Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 005
  • 1 681
Hienolla moottoriradalla ajettu viikonloppu tarjosi yksittäisten tapahtumien myötä jännittävää draamaa. Mersujen kisavauhti riitti Barcelonassa tällä hetkellä tekemään kisasta taas jännittävän, eivätkä kaksi kärkitallia päässeet ajamaan pelkästään toisiaan vastaan. Tämä on loppukauden kisoja ajatellen odotettu lisämauste, toivottavasti saavat vielä muutaman kymmenyksen vauhtia lisää. Kaikista herkullisinta olisi jos pääsisivät mukaan voittotaisteluun kaikkien ajaessa maaliin.

Mestaruustaistoa ajatellen Leclerc oli rallattelemassa voittoon hieman vahingossa. Tuulenpuuska tarttui Verstappenin Redbulliin ja mitä ilmeisimmin myös aiemmin Ferrarin Sainziin. Täytyi olla melkoinen tuulenpuuska kun kisan alkuvaiheen painava formula oli niin erilainen ajettava tuossa yksittäisessä mutkassa. Joka tapauksessa, Verstappenin hieman koominen drs-taistelu oman takasiipensä kanssa aiheutti ainakin ruutuaikaa Oraclen mainokselle sekä sen, ettei Verstappen tuntunut millään pääsevät Russelista ohi. Lopulta Leclercin Ferrarin voimayksikön hyytyminen merkitsi kisa-asetelmien muutosta, Redbull pystyi taktikoimaan kummatkin autonsa Russelin edelle ja ajoi kaksoisvoittoon vaivatta.

On selvää että Verstappen tuskin olisi ohittanut Leclerciä ajamalla, rikkinäisellä DRS-siivellään, ilman merkittävää rengasetua. Tällä kaudella kisoissa joissa molemmat ovat päässeet maaliin, on ollut juonikuvio jossa Verstappen seuraa Leclerciä muutaman sekunnin päässä, Leclercin renkaat kuluvat tässä vauhdissa nopeammin ja Verstappen pääsee paremman suoravauhdin myötä tekemään helpohkot ohitukset DRS-alueella. Avauskisassa ohitustaisto kääntyi Leclercin eduksi Verstappenin yrittäessä liian nopeata ratkaisua, muuten kisat ovat menneet Verstappenille.

On harmi, ettei eilen nähty herrojen kaksintaistelun kehittymistä juuri Barcelonassa. Tämä olisi asettanut askelmerkkejä myös loppukauden kisoihin. Nyt saamme elää jännityksessä, muuttuvatko voimasuhteet mihin suuntiin. Oma osansa tulee olemaan mersukuskeilla, jotka sopiviin väleihin ja tarpeeksi lähelle kärkeä päästessään vähentävät huomattavasti taktisia mahdollisuuksia hakea kärjen asetelmamuutoksia varikkotaktiikan ansiosta.

Minun mielestäni ei ole lainkaan väärin arvioida tulevaa kun sen tekee perustellen. Heitän tähän röyhkeän arvioni: loppukauden mestaruustaistelussa on jännitettävää enemmän sen suhteen, onko Leclerc toisenkaan Redbullin edellä? Minä näen aiemmin mainituista syistä johtuen, että Verstappen ajaa mestaruuteen helpohkosti. Voihan päivityspakettien myötä tulla isojakin suorituskyvyn eroja, muutama keskeytys heilauttaa asetelmia suuresti ja kausi on pitkä ja yllätyksiä voi tulla.

No, ehkäpä näkisin Leclercin Perezin edellä sellaisella 4-5:1 suhdeluvulla, edellä ollut arvioni kärjistys ja huomion vuoksi tehty liioittelu. Mutta kyllä Perez on tehnyt aivan loistavaa työtä kakkoskuljettajana. Se mitä ei aiemmin olla oikein kuultu, kuultiin eilen kun Perez useaan kertaan totesi olevansa nopeampi kuin Max, pyysi ratasijoitusta tallilta, kommentoi ettei sijan antaminen Maxille ole reilua ”mutta se on ok”, ja kisan jälkeen kuittasi lyhyesti radioon ”talk to you later”. En usko että Perez lähtee taistelemaan asemastaan, mutta kyllä hänellä on myös potentiaali kisavauhdin ja tasaisuutensa ansiosta ottaa RedBullille jopa 1-2 kuljettajien pistetaulukossa.


Bottaksen suoritukset ja sijoitus parhaana sekä nopeimpana kolmen kärkitallin ulkopuolisena kuskina alkaa olla niin peruskauraa ettei se enää yllätä. Kahden pysähdyksen taktiikka ei ollut kisassa optimi, Bottaksella ei ollut enää mitään palaa puolustaa asemiaan kisan lopuksi.

Hamilton oli valmis pistämään pillit pussiin epäonnisen ensimmäisen kierroksen jälkeen. #stillwerise tuntuu kuljettajalla unohtuvan mutta niin sieltä vain Hamilton nousi gridiä sija kerrallaan ylöspäin. Tämä herra tarjoaa viikonlopusta toiseen tutusti sitä itseään. Ajotaidot eivät ole mihinkään tietenkään kadonneet, mutta onhan tuon motivaation pysyminen kasassa mestaruuskausien jälkeen varmasti haastavaa. Nouseminen mestaruusluvuissa ylöspäin on tällä hetkellä hyvin kaukainen haave. On aika eri asia voiton jälkeen kiittää tallia hyvästä työstä, mutta jos ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen on luovuttamassa kokonaan, täytyy sillä olla myös ilmoja tyhjentävä vaikutus hänen tallipuoliskonsa työskentelyyn. Toki tämä sitten puolestaan pumppaa Russellin puoliskoa ottamaan tallin ykköspaikka pysyvästi haltuun. Viimeinen kausi Lewikselle formuloissa?


Lopuksi katse eteenpäin: Kun puhutaan suosikkiradoista, Monaco vain tulee monella ensimmäisenä mieleen. Minusta tämä rata on aina tarjonnut ”väärän” kisakokemuksen koska hieman systemaattisen ajattelun fanina pidän sitä tylsintä mahdollista kisaa ”oikeana”. Silloin kun kärkitalli laskettelee hallitusti ja laskelmoiden voittoon, on formuloissa ollut hyvä päivä. Todennäköisyydet ja yllätykset, yllätyksien todennäköisyydet, näen noin filosofisessa mielessä f1-kisan kuin elämänä pienoiskoossa.

Lutterilaisen työmoraalin omaavan diplomi-insinöörin unelma Barcelona vaihtuu seuraavaksi sitten kisakalenterin ”tuhlaajapoikaan”, kun Monacon katurata tarjoaa jälleen lupauksia jotka perinteisesti jäävät lunastamatta. Kisassa ei ole odotusarvona oikein mitään ihmeempää. Paalulle ajanut voittaa, varsinkin näillä tämän vuoden hieman isommilla autoilla. Kisassa odotellaan pitkillä rengasstinteillä turva-autoepisodeja, tuurilla voi nousta montakin sijoitusta.
 
Viimeksi muokattu:

EinoJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan, Chicago Blackhawks, ALBA Berlin
Ferrari. Voittoon kykenevä ja,mestaruudesta haastava auto 96-08
6 kuljettajien mestaruutta, 8 valmistajien mestaruutta. 5 kuljettajien kakkossijaa, 4 valmistajien kakkossijaa.
Kyseenalaistan itse tämän. 96 voitot olivat ainoastaan Schumacherin mestarillisuutta, auto ei mestaruudesta haastava. 05 taas ei mitään mestaruusmahdollisuuksia, ainoa voitto indyn floppikisasta.
Toki tämä Mersun tilannekin vaatii aika paljon, jotta voi laskea voittoon kykeneväksi sekä mestaruudesta ajavaksi. Talli on selkeästi kehittynyt ja lähestyy Red Bullin ja Ferrarin vauhtia, mutta mestaruuskamppailuun Mersu alkaisi vaatia jo selkeästi paremman auton kuin muut, etenkin Leclerc ja Verstappen kun ovat sen tason rattimiehiä. Toki niin on Russell ja Hamilton, se nähtiin myös eilen. Henkilökohtaisesti toivon kolmen tallin mestaruuskamppailua
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Toi Danny Ric on kyllä aivan yössä. Mitenköhän enää kääntää uransa kurssin. Ei onnistu yhtään mikään.
Eikös huhuja ole ollut että siirtyisi jenkkisarjoihin kauden päätteeksi?

Mäkillä olisi kyllä hyvä tilaisuus koittaa vaihtaa Aussi nuorempaan ja erittäin potentiaaliseen kaveriin, ellei Rellu/Alpine pysty hänelle ensi kaudeksi lupaamaan ajopaikkaa
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kyseenalaistan itse tämän. 96 voitot olivat ainoastaan Schumacherin mestarillisuutta, auto ei mestaruudesta haastava. 05 taas ei mitään mestaruusmahdollisuuksia, ainoa voitto indyn floppikisasta.
Toki tämä Mersun tilannekin vaatii aika paljon, jotta voi laskea voittoon kykeneväksi sekä mestaruudesta ajavaksi. Talli on selkeästi kehittynyt ja lähestyy Red Bullin ja Ferrarin vauhtia, mutta mestaruuskamppailuun Mersu alkaisi vaatia jo selkeästi paremman auton kuin muut, etenkin Leclerc ja Verstappen kun ovat sen tason rattimiehiä. Toki niin on Russell ja Hamilton, se nähtiin myös eilen. Henkilökohtaisesti toivon kolmen tallin mestaruuskamppailua
96 oli ainoa tiimi joka pysty laittamaan Williamsille kampoihin edes näön vuoksi. Oli se sitte Schumin hyvyyttä tai ei.
2005 pistäisin enemmän Bridgestoben renkaiden piikkiin kuin itse auton. 2005 oli muutenkin helvetin typerä kausu renkaanvaihdon kieltämisen takia.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Toi Danny Ric on kyllä aivan yössä. Mitenköhän enää kääntää uransa kurssin. Ei onnistu yhtään mikään.
Jos/kun Vettel lopettaa, Astonilla saattaisi olla paikka ihan kelpokorvauksella. Lawrence Stroll tarvitsee projektilleen ison profiilin kuljettajan ja sellainen Ricciardo ainakin markkinoinnillisesti edelleen on. Mutta haluaako Ricciardo tuohon sirkukseen, se onkin toinen kysymys.

McLarenilta jatkoa ei varmasti tule, saman ja paremmankin tuloksen saa huomattavasti halvemmalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Bottas missasi taas teknisten vikojen takia ainakin ensimmäiset Monacon harjoitukset.

Mielestäni korostaa vielä tämän kauden aika-ajojen ja kisasuoritusten arvoa, että tuntuu lähes joka viikonloppu jäävän joku sessio vajaaksi tai lähes kokonaan ajamatta ja silti onnistuu niinkin hyvin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tummia pilviä leijuu Monacon yllä, jospa kerrankin nähtäisiin sadekisa eikä niin että alkaa sade 5 minuuttia kisan jälkeen? kuivassa kelissä ei paljon yllätyksiä nähdä ja kärkikuski määrittää vauhdin
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Paska kisa ja rata.

- Startti siirretään pienen sateen ropinan vuoksi, jotta tiimit ehtivät reagoimaan. Miksi ihmeessä pitää antaa mitään ylimääräistä reagointiaikaa? Varikolla voi käydä jos renkaat täytyy vaihtaa.
- Ei starttia gridiltä.
- Ei gridi starttia punaisten jälkeen, mikä olisi ainoa tapa päästä Monacossa ohitse kuivalla.
- Maxin päivänselvästä rikkeestä ei saada annettua rangaistusta tunnin aikana.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
- Maxin päivänselvästä rikkeestä ei saada annettua rangaistusta tunnin aikana.
Vaikka en ole Maxin puolella ollut koskaan, niin tästä on aika turha jauhaa. Tuomaristo on usein ennenkin antanut pienten juttujen mennä läpi, jos keli on huono. Maxinkin tapauksessa se pieni viivan ylitys näytti johtuvan pitkälti liukkaasta kelistä.

Tylsä kisa, mutta Monacon kisaksi ihan siedettävä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
- Startti siirretään pienen sateen ropinan vuoksi, jotta tiimit ehtivät reagoimaan. Miksi ihmeessä pitää antaa mitään ylimääräistä reagointiaikaa? Varikolla voi käydä jos renkaat täytyy vaihtaa.
Ihan tosissasi kysyt tätä sen jälkeen, kun näki millainen sade iski radalle suunniteltun startin aikoihin? Kyllä niitä romuralleja pitkin Suomea järjestetään, jos sellainen kiinnostaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Vaikka en ole Maxin puolella ollut koskaan, niin tästä on aika turha jauhaa. Tuomaristo on usein ennenkin antanut pienten juttujen mennä läpi, jos keli on huono. Maxinkin tapauksessa se pieni viivan ylitys näytti johtuvan pitkälti liukkaasta kelistä.

Tylsä kisa, mutta Monacon kisaksi ihan siedettävä.
Niin lukeeko sääntökirjassa, että jos keli on huono niin rikkeet painetaan villaisella? Jos lukee niin eipä siinä sitten mitään. En nimittäin tiedä

Ihan tosissasi kysyt tätä sen jälkeen, kun näki millainen sade iski radalle suunniteltun startin aikoihin? Kyllä niitä romuralleja pitkin Suomea järjestetään, jos sellainen kiinnostaa.
Ei tuo poista sitä faktaa, että keli oli ajamisen kannalta suotava startin hetkellä. Söi kaiken yllätyksellisyyden pois kun kisaa ei saatu startattua ajoissa.
Myös Heikki ja moni muu sanoi, että kilpailu oltaisiin voitu aloittaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
No ei varmasti sanota noin sääntökirjassa, mutta tuomaristolle jätetään tulkintavaraa lähes kaikessa.
Harmi ettei sitä tulkinnanvaraa voida aina sitten käyttää vaan hylätään kuskeja ties kuinka pienistä rikkeistä, kuten siitä että bensaa on milligramma liian vähän kisan jälkeen jne.
Tuntuu vaihtelevan tämä tulkinnanvarankin käyttö.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harmi ettei sitä tulkinnanvaraa voida aina sitten käyttää vaan hylätään kuskeja ties kuinka pienistä rikkeistä, kuten siitä että bensaa on milligramma liian vähän kisan jälkeen jne.
Tuntuu vaihtelevan tämä tulkinnanvarankin käyttö.
Tietyissä sääntökohdissa ei ole tulkinnanvaraa. Siksi sanoinkin, että sitä jätetään lähes kaikessa, mutta ei kaikessa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ei tuo poista sitä faktaa, että keli oli ajamisen kannalta suotava startin hetkellä. Söi kaiken yllätyksellisyyden pois kun kisaa ei saatu startattua ajoissa.
Myös Heikki ja moni muu sanoi, että kilpailu oltaisiin voitu aloittaa.
Jep, olisihan siinä ollut yllätystä kerrakseen, kun kaikki autot olisivat jääneet radan varteen pian startin jälkeen.

Aika harvoin tällaista tilannetta on tullut vastaan, että noin rankka sade tulee puskista about jokaiselle kuka tuolla varikolla vaikuttaa. Näin ollen en itsekään viitsi kritisoida kilpailujohtoa, joka ajattelee asioita onneksi turvallisuus edellä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Bison King
Jep, olisihan siinä ollut yllätystä kerrakseen, kun kaikki autot olisivat jääneet radan varteen pian startin jälkeen.

Aika harvoin tällaista tilannetta on tullut vastaan, että noin rankka sade tulee puskista about jokaiselle kuka tuolla varikolla vaikuttaa. Näin ollen en itsekään viitsi kritisoida kilpailujohtoa, joka ajattelee asioita onneksi turvallisuus edellä.
Näin. Siellä ajoi tuntia myöhemmin pari autoa seiniä pitkin kun ajettiin vielä turva-auton takana. En uskalla edes kuvitella millaista jälkeä olisi tullut jos olisi tuo sade alkanut muutaman kierroksen jälkeen yllättäen
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Siis jäikö tuo Verstappenin keltaisen viivan ylitys varikolta tultaessa oikeasti rankaisematta? Siinähän saattoi ratketa kisan kolmospaikka. Verstappen ehti juuri ja juuri takaisin varikolta Leclercin eteen ja kuvasta vielä näkyy, kun katselee peileistä ja kääntelee päätään. Ja isommasta kuvasta näkyy, että Leclerc on aivan kiinni takaluukussa.

Jos sääntö sanoo, ettei viivaa saa ylittää, niin eihän sitä viivaa saa silloin rangaistuksetta ylittää. Monacossa tuolla viivalla kaiketi on myös iso merkitys, kun tilaa on muutenkin vähän. Joillain toisella radalla tuo ei välttämättä niin iso asia olisi.

Onko Ferrarikin niin sekaisin, etteivät raportoineet tuosta tuomaristolle? Jokainen piste voi olla loppukaudesta äärimmäisen tärkeä, joten ihmettelen, jos näin on.

Kummallinen laji, kun sääntökirja näyttää olevan jatkuvasti hukassa tai sitten sitä voidaan tulkita ns. avoimesti. Tai sitten tuomaristo ihan yksinkertaisesti nukkui tuossa tilanteessa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilman espanjan tallimääräyksiä Perez todennäköisesti johtaisi sarjaa. On ajanut kyllä todella hyvin.
Tämä on kyllä kova fakta. Paska tilanne myös RB:n kannalta, kun ei voi antaa ajaa mestaruudesta, koska syö muuten Maxin pojoja pois ja Ferrarilla Leclerc selkeä ykkönen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilman espanjan tallimääräyksiä Perez todennäköisesti johtaisi sarjaa. On ajanut kyllä todella hyvin.
En kyllä ymmärrä jatkuvaa valittamista RB:n tallimääräyksestä Espanjassa. Eihän Perez olisi pystynyt siellä haastamaan Verstappenia voitosta, ja tällainen helpon ohituksen antaminen kun ollaan eri taktiikoilla liikkeellä on täysin normaalia ja järkevääkin tallin tuloksen maksimoimiseksi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
En kyllä ymmärrä jatkuvaa valittamista RB:n tallimääräyksestä Espanjassa. Eihän Perez olisi pystynyt siellä haastamaan Verstappenia voitosta, ja tällainen helpon ohituksen antaminen kun ollaan eri taktiikoilla liikkeellä on täysin normaalia ja järkevääkin tallin tuloksen maksimoimiseksi.
Joo, sen takia kirjoitinkin että ilman tallimääräyksiä. Perezin ei annettu ohittaa Verstappenia, kun tämä oli jumissa viallisen DRS n kanssa Russelin perässä. Perez meni heti Russelin ohi kun tuli tilaisuus. Jos RB ei olisi kisan alkuvaiheessa tehnyt ensimmäistä määräystä olisi Perez karannut kauas Verstappenista sillä aikaa kun Max oli Russellin perässä.

Enkä siitä sen enempää valita. Kunhan vain totesin tilanteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös