Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 219 064
  • 1 682

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei suoraan radalla, mutta olisi päässyt pidempään painostamaan Russelia.
Russel ajoi lopussa taktisesti hyvin, säästeli ilmeisesti akun energiaa viimeiselle sektorille että pääsi ennen pääsuoraa hiukan karkuun ja suora ei riittänyt DRS:n avulla ohittamiseen. Parhaimmillaankin taisi Bottas olla n. kuuden kymmenyksen päässä suoran alkua, kun olisi tarvinnut olla vielä kymmenyksen tai kahden lähempänä.
Tuolla radalla on aika helppoa ajaa taktisesti hyvin, kun puolustustaistelusta puhutaan, kun tuo pääsuora on ainoa DRS-alue ja ainoa hyvä ohituspaikka. Sekin helpottaa, että rata oli lähtökohtaisesti märkä, jolloin on vielä vaikeampi lähteä ajolinjan ulkopuolelta hakemaan ohituksia radan muilla osuuksilla.

Russell pääsi tavallaan aika helpolla tuon puolustuksen suhteen, kun rata ja kelit olivat helpottamassa hommaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni Sainz ei tehnyt eilen mitään väärin. Katselin tilanteen itsekin moneen kertaan ja oli täysin ennustamaton seikka, että Ricciardolta lähti auto lapasesta. Sainz jätti mielestäni selkeän turvavälin Ricciardoon. Mäcci lähti mielestäni liukumaan ja puskemaan märällä ja Sainzilla ei ollut mitään tehtävissä. Sijoituksista on kuitenkin pakko ajaa jonkin verran lähdöissäkin, koska muuten sieltä tulee ukkoa ohi joka suunnasta.
Jep, Sainz ei kyllä tehnyt tuossa mielestäni pienintäkään virhettä tai ylipäätään mitään väärin. Ajoi täsmälleen niin kuin tuossa tilanteessa pitikin, mutta ei voinut mitään sille, että Ricciardolla ei pysynyt auto hanskassa ja ajautui sitten päin Sainzia.

Australian tilanne meni kyllä Sainzin piikkiin ihan täysin, mutta tämä ei mennyt. Surkuhupaisaa, että molemmat kisat päättyivät heti alkuunsa ja vieläpä siten, että auto oli periaatteessa varsin ehjä, mutta ei vain päässyt enää hiekalta liikkeelle. Monella muulla radalla tai näilläkin radoilla eri kohdissa vastaavat ulosajot eivät olisi välttämättä johtaneet keskeytykseen, mutta nyt kävi näin.

Sainzin kannalta todella harmillista, kun muutenkin Sainz on varsin ankara itselleen ja pyrkii tekemään kovasti töitä, että pysyisi Leclercin kyydissä. Tällainen alku kaudelle ei todellakaan helpota tilannetta.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikaisempaan keskusteluun, jos Mersulla ollaan yhtään viisaita, niin lyövät pillit pussiin tämän kauden osalta ja keskittyvät täysillä ensi vuoteen. Tämän vuoden juna meni jo.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Olen seuraillut tuota Verstappenin, Leclercin sekä Landon kommukointia keskenään. Tuntuu jotenkin siltä, että nämä herrat tulevat aidosti ilman teatteria hieman paremmin toimeen keskenään, kuin monet aiemmat kombot. Jotenkin tuosta paistaa jopa jonkinlainen kaverillisuus läpi. Herrat ovat tietysti samaa ikäluokkaa, mutta aiemmin kuskien välillä samoissa ikäluokissakin on ollut aika harvoin nähtävissä tämänkaltaista seurustelua, kun nyt. Ylipäätään kommentit toisistaan ovat aika kunnioittavia, eikä sellaista perinteistä näykkimistä ole näköpiirissä.

Russell ehkä on vähän ulkopuolella näistä, mutta hän vaikuttaa tyyppinä vähän Landoa enemmän perus-brittiläiseltä kukkopojalta, anteeksi vaan. Ei ole mitään häntä vastaan, mutta jotenkin median välityksellä vähän saanut tuollaisen kuvan. Voin olla toki ihan väärässäkin.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Aikaisempaan keskusteluun, jos Mersulla ollaan yhtään viisaita, niin lyövät pillit pussiin tämän kauden osalta ja keskittyvät täysillä ensi vuoteen. Tämän vuoden juna meni jo.
Tästä en ole ihan varma. Aika monesti nuo tallit ovat kertoneet, että auton kehitys on ikään kuin jatkumo edellisestä kaudesta ja ensi kauden konsepteja kehitetään edellisen kauden kehityspakettien pohjalta. Toki koko paketin ollessa sysipaska voi tuokin olla validi vaihtoehto.

Olisi kiva olla kärpäsenä katossa ja tietää, että mikä se Mersun pääongelma on vai onko niitä tosiaan niin paljon, että autoa ei vaan saada tikkiin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Olisi kiva olla kärpäsenä katossa ja tietää, että mikä se Mersun pääongelma on vai onko niitä tosiaan niin paljon, että autoa ei vaan saada tikkiin.
Auton nopeus kisassa on pääongelma. Hekoheko.

Kyllä se pomppinen näyttää isolta ongelmalta Mersulla, jarrutukset menee hankalaksi ja oliko nyt Imolla kun kahdella sektorilla Mersu kellottaa vertailukelpoisia aikoja ja sitten yhdellä sektorilla puoli sekkaa takkiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä se pomppinen näyttää isolta ongelmalta Mersulla, jarrutukset menee hankalaksi ja oliko nyt Imolla kun kahdella sektorilla Mersu kellottaa vertailukelpoisia aikoja ja sitten yhdellä sektorilla puoli sekkaa takkiin.
Silmämääräisesti on näyttänyt siltä, että Ferrari pomppii ihan yhtä paljon, mutta kulkee silti paljon paremmin. Leclercin meno on aika hullun näköistä, kun auto pomppii minkä ehtii, mutta silti kykenee tekemään taitavia ohituksia ja myöhäisiä jarrutuksia.

On se aika jännä, että Mersu on epäonnistunut näinkin pahasti auton kehitystyössä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Silmämääräisesti on näyttänyt siltä, että Ferrari pomppii ihan yhtä paljon, mutta kulkee silti paljon paremmin. Leclercin meno on aika hullun näköistä, kun auto pomppii minkä ehtii, mutta silti kykenee tekemään taitavia ohituksia ja myöhäisiä jarrutuksia.

On se aika jännä, että Mersu on epäonnistunut näinkin pahasti auton kehitystyössä.
Ihan yhden viikonlopun otannalla sanoisin että suorilla pomppii yhtä paljon. Mutta Ferrarin pomppinen alkaa kovemmassa nopeudessa. Eli mutkissa ja vastaavissa ei Ori pompi.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
On se aika jännä, että Mersu on epäonnistunut näinkin pahasti auton kehitystyössä.
Kaikki putket loppuu aikanaan ja huipulla pysyminen on lähestulkoon vaikeampaa, kuin sinne pääseminen. Mersu on siinä onnistunut vuosia putkeen ja nyt on jäänyt ns. tyhjä arpa käteen täysin uuden auton suunnittelun yhteydessä.

Aina ei voi onnistua edes ökytallit, niitä huonompia hetkiä tulee niillekin väkisin. Ei sillä, etteikö Mersu nimenomaan olisi se talli, joka pystyy merkittäviinkin kehitysprojekteihin kesken kauden mutta tällä erää se ei näytä kovin todennäköiseltä. Vauhti varmasti paranee suhteessa muihin kärkitalleihin kauden edetessä, mutta miten paljon ja taistellaanko Mersulla vielä tasaväkisesti voitoista tällä kaudella, en usko.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Jep, Sainz ei kyllä tehnyt tuossa mielestäni pienintäkään virhettä tai ylipäätään mitään väärin. Ajoi täsmälleen niin kuin tuossa tilanteessa pitikin, mutta ei voinut mitään sille, että Ricciardolla ei pysynyt auto hanskassa ja ajautui sitten päin Sainzia.

Australian tilanne meni kyllä Sainzin piikkiin ihan täysin, mutta tämä ei mennyt. Surkuhupaisaa, että molemmat kisat päättyivät heti alkuunsa ja vieläpä siten, että auto oli periaatteessa varsin ehjä, mutta ei vain päässyt enää hiekalta liikkeelle. Monella muulla radalla tai näilläkin radoilla eri kohdissa vastaavat ulosajot eivät olisi välttämättä johtaneet keskeytykseen, mutta nyt kävi näin.

Sainzin kannalta todella harmillista, kun muutenkin Sainz on varsin ankara itselleen ja pyrkii tekemään kovasti töitä, että pysyisi Leclercin kyydissä. Tällainen alku kaudelle ei todellakaan helpota tilannetta.
Sainzin kisanpäättävä virhe tapahtui jo Aika-ajossa. Kun katsoo missä Leclerc oli, ei Sainzin olisi pitänyt olla lähelläkään Ricciardoa kisan startissa.
Eli siinä mielessä meni miehen omaan piikkiin. Ja Aika-ajon virhe oli puhdas driver error.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kannattaa katsoa erityisesti Mersun eroa kärkeen kisavauhdissa. Hamiltonin ohi mentiin kierroksella kun 2/3 kisaa oli ajettu, ja alussa oli vielä SC pitämässä eroa kiinni jonkun kierroksen muttei kuitenkaan kovin merkitsevästi. Tuollaisen eron kurominen kisavauhdissa on aika kovan työn takana ja itse asiassa kasvanut alkukauden kisoista, jolloin ero huonommalla mersulla oli n. minuutin kärkeen. Toki pitää huomioida turva-autot ja muut. Oikeastaan ainoa positiivinen asia Mersun kannalta on siinä, että potentiaalia on nyt "helpommin" löydettävissä ja hyödynnettävissä, kuin viime kausilla, jolloin autot oli jo pitkän kehitystyön ja evoluutioiden tuloksia, ja isoja harppauksia ei silloin tehdä kun kaikki kivet on jo käännetty. Nyt teoriassa voi olla, että löytyy jokin muutos millä äkkiä saadaan vaikka 0.5-1sek lisävauhtia. Mutta sekään ei riitä. Hyvä tällaisesta harppauksesta on McLaren, ja ehkä osin Aston Martin. Jotain on tehtävissä, mutta säännöllisen voittaja-auton tekeminen tällä kaudella olisi huikea suoritus Mersulta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sainzin kisanpäättävä virhe tapahtui jo Aika-ajossa. Kun katsoo missä Leclerc oli, ei Sainzin olisi pitänyt olla lähelläkään Ricciardoa kisan startissa.
Eli siinä mielessä meni miehen omaan piikkiin. Ja Aika-ajon virhe oli puhdas driver error.
Eihän kisan päättävä virhe voi olla se virhe, joka ei päätä kisaa. Oli vähän taaempana kuin olisi pitänyt olla, mutta ei se automaattisesti tarkoita, että joku kolaa sinut hiekalle, kun itse ajat kuten kuuluukin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan yhden viikonlopun otannalla sanoisin että suorilla pomppii yhtä paljon. Mutta Ferrarin pomppinen alkaa kovemmassa nopeudessa. Eli mutkissa ja vastaavissa ei Ori pompi.
Ei pompi kyllä Mersukaan mutkissa. Koko efektihän nimenomaan tulee esille lähinnä suorilla ja kovemmassa vauhdissa, ei tuolla mikään auto erityisesti muutoin pompi.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Eihän kisan päättävä virhe voi olla se virhe, joka ei päätä kisaa. Oli vähän taaempana kuin olisi pitänyt olla, mutta ei se automaattisesti tarkoita, että joku kolaa sinut hiekalle, kun itse ajat kuten kuuluukin.
Mikään tapahtuma Formuloissa varsinkaan ei ole vakuumissa. Kaikki johtuu jostain. Ja Sainzin keskeytys johtu suurelta osin siitä että kämmäsi aika-ajossa ja oli tämän takia Ricciardon kanssa vääntämässä sijoituksesta ynnämuut ekaan mutkaan.
 

NumberFour

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Chiefs, Arsenal, Ronnie O.
Mikään tapahtuma Formuloissa varsinkaan ei ole vakuumissa. Kaikki johtuu jostain. Ja Sainzin keskeytys johtu suurelta osin siitä että kämmäsi aika-ajossa ja oli tämän takia Ricciardon kanssa vääntämässä sijoituksesta ynnämuut ekaan mutkaan.
Sainz lähti kisaan 4. ruudusta, Leclerc ajoi kolarin sattuessa Sainzin edellä neljäntenä eli en puhuisi ynnämuu-sijoista. Kyllähän tuo täysin Ricciardon piikkiin meni.
 

Ralph

Jäsen
Mikäs vika Mercedeksen nopeudessa muka on? George Russellin sijoitukset neljäs, viides, kolmas ja neljäs. Aika odotettuja sijoituksia hänelle.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei pompi kyllä Mersukaan mutkissa. Koko efektihän nimenomaan tulee esille lähinnä suorilla ja kovemmassa vauhdissa, ei tuolla mikään auto erityisesti muutoin pompi.
ei kaikissa mutkissa, mutta kyllähän se nopeammissa mutkissa pompottaa juuri kun aletaan jarruttamaan tai jos ajetaan isommalla vaihteella. Ferkulla loppui pomppiminen selkeästi aiemmin ja alkaa myöhemmin.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Hamilton on kaiken arvostelun yläpuolella. Vaikka häviää tallekaverilleen aivan pystyyn ja hänenkin tekemät ratkaisut auton säädöissä vaikuttavat suorituskykyyn, on vika kaikessa muussa, paitsi söörissä itsessään, mm. kuun ja tähtien asennossa.

Tämän olen twitteristien kommentoinnissa huomannut. Toki iso osa näistä on mouho- ja hörökorva brittifaneja, joiden juttuja ei kannata niin vakavasti ottaa. Muutama gold digger myös mahtuu joukkoon.

Tällä hetkellä sivuutetaan se tärkein asia, että Hamilton häviää oikeasti tallikaverilleen kaikessa. Miksi näin on ? Jos auto on paska, niin kyllä pitäisi silti seitsemän kertaisen maailmanmestarin pestä tuollainen märkäkorva mennen tullen. Bottas jos olisi ajellut tuolla tavalla (niinkuin muutaman kerran ajeli), niin paskamyrsky olisi valmis.

Itse veikkaan Hamiltonin motivaation lähentelevän nollaa ja en ihmettele mikäli formula-historian menestynein kuljettaja päättäisi uransa tähän kauteen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikäs vika Mercedeksen nopeudessa muka on? George Russellin sijoitukset neljäs, viides, kolmas ja neljäs. Aika odotettuja sijoituksia hänelle.
Niin no, se on mihin vertaa. Eiköhän tässä aika yleisesti odotettu, että Mersu taistelisi voitoista jokaisessa kisassa. Nyt ei ole ollut lähelläkään voittokamppailuja, eikä tule ihan hetkeen olemaan.
 

Ralph

Jäsen
Niin no, se on mihin vertaa. Eiköhän tässä aika yleisesti odotettu, että Mersu taistelisi voitoista jokaisessa kisassa.
Vertaan ennakko-odotuksiin. Odotitko Russellin taistelevan voitosta jokaisessa kilpailussa? Itse en vaan nuo nähdyt sijoitukset ovat olleet juuri sellaisia, mitä häneltä odotinkin. Eli ainakaan minun papereissa Russell ei ole alisuorittanut yhtään ja Mercedeksellähän hän ajelee, joten jos toinen Mercedeksen autoista kulkee odotetunlaisesti, niin mikä sitten mättää. Onko toinen auto toista selkeästi huonompi vai?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllä Russellin sijoitukset on ok, mutta ero kärkeen on liikaa. Lisäksi monessa kisassa, ellei kaikissa siitä on edeltä joku nopeampi auto jäänyt matkalle (Red Bullit, Sainz). Toki sijoitukset maalissa lasketaan, mutta kun miettii, että ongelmattomassa ja normaalissa kisassa sijoitus olisi auton kisavauhdin perusteella tällä hetkellä korkeintaan about 5-8, niin ei se ihan ole sitä mitä lähtivät hakemaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vertaan ennakko-odotuksiin. Odotitko Russellin taistelevan voitosta jokaisessa kilpailussa? Itse en vaan nuo nähdyt sijoitukset ovat olleet juuri sellaisia, mitä häneltä odotinkin. Eli ainakaan minun papereissa Russell ei ole alisuorittanut yhtään ja Mercedeksellähän hän ajelee, joten jos toinen Mercedeksen autoista kulkee odotetunlaisesti, niin mikä sitten mättää. Onko toinen auto toista selkeästi huonompi vai?
Kuten sanoin, odotin Mersun taisteleva voitoista. Sisältää molemmat kuskit jossain määrin, mutta toki Hamiltonin kohdalla kovemmat odotukset.

Russell ei ole alisuorittanut, mutta alla oleva auto on. Siis yleisiin odotusarvoihin nähden. Russell on sijoitusten muodossa mielestäni ylisuorittanut, kun ottaa huomioon alla olevan auton.

Russellin vauhti ei todellakaan ole ollut odotetunlaista, vaikka sijoitukset ehkä ovatkin.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kuten sanoin, odotin Mersun taisteleva voitoista. Sisältää molemmat kuskit jossain määrin, mutta toki Hamiltonin kohdalla kovemmat odotukset.

Russell ei ole alisuorittanut, mutta alla oleva auto on. Siis yleisiin odotusarvoihin nähden. Russell on sijoitusten muodossa mielestäni ylisuorittanut, kun ottaa huomioon alla olevan auton.

Russellin vauhti ei todellakaan ole ollut odotetunlaista, vaikka sijoitukset ehkä ovatkin.
Neljä kisaa takana, joista Bahrainissa ja Australiassa Hamilton oli nopeampi kuin Russel. Ausseissa kävi turva-auton takia huono tuuri, olisi varmaan muuten ollut parempi Mersu-kuski. Toki vastapainoksi sitten on kaksi ohikisaa. Imolassakin vähän olosuhteet vaikuttivat lopputulemaan. Saudeissa nyt omasta aloitteesta väärät säädöt ja paska lopputulos.

Mutta ei nyt vielä julisteta mitään. Eiköhän tämä tasoitu vielä pitkässä juoksussa.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Vertaan ennakko-odotuksiin. Odotitko Russellin taistelevan voitosta jokaisessa kilpailussa? Itse en vaan nuo nähdyt sijoitukset ovat olleet juuri sellaisia, mitä häneltä odotinkin. Eli ainakaan minun papereissa Russell ei ole alisuorittanut yhtään ja Mercedeksellähän hän ajelee, joten jos toinen Mercedeksen autoista kulkee odotetunlaisesti, niin mikä sitten mättää. Onko toinen auto toista selkeästi huonompi vai?
Hamiltonille sattui arvonnassa Bottaksen auto eli se hitaampi ja huonompi. Vaikka Bottas ei sillä ole ajanutkaan/ole tallissa enää ollutkaan.

:)
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Hamiltonille sattui arvonnassa Bottaksen auto eli se hitaampi ja huonompi. Vaikka Bottas ei sillä ole ajanutkaan/ole tallissa enää ollutkaan.

:)

Tämähän näkyy autokameroissakin, Hamiltonilla on keltakamerainen auto, kun ennen tätä oli ajanut kaudesta 2014 alkaen mustalla kameralla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös