Kuljettajien mestaruus tulee olemaan Verstappenille jos ei läpiajelu, vähintään helppo kuitenkin. Ferrari saattaa olla jopa nopeampi yhden kierroksen aikana, mutta Red Bullin etu suoranopeudessa käytännössä tarkoittaa sitä että Verstappen ohittaa Leclercin kaikissa niissä kisoissa joissa on pitkä suora DRS-alueella ja sen jälkeen mutkayhdistelmä jossa sijoituksen menettäminen vaatii isomman virheen. Leclerc oli eilisessä kisassa mutkaosuuksilla nopeampi, mutta kun olisi pitänyt päästä ohi, ei auton nopeus riittänyt ohitukseen DRS:n avullakaan.
Kärjen osalta ja kisan aikana nähtiin muutenkin aika vähän. Kisa oli monen kuljettajan mukaan vaikea oppia, ja tuntuu että moni kuljettaja piti mielessään vanhan f1-lainalaisuuden: jotta voi päästä maaliin hyvällä sijoituksella, täytyy ensiksi päästä maaliin. Kisassa lähinnä odotettiin kolarien myötä tulevia turva-autoepisodeja, renkaat kestivätkin odotettua paremmin, DRS-juna piti kuljettajat lähinnä letkassa, ohittaminen ilman merkittävää eroa renkaissa oli vaikeaa, summa summarum asetelmat pysyivät paikallaan.
Se yksi turva-auto sitten sähköistikin muuten staattiset asetelmat. Perezille ja Russellille se oli kuin syöttö lapaan. Perezillä sensorivian myötä tehovajetta 20kilowattia, joten ei kuitenkaan päässyt haastamaan Sainzia. Russell puolestaan ohitti Hamiltonin helposti.
Bottaksen viikonloppu vuoristorataa. Aika-ajossakin oma tallikuski olisi ilman ruuhkaa voinut hyvin jättää Bottaksen Q3-osioon. No eipä se Alfalla taida kovin paljoa harmittaa kun koko loppuviikonlopun ajan aina 10 kierrosta ennen maalia Bottas oli koko gridin viidenneksi nopein kuljettaja. Uskomattoman hienoa ja näin sen kokee varmasti myös Bottas itse. Ennen turva-auton poistumista olin varma että Russell tulee painamaan ohi medium-renkailla, mutta Hamiltonin olisin uskonut pysyvän takana muutaman kierroksen vanhemmilla hardeilla. Harmi että Bottas teki ajovirheen, oli ajaa seinään ja samalla ovenavauksella molemmat mersut ohi. Jäi tällä kertaa näkemättä Bottas vs. Mercedekset taistelu, joka kuitenkin on yksi tämän kauden mielenkiintoisimmista ja parhaista asetelmista.
F1 ja Amerikan valloitus etenee. Tähän viikonloppuun oli panostettu valtavasti rahaa markkinointimielessä ja hypeä tuntui ainakin varikkosuoralla olevan. Uusia kisoja ja kyllähän nuo kisat osataan rakentaa nyt alueille jotka näyttävät televisiokuvissakin houkuttelevilta matkakohteilta vaikka urheilulomalle. Amerikkalaisyleisölle oli tarjota usean jenkkitähden haastattelussa toistunut ”my brother Lewis”, mutta entä muuta? Formulat tarjoaa varsinkin televisiokokemuksena perehtymättömälle aika vähän tapahtumia, amerikkalaiset ovat omiin sarjoihinsa luoneet loputtomia ohitussarjoja ja/tai monella muulla tavoin kisa-asetelmat uusiksi sekoittavia autoluokkia. Näissä riittää minun kaltaiselleni perehtymättömälle niin paljon tapahtumia etten pysy enää perässä. Kärjistää voisi ehkä näin, että F1 on vähän kuin socceria, esim. Nascar puolestaan footballia.
En vain sitten tiedä miten tuo todellinen Amerikan rahahanoihin kiinni pääseminen etenisi formuloiden kannalta. Se kai vaatisi todellisen ykköskuljettajan joka ajaisi maailmanmestaruudesta? Valmistajapuolelta Fordin tekemään mestarimoottorin? Amerikalla on vaan niin vahva omien kilpasarjojensa perinne, ettei formuloihin liene kovin paljon vetoa kuljettajapuolella, myös valmistajat saavat enemmän ja halvemmalla näkyvyyttä omissa nykyluokissaan. Ja minun täytyy myöntää etten edes tiennyt Haasin olevan täysiverinen amerikkalaistalli, kun viimekin vuonna auton värityksistä tuli mieleen lähinnä ostomainoksena toteutettu venäjän lippu taas kerran törmäilemässä muihin.