Re: Hmmm...
Viestin lähetti HN
Omat, suuret vikansa ja puutteensa on näilläkin uskonnoilla, enkä tässä jaksa niistä esiin nostaa muita kuin ortodoksien patavanhoillisuuden
Millä perusteella pidät ortodoksisuutta patavanhoillisena? Tarkoitan tässä Suomen ortodoksista kirkkoa. On totta, että heillä on tietyt vanhat traditiot mm. jumalanpalveluksiin liittyen ja ortodoksisuudessa ei ole naispappeutta, mutta itse uskonto on esimerkiksi luterilaisuuteen verrattuna huomattavasti suvaitsevampaa ja vähemmän "tekopyhää". Ortodoksisuus lähtee rakkauden ilosanomasta, se ei edellytä ihmiseltä täydellisyyttä, kuten esimerkiksi luterilaisten lahko, lestadiolaisuus, joka edustaa mielestäni tekopyhyyttä pahimmillaan.
Yleensäkin olen sitä mieltä, että ateisteiksi itseään nimittävät ovat "uskovaisia" mitä suuremmassa määrin. He kieltävät jumalallisuuden olemassaolon, mutta mistä he voivat olla varmoja? He ovat siis uskovaisia, siinä kuin pahinkin "hihhuli". Toisekseen, he ovat usein pahimpia tuomitsijoita, besserwissereitä. Käykää tutustumassa esimerkiksi vapaa-ajattelijoiden kotisivuihin, ei kovin uskottavaa ja tyylikästä kuvaa anna.
Ja mitä omaan uskontosuhteeseeni tulee, siitähän gallupissa oli kyse, on se minun ja Jumalani välinen asia. Käyn kirkossa tai en käy, mitä sitten? Kuvitteleeko joku, että maallisessa rakennuksessa käynti tekee kenetkään paremmaksi ihmiseksi? On jokaisen oma asia, mihin uskoo tai on uskomatta. Tuo vain tulisi muistaa molemmin päin, tuomitsemiseen ei ole varaa sen paremmin kirkkouskovaisilla kuin kirkosta itsensä irtisanoneillakaan, ei kenelläkään.