sporttipappa
Jäsen
Hienolla moottoriradalla ajettu viikonloppu tarjosi yksittäisten tapahtumien myötä jännittävää draamaa. Mersujen kisavauhti riitti Barcelonassa tällä hetkellä tekemään kisasta taas jännittävän, eivätkä kaksi kärkitallia päässeet ajamaan pelkästään toisiaan vastaan. Tämä on loppukauden kisoja ajatellen odotettu lisämauste, toivottavasti saavat vielä muutaman kymmenyksen vauhtia lisää. Kaikista herkullisinta olisi jos pääsisivät mukaan voittotaisteluun kaikkien ajaessa maaliin.
Mestaruustaistoa ajatellen Leclerc oli rallattelemassa voittoon hieman vahingossa. Tuulenpuuska tarttui Verstappenin Redbulliin ja mitä ilmeisimmin myös aiemmin Ferrarin Sainziin. Täytyi olla melkoinen tuulenpuuska kun kisan alkuvaiheen painava formula oli niin erilainen ajettava tuossa yksittäisessä mutkassa. Joka tapauksessa, Verstappenin hieman koominen drs-taistelu oman takasiipensä kanssa aiheutti ainakin ruutuaikaa Oraclen mainokselle sekä sen, ettei Verstappen tuntunut millään pääsevät Russelista ohi. Lopulta Leclercin Ferrarin voimayksikön hyytyminen merkitsi kisa-asetelmien muutosta, Redbull pystyi taktikoimaan kummatkin autonsa Russelin edelle ja ajoi kaksoisvoittoon vaivatta.
On selvää että Verstappen tuskin olisi ohittanut Leclerciä ajamalla, rikkinäisellä DRS-siivellään, ilman merkittävää rengasetua. Tällä kaudella kisoissa joissa molemmat ovat päässeet maaliin, on ollut juonikuvio jossa Verstappen seuraa Leclerciä muutaman sekunnin päässä, Leclercin renkaat kuluvat tässä vauhdissa nopeammin ja Verstappen pääsee paremman suoravauhdin myötä tekemään helpohkot ohitukset DRS-alueella. Avauskisassa ohitustaisto kääntyi Leclercin eduksi Verstappenin yrittäessä liian nopeata ratkaisua, muuten kisat ovat menneet Verstappenille.
On harmi, ettei eilen nähty herrojen kaksintaistelun kehittymistä juuri Barcelonassa. Tämä olisi asettanut askelmerkkejä myös loppukauden kisoihin. Nyt saamme elää jännityksessä, muuttuvatko voimasuhteet mihin suuntiin. Oma osansa tulee olemaan mersukuskeilla, jotka sopiviin väleihin ja tarpeeksi lähelle kärkeä päästessään vähentävät huomattavasti taktisia mahdollisuuksia hakea kärjen asetelmamuutoksia varikkotaktiikan ansiosta.
Minun mielestäni ei ole lainkaan väärin arvioida tulevaa kun sen tekee perustellen. Heitän tähän röyhkeän arvioni: loppukauden mestaruustaistelussa on jännitettävää enemmän sen suhteen, onko Leclerc toisenkaan Redbullin edellä? Minä näen aiemmin mainituista syistä johtuen, että Verstappen ajaa mestaruuteen helpohkosti. Voihan päivityspakettien myötä tulla isojakin suorituskyvyn eroja, muutama keskeytys heilauttaa asetelmia suuresti ja kausi on pitkä ja yllätyksiä voi tulla.
No, ehkäpä näkisin Leclercin Perezin edellä sellaisella 4-5:1 suhdeluvulla, edellä ollut arvioni kärjistys ja huomion vuoksi tehty liioittelu. Mutta kyllä Perez on tehnyt aivan loistavaa työtä kakkoskuljettajana. Se mitä ei aiemmin olla oikein kuultu, kuultiin eilen kun Perez useaan kertaan totesi olevansa nopeampi kuin Max, pyysi ratasijoitusta tallilta, kommentoi ettei sijan antaminen Maxille ole reilua ”mutta se on ok”, ja kisan jälkeen kuittasi lyhyesti radioon ”talk to you later”. En usko että Perez lähtee taistelemaan asemastaan, mutta kyllä hänellä on myös potentiaali kisavauhdin ja tasaisuutensa ansiosta ottaa RedBullille jopa 1-2 kuljettajien pistetaulukossa.
Bottaksen suoritukset ja sijoitus parhaana sekä nopeimpana kolmen kärkitallin ulkopuolisena kuskina alkaa olla niin peruskauraa ettei se enää yllätä. Kahden pysähdyksen taktiikka ei ollut kisassa optimi, Bottaksella ei ollut enää mitään palaa puolustaa asemiaan kisan lopuksi.
Hamilton oli valmis pistämään pillit pussiin epäonnisen ensimmäisen kierroksen jälkeen. #stillwerise tuntuu kuljettajalla unohtuvan mutta niin sieltä vain Hamilton nousi gridiä sija kerrallaan ylöspäin. Tämä herra tarjoaa viikonlopusta toiseen tutusti sitä itseään. Ajotaidot eivät ole mihinkään tietenkään kadonneet, mutta onhan tuon motivaation pysyminen kasassa mestaruuskausien jälkeen varmasti haastavaa. Nouseminen mestaruusluvuissa ylöspäin on tällä hetkellä hyvin kaukainen haave. On aika eri asia voiton jälkeen kiittää tallia hyvästä työstä, mutta jos ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen on luovuttamassa kokonaan, täytyy sillä olla myös ilmoja tyhjentävä vaikutus hänen tallipuoliskonsa työskentelyyn. Toki tämä sitten puolestaan pumppaa Russellin puoliskoa ottamaan tallin ykköspaikka pysyvästi haltuun. Viimeinen kausi Lewikselle formuloissa?
Lopuksi katse eteenpäin: Kun puhutaan suosikkiradoista, Monaco vain tulee monella ensimmäisenä mieleen. Minusta tämä rata on aina tarjonnut ”väärän” kisakokemuksen koska hieman systemaattisen ajattelun fanina pidän sitä tylsintä mahdollista kisaa ”oikeana”. Silloin kun kärkitalli laskettelee hallitusti ja laskelmoiden voittoon, on formuloissa ollut hyvä päivä. Todennäköisyydet ja yllätykset, yllätyksien todennäköisyydet, näen noin filosofisessa mielessä f1-kisan kuin elämänä pienoiskoossa.
Lutterilaisen työmoraalin omaavan diplomi-insinöörin unelma Barcelona vaihtuu seuraavaksi sitten kisakalenterin ”tuhlaajapoikaan”, kun Monacon katurata tarjoaa jälleen lupauksia jotka perinteisesti jäävät lunastamatta. Kisassa ei ole odotusarvona oikein mitään ihmeempää. Paalulle ajanut voittaa, varsinkin näillä tämän vuoden hieman isommilla autoilla. Kisassa odotellaan pitkillä rengasstinteillä turva-autoepisodeja, tuurilla voi nousta montakin sijoitusta.
Mestaruustaistoa ajatellen Leclerc oli rallattelemassa voittoon hieman vahingossa. Tuulenpuuska tarttui Verstappenin Redbulliin ja mitä ilmeisimmin myös aiemmin Ferrarin Sainziin. Täytyi olla melkoinen tuulenpuuska kun kisan alkuvaiheen painava formula oli niin erilainen ajettava tuossa yksittäisessä mutkassa. Joka tapauksessa, Verstappenin hieman koominen drs-taistelu oman takasiipensä kanssa aiheutti ainakin ruutuaikaa Oraclen mainokselle sekä sen, ettei Verstappen tuntunut millään pääsevät Russelista ohi. Lopulta Leclercin Ferrarin voimayksikön hyytyminen merkitsi kisa-asetelmien muutosta, Redbull pystyi taktikoimaan kummatkin autonsa Russelin edelle ja ajoi kaksoisvoittoon vaivatta.
On selvää että Verstappen tuskin olisi ohittanut Leclerciä ajamalla, rikkinäisellä DRS-siivellään, ilman merkittävää rengasetua. Tällä kaudella kisoissa joissa molemmat ovat päässeet maaliin, on ollut juonikuvio jossa Verstappen seuraa Leclerciä muutaman sekunnin päässä, Leclercin renkaat kuluvat tässä vauhdissa nopeammin ja Verstappen pääsee paremman suoravauhdin myötä tekemään helpohkot ohitukset DRS-alueella. Avauskisassa ohitustaisto kääntyi Leclercin eduksi Verstappenin yrittäessä liian nopeata ratkaisua, muuten kisat ovat menneet Verstappenille.
On harmi, ettei eilen nähty herrojen kaksintaistelun kehittymistä juuri Barcelonassa. Tämä olisi asettanut askelmerkkejä myös loppukauden kisoihin. Nyt saamme elää jännityksessä, muuttuvatko voimasuhteet mihin suuntiin. Oma osansa tulee olemaan mersukuskeilla, jotka sopiviin väleihin ja tarpeeksi lähelle kärkeä päästessään vähentävät huomattavasti taktisia mahdollisuuksia hakea kärjen asetelmamuutoksia varikkotaktiikan ansiosta.
Minun mielestäni ei ole lainkaan väärin arvioida tulevaa kun sen tekee perustellen. Heitän tähän röyhkeän arvioni: loppukauden mestaruustaistelussa on jännitettävää enemmän sen suhteen, onko Leclerc toisenkaan Redbullin edellä? Minä näen aiemmin mainituista syistä johtuen, että Verstappen ajaa mestaruuteen helpohkosti. Voihan päivityspakettien myötä tulla isojakin suorituskyvyn eroja, muutama keskeytys heilauttaa asetelmia suuresti ja kausi on pitkä ja yllätyksiä voi tulla.
No, ehkäpä näkisin Leclercin Perezin edellä sellaisella 4-5:1 suhdeluvulla, edellä ollut arvioni kärjistys ja huomion vuoksi tehty liioittelu. Mutta kyllä Perez on tehnyt aivan loistavaa työtä kakkoskuljettajana. Se mitä ei aiemmin olla oikein kuultu, kuultiin eilen kun Perez useaan kertaan totesi olevansa nopeampi kuin Max, pyysi ratasijoitusta tallilta, kommentoi ettei sijan antaminen Maxille ole reilua ”mutta se on ok”, ja kisan jälkeen kuittasi lyhyesti radioon ”talk to you later”. En usko että Perez lähtee taistelemaan asemastaan, mutta kyllä hänellä on myös potentiaali kisavauhdin ja tasaisuutensa ansiosta ottaa RedBullille jopa 1-2 kuljettajien pistetaulukossa.
Bottaksen suoritukset ja sijoitus parhaana sekä nopeimpana kolmen kärkitallin ulkopuolisena kuskina alkaa olla niin peruskauraa ettei se enää yllätä. Kahden pysähdyksen taktiikka ei ollut kisassa optimi, Bottaksella ei ollut enää mitään palaa puolustaa asemiaan kisan lopuksi.
Hamilton oli valmis pistämään pillit pussiin epäonnisen ensimmäisen kierroksen jälkeen. #stillwerise tuntuu kuljettajalla unohtuvan mutta niin sieltä vain Hamilton nousi gridiä sija kerrallaan ylöspäin. Tämä herra tarjoaa viikonlopusta toiseen tutusti sitä itseään. Ajotaidot eivät ole mihinkään tietenkään kadonneet, mutta onhan tuon motivaation pysyminen kasassa mestaruuskausien jälkeen varmasti haastavaa. Nouseminen mestaruusluvuissa ylöspäin on tällä hetkellä hyvin kaukainen haave. On aika eri asia voiton jälkeen kiittää tallia hyvästä työstä, mutta jos ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen on luovuttamassa kokonaan, täytyy sillä olla myös ilmoja tyhjentävä vaikutus hänen tallipuoliskonsa työskentelyyn. Toki tämä sitten puolestaan pumppaa Russellin puoliskoa ottamaan tallin ykköspaikka pysyvästi haltuun. Viimeinen kausi Lewikselle formuloissa?
Lopuksi katse eteenpäin: Kun puhutaan suosikkiradoista, Monaco vain tulee monella ensimmäisenä mieleen. Minusta tämä rata on aina tarjonnut ”väärän” kisakokemuksen koska hieman systemaattisen ajattelun fanina pidän sitä tylsintä mahdollista kisaa ”oikeana”. Silloin kun kärkitalli laskettelee hallitusti ja laskelmoiden voittoon, on formuloissa ollut hyvä päivä. Todennäköisyydet ja yllätykset, yllätyksien todennäköisyydet, näen noin filosofisessa mielessä f1-kisan kuin elämänä pienoiskoossa.
Lutterilaisen työmoraalin omaavan diplomi-insinöörin unelma Barcelona vaihtuu seuraavaksi sitten kisakalenterin ”tuhlaajapoikaan”, kun Monacon katurata tarjoaa jälleen lupauksia jotka perinteisesti jäävät lunastamatta. Kisassa ei ole odotusarvona oikein mitään ihmeempää. Paalulle ajanut voittaa, varsinkin näillä tämän vuoden hieman isommilla autoilla. Kisassa odotellaan pitkillä rengasstinteillä turva-autoepisodeja, tuurilla voi nousta montakin sijoitusta.
Viimeksi muokattu: