Mainos

Freesi Leidikisa 2002!!

• 10 404
  • 132

MokkaSiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
tappara
Taitaa olla ehdokas koolla ja saunalla ( mielenkiintoinen sanayhdistelmä ) mielenkiintoinen suhde , en toki tohdi pitemmälle asiaa miettiä .
Yrittääkö ehdokas koo mahdollisesti kalastella vielä hajallaan olevia ääniä pienillä yksityiskohdilla joilla ei enää äänestyksen lopputuloksen selvittyä ole mitää relevanttia merkitystä ? Selvää politiikkoainesta ja suorastaan taitavaa pyörittelyä .
Porkkanamaa ja niistä porkkanoista tehdyt porkkananatitaattivihdat kuullostavat näin markkinoinnin quatroammattilaisen mielestä loistavalta idealta joten siitä vaan Mikille soittamaan , onhan nuo mustat makkarat jo omat vinoilunaurunsa antaneet , nyt on siis aika pistää pari pykälää paremmaksi ( eiks ne tollot tajuu milloin niille nauretaan ? ) .
Ehdokas koo , täten lupaan lujasti etten ainakaan tämän äänestyksen vuoksi enää vietä unettomia öitä ( kuu kylläkin tuntuu paistavan ).
Yksi kysymys kaikille ehdokkaille :
Mikä on suhteenne hämähäkinseitteihin ?

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikään muu urheilulaji ei saa mua mukaansa jääkiekon tavoin. Seuraanpa mä peliä sitten katsomossa tai televisiosta, niin myötä- ja vastoinkäymiset eän vahvasti mukana. Jääkiekko on sopivan nopeatempoinen ja tilanteet muuttuvat nopeasti. Se, että maalivahdeillakin on mahdollisuus torjua hyökkääjien maalintekoyritykset, toisin kuin esim jääpallossa tai jalkapallossa(joo joo, kyllä niillä on siinäkin JOSKUS mahdollisuutensa, tiedetään), aiheuttaa ainakin minussa pelin aikana monia huudahduksia ja huokauksia.

Sen verran mä tykkään lätkästä, että sen kannattajaluvutkin olen saanut kotikonnuillani hieman kohoamaan. Siskotkin, serkkutyttöä ja kaveriani unohtamatta seuraavat nykyään lätkää, lähes yhtä intohimoisesti tai jopa innokkaammin kuin minä. Lätkä saa meissä aikaan yhteenkuuluvuuden tunteen.

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiekossa viehättää moni asia, ja niitä on vaikea yrittää erotella, koska kyse on kuitenkin kokonaisuudesta. Ainakin suuret tunteet, nopeus, pelaajien taistelu, tilanteiden vaihtuvuus, se, että myös itse katsojana pääsee "osallistumaan", yksilön pelaaminen koko joukkueen eteen, maskuliinisuus, hienot yksilösuoritukset ja voima ovat näitä asioita, jotka kiehtovat. Listaa olisi vielä voinut jatkaa pidemmällekin.

Nuo kaikki edm. asiat eivät kuitenkaan olisi niin "suuria", ellen olisi fani. Ja siis nimenomaan jonkun tietyn joukkueen fani. Jos en seuraisi SaiPan otteita tunteella, eivät vastustajan maalit harmittaisi yhtä kovin, eivätkä SaiPan maalit saisi minua tuulettamaan. SaiPan viimekautinen taaperrus ei olisi myöskään saanut minua tirauttamaan paria pettymyksen ja kiukun kyyneltä, enkä myöskään olisi seurannut kevään 1999 pleijareita ilon kyynelten takaa, jos en olisi fani. Mm. noista asioista päästään jälleen siihen, mikä kiekossa viehättää, nimittäin se, miten paljon erilaisia tunteita ja elämyksiä se parhaimmillaan voi fanille tarjota. Joukkue häviää, häviät itsekin. Joukkue voittaa, voitat itsekin. Itse ainakin olen saanut SaiPalta paljon hyviä ja ikimuistoisiakin hetkiä elämääni, ja niitä en vaihtaisi mistään hinnasta pois.

Myös toisten fanien kanssa tuntuva yhteenkuuluvuus on yksi jääkiekon/faneuden parhaita puolia. Ihmiset ovat erilaisia persoonia, eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia, mutta silti kaikkia yhdistää yksi ja sama asia: Faneus, melkeinpä rakkaus jotain tiettyä joukkuetta kohtaan. Vieraspelimatkoilla tämä tunne vain korostuu, ja ympäri Suomea on kiva reissata, olla ylpeä omasta faneuden kohteesta ja faneudesta.

Ja tottakai halli on myös paikka, jossa kaikki muu unohtuu, ja jossa pääsee purkamaan "agressioita". Juuri ne suuret tunteet, jotka ovat pinnalla kiekko-ottelussa, saavat aikaan sen, että arkiset murheet unohtuvat. Mieli saa tavallaan levätä, vaikka huudatkin kurkku suorana tuomarille/juuri sille vastustajan pelaajalle, joka koukkasi ERITTÄIN törkeästi keskialueella/omalle pelaajalle, joka pisti valot vilkkumaan/vastustajan maalivahdille/...

------

Suhteeni hämähäkinseitteihin? Seittejä vastaan minulla ei hirveästi mitään ole, mutta en kyllä kilju riemusta, kun ne esim. metsässä tuppaavat takertumaan hiuksiin jne. Itse hämähäkkejäkään en pelkää, mutta inhoan. Jos hämähäkki kävelisi päässäni, huutaisin takuu varmasti, en siis pelosta, vaan inhosta: "Ottakaaaa se POISH!!"

------

Eräässä siideripullossa lukee näin:

"Käynnistyy kehräten, paljastaa heti leikkisän puolensa ja yliohjautuu kevyesti keskelle ihmisjoukkoa, ja jo pelkkä maku vangitsee katseen."

Tuon mainospätkän alku kuvastaa minua aikas hyvin. ;)

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jälleen on todistettu, kuinka paljon lahjakkaampia naiset ovatkaan verbaalisella ja tunnetasolla. Kuinkahan moni meistä jannuista olisi pystynyt kuvailemaan kiekon kiehtovuutta yhtä taidokkaasti kuin Jatkoajan leidit? Ihanhan tuossa oli tippa tulla linssiin, kun niin syvällisesti analysoivat naiset...Wau!

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

------

Eräässä siideripullossa lukee näin:

"Käynnistyy kehräten, paljastaa heti leikkisän puolensa ja yliohjautuu kevyesti keskelle ihmisjoukkoa, ja jo pelkkä maku vangitsee katseen."

Tuon mainospätkän alku kuvastaa minua aikas hyvin. ;) [/B]

Tuosta ehdottomasti lisäpisteitä ;)

Niin ehdokkailta loistavia kommentteja lätkästä ja muusta, pieni mutta sitäkin laadukkaampi joukko. Todella vaikea ketään valita, vaikka omat suosikit ovat jo valikoituneet, mutta hiljaa hyvää tulee ;)

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tazka

Ensin ehdotus ja sitten hämähäkinseitteihin.
Voitaiskos tehdä niin, että, kun, muistaakseni Tazkalta on edelleen eräs runo "lausumatta" niin Hän, Ryminäkultapoikana lausuisi sen Ladykilpailun voittajalle ? Voitaisiinko Mauri? Ja suostuuko Tazka?

Gammonthisissille hämähäkinseiteistä:
Minun puutarhakalusteissani oli heinäkuun lopulla merkillinen hämmppäriyhdyskunta. Pöydän alta tuli YKSI "lanka" joka kulki kahden tuolin kautta kohtisuoraan ylös päivänvarjon huippuun asti. Siinä langalla kulki ylöspäin pieniä ja ihan oikeasti oransseja hämähäkkivauvoja. Seurasin tätä näytelmää noin tunnin ajan ja hämppäri babyt tappelivat keskenään, tönien toisiaan pois langalta. Niitä oli noin kolmesataa ja tämä on sitten varmasti TOTTA. Elkee rupeko vääntään mitään tapparalaisen oransseista hämähäkeistä! Seuraavana aamuna oli vain repaleiset langat jäljellä. Predatorilta meinasin tästä jo kerran kysäistäkin, Hän kun on kaiken muun lisäksi jonkinlainen itikka-asiantuntija, niin, että kysyn nyt. Kertoisitko minkä lahkon yhdyskunta pihallamme majaili? On meillä sisälläkin yksi hämähäkinseitti, ollut noin vuoden veran. En ole raaskinut huitaista hein kotiaan pois kun näyttävät hyvin viihtyvän. Vannon kuitenkin, että minkäänlaiseen suhteeseen en ole mainitsemieni "seittiläisten" kanssa ryhtynyt.

Terveisin koo

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Tazka

Viestin lähetti koo
Voitaiskos tehdä niin, että, kun, muistaakseni Tazkalta on edelleen eräs runo "lausumatta" niin Hän, Ryminäkultapoikana lausuisi sen Ladykilpailun voittajalle ? Voitaisiinko Mauri? Ja suostuuko Tazka?

.

Toki tämähän kuulostaa loistavalta idealta ja kyseinen oodihan lausutaan virtuuaali pavekkeen alla, viikunanlehti asussa, tämä sovittu?

Toki vielä se toinenkin runolausutaan, vaikka siihen aikaa onkin mennyt, nyt hiomaan raakiletta saunanlauteille, lämpimään ja kosteaan.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Viestin lähetti koo

Totta mooses voidaan! Ja Tazka lausuu, vaikkei suostuisikaan, sillä hänen tittelinsä edellyttää ja vaatii sitä.
Lausuntatilaisuudesta pitääkin sitten sopia erikseen...Päättäkäämme se sitten, kun tiedämme, kenelle kruunu annetaan.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit

Viestin lähetti koo
... snip snip, sippety snip...

Kertoisitko minkä lahkon yhdyskunta pihallamme majaili? On meillä sisälläkin yksi hämähäkinseitti, ollut noin vuoden veran. En ole raaskinut huitaista hein kotiaan pois kun näyttävät hyvin viihtyvän. Vannon kuitenkin, että minkäänlaiseen suhteeseen en ole mainitsemieni "seittiläisten" kanssa ryhtynyt.

Terveisin koo

KOO, heitit pahan! Ihan ensin tulee mieleen että oletko ihan varma, että ne pienet olivat hämiksiä? Etteivät olleet kirvoja? Nimittäin kirvoja on vihreitä, valkoisia ja sellaisia läpikuultavia. Jos se aurinkovarjosi oli esim. puna- tai oranssivoittoinen väriltään ja sitten vielä oli aurinkoinen päivä, niin ainakin kirvat saattavat siinä tilanteessa näyttää vaikka oranssin värisiltä (valon taittumisesta ja heijastuksista johtuen).
En ole oikein perehtynyt tuohon Suomen hämiskantaan, perhoset ovat enempi minun alaani. Sen kuitenkin voin sanoa, että Suomen hämppäreistä ehdottomasti Number One on RISTILUKKI! Se on majesteetillinen näky aamuauringossa kun se aamukasteen pisaroimassa verkossa istuu kytiksellä odottamassa jotakin huolimatonta kärpäsparkaa... kylmät väree menee kun sitä katselee...

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suhteeni hämähäkinseitteihin? Olipas lipsahtanut ohi mun silmien toi.

Hämähäkinseitit on varmaan niitä, joita aina joskus löytyy meidän yläkerran hallista, sieltä korkeimmasta nurkasta... Tai sitten ne, jotka metsässä kävellessä tarttuu naamaan kiinni, mutta sitten kun sitä alkaa hosumaan pois, niin mitään ei jää käteen. Hämähäkinseitit on niin kauan kivoja juttuja, kun niissä ei ole hämähäkkejä. Ja kunhan nuo seitit pysyttelevät poissa sisätiloista! Toisaalta jos seitissä on hämähäkki ja se seitti hämiksineen tarttuu mun naamaan, niin sitä voi vienohko kiljaisu kuulua :o Seittien tekijät, Hämähäkkimiestä lukuunottamatta eivät kuulu minun erityisiin suosikkeihini. Ne joko listitään sanomalehdellä tai hätistellään pihalle muilla keinoin.

JOku hyöteisasiantuntija voisikin vielä valaista minua siitä, että mitä ne noin puolen sentin mittaiset koppakuoriaisen oloiset mönkiäiset ovat, jotka tipahtelevat katosta lattialle. Niillä on keskellä harmaa raita, muuten ne ovat mustia. Ja tässä talossa ne tuntuvat viihtyvän, johtuisiko se siitä, että tämä on puutalo.

MokkaSiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
tappara
Mennäänpä sitten syvemmälle käsityskyvyn syövereihin kuin hämyheikin seitit eli mitä tarkoittavat seuraavat alkuperältään erikieliset lauseet ihan sillain oikeasti :

Alle haben eine ende aber der wurst hat zwei .

Mon ami est dans le tiroir .

Mens sana in corpore sano .

Nyt ei siis haeta välttämättä sitä virallista suomennosta vaan mitä mahtavat tarkoittaa omasta mielestä ......

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti gammonthis
Mennäänpä sitten syvemmälle käsityskyvyn syövereihin kuin hämyheikin seitit eli mitä tarkoittavat seuraavat alkuperältään erikieliset lauseet ihan sillain oikeasti :

Nyt ei siis haeta välttämättä sitä virallista suomennosta vaan mitä mahtavat tarkoittaa omasta mielestä ......

Minä ymmärtäisin ekan lauseen niin, että joillakin asioilla on kaksi puolta. Tai sitten niin, että makkaroilla on kaksi loppua, eli kaksi elämää ;)

Joo, nää ranskalaiset lauseet on niin söpöjä kun niistä ei oikeesti ymmärrä mitään... "Minun rakkaani on kuin Tiroli."

Ja latinan kielikin on jäänyt vähemmälle huomiolle... Minä suomentaisin tuon jotenkin näin: "Sana sanaa vastaan".

Ja kun en oikeasti osaa noista kuin saksaa, niin nämä on sitten tosiaan ihan mun omia käsityksiä :)

Woman In Red

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Wonderwomanit ja runous

mauri, mauri, älä höpsi. Jatkoajasta ja sen ulkopuolelta löytyy läjäpäin y-kromosomi-ihmisiä, jotka saavat nasakasti näpyteltyä sanoiksi, mikä kiekossa kiehtoo. On herrasmiesmäistä mutta hupsua ylistää yksinomaan tippaleipäaivojen aikaansaannoksia tässä suhteessa.

Kuten Lapinlahden Lintujen biisissä Tero ja minä: (ainakin) "Yksi asia meitä yhdistää, joka on meille hyvin tärkeää. Sillä molemmilla, sillä molemmilla on jänne poikki sieltä"...joku neuroni meillä kaikilla on varmasti kromosomeista riippumatta aivoista poikki, ainakin ei-lätkäfanien ymmärtäväisistä ilmeistä päätellen.

Harhamassa oli taannoin kuva, jossa suurehkot hämähäkit olivat kutoneet verkkonsa lasten liukumäen alle. "Jos tämä onnistuu, syömme herroiksi", totesi herra hämppi rouva hämpille. Olkaa siis valppaina leikkipuistoissa ja lepikoissa.

Silkkaa runoutta oli gammonthis'n viikonvaihteen pähkinässä. Alkukieli ei viittaa abstraktiin runouteen, sisällön muoto sen sijaan vähän enemmän. Jos Saarikoski tai Haavikko tai uimamaisteri Kivekäs on tämän jo kääntänyt, laittakaa ihmeessä joku käännös tänne.

"Alle haben eine ende aber der wurst hat zwei .
Mens sana in corpore sano."

"Kaikki loppuu aikanaan vaan pönötys ei piankaan.
Dildoani pidän lipaston laatikossa.
Se on miehen sana, joka yhteisössä puhuu, sano."
(suom. WIR)

Aurinkoista viikonloppua, WIR lähtee nyt hurraamaan Tommi Hartoselle.

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Loistavalla (?) kielipäälläni ja mielikuvituksellani koitan nyt noita käännellä...

Alle haben eine ende aber der wurst hat zwei.
- Kaikilla on kaksi päätä, mutta joskus niistä toimii vain toinen... ;) Virallisesti tämä on kait jotain, että kaikella on loppu (tässä tapauksessa varmaankin pää), mutta makkaralla on kaksi. Tulkitsisin mokomaa niin, että jokaisella asialla on kaksi puolta, mutta valitettavan usein ihmiset pystyvät näkemään vain sen puolen, mikä koskettaa henkilöä itseään.

- Minun ystäväni on pöksyissäni. Aivan, aivan... :D

Mens sana in corpore sano.
- Mut ehä mie -kele niin sanon!

Saksaa olen näistä kielistä lukenut.

Viimeksi muokattu:

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti seeyou@jäähalli

Est-ce que je peux être ton ami?
Saanko olla ystäväsi?

Vielleicht. Aiotko kenties opettaa minulle jotain Ranskalaisia kikkoja, kun tuntuu tuo ranskan kielikin olevan sinulla hallussa? French affair... ;)

Aiemmista kiekkoteksteistäni jäi muutes puuttumaan se, että kiekko on minulle jo suoranainen "elämäntapa". Tai ehkä se paistoi kirjoituksestani läpi. Ja myöskin minulla tuo kalenterin täyttäminen alkaa aina syksyllä SaiPan peleistä. Paras ystäväni, joka ei ole kiinnostunut jääkiekosta, pudisteleekin aina päätään, kun vastaan kysymykseen: "Kyl mie muute tosi mielelläni tulisin, mut ku SaiPal on sillo peli..."

Edit: Kirotusvire.

Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Poison

Vielleicht. Aiotko kenties opettaa minulle jotain Ranskalaisia kikkoja, kun tuntuu tuo ranskan kielikin olevan sinulla hallussa? French affair... ;)

Peut-être - qui vit, verra... Eli Sinun paremmin tuntemallasi kielellä vielleicht - mal sehen...

Sinulla on muuten hieno elämänasenne, kalenteri täytetään oman joukkueen pelien mukaan.

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija

Makkarassa on kaksi päätä, mutta miehellä vain yksi.

Ystäväni on Tirolista ja hänen nahkahousunsa ovat liian tiukat.

Maailmassa ei ole mitään järkeä, mutta naisella on vaikka muille jakaa.

Näin SK-turnauksen tunnelmissa.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Chip

JOku hyöteisasiantuntija voisikin vielä valaista minua siitä, että mitä ne noin puolen sentin mittaiset koppakuoriaisen oloiset mönkiäiset ovat, jotka tipahtelevat katosta lattialle. Niillä on keskellä harmaa raita, muuten ne ovat mustia. Ja tässä talossa ne tuntuvat viihtyvän, johtuisiko se siitä, että tämä on puutalo.

Jaaha, Luontoillan Selittäjä-Setää tarvitaan taas. Sanoit "koppakuoriaisen oloiset mönkiäiset". Mitä se "oloinen" mahtaa tuossa tarkoittaa? Onko niillä kuitenkin KOVA kuori, vai ovatko ne pehmeitä? Meinaan että jos ne ovat pehmeitä, niin tuo kuvaamasi väritys tuo minulle mieleen jonkin kovakuoriaslajin toukan. Kuoriaisilla on Suomessa monen kokoisia ja monen värisiä toukkia, yleisin värisävy on juuri tuollainen musta harmaalla raidoituksella/pilkuilla. Ne nimenomaan vaeltelevat puurakennuksien katoissa ja sieltä niitä sitten myös putoilee. Ne muuten purevat niin perhanasti jos pääsevät ihmisen iholle. Moni kesämökkiläinen on kuistilla istuessaan ihmetellyt että mikä saakelin otus päänahassa puree noin kipeästi? Usein syytetään paarmoja, vaikka asialla voi hyvinkin olla jonkin kuoriaisen katosta pudonnut toukka. Ne ovat kamalia petoja tuossa toukkavaiheessaan.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Wonderwomanit ja runous

Viestin lähetti Woman In Red
mauri, mauri, älä höpsi. Jatkoajasta ja sen ulkopuolelta löytyy läjäpäin y-kromosomi-ihmisiä, jotka saavat nasakasti näpyteltyä sanoiksi, mikä kiekossa kiehtoo. On herrasmiesmäistä mutta hupsua ylistää yksinomaan tippaleipäaivojen aikaansaannoksia tässä suhteessa.

Kiitos kaikkien y-kromosomien puolesta. Olen kuitenkin jäärä, ja pysyn kannassani.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kiperä, tai mistä minä tiedän onko tämä mikään kiperä, kysymys arvon kilpailijoille.

Nyt pyydän teitä asennoitumaan kriittisesti lajiinnimeltä jääkiekko - arvatenkin tämä on vaikeaa. Mitä negatiivisia piirteitä laji pitää sisällään ja miksi juuri ne ovat negatiivisia? Ja, jollei negatiivisia piirteitä löydy laisinkaan niin millaisia pitäisitte negatiivisina ettekä siten soisi niiden etsiytyvän jääkiekon pariin?

Ei muuta kysyttävää.

vlad#16.

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Jääkiekon negatiiviset asiat...

Ensinnä tulee mieleen vastustajan tahallinen vahingoittaminen, jota näkyy ikävän usein peleissä. Etenkin tuollaiset kirvesiskut käsille ovat järkyttävää katseltavaa ja niitä näkyy, ikävä kyllä, aivan liian usein. Tappelut on asia erikseen ja mielestäni hyväksyttäviä, mutta tuollainen älytön huitominen on kauheaa.

En voi olla sanomatta, että Ässien tappio on hyvin negatiivista ja kuuluu jääkiekkoon, mutta pelin sen luonteen olen jo oppinut hyväksymään. Toisen on hävittävä, että toinen voi voittaa.

Joskus tuomaritoiminta on negatiivista. Etenkin silloin tällöin tuntuu, että tuomarit ovat joko värisokeita tai liiankin kiintyneitä tiettyihin väreihin. Tuomarit voisivat leikkiä välillä demokratiaa ja kysyä mielipidettä useammin linjatuomareilta, jotka usein näkevät tietyt seikat paremmin.

Negatiivista on myös jääkiekko piireissä liikkuvan rahan määrä. Pelaajien palkat, siis parhaimpien, ovat nousseet aivan huimiin summiin suhteessa usein heidän antamaan panokseensa. Tosin joskus saattaa palkka ja panos korreloida melkoisen hyvin.

Lisäksi negatiivista on selkäänpuukotus ja menestyksellä ratsastajat. Pelejä voi tosiaan käydä katsomassa, vaikka voittoja ei aina tulisikaan. Tappiokin voi olla kaunis.

Niin, ja jos oikein etsitään jotain negatiivista on se yllättäen se, että Marko Palolla ei ole sopimusta sm-liigajoukkueen kanssa.

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Money money

Vlad esitti kysymyksen lempiaiheestani, josta voisin kirjoittaa Teille romaanin. Hektisen elämänmenoni johdosta joudun vain raapaisemaan pintaa näin.
Rahan valta kaikissa muodoissaan on negatiivista nykykiekossa. Voisin jopa veikata, että tällä menolla homma paisuu niin mahtavaksi sössöksi, että sitä ei pysty kukaan enään hallitsemaan. Mitä siitä sitten seuraa, en tiedä, siinä vaiheessa saamme kuitenkin hakemalla hakea urheilullisia kriteereitä, inhimillisyydestä puhumattakaan.
Vallan keskittyminen "hyvä veli akselille" ei voi jääkiekossakaan olla parhaita mahdollisia ratkaisuja. Piiri pieni pyörii, tehden nopeita päätöksiä tehokkuuden nimissä, kuulematta tai huomioimatta varsinaisia asiantuntijoita. Tarkoitan mm. sääntömuutoksia ja eipäs-juupas leikkiä niiden ympärillä. Uudistukset on hyviä ja osoittaa "pelimannihenkeä" jos rohkenee myöntää erehtyneensä uudistuksissa, mutta harkitsevaisella ja laajanäkemyksellisellä päätöksenteolla saattaisi saada kerralla hyvää aikaseksi.
Taitokiekon katoaminen maailmankartalta on negatiivista.
Ennen vanhaan oli peleissä taitavia yksilösuorituksia jotka antoivat katsojille elämyksiä. Tänä päivänä nyhjätään, kahvataan ja rikotaan peliä siinä määrin, että elämyksiä kokee enään harvoin.
Tässä kai tärkeimmät. Voisin vielä mainita NHL-varaukset ja niiden ajankohdan. Vahingoittamisyritykset kaukalossa sekä junnukiekon totisuuden, mutta en ehdi näitä enään perustelemaan.

terveisin kiireinen koo

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun tuli kirjoitettua, mikä jääkiekossa kiehtoo, kirjoitan nyt tasapuolisuuden vuoksi myös negatiivista asioista. Pintaraapaisuksi tällaiset jutut kyllä väistämättä jäävät.

Oman suosikkijoukkueeni tilanne herättää nykyään hyvin epätoivoisia tunteita. Itse asiassa se on herättänyt niitä jo pidemmän aikaa. Yksittäiset häviöt ja huonot kaudet eivät pitkään harmita, mutta se, että tuntee, että suosikkijoukkuettani ei kohta enää ehkä edes ole olemassa, saa mielen sanoinkuvaamattoman synkäksi ja murheelliseksi. Turhauttavinta kannattajan kannalta on, että hän ei voi vaikuttaa asiaan kuin omalla vähäisellä panoksellaan. Tärkeän ja rakkaan asian tulevaisuus on aivan muissa käsissä.

Jos puhutaan jääkiekosta yleensä mieleen tulee, miten suuri merkitys on rahalla ja taloudellisilla seikoilla. Rikkaammilla seuroilla on kiistämätön etulyöntiasema köyhempiinsä nähden. Liigaseurat houkuttelevat pelaajia itseään köyhemmistä seuroista ja NHL sanoo viimeisen sanan rikkaammille seuroille. Tämä on kuitenkin ihan luonnollista, kun pelaajat ovat ammattilaisia, joten voiko sitä pitää erityisen negatiivisena asiana ellei sitten aseta kyseenalaiseksi koko lajin ammattilaistumista. Toki toivoisi, että sarjat voitaisiin pitää talouden kylmistä laeista huolimatta edes jossain määrin tasaisempina ja sitä myöten myös mielenkiintoisempina. Viime kädessä kaikki seurat ja jääkiekon ystävät hyötyisivät siitä, että sarjat eivät olisi lähes selviä jo käyntiin pyörähtäessään.

Liigan toiminnassa negatiivisinta on, että asioita ei näytetä katsovan kuin hetki kerrallaan ja kieltäydytään tajuamasta, mitä tavalliset kannattajat loppujen lopuksi haluavat. Hypitään milloin median ja milloin bisnesvieraiden pillin mukaan, mutta unohdetaan, ketkä kuitenkin loppujen lopuksi hallille tulevat kausi kauden jälkeen muodeista, muitten puheista ja kaiken maailman krumeluureista riippumatta. Vähän enemmän kunnioitusta tavallista rivikannattajaa ja katsojaa kohtaan. Jos heidät saadaan kyllästymään eikä heidän mallistaan johtuen tulee uusia kannattajasukupolvia, niin kyllä voidaan unohtaa myös ne muodinoikkujen mukaan hyppijät ja yritysten kestitsemät vieraat. Hekin haluavat tulla kokemaan ottelun tunnelmaa, johon oman leimansa antaa mukana elävä yleisö. Tyhjät katsomot vievät tv-pelistäkin hohdon puhumattakaan todellisesta kiekko-ottelusta.

Liigassa näen kielteisenä ammattilaistumisen mukanaan tuoman pelaajarallin. Seurarakkaus on kuolemassa muissa paitsi kannattajissa. Seurat eivät välitä pelaajistaan muuta kuin kertakäyttötavarana. Pelaajille seura on vain työpaikka, jota kohtaan ei ole minkäänlaista erityisempää tunnetta. Minä haluaisin nähdä omassa seurassani pidempään samoja pelaajia, joihin voisi suhtautua inhimillisemmällä ja syvemmällä tunteella kuin yhden kauden tai kahden kauden kiekkokiertolaisiin. Haluaisin nähdä kiekkoikoneita omissa ja vieraiden rivissä. Tunnistaa pelaajat muutakin kuin nimestä selässä ja liittää heidät johonkin tiettyyn seuraan.

Itse pelissä on negatiivista, miten yhä enemmän peli perustuu rikkomiseen ja vastustajan pelin eliminoimiseen. Sen sijaan, että yritettäisiin itse tehdä maaleja, kiinnitetään huomiota siihen, että vastustaja ei tee maaleja. Jos peli voitetaan 7-5, on voittajajoukkueen valmentajan ja kannattajien suurin huolenaihe, että omiin meni liikaa maaleja. Tehokkuus ja totaalisuus, ja sitä myöten myös tietty ryppyotsaisuus, ovat kovin suuressa roolissa, sillä kuka välittää viihdyttävästä tai taistelevasta joukkueesta, jos se häviää. Ei seurajohto, ei media, eivät sponsorit, eivätkä kannattajat. Häviäjällä ei ole ystäviä, vaikka myös häviäjiä on pakko olla. Kaikki eivät voi voittaa, niin mukavaa kuin se olisikin. Vai olisiko sillä voitolla silloin enää mitään merkitystä?

Tehokkuuden ja kylmän ammattimaisen asenteen ja vaatimusten vuoksi pelaajat tuntuvat liikaa tasapäistyvän. Haluaisin lisää persoonia kaukaloon. Pelaajia, jotka raivostuttavat ja ihastuttavat. Pelaajia, jotka herättävät suuria tunteita myös yksilöinä eivätkä pelkästään joukkueensa jäseninä.
Yritän luottaa siihen, että kaikkia persoonallisia piirteitä ei sentään tulevaisuudessakaan pystytä tasoittamaan koneiston pyörissä. Ei kai ihmisen henki ja yksilöllisyys mihinkään voi kadota?

Vastustajan kunnioittamisen katoamisesta puhutaan paljon silloin, kun keskustellaan kiekon negatiivisesta kehityksestä. Ihmetellään, miksi pelaajat huitovat mailalla tai tööttäävät vastustajan rumasti poikittaisella. Yhtä lailla mietitään, miksi pelaajat filmaavat ja esittävät loukkaantunutta, jotta vastustajaa rangaistaisiin. Minusta nämä negatiiviset asiat kuuluvat aina pelin luonteeseen, ja mitä voimakkaammin halutaan voittaa, sitä varmempaa on, että yhä moninaisemmat keinot otetaan käyttöön. Pelaa palkkasi eteen tai ei kunnian kukko laula. Pelaajat toimivat itsensä takia, mutta samalla myös seurajohdon ja meidän kannattajien takia. Ei se heistä tee kammottavia sikoja tai säälittäviä mikkihiiriä sen enempää kuin oman navan tuijotus meistä kannattajista. Monet inhimilliset asiat tuntuvat jääkiekossa äkkiseltään ajatellen hyvin negatiivisilta, mutta kiekko sen paremmin kuin elämä ei ole pelkkää lämpöistä halailua ja sitä, että omasta edusta noin vain kiltisti ja kyselemättä luovutaan.

Loukkaantumiset ovat aina negatiivisia asioita, etenkin vakavat loukkaantumiset. Kauhein ja järkyttävin asia minkä itse olen Isomäen jäähallissa nähnyt on ollut se, mitä tapahtui kevättalvella 1996. Ja mitäpä oli minun ja kaltaisteni suru sen ihmisen tilanteeseen verrattuna, jonka elämä muuttui silloin täydellisesti.

Negatiivinen piirre jääkiekossa on tämäkin, miten auliita me aina olemme näkemään jääkiekossa negatiivisia asioita. Paska peli, ei ne mitään osaa, tyhmä tuomari, vastustajan roistomainen pelityyli jne. Negatiivisia asioita on aina helpompi poimia. Sitä paitsi onhan paljon hienompaa olla kyyninen asiantuntija kuin pienistä asioista nauttiva hyväuskoinen hölmö. Tunnistan itsessäni etenkin oman suosikkijoukkueeni suhteen varsin negatiivisen ihmisen. Voisin siis kai lukea jääkiekon negatiivisiin puoliin myös sen, millaista yksisilmäisyyttä ja negatiivisuutta se etenkin ottelun aikana minussa aiheuttaa.

Viimeksi muokattu:

Woman In Red

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei niin hyvää ettei jotain pahaakin

Lajin vauhti ja voima lisäävät loukkaantumisriskiä. Vähän niin kuin jokaisella keihäänheittäjällä on olkapäät vinksallaan.

Jos pidetään röyhkeästi tapana ajaa päin punaisia piittaamattomasti - ei koske minua, ellei poliisi näe ja pois alta hidastelijat - loukkaantumisriski kasvaa.

Lajin vieminen iltapäivälehtijulkisuuden ehdoilla on lumekehittämistä. Jääkiekon mediaseksikkyys vie välillä suhteellisuudentajun lajin ulkopuolisilta. Sisäpuolisiltahan sitä ei voi edes odottaa, mutta ainakin ne tietävät, mistä mesoavat.

Macho ja ahne juniorivalmennus voi haavoittaa turhaan pois pudotettavia nuoria ihmisiä ja hidastaa mukana pysyvien monipuolista kehittymistä.

SM-liigan nykyinen tulonjakojärjestelmä tai talousjärjestelmä ei tasoita maantieteellisiä voimasuhteita ollenkaan riittävästi.

Pelaajaruletti on harmittavan vilkasta niin kaudesta toiseen kuin kesken kaudenkin, vaikka peli sillä usein paraneekin kevättä kohden.

Kuutiopäiset pelisysteemit à la Venäjä MM-kisoissa tai Arantxa Sanchez-Vicario Steffi Grafia vastaan Ranskan avoimissa 1989 - kämmenspesialistille palloa lakkaamatta rystylle. Vaan muistojahan ne ovat huonotkin muistot.

Kukkaro kevenee ja massa kasvaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy