Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 044
  • 1 681

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Nyt en saanut kiinni, että miten tuo pikkupräntti liittyy kuljettajamuutoksiin?
Siis siten, että Perez ja Ocon "vaihtoivat" tallia Unkarin ja Belgian GP:n välissä, vaikka ajoivat joka kisan tuolla kaudella Force Indialla, koska virallisesti ne olivat eri tallit.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis siten, että Perez ja Ocon "vaihtoivat" tallia Unkarin ja Belgian GP:n välissä, vaikka ajoivat joka kisan tuolla kaudella Force Indialla, koska virallisesti ne olivat eri tallit.
Niin siis tarkoitit kuljettajamuutoksilla myös sitä, että vaihtaa tallista toiseen. Itse ajattelin kuljettajamuutoksilla tarkoitettavan sitä, että kauden aikana jossain kohtaa on ajamassa kuljettaja, joka ei lähtökohtaisesti ole ollut minkään tallin kisakuski. Eli en ajatellut muutoksia tallien välillä, vaan muutoksia koko sarjan kuljettajiin.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Niin siis tarkoitit kuljettajamuutoksilla myös sitä, että vaihtaa tallista toiseen. Itse ajattelin kuljettajamuutoksilla tarkoitettavan sitä, että kauden aikana jossain kohtaa on ajamassa kuljettaja, joka ei lähtökohtaisesti ole ollut minkään tallin kisakuski. Eli en ajatellut muutoksia tallien välillä, vaan muutoksia koko sarjan kuljettajiin.
Ja sitä, että talli ei aja kuin osan kaudesta, esim. Super Aguri 2008.

Mutta joo, olisihan tuon voinut selkeämminkin laittaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisäksi Hülkenberg on sellainen tasaisen varma suorittaja, jonka uskaltaa ottaa tuurauskeikoille. Pystyy ajamaan hyviä tuloksia, jos vaan vehkeet kestää. Nyt tosin vähän kysymysmerkki, kun nopean googletuksen perusteella ei ole vielä radalla uudella autolla ajanut.

Tiedä sitten jopa voisiko se olla jopa pieni mahdollisuus kun ei muutkaan ole päässyt ihan älyttömästi kuitenkaan ajamaan nykyisillä testimäärillä.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Q3:seen asti piilotellaan vauhtia, sitten löytyy hammertime ja sekunnin erolla paalulle. Kisassa paukusta karkuun ja sitten haastiksessa tulee great crowd, hardest weekend in my life and god bless me.
Nostan tämän vain tähän.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nostan tämän vain tähän.
Vaikka viime vuosina en ole välittänyt pätkääkään Mersun puheista tai muka heikosta vauhdista ennen kauden ensimmäisiä aika-ajoja, niin jotenkin tänä vuonna on eri fiilis. Ehkä ne ei oikeasti ole muihin verrattuna ylivoimaisia - tai edes tasoissa nopeimpien tallien kanssa.

Mutta jos tänä vuonna taas käy niin, että Mersu löytääkin sen vauhdin taas aika-ajoihin ja kisaan, niin sitten on luotto mennyt ikuisiksi ajoiksi.

Mielenkiinnolla kohti huomisia aika-ajoja, koska vasta siinä ensimmäistä kertaa oikeasti nähdään tallien voimasuhteita kauden alussa.
 
Viimeksi muokattu:

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Oli kyllä positiivinen yllätys seurata hiukan harjoituksia F1 TV:stä. Loistava kuvanlaatu ja pitkästä aikaa oli mukava seurata Sky:n selostusta, jossa ei muuten ollut puujalkoja.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mutta jos tänä vuonna taas käy niin, että Mersu löytääkin sen vauhdin taas aika-ajoihin ja kisaan, niin sitten en on luotto mennyt ikuisiksi ajoiksi.
Vähemmän yllättäen sitä vauhtia on löytymässä juuri aika-ajoihin. Guys at the factory on painanut duunia taas selkä märkänä.

Russellin aika implikoi siihen suuntaan, että balanssi on löytymässä ja kun tuosta Sir saa omat säädöt kohilleen, niin tiedä vaikka paalulle menisi. Toisaalta taas Verstappenin ajaminen näyttää niin helpolta, että uskoisin kellon suosivan tänä viikonloppuna enemmän Red Bullia sekä mahdollisesti Ferraria.

Keskikastin suhteen pakka tuntuisi olevan sopivan levällään, eikä sieltä voi oikein tehdä mitään johtopäätöksiä voimasuhteista. Uskoisin McLarenin olevan lopulta se neljänneksi vahvin talli ja satunnaisesti haastaa myös voitoista. Haasille toivon myös pelkkää hyvää.
 

EinoJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan, Chicago Blackhawks, ALBA Berlin
Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että Red Bull on aivan omilla luvuillaan harjoitusten perusteella, etenkin kisasimulaatioissa vauhti oli aivan ylivoimaista muihin nähden, sen perusteella voisi hyvin sanoa Red Bull kaksikon olevan nopeimmat kilpailussa. Ferrarilla aika-ajovauhti on hyvää, voi haastaa Red Bullin mutta kisavedot ei vielä vakuuta, Mercedes on hieman Ferraria perässä, mutta heillä etenkin Hamiltonilla on mahdollisuutta setupilla vielä parantaa. Top3-tiimien ulkopuolelta täytyy nostaa Alonso, joka on suorittanut kaikin tavoin kärkitason tuntumassa, Alpha Taurin tilanne on erikoinen, vauhti katosi täysin ensimmäisen harjoituksen jälkeen. Haas ja Alfa Romeo ovat myös aika-ajovauhdissa hyvällä tasolla, parhaimmillaan voi odottaa Bottasta taistelemaan q3 paikoista. Williams vaikuttaa heikolta, samoin Aston Martin hieman ongelmia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisikohan vika tuolla voimalähde puolella kun harjoituksissa ja testeissä ei ole Mersun moottoreilla ajavilla oikein kulkenut? Ferrarin moottorit taas taitaa taas ehkä olla ottanut sen takaisin mitä oli jäljessä muita viimekaudella. Tämä voisi myös Alfalle olla ehkä hyvä uutinen niin Williams todennäköisesti pitäisi perää.
 

EinoJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan, Chicago Blackhawks, ALBA Berlin
Olisikohan vika tuolla voimalähde puolella kun harjoituksissa ja testeissä ei ole Mersun moottoreilla ajavilla oikein kulkenut? Ferrarin moottorit taas taitaa taas ehkä olla ottanut sen takaisin mitä oli jäljessä muita viimekaudella. Tämä voisi myös Alfalle olla ehkä hyvä uutinen niin Williams todennäköisesti pitäisi perää.
Voi hyvinkin olla näin tai sitten Mersu on käskenyt asiakkaitaan ottaa pienempiä tehoja, olisi sinällään yllättävää, mikäli he olisivat tipahtaneet moottoripuolella heikoimmaksi. Liekkö luotettavuusongelmia taustalla, viime kaudellahan nähtiin, kuinka Mersulla vauhtia alkoi riittää kun tehoja otettiin autosta enemmän mutta myöskin moottorit joutuivat koko ajan vaihtoon
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi hyvinkin olla näin tai sitten Mersu on käskenyt asiakkaitaan ottaa pienempiä tehoja, olisi sinällään yllättävää, mikäli he olisivat tipahtaneet moottoripuolella heikoimmaksi. Liekkö luotettavuusongelmia taustalla, viime kaudellahan nähtiin, kuinka Mersulla vauhtia alkoi riittää kun tehoja otettiin autosta enemmän mutta myöskin moottorit joutuivat koko ajan vaihtoon

Ja tuntuu kyllä että vuodesta toiseen Mersuista yksittäisillä kieroksilla saa hyvin tehoja irti eli A-A voi mennä yllättävänkin hyvin nyt mutta kisassa taas hyytyä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Voi hyvinkin olla näin tai sitten Mersu on käskenyt asiakkaitaan ottaa pienempiä tehoja, olisi sinällään yllättävää, mikäli he olisivat tipahtaneet moottoripuolella heikoimmaksi. Liekkö luotettavuusongelmia taustalla, viime kaudellahan nähtiin, kuinka Mersulla vauhtia alkoi riittää kun tehoja otettiin autosta enemmän mutta myöskin moottorit joutuivat koko ajan vaihtoon
En tiedä kuinka paljon enemmän tehoja otettiin vs saivat ne aero-ongelmat paremmin kuriin. Viime kaudeksihan tehtiin myöhään Mersua haittaavia muutoksia, säätöjen kanssa oli ilmeisesti enemmän ongelmaa kauden alussa. Tuokin monelta unohtuu, kun ei Mäkki millään suoranopeudella häikäissyt kuitenkaan
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Mikäli Mercedes ei taas tuttuun tyyliin liioittele ongelmiaan, niin siinä tapauksessa Red Bull ja Ferrari ovat selkeät suosikit top 6 paikoille. Jos Mercedes ei saa näitä mahdollisia ongelmia korjattua, niin Russell on paremmassa asemassa aika-ajoihin lähdettäessä kuin Hamilton. Sen verran rajua tuo Hamiltonin auton pomppiminen oli. Mutta joo, kaikki tietää mihin Mersu pysyy ja bluffaaminen on tuttua.

Keskikasti on ollut harjoitusten perusteella todella tasainen. Vaikuttaa myös siltä, että useammalla tallilla on mahdollisuus päästä satunnaisesti todella hyville sijoituksille. Toki kausi vasta alkaa, mutta ainakin nyt vaikuttaa siltä, että edessä on pitkästä aikaa todella mielenkiintoinen kausi.

PS. F1 TV on loistava paketti. Todella hyvä kuvanlaatu, eikä pätki. Skyn selostajia kuuntelee paljon mielummin kuin suomalaisten mukahauskuuksia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Keskikasti on ollut harjoitusten perusteella todella tasainen. Vaikuttaa myös siltä, että useammalla tallilla on mahdollisuus päästä satunnaisesti todella hyville sijoituksille. Toki kausi vasta alkaa, mutta ainakin nyt vaikuttaa siltä, että edessä on pitkästä aikaa todella mielenkiintoinen kausi.

Joo vaikka varmaan totuus voikin sitten myöhemmin kauden aikana olla että joku on ylivoimainen ja keskikastissa jotkut tippuu, mutta nyt esim. Haas talli voi oikeastaan olla mitä tahansa viimeisien sijojen ja 10 parhaimman joukon välistäkin. Alfa tallin vauhtikin on vähän samoin kysymys mikä on lopulta. Bottaksen kannalta kyllä toivoisi että 10 joukkoon voisi taistella.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Joo vaikka varmaan totuus voikin sitten myöhemmin kauden aikana olla että joku on ylivoimainen ja keskikastissa jotkut tippuu, mutta nyt esim. Haas talli voi oikeastaan olla mitä tahansa viimeisien sijojen ja 10 parhaimman joukon välistäkin. Alfa tallin vauhtikin on vähän samoin kysymys mikä on lopulta. Bottaksen kannalta kyllä toivoisi että 10 joukkoon voisi taistella.

Juurikin näin. Alkukausi on keskikastin talleille iskun paikka. Jos tiimit ovat näin tasaisia, mitä harjoituksista voi päätellä, on mahdollista kerätä hyvä pistepotti. Useimmitenhan se on juurikin noin, että kauden edetessä joku/jotkut tallit nostavat huomattavasti tasoaan. Juurikin tämän takia nyt on monella tiimillä hyvä tilaisuus saada hyvät asemat tallien mm-taistoon. Toiveissa toki olisi, että tasaisuus jatkuisi pitkälle kautta.

Eipä muuten ole vuosiin tullut odotettua kautta näin innolla. Nämä uudet sääntömuutokset vaikuttavat todella hyviltä. Tässä on vähän samanlainen fiilis kuin pikkupoikana joulupukkia odotellessa.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Ferrarin kelkkaanko tässä on hypättävä? Ei siitä Hamilton-Larbalestieristä taida olla tällä kaudella lyömään kapuloita Verstappenin rattaisiin?
 
Asiantuntija kertoi lähetyksessä, että koska kaikilla on nykyään samanlaiset vanteet (BBS) niin se voi aiheuttaa joillekin talleille ongelmia renkaanvaihdossa (rengasta ei saa irti). Tämä tulee kuulemma esiin yleensä ensimmäisessä kilpailussa. Luulisi, että tuollainen ongelma olisi todellakin ratkaistu jo ennen kauden alkua testeissä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin luulisi, mutta harjoituksissa ei synny todellista stressiä ja painetta.
Villi veikkaus, että renkaanvaihtojen kanssa ongelmat osuvat Perezin ja Russellin autoihin. Max ja Sir pääsevät täydellisillä pysähdyksillä matkaan. Ferrarilla sählinkiä riittänee omastakain takaa taktiikoiden kanssa. Mutta kieltämättä vauhti vaikuttaa lupaavalta, mutta odotellaan vielä huominen.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Russell otti kirjaimellisesti Valen apupojanpaikan Mersulla. Kiva nähdä että Alfa Romeo kulkee suht hyvin ja Vale voi keskittyä oleelliseen (eli ajamiseen, sekä auton kehittämiseen omaan haluamaan suuntaan) uudessa tallissa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ferrarin koneista löytynyt tehoa tälle kaudelle? Aika hyvä suorituskyvyn nosto talleilla, joissa Ferrarin voimalähteet.

Pitkästä aikaa mukavan epäselvä tilanne voimasuhteissa. Uusiksi säännöiksi myös pienehköt erot heti alkuun. Lupailee hyvää kautta.

Mäkki paha pettymys, olisiko heillä jarruongelmat vieneet vähän liikaa aeroa? K Mag älytön tarina, unohdetusta kuskista sarjan surkeimpaan talliin ja Q3:seen. Okay then.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös