F1-junan 8. pysäkki Bakussa tarjosikin lopulta suorastaan romahduksen Ferrarille. Minähän olen vaatimattomasti tiennyt myös Perezin olevan kauden lopuksi Leclercin edellä mm-pisteissä, mutta en osannut arvella että tämä muutos tapahtuisi näin pian. Suunta toki oli aivan alkukauden kisojen jälkeen selvä. Joka tapauksessa vahvalta näyttää Redbullilla ja vaikka matemaattisesti 22 kisan kokonaisuudessa mestaruus on vielä ”täysin auki”, on tallimestaruuden osalta 80 pisteen johto jo merkittävä ja kertoo kaiken tämänhetkisestä tilanteesta ja mestaruustaistelun suunnasta.
Sergio Perezille on kaikki näyttänyt viimeisen kuukauden ajan täydelliseltä. Jatkosopimus, kahdesti kisan nopeimmalla autolla kisan nopein kuljettaja. Kaikki näytti myös eilen kisan alussa siltä, että Perez voisi ajaa tällä kaudella jopa mestaruuteen, koska oli ollut viikonlopun nopein redbull-kuljettaja jokaisessa osiossa. Mutta mitä ihmettä tapahtui sitten, miksi Verstappen ajoi maisemaan kun Perezillä oli täysin yhtä vanhat renkaat ja sama strategia? Perezillähän on ollut vahvuutena kyky säästää renkaita ja saada pitkillä vedoilla aikaan optimaalinen kisatulos, alun taistelu ja karkuyritys aiheutti mediumeihin varmasti parhaan terän menettäneen rakkuloitumisen, mutta hardeilla tilanteen piti olla täysin vertautuva Verstappeniin. Säästettiinkö Perezillä auton voimayksikköä ja ajettiin auto vain maaliin asti?
Ferrarilla surullinen kisa, kun kuudesta voimalähteen autosta vain kaksi pääsi maaliin. En tiedä varmaksi, mutta uskon että Ferrarilla on voitu alkukauden Redbull-keskeytysten myötä ehkä ajatella, että vastustajan voi painostaa luotettavuusongelmiin ottamalla autosta aivan kaikki irti. Heidän suunnittelemansa auto kun on yhden kierroksen nopeudessa mitaten ollut nopein, mutta ongelma on kisatilanteissa ollut suoranopeuden riittämättömyys ja luotettavuus. Jos pääkilpailija joutuu keskeyttämään ja muita haastajia ei todellisuudessa ole, voisi periaatteessa koko loppukisan ajan säästää voimayksiköitä, kuten Redbull pääsi viime viikonloppuna tekemään. Tilanne on vain kostautunut Ferrarin näkökulmasta, kokonaisia moottoreja on Leclercin kohdalla käytetty jo sallittu määrä, sekä niiden yksittäisiä osia myös. Edessä voi olla ikävimmillään jo Kanadassa kokonaisen voimayksikön vaihto, mikä tarkoittaisi lähtöä kisaan varikolta. Pelkkä turboahtimen vaihto merkitsisi 10 sijan pudotusta lähtöruudukossa.
Ehkä mielenkiintoisen käänteen voisi koko MM-taisteluun tuoda jo tällä kaudella Mercedeksen minun mielestäni jopa aika selkeästi ja härskisti masinoima mediapeli. On kyllä totta että useimmilla talleilla on ollut vaikeuksia auton pomppimisen kanssa suurissa nopeuksissa, ja se varmasti on kuljettajan kannalta ikävää. En vain näe miksi ihmeessä sarjan kuuluisi muuttaa sääntöjä kesken kauden vain siksi, mercedes ei halua nostaa autonsa maavaraa tarpeeksi korkeaksi jotta suunnittelemansa auto ei kärsisi tästä ongelmasta, vaan valittaa valittaa ja valittaa miten yhdellä kisakuskilla on selkä niin kamalan kipeä. Muilla talleilla ei pitäisi olla minkäänlaista halua tukea yhden tallin suorituskykyongelmia. Henkilökohtaista spekulaatiota, mutta olen aika varma että mersulla on aktiivijousitukset jo tehtaalla valmiina. Noin ylipäänsä pitäisin todella huonona ratkaisuna mahdollista sääntömuutosta kesken kauden lähinnä siksi, että tarpeeksi moni twiittaa #notsafe. Mielestäni on tallin oma asia, jos heidän autonsa ei ole turvallinen ajaa. Ja jos tilanne äityy aivan kamalaksi kesken kisan, FIAhan voisi liputtaa oranssimustilla mersun autot keskeyttämään.
Noin ylipäänsä formuloissa on aika vähän puhetta kuljettajien selkävaivoista. Kimi Räikkönen taitaa olla ainoita kuljettajia, jotka ovat näistä kärsineet noin yleisestikin enemmän. Jälkimmäisellä Lotus-kaudellahan tilanne taisi silloin kärjistyi osin maksamattomien palkkojen takia niin, että leikkauksen jälkeen jäi kaksi viimeistä kisaa ajamatta. Muistaakseni Kimin selkävaivat olivat osaltaan vaikuttamassa vähän toisellakin tapaa suomalaiseen f1-historiaan, kun Kimi sai tuolla 2013 kaudella selkävaivoihinsa apua toisen f1-tallin lääkäriltä. Kimi pystyi ajamaan Malesiassa vain tämän lääkärin pistämillä puudutuspiikeillä selkään. Kimi ajoi tuossa kisassa maaliin podiumille eikä sanaakaan itkua tai valitusta selkäkivuista. No joka tapauksessa, tämä kilpaileva talli oli McLaren ja lääkäri suomalainen Aki Hintsa. McLarenilla ei katsottu hyvällä toisen tallin kuljettajan auttamista. Tämä oli osaltaan vaikuttamassa siihen, että Hintsa jätti f1-tallin lääkärin tehtävät tuon kauden päätteeksi.
Vielä hetkeksi eiliseen kisaan. Haluan nostaa esiin Sebastian Vettelin ja George Russelin alkukauden suoritukset. Minä pidin alkukaudesta jopa Vettelen viimeisen kauden spekulointeja mahdollisena. Mutta Vettel on palannut aivan loistavaksi kisakuskiksi tuoden auton maaliin toistuvasti todennäköisesti niin korkealla kuin mahdollista. Yhä sattuu ja tapahtuu kuten eilenkin, mutta Vettel kokosi virheen jälkeen itsensä tyylikkäästi ja ajoi auton maaliin.
Russell puolestaan on mielestäni jo kiistaton Mercedeksen ykköskuski, koska on nopeampi säännönmukaisesti niin aika-ajossa kuin kisassa. Hamiltonin ”selkävaivat” voisi kai kuvaavammin nimittää egovaivoiksi. Joka tapauksessa olisin luullut Hamiltonin olevan kovempi pala purtavaksi.
Erityismaininnan haluan antaa jonkin verran parjaamilleni Latifi, Stroll, Schumacher -osastolle. Tänä viikonloppuna ei kisassa ainoatakaan kolaria tai isompaa virhettä, Strollilta lipsahti ainoastaan Q1 osiossa seinään. Latifilta on aikamoinen saavutus olla 20 kuljettajan mm-sarjassa tällä hetkellä sijalla 21. Hulkenberg ajoi Vettelin paikalla kauden toisessa kisassa sijalle 12, joten on tällä sijoituksella Latifin edellä vaikka pisteitä tästä ei toki jaetakaan. Saa nähdä, nouseeko Latifi sarjan kuljettajissa 20 parhaan joukkoon kauden aikana.