Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 048
  • 1 681

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
F3-luokassa William Alatalo oli 11. tämän päivän sprinttikisassa ja Niko Kari 26. kun kärsi rengasrikon kilpailun loppupuolella.
Karin osalta huono aika-ajo aiheutti todella huonot lähtökohdat kisaan. Aika-ajoissa siis sija 25, mutta kisassa oli noussut hyvää tahtia sijalle 18, kunnes sitten taistelussa 17 sijasta taisi ottaa yhteen toisen kuskin kanssa ja rengas hajosi siinä. Karia ei näytetty kuvissa juurikaan, niin piti seurata lähinnä tulosliuskalta hänen kisaansa.

Toivottavasti huomisessa kisassa Kari onnistuu hyvin. Tänäänkin ajoi kisassa varsin hyvin, oli aika selkeästi yksi nopeimmista kuskeista kärkiporukoiden takana.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Karin osalta huono aika-ajo aiheutti todella huonot lähtökohdat kisaan. Aika-ajoissa siis sija 25, mutta kisassa oli noussut hyvää tahtia sijalle 18, kunnes sitten taistelussa 17 sijasta taisi ottaa yhteen toisen kuskin kanssa ja rengas hajosi siinä. Karia ei näytetty kuvissa juurikaan, niin piti seurata lähinnä tulosliuskalta hänen kisaansa.

Toivottavasti huomisessa kisassa Kari onnistuu hyvin. Tänäänkin ajoi kisassa varsin hyvin, oli aika selkeästi yksi nopeimmista kuskeista kärkiporukoiden takana.
Jep, taitaa mennä tuo rengasrikko tuon nro. 22 piikkiin kun ajaa siipensä päin Karin rengasta? Tämä nyt näin suomilasien takaa katottuna, mutta saa korjata jos olen väärässä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kari sai viiden lähtöruudun rangaistuksen pääkisaan, kun ajoi rataa väärään suuntaan kilpailun jälkeen. Missasi oheisluokkavarikon sisääntulon ja teki sen jälkeen U-käännöksen.

Kuvauksen perusteella selvisi vähällä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep, taitaa mennä tuo rengasrikko tuon nro. 22 piikkiin kun ajaa siipensä päin Karin rengasta? Tämä nyt näin suomilasien takaa katottuna, mutta saa korjata jos olen väärässä.
Joo nyt kun katsoin uusinnan tuosta, niin Marti oli siinä Karin kannoilla ja ihan omaa hölmöyttä osui Karin takarenkaaseen. Marti keskeytti kisan toiseksi viimeisellä kierroksella, kun taisi ottaa jälleen osumaa toiseen kuskiin. Tuosta keskeytykseen johtaneesta tilanteesta en löytänyt uusintaa, mutta taitaa olla sellainen kuljettaja, jolle herkästi sattuu ja tapahtuu. Ainakin tässä kisassa.

Harmi että Karin huominen kisa meni heti vaikeammaksi, kun otti tuon rankun pohjille.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saattaa oikeasti olla mahdollista, että Bottas pystyy vastaamaan Mersujen vauhtiin myös kisassa. Mersulta kuuluu, että auto on vaikea ajettava, kun samaan aikaan Bottas kehuu Alfan tuntuvan hyvältä. Pidemmät stintit ovat myös Alfalla sujuneet ihan hyvin.

Mielenkiintoinen kisa tulee, eikä vain Bottaksen kannalta. Kärjessäkin voi tapahtua mitä tahansa ja kärjen takana taistelu on kovaa käytännössä kaikista sijoituksista. Ratakin on todella hyvä ja mahdollistaa ohituksia, sekä tietysti nykyiset autot mahdollistavat ohittamisen aiempaa paremmin.

Todella suurella mielenkiinnolla tässä odottelee, että päästään itse kisaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ferrari paalulla, kaunista! Kuskikaksikko sarjan paras ja nyt hyvällä autolla heidän on mahdollista näyttää osaamistaan. Binottokin varmasti huokaisi helpotuksesta, koska jos tämäkin kausi olisi heti mennyt vihkoon, ei tarvitsisi montaa työvuoroa enää tehdä.

Mese tuosta varmasti petraa, mutta jännä nähdä, tuottaako heille uusi tilanne minkälaisia haasteita. Russellille varsinkin hankala tilanne; britit odottavat hänestä - toki syystä - seuraavaa kuningasta. Nyt sitten ysiruudusta kisaan.

Alfa ja Haas yllättävän kovia, McLaren (Ricciardolla tietysti ihan syynsäkin) ja varsinkin Aston silkkoja katastrofeja näin alkuun. Olen Strollia jaksanut puolustaa vuosikaudet, mutta nyt vittu oikeesti. Keikkakuskilta varsin selvästi pataan, ei näin.

On taas syytä olla erittäin innostunut formuloista, kiitos uudet säännöt.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Viime vuonna ennustin, että ekan aika-ajon perusteella Verstappen on kuskimestari ja Mercedes voittaa tallimestaruuden.

No sehän meni niin.

Eka aika-ajo oli 1.Verstappen 2.Hamilton 3.Bottas.

Nyt kutina on se, että ekan kisan paalumies ei ole mestari, vaan edelleen suurin suosikki on Verstappen. Red Bull kuitenkin tallina on se taikatemppujen mestari, konservatiivisia Mersuja ja makarooneja vastaan.

Ferrarille tallimestaruus. Kaksi vahvaa pisteidentuojaa, jotka syö toisiltaan pisteitä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alfa ja Haas yllättävän kovia, McLaren (Ricciardolla tietysti ihan syynsäkin) ja varsinkin Aston silkkoja katastrofeja näin alkuun. Olen Strollia jaksanut puolustaa vuosikaudet, mutta nyt vittu oikeesti. Keikkakuskilta varsin selvästi pataan, ei näin.

Strollissa ehkä näkyy se ero mikä ammattikuskin ja kuskin välillä on, kuski kyllä pystyy tarpeeksi monella toistolla ajeleen muiden mukana ja yksittäisiä hyviä suorituksia, mutta kun muuttuvia asioita niin luonnonlahjakkuus muilla nousee enemmän esille. Vähän mietityttää että mikä on esim. Vettelin motivaatio kun palaa jos tallin vauhti on noin heikkoa, ajaako edes kautta loppuun.

Pakko myös sanoa että täytyy kyllä Bottaksen suoritukselle nostaa hattua, vielä perjantaina olisi vähän jopa voinut melkein jopa vähän nauraa, mutta siellähän se Hamilton varmaan näkee painajaisia jo kuinka Bottas taas näkyy heti perässä startissa. Tuo myös varsinkin jännittää että Hamilton on aika uudessa tilanteessa, ei juuri lähtenyt kärjen ulkopuolelta että tuleeko osumia tai muuta hämminkiä startissa. Todellinen mestari ehkä ottaisi ne pisteet mitä otettavissa, mutta tuleeko jotain epätoivoista yritystä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bottaksen tallikaveri Zhou vaikutti tosi symppikseltä kaverilta haastattelussa. Puhui myös oikein hyvää englantia.

Vaikka Zhou on helppo nähdä tietynlaisena maksukuskina, niin haluan antaa kaverille mahdollisuuden näyttää kykynsä. Suoritustaso on tähän asti nähdyn perusteella ollut tulokaskuskille ihan ok ja kaveri vaikuttaa sympaattiselta, joten toivottavasti saa hyviä onnistumisia Valen tallikaverina ja Alfa menestyy tallina hyvin.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että kannatan Alfa Romeota tallina jopa aiempaakin enemmän. Ennen se kulminoitui enemmän vain Kimiin, mutta nyt toivon entistä enemmän hyvää koko tallille.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Vaikka Zhou on helppo nähdä tietynlaisena maksukuskina, niin haluan antaa kaverille mahdollisuuden näyttää kykynsä.
Zhou on toki ihan puhdas maksukuski, eikä mikään tietynlainen maksukuski. Taidollisesti varmaan Latifin luokkaa, eli saattaa säväyttää joskus, mutta muuten melko harmiton tapaus (muiden kuskien kannalta siis). Alfan kehityksen kannalta olisi vaan toivottavaa, että pystyisi peesaamaan Valtteria, kun näillä näyttäisi olevan oikeasti hyvä auto täksi kaudeksi.

Bottas puhui tosissaan niin innoissaan kisasimulaatioista, joten näinköhän siellä olisi Alfalla vielä ässä hihassa kisaa ajatellen. Saa katsella Valtteri kyllä startissa vähän kaikkialle, kun heti perässä tulee Magnussen, Alonso ja kiukkuinen Russell. Ihmettelen jos ei rytise.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Ferrarille tallimestaruus. Kaksi vahvaa pisteidentuojaa, jotka syö toisiltaan pisteitä.

Itsekin veikkaan sen menevän juuri näin. Leclerc ja Sainz ovat sen verran tasaisia keskenään, että vaikka olisivatkin kuskien taulukossa kumpainenkin top4, niin mestaruudesta kumpikaan pitkässä juoksussa tuskin tosissaan taistelee. Alkukaudesta taistelevat toki aivan varmasti. Mutta Red Bull ja Verstappen repivät kyllä kauden edetessä sellaisen eron, että kuskimestaruus menee Red Bullin leiriin. Ei suvereenisti, mutta kuitenkin.

Mersusta sen verran, että on hyvin mahdollista että parantavat, mutta mestaruustaistoon asti en oikein jaksa uskoa. Pari satunnaista voittoa ehkä. Russellin reisille menneestä aika-ajosta huolimatta näen, että pystyy ajoittain pistämään Hamiltonin ahtaalle kauden edetessä. Se on kuitenkin nähty vuosien saatossa, että Hamiltonin pää ei kestä kovin hyvin sitä, jos ei olla kärkisijoilla. Siihen päälle vielä se, että jos Mersu taistelee pääasiassa sijoista 4-10 ja Russell pääsee tekemään kiusaa. Silloin ei olisi mikään ihme, jos radalla nähtäisiin Mersujen välistä kipinöintiä.

edit. Pientä viilausta ja lisäilyä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllähän Mersu taisi viime kaudella ottaa selvimmät stepit eteenpäin yhdessä Ferrarin kanssa. RB mielestäni paransi vähemmän kauden aikana kuin nuo kaksi, eli en sitäkään vaihtoehtoa sulkisi pois että Mersu sekä Ferrari taas parantavat. Low Rake-auto on muutenkin ilmeisesti saakelin hankala saada säätöihin, niin Mersu saattaa oikeasti ottaa ison hypyn, kun oppivat tuota käsittelemään. Toki en tiedä oliko tuo viime kaudella erikoistapaus sen aerodynamiikka-muutoksen takia, mutta toin nyt vaan ilmi.
 

Nakkimuki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Montreal
Mikäli Ferrari ja Red Bull taistelee mestaruudesta kuten alun perusteella saattaisi odottaa. Voitaneen odottaa Leclercin ja Verstappenin välille paljon trafiikkia kisoissa. Voi avata saumat takaa Mersulle ja Sainzille miksei Perezillekin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Onhan Zhou ihan vitsi, mutta sellaisia on aina ollut.

Bottakselta hieno suoritus, ongelma hänen kohdallaan on varmasti taas kisavauhti kuten aina ennenkin.
Voi tietenkin olla noin, mutta nyt Bottas on tilanteessa jossa kaikki mahdollinen tehdään hänen menestymisen eteen ja taktiikat suunnitellaan vain ja ainoastaan Valtterin parhaaksi. Mersu kausina oli asia toisin, vaikka Bottas ei nyt pystynyt Hamiltonin vauhtiin vastaamaan kuin välillä niin ei hän mikään huono kisakuski ole.

Red Bullilla se on nähty jo muutamana kautena kun kaikki munat on Verstappenin korissa niin aika turistilta on Perezikin näyttänyt.

On mielenkiintoista nähdä mitä Bottas saa irti Alfasta kisoissa.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Voi tietenkin olla noin, mutta nyt Bottas on tilanteessa jossa kaikki mahdollinen tehdään hänen menestymisen eteen ja taktiikat suunnitellaan vain ja ainoastaan Valtterin parhaaksi. Mersu kausina oli asia toisin, vaikka Bottas ei nyt pystynyt Hamiltonin vauhtiin vastaamaan kuin välillä niin ei hän mikään huono kisakuski ole.

Juurikin näin. Monilta vaikuttaa myös unohtuvan se, että Bottas ajoi todella hyviä tuloksia Williams vuosinaan. Mersulla tosiaan täysin eri juttu, kun kaikki munat laitettiin Hamiltonin koriin. Tosin ei Valtteri silloinkaan huonosti ajanut. Tallikaverina kuitenkin tämän vuosituhannen menestyneinen kuljettaja, jolla on tiimin täysi tuki takanaan. Ei silloin kovin suuria temppuja tehdä. Erittäin hyvä kuski Valtteri on, vaikka ei sitä terävintä kärkeä olekkaan.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Ei minua huoleta Valtterin varsinainen kisavauhti, mutta ohituskyvyt huolettaa todella paljon. Valella oli Mersullakin vaikeuksia päästä välillä hitaampien autojen ohi. Nyt pitäisi lähtökohtaisesti muiden kanssa samalla viivalla tai jopa heikommalla autolla ohitella? Vaikea nähdä. Saa yllättää Vale.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei minua huoleta Valtterin varsinainen kisavauhti, mutta ohituskyvyt huolettaa todella paljon. Valella oli Mersullakin vaikeuksia päästä välillä hitaampien autojen ohi. Nyt pitäisi lähtökohtaisesti muiden kanssa samalla viivalla tai jopa heikommalla autolla ohitella? Vaikea nähdä. Saa yllättää Vale.

Toisaalta nyt on eri auto ja eri säänöt f1:ssä että ohittaminen voikin luonnistua taas paremmin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän Mersu taisi viime kaudella ottaa selvimmät stepit eteenpäin yhdessä Ferrarin kanssa. RB mielestäni paransi vähemmän kauden aikana kuin nuo kaksi, eli en sitäkään vaihtoehtoa sulkisi pois että Mersu sekä Ferrari taas parantavat. Low Rake-auto on muutenkin ilmeisesti saakelin hankala saada säätöihin, niin Mersu saattaa oikeasti ottaa ison hypyn, kun oppivat tuota käsittelemään. Toki en tiedä oliko tuo viime kaudella erikoistapaus sen aerodynamiikka-muutoksen takia, mutta toin nyt vaan ilmi.

Vaikka ilmeisesti Mersulla on paljon ongelmia myös auton ajettavuuden kanssa niin toinen iso asia on varmaan mitä tuolla voimalähdepuolella tapahtuu, kaikki mersun moottoreilla ajavat tuntuu hukassa olevan vauhdin suhteen ja Ferrarilla taas paljon menty eteenpäin. Tässä voi isoin paikka olla ottaa kiini. Lisäksi tuossa oli tuo viimeinen testi niin lähellä tätä avauskisaa että monella tallilla tulee autoon varmaan vielä isojakin muutoksia seuraaviin kisoihin. Voi jo seuraavana viikonloppuna tulokset pyörähtää ihan eri suuntaan.
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-SaiPa
Red Bullilla se on nähty jo muutamana kautena kun kaikki munat on Verstappenin korissa niin aika turistilta on Perezikin näyttänyt.
Vai näyttääkö Perez turistilta sen takia, että ero kuljettana on todella iso verrattuna Verstappeniin? Etenkin Red Bull on ollut kakkoskuskeille aina vaikea paikka, mihin varmasti vaikuttaa myös se, että autoa kehitetään enimmäkseen Verstappenin haluamaan suuntaan, mutta en itse kuitenkaan laittaisi tätä eroa kokonaan auton piikkiin.

Perez muistuttaa paljon Bottasta. Todella hyviä suorituksia heikommilla autoilla, mutta sitten kun pitäisi kisata mestaruudesta ihan niitä sarjan kovimpia kuljettajia vastaan, niin taso ei vain riitä. Tuli katsottua nyt tuo Netflixin F1-sarja juuri ennen kauden alkua ja siinä Horner (vai oliko se Toto?) sanoi hyvin, että Hamilton on ollut viime vuodet ihan ylivoimainen ja vihdoin viime kaudella Max pääsi sille tasolle, että hän pystyi oikeasti haastamaan Hamiltonin. Bottas ja Perez ovat esimerkiksi erittäin hyviä kuskeja, mutta sitten kun heitä käydään vertaamaan ehkä kaikkien aikojen kovimpaan kuskiin eli Hamiltoniin ja mahdollisesti kaikkien aikojen lahjakkaimpaan kuskiin eli Verstappeniin, niin se ero on kuitenkin aika iso.

Lajin tulevaisuuden kannalta olisi mielestäni erittäin tärkeää, että Ferrarin lisäksi myös Mercedes ja McLaren saisivat kilpailukykyiset autot mahdollisimman nopeasti. Hamilton on dominoinut lajia ihan liian pitkään ja nyt on isot uhkakuvat siitä, että seuraavat 10-15 vuotta tulevat olemaan Verstappenin dominointia. Sen vuoksi olisi tärkeää, että nämä lahjakkaat nuoret kuskit kuten Leclerc, Russell ja Norris saisivat mahdollisimman nopeasti alleen sellaiset autot, joilla voisi taistella mestaruudesta. Se on kuitenkin ihan eri asia ajaa välillä erinomaisia kisoja keskinkertaisella autolla kuin ajaa pelkästään erinomaisia kisoja huippuautolla. Verstappen on jo pelottavan kova ja nyt näiden muidenkin nuorten pitäisi saada mahdollisimman nopeasti kokemusta siitä, mitä se mestaruustaistelu oikeasti vaatii.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
FORZA SCUDERIA FERRARI!!!

Suunta johon laji on mennyt jo vuosikausia ellei kymmeniä on tappanut kiinnostukseni koko touhuun enkä aio palata vaikka Ferrari nousisikin takaisin valtaistuimelle mutta kyllä se aina Tifosin sydäntä lämmittää erityisen paljon kun Ferrari menestyy.

Silloin maailma on mallillaan:D
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Olipas hieno ja jännittävä kilpailu. Leclerciltä ja Verstappenilta hienoa taistelua ensimmäisten varikkokäyntien jälkeen ja kisan loppuun saatiin sitten aikamoista häppeningiä. Jos veikata pitää, niin Mersu nousee tuosta vielä mukaan mestaruustaistoon. Hamiltonilla kävi aikamoinen mäihä, kun oli lopulta podiumilla ja kolmas.

Päivän varsinainen voittaja oli kuitenkin F1 Pro -palvelu, josta kisan katsoin:

- selostajaa ja asiantuntijaa oli miellyttävä kuunnella
- selostaja oli koko ajan perillä radan tapahtumista
- selostaja ei puhunut (jatkuvasti) asiantuntijan päälle tai keskeyttänyt tätä
- edes kisan jännittävimmillä hetkillä selostaja ei huutanut, karjunut tai rääkynyt, vaan yksinkertaisesti kohotti vain hieman ääntään ja kehui kahden hienon kuljettajan välistä hienoa kilvanajoa. Brilliant!
- kahden tunnin intensiivinen englannin kielen kielikylpy (toki sanasto varsin moottoriurheilupainotteinen)
- en kuullut yhtäkään eläinvertausta
- selostaja ja asiantuntija olivat perillä säännöistä
- F1 Pro:ssa oli kirkas ja tarkka kuva, lähetys ei pätkinyt eikä pienehkö ruutu (iPad) haitannut.

Hintaero:

F1 Pro n. 14 euroa / kk
Viasat n. 32 euroa / kk (erikoistarjous määräajan, sen jälkeen n. 40 euroa, tulee toki muutakin urheilua)

Tämän päivän esityksellä ei ole mitään syytä palata suomalaisen lähetyksen katsojaksi. Joskus ruoho on näköjään vihreämpää aidan toisella puolella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös