Mainos

Freesi Leidikisa 2002!!

• 10 394
  • 132

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Annuli kiteytti paljon ajatuksiani. Sanotaan nyt vielä jotain yleistä.

Taklaukset kuuluvat jääkiekkoon, mutta toivottavaa tietysti olisi, että taklaukset olisivat puhtaita ja pelaajat osaisivat ottaa niitä myös vastaan. Taklaajan ja taklattavan pitäisi osata kunnioittaa toista osapuolta. Se on samalla myös pelin kunnioittamista.

En tuomitse spontaaneja tappeluita, kunhan taistelu on rehellistä, eikä tappelua esimerkiksi lähdetä hakemaan kostomielessä jonkin aikoja sitten tapahtuneen asian takia. Reilusti mies miestä vastaan, jos molemmista siltä tuntuu, ja siinä pelissä ja sillä hetkellä, kun tulistutaan. Kaikki koston hautomiset ja asioiden märehtimiset jälkikäteen ovat turhia.

Pelaajan pitää tuntea vastuunsa sekä omasta että muiden terveydestä, oli kyse sitten taklauksista ja niiden vastaanottamisesta tai holtittomasta mailankäytöstä. Toisen tahattomankin- harvoin pelaaja kai loppujen lopuksi haluaa kenellekään tieten tahtoen sairaslomaa järjestää- vahingoittamisen seuraukset on kannettava kitisemättä. Loukkaantumistakin voidaan toisinaan liioitella, mikä on mielestäni pyllistys pelin hengelle ja koko työyhteisölle. Meidän katsojienkin kannattaa silti muistaa, että joskus ihminen ottaa lukua kovan tärskyn jälkeen ihan teeskentelemättä, vaikka hän hetken päästä on jo pelikykyinen.

Rehellinen ja lajia ja muita pelaajia kunnioittava, vastuunsa kantava kovuus kuuluu jääkiekkoon. Samoin kuin tietty ilkeyskin. Kovin yksinkertaista, mutta todellisuudessa edes tuo yksinkertaistetun periaatteen voimassaolo ei takaa, ettei ikäviä asioita tapahdu. Kukaan ei ole täydellinen ja siksi myös jääkiekkoilijat tekevät virheitä. Väkivaltahuuruissa ja syyllisten etsimisessä tämä usein tuntuu unohtuvan.

Pelikieltoja pitää langettaa, kun tilanne niin vaatii ja myös jääkiekon ikävistä puolista täytyy keskustella, mutta miksi minusta tuntuu, että nykyään ei paljon muusta enää keskustellakaan. Kannattajilta, pelaajilta ja valmentajilta ainakin toivoisi muuta kuin toistensa syyttelyä ja ajoittain jopa koko lajin mustamaalaamista. Me tiedämme, että myös paljon muita kuin ikäviä asioita tapahtuu, mutta entä ne ulkopuoliset.

Minulle on muutama median varassa jääkiekkoa seuraava ihminen päivitellyt parin viime kauden aikana sitä, kuinka "siellä vaan (nykyään) yritetään vahingoittaa vastustajaa". Olen ihmetellyt, että niinkö tosiaan, kas kun en ole huomannut, vaikka olen katsellut pelejä paikan päällä ja telkkarista. Sekä kauneus että kauheus riippuvat tietysti katsojasta. En silti ymmärrä, että liian innokkaasti poimitaan vain ylilyöntejä, puhumattakaan siitä, että tehdään niistä koko lajin kuva.

Woman In Red

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tuohtunut

Kävin profiloimassa itseni tuolla ketjussa muutamassa ja sain juuri tekstarin, että Ässät on mennyt 1-0 johtoon, niin että minä hoonosti suomea puhuva Elvistä kuunteleva mies, joka en tajua olla hiljaa, alan (hieman kiihtyneenä) ihmetellä ääneen, että mistä ihmeen raosta kaikki jaanaus ja väkivallasta tolkuttaminen valuu lajia seuraavienkin joukkoon.

Puhutaan tunteesta - sitä kaukalossa pitää olla - ja puhutaan loukkaantumisriskistä - siihen voi joka ikinen kaukaloon asti pääsevä pelaaja vaikuttaa, kun vähän kunnioittaa itseään ja kavereita - ja puhutaan sääntöjen noudattamisesta, mutta säästetään väkivalta sinne minne se kuuluu: akan ja lasten kurittamiseen, nakkijonossa nahisteluun ja käräjäoikeuden hihnalle. On tämä nyt laitaa, ettei tässä maassa tosiaankaan jakseta kiinnostua väkivallasta siellä missä oikeasti vahvat mätkivät päihin heikkoa ties millä messinkikyntteliköllä, mutta joka jumalan opelkuskilla ja hivenaineensyöjällä kyllä riittää sanomista jonkun maalintekokilpailun kauheudesta.

Ja ettei muka oikeasti edes lajia kunnioittava valmentaja keksi muuta sanottavaa kuin verrata pelaajia lihakarjaan, minua ainakin hävettäisi paljastaa, etten muuta keksi kuin lajitella työkavereitani lajin parissa keltaisten lehtien standardeilla. Kas kun ei siteeraa sitä esikärtyn naisihmisen stereotypiaa, että sikoja ne ovat kaikki siellä miesten liigan puolella ja niin ovat pääasiassa katsomossakin.

Ärtymykseni ei kohdistu vähäisimmässäkään määrin arvoisiin kanssakeskustelijoihin, tämä on yhteiskunnan vika!

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
F y y s i s y y s kuuluu kaukaloon, v ä k i v a l t a sen sijaan ei kuulu mielestäni yhtään mihinkään. Rajan vetäminen näiden kahden välille nopeassa ja paljon lähikontakteja sisältävässä lajissa ei valitettavasti ole helppoa. Itse vetäisin kuitenkin yhden rajan siihen, että kun pelaaja yrittää tahallallisesti ja tietoisesti vahingoittaa toista pelaajaa, on kyse väkivallasta. Pienet tappelut kuuluvat kiekkoon, mutta nekin lokeroisin enemmän fyysisyyteen, kuin väkivaltaan, jossa on tarkoitus vahingoittaa toista. Oletan nimittäin, että useimmat pelaajat tappelevat enemmän henkisestä voitosta, kuin siitä, että että kumpi saa vahingoitettua toista enemmän ja kummalta on ensin nenä vääntyneenä.

Taklaukset kuuluvat myös ehdottomasti jääkiekkoon, ja kieltämättä ottelu, missä tapahtumat ovat vähissä, eivätkä laidatkaan rysky kuin pari kertaa vaimeasti, on hieman tylsää katsottavaa. Kuitenkin taklauksista pitäisi saada ehdottomasti kitkettyä pois kaikki päähän ja selkään kohdistuvat pommit.

Yhteenvetona sanoisin siis, että fyysisyyttä kaukalossa saa ja pitää olla, mutta täysin turha ja puhdas väkivalta, jossa toisella pelaajalla on luonnollisesti suuri riski loukkaantua, pitäisi saada pois. Henkinen väkivalta ja sanasota ovatkin sitten kokonaan eri asioita. :)

Mielestäni rangaistukset saavat olla koviakin, jos niiden avulla saadaan iskostettua hieman kunnioitusta vastustajaa kohtaa pelaajien päähän. Tietenkin asiat ja tapahtumat on käsiteltävä aina tilannekohtaisesti, ja se, mikä on jonkun mielestä oikea rangaistus, voi olla toisen kiekkoihmisen mielestä aivan väärä ja kohtuuton/liian lievä rangaistus. Pelikieltoja langetettaessa pitäisi mielestäni kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten törkeä teko oli, ja oliko se mahdollisesti miten tahallinen ja tietoinen, kuin siihen, minkä asteisesti rikkomuksen vastaanottanut pelaaja loukkaantui.

Se mediakohu, mikä joistain yksittäisistä pelikielloista, tappeluista tai vahingoittamisyrityksistä syntyy, on kuitenkin liian suurta. Jos ajatellaan sitä, miten paljon pelaajia liigassa pelaa, ja miten monta ottelua heille kaudessa kertyy, on valitettavasti väistämätöntä, että ylilyöntejä ja tunteiden ylikuumentumisia sattuu. Ja enemmänhän sitä puhdasta fyysisyyttä kuitenkin on pelissä, kuin väkivaltaa.

Viimeksi muokattu:

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hmm..käväisi mielessä, että mahtaakohan naisten jääkiekon vaisun seuraamisen ja maineen yksi syy olla taklauskielto? Pitäisköhän naistenkin saada ottaa toisistaan mittaa fyysisesti aktiivisesti? Pitäisikö pelaajien mitat olla jollakin tavoin rajatut, jotta kontaktit olisivat mahdollisia ilman vammautumisia, jotka olisivat 154 cm:n ja 181 cm:n välillä todennäköisiä...? Vai mitä mietitte?

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Predator: (tämä tulee erityisen myöhässä, mutta antanet anteeksi, kun kuulet, että olen joutunut pärjäämään elokuun lopusta asti ilman internettiä, ellei pikapyrähdyksiä kesken koulutunnin lasketa...) Ne mainitsemani ötökät on kyllä ihan kovakuorisia ja ne on kai jotain puunakertajia, siis niitä tavataan noissa taloissa, missä on purueristys tjsp. Mutta ne tosiaan tippuu katosta tai seinältä, puremaan mä en ainakaan tietoisesti oo niitä vielä koskaan päästänyt.

Mä en tälläkään kertaa ehdi vastailla noihin kysymyksiin, oon vaihteeks kirjaston 30 minuutin koneella ja kohta pitäis mennä kotiin kun mä kuukauden odotuksen jälkeen saan kattolampun mun huoneeseen! =) Mutta tällasta Turussa :)

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin sitten äänestykseen. Tiukkaa oli ja lukuisa neiti ja rouva olisi ansainnut vaatimattoman ääneni, mutta kuten aina minun täytyy valita ja valintani on:

Leidi 2002: Annuli

Tässä naisessa kiteytyy laaja rakkaus jääkiekkoa kohtaan järkevään luonteeseen ja viiltävään älyyn. Hänellä on kirjotus hallussa ja elämässä asiat priorisoitu loistavasti. Misun ja Ilveksenkin valinta, joten pienet tassut Poriin päin ;)
Palkinnoksi annan Ässille menestystä ;) ja Karhun, jonka saa kylmänä ja huurteisena.

Jaetulle 2 sijalle Poison ja GZ.

Näissä tytöissä on oikeanlaista energiaa ja potkua yhdistettynä herkkyyteen. Poisonille lisäpisteet kisuilta ;)
(tarkemmat perustelut kaikille myöhemmin)

Ja loppuun jokaiselle ladylle suuri kiitos ruusujen kera. Olette tuoneet miehiselle palstallemme särmää ja uusia näkökantoja, ilman teitä ukkoutuisimme. *kumarrus*

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
####HUOMIOIKAA!!!!####

*******TÄMÄN LEIDIKISAN ÄÄNESTYS ON OMASSA KETJUSSAAN, JOTTA SAADAAN KUNNON ÄÄNESTYSKAAVIOT KÄYTTÖÖN. KETJU KANTAA NIMEÄ "LEIDIÄÄNESTYS 2002"!!!!!

-MAURI

MokkaSiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
tappara
Hupsista , taisi tuota unohtua laittaa nuo käännökset , joista voipi sitten itsekukin huomata tyttöjen loistavan tai muuten vaan erikoisen päättelykyvyn .

Alle habe eine ende , aber der wurst hat zwei.
Kaikella on yksi pää , paitsi makkaralla kaksi .
Muuten aivan loistava saksalainen "musiikki"kappale mitä en ikävä kyllä ole ikinä löytänyt mistään eli jos joku tietää sen oikean nimen tai esittäjän , niin ... , esittäjä on kuitenkin yksi Trio-merkkisestä bändistä joka suolsi myöskin loistavan esimerkin saksalaistyyppisestä ihanuuskappaleesta " da da da ".

Mon ami est dans le tiroir .
Ystäväni on pöytälaatikossa.
Tarvitaanko tosiaankin tässä kisassa selityksiä ?

Mens sana in corpore sano .
Terve sielu terveessä ruumiissa .
HAH !
Taisi olla Saarikoski joka käänsi tuon : Me saunaan kun kroppas niin sanoo .

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy