Fyysinen kuritus kasvatuksen välineenä - oikein vai väärin?

• 21 895
  • 156

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tässä erään naispuolisen ystäväni FB-seinällä käytyä keskustelua (mm. tämä ketju linkitetty) lukiessani tuli mieleen että naispuolisilla on kyllä selkeästi eri mielipiteet asiasta kuin miespuolisilla. Siellä tuli heti että tukkapöllyt yms. ovat väkivaltaa.

Mielestäni fyysisellä kurittamisella ja väkivallalla on selkeä ero. On ihan eri asia kasvatuksellisesti tukistaa lasta muutaman kerran elämän aikana kuin saada säännöllisesti turpaan. Jotenkin tuntuu että tätä eroa ihmiset eivät aina ymmärrä.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Noin empiirisesti tarkasteltuna on yhteiskunta ollut sitä brutaalimpi ja väkivaltaisempi, mitä brutaaleimmin ja väkivaltaisemmin on siinä kasvatettu lapsia. Minusta tämä on ihan selkeä asia: väkivalta ei ole ratkaisu kasvatuksessa. Sen sijaan väkivallan poistaminen keinovalikoimasta ei merkitse sitä, ettei pitäisi asettaa lapsille rajoja. Rajat ovat ehdottoman olennaisia kasvatuksessa, mutta niiden asettamiseksi ja valvomiseksi ei tarvita väkivaltaa. Tietysti myös rakkaus ja sen avoin ilmaiseminen on myös äärimmäisen tärkeää. Ilman näitä kahta, rajoja ja rakkautta, ei kasvatus voi olla kovin menestyksellistä. Ilman väkivaltaa se sen sijaan tulee toimeen erinomaisen hyvin.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mielestäni fyysisellä kurittamisella ja väkivallalla on selkeä ero. On ihan eri asia kasvatuksellisesti tukistaa lasta muutaman kerran elämän aikana kuin saada säännöllisesti turpaan. Jotenkin tuntuu että tätä eroa ihmiset eivät aina ymmärrä.

No, siis kysymyksessä on lievä väkivallan muoto, joka varmasti myös seurauksiltaan on lievempää. En vain oikein ymmärrä, miksi pitäisi hyväksyä tälläinen lievä väkivalta, jos pystyy jo tulemaan toimeen ilman kovempaa muotoa - mihin tätä tarvitaan? Jos tarvitaan jotain väkivallan muotoa, että saisi sanoman perille, on minussa jo pahasti epäonnistuttu. Väkivalta - missä tahansa muodossa - kasvatuksen välineenä on merkki kasvatuksen ja auktoriteetin epäonnistumisesta, heikkoudesta.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Rajanveto jo ylipäätään on vähän vaikeaa. Onko esim. kiinnipito fyysistä kurittamista?

No, meillä nyt ilmeisesti on JA:n määritelmien mukaan "vapaa kasvatus", kun ei mitään fyysistä kuritusta missään muodossa käytetä. Sen sijaan kyllä on sääntöjä, joita on yksinkertaisesti noudatettava. Esimerkiksi jos uhmaava lapsi ei suostu pukemaan niin sitten hänet yksinkertaisesti puetaan tai jos ei lopeta leikkejä ja lähde pesulle niin napataan kainaloon ja lähdetään sinne pesulle. Toki ensiksi on jokin aika neuvoteltu, mutta kyllä nämä tietysti ovat pakkokeinoja - silti eivät fyysisiä rangaistuksia. Ja hyvin harvoin 5-vuotiaan esikoisemme kohdalla noita enää tarvitaan, oikeastaan tuskin koskaan, mikä tietysti on luonnekysymyskin, mutta väittäisin myös että ensimmäisen pahan uhmakauden aikainen ehdoton tiettyjen rajojen ylläpitäminen loi sen pohjan myöhemmälle kehitykselle. Jotenkin näen läpsäisyjen ja tukistelujen (pahemmasta puhumattakaan) olevan merkkejä siitä, että aikuiset ovat laiminlyöneet vastuunsa jossain varhaisemmassa vaiheessa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
No, siis kysymyksessä on lievä väkivallan muoto, joka varmasti myös seurauksiltaan on lievempää. En vain oikein ymmärrä, miksi pitäisi hyväksyä tälläinen lievä väkivalta, jos pystyy jo tulemaan toimeen ilman kovempaa muotoa - mihin tätä tarvitaan? Jos tarvitaan jotain väkivallan muotoa, että saisi sanoman perille, on minussa jo pahasti epäonnistuttu. Väkivalta - missä tahansa muodossa - kasvatuksen välineenä on merkki kasvatuksen ja auktoriteetin epäonnistumisesta, heikkoudesta.

Olen pääsääntöisesti samoilla linjoilla kanssasi. Kasvatustyö on epäonnistunutta silloin, jos vanhempien (vanhemman) on turvauduttava väkivaltaan siinä, ja minä lasken omien kokemusteni perusteella myös tukkapöllyt ja luunapit lievän väkivallan muotoihin ja jos minulla olisi lapsia, katsoisin epäonnistuneeni kasvatustyössä jos joudun turvautumaan edes niihin viestin perille saamiseen. Sen sijaan hyväksyttävänä pidän jotain "holding-otetta", jossa riehuva pikkulapsi otetaan syliotteeseen tms. ja pidetään siinä paikallaan kunnes hän on rauhoittunut. Ote saa olla tiukka ja varma, mutta tässäkään kohdin ei pidä käyttää ylimääräisiä voimakeinoja vaan vanhemman on kyettävä ymmärtämään omat voimansa ja pitämään ote sellaisena, että lapsi on hallussa mutta että häntä ei vahingoiteta siinä. Tämän pidemmälle menevää fyysistä voimankäyttöä en sallisi toteutettavan.

vlad.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
pavlovin koira sen jo sanoikin, että ei kai kukaan tukista työkavereita tai vaimoa. Miksi sitten omaa lasta pitäisi tukistaa tai antaa luunappi? Itse en pystyisi tukistamaan tai luunappeja antamaan omalle lapselleni, jota rakastan eniten tässä maailmassa. Joskus ennen lastani olin vielä siinä kannassa, että tukasta kiinnipitäminen on sallittua ja liikkuessaan lapsi satuttaa itse itseään, mutta en enää.
Myönnän kyllä, että välillä on aika avuton kun kaverilla on hullun puuska päällä, mutta kokoajan oppii uusia tapoja. Leluja olen takavarikoinut ja se auttaa silloin tällöin. Myös sohvalla istuttaminen on hyvä tapa saada tilanne hallintaan. Istuttamisessa olen huomannut, että se saa aikaan mahtavan lopun joka kerta. Homma menee näin: Kaveri tekee väärin ja jos kaksi kertaa on varoitettu, niin kolmannesta lähdetään istunnolle. Ääni on kova ja napakka ja sitten talutan jäähypaikkaan. Jätän hetkeksi istumaan ja sitten menen selittämään, että miksi kyseinen rangaistus on tullut ja mitä siitä seurasi. Tässä vaiheessa itku on jo lohdutonta. Kerron myös rakkaudestani häntä kohtaan ja sitten poistun hetkeksi pois. Palaan pari kertaa katsomaan häntä ja 5 minuutin jälkeen annan luvan tulla pois. Sitten käydään sylikkäin vielä asia kertaalleen läpi, eli miksi rangaistus tuli. Sitten tehdään sovinto. Halauksia ja suukkoja vielä kaupanpäälle. Tämä on toiminut 4-vuotiaan kanssa hienosti silloin kun olen fiksu. Vähemmän fiksuna olen vienyt vaikka laatikollisen autoja varastoon.
Mikäli joutuu lastaan tukistamaan, niin silloin on itse epäonnistunut kasvattajana. Turha sitä omaa huonouttaan on lapselle kostaa.

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
No, meillä nyt ilmeisesti on JA:n määritelmien mukaan "vapaa kasvatus", kun ei mitään fyysistä kuritusta missään muodossa käytetä. Sen sijaan kyllä on sääntöjä, joita on yksinkertaisesti noudatettava. Esimerkiksi jos uhmaava lapsi ei suostu pukemaan niin sitten hänet yksinkertaisesti puetaan tai jos ei lopeta leikkejä ja lähde pesulle niin napataan kainaloon ja lähdetään sinne pesulle. Toki ensiksi on jokin aika neuvoteltu, mutta kyllä nämä tietysti ovat pakkokeinoja - silti eivät fyysisiä rangaistuksia. Ja hyvin harvoin 5-vuotiaan esikoisemme kohdalla noita enää tarvitaan, oikeastaan tuskin koskaan, mikä tietysti on luonnekysymyskin, mutta väittäisin myös että ensimmäisen pahan uhmakauden aikainen ehdoton tiettyjen rajojen ylläpitäminen loi sen pohjan myöhemmälle kehitykselle. Jotenkin näen läpsäisyjen ja tukistelujen (pahemmasta puhumattakaan) olevan merkkejä siitä, että aikuiset ovat laiminlyöneet vastuunsa jossain varhaisemmassa vaiheessa.

Heippa, jos kuvittelet että olet viisivuotiaaksi lapsesi saateltuasi nähnyt lapsen luonteesta vielä minkäänlaisia piirteitä, olet asiassa - jos nyt et aivan täysin, niin ainakin lähestulkoon väärässä. Se että teiltä lötyyy fiksu viisivuotias ei tarkoita että lapsi enää viiteentoista mennessä olisi lähellekään sama persoona joka tuo vanhempaa vielä kyseenalaistamatta kunnioittava leikki-ikäinen ihminen on. Päinvastoin, uskon että on suurempi todennäköisyys että varsinainen kasvatustyö on vasta edessä. Näitä 3-5 -vuotiaiden uhmaikiä kun voi vielä käsitellä hyvinkin läpinäkyvin menetelmin.

Lisäksi painottaisin että alle viisivuotiasta ei tulisi missään olosuhteista kurittaa. Tämänikäinen lapsi alkaa vasta hiljalleen ymmärtämään selkeästi oikeaa ja väärää sekä syy- ja seuraus-suhteita sekä oppii hiljalleen käsittelemään rangaistus-konseptia siinä määrin että kurinpalautus tulisi edes kyseeseen. No, toki kehitys on aina henkilökohtaista ja yksilöiden välillä varmasti on merkittäviäkin eroja - kaikki eivät opi näitä suhteita aikuisikään mennessäkään.

Omat kokemukseni ovat tietysti hyvin rajallisia ja rajoittuvat omiin ensikäden tuttaviin mutta yleisesti ottaen olen todennut että juhlavimmin onnistumisistaan kasvattajina puhuvat, joiden lapsia ei ole ikinä täytynyt kurittaa ja ovat aina käyttäytyneet erinomaisesti, pysyvät järjestyksessä pelkällä aikuisen auktoriteetillä sijoittuvat johonkin seuraavista kategorioista:

a) valehtelijat
b) lapsiaan lääkitsevät
c) valehtelijat
d) kehityshäiriöisten lasten vanhemmat
e) valehtelijat

Kuten huomaatte, aika usein on kyse valehtelusta - siis siitä että mielellään annetaan kovasti ruusuinen (joskin epätotuudenmukainen) kuva omasta työstä kasvattajana. Jokaiselta itseltä kysyttynä meillä pitäisi kasvaa oikeastaan vain täydellisesti kasvatettuja pieniä ihmeitä, monilahjakkuuksia ja maailman tärkeimpiä henkilöitä. Ihmettelen vain, että mistä se huonosti kasvatettu ja täysin normaali massa sitten tulee. "Jostain muualta, mutta ei meiltä" varmaankin... ;)

Eli normaaliin lapsen kehitykseen kuuluu se että lapsi alkaa kyseenalaistamaan rajoja ja käyttäytymisnormeja, testaa miten vanhempi (tai muu henkilö, "kasvattaja") suhtautuu täysin tarkoituksenmukaiseen sääntöjen rikkomiseen, opettelee turvallisuuden tunteita voimalla luottaa erilaisten rangaistusten kohtuullisuuteen sekä alkaa hiljalleen muodostaa omaa persoonallisuuttaan kyseenalaistamalla auktoriteettejä. "Rangaistava käyttäytyminen" kuuluu jossain määrin normaaliin kehitykseen. Lapset saattavat varastaa, valehdella, vahingoittaa toisia tarkoituksella, kiusata ja monenlaista asiaa joista pyrimme opettamaan heitä pois ja jossain määrin tämä kuuluu täysin normaaliin ja jopa toivottavaan kehitykseen lapsuusiällä, turvallisessa ympäristössä jossa rangaistuksista pättävällä henkilöllä on tunneside lapseen joka lieventää rangaistuksia sekä pehmentää ympäristöä. Toivottavasti mukana on myös ymmärrystä siitä miten rangaistukset toimivat.

Ideaalimaailmassa ja "lonkalta heitettynä" mielipiteenä tietysti voi nopeasti ajatellakin että jos lapsi ei kohtaa väkivaltaa lapsuudessaan, on kynnys väkivallan käyttämiseen korkeampi myös myöhemmällä iällä. En kuitenkaan allekirjoita tällaista väittämää, sillä uskon että omat kokemukset muovaavat suhtautumista väkivaltaan ja rakentavat empatian tunnetta. Ilman kokemuksia esim. fyysisestä rangaistuksesta, henkilölle ei välttämättä ole kehittynyt omakohtaisen oppimisen kautta selkeää käsitystä vaikkapa pahoinpitelyn merkityksestä sen uhrille. Lisäksi tässä nousee jälleen kerran esille merkittävä ero "kurituksen" ja "väkivallan" välillä; mjr vetää mutkat suoriksi aiemmassa viestissään vetämällä yhtäläisyysmerkit "kasvatuksellisen kurituksen" ja "lievän väkivallan" välille. Tämä on yhtä paljon totta, kuin "kättely" tapana tervehtiä on "lievää väkivaltaa". Väkivaltaisessa ympäristössä vietetty lapsuus varmasti ylittää jo normaalin empatiakyvyn kehittymisen vaatimat määrät kokemuksien suhteen ja alkaa tehdä poikkeuksesta normia ja kasvattaa lapsesta väkivaltaista. Tällaisessa ympäristössä lapselle nimenomaan opetetaan väkivallan olevan ratkaisu ongelmiin - ja useinhan nuo oppivat sen, mitä arkielämässä "opetetaan". Kuitenkaan kun puhutaan ruumiillisesta kurittamiesta, ei puhuta "väkivaltaisesta ympäristöstä". Väkivaltaan liittyy merkittävinä asioina myös yllätyksellisyys, epäoikeudenmukaisuus, ylimitoitettu voimankäyttö, vastuuttomuus, tunnesidonnainen tilanne, suuttumus, ylilyönnit. Kuten monissa viesteissä on todettu, nämä määritellyt asiat eivät liity millään lailla "ruumiilliseen kasvatukselliseen kuritukseen" niin ihmettelen, miksi täytyy jälleen kirjoittaa ilmoille uusi viesti jossa mainitaan ruumiillisen kurituksen tarkoittavan näitä asioita? Eikö voi vain tunnustaa rehellisesti, että kyseessä lienee konsepti jota itse ei ymmärrä ja näinollen on parempi ettei lähde käyttämään tällaisia työkaluja? Moni kirjoittaja on ehtinyt olla jo sitä mieltä että tämä tärkeä luonne-ero täytyy ymmärtää ennenkuin voi käyttää tällaista kasvatustapaa jossa ruumiillinen kuritus on yhtenä osatekijänä mukana. Kuten aiemmin on osoitettu niin jo täysi maallikkokin kykenee perustelemaan että ruumiillisella kurituksella on olemassa piirteitä joita ei välttämättä saavuteta muilla rangaistusmenetelmillä ja se voi olla kasvatustapana tehokas hyvin vähälläkin käytöllä. Vaikeaa ymmärtää ihmistä, joka ei hyväksy muidenkaan ymmärtävän asioita jotka ovat liian vaikeita tai vieraita itselle ymmärrettäväksi.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Omat kokemukseni ovat tietysti hyvin rajallisia ja rajoittuvat omiin ensikäden tuttaviin mutta yleisesti ottaen olen todennut että juhlavimmin onnistumisistaan kasvattajina puhuvat, joiden lapsia ei ole ikinä täytynyt kurittaa ja ovat aina käyttäytyneet erinomaisesti, pysyvät järjestyksessä pelkällä aikuisen auktoriteetillä sijoittuvat johonkin seuraavista kategorioista:

a) valehtelijat
b) lapsiaan lääkitsevät
c) valehtelijat
e) valehtelijat

Näyttävät olevan rajallisia. En tiedä, ajatteletko ehkä, että jostain oudosta syystä valehtelisin kokemuksistani anonyymillä netti-palstalla, ajatuskin on jotenkin absurdi - ainoa henkilö maailmassa, jolle minun on pädettävä olen minä itse, eikä valehtelu siis tässä tilanteessa toimisi. Joten en tässä asiassa valehtele enkä lääkitse, enkä puhunut autistisesta kuopuksestamme (hänen kohdallaan meillä on vähemmän sääntöjä ja vähemmän neuvotteluja, mutta muuten samat periaatteet).

Oikeassa sen sijaan olet rajallisesta kokemuksestani, ja voi olla, vaikka en ole tukistanut, läpsäissyt tai mitenkään muutenkaan fyysisesti kurittanut 5-vuotiasta esikoistamme niin ehkä tulen näin tekemään vaikka hänelle 15-vuoden iässä. Jotenkin kuitenkin olisin toistaiseksi skeptinen tämän mahdollisuuden suhteen ja näkisin että suunta olisi pikemminkin päinvastainen lapsen iän ja ymmärryksen kasvaessa. Mutta en siis pysty tätä tietenkään mitenkään takaamaan - tilannetta on päivitettävä iän kasvaessa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Lisäksi tässä nousee jälleen kerran esille merkittävä ero "kurituksen" ja "väkivallan" välillä; mjr vetää mutkat suoriksi aiemmassa viestissään vetämällä yhtäläisyysmerkit "kasvatuksellisen kurituksen" ja "lievän väkivallan" välille.

Tuota, joo, tarkennetaanpa sitten mistä puhutaan. Olemmeko linjalla tukistaminen, nipistäminen, lievä läimäytys? Vai ehkä jotain englantilaisen sisäoppilaitoksen ammoisia piiskaus-linjaa? Minkälaisesta, hmm, "kasvatuksellisesta kurituksesta" puhumme? Jotenkin empiria, siis menneiltä (sinulle rakkailta kristillisiltä) vuosisadoilta, on antanut ymmärtää, että kovin vaikea on piirtää tätä rajaa väkivallan, lievän väkivallan ja lähimmäistään ja lasta rakastavan "kasvattavan kurituksen" välillä. Samaten on olemassa tämä korrelaatio eli mitä enemmän on vitsaa jätetty säästämättä, sitä väkivaltaisempi ja brutaalimpi on yhteiskunta ollut. Onko siis kuritettu jotenkin väärin menneisyydessä?

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Minä kuulun vielä siihen ikäryhmään jolloin oli ilmeisesti ihan ok kurittaa tukkapöllyn, vitsan, remmin ja kotiarestin voimin. En ole tästä mitenkään katkera ja minun mielestä se vain kuului silloin asiaan kun olin pieni. Jos teki jotain väärin, siitä myös muistutettiin. Jotenkin vain huvittaa tämä nykymeno kun lapset haastaa vanhempiaan oikeuteen kurituksesta jne. Kyllähän pieni fyysinen kuritus olisi ihan selvästi vielä tarpeen kun katsoo nykynuorison menoa. Jengillä ei ole mitään auktoriteettia vanhempia ihmisiä kohtaan ja käytöstavat puuttuu. Olen nyt itsekkin isä ja olen jo sopinut vaimoni kanssa että rajat kyllä näytetään heti alkuun mutta fyysistä kuritusta vältetään loppuun asti. Rajat ja rakkaus!

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
pavlovin koira sen jo sanoikin, että ei kai kukaan tukista työkavereita tai vaimoa. Miksi sitten omaa lasta pitäisi tukistaa tai antaa luunappi?
Lässyttääkö kukaan työkaverilleen maanitellessaan tätä järjestämään ne raportit pomon pöydälle ennen klo 16? Aivan äärimmäisen typerä analogia vetää tähän vertailua työelämään.

Samoin mjr:n viljelemä termi "väkivalta" tässä yhteydessä on naurettava. Mikäli ei tee eroa väkivallan ja kevyen fyysisen kurituksen yhtenä kasvatuksen äärikeinona välillä on kompetenssi keskusteluun varsin vähäinen.

Olen kasvanut sinä aikakautena, kun tukkapöllyt ja luunapit olivat vielä laajalti yleisesti hyväksyttyjä, eikä minulle(kaan) niistä mitään traumoja jäänyt. Ei ole esittää mitään tutkimustulosta mutta helvetin vaikea on uskoa muutenkaan tuollaisen traumatisoivan lapsia. Kyllä traumoja varmasti tulee oikeasti väkivaltaisesta käytöksestä mutta sillä ei ole mitään tekemistä tukistamisen kanssa.

Se on varmasti tärkeä keskustelun aihe pitäisikö fyysiseen kurittamiseen olla nollatoleranssi sen vuoksi, että joillakin epätasapainoisilla vanhemmilla homma riistäytyy käsistä. Siihen minulla ei ole vahvaa kantaa, vaikka yleisesti olenkin sitä mieltä, että kevyt fyysinen ote kasvattamisessa tulisi säilyttää.

Nykylinja antaa ongelmatapauksille sen esimerkin, että lapsi on koskematon. Ongelmanuori oppii, että häneen eivät aikuiset kajoa ja tällöin viikkorahojen poistaminen tai pleikkarikiellot ovat yhtä tyhjän kanssa. Päin vastoin opetetaan näillä tapauksille se, että voihan hän sitten käydä varastamassa kaupasta, koska rahaa ei ole. "Ei ne kuitenkaan voi mulle mitään tehdä."

Suurimmalle osalle lapsista tietysti riittää jäähyt ja karkkikiellot sun muut mutta heistä nyt ei tulisi auktoriteettivammaisia muutenkaan.

Joidenkin harvojen tapausten kanssa on vain laitettava kova kovaa vastaan ja mikäli se keino on poissa pöydältä, niin mitä se raggari sitten uskoo?

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Näyttävät olevan rajallisia. En tiedä, ajatteletko ehkä, että jostain oudosta syystä valehtelisin kokemuksistani anonyymillä netti-palstalla, ajatuskin on jotenkin absurdi - ainoa henkilö maailmassa, jolle minun on pädettävä olen minä itse, eikä valehtelu siis tässä tilanteessa toimisi. Joten en tässä asiassa valehtele enkä lääkitse, enkä puhunut autistisesta kuopuksestamme (hänen kohdallaan meillä on vähemmän sääntöjä ja vähemmän neuvotteluja, mutta muuten samat periaatteet).

Niin, en kai tainnut puhua juuri sinusta, vaan taisin mainita "yleisesti ottaen" mitä jalommat puheet vanhemmuudesta -> sitä varmempi vale. Sen sijaan jos taas oletettaisiin että vastoin omaa näkemystäni olisitkin kurittanut lastasi jo alle 5-vuotiaana, niin en kuitenkaan näkisi mitenkään erikoisena että päättäisit valehdella asiasta anonyymillä keskustelupalstalla pitääksesi kiinni jo ennen lastesi syntymää palstalla kehumastasi periaatteesta jonka mukaan ruumiillinen kurittaminen voi olla vain väärä ratkaisu. Hassuja me ihmiset, kovin ollaan huonoja korjaamaan omia mielipiteitämme - jopa siinä määrin, että saatamme vaikka valehdella triviaaleissa asioissa säilyttääksemme oman käsityksemme kulissit pystyssä. Mutta en siis sanonut että sinä olisit näin toiminut - jos olisitkin, antaisin virtuaalisen tuohtuneen sormenheristyksen sekä erittäin paheksuvia katseita alle 5-vuotiaan kurittamisesta.

Oikeassa sen sijaan olet rajallisesta kokemuksestani, ja voi olla, vaikka en ole tukistanut, läpsäissyt tai mitenkään muutenkaan fyysisesti kurittanut 5-vuotiasta esikoistamme niin ehkä tulen näin tekemään vaikka hänelle 15-vuoden iässä. Jotenkin kuitenkin olisin toistaiseksi skeptinen tämän mahdollisuuden suhteen ja näkisin että suunta olisi pikemminkin päinvastainen lapsen iän ja ymmärryksen kasvaessa. Mutta en siis pysty tätä tietenkään mitenkään takaamaan - tilannetta on päivitettävä iän kasvaessa.

Skeptinen olen minäkin että 15-vuotiaana enää olisi tarvetta kuritukselle. Ei se ole enää käyttökelposta materiaalia, sillä peruskasvatustyö on tuossa vaiheessa jo ohi. En omasta mielestäni myöskään tässä tapauksessa ehdottanut että lasta tulisi kurittaa kun tämä täyttää 15. Persoonallisuus sen sijaan elää paljonkin matkalla viisivuotiaasta viisitoistavuotiaaksi ja halusin nostaa esille että ei ole oikeastaan minkään arvoista kertoilla viisivuotiaan lapsensa hienosta persoonallisuudesta ja kohteliaasta käytöksestä, sillä olet vähän niinkuin kavunnut lapsen kanssa vasta pitkän vesiliukumäen lähtölavalle, istuen kohtapuoliin liukkaalle alustalle ja aloittaessa matkan joka tuo paljon uusia piirteitä verrattuna tuohon aurinkoiseen ilmaan joka matkalla rappusia pitkin ylöspäin vaikutti niin miellyttävältä. Onhan noita hankaliakin, jopa persoonallisuushäiriöisiä alle 5-vuotiaitakin, mutta eihän tavallinen lapsi tuossa iässä ole ottanut vielä juuri minkäänlaisia askelia kohti oman persoonallisuuden vahvoja muokkautumisen vaiheita. Moni asia muuttuu vielä, joten kannattaa toistaiseksi pitää se "voittaja-kasvattaja" -mitali toistaiseksi odottelemassa ennenkuin myöntää sitä itselleen. Omatkin alle 5-vuotiaat ovat varsinaisia enkeleitä ja niin kertakaikkisen suloisia. Tiedän silti odottaa että seuraavat viisi vuotta ovat hieman verran haasteellisempia kuin kuluneet. Toivon kuitenkin itsein, että "pohjatyö" on tehty sen verran viisaasti että kasvatus sujuu lempeässä, rakastavassa ja ohjaavassa isin huomassa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin, en kai tainnut puhua juuri sinusta, vaan taisin mainita "yleisesti ottaen" mitä jalommat puheet vanhemmuudesta -> sitä varmempi vale. Sen sijaan jos taas oletettaisiin että vastoin omaa näkemystäni olisitkin kurittanut lastasi jo alle 5-vuotiaana, niin en kuitenkaan näkisi mitenkään erikoisena että päättäisit valehdella asiasta anonyymillä keskustelupalstalla pitääksesi kiinni jo ennen lastesi syntymää palstalla kehumastasi periaatteesta jonka mukaan ruumiillinen kurittaminen voi olla vain väärä ratkaisu.

Niin no, halusin varmistaa, olin tuossa vain havaitsevinani jonkinlaista subtekstiä, epäilemättä siis erheellisesti. Mutta en tajunnut kauheasti kerskuvani hämmentävän vaikeasta saavutuksesta: ei ole ollut hankalaa näiden periaatteiden kera. (Se on toki selvä, että maltti on menetetty, on kaduttu jälkeenpäin omaa käytöstä jne., tämähän on kai itsestäänselvyys, mutta perusperiaatteet ovat pysyneet voimassa ja toimineet hyvin.) Oli alusta pitäen tosiaan ihan selvää, että rajat ovat yhtä tärkeitä kuin rakkauskin, ja ilman toista on toinen käytännössä hyödytön. Sikäli empiria on vahvistanut ennakkokäsityksen, että rajat on voitu asettaa ilman "kasvatuksellista kuritusta".

Miksi sitten suhtaudun tähän käsitteeseen "kasvatuksellinen kuritus" niin skeptisesti? Kai siksi, että suhtaudun koko lajiimme melko skeptisesti, korruptoidumme helposti ja jos mikään niin väkivalta (mihin siis minusta on loogista laskea tietoinen ruumiillisen kivun aiheuttaminen toisen käytöksen muuttamiseksi tai rankaisemiseksi) on omiaan tulemaan väärinkäytetyksi. Minusta on tosiaan vaikea nähdä, että täällä kovasti mainostetuissa lievissä muodoissaan olisi tämä metodi korvaamaton ja on vaikea nähdä, että kovinkaan usein tulisi ideaali toteutetuksi käytännön tasolla kaikissa perheissä - siksi nolla-toleranssi on joka tapauksessa järkevä, vaikka se sulkisikin pois käytännöllisiäkin välineitä, mitä ei siis ole edes todistettu. Tietysti myös oma kokemukseni on vahvistanut tätä kantaa - en ole halunnut kajota lapsiin, eikä minun ole sitä tarvinnut rajojen ja sääntöjen ylläpitämiseksi tehdä. Jos näet tämän kerskailuna jostain lähes mahdottomasta saavutuksesta niin en voi kuin ihmetellä.

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Tässä erään naispuolisen ystäväni FB-seinällä käytyä keskustelua (mm. tämä ketju linkitetty) lukiessani tuli mieleen että naispuolisilla on kyllä selkeästi eri mielipiteet asiasta kuin miespuolisilla. Siellä tuli heti että tukkapöllyt yms. ovat väkivaltaa.

Olen törmännyt samaan mielipideilmiöön. Samalla kuitenkin naiset käyttävät lapsiaan kohtaan enemmän väkivaltaa (tukistukset yms.) kuin miehet. Näin ainakin on Hesarin muutaman kuukauden takaisen jutun mukaan.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lässyttääkö kukaan työkaverilleen maanitellessaan tätä järjestämään ne raportit pomon pöydälle ennen klo 16? Aivan äärimmäisen typerä analogia vetää tähän vertailua työelämään.

Nykylinja antaa ongelmatapauksille sen esimerkin, että lapsi on koskematon. Ongelmanuori oppii, että häneen eivät aikuiset kajoa ja tällöin viikkorahojen poistaminen tai pleikkarikiellot ovat yhtä tyhjän kanssa. Päin vastoin opetetaan näillä tapauksille se, että voihan hän sitten käydä varastamassa kaupasta, koska rahaa ei ole. "Ei ne kuitenkaan voi mulle mitään tehdä."

Suurimmalle osalle lapsista tietysti riittää jäähyt ja karkkikiellot sun muut mutta heistä nyt ei tulisi auktoriteettivammaisia muutenkaan.

Joidenkin harvojen tapausten kanssa on vain laitettava kova kovaa vastaan ja mikäli se keino on poissa pöydältä, niin mitä se raggari sitten uskoo?

Tuskin ongelmanuori oppii yhtään mitään pienestä tukistamisesta. Ongelmanuori on siinä marginaalisessa ryhmässä, joka ei opi vaikka vasaralla opettaisi.
Tuohon vertaukseen työpaikkaan. Ei täällä ole kukaan lässyttämisestä puhunu vaan vaatimuksesta tehdä asiat toivotulla tavalla. Periaate on sama, mutta toimenpiteet ja rangaistukset erilaisia.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Omat kokemukseni ovat tietysti hyvin rajallisia ja rajoittuvat omiin ensikäden tuttaviin mutta yleisesti ottaen olen todennut että juhlavimmin onnistumisistaan kasvattajina puhuvat, joiden lapsia ei ole ikinä täytynyt kurittaa ja ovat ana käyttäytyneet erinomaisesti, pysyvät järjestyksessä pelkällä aikuisen auktoriteetillä sijoittuvat johonkin seuraavista kategorioista:

a) valehtelijat
b) lapsiaan lääkitsevät
c) valehtelijat
e) valehtelijat

Eivät ne meidän lapset ole aina käyttäytyneet erinomaisesti tai pysyneet järjestyksessä, mutta en silti ole väkivaltaa käyttänyt. Ymmärrän, että tässä yhteydessä kurittamisella tarkoitat tekoa jossa lasta jollain tavalla satutetaan kun sanat ja oma kärsivällisyys loppuvat. Tokihan meilläkin teoista on seurauksia, mutta ei siinä tarvitse silti lapsia fyysisesti satuttaa.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopii oikeasti tulla koittamaan jotain keskustelua kun kaksi murrosikäistä about 170 senttistä ja lihaksikasta kaveria päättää alkaa ratkoa erimielisyyksiään nyrkein. Siinä hajoaa paikat ja lapset jos siihen ei mene itse (samankokoisena) väliin.

Ja jos työelämää tuodaan tähän mukaan niin mietitäämpä vertailuksi mitä sitten kun pilalle hemmoteltu janipetteri päättää tehdä yön nakkikioskijonossa niin kuin on aina saanut tehdä. Iskä ja äiskä ovat totuttaneet pojun kaikkimulleheti -ajatteluun ilman kieltoja. Siinä voi hiukan nokka punottaa, eikä rikosilmoituksesta varmaan ole iskän urputtamisesta huolimatta apua kun muut paikallaolleet todistavat että janipetteri siihen luukulle änkesi jonon ohitse.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Sopii oikeasti tulla koittamaan jotain keskustelua kun kaksi murrosikäistä about 170 senttistä ja lihaksikasta kaveria päättää alkaa ratkoa erimielisyyksiään nyrkein. Siinä hajoaa paikat ja lapset jos siihen ei mene itse (samankokoisena) väliin.

Jos ja kun on tälläiseen tilanteeseen joutunut, niin hommahan on mennyt reisille jo vuosia aikaisemmin.

Yksi kysymys olisi teille lastenne tukistajille. Mitäpä sanoisitte, jos lapsenne ottaisi teistä mallia ja päiväkodissa tukistaisi tai jakaisi luunappeja muille lapsille?

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

Ja jos työelämää tuodaan tähän mukaan niin mietitäämpä vertailuksi mitä sitten kun pilalle hemmoteltu janipetteri päättää tehdä yön nakkikioskijonossa niin kuin on aina saanut tehdä. Iskä ja äiskä ovat totuttaneet pojun kaikkimulleheti -ajatteluun ilman kieltoja. Siinä voi hiukan nokka punottaa, eikä rikosilmoituksesta varmaan ole iskän urputtamisesta huolimatta apua kun muut paikallaolleet todistavat että janipetteri siihen luukulle änkesi jonon ohitse.

Siis kotikasvatuksesta nyt puhutaan, eikö. Sinulla siis nuo murrosikäiset, eikö. Miten hoidat tilanteen? Menemällä väliin ja rauhoittamalla tilanteen vai fyysisellä väkivallalla? Tuon kokoiset ei tosiaan hetkahda tukkapöllystä eli jäljelle jää mitä. Lyönti vai?
Tarkoitatko, että vanhemmilla on kaksi vaihtoehto janipetterille, eli fyysinen kivun tuotto tai tee mitä lystäät? Kyllä ilman fyysistä kivuntuottoakin voi opettaa lastaan kunnialliseksi ja fiksuksi. Kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin täällä sanotaan, mutta omaa lastani en fyysiselle kivulle altista.

Siis menemällä väliin, tajusin toisella lukemalla. Mutta pointtisi jäi vielä hieman peittoon. Siis tottakai vanhempana menet väliin ja lopetat tappelun. Se nyt on ihan selvää. Ei mihinkää kasvatusmetodiin kuulu se, että antaa poikien hakata toisensa henkihieveriin.

Viimeksi muokattu:

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jos ja kun on tälläiseen tilanteeseen joutunut, niin hommahan on mennyt reisille jo vuosia aikaisemmin.
Sittenhän mun kaveripiirikin on ihan viallista porukkaa, kun aika monta veljesparia siihen kuuluu ja kyllä kaikkien välillä jotain kipinää aina joskus oli ja sitten mentiinkin peräperää pitkin pihaa ja nyrkit heiluivat. Yksille veljeksille tuli joskus riitaa yhdestä pallosta joka päättyi siihen että pallo laitettiin puoliksi. Tasapuolinen jako.

Ja ihan normaaleja ihmisiä kaikista on kasvanut. Pari jopa ihan hyvissä tehtävissä ja tienaa mukavasti omissa organisaatioissaan.

EDIT: Onko täällä oikeasti niin urpoa porukkaa ettei tajua eroa tukistamisen tai pahoinpitelyn välillä?

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Yksi kysymys olisi teille lastenne tukistajille. Mitäpä sanoisitte, jos lapsenne ottaisi teistä mallia ja päiväkodissa tukistaisi tai jakaisi luunappeja muille lapsille?
En tiedä, koska mulla ei omia lapsia ole, joten kysyn ihan vilpittömästi. Eikös kakarat tappele tai läimi yms toisiaan muutenkin tarhaikäisinä, kuin vain mallia oppineena?

Lähtökohtaisesti mun olettamuksen (mikä voi olla täysin väärä) mukaan ihminen oppii pois toisen fyysisestä loukkaamisesta eikä päinvastoin. "Hauskoissa kotivideoissakin" (tämän parempaa lähdettä ei ole olemassakaan!) nähdään joka viikko pätkiä, joissa juuri kävelemään oppinut pikkujannu mätkii isäänsä rumpupalikoilla silmään tai nyrkillä munille. Ei kai tällaista ole joka perheessä opetettu?

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
EDIT: Onko täällä oikeasti niin urpoa porukkaa ettei tajua eroa tukistamisen tai pahoinpitelyn välillä?

Onko täällä oikeasti niin urpoa porukkaa, että viitsii yllämainittua edes kysyä? Tukistaa siis saa vaikka se tuottaa kipua pienelle lapselle joka ei vielä välttämättä ymmärrä yhteyttä teon ja rangaistuksen välillä.

Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Minä kuulun vielä siihen ikäryhmään jolloin oli ilmeisesti ihan ok kurittaa tukkapöllyn, vitsan, remmin ja kotiarestin voimin.

Minkä ikäinen sitten olet? 60 +?

Meinaan omassa ikäryhmässäni (olen 37) sitä ei tietääkseni pidetty erityisen OK:na, siis minun vanhempien ikäisten keskuudessa.

"EDIT: Onko täällä oikeasti niin urpoa porukkaa ettei tajua eroa tukistamisen tai pahoinpitelyn välillä?"

Riippuu tietysti, miten voimakkaasti tukistetaan. Minusta oleellinen kysymys ei ole edes se, onko se pahoinpitelyä vaan miksi sellaiseen pitäisi turvautua? Jos vastaus on "lapsi ei muuten tottele" niin silloin tuo tukkapöllykään ei varmasti kovin kevyt ole?

Minun käsittääkseni lapsi oppii jo suht nuorena mitkä asiat ovat oikein ja mitkä väärin (edellyttää tietysti sitä että häntä niistä valistetaan) ja oppii myös olemaan pahoillaan siitä että tekee väärin ilman että häntä siitä fyysisesti muistutetaan. Myönnän, etten itse ole mikään ihannekasvattaja koska olen fyysiseen kuritukseen joskus turvautunut - ja aina potenut siitä huonoa omaatuntoa. Koskaan en ole kokenut siitä olleen mitään kasvatuksellista hyötyä.

Liverpooligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
pavlovin koira sen jo sanoikin, että ei kai kukaan tukista työkavereita tai vaimoa. Miksi sitten omaa lasta pitäisi tukistaa tai antaa luunappi? Itse en pystyisi tukistamaan tai luunappeja antamaan omalle lapselleni, jota rakastan eniten tässä maailmassa. Joskus ennen lastani olin vielä siinä kannassa, että tukasta kiinnipitäminen on sallittua ja liikkuessaan lapsi satuttaa itse itseään, mutta en enää.
Myönnän kyllä, että välillä on aika avuton kun kaverilla on hullun puuska päällä, mutta kokoajan oppii uusia tapoja. Leluja olen takavarikoinut ja se auttaa silloin tällöin. Myös sohvalla istuttaminen on hyvä tapa saada tilanne hallintaan. Istuttamisessa olen huomannut, että se saa aikaan mahtavan lopun joka kerta. Homma menee näin: Kaveri tekee väärin ja jos kaksi kertaa on varoitettu, niin kolmannesta lähdetään istunnolle. Ääni on kova ja napakka ja sitten talutan jäähypaikkaan. Jätän hetkeksi istumaan ja sitten menen selittämään, että miksi kyseinen rangaistus on tullut ja mitä siitä seurasi. Tässä vaiheessa itku on jo lohdutonta. Kerron myös rakkaudestani häntä kohtaan ja sitten poistun hetkeksi pois. Palaan pari kertaa katsomaan häntä ja 5 minuutin jälkeen annan luvan tulla pois. Sitten käydään sylikkäin vielä asia kertaalleen läpi, eli miksi rangaistus tuli. Sitten tehdään sovinto. Halauksia ja suukkoja vielä kaupanpäälle. Tämä on toiminut 4-vuotiaan kanssa hienosti silloin kun olen fiksu. Vähemmän fiksuna olen vienyt vaikka laatikollisen autoja varastoon.
Mikäli joutuu lastaan tukistamaan, niin silloin on itse epäonnistunut kasvattajana. Turha sitä omaa huonouttaan on lapselle kostaa.
Näin se tilanne menee myös meillä kolme- ja viisivuotiaiden poikien kanssa. Jätkien kanssa ei ole isompia ongelmia, kunhan vain itse jaksaa tsempata ja tehdä kaikkensa, ettei tämänlaiseen ongelmanratkaisuun edes tarvitsisi mennä. Meillä on käytössä samanlainen menetelmä varoitusten, jäähyjen ja lelujen takavarikointiuhan kanssa. Tärkeintä on toimia joka tilanteessa systemaattisen samalla tavalla, jotta lapset oppisivat mahdollisimman pian, että nyt oman käyttäytymisen seurauksena vanhempien käytös tulee kohta johtamaan muutamaan varoituksen jälkeen jäähyyn. Lapsi pystyy sitä kautta muuttamalla käytöstään laukaisemaan tilanteen jo ennen kolmannen varoituksen ja jäähykomennon antamista.

Mun näkemyksen mukaan useimmiten kyseessä on kuitenkin vain lasten keino hakea huomiota ja siihen olen huomannut sylihoidon auttavan yllättävän hyvin. Itseasiassa paljon paremmin, kuin mitkään rangaistukset. Tiedän, aina ei aika ja energia riitä mutta tämän parempaa keinoa ilmaista lapselle rakkautensa ja hyväksyntänsä ei ole keksittykään. Luonnollisesti tilanne on eri murrosikäisten lasten kanssa, mutta mä en oo vielä päässy lasten kanssa sinne asti, joten ne murheet ja tilanteet koetaan vasta kymmenen vuoden päästä.

---

Mitä tulee fyysiseen kuritukseen, olen oman osani luunäpeistä, tukistuksista ja jopa selkäsaunoista saanut. Kertaakaan rangaistus ei ole tullut aiheetta ja se kai siinä tuolloin on fyysistä pientä kipua enemmän satuttanut - tieto siitä, että sääntöjä on rikottu pahemman kerran ja häpeä tulevasta rangaistuksesta. Omia poikiani olen muutaman kerran tarttunut vähän kovemmin tukasta kiinni ja muutaman luunäpin antanut. Yleensä tästä on mennyt vain pari sekuntia, kun teko on jo kaduttanut kun on tajunnut, että kyse on poikien tottelemattomuutta enemmän ollut omasta väsymyksestä ja kyvyttömyydestä luovia tilanteesta ulos jollain muulla keinolla. Selkäsaunoihin ei ole vielä tarvinnut mennä, eikä toivottavasti tarvitsekaan. Koivuniemen herraa silloin tulee ja vitsa pitää itse mennä hakemaan puusta - kuuleman mukaan runsaasti itse kipua tehokkaampi rangaistuskeino.

Jos fyysistä kuritusta käyttää, Jussi77 kirjoitti tämän ketjun sivulle 2 tähän viestiin aivan loistavan tekstin toiseksi viimeisessä kappaleessa. Noista boldatuista kohdista saisi jo aivan erinomaisen huoneentaulun liittyen fyysiseen kuritukseen kasvatuskeinona. Huikeaa ja ennenkaikkea järkevää tekstiä.

Itsekään en siis näe fyysistä kuritusta kasvatuksen olennaisena tekijänä, koska silloin ollaan jo menty metsään ja rajat lapsen kanssa hukassa. Oikein käytettynä ja oikealla tavalla toteutettuna se on kuitenkin mun mielestä erinomainen keino osoittaa lapselle, että jossain se raja tulee vastaan, minkä ylitse ei vain voi mennä. Taitolaji se eittämättä on ja en ole ollenkaan varma, että itsestäni on tämän taidon hallitsijaksi, vaikka koenkin itseni varsin täysipäiseksi ja vastuulliseksi ihmiseksi.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En tiedä, koska mulla ei omia lapsia ole, joten kysyn ihan vilpittömästi. Eikös kakarat tappele tai läimi yms toisiaan muutenkin tarhaikäisinä, kuin vain mallia oppineena?

?

Juu niinhän ne tekee, kun haetaan omia fyysisiä rajoja, mutta eiköhän tämä pohjaudu jonnekkin kauas esiasteelle (lue vaikka apinoihin). Mutta jos kotona lapsi saa tavaroiden heittelemisestä tukkapöllyn, niin silloin mennään metsään. Lapsen turvallisuuden tunne tulee vanhemmista ja jos se rikkoutuu, niin mihin lapsi sitten turvautuu?
Sitä paitsi 20 kiloinen 4-vuotias vastaan 20 kiloinen nelivuotias on hieman eri asia kuin 20 kiloinen nelivuotias vastaan 80 kiloinen 30-vuotias

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy