Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 219 681
  • 1 682
F1-junan 8. pysäkki Bakussa tarjosikin lopulta suorastaan romahduksen Ferrarille. Minähän olen vaatimattomasti tiennyt myös Perezin olevan kauden lopuksi Leclercin edellä mm-pisteissä, mutta en osannut arvella että tämä muutos tapahtuisi näin pian. Suunta toki oli aivan alkukauden kisojen jälkeen selvä. Joka tapauksessa vahvalta näyttää Redbullilla ja vaikka matemaattisesti 22 kisan kokonaisuudessa mestaruus on vielä ”täysin auki”, on tallimestaruuden osalta 80 pisteen johto jo merkittävä ja kertoo kaiken tämänhetkisestä tilanteesta ja mestaruustaistelun suunnasta.

Sergio Perezille on kaikki näyttänyt viimeisen kuukauden ajan täydelliseltä. Jatkosopimus, kahdesti kisan nopeimmalla autolla kisan nopein kuljettaja. Kaikki näytti myös eilen kisan alussa siltä, että Perez voisi ajaa tällä kaudella jopa mestaruuteen, koska oli ollut viikonlopun nopein redbull-kuljettaja jokaisessa osiossa. Mutta mitä ihmettä tapahtui sitten, miksi Verstappen ajoi maisemaan kun Perezillä oli täysin yhtä vanhat renkaat ja sama strategia? Perezillähän on ollut vahvuutena kyky säästää renkaita ja saada pitkillä vedoilla aikaan optimaalinen kisatulos, alun taistelu ja karkuyritys aiheutti mediumeihin varmasti parhaan terän menettäneen rakkuloitumisen, mutta hardeilla tilanteen piti olla täysin vertautuva Verstappeniin. Säästettiinkö Perezillä auton voimayksikköä ja ajettiin auto vain maaliin asti?

Ferrarilla surullinen kisa, kun kuudesta voimalähteen autosta vain kaksi pääsi maaliin. En tiedä varmaksi, mutta uskon että Ferrarilla on voitu alkukauden Redbull-keskeytysten myötä ehkä ajatella, että vastustajan voi painostaa luotettavuusongelmiin ottamalla autosta aivan kaikki irti. Heidän suunnittelemansa auto kun on yhden kierroksen nopeudessa mitaten ollut nopein, mutta ongelma on kisatilanteissa ollut suoranopeuden riittämättömyys ja luotettavuus. Jos pääkilpailija joutuu keskeyttämään ja muita haastajia ei todellisuudessa ole, voisi periaatteessa koko loppukisan ajan säästää voimayksiköitä, kuten Redbull pääsi viime viikonloppuna tekemään. Tilanne on vain kostautunut Ferrarin näkökulmasta, kokonaisia moottoreja on Leclercin kohdalla käytetty jo sallittu määrä, sekä niiden yksittäisiä osia myös. Edessä voi olla ikävimmillään jo Kanadassa kokonaisen voimayksikön vaihto, mikä tarkoittaisi lähtöä kisaan varikolta. Pelkkä turboahtimen vaihto merkitsisi 10 sijan pudotusta lähtöruudukossa.

Ehkä mielenkiintoisen käänteen voisi koko MM-taisteluun tuoda jo tällä kaudella Mercedeksen minun mielestäni jopa aika selkeästi ja härskisti masinoima mediapeli. On kyllä totta että useimmilla talleilla on ollut vaikeuksia auton pomppimisen kanssa suurissa nopeuksissa, ja se varmasti on kuljettajan kannalta ikävää. En vain näe miksi ihmeessä sarjan kuuluisi muuttaa sääntöjä kesken kauden vain siksi, mercedes ei halua nostaa autonsa maavaraa tarpeeksi korkeaksi jotta suunnittelemansa auto ei kärsisi tästä ongelmasta, vaan valittaa valittaa ja valittaa miten yhdellä kisakuskilla on selkä niin kamalan kipeä. Muilla talleilla ei pitäisi olla minkäänlaista halua tukea yhden tallin suorituskykyongelmia. Henkilökohtaista spekulaatiota, mutta olen aika varma että mersulla on aktiivijousitukset jo tehtaalla valmiina. Noin ylipäänsä pitäisin todella huonona ratkaisuna mahdollista sääntömuutosta kesken kauden lähinnä siksi, että tarpeeksi moni twiittaa #notsafe. Mielestäni on tallin oma asia, jos heidän autonsa ei ole turvallinen ajaa. Ja jos tilanne äityy aivan kamalaksi kesken kisan, FIAhan voisi liputtaa oranssimustilla mersun autot keskeyttämään.

Noin ylipäänsä formuloissa on aika vähän puhetta kuljettajien selkävaivoista. Kimi Räikkönen taitaa olla ainoita kuljettajia, jotka ovat näistä kärsineet noin yleisestikin enemmän. Jälkimmäisellä Lotus-kaudellahan tilanne taisi silloin kärjistyi osin maksamattomien palkkojen takia niin, että leikkauksen jälkeen jäi kaksi viimeistä kisaa ajamatta. Muistaakseni Kimin selkävaivat olivat osaltaan vaikuttamassa vähän toisellakin tapaa suomalaiseen f1-historiaan, kun Kimi sai tuolla 2013 kaudella selkävaivoihinsa apua toisen f1-tallin lääkäriltä. Kimi pystyi ajamaan Malesiassa vain tämän lääkärin pistämillä puudutuspiikeillä selkään. Kimi ajoi tuossa kisassa maaliin podiumille eikä sanaakaan itkua tai valitusta selkäkivuista. No joka tapauksessa, tämä kilpaileva talli oli McLaren ja lääkäri suomalainen Aki Hintsa. McLarenilla ei katsottu hyvällä toisen tallin kuljettajan auttamista. Tämä oli osaltaan vaikuttamassa siihen, että Hintsa jätti f1-tallin lääkärin tehtävät tuon kauden päätteeksi.

Vielä hetkeksi eiliseen kisaan. Haluan nostaa esiin Sebastian Vettelin ja George Russelin alkukauden suoritukset. Minä pidin alkukaudesta jopa Vettelen viimeisen kauden spekulointeja mahdollisena. Mutta Vettel on palannut aivan loistavaksi kisakuskiksi tuoden auton maaliin toistuvasti todennäköisesti niin korkealla kuin mahdollista. Yhä sattuu ja tapahtuu kuten eilenkin, mutta Vettel kokosi virheen jälkeen itsensä tyylikkäästi ja ajoi auton maaliin.

Russell puolestaan on mielestäni jo kiistaton Mercedeksen ykköskuski, koska on nopeampi säännönmukaisesti niin aika-ajossa kuin kisassa. Hamiltonin ”selkävaivat” voisi kai kuvaavammin nimittää egovaivoiksi. Joka tapauksessa olisin luullut Hamiltonin olevan kovempi pala purtavaksi.

Erityismaininnan haluan antaa jonkin verran parjaamilleni Latifi, Stroll, Schumacher -osastolle. Tänä viikonloppuna ei kisassa ainoatakaan kolaria tai isompaa virhettä, Strollilta lipsahti ainoastaan Q1 osiossa seinään. Latifilta on aikamoinen saavutus olla 20 kuljettajan mm-sarjassa tällä hetkellä sijalla 21. Hulkenberg ajoi Vettelin paikalla kauden toisessa kisassa sijalle 12, joten on tällä sijoituksella Latifin edellä vaikka pisteitä tästä ei toki jaetakaan. Saa nähdä, nouseeko Latifi sarjan kuljettajissa 20 parhaan joukkoon kauden aikana.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Hieno historia pläjäys tuohon nykyisten kisahommien sekaan. Muistaakseni se kisa oli Singapore silti eikä Malesia.


Tähän kauteen liittyen niin todella vahvasti on momentum Red Bullilla nyt. Ferrari on edelleen nopea mutta ei tunnu millään onnistuvan. Vähän 2017 ja 2018 fiilistä tässä.

Saa nähdä alkaako Haas ja Alfa kanssa hyytymään vai oliko vain vaikeat pari kisaa? Toivotaan parasta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Harmi että kisa lässähti Leclercin keskeytykseen. Erot kasvoivat niin massiivisiksi, ettei kunnon taistelua kärjessä eikä oikein sen takanakaan nähty. Tämä on se ongelma tai "ongelma", jota ei muuteta millään säännöillä: kun autot ovat nopeusjärjestyksessä, tapahtumat loppuvat. Kanada on ollut tässä suhteessa pahimpia ratoja hybridimoottoreilla, saapa nähdä miten on tänä vuonna.

Toivottavasti Ferrari voittaisi pari seuraavaa kisaa, jotta tilanne tasaantuisi. Varsinkin valmistajien sarjassa ero on jo merkittävä Red Bulliin.

Ricciardo oli pitkästä aikaa pirteämpi, vaikea kuitenkaan uskoa että enää pelastaa tallipaikkaansa. On kallis kuski ja eiköhän kumpikin ole osapuoli ole nähnyt tarpeeksi.

Haasilla on tällä hetkellä homma aika pahasti sekaisin. Magnussen ajaa käytännössä yksinään ja ne alkukauden hyvät otteet antoivat ehkä vääristävän hyvän kuvan Haasin tasosta? Mick pysyi tällä kertaa tiellä, mutta jäi valovuoden verran edellä ajavista. Tarvitsisi kipeästi ne avauspisteet, jotta homma avautuisi paremmin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saa nähdä alkaako Haas ja Alfa kanssa hyytymään vai oliko vain vaikeat pari kisaa? Toivotaan parasta.
Monaco on aina asia erikseen ja Bakussa molemmilla talleilla tuntui olevan vauhtia ihan hyvin, mutta oli sitten teknistä ongelmaa (Magnussen) ja kuskikohtaista ongelmaa (Bottas). Eli molempien tallien "ykköskuskit" olivat ongelmissa, niin kyllähän se näkyy lopputuloksissa. En usko, että kumpikaan on hirvittävästi hyytymässä, mutta Haas voi olla näistä kahdesta enemmän ongelmissa, kun vertaa Zhoun ja Schumacherin suorituksia.

Alfalla taisi mennä päivityspaketti vähän pieleen, eli eiköhän sieltä vielä saada homma kuosiin.
 
Mersun pomppimisongelmat ovat ihan käsittämättömiä tallille, joka on loihtinut parhaan auton melkein 10 vuotta putkeen.

Onko Russell valittanut Hamiltonin tapaan? Toki nuori kaveri ja uudessa tallissa. Itse yllätyin että haastoi Hämiksen heti noin vahvasti vs. maailman hitain nastolalainen.
 
Viimeksi muokattu:

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Mersun pomppimisingelmat ovat ihan käsittämättömiä tallille, joka on loihtinut parhaan auton melkein 10 vuotta putkeen.
Uudet säännöt usein sekottaa pakkaa totaalisesti. Edellinen hallitsija voi hyvinki pudota kyydistä (vrt 2009. McLaren putos täysin kyydistä vs Red Bull (ja Brawnin yhden kauden ihme))
Allekirjottanutta ei kyllä haittais jos Mersulle kävis sama mitä McLarenille 2009 eteenpäin. Slow descent to irrelevancy.
Niin. Ja 1998 lopetti Williamsin dominanssin kun säännöt muuttu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mersun pomppimisingelmat ovat ihan käsittämättömiä tallille, joka on loihtinut parhaan auton melkein 10 vuotta putkeen.

Onko Russell valittanut Hamiltonin tapaan? Toki nuori kaveri ja uudessa tallissa. Itse yllätyin että haastoi Hämiksen heti noin vahvasti vs. maailman hitain nastolalainen.
Russellin valituksia on tässä alkukauden aikana kuultu oikeastaan enemmän kuin Lewiksen.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Mesen kannattaa jättää autot pilttuuseen, mikäli eivät voi taata näitä kuljettajille turvallisiksi. Käsittämätöntä puhetta, että sääntöjä pitäisi muuttaa, kun eivät ole pystyneet tekemään autosta riittävän hyvää / ylivoimaista.

Eihän se niin voi mennä, että paremmin autonsa suunnitelleet kärsisivät siitä, että muutama nahkahousu on epäonnistunut työssää.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Russelhan on ollut todella äänekkäästi kommentoimassa noita pomppimisia medioissa. Toki edustaa GPDA:takin, mutta on siinä osansa varmasti tuolla Mersun tavoitteella saada sääntömuutos kesken kauden aikaan.

En sinänsä epäile hetkeäkään, etteikö 37-vuotiaalla 7-kertaisella maailmanmestarilla ota selkään toi pomputtaminen ja varmasti toi autolla ajamisen epämiellyttävyys johtaa alitajuisesti varomiseen ja sitä kautta taas heikkoihin tuloksiin ja sitä kautta suurempaan epätyytyväisyyteen. Oon aika saletti, että kun pomppiva Mersu jää historiaan, niin jää Russelin pojukin Hamiltonin taakse.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Russelhan on ollut todella äänekkäästi kommentoimassa noita pomppimisia medioissa. Toki edustaa GPDA:takin, mutta on siinä osansa varmasti tuolla Mersun tavoitteella saada sääntömuutos kesken kauden aikaan.

En sinänsä epäile hetkeäkään, etteikö 37-vuotiaalla 7-kertaisella maailmanmestarilla ota selkään toi pomputtaminen ja varmasti toi autolla ajamisen epämiellyttävyys johtaa alitajuisesti varomiseen ja sitä kautta taas heikkoihin tuloksiin ja sitä kautta suurempaan epätyytyväisyyteen. Oon aika saletti, että kun pomppiva Mersu jää historiaan, niin jää Russelin pojukin Hamiltonin taakse.

Tuo on kyllä mielenkiintoista nähdä. Itse en ole kovinkaan vakuuttunut siitä, että Hamiltonin vauhti olisi Russeliin verrattuna mitenkään ylivoimaista. Se vasta olisikin raju pala, kun ei olisi enää tekosyitä, miksi häviää tallikaverilleen. Tällä hetkellähän voi laittaa syyn kuun ja taivaan asemasta aurinkoon nähden aina kivessä olevaan kenkään saakka.

Ihminen se blessed#44 kuitenkin vain on ja ikä alkaa painamaan varmasti.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Muokattaisiinkohan sääntöjä jos Mersu olisi ylivoimainen ja vaikkapa Williams olisi ainoa talli joka kärsii pomputuksesta?

Onneksi tätä ei tulla tekemään myöskään Mersun takia. Nykyisille omistajille tasainen keskikasti on hyvä asia ja tuo maaefekti on strateginen valinta päättäjiltä, joten tähän ei kajota. Mersun jousitus ja ohjauksen geometria meni GOAT-vuosista täysin uusiksi ja yllättäen vauhti on hyytynyt. Tämä vain vahvistaa ajatustani, että ennen Verstappenin ja RB:n nousua, Mersulla oli täysin ylivoimainen auto. Tämä korostui etenkin radoilla, joissa on paljon nopeita mutkia ja jollaisia suurin osa F1 radoista on.

Mersuhan perusteli lievää alavirettä joillakin radoilla juuri sillä, että autosta tehtiin hyvä tarpeeksi monelle radalle ja joillakin sitten ajettiin mikä päästiin. Yhdistettynä koohtullisiin rattimiehiin tuo oli lyömätön yhdistelmä. Nyt tätä etua ei enää ole.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eihän F1:ssä ole oikeastaan ikinä mestaruuksia voitettu autolla, joka ei ole muita parempi. Ainoastaan Rosberg (ensimmäinen) tulee mieleen.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Huonolla autolla tuskin kukaan voittaa, mutta jos asiaa lähestyy toista kautta; tasaisilla autoilla ehdokkaita on monia. Sehän on selvää, että hybridiautojen aikakauden alusta esim. Mercedes rakennettiin täysin Hamiltonin ehdoilla ja talli oli aika pitkältä söörin talutusnuorassa. Rosberg kävi häikäilemättömästi syöttämässä Hamiltonille omaa lääkettään ja vei myös mestaruuden. Tämä vaati myös keskenään kolaroinnit yms. keskinäiset väännöt.

Kun Bottas tuli Rosbergin tilalle, aivan alusta asti oli selvää, ettei Bottas tuolla tule maailmanmestaruudesta ajamaan. Verstappenin nousu ja RB:n sinnikäs kehitystyö kuroi (valtavan) eron Mersuun umpeen ja Hamilton joutui sitten viimeisillään taipumaan. Viime kausi on jo käsitelty ja tulokset on papereissa, en jaksa tästä vääntää.

Russell on Mercedeksen tuleva (jos ei ole jo) ykköshevonen. Tätä on joidenkin vaikea niellä, mutta on näitä suurmestareita työnnetty syrjään ennenkin.

Kun useammalla kuskilla olisi tasaiset autot, niin luen Hamiltonin ja Verstappenin tuohon joukkoon vain osallistujiksi. Kisat voivat ratketa milloin mihinkin. Nyt ilman Ferrarin tekniikaleja kärkikolmikko olisi vain joidenkin pisteiden sisällä.

@Nelfor on aikaisemmin kieltäytynyt sanomasta kumpaakaan (Verstappen ja Leclerc) toistaan paremmaksi, jossa on kyllä järkeä. Samoin, kuin en myöskään myönnä että Hamilton olisi ikinä ollut muita huomattavasti parempi kuljettaja. Liian monta vaikuttavaa tekijää tässä yhtälössä on.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En mäkään pidä Hamiltonia (tai ketään kuskia minään aikakautena) huomattavasti muita parempana kuljettajana sillä tavalla kuin tuo monesti käsitetään. Moottoriurheilussa kuitenkin paremmuus mitataan eri tavoin kuin monessa muussa lajissa ja omalla kohdalla siihen vaikuttaa mestaruuksia enemmän tapa millä voittoja otetaan, minkälaisista asetelmista voittoja on kyennyt ottamaan ja miten pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista työtä on pystynyt tekemään. Hamilton on näissä kokonaisuutena oman aikakautensa kirkkaasti paras kuljettaja, samoin kuin oletan Verstappenin olevan kun aikanaan hänen uraansa taaksepäin katsoo.

Jos taas mennään Hamiltonin omaa aikakautta pidemmälle, en usko, että hän parhaimmillaankaan olisi voittanut koko kauden aikana Schumacheria parhaimmillaan - ihan siksi, että vaikka täällä nillittäjät muuta nillittävätkin, on Hamilton pohjimmiltaan rehti kilpailija. Schumacher oli aina sika kun kisa sitä vaati ja juuri häikäilemättömyytensä takia piirun kovempi. Oman F1-seuraamisen aikana vain Senna ja Prost vertautuvat näihin kahteen kuskiin ja Sennan uskon olleen piirun lähempänä Schumia kuin Hamiltonia tässä vertailussa, Prostin taas lähempänä Hamiltonia.

Ymmärrän hyvin, että joidenkin on vaikea Hamiltonin kovuutta myöntää, mutta ei yksi penkin alle sujunut alkukausi miehen suorituksia vielä millään lailla himmennä. Omassa kirjoissa viimeisen 35 vuoden ajalta vain nämä neljä on syytä nostaa muiden yläpuolelle ja näistäkin neljästä Schumacher oli paras.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aina on mahdollista, että parhaita kuskeja ajautuu myös sellaisiin talleihin, minkä autoilla ei ole mahdollista taistella voitoista, tai ainakaan mestaruuksista. Alonson nostaisin tällaisena esimerkkinä esille, vaikka toki Renulla kävikin parit mestaruudet pokkaamassa.

On vaikea sanoa missä kohtaa uraansa Alonso on ollut kuljettajana parhaimmillaan, kun alla olleen kaluston taso on vaihdellut niin paljon, mutta pidän ihan selvänä asiana, että mestaruusvuosinaan Alonso ei ollut parhaimmillaan. Itse vedän Alonson kuitenkin sinne Hamiltonin vierelle, kun puhutaan puhtaasti kuljettajan omasta tasosta. En menisi väittämään Hamiltonia suorilta paremmaksi, vaikka tuloksista niin voisikin helposti päätellä.

Absoluuttista paremmuutta eri kuskien välillä on mahdoton sanoa, kun kuskit ovat kilpailleet eri aikakausina ja eri autoilla, eli nämä kaikki ovat tietysti vain jokaisen omia mielipiteitä ja näkemyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Hamilton 2008. Schumacheristakin voidaan keskustella 1994-95 ja 2000, samoin Hamilton 2018.
Benetton oli ylivoimaisesti paras auto sekä 94 että 95. Williams menetti kaikki valttikorttinsa ja ylivoimansa kun aktiivijousitus yms poistettiin.
Varsinkin Sennan kuoleman jälkeen auto oli kaukana Benettonista Williamsin mentyä ymmärrettävästi konservatiivisempaan suuntaan.
Tokihan B194 oli laiton. Ei niitä laittomuuksia koskaan saatu todistettua... mutta 2 diskausta ja kaksi kisaa ajokieltoa ja silti mestaruudenvoitto kertoo auton ylivoimasta
 
Viimeksi muokattu:

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Benetton oli ylivoimaisesti paras auto sekä 94 että 95. Williams menetti kaikki valttikorttinsa ja ylivoimansa kun aktiivijousitus yms poistettiin.
Varsinkin Sennan kuoleman jälkeen auto oli kaukana Benettonista Williamsin mentyä ymmärrettävästi konservatiivisempaan suuntaan.
Tokihan B194 oli laiton. Ei niitä laittomuuksia koskaan saatu todistettua... mutta 2 diskausta ja kaksi kisaa ajokieltoa ja silti mestaruudenvoitto kertoo auton ylivoimasta

95 vuoden Benetton ei autona ei kyllä kovin ylivoimainen ollut. Tallina Benetton sen sijaan oli monta valovuotta Williamsin vastaavaa edellä ja Schumacher söi Hillin elävältä aivan täysin kauden aikana. Hill on itse sanonut että päästi tuolla kaudella Schumacherin täysin ihon alle ja homma lähti hyvän alkukauden jälkeen alamäkeen. Silverstone ja Monza parhaimpina esimerkkeinä.

Ja jos nykyhetkeen palataan niin Max Verstappenin potentiaali etenkin kisakuskina on edelleen sellaisella tasolla, jota ei välttämättä lajin historiassa ole nähty.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Tätä absoluuttista totuutta etsittäessä on kyllä pakko kuitenkin todeta, että Sennassa on ollut jotain mystistä. Ajotyyli on aivan uniikki ja jokainen voi käydä youtubesta etsimässä, kun herra testaa NSX Hondaa nahkaspittareissa.

Olisi varmaan komentanut nykyisiä F1 autoja ihan samalla menestyksellä.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Eihän F1:ssä ole oikeastaan ikinä mestaruuksia voitettu autolla, joka ei ole muita parempi. Ainoastaan Rosberg (ensimmäinen) tulee mieleen.
Myös 2010 oli vähän vaikea sanoa, kenellä oli paras auto. Aika monella oli luetettavuusongelmia, ja kolmen tallin kuskit mm-taistossa vikassa kisassa kertovat koko kuvan.

Mutta enemmissä määrin nykyään kääntyy väkisin sille, kenellä paras auto. Varsinkin kun kisojen määrä on kasvanut, syö tämä aikaa muilta kuroa eroa kiinni. Eipä olisi varmaan Brawn juhlinut 2009 tuplamestaruutta, jos kalenterissa olisi ollut 22 kisaa. Tuolloin tupladiffuusorin tuoma hyöty kesti sen 8 ekaa kisaa. Sitten muut kehittivät omansa ja Brawnilla loppui rahat kesken. Ei tainnut Button päästä hädin tuskin podiumille enää kauden toisella puoliskolla. Taisi lopulta jäädä mestaruus kiinni ~kymmenestä pisteestä.

Vastasikohan Toto muuten mitään ihmettelyihin, että miksi ette nosta auton ajokorkeutta, jos kuskin selkä meinaa mennä poikki?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös