Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 003
  • 1 681

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Tyhmä kyselee lisää: Onko tämä ensimmäinen kerta, kun mittauspisteet ovat suorien alussa eikä edeltävien mutkien alussa? En ainakaan muista, että näin olisi koskaan aiemmin ollut. Toki hyvä juttu siinä mielessä, että verstappenmaiset peippailut loppuu, kun sekä ohitettavan että ohittajan on pakko tulla mittauspisteelle kaasu pohjassa.
Ainakin Azerbaidzhanissa lähtösuoran DRS-alueella mittauspiste on samalla suoralla. Toki Azerissa lähtösuora on alyttömän pitkä. Tai siis kaasu pohjassa ajettava osa, kun se lähtösuora ei täysin suora ole.
 

Rinkside

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Hamiltonin ja Vettelin koru- ja bokserimeemeilyt FIAn uusia näkemyksiä kohtaan olleet hyvää settiä. En tiedä miten esim. korvakorut vaikuttavat autosta pelastautumiseen, ehkä FIAlla tiedetään jotain mitä muut ei tiedä :D
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Hamiltonin ja Vettelin koru- ja bokserimeemeilyt FIAn uusia näkemyksiä kohtaan olleet hyvää settiä. En tiedä miten esim. korvakorut vaikuttavat autosta pelastautumiseen, ehkä FIAlla tiedetään jotain mitä muut ei tiedä :D

Tulipaloissa voivat kyllä lisätä riskiä. Sitten tietysti sellainen tilanne, että kuljettaja joutuu magneettikuvauksiin jonkun onnettomuuden jälkeen voi tuottaa ongelmia.
 

Rinkside

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Tulipaloissa voivat kyllä lisätä riskiä. Sitten tietysti sellainen tilanne, että kuljettaja joutuu magneettikuvauksiin jonkun onnettomuuden jälkeen voi tuottaa ongelmia.
MRI-kuvauksissa ei yleensä ole ongelmaa mikäli korut ovat ei-rautametallisia, useimmat kalliimmat korut kuuluvat tähän ryhmään.

Huvittavaa tässä on se, että nyt on yhtäkkiä keksitty, että korut saattavat tuottaa ongelmia. Huolimatta siitä, että niitä on käytetty kuljettajien toimesta vaikka kuinka kauan. Kuskit varmasti tiedostavat nämä mahdolliset ongelmat jos niitä on ja osaavat itse sen mukaan tehdä päätökset korujen käytöstä. Olen sen kannalla, että tällaisesta henkilökohtaisesta asiasta saisi jokainen itse tehdä päätöksen ilman ulkopuolista linjausta.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Karjala-lippistä kiristäen totean, että Valtteri todella on maailman kärkikuskeja. Jos Mersulla olisi auto rakennettu Valen tarpeisiin, niin olisi hamiltonmaiseen tyyliin napsinut pari maailmanmestaruutta. Sille nyt ei voinut mitään, että tallikaverina oli maailman paras kuski ja hänellehän se auto tietysti rakennetaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kylläpä tulee hyvä fiilis noista Valtterin suorituksista!

Nytkin huikeasti heti viides kahden kärkitallin perässä ja takana muuan Hamilton muunmuassa.
Bottas ajoi vielä seinään ykköstreenien puolessa välissä ja jäi kakkostreenit kokonaan ajamattakin sen takia, niin se oikein korostaa tuota suoritusta, kun uudella radalla vielä ajetaan.

Nyt vain sopisi toivoa, että startti onnistuu ja pitää ainakin sijoituksensa. Sieltähän saattaisi hyvällä päivällä ja tähtien osuessa kohdalle podiumkin kolkutella avoinna.

Onhan tuota Valtterin menoa nyt paljon kivempi seurata. Ei ole kärkitallin paineita ja jokainen tälläinen suoritus on positiivinen kokemus, vaikkei se Alfa Romeo mikään huono auto selvästi olekaan. Ennemmin näitä katselee, kuin niitä kolmossijoja kisoissa tallikaverin viedessä voiton puolella minuutilla jne.
Näkee myös Valtterista että latu maistuu. Onhan se nyt varmaan aika eri asia Alfa Romeolla hyville sijoille suhteellisesti ilman paineita, kuin se, että joudut Mersulla yliyrittämään, jotta pystyisit edes jotenkin haastamaan GOATin.
Ja ei sovi vähätellä sitäkään, että Alfalla on taskussa heti monivuotinen sopimus, kun Mersulla ne oli aina niitä vuoden sopimuksia, eli koko ajan sai takaraivossa miettiä sitä jatkosoppariakin.
 

Fordél

Jäsen
Kun suomalaisille ei riittänyt se, että Bottas ajoi huippuautolla Mersuaikaan tasaisesti palkintopallisijoja vaan se oli lähinnä vain auton hyvyyttä niin riittäisivätkö nyt nämä näytöt Alfan ratissa siihen, että voisimme yhdessä tuumin todeta Bottaksen olevan hyvä formulakuski? Ei maailman paras, mutta hyvä kuski, joka ainaisen scheissen sijaan ansaitsisi arvostusta. Ei tämän tason kuskeja kasva puissa.
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Koskas Sauberilla ollaan oltu viimeksi vitosruudussa, tai korkeammalla? Alfan paras aika-ajo tää nyt ulkomuistista taitaa ainakin olla.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Alfan nimen alla tämä oli tosiaan paras aika-ajotulos.
Kimi veti myös vitosruutuun Saksassa 2019. Vaikka Leclerc ajoi kovan debyyttikauden 2018, niin muistaakseni ei koskaan startannut sentään vitosruudusta.

Eiköhän Bottas tule tuon ennätyksen ottamaan omiin nimiinsä tällä kaudella, sen verran vakuuttavaa tekemistä ollut tähän asti.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mersulle hannuhanhet turva-auton muodossa ja Russelille ilmainen pysähdys. Bottaksella sen jälkeen kokolailla tekemätön paikka pitää Mersut takana muutenkin, mutta sitten moka ja molemmat kertalaakista ohi… Aika tylsä on tuo Miamin rata!
 
Kuljettajien mestaruus tulee olemaan Verstappenille jos ei läpiajelu, vähintään helppo kuitenkin. Ferrari saattaa olla jopa nopeampi yhden kierroksen aikana, mutta Red Bullin etu suoranopeudessa käytännössä tarkoittaa sitä että Verstappen ohittaa Leclercin kaikissa niissä kisoissa joissa on pitkä suora DRS-alueella ja sen jälkeen mutkayhdistelmä jossa sijoituksen menettäminen vaatii isomman virheen. Leclerc oli eilisessä kisassa mutkaosuuksilla nopeampi, mutta kun olisi pitänyt päästä ohi, ei auton nopeus riittänyt ohitukseen DRS:n avullakaan.

Kärjen osalta ja kisan aikana nähtiin muutenkin aika vähän. Kisa oli monen kuljettajan mukaan vaikea oppia, ja tuntuu että moni kuljettaja piti mielessään vanhan f1-lainalaisuuden: jotta voi päästä maaliin hyvällä sijoituksella, täytyy ensiksi päästä maaliin. Kisassa lähinnä odotettiin kolarien myötä tulevia turva-autoepisodeja, renkaat kestivätkin odotettua paremmin, DRS-juna piti kuljettajat lähinnä letkassa, ohittaminen ilman merkittävää eroa renkaissa oli vaikeaa, summa summarum asetelmat pysyivät paikallaan.

Se yksi turva-auto sitten sähköistikin muuten staattiset asetelmat. Perezille ja Russellille se oli kuin syöttö lapaan. Perezillä sensorivian myötä tehovajetta 20kilowattia, joten ei kuitenkaan päässyt haastamaan Sainzia. Russell puolestaan ohitti Hamiltonin helposti.

Bottaksen viikonloppu vuoristorataa. Aika-ajossakin oma tallikuski olisi ilman ruuhkaa voinut hyvin jättää Bottaksen Q3-osioon. No eipä se Alfalla taida kovin paljoa harmittaa kun koko loppuviikonlopun ajan aina 10 kierrosta ennen maalia Bottas oli koko gridin viidenneksi nopein kuljettaja. Uskomattoman hienoa ja näin sen kokee varmasti myös Bottas itse. Ennen turva-auton poistumista olin varma että Russell tulee painamaan ohi medium-renkailla, mutta Hamiltonin olisin uskonut pysyvän takana muutaman kierroksen vanhemmilla hardeilla. Harmi että Bottas teki ajovirheen, oli ajaa seinään ja samalla ovenavauksella molemmat mersut ohi. Jäi tällä kertaa näkemättä Bottas vs. Mercedekset taistelu, joka kuitenkin on yksi tämän kauden mielenkiintoisimmista ja parhaista asetelmista.

F1 ja Amerikan valloitus etenee. Tähän viikonloppuun oli panostettu valtavasti rahaa markkinointimielessä ja hypeä tuntui ainakin varikkosuoralla olevan. Uusia kisoja ja kyllähän nuo kisat osataan rakentaa nyt alueille jotka näyttävät televisiokuvissakin houkuttelevilta matkakohteilta vaikka urheilulomalle. Amerikkalaisyleisölle oli tarjota usean jenkkitähden haastattelussa toistunut ”my brother Lewis”, mutta entä muuta? Formulat tarjoaa varsinkin televisiokokemuksena perehtymättömälle aika vähän tapahtumia, amerikkalaiset ovat omiin sarjoihinsa luoneet loputtomia ohitussarjoja ja/tai monella muulla tavoin kisa-asetelmat uusiksi sekoittavia autoluokkia. Näissä riittää minun kaltaiselleni perehtymättömälle niin paljon tapahtumia etten pysy enää perässä. Kärjistää voisi ehkä näin, että F1 on vähän kuin socceria, esim. Nascar puolestaan footballia.

En vain sitten tiedä miten tuo todellinen Amerikan rahahanoihin kiinni pääseminen etenisi formuloiden kannalta. Se kai vaatisi todellisen ykköskuljettajan joka ajaisi maailmanmestaruudesta? Valmistajapuolelta Fordin tekemään mestarimoottorin? Amerikalla on vaan niin vahva omien kilpasarjojensa perinne, ettei formuloihin liene kovin paljon vetoa kuljettajapuolella, myös valmistajat saavat enemmän ja halvemmalla näkyvyyttä omissa nykyluokissaan. Ja minun täytyy myöntää etten edes tiennyt Haasin olevan täysiverinen amerikkalaistalli, kun viimekin vuonna auton värityksistä tuli mieleen lähinnä ostomainoksena toteutettu venäjän lippu taas kerran törmäilemässä muihin.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos en jotenkin väärin muista, niin kauden alkaessa puhuttiin siitä, ettei FIA enää kerro kuljettajille että heidän pitää päästää joku ohitseen, mikäli tekee sääntöjenvastaisen ohituksen. Nyt Mersulle kuitenkin näin kerrottiin, kun Hamiltonin ohittaessaan Russell hyötyi ajamalla ratarajojen ulkopuolelle ja hänen täytyi päästää Lewis takaisin edelle. Ei toisaalta yllätä mikäli säännöt muuttuu kesken kisan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos en jotenkin väärin muista, niin kauden alkaessa puhuttiin siitä, ettei FIA enää kerro kuljettajille että heidän pitää päästää joku ohitseen, mikäli tekee sääntöjenvastaisen ohituksen. Nyt Mersulle kuitenkin näin kerrottiin, kun Hamiltonin ohittaessaan Russell hyötyi ajamalla ratarajojen ulkopuolelle ja hänen täytyi päästää Lewis takaisin edelle. Ei toisaalta yllätä mikäli säännöt muuttuu kesken kisan.
Mitä siinä muuten tapahtui? Russel päästi Hamiltonin ohitse, mutta Hamilton päästi takaisin?
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Harmillinen lipsautus Valtterilta, mutta kokonaisuutena hieno viikonloppu, jälleen. Vitossija ja Mersujen nöyryytys olisi ollut 10+ suoritus.

Pakko yhä edelleen hämmästellä miten sekoperse päätyy aina kärkikahinoihin driver of the dayssa. Joo, latinot tykittää ääniä kotiinpäin, mutta silti. Nytkin sai uusilla renkailla aikaan pelkästään yhden järkyttävän kamikazesyöksyn, mutta ei mitään muuta. Bottas olisi manattu alimpaan helvettiin jos olisi tuhnuillut samalla tavalla mersuvuosinaan samassa tilanteessa, mutta seko se on tosi kova kun tykittää nelossijoja ja jää minuutin tallikaverilleen jos ei tule turva-autoa. Mut kun se on ihan hyvä välillä olemaan tulppana Ferrareille kun se on se meksikon puolustusministeri kato.

Jos Bottas olisi latino tai britti, niin kaverihan olisi kaikkien lemppari kun veti Pereziäkin paremmin huipputallissa ollessaan :-D
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä siinä muuten tapahtui? Russel päästi Hamiltonin ohitse, mutta Hamilton päästi takaisin?
Russell päästi Hamiltonin ohi, mutta ohitti Hamiltonin uudelleen hetken päästä. Hamilton ei varsinaisesti päästänyt Russellia siinä ohi, mutta ei myöskään yrittänyt turhaan taistella vastaan, kun rengasetu oli niin valtava.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Jos Bottas olisi latino tai britti, niin kaverihan olisi kaikkien lemppari kun veti Pereziäkin paremmin huipputallissa ollessaan :-D
Rubens Barrichello on erinomainen vertaus Bottakseen. Eikös Rubinhokin ollut ihan kohtalaisen suosittu kuski vaikka rooli huipputallissa oli selvä kakkoskuski.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rubens Barrichello on erinomainen vertaus Bottakseen. Eikös Rubinhokin ollut ihan kohtalaisen suosittu kuski vaikka rooli huipputallissa oli selvä kakkoskuski.
Ja nyt kuten ennen Mersu-pestiään teki Williamsilla, osoittaa oikeasti olevansa kategoriaa Best of the rest.

Aivan mahtavaa Bottakselle, siirto teki silminnähden ja hänen omine sanoinensa mullistavan vapauttavan eron elämäänsä ja fiilikseen, taisi sanoa että maailmaan tuli yhtäkkiä lisää happea. Nyt vielä kun auto kulkee välillä jopa paremmin mitä Mersulla tällä hetkellä niin varmasti aivan huikean hieno olo nyt Bottaksella painella menemään tuolla kisaa nimenomaan Hamiltonia ja Russelliakin vastaan.

Ei mitään vikaa tuossa missä nyt ajelee varsinkin jos henkisetkin paineet ja tilat sitä myötä ovat paremmalla mallilla kuin huipulla kamppaillessaan varsinkin Hamiltonin puristuksessa, mutta tuossahan on tilanteen sattuessa ainekset vielä uralla vaikka minkälaisiin jatkopesteihin ihan huipputalleissakin. Toki hiljalleen ikää kertyy ja paikkoja on aina hyvin rajallisesti, mutta jos siellä joku ihme sattumus käy penkkiruletissa niin vaikka nyt sitten boksin ulkopuolelta joku perezmäinen siirto Red Bullille, samanlaista varmaa työtä tuottaisi mitä Mersulla ja kaikki tietävät että ns. tehtaan takuu olisi ja Bottas kyllä toimittaa.

Onhan se kunnioitettava ja herättävä lista, että oliko joku kaikkien aikojen podium-lista joka aamulla tuli vastaan, niin siellähän on top-kympissä Bottas huikealla olikohan 63 podiumillaan.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Tuossahan on ainekset vielä uralla vaikka minkälaisiin jatkopesteihin ihan huipputalleissa, toki ikää kertyy ja paikkoja on rajallisesti mutta jos joku ihme sattumus käy penkkiruletissa niin vaikka nyt sitten boksin ulkopuolelta joku perezmäinen siirto Red Bullille, kaikki tietävät että ns. tehtaan takuu olisi ja Bottas kyllä toimittaa.
Jos Bottas vielä joskus pääsee johonkin isoon tai isohkoon talliin niin tavallaan toivoisi että siellä ei ole toisena kuskina sellaista absoluuttista huippua. Eli tässä tapauksessa Red Bullin ja Verstappenin voisi laskea pois ja samoin Ferrarin ja Leclercin. Ei nyt siis muuten, mutta Bottaksen kohdalla uskon että miestä söisi kuitenkin henkisesti se vertaus siihen tallikaveriin joka on kuitenkin sarjan parhaita kuskeja.

Jos McLaren tuosta vielä joskus heräilee entistä parempaan loistoon, niin siitä iskun paikka Bottakselle ja McLarenille oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa...
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eipä tapahtunut ensimmäisessä Miamin GP:ssä sitten kovin paljoa, vaikka loppuun saatiin jotain sähinää turva-auton myötä. Seuraavaksi sitten Espanja ja Monaco jotka eivät perinteisesti myöskään ole mitään viihdyttävimpiä kisoja.

Verstappen sai taas kaulaa vähän pienemmäksi ja kyllähän tässä kunnon mestaruustaistelu on taas viritteillä. Red Bull ollut päivitysten myötä viimeiset pari viikonloppua edellä, Ferrari vissiin tuo päivityksiä Espanjaan niin saa nähdä tuleeko silloin kunnon vastaisku. Molempien Fefe-kuskien kotikisat muuten tuossa peräkkäin taas, Leclercillä ainakin varmasti hampaankolossa viime vuodesta.

Bottaksen suoritukset ovat kyllä hieno asia, mahtavan auton on Alfa Romeo saanut rakennettua ja hienoa tulosta Bottas sillä tuo. Harmi tuo lipsautus ennen kaikkea siksi että olisi ollut kiva nähdä kunnon Bottas-Hamilton-Russell väännöt. Russell pääsi taktisen valinnan ja pienen onnen avittamana taas Hamiltonin edelle, mielestäni ihan hyvä että sielläkin tunnelma vähän kiristyy. Olen kyllä aivan varma että jollain ilveellä se Hamiltonin voitto vielä tällä kaudella nähdään. Vaikka kiva että Mersu on kerrankin mestaruustaistosta ulkona niin tykkäisin kyllä että olisivat kolmantena autona edes vähän hämmentämässä tuota kärkitaistoa.

Alonson tilanne on muuten paperilla aika brutaali, Ocon johtaa pisteissä 24-2. Todellisuudessa toki tilanne ei noin raju ole ollut, Alonsolla ollut teknistä murhetta ja taktista virhettä mutta kyllä eilinen oli häneltä heikko suoritus. Hänhän sai kolaroinnista ja oikomisesta kaksi rangaistusta jotka tiputtivat hänet pisteiltä. Saa nähdä miten kausi hänen kohdallaan etenee, kuitenkin ikää on jo yli 40 ja siinä kohtaa alkaa jo biologiakin tulemaan pikkuhiljaa vastaan eikä parasta terää enää löydy, niin kuin Schumin kohdalla muistetaan Mersu-ajoilta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alonson tilanne on muuten paperilla aika brutaali, Ocon johtaa pisteissä 24-2. Todellisuudessa toki tilanne ei noin raju ole ollut, Alonsolla ollut teknistä murhetta ja taktista virhettä mutta kyllä eilinen oli häneltä heikko suoritus. Hänhän sai kolaroinnista ja oikomisesta kaksi rangaistusta jotka tiputtivat hänet pisteiltä. Saa nähdä miten kausi hänen kohdallaan etenee
Tämä on jännä juttu kun mutulla jäänyt mieleen Alonsosta tällä kaudella, että ihan ok aika-ajoissa, usein Q3.ssa mukana, nousee aina lähdössä, kisan aikana tulee ohituksia ja on tavallaan meno päällä koko ajan. Sitten lopputuloksissa Ocon on lentäny tutkan alla jostain takarivistä tai varikolta yhdellä stopilla pisteille.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilistä kisaa kutsutaan tylsäksi mutta kyllähän siellä oli pitkät pätkät kisailua siinä koostumustaan jonkun verran vaihdelleessa junassa jossa eri vaiheissa oli mukana Alonso, Vettel, Stroll, KMag, Schumi jr. ja Norris. Ei se ohitusten määrä suurta ollut mutta kyllä kuitenkin tapahtui. Kärjessä tämä ei toki ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös