Johtavan mielipide Karpalosta:
Onko tämä Liiga-kauden käsittämättömin hankinta? – Petteri Sihvonen hiiltyi: "Nyt se on lopullisesti silmiemme edessä"
”Löyly lähtee myös HIFK:n urheilujohtaja Janne Pesoselle, joka on kaivanut Ruotsin kolmanneksi korkeimmalta sarjatasolta Fredrik Granbergin vahvistamaan rivejä. Asiassa on Sihvosen mukaan vain yksi ongelma – Granberg ei ole vahvistus, saati edes sarjaan pätevä puolustaja.
– Nyt se sitten lopullisesti on silmiemme edessä, ettei HIFK:n puolustaja Fredrik Granberg ole SM-liigatason pakki. Ei sitä sentään Ruotsi kolmanneksi korkeimmalta sarjatasolta noin vain tulla Suomen pääsarjaan. Granbergin seuraaminen ottaa kipeää ammattisilmään. Pitää ihmetellä urheilujohtaja Pesosen päätöstä ottaa tämä silkkaa sutsurellaa pelaava pakki Stadin Kingeihin.”
Koska tämä Sihvosen oksennus on tässä viestissä, lainaan tätä. Mun kirjoitukseni ei liity mitenkään lainaamaani kirjoittajaan, ainoastaan lainaukseen.
Anteeksi kielenkäyttöni, mutta hyi vittu. Sihvonen on aina ollut mielestäni raskas egoisti, jonka ensisijainen tarkoitus on korostaa omaa erinomaisuuttaan ja jolla on oikeasti aika vähän todellista annettavaa suomalaiselle jääkiekolle. Keskustelulle ehkä jopa vieläkin vähemmän.
Tämä kommentti on aivan ala-arvoinen jopa Sihvoselta. Hänellä on toki oikeus kirjoittaa mielipiteensä Granbergin pelitaidoista ja jopa hankinnan mielekkyydestä, mutta jos tämä on parasta, mihin hän pystyy, itse olisin ollut hiljaa. Tämä(kin) Sihvosen kommentti on väkisin väännetty ja vieläpä ilkeä sellainen. Joo, varmasti on tarkoitus herättää keskustelua ja saada klikkejä, mutta eikö mitään muuta keinoa sille ole? Kyllähän taitava kynäniekka osaisi mielipiteensä kirjoittaa tyylikkäämminkin.
Yleisesti sanoisin, että kun joku pelaaja hankitaan, päätöksen taustalla voi olla vaikka minkälaisia tekijöitä. Pesoselta toivotaan "jotain uutta" ja nyt hän varsin riskittömästi kokeilee sellaista. Meillä oli tarve puolustajalle nopealla aikataululla ja Mestis-pelaajat oli varmaan jo käyty läpi, eikä kukaan syystä tai toisesta herättänyt kiinnostusta. Onko Granberg selvästi heikompi kuin Mestis-pakit keskimäärin? Ei musta. Mä en tiedä tämän Granbergin taustoista yhtään mitään, joten mulle on hyvin epäselvää, miksi hän on jäänyt jumittamaan Ruotsin kolmanneksi korkeimmalle sarjatasolle. Ehkä Pesonen tietää tästä enemmän? Miksi Skellefteå valitsi juuri Granbergin hätäavuksi CHL:ään sieltä Ruotsin kolmanneksi korkeimmalta sarjatasolta eikä jotain toista esim. Ruotsin
toiseksi korkeimmalta sarjatasolta? Jos Granbergin tehotilasto on kuuden pelatun ottelun jälkeen 0, joku voisi ajatella, että hän on tehnyt jotain oikeinkin. Enkä ole väittämässä tässä nyt Granbergia huippuhankinnaksi, koska sitä hän ei ole. Meillä oli ne paikat jo täynnä, kun hänet meille hankittiin. Täydellisessä maailmassa talousasioilla ei olisi merkitystä, mutta emme elä täydellisessä maailmassa.
Sitten on vielä sellainenkin seikka, että kun Pesonen toimessaan uusi ja häneltä odotetaan sitä kuuluisaa "jotain uutta", hän saattaa ehkä haluta laajentaa omaa kontaktiverkostoaan ulkomaille tai ehkä jopa hyödyntää sellaisia vinkkejä, joita on saanut omilta pelaajauran aikaisilta kontakteiltaan. Katsoin pikaisesti Granbergin agenttitoimiston pelaajia ja siellä oli monen tason pelaajaa. Paras keino jalostaa kontakteja, on tehdä yhteistyötä. Suomen agenttipiirit ovat pienet ja kaikille tutut, joten kovin suuria innovaatioita täältä ei varmaan ole tulossa, kun kaikkia pelaajia ollaan seurattu tavalla tai toisella vuosia. Mutta ehkäpä ruotsalaisella agenttitoimistolla voisi olla tarjota jotain uutta? Siis meille uutta, koska HIFK:ssa on oltu varsin konservatiivejä, mitä tulee pelaajahankintoihin. Jos joku virhe on tapahtunut, sitten otetaan taas seuraavat X vuotta übervarovasti. Ettei vain mediassa naureta. Tässä hankinnassa voisi siis hyvin olla taustalla sellainenkin ajatus, että kun on kerran tehty yhteistyötä, on syntynyt aito suhde seuran ja agentin välillä ja kynnys tarjota jotain pelaajaa ensin vaikka juuri meille laskee. Tai agentti voi muuten vain suositella HIFK:ta, vaikka euroissa tarjous ei olisikaan korkein, jos kokemukset ovat hyviä. Pelaaja tekee aina itse loppuviimein ratkaisun itse, mutta kyllä agenteilla on vaikutusvaltaa. Ja silloin agentin on helpompi suositella seuraa pelaajalle, jos on aiempia kokemuksia.
Entäpä, jos Pesonen tällä hankinnalla pelaakin vähän pidempää peliä, eli hakee pidemmän aikavälin hyötyä? Joka siis oletettavasti on HIFK:n etu. Ja edelleen, Granbergissa riski HIFK:lle on edelleen hyvin pieni, mun mielestäni lähes olematon. Voisi kuvitella, että Petteri Sihvonen ymmärtäisi
ammattisilmillään tällaisten pienten, mutta sitäkin tärkeämpien detaljien päälle. Ai, eikö? Shoking! Not.
Lienee myös aiheellista vielä muistuttaa, että
HIFK on jo tehnyt koko kauden sopimuksen Granbergin kanssa. Tämä sopimus sisältää kuitenkin koeajan.
"Koeajan kuluessa molemmilla Osapuolilla on oikeus purkaa tämä pelaajasopimus siten kuin työsopimuslain 1 luvun 4 §:ssä tarkemmin säädetään (26.1.2001/55 muutoksineen ”TSL”). Eli suomeksi, mitään uutta sopimusta Granbergin kanssa ei enää tehdä, vaan seuran pitää purkaa jo olemassa oleva sopimus, mikäli try outin aikana on todettu, että taso ei riitä.
Tämän lisäksi HIFK ja Granberg ovat sopineet ensi kauden kattavasta optiosta, joka oletettavasti on HIFK:lla. Optioista Liigan pelaajasopimus kertoo seuraavaa:
"Tässä kohdassa 4.1. sovittujen optioiden käyttämisestä on lähtökohtaisesti ilmoitettava toisella Osapuolelle kaksi (2) kuukautta ennen seuraavan pelikauden alkua. Poikkeuksena tästä pääsäännöstä tässä kohdassa 4.1. sovittujen optioiden käyttämisestä on ilmoitettava seitsemän (7) päivän sisällä Työnantajan pelikauden viimeisen SM-liigan runkosarja- tai pudotuspelin jälkeen, jos Osapuolet ovat solmineet tämän pelaajasopimuksen vasta kyseisen pelikauden SM-liigan runkosarjan ensimmäisen pelin jälkeen. Nämä optioita koskeva ilmoitusajat eivät koske Osapuolten kesken mahdollisesti sovittavia ulkomaansiirto-optioita, joiden käytön ilmoitusajoista sovitaan erikseen tämän pelaajasopimuksen liitteessä A."
Itse olen sitä mieltä, että tässä kohtaa Granberg ei keikauta HIFK:n mestaruushaaveita suuntaan tai toiseen. Näen kuitenkin, että hänessä on mahdollisesti piilevää potentiaalia, jota voidaan jatkojalostaa. Ja jos ei voida, niin entäs sitten. Sitten hän istuu kamat päällä katsomossa ja toivottavasti nauttii olosta Stadissa.