Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

  • 923 161
  • 6 153

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kielioppi-jutut myös.

Olen turkulainen, mutta inhoan Turun murretta. Varsinkin näitä verbien imperfektejä, joihin on pakko lisätä se si-tavu. Nukkusin, kattosin, uisin... Miksi on niin vaikea sanoa nukuin, katsoin, uin?

Olen myös nainen, mutta naispainotteiset työpaikat eivät ole minua varten. Pitää olla puuttumassa toisen tekemisiin koko ajan, kilpailemassa, puhumassa sontaa selän takana...

Poikkesi hieman aiheesta tuo, koska nuo ovat hieman isompiakin ärsyttäviä asioita, joihin törmää päivittäin.
 

Kalalokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Autossa laulaminen. Tarkemmin sanottuna jos yksi ihminen yrittää laulaa tosissaan vaikkapa radiosta sillä hetkellä soivaa kappaletta (vitutus nousee sitä mukaan mitä parempi biisi on kyseessä ts. haluan kuunnella kipaleen sellaisen suusta joka osaa laulun taidon). Se että koko takapenkki raikaa ei niinkään haittaa, sillä silloin kyseiset sankarit ovat todennäköisesti humalassa ja näin ollen hoilottamisen kestääkin kun soinnut muuttuvat lähinnä kukon kuolinkorinaksi ja sitä mukaa meno hauskaksi.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Happoradio. Näin taas eilen vilauksen kyseisestä bändistä telkkarissa ja totta kai taas pipot päässä keskellä kesää, koittaisi nyt jo kasvaa aikuisiksi. Vaihdoin muuten kanavaa.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Olen turkulainen, mutta inhoan Turun murretta. Varsinkin näitä verbien imperfektejä, joihin on pakko lisätä se si-tavu. Nukkusin, kattosin, uisin... Miksi on niin vaikea sanoa nukuin, katsoin, uin?
Samaa olen minäkin aina ihmetellyt.

Yksi ihan helvetisti ärsyttävä juttu näillä foorumeilla on se, kun kokoopanoja kirjoitettaessa laitetaan laiturit ja/tai pakit ihan väärin päin. Ei rightin pakit pelaa juuri ikinä vasempana puolustajana. Mutta silti joidenkin täytyy tunkea ne sheaweberit aina sinne vasemmalle. Sama juttu on, kun pelaa Änärissä Be a GM:ää. Jotenkin se tietokone onnistuu aina survomaan Kovaltshukin oikeaan laitaan, vaikka oikeasti Ilja pelaa vasemmalla.
 

Johan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tämähän tunnetaan myös toiselta nimeltään MikaHäkkis-passiivina.
Tästähän oli aikanaan NYT-liitteesä juttua. SUN-niminen firma kuulemma sponsoroi McLarenia, jotta Mika pystyi formulansa peileistä tietämään oman ajoneuvonsa. Heikohko linkki em. asiaan: http://cdn.wn.com/pd/82/ee/dd5c2cd8091b409445b8bfba4e44_grande.jpg

Pieni, mutta ärsyttävä asia itselleni on päivämäärissä pisteen puuttuminen kuukauden perästä. Esimerkki: tänään on 4.7, pitäisi olla 4.7., siis.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Yksi ihan helvetisti ärsyttävä juttu näillä foorumeilla on se, kun kokoopanoja kirjoitettaessa laitetaan laiturit ja/tai pakit ihan väärin päin. Ei rightin pakit pelaa juuri ikinä vasempana puolustajana. Mutta silti joidenkin täytyy tunkea ne sheaweberit aina sinne vasemmalle.
Samaa olen ihmetellyt vuosikaudet: esimerkki viime kesältä.

Oikeaan laitaan villevahalahtea, samivenäläistä ja markokivenmäkeä vasempaan... Tämän jälkeen vielä uskomattomia luikerteluja, että oikeasti vain haetaan "kentällisten roolituksia". Miksei niitä laitahyökkääjiä voi joka tapauksessa laittaa oikein päin? Samaa virhettä tosin on ollut SM-liigan ja MTV3:n otteluennakoissakin. Miksi sen pitää olla niin vaikeata?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Kun sä niinku ajat prätkällä ruuhkassa himaan duunista ja edelläajava bilikkakuski päättää aloittaa tuulilasinpesuoperaation, niin nykybilikoissa tämä tarkoittaa sitä, että sitä pesunestettä puskee ulos sekä tuulilasinpesusuuttimet, että ajovalojenpesusuuttimet sellaisella forcella, että siitä pesunestemäärästä tosiaankin on aika paljon sen takana ajavan prätkäjätkän päällä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa olen ihmetellyt vuosikaudet: esimerkki viime kesältä.

Oikeaan laitaan villevahalahtea, samivenäläistä ja markokivenmäkeä vasempaan... Tämän jälkeen vielä uskomattomia luikerteluja, että oikeasti vain haetaan "kentällisten roolituksia".
Josta tuleekin mieleen, että itseäni ärsyttää suunnattomasti, kun puhutaan kentällisistä, mutta kyse on vain hyökkäysketjuista. On varsin kummallista, miten niin monelle lätkäfanille ei ole selvinnyt, että kentällinen=hyökkäysketju+pakkipari.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun sä niinku ajat prätkällä ruuhkassa himaan duunista ja edelläajava bilikkakuski päättää aloittaa tuulilasinpesuoperaation, niin nykybilikoissa tämä tarkoittaa sitä, että sitä pesunestettä puskee ulos sekä tuulilasinpesusuuttimet, että ajovalojenpesusuuttimet sellaisella forcella, että siitä pesunestemäärästä tosiaankin on aika paljon sen takana ajavan prätkäjätkän päällä.

Tämänkin voi välttää sillä, että ei aja edellä menevän perseessä kiinni. Itse ainakin harrastan tuulilasinpesua ahkerasti silloin kun joku tulee perseessä kiinni, sillä tiedän että se vituttaa sitä takana tulijaa. Tällä tavalla nämä idiootit ymmärtävät jättäytyä hieman taaemmas. Ja vielä kun sen arvaa, että se on satavarma peräänajo, jos joutuu hiemankin kovemmin jarruttamaan. Ei muuten, mutta itselläni on vielä alle vuoden ikäinen tytär usein kyydissä ajaessani ja hän istuu takana, niin se nostaa entisestään vedenheittohalua sen takanatulevan perseessä kiinni ajavan päälle.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Tämänkin voi välttää sillä, että ei aja edellä menevän perseessä kiinni..

Prätkällä varsinkin on aina iso turvaväli, kun on tuota itsesuojeluvaistoa jäljellä. Kun vauhtia on +100km/h, niin se pesuneste tulee silmillle, vaikka onkin turvaväliä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Oudosti sukunimiä taivuttelevat ihmiset.

En ole pahoillani, että joudun tekemään taas paluun tähän ketjuun. Törmäsin nimittäin tänään Mikael Forssellin exään (?) eli Annimari Korteen

Korte - Kortteeseen.

Tuossa vähän aikaa sitten taisi joku taivuttaa perisuomalaisen Rinne-sukunimen tyyliin: Rinne - Rinneen.

Toki myös ajankohtainen: Ruuttu - Ruuttun/Ruudun. Samaa sarjaa on myös erä veljestrio: Ruutu - Ruutun.

Pieni asia, mutta todella ärsyttävä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Jooh, huomasin kyllä tekemäni erheen. Tekosyynä käytän väsynyttä olotilaani tuona ajankohtana.

Juup, eipäs mitään ja enhän minä pahalla, koska sattuuhan noita kaikille. Lähinnä hieman ärsyttää, jos noita nimiä taivutellaan esim. mediassa kategorisesti väärin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oudosti sukunimiä taivuttelevat ihmiset.

Vaan "virallisestihan" homma kai menee niin että nimi pitäisi taivuttaa sillä tavalla kuin nimen omistaja sen itse haluaa taivutettavan, vaikka se sitten menisi kaikkia kieliopin sääntöjä vastaan. En tarkoita että tässä Korte-Kortteen-Korten tapauksessa olisi tästä kysymys mutta noin yleensä ottaen kaikki nimet eivät välttämättä taivu sillä tavalla kuin niiden pitäisi kieliopin mukaan taipua.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
noin yleensä ottaen kaikki nimet eivät välttämättä taivu sillä tavalla kuin niiden pitäisi kieliopin mukaan taipua.

Joo, tiedossa on ja meinasin siitä jopa jonkinlaisen disclaimerin tuohon viestin loppuun laittaakin.

Eipä silti, kyllä myös tuollainen "Bucket - Bouquet"-tyylinen kikkailu on miedosti ärsyttävää. Pointti oli kuitenkin lähinnä jengissä, joka puhuu vaikkapa Christian Ruuttun pojan varauksen järkevyydestä, vaikka nimen taivutusmuoto on ollut yleisessä tietoisuudessa vuosikymmeniä.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Kyllä nuo sukunimet taipuu joskus omituisesti ja ainakin omaan korvaani oudolta kuulostaen. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Kimmo Kuhta. Omistusmuoto on Kuhtan, eikä Kuhdan, jota pidin ilman muuta oikeana muotona. Olin väärässä.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Otetaan esimerkiksi vaikkapa Kimmo Kuhta. Omistusmuoto on Kuhtan, eikä Kuhdan, jota pidin ilman muuta oikeana muotona. Olin väärässä.

Et ollut väärässä, ellet ole kysynyt Kimmo Kuhdalta(heh), kuinka nimi taipuu. Ellen ole täysin kujalla(mikä ei olisi ihme), nimi taipuu, kuten korva sen kuulee, ellei nimen omistaja korjaa tilannetta.

Ps. Älkää hyvät ihmiset käyttäkö koskaan virkkeitä, jotka ovat yhtä käsittämättömiä kuin ylläolevat sepustukset... (Kolme pistettä on myös ärsyttävää, mutten pääse siitä eroon. Lienen kolmen pisteen addikti.)
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Et ollut väärässä, ellet ole kysynyt Kimmo Kuhdalta(heh), kuinka nimi taipuu. Ellen ole täysin kujalla(mikä ei olisi ihme), nimi taipuu, kuten korva sen kuulee, ellei nimen omistaja korjaa tilannetta.

Olin kyllä valitettavasti väärässä ja hävisin pullon Leijonaa vedossa. Asia kyllä tarkistettiin. En muista nyt tarkasti mikä se instanssi oli, josta asia sitten varmistettiin, mutta kyllä se ihan pätevä oli (muuten en olisi suostunut myöntämään hävittyä vetoani :) Kuhta btw ei ole suomalainen sukunimi.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Kuhta btw ei ole suomalainen sukunimi.

Kappas, tätä en tiennyt. Toisaalta en ole koskaan haaskannut ajatustakaan siihen, että nimen alkuperällä olisi mitään merkitystä nimen taivutukseen.
 

Lohipoika

Jäsen
Kuhta btw ei ole suomalainen sukunimi.

Pienet asiat, jotka ärsyttävät: englanninkielisten sanontojen ja lyhenteiden käyttäminen suomenkielisessä tekstissä. Miksei tuossakin tilanteessa olisi voinut käyttää täysin suomalaista sanaa muuten?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Pienet asiat, jotka ärsyttävät: englanninkielisten sanontojen ja lyhenteiden käyttäminen suomenkielisessä tekstissä. Miksei tuossakin tilanteessa olisi voinut käyttää täysin suomalaista sanaa muuten?
Kaikkein eniten vituttaa ne "no ei muuta kuin RIP sitten vaan, Antero" -toivottelut.

Tuolta Uralin takaa taisi olla alunperin. Saattoi muuten olla Armenia. Idästä päin kuitenkin.
Onko siellä käytössä etunimi Olli?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kaupoissa, kioskeissa, bensiksillä, ylipäänsä kaikkialla, missä on paljon ihmisiä pienessä tilassa, sinne tänne juoksentelevat pikkuskidit.

Suhtautumiseni lapsiin on muuttunut ehkä promillen verran positiivisemmaksi sitten viimeisimmän kerran kun tästä samasta aiheesta lähetin tänne viestin, mutta yhä edelleen tunnen olevani täysin eri planeetalla heidän kanssaan.
Yleisin tapani välttää näitä pieniä ihmisiä on kylmän rauhallisesti mennä mahdollisimman kauas heistä, koska tunnen oloni niin helvetin tyhmäksi ja jopa rujoksi heidän kanssaan. Useimmiten tämä auttaa, mutta tietyissä tilanteissa on vaan pakko kestää heidän seuraansa useammankin tunnin ajan.
Kun näin tapahtuu, olen yleensä lähes shokkitilassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös