joku ringuttaa ovikelloasi ja tuppaa lehtistä nokkasi alle, yhtä ärsyttävää varmasti on, kun käyt kirkossa ja joku katsoo sinua sen takia kieroon. Antaisitte minun itse päättää ja tehdä omat valintani, vaikka ne teistä vääriä tai järjettömiä olisivatkin.

Se, mikä uskonnoissa yleensä mättää, on ihmisen loputon vallanhimo ja tarve kontrolloida muita, se että kuvitellaan, että ollaan itse niitä jumalia, joilla on valta ja oikeus mestaroida muita. Mutta mättäähän tuo asia monessa muussakin yhteydessä kuin uskonnoissa ja uskonnonharjoittamisessa. Toisen ihmisen kunnioittaminen, arvostaminen ja hyväksyminen sellaisenaan omistani eriävine mielipiteineen ja tarpeineen on yksi niistä päämääristä, joita ihmisen on todella vaikea saavuttaa riippumatta siitä, mitä ja mihin hän uskoo. Itse toivoisin joskus saavuttavani tuon tason ihmisenä. Olisiko se sitten se Taivas?
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Kuulun kirkkoon, mutta käyn siellä vain häissä, hautajaisissa sekä jos joku sukulaisista sattuisi pitämään ristiäiset siellä.

Jokainen saa uskoa mihin tahtoo, kunhan ei tuputa uskoaan muille.
 

kerpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pride FC, Iron Maiden
Kuulun kirkkoon, mutta...

Olen miettinyt usein kavereiden kanssa noita jeesus juttuja.
Jos kerran tapahtumista on pari tuhatta vuotta aikaa, niin eikös nykyään äijästä kerrotut stoorit perustu siihen, että joku on joskus kertonut äijästä nuoremmalleen, joka on kertonut nuoremmalleen, joka on kertonut nuoremmalleen...

Kai ihmiset on aikojen alusta tarinoita osannut vähän värittää, ellei jopa vähän valehdellakin.

Voisiko joku kertoa mihin avaruus loppuu, eli mitä löytyy pluton takaa? Onkohan siellä tällainen samanlainen pallo kuin meillä, vai tuleeko siellä seinä vastaan?
Onko kenelläkään JAG:in puhelinnumeroa?
Missä on Rauni-Leena? :confused:
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös