Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 220 301
  • 1 682

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilistä kisaa kutsutaan tylsäksi mutta kyllähän siellä oli pitkät pätkät kisailua siinä koostumustaan jonkun verran vaihdelleessa junassa jossa eri vaiheissa oli mukana Alonso, Vettel, Stroll, KMag, Schumi jr. ja Norris. Ei se ohitusten määrä suurta ollut mutta kyllä kuitenkin tapahtui. Kärjessä tämä ei toki ollut.
 
Kun tuota Valtterin töppäystä on täälläkin käsitelty niin siihen meni kaksi sijaa. Russel nyt olisi tullut paremmilla renkailla joka tapauksessa Lewisin ja Valtterin ohi ilman Valtterin jarrutusmokaakin, mutta olisiko Valtteri pystynyt pitämään ajamalla Lewsin takana ilman mokaansa. Miksi Valtteri ei pystynyt enää haastamaan Lewisia, kun Lewis oli päässyt ohi vaikka molemmilla oli yhtä kuluneet renkaat?

Ja sitten vielä yksi pohdinnan aihe. Kun nyt nähtiin taas kerran, miten "ylivoimainen" Russel oli tuoreilla renkailla uusintastartin jälkeen Hemiltonia (ja Bottasta) vastaan niin olisiko Valtterilla ollut paremmat mahdollisuudet taistella viidennestä sijasta käymällä varikolla vaihtamassa renkaat? Olisi ollut Hamiltonin ja Russelin takana uusintalähdössä, mutta uusilla renkailla olisivat todenäköisesti Russel ja Bottas päässeet Hamiltonin ohi ja taistelleet sitten keskenään viidennestä sijasta?

Kaikki nytkin kommentoivat, että olihan se täysin selvää, että Russel tulee ohi paremmilla renkailla, mutta eikös Bottas ollut ihan Russelin lähellä, kun tämä Safety Car tuli radalle. Miksi Bottas ei siis tullut varikolle vaihtamaan renkaita? Ymmärrän, että radalla oli vain yksi pitävä ajolinja, mutta ei se Russelia haitannut, kun meni helposti Hamiltonista ohi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikki nytkin kommentoivat, että olihan se täysin selvää, että Russel tulee ohi paremmilla renkailla, mutta eikös Bottas ollut ihan Russelin lähellä, kun tämä Safety Car tuli radalle. Miksi Bottas ei siis tullut varikolle vaihtamaan renkaita? Ymmärrän, että radalla oli vain yksi pitävä ajolinja, mutta ei se Russelia haitannut, kun meni helposti Hamiltonista ohi.
Varsinaista turva-autoa ei tullut heti, vaan Russell kävi varikolla VSC:n aikana. Russellille tuo oli helppo päätös, kun pakollinen stoppi oli tekemättä. Tuossa kohtaa Russell jäi lähes 15 sekunnin päähän Bottaksesta.

Alfalla todennäköisesti laskettiin, että samoilla renkailla olisi todella vaikea päästä Russellin ohi, sekä varikkostopin myötä molemmat Mersut olisivat jääneet eteen ja voineet taktikoida homman siten, että Bottas ei pääse kummastakaan ohi.

Eli stoppi jätettiin tekemättä, koska se katsottiin parhaaksi mahdollisuudeksi säilyttää viides sija.

Tuossa kohtaa päätös piti tehdä muutamassa sekunnissa. Vaikka vaikutti varsin selvältä, että varsinainen turva-auto tulee radalle, niin heti siitä ei tietoa kuitenkaan tullut. Jälkikäteen toki helppo todeta, että Alfa teki tuossa virheen, mutta ei se virhe välttämättä kovin ilmiselvä ollut.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eilistä kisaa kutsutaan tylsäksi mutta kyllähän siellä oli pitkät pätkät kisailua siinä koostumustaan jonkun verran vaihdelleessa junassa jossa eri vaiheissa oli mukana Alonso, Vettel, Stroll, KMag, Schumi jr. ja Norris. Ei se ohitusten määrä suurta ollut mutta kyllä kuitenkin tapahtui. Kärjessä tämä ei toki ollut.




Kyllä siellä oli ohituksia ja taistelua, mutta ohjaaja oli kassalla. Valittelin tätä jo live-seurannassa. Tulospalkki on kuin korttipakka jakajan käsissä mutta kuva pysyy kärkiautoissa parin sekunnin erolla toisiinsa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä vaihteleeko ohjaaja riippuen missä ajetaan, mutta kyllä aiemmin on saatu taisteluparit ja ohitukset varsin hyvin näytettyä, nyt ohjaus oli aivan ala-arvoista. Sijoitukset kyllä vaihteli sivupalkissa mutta tv-kuviin näitä ei näytetty. Toivottavasti joku amerikkalainen hessu oli saanut tuon tehtävän jonkun TET-harjoittelun kautta, ja jatkossa toiminta taas normaalimpaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä vaihteleeko ohjaaja riippuen missä ajetaan, mutta kyllä aiemmin on saatu taisteluparit ja ohitukset varsin hyvin näytettyä, nyt ohjaus oli aivan ala-arvoista. Sijoitukset kyllä vaihteli sivupalkissa mutta tv-kuviin näitä ei näytetty. Toivottavasti joku amerikkalainen hessu oli saanut tuon tehtävän jonkun TET-harjoittelun kautta, ja jatkossa toiminta taas normaalimpaa.
Jep. Vaikka jokaisen kisan osalta löytyy jotain valittamisen aihetta ohjauksesta, niin nyt vedettiin kyllä tämän kauden pohjanoteeraus.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Barcelonassa tulee ensimmäistä kertaa tänä vuonna ajamaan testikuskeja perjantain treeneihin. Hollantilainen F2-ja Formula E mestari Nyck De Vries tulee ajamaan Williamsin ratissa ja Virolainen F2-kuski Juri Vips tulee ajamaan Red Bullin ratissa. Molemmat ajavat ensimmäistä kertaa F1-kisaviikonlopun yhteydessä. Juri Vipsistä tulee myös historian ensimmäinen Virolainen F1-kisaviikonloppuun osallistunut kuljettaja.

Tälle kaudelle tulleen sääntömuutoksen takia jokaisen tiimin täytyy antaa tulokaskuskeille vähintään kaksi viikonloppua perjantain treeneihin.
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Löytyykö joltain kokemusta Monacon GP:stä rahvaan kansan katsomonosasta? Itsellä on ensi viikolla suuntana Nizza ja sieltä Monacoon lauantaiksi ja sunnuntaiksi Formulakisaan Rocheriin eli ”general admission” -alueelle. Jostain luin, että porukka jopa yöpyy jonossa, jotta pääsevät aikaisin hyville paikoille. Onko tämä todella tarpeellista ja minkälaiset paikat on mahdollista saada, jos saapuu paikalle vaikka aamukasilta? Onko muita vinkkejä? Missä on parhaat bileet, joihin pääsee sisään jne.? Pitääkö biletys Monacossa lopettaa ajoissa (tai jatkaa aamuun asti), jotta saa vielä jonkin kyydin takaisin Nizzaan?
 

Fordél

Jäsen
Huhtikuun puoliväli: Täällä osa julisti mestaruustaiston päättyneeksi ja Leclercin & Ferrarin lähes varmaksi mestareiksi.

Toukokuun loppupuoli: Verstappen ja Red Bull johtavat MM-sarjaa.

Autourheilua parhaimmillaan. Kaikki on mahdollista.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Huhtikuun puoliväli: Täällä osa julisti mestaruustaiston päättyneeksi ja Leclercin & Ferrarin lähes varmaksi mestareiksi.

Toukokuun loppupuoli: Verstappen ja Red Bull johtavat MM-sarjaa.

Autourheilua parhaimmillaan. Kaikki on mahdollista.

Nyt varmaan sama porukkaa tulee kertomaan kuinka mestaruustaisto on ohi, kun Verstappen on niin ylivoimainen ja Ferrari ei pysy kasassa.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Alkaa näyttää siltä ettei Leclercistä ole Verstappenin haastajaksi ellei Red Bullin luotettavuus romahda.
Joka kerta kun Tappen on maaliin päässyt, on tullut voitto. Tuntuu ettei Leclercillä ole edes onnea matkassa.
Toki kausi on pitkä, mutta tällähetkellä näyttää Max olevan kuljettajana parempi ja Red Bull vauhdillisesti edellä. Keskeytykset on Max 2 Charles 1, ajovirheet 1-1. Voitot 4-2.
Kakkoskuljettajista Perez vie Sainzia kuin litran mittaa. Sainz on liian Virheherkkä, eikä vauhdillisesti tunnu pärjäävän Leclerille tahi Perezille.
Mersun heräily tuo oman mausteensa kärkikamppailuun. Russelilla tuntuu olevan jonkinsortin niskalenkki Hamiltonista tällähetkellä. Jos Mercedes löytää kärkivauhdin pysyvästi, pistääkö tiimi kaikki pelimerkit Russellin taakse vai vedetäänkö tasapäin kunnes Lewis on edellä? Ja jos panostus menee täysin Georgelle, miten Lewisin pää kestää?

Mielenkiintoinen kausi kaikinpuolin meneillään.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tilastollisesti totta tuo Tappi voittanut kisat jotka päässyt maaliin, mutta ei niissä kahdessa kyllä ollut voittotaistelussa edes mukana ja tässäkin olisi tullut sija 2, jos Leclercin auto olisi kestänyt. Samaa paskaa kuin "Max voitti eniten kisoja viime kaudella", yksi hupikisa (Spa) ja toisesta kisassa lahja Masilta.


Oli muuten se Russell vs Max, hoidettu hyvin tuomaristolta. Hieman kyseenalaista oliko autonmitta, mutta mutkayhdistelmään tultaessa Russell oli selkeästi edellä. Viime kaudella olisi arvottu rangaistus hatusta tai neuvoteltu asiasta, mutta nyt tuo linja on vaikuttanut pitävän ja linja on looginen.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tilastollisesti totta tuo Tappi voittanut kisat jotka päässyt maaliin, mutta ei niissä kahdessa kyllä ollut voittotaistelussa edes mukana ja tässäkin olisi tullut sija 2, jos Leclercin auto olisi kestänyt. Samaa paskaa kuin "Max voitti eniten kisoja viime kaudella", yksi hupikisa (Spa) ja toisesta kisassa lahja Masilta.
Ja pointtisi on mikä, vähätellä Maxin voittojen merkitystä pyörittämällä edelleen samaa kasettia viime vuodelta?
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Tilastollisesti totta tuo Tappi voittanut kisat jotka päässyt maaliin, mutta ei niissä kahdessa kyllä ollut voittotaistelussa edes mukana ja tässäkin olisi tullut sija 2, jos Leclercin auto olisi kestänyt. Samaa paskaa kuin "Max voitti eniten kisoja viime kaudella", yksi hupikisa (Spa) ja toisesta kisassa lahja Masilta.
taitaa,muisti pätkiä.
Bahrainissa oli Leclercin peräpeilissä koko kisan ennen keskeytystä. Vai oletko jo unohtanut ne ees-taas DRS ohitukset? Jossei auto olisi hajonnut olisi Max pistäny Leclercin koville vikan turva-auton jälkeen.

Ja Australiassa oli sama, Max oli kokoajan iskuetäisyydellä kunnes auto hajosi.
Puhumattakaan siitä että Imolassa, Saudeissa ja Miamissa Max päihitti Leclercin puhtaasti ajamalla.
Mahtaa olla surkea elämä jos edelleen jaksaa noin katkeroitua.
Mutta nythän Söörillä on ihan eri ongelmat, kun ei tunnu edes nuorelle tallikaverilleen pärjäävän
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autourheilua parhaimmillaan. Kaikki on mahdollista.
Kyllä, jopa se että mestaruus ei tosiaan sittenkään ratkennut kauden kahden tai kolmen ensimmäisen kisan aikana.

Varsinkin kun se jo lähes ratkaisevasti mestaruustaisteluss jäänyt takaa-ajaja siinä vaiheessa oli Max ja Red Bull ja keulille karannut oli Leclerc ja Ferrari.

Todellinen skokkiwau, että homma ehti sittenkin vielä elää ja tilanne muuttua, eikä Leclerc pokannutkaan 22 voittoa tältä kaudelta. Nyt tosiaan toukokuuta mennään ja homma kääntynyt.

Bottas ja Alfa aiheuttaa edelleen hyvää mieltä, siitä täytyy nauttia kanssa.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Oli muuten se Russell vs Max, hoidettu hyvin tuomaristolta. Hieman kyseenalaista oliko autonmitta, mutta mutkayhdistelmään tultaessa Russell oli selkeästi edellä. Viime kaudella olisi arvottu rangaistus hatusta tai neuvoteltu asiasta, mutta nyt tuo linja on vaikuttanut pitävän ja linja on looginen.
Salo oli aika varma studiossa kisan jälkeen, että Russelin jatkuva peippailu oli rajoilla laillisuuden suhteen. En itse oikeen huomannut siinä, että olisi ollut mitenkään vaarallista. Tästäkin olisi varmaan hyvä määrittää joku raja, että katsojankin olisi helppo tunnistaa. Mun mielestä Yrjö teki joka kerta saman liikkeen, ja aika samassa kohtaa vielä. Maxin paskana ollut DRS toki vähän pitkitti lopulta väistämätöntä.

Saa kyllä nähdä kantaako Mersun vauhti miten nyt jatkossa. Toto oli kisan jälkeen varma, että Sir oli päivän nopein. Noh, Leclerc keskeytti dominoivasta positiosta ja Max himmaili enemmän tai vähemmän vikat 20 kiekkaa. Mut saahan sitä moraalia nostattaa. Aika nopeasti myös Russel jäi sitten Bullien kyydistä, kun hävisi pit stoppien aikana sijoitukset. Eteenpäin on toki tultu, mutta aika paljon on myös varmasti käytetty budjettia alkukauden säädön jäljiltä. Podium nyt toki varmasti haarukassa, jos menee kisat hyvin.

Toi Danny Ric on kyllä aivan yössä. Mitenköhän enää kääntää uransa kurssin. Ei onnistu yhtään mikään.
 

haribo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Oli kova veto Totolta nostaa Russell farmista Bottaksen tilalle. Kaikella kunnioituksella Bottasta kohtaan, niin on nyt kyllä ihan eri kalibeerin mies Mersulla ajamassa tuota autoa. Mersulla ehdottomasti paras ja tasaisin kuskikaksikko kärkitalleista. Vielä Vettelin comeback ensikaudella Red Bullille niin saadaan mahtava kausi 2023, edellyttäen toki että tilanne pysyy suht tasaisena kärkitallien suhteen.

Mersu on muuten kohta onnistunut rakentamaan voittaja-auton 10 vuotta putkeen. Täytyy hattua nostaa Totolle ja koko organisaatiolle. En itse ainakaan muista että kukaan olisi ikinä onnistunut tässä.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Mersu on muuten kohta onnistunut rakentamaan voittaja-auton 10 vuotta putkeen. Täytyy hattua nostaa Totolle ja koko organisaatiolle. En itse ainakaan muista että kukaan olisi ikinä onnistunut tässä.
Ferrari. Voittoon kykenevä ja,mestaruudesta haastava auto 96-08
6 kuljettajien mestaruutta, 8 valmistajien mestaruutta. 5 kuljettajien kakkossijaa, 4 valmistajien kakkossijaa.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Tilastollisesti totta tuo Tappi voittanut kisat jotka päässyt maaliin, mutta ei niissä kahdessa kyllä ollut voittotaistelussa edes mukana ja tässäkin olisi tullut sija 2, jos Leclercin auto olisi kestänyt. Samaa paskaa kuin "Max voitti eniten kisoja viime kaudella", yksi hupikisa (Spa) ja toisesta kisassa lahja Masilta.


Oli muuten se Russell vs Max, hoidettu hyvin tuomaristolta. Hieman kyseenalaista oliko autonmitta, mutta mutkayhdistelmään tultaessa Russell oli selkeästi edellä. Viime kaudella olisi arvottu rangaistus hatusta tai neuvoteltu asiasta, mutta nyt tuo linja on vaikuttanut pitävän ja linja on looginen.

Oisko aika mennä jo eteenpäin ja lopettaa se viime kaudesta jossittelu?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alkaa näyttää siltä ettei Leclercistä ole Verstappenin haastajaksi ellei Red Bullin luotettavuus romahda.
Joka kerta kun Tappen on maaliin päässyt, on tullut voitto. Tuntuu ettei Leclercillä ole edes onnea matkassa.
Toki kausi on pitkä, mutta tällähetkellä näyttää Max olevan kuljettajana parempi ja Red Bull vauhdillisesti edellä. Keskeytykset on Max 2 Charles 1, ajovirheet 1-1. Voitot 4-2.
Kakkoskuljettajista Perez vie Sainzia kuin litran mittaa. Sainz on liian Virheherkkä, eikä vauhdillisesti tunnu pärjäävän Leclerille tahi Perezille.
Mersun heräily tuo oman mausteensa kärkikamppailuun. Russelilla tuntuu olevan jonkinsortin niskalenkki Hamiltonista tällähetkellä. Jos Mercedes löytää kärkivauhdin pysyvästi, pistääkö tiimi kaikki pelimerkit Russellin taakse vai vedetäänkö tasapäin kunnes Lewis on edellä? Ja jos panostus menee täysin Georgelle, miten Lewisin pää kestää?

Mielenkiintoinen kausi kaikinpuolin meneillään.
Ja sieltä perinteiset "kausi on ohi" löperrykset.

6 kisaa ajettu, 16 kisaa jäljellä. 6 pistettä eroa Verstappenin ja Leclercin välillä. Radasta riippuen Ferrarin ja Red Bullin väliset voimasuhteet vaihtelevat jatkuvasti. Molemmilla ollut teknisiä murheita.

Mitään ei todellakaan ole ratkaistu, eikä mistään voi mitenkään päätellä, että Leclerc ei pystyisi haastamaan Verstappenia. Kausi on vasta alkanut ja pitkään kauteen ehtii mahtua monenlaista tapahtumaa. Myös tallien väliset voimasuhteet voivat muuttua, kun päivityspaketteja putoilee ja autojen heikkouksia opitaan ratkaisemaan.

Periaatteessa tämän viikonlopun aikana saatujen näyttöjen perusteella Leclerc oli kuljettajana parempi ja auto radalla nopeampi. Tämä ei vain realisoitunut lopputuloksissa, kun joutui keskeyttämään teknisen murheen vuoksi.

Kaikki on vielä täysin auki näiden kahden tallin ja kuljettajan välillä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ja pointtisi on mikä, vähätellä Maxin voittojen merkitystä pyörittämällä edelleen samaa kasettia viime vuodelta?
Ei vaan ottaa kantaa tuohon "voittanut joka kisan jonka päässyt maaliin saakka". Siitä saa kuvan että olisi ollut täysin ylivoimainen ja ainoastaan tekniikkaongelmien takia ei ole voittanut joka kisaa. Eilisestä kisasta paha nyt sanoa, mutta kyllä Leclercillä vaikutti olevan riittävästi vauhtia että olisi kilpailun vienyt.

Salo oli aika varma studiossa kisan jälkeen, että Russelin jatkuva peippailu oli rajoilla laillisuuden suhteen. En itse oikeen huomannut siinä, että olisi ollut mitenkään vaarallista. Tästäkin olisi varmaan hyvä määrittää joku raja, että katsojankin olisi helppo tunnistaa. Mun mielestä Yrjö teki joka kerta saman liikkeen, ja aika samassa kohtaa vielä.
Pakko myöntää että itseltä meni kyllä peippailu täysin ohi, en väitä siis että sitä ei olisi ollut, mutta en huomannut että olisi mitenkään järjettömästi mennyt puolelta toiselta. Kun eikö yksi "ylimääräinen" linjan vaihto per suora ole sallittu?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös