Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 222 317
  • 1 682

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Olipas hieno ja jännittävä kilpailu. Leclerciltä ja Verstappenilta hienoa taistelua ensimmäisten varikkokäyntien jälkeen ja kisan loppuun saatiin sitten aikamoista häppeningiä. Jos veikata pitää, niin Mersu nousee tuosta vielä mukaan mestaruustaistoon. Hamiltonilla kävi aikamoinen mäihä, kun oli lopulta podiumilla ja kolmas.

Päivän varsinainen voittaja oli kuitenkin F1 Pro -palvelu, josta kisan katsoin:

- selostajaa ja asiantuntijaa oli miellyttävä kuunnella
- selostaja oli koko ajan perillä radan tapahtumista
- selostaja ei puhunut (jatkuvasti) asiantuntijan päälle tai keskeyttänyt tätä
- edes kisan jännittävimmillä hetkillä selostaja ei huutanut, karjunut tai rääkynyt, vaan yksinkertaisesti kohotti vain hieman ääntään ja kehui kahden hienon kuljettajan välistä hienoa kilvanajoa. Brilliant!
- kahden tunnin intensiivinen englannin kielen kielikylpy (toki sanasto varsin moottoriurheilupainotteinen)
- en kuullut yhtäkään eläinvertausta
- selostaja ja asiantuntija olivat perillä säännöistä
- F1 Pro:ssa oli kirkas ja tarkka kuva, lähetys ei pätkinyt eikä pienehkö ruutu (iPad) haitannut.

Hintaero:

F1 Pro n. 14 euroa / kk
Viasat n. 32 euroa / kk (erikoistarjous määräajan, sen jälkeen n. 40 euroa, tulee toki muutakin urheilua)

Tämän päivän esityksellä ei ole mitään syytä palata suomalaisen lähetyksen katsojaksi. Joskus ruoho on näköjään vihreämpää aidan toisella puolella.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Oli kyllä loistavaa katsottavaa tänään. Red Bullilla todella huonoa tuuria, kun molemmat keskeytti kalkkiviivoilla. Toivottavasti saavat tekniset ongelmat ratkaistua. Muuten tässä käy niin, että mestaruustaistelu käydään Leclercin ja Sainzin välillä. Mersulla kun ei vauhti riitä ainakaan tässä vaiheessa kautta. Uskon kyllä, että saavat parannettua suorituskykyään, mutta mitä kauemmin siinä kestää, sitä hankalampi heidän on tulla Red Bullin ja Ferrarin mukaan mestaruustaistoon. Olishan se nyt hienoa, jos kolmen tallin kuljettajat taistelisivat mestaruudesta.

Hamiltonilla kävi taas kunnon joulu. Jos Räikkönen oli urallaan todella epäonninen, niin on se Hamiltonilla kyllä aivan päinvastoin.

Alfalta hyvä kisa. Bottas sai onneksi pienellä tuurillakin sijoituksena takaisin. Joka tapauksessa, vaikka Red Bullit olisivatkin ajaneet maaliin, niin olisi 8. sijakin ollut hyvä suoritus. Valtterin startti oli surkea, mutta taisi siinä jotain teknistä häikkääkin olla taustalla? Tiimikaveri Zhou oli kyllä mielestäni todella hyvä ekassa kisassaan ja yllätti kyllä meikäläisen. Tasaisen varmaa suorittamista, eikä virheitä näkynyt. Jos nuo otteet jatkuu, niin voipi napata useammankin kerran pistesijan tällä kaudella.

Kyllä tässä kieli pitkällä odottaa tulevia kisoja...
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ihan mukiinmenevä kauden avaus. Tosin tuli katseltua vähän kelailten kun en livenä ehtinyt katsomaan.
F1TV oikein hyvä palvelu.
Leclerc ja Max olivat selkeästi nopeimmat ja tarjosivat hienoa kilpailua.
Perez ei taistele mestaruudesta se olikin jo tiedossa. Sainzille täytyy antaa muutama kisa
aikaa, mutta vähän näyttäisi vauhdissa jäävän.
Hamilton teki mitä voi ja onnekkaasti podiumille.
Russel hävisi käytännössä varikkopysähdyksen verran Hamiltonille. Täysi lapanen tässä kisassa.
Bottaksella hyvä kisa surkean startin jälkeen. Taisi olla ongelmia kytkimen kanssa.
Magnusson mun kirjoissa driver of the day.
Zhoi heti pisteille.
McLaren täysi fiasko, jos se olisi Hells kitchenin ruoka-annos niin Chef Ramsay heittäisi sen roskikseen maistamatta.
 

Puliveivaamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Flyers & Barca
Mestaruustaistelussa tasan kaksi kuskia, Leclerc ja Verstappen. Sainzista tulee Bottas mieleen, kiva lisä tuomaan tallipisteitä, mutta pallit puuttuu. Kun ottaa huomioon Ferrarin taipumuksen kömmähdyksiin kovissa paikoissa, niin Max voittaa ensi kertaa mestaruuden!

Sir Lewis adjutantteineen eivät tällä kaudella pärjää. Sen verran iso ero oli kierrosajoissa, että vaikea nähdä Mersun löytävän sekuntia jostain. Kuinka paljoa autoa saa kehittää kesken kauden?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mestaruustaistelussa tasan kaksi kuskia, Leclerc ja Verstappen. Sainzista tulee Bottas mieleen, kiva lisä tuomaan tallipisteitä, mutta pallit puuttuu. Kun ottaa huomioon Ferrarin taipumuksen kömmähdyksiin kovissa paikoissa, niin Max voittaa ensi kertaa mestaruuden!
Toisaalta Sainz oli viime kaudella pisteissä Leclerciä parempi joten ei se nyt ihan puhdas apupoika ole. Sainzista tulee mieleen sellainen hyvin tasainen kuski joka ei juuri säkenöi, mutta saattaa kyllä huomaamatta hiipiä jatkuvasti hyville sijoille. Mielenkiinnolla seuraan.
 

Puliveivaamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Flyers & Barca
Toisaalta Sainz oli viime kaudella pisteissä Leclerciä parempi joten ei se nyt ihan puhdas apupoika ole. Sainzista tulee mieleen sellainen hyvin tasainen kuski joka ei juuri säkenöi, mutta saattaa kyllä huomaamatta hiipiä jatkuvasti hyville sijoille. Mielenkiinnolla seuraan.

Ajaa kyllä tasaisesti, mutta omaan silmään ei riitä mestaruustaistelussa pelkkä tasaisuus, kun vastassa on "tappajanvaistolla" varustettuja huippukuskeja. Toki olen mielelläni väärässä, mutta jotenkin tuntuu, että luonne on vain Carloksella liian pehmeä. Kausihan sen lopullisesti näyttää ja hienointa olisi, jos vikassa kisassa vaikka 4 kuskilla olisi saumat mestaruuteen!
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ajaa kyllä tasaisesti, mutta omaan silmään ei riitä mestaruustaistelussa pelkkä tasaisuus, kun vastassa on "tappajanvaistolla" varustettuja huippukuskeja. Toki olen mielelläni väärässä, mutta jotenkin tuntuu, että luonne on vain Carloksella liian pehmeä. Kausihan sen lopullisesti näyttää ja hienointa olisi, jos vikassa kisassa vaikka 4 kuskilla olisi saumat mestaruuteen!
Olen siitä samaa mieltä että Sainz ei ainakaan päällisin puolin vaikuta tuollaiselta "tappajalta", mutta toisaalta tuntuu että siellä on sellainen fiksu laskelmoija kuitenkin joka tasaisesti ottaa pisteitä. Ei nyt ihan mistään Alain Prostista tai rallin puolelta Richard Burnsista puhuta, mutta kuitenkin.

Kausihan sen näyttää, toivottavasti Sainz kuitenkin haastaa ajamalla Leclerciä hyvin niin päästään näkemään miten siellä kisataan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sainz voi muodostua Ferrarin omaksi Webberiksi, eli vaikka Leclerc onkin nopeampi ja tiimin junioripolun kasvatti, ero ei kasva "tarpeeksi" suureksi. Sen takia Bottas, Barrichello, Coulthard yms. ovat olleet arvokkaita kakkoskuskeja: kaikki tietävät, ettei näistä mestaruuteen ollut, mutta heillä riittää nopeus yksittäisissä kisoissa dominointiin.

RB:n asetelmasta ei ole mitään epäselvyyttä, Perez pyrkii olemaan ainakin toisen Ferrarin ja Mersun edellä, kun Max taistelee voitoista. Mahdollistaa aivan eri tason panostuksen Verstappeniin, ja kaipa se Lewis Hamiltonkin on mestaruustaistoon nostettava. Mese parantaa hyvin todennäköisesti eikä Russell ainakaan vielä osoittanut erityistä nopeutta. Hamiltonin tasaisuudella voi roikkua yllättävän lähellä, vaikkei auto ihan huippu olisikaan.

K-Mag oli muuten ihan vitun kone. Velkommen tilbage Kevin. Magnussen on aina mielestäni ollut mainettaan parempi kuljettaja, hän vain kärsi ylisuuriksi nousseista odotuksista ja siirtymävaiheessa tarponut McLaren osoittautui kammottavaksi aloituspaikaksi. Haasilla Magnussen vaikuttaa erittäin pidetyltä kaverilta, mikä varmasti nostaa mielialaa entisestään.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Olipahan kisa. Harmi, että Bottaksen lähtö oli noin paska; vauhtia näytti kyllä autossa olevan noin yleisesti. Ei varmaankaan Hamiltonia olisi kyennyt haastamaan, mutta Russelia kylläkin. Samaten harmi Red Bullin kannalta, tuli hieman Espanjan GP 2001 -vibat noista. Toivottavasti saavat ongelmat korjattua, etteivät heti putoa mestaruustaistosta. Noin yleisesti vaikuttaa, että sääntömuutokset ovat hyvinkin onnistuneita. Autoilla tosiaan pystyy seuraamaan paljon paremmin; ohittaminen itsessään ei näyttänyt kauheasti helpompaa kuin einnen, mutta mahdollisuuksia oli kyllä paljon enemmän.

Ferrari on kyllä saanut koneet hyvään malliin, kun kaikki Ferrari-koneiset auto olivat top-11:ssä. Mersulla taas päinvastainen tilanne, kaikki paitsi tehdastalli siellä loppupäässä, joka on kyllä huolestuttavaa, etenkin kun moottoreiden kehitys on jäädytetty.

Tuli muuten huomattua, että ohitustilanteissa ja nuo taistelut muutenkin olivat erittäin siistejä ja kaveria ei työnnetty radan ulkopuolelle. Tästähän tuli Freitasin ja Wittichin linjaus, että ulkopuolella olevalle on jätettävä tilaa. Ekassa kisassa tietenkään ei sitä kauheasti välttämättä testailla, mutta kun se alkaa, niin toivottavasti linja pitää ja rangaistuksia jaetaan.

Samaten on mukava huomata, että nämä parikymmentä maailman parasta kuljettajaa oikeasti osaavat ajaa niiden valkoisten viivojen välissä. Ja vielä hankalammin hallittavilla autoilla. On kyllä jännä, mistäköhän voisi johtua...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipahan hieno startti kaudelle!

Maxin ja Leclercin taistelun seuraamiset ja dramaattiset lopetukset kisalle.

Harmi Bottaksen huono startti, mutta hienosti tuli sieltä vielä takaisin. Ehkä paremmalla startilla olisi Magnussenin voinut napata ja vähän Russellia haastaa, mutta aika lähelle maksimia sieltä tultiin loppujen lopuksi.
Kisavauhti näytti Alfalla olevan varsin hyvää ja todella hyviä kierrosaikoja ajeli tietyissä vaiheissa ihan Mersuihinkin verrattuna.
Toivottavasti Bottaksen ja Alfan kyyti pitää koko kauden, niin ehkä sieltä joku podiumkin napsuu jossain kunnon hulinakilpailussa.
Zhoulta myös hieno sisääntulo ja yllätti itseni ainakin täysin.

Mielenkiintoiset asetelmat kyllä tälle kaudelle. Ferrari kärkihevonen tällä hetkellä, mutta Red Bull todella lähellä ja Verstappenia ei voi ikinä laskea ulos.
Mersu näyttää olevan suht kaukana, mutta varmasti saavat eroa hiukan kurottua, mutta en usko että millään saisivat sitä kokonaan kiinni. Mutta niin vain sattumien kautta Hamiltonkin raapi itsensä podiumille ja pistesarakkeeseen se 15 pistettä, kun Red Bullin kavereille jäi nollat tauluun.

Ja hei! Viikon päästä taas mennään Saudi-Arabiassa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Samaten on mukava huomata, että nämä parikymmentä maailman parasta kuljettajaa oikeasti osaavat ajaa niiden valkoisten viivojen välissä. Ja vielä hankalammin hallittavilla autoilla. On kyllä jännä, mistäköhän voisi johtua..
Ei tainnut Masilla olla mitään kontrollia kuskeihin. Pahimmillaan vielä lauantain harjoituksissakin muutettiin sallittuja ajolinjoja.

Seuraavaksi sitten onkin aikamoinen tulikoe uudelle kilpailujohdolle kun mennään sekasortoiseen Jeddahiin. Uusien isompien renkaiden myötä kuskien näkyvyys on huonontunut entisestään, joten toivottavasti vältytään viime vuoden kaltaiselta kaaokselta.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Ei kannata kuitenkaan tosiaan aliarvioida Mersua, koska muuten voi joutua sitten pettymään karvaasti jos juhannuksen tienoilla Hopeanuolet painaa jo ihan tasatahtia Ferrarin ja Red Bullin kanssa. Ensimmäinen kierros tästä tämän kauden näytelmästä on vasta käyty, ja vähintään 21 muuta on vielä edessä. Siinä ehtii keksiä tehtaalla vaikka ja mitä vauhdin parantamiseksi, ja kun tallit tuo jo uutta osaa autoihin ensi viikonlopuksi Saudeihin, niin ei tästä kisasta vielä kannata lopulta vetää kovin suuria johtopäätöksiä tämän kauden suhteen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Alfalla hieno kisavauhti; nousiko Bottas viidenneltätoista sijalta kuudenneksi ja Zhou viimeiseltä sijalta pisteille tms. Luulisi että tuo lähtöongelma olisi korjattavissa.
K-Mag ja Bot olivat aika selkeästi ns best of the rest. No voimasuhteet tulee elämään ja Gasly toki olisi ollut samaa porukkaa.

Jotenkin näytti että Red Bullilla on parempi drs kuin muilla tai ainakin parempi kuin Alfalla. Eli Max tuli muutaman kerran heittämällä ja pitkältä takamatkalta ohi, kun taas Bottas ei tahtonut oikein päästä tarpeeksi lähelle. Mielessä kävi toki myös että ei se ohituspaikan rakennus taida tosiaan oikein olla Bottaksen vahvuus.

Ferrari: Eikös Sainz ole puhelut, että auto on hänen tyylilleen hankala, eli perus Ferraria, mutta eiköhän Carlos erittäin racecraftina kuskina löydä ne keinot.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vähän huvittaa, kun vielä testeissä kuului puhetta, että näinköhän tuo uusi moottorivalmistaja Red bull Powertrains ottaa ekassa kisassaan voiton. Lopputuloksena neljästä autosta kolmen moottori hajosi.
 
Hyvä kauden avaus.

Ferrarilla erittäin tasapainoinen kisakaksikko. Pidän Leclerciä hieman yliarvostettuna kuskina, on jonkin verran nopeampi yhdellä kierroksella kuin Sainz, mutta Sainz huomattavasti tasaisempi ja virhe-varmempi kuin Leclerc. Leclercillä puolestaan sitten hieman enemmän kyynärpäitä kaksinkamppailutilanteissa, mutta tämä on osaltaan myös taktinen valinta. Sainz tuntuu olevan laskelmoivampi ja optimoi lopputulosta ruutulipulle.

Mielenkiintoista nähdä, millä painotuksella Ferrari alkaa rakentamaan pokaalijahtia tällä kaudella. Luonnollisesti Binotti puheli ennen lähtöä tallimestaruuden merkityksestä. Mutta en pitäisi ihmeellisenä, jos pitkälle kauteen mennessä Ferrarilla pysyy aito sijoituksia tallille maksimoiva taktiikka kuljettajamestaruuden sijasta. Kausi on pitkä ja arvaamaton, uudet autot tuovat mukanaan yllätyksiä luotettavuudessa. Näyttää siltä että Redbull ja Ferrari ovat hyvin tasoissa, mestaruus kuljettajien välillä voi kauden lopuksi olla viimeisen kisan sijoituksista kiinni.

Verstappenin Redbull oli kisasäädöillään 4-5 kmh suoranopeuksissa Leclerciä edellä ilman drs, ja ohitustilanteissa sitten lentämällä ohi. Kuinka paljon tässä oli kyse nimenomaan auton säätöjä painottaen ohituskykyä suoralla kaarrenopeuksien kustannuksella, vasta kausi näyttää. Viihdettähän tästä seurasi, ja näytti hyvältä miten kuljettajat antoivat myös tilaa ohitettavalle.

Tulee olemaan mielenkiintoista, miten Mercedes kehittää suorituskykyään suhteessa muihin. Nyt ei Hamiltonilla ja Russelilla ollut kärkitalleihin verrattuna mitään palaa. Noin yleisesti ilahdutti AlfaRomeon tuplapistesijoitus, Zhou ei ollut lainkaan huono kuljettaja vaan varma ja agressiivinen kun tarvitsi. Ikävässä yllätti McLarenin suorastaan katastrofaalinen kaudenaloitus. Magnussen Haasilla pysyi vauhtinsa puolesta koko kisan ajan sijoituksessa 7 kiinni. Renaultin koneilla varustetut autot pysyivät samoissa sijoituksissa kuin viimekin kaudella. Keskikastissa riittää seurattavaa!

Vielä loppuun todettava henkilökohtainen mielipide tämän kauden autoista. Reilusti kasvanut paino näyttäytyi minun silmiini kankeana ohjattavuutena ja hitaissa mutkissa autot näyttävät todella kömpelöiltä. Minulle formulat ovat aina olleet autourheiluluokan se urheilullisin kärki, ja nämä autot näyttivät nyt kuivalla kelillä kuin ajaisivat kuivan kelin renkailla kevyessä sateessa. Autojen herhiläismäisyyttä en nähnyt enkä sitä nyt varsinaisesti odotakaan näkeväni varsinkaan kisan raskaissa polttoainekuormissa, mutta mielestäni formuloiden livekuvan ei kuuluisi näyttää siltä kuin katsoisi hidastettua uusintaa. Uusissa autoissa on hyvää arvaamattomuus suorituskyvyn muutoksissa tallien välillä.

Ja päätetäänpä vielä positiiviseen. Jo viime kauden lopulla nähty kypärä-kamera muutamalla kuskilla sai jatkoa tällä kaudella. Kuljettajan näkökulma todella on kuin katsoisi postiluukusta. Kasvanut vannekoko blokkaa näkyvyyttä entisestään, eikä kuljettaja näe etusiipiään. Nostaa arvostusta kuljettajien osaamista kohtaan entisestään. Voi vain kuvitella miltä se tuntuu kääntää autoa 160-200 kilometrin tuntinopeuksien kaarteissa, varsinkin kuolleen kulman mutkiin. Uskomatonta!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Verstappenin Redbull oli kisasäädöillään 4-5 kmh suoranopeuksissa Leclerciä edellä ilman drs, ja ohitustilanteissa sitten lentämällä ohi. Kuinka paljon tässä oli kyse nimenomaan auton säätöjä painottaen ohituskykyä suoralla kaarrenopeuksien kustannuksella, vasta kausi näyttää. Viihdettähän tästä seurasi, ja näytti hyvältä miten kuljettajat antoivat myös tilaa ohitettavalle.
Tähän liittyen tuli mieleen sekin, miten Bottaksen oli vaikea päästä DRS:llä riittävän lähelle, kun taisteli Tsunodan kanssa. Tsunodallakin siellä pöyhii Red Bullin kone. Bottas kuitenkin muutoin päästeli kohtalaisen hyvin autoista ohi, mutta Tsunodan kohdalla oli vaikeaa, vaikka olikin Tsunodaa nopeampi kierrosajoissa ja pysyi aika helposti lähellä.

Ferrarin konetta on kehuttu ja tuloksien valossa se tuntuu olevan ihan pätevä, mutta onko Red Bullin koneessa sittenkin enemmän potkua, vai oliko sattumaa (auton säätöihin liittyvää), että tämän kisan osalta Red Bullin koneella varustetut autot tuntuivat kulkevan lujaa suorilla?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja päätetäänpä vielä positiiviseen. Jo viime kauden lopulla nähty kypärä-kamera muutamalla kuskilla sai jatkoa tällä kaudella. Kuljettajan näkökulma todella on kuin katsoisi postiluukusta. Kasvanut vannekoko blokkaa näkyvyyttä entisestään, eikä kuljettaja näe etusiipiään. Nostaa arvostusta kuljettajien osaamista kohtaan entisestään. Voi vain kuvitella miltä se tuntuu kääntää autoa 160-200 kilometrin tuntinopeuksien kaarteissa, varsinkin kuolleen kulman mutkiin. Uskomatonta!

Tässä tuli kiroiltua sitä että ainakin Bottaksen ohitus meni ihan kokonaan ohi kun näytettiin tuota kypäräkameraa, mutta sitten kun miettii että siinä on kuitenkin tuo kuski itse ajamassa samaa suoraa samalla näkyvyydellä niin ei se toisaalta ihme jos joku välillä vähän "silmät kiini" tuntuu radalla ajavan.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
En muista kuka kuski höpisi eilen F1TV:n jälkihöyryissä, mutta selitti juuri tuota että edellä ajavaa on helpompi seurata, eikä DRS ole enää niin tehokas kuin aiemmin. Maxin ohitus taisi tulla pitkälti sillä, että laittoi kaikki paukut akusta pääsuoralle, kun taas Charles teki saman seuraavalla DRS-suoralla.

Siitä ihan samaa mieltä @sporttipappa kanssa, että olihan tuo kisan alku kuin hidastetusta filmistä. Autojen painoa pitäisi laskea runsaasti nykyisestä ja mielellään sekin, ettei olisi koko kisan bensalastia kerralla kyydissä. Noin muuten massiivinen peukku kyllä nykyautoille.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siitä ihan samaa mieltä @sporttipappa kanssa, että olihan tuo kisan alku kuin hidastetusta filmistä. Autojen painoa pitäisi laskea runsaasti nykyisestä ja mielellään sekin, ettei olisi koko kisan bensalastia kerralla kyydissä. Noin muuten massiivinen peukku kyllä nykyautoille.
En tiedä voidaanko autojen painoa merkittävästi tuosta laskea, ilman että autojen turvallisuus ja ominaisuudet kärsivät liikaa. Bensalastia toki voisi laskea, jos välitankkaus tuotaisiin taas mukaan. Välitankkaus poistettiin käsittääkseni ihan turvallisuussyistä, mutta luulisi, että nykypäivänä olisi mahdollista kehittää turvalliset keinot siihenkin.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
En tiedä voidaanko autojen painoa merkittävästi tuosta laskea, ilman että autojen turvallisuus ja ominaisuudet kärsivät liikaa. Bensalastia toki voisi laskea, jos välitankkaus tuotaisiin taas mukaan. Välitankkaus poistettiin käsittääkseni ihan turvallisuussyistä, mutta luulisi, että nykypäivänä olisi mahdollista kehittää turvalliset keinot siihenkin.
Nythän käsittääkseni minimipainoa nostettiin vielä 5kg (vai oliko peräti enemmän) entisestään, kun jollain talleilla oli vaikeuksia päästä tuohon alempaan painorajaan.

Välitankkausta on kyllä vaikea nähdä enää missään muodossa formuloissa, kun ei oikein taida asettua turvallisuushommien lisäksi näiden tavoitteisiin ekologisuuden suhteen, vaikka olisi miten ekobensaa. Harmi sinänsä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Välitankkausta on kyllä vaikea nähdä enää missään muodossa formuloissa, kun ei oikein taida asettua turvallisuushommien lisäksi näiden tavoitteisiin ekologisuuden suhteen, vaikka olisi miten ekobensaa. Harmi sinänsä.
Se voi olla joo. Ei sen toki välttämättä tarvitsisi vaikuttaa ekologisuuteen erityisesti, jos autojen kulutusta edelleen rajoitettaisiin sääntöjen avulla oleellisesti.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niko Kari lähti sunnuntain F3-kisaan sijalta 29, eli ruudukon viimeisenä, kun yksi lähti vielä varikolta perään.

Loppusijoitus 14. ja ajoi koko kisan toiseksi nopeimman kierroksen. Piti hallussa nopeinta kierrosta aika pitkään. Nousi siis 15 sijaa kisan aikana, joka on aika pirun kova suoritus.

Tosi harmi, että huonot lähtöpaikat ja muut kömmähdykset pilasivat kisat näin pahasti, kun vauhtia olisi selvästi ollut paljon parempaankin. Pieleen mennyt aika-ajo maksoi todella paljon.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Hintaero:

F1 Pro n. 14 euroa / kk
Viasat n. 32 euroa / kk (erikoistarjous määräajan, sen jälkeen n. 40 euroa, tulee toki muutakin urheilua)

Tämän päivän esityksellä ei ole mitään syytä palata suomalaisen lähetyksen katsojaksi. Joskus ruoho on näköjään vihreämpää aidan toisella puolella.

Itelläpä tuo ei tuonut mitään lisäkustannuksia, kun änäriä vahtii ennestään. Ja jefuja. Valjukin näkyisi muttei ole aikaa enää kaikelle.

Lähinnä säästöä tässä tulee, kun kohta voi tiputtaa DPlayn pois, josta brömistelyt ennen tul katsottua.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei tosiaan painoa saada pois kuin korkeintaan välitankkauksen tuomisella mukaan, ja siltikin auto on aika-ajoissa tai kisan lopussa saman painoinen. Tätä harmittelin jo edellisen sukupolven autojen kanssa. Lisäksi autojen pituus on aika pitkä tekee osaltaan kankean vaikutelman. Viime kauden lopussa Abu Dhabissa oli Alonson mestaruusvuosien Renault radalla niin olihan se ketterän oloinen auto kun on lyhyt ja kevyt.

McLarenin suoritus oli kyllä varmaan historian suurin floppi siihen nähden miltä Barcelonan testit näytti. Mitähän siellä on mennyt pieleen? Jarruongelmien korjaus ainakin jotain vie mutta että noin paljon...

Silmämääräisesti näki, että jotkut autot kuten Aston Martin on aika korkealla maavaran suhteen. Varmaan tällä korjaavat porpoising-ongelmaa, mutta maaefektiautolla häviää paljon suorituskykyä jokaisella millimetrillä millä autoa nostetaan. Sama kuin ottaisi siipeä pois muttei saa siitä suoranopeutta lisää.

Red Bullin bensaongelmat johtuvat ehkä bensapumpuista?




Gaslyn keskeytyksestä:




Verstappenin jäykkä ohjaus tuli varikkostopin kovaotteisesta tunkista:


 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Alfalla hieno kisavauhti; nousiko Bottas viidenneltätoista sijalta kuudenneksi ja Zhou viimeiseltä sijalta pisteille tms. Luulisi että tuo lähtöongelma olisi korjattavissa.

Vauhti oli aikalailla siinä missä aika-ajot antoivat odottaa, Alfa on ihan hyvissä asemissa koko kautta ajatellen. Ongelmallista Bottaksen kannalta oli se, että nousu ei tapahtunut ohittelemalla vaan muiden varikkokäynneillä. Myös Zhou ajoi läpi kisan käytännössä identtisiä kierroksia Bottaksen kanssa - tulee olemaan Valtterilla vielä haastava kausi edessä jos maksukuski on noin lähellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös