Formula 1 -kausi 2021

  • 382 825
  • 3 287
Toto Wolff on siis onnitellut Verstappenia ja todennut hänelle tämän ansainneen mestaruuden, eli eiköhän kaikki draama tämän kauden päätkösen ympärillä nyt pikku hiljaa ala taantumaan, ja katseet keskittymään kohti 97 päivän päästä alkavaan kauteen 2022. Voihan se olla, että FIA:lta on annettu Mersulle esimerkiksi jokin vakuutus siitä, että Masi siirretään kaikessa hiljaisuudessa johonkin toiseen hommaan, ja uusi kilpailunjohtaja tulee ns. huomaamatta ennen kauden alkua tai jotain vastaavaa, kun kerta näin helpolla luovuttavat. Tai sitten itse seitsenkertainen maailmanmestari on ilmoittanut, että nyt vittuun nuo kabinettipelleilyt, ja antakaa olla.

Eilen illalla kaikissa talleissa juhlittiin ja varmaan kisaorganisaatiossakin ja ne parhaat ideat, tekemiset ja sanomiset tapahtuu aina kännissä :-D Eli homma selvitettiin viime yönä kännipainissa tai vastaavassa Mersun ja Red Bullin kesken...
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Ei Toto aivan tosikolta vaikuta, kunhan saa vaan viinaa koneeseen. Vaikuttaa hyvältä ryyppyseuralta!

No Totonhan kuuluukin juhlia tallipäällikkönä tallimestaruutta. Se on hänen mestaruutensa.

Voittamaton äijä edelleen.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ihmeellistä itkua koko viesti muutenkin. Sitäkään emme voi tietää olisiko Max ajanut tahallaan Hamiltonia päin. Ehkä olisi, ehkä ei. Toisaalta ei ajanut sen ekan kierroksen ohitusyrityksessä, joten miksi olisi ajanut myöhemminkään. Täysin turhaa jossittelua.

Oi kauheeta anteeksi kun pahoitin mielesi. Huikein kausi loppu ja pitäähän sitä elää tunteella. Mua vituttaa sellaset henkilöt jotka eivät elä urheilussa tunteella. Mitä helvettiä sitä silloin katsomaankaaan jos on vaan analyyttisen rauhallinen vain nähdäkseen tasaista harmaata. Se mikä tekee intohimon johonkin ei ole tasaisuus tai harmaus, vaan vittu räiskyvyys ja eri näkemykset. Se antaa paljon enemmän kuin joojoo meininki. Mut jokainen menköön tyylillään ja itse myönnän auliisti virheeni, jos niitä on. Tässä tapauksessa ei ollut :)
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Etäisesti tiedän seuraavat seikat lähdöstä
- Maxilla parempi puoli ja eka ruutu
- Lewis parempi reaktio ja toiminta
- Maxilla pehmeät renkaat , mikä riittää ilman ajajan mokaa helposti, koska pehmeä rengas takaa paremman pidon.

Maxin lähtö oli todella heikko jos verrataan Lewisiin.

Maxin reaktiot oli aikalailla samanlainen valojen vaihduttua, mutta auto alkoi sutimaan vaihdettaessa käsittääkseni tuo kytkimen toiminta lähdössä on aikalailla automatisoitua ja kuskilla on siinä vähän merkitystä eli ei kiihdytystä tehdä poljintuntumalla, eli Hamiltonin auton lähtöasetukset toimi noissa oloissa paremmin vaikka Maxin auton alla oli se rengassarja jolla lähtö pitäisi olla helpompi. Jos Max olisi nukkunut reaktion suhteen valoissa niin silloin voitaisiin sanoa että Lewis oli parempi, oli nytkin piirun verran parempi reaktiossa mutta se ero tuli vaihdettaessa ylöspäin jossa Maxin auto alkoi selvästi sutimaan ja Hamilton tuli ohi ekaan mutkaan.

Max ohitti Lewiksen vielä radalla 5.mutkaan mutta Lewiksen annettiin oikaista tuo mutka niin sen jälkeen Hamilton käytännössä kontrolloi kisaa ja Max ei pystynyt kunnolla haastamaan mutta pysyi riittävän lähellä jotta Hamiltonilla ja Mersulla ei ollut turvallista ikkunaa tehdä varikkopysähdystä siten ettei Max tulisi edelle ja kun Latifi teki mitä teki aukesi Maxille paikka jonka hän käytti. Viimeinen kierros oli hienoa kisaa, paljon hienompi lopetus kuin väljähtynyt 5 kierroksen SC takana köröttely ilman mahdollisuutta että mestaruus ratkaistaan radalla mies miestä vastaan. Maxilla oli loppuun loistavat kortit jotka hän pystyi käyttämään, ei se silti paljosta ollut kiinni etteikö Hamilton olisi pystynyt kuittaamaan takaisin, nyt rengasetu vain oli liian suuri ja Max pystyi jättämään jarrutuksen niin myöhäiseksi ettei paikkaa avautunut, virheelle ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta sen verran lähellä Hamilton pysyi.

Ainakin oli tunteikas loppu ja urheilullisempi kuin SC takana köröttely, parasta olisi ollut punaiset liput ja 5 kierroksen sprinttikisa jossa lähtö ruudukosta. Paras kausi kuitenkin miesmuistiin kun ei ole suomalaista mestariehdokasta mukana jonka puolesta jännittää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oopi

Outsider

Jäsen
Tuli somessa vastaan väitetty Masin radioviesti viime kauden Saksan kisasta, kun Norris keskeytti: "There's a requirement in the sporting regulations to wave all the lapped cars past."

Jos pitää paikkansa, niin muuttuiko säännöt tälle kaudelle, vai eikö niitä tarvinnut noudattaa?
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Tuli somessa vastaan väitetty Masin radioviesti viime kauden Saksan kisasta, kun Norris keskeytti: "There's a requirement in the sporting regulations to wave all the lapped cars past."

Jos pitää paikkansa, niin muuttuiko säännöt tälle kaudelle, vai eikö niitä tarvinnut noudattaa?
Ei muuttuneet, tässä tilanteessa noita voimassa olevia sääntöjä vain venytettiin ja hieman oikomalla jätettiin pari proseduuria täyttämättä, että saatiin viimeiselle kierrokselle vihreä lippu. Masihan perusteli ratkaisuaan sillä, että tallit olivat toivoneet jo kauan aikaa sitten kisan päättyvän vihreään lippuun, jos se vain olisi mahdollista, eli siis myönsi ettei nyt ihan sääntöjen mukaan menty ja sortui tuon tallien painostuksen alla. Tosin kun katsoo noita Ross Brawnin tämän päiväisiä kommentteja aiheeseen liittyen, niin katto-organisaatio tuntuu vain olevan tyytyväinen tähän tapaukseen, mikä nyt sinänsä ei ole yllättävää kun tietää Liberty Median ja Netflixin periaatteessa sanelevan sen draaman tahdin tuolla. Muussa tapauksessahan siellä olisi Pena Matikaisen tyylinen "vittu sä koulutat niitä, sä johdat ja koulutat niitä" puhkuminen FIA:lle menossa Masista ja tuomaritoiminnasta yleisestikin. Mutta kun katto-organisaatiolle kelpaa, niin jatkossakin siis voidaan odottaa luokatonta ja linjatonta tuomaritoimintaa, ja tarpeen vaatiessa sääntökirjalla hanurin pyyhkimistä. "This is Formula One!"
 
J

Just-Ice-Hockey

Itse olen toiveikas, että ICA todella on FIAsta riippumaton toimija, ja ratkaisee asian sääntöjen mukaan. Lopputulos ja mestari ovat minulle se ja sama, mutta lajin tulevaisuuden vuoksi toivon saatavan hyvin perustellun ratkaisun ja sellaisen ratkaisun, joka pakottaa FIAn laatimaan F1 sarjalle tarkkarajaiset säännöt. Minulle on täysin käsittämätöntä, että laji jossa rankaistaan verrattain ankarasti raja-arvon ylittänisestä 0,2 millimetrillä, ei kisatapahtuman järjestäminen ole tarkkaan määritetty, vaan säännöissä on muka tulkinnanvaraa. Olkoon ICAn tuomio viimeisen kierroksen tai koko kisan mitätöinti, toivottavasti se on jotain mikä oikeasti tiputtaa FIAn maan pinnalle.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Itse olen toiveikas, että ICA todella on FIAsta riippumaton toimija, ja ratkaisee asian sääntöjen mukaan. Lopputulos ja mestari ovat minulle se ja sama, mutta lajin tulevaisuuden vuoksi toivon saatavan hyvin perustellun ratkaisun ja sellaisen ratkaisun, joka pakottaa FIAn laatimaan F1 sarjalle tarkkarajaiset säännöt. Minulle on täysin käsittämätöntä, että laji jossa rankaistaan verrattain ankarasti raja-arvon ylittänisestä 0,2 millimetrillä, ei kisatapahtuman järjestäminen ole tarkkaan määritetty, vaan säännöissä on muka tulkinnanvaraa. Olkoon ICAn tuomio viimeisen kierroksen tai koko kisan mitätöinti, toivottavasti se on jotain mikä oikeasti tiputtaa FIAn maan pinnalle.
Eipä mikään instanssi voi mestaruutta Hamiltonille antaa.
Sääntökirjasta ei löydy kohtaa jossa ajettu kierros poistetaan tuloksista. Red Flag-tilanteissakin lasketaan viimeinen täysi kierros. Ja Max ylitti linjan ensimmäisenä viimeisellä täydellä kierroksella.

Enintään Abu Dhabin tulokset mitätöidään, mutta se ei muuta mestarin nimeä
 
J

Just-Ice-Hockey

Eipä mikään instanssi voi mestaruutta Hamiltonille antaa.
Sääntökirjasta ei löydy kohtaa jossa ajettu kierros poistetaan tuloksista. Red Flag-tilanteissakin lasketaan viimeinen täysi kierros. Ja Max ylitti linjan ensimmäisenä viimeisellä täydellä kierroksella.

Enintään Abu Dhabin tulokset mitätöidään, mutta se ei muuta mestarin nimeä

Itse olin jostain lukevinani, että ICA:lla on mahdollisuus vahvistaa Abu Dhabin tuloksen enne virhettä olleeseen järjestykseen, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa toiseksi viimeisen kierroksen tuloksia. Toki tätä ennen ICA:n pitää todeta, että sääntöjä ei ole noudatettu ja virhe on tapahtunut.

Edit. Lisätään nyt vielä sen verran, että Mersu ei varmasti tällaiseen valitukseen lähtisi, jos ei yhtenä vaihtoehtona ole lopputulema, joka johtaa Lewisin mestaruuteen. Jos prosessointi on tuolla yhtään kotimaisen riitaprosessoinnin kaltaista olen varma, että Mersun vaade on nimenomaan toiseksiviimeisen kierroksen tulosten vahvistaminen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Oi kauheeta anteeksi kun pahoitin mielesi. Huikein kausi loppu ja pitäähän sitä elää tunteella. Mua vituttaa sellaset henkilöt jotka eivät elä urheilussa tunteella. Mitä helvettiä sitä silloin katsomaankaaan jos on vaan analyyttisen rauhallinen vain nähdäkseen tasaista harmaata. Se mikä tekee intohimon johonkin ei ole tasaisuus tai harmaus, vaan vittu räiskyvyys ja eri näkemykset. Se antaa paljon enemmän kuin joojoo meininki. Mut jokainen menköön tyylillään ja itse myönnän auliisti virheeni, jos niitä on. Tässä tapauksessa ei ollut :)

Eli tiivistetysti sinun tapasi elää, seurata ja kannattaa on se oikea, eikä intohimon, ainakaan oikeanlaisen, löytymiseen myöskään voi olla muita reittejä kuin sinun tuntemasi. Onneksi olkoon vaan.


Eipä mikään instanssi voi mestaruutta Hamiltonille antaa.
Sääntökirjasta ei löydy kohtaa jossa ajettu kierros poistetaan tuloksista. Red Flag-tilanteissakin lasketaan viimeinen täysi kierros. Ja Max ylitti linjan ensimmäisenä viimeisellä täydellä kierroksella.

Enintään Abu Dhabin tulokset mitätöidään, mutta se ei muuta mestarin nimeä

Eipä sillä voittajalla niin väliä, vesitetty sen arvo on nyt joka tapauksessa. Tärkeintä olisi saada tuonne kilvanajoon selkeät säännöt, ei tuossa nykyisessä lonkalta vetelyssä ole mitään järkeä.

Mitä tulee tuohon radioliikenteeseen tallien ja kisajohdon välillä on sinällään hyvä asia kun sitä kuullaan myös lähetyksissä, mutta ei nykyisellään kun kyse on lähinnä siitä kuka saa taivuteltua sen joka voittajan tarvittaessa määrittää. Sen tulisi olla enemmän muotoa selkeä kysymys / vetoomus tiettyyn sääntöön ja siihen vastataan selkeästi mikä on kisajohdon tulkinta ja pulinat pois.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@Wenzel kirjoitti ylhäällä Matikaisen Penasta. Miettikää nyt, jos Pena olisi ylipäällikkönä kisoissa. Siellä olisi Totot ja Hornerit hiljaista poikaa, kun itkut hiljennettäisiin miehekkäällä viskibassolla.

Tulevalla kaudella tuomaristolla toivottavasti on rauha tehdä päätöksiä. Luonnollisesti keskusteluyhteydet pitää olla, mutta mitään tämän kauden kaltaisia itkuja ei tarvita. "No safety-car, please'.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
@Wenzel kirjoitti ylhäällä Matikaisen Penasta. Miettikää nyt, jos Pena olisi ylipäällikkönä kisoissa. Siellä olisi Totot ja Hornerit hiljaista poikaa, kun itkut hiljennettäisiin miehekkäällä viskibassolla.
No olisihan se nyt kova, kun kisojen ylipäällikkö Pena olisi joka kisaviikonloppu siellä ranskalaistyylisessä seitinohuessa iltapäiväkännissä heittämässä tallipomoille luuta kurkkuun headsetteihin ja ottamassa hommaa muutenkin haltuun.

"No, Pentti, you can't take the safety car in! The track isn't even clean yet!"
"Hei, mua ei huimaa!"
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Enintään Abu Dhabin tulokset mitätöidään, mutta se ei muuta mestarin nimeä
Tuo olisi itseasiassa ihan hyvä ratkaisu. Vaikken Maxista tykkää, niin ei tuota mestaruutta häneltä voida mielestäni pois ottaa. Mutta koko kisan tuloksen mitätöinti voisi saada myös öljysheikit vihaiseksi ja sitä kautta (rahan kautta siis) painetta tuomaritoiminnan parantamiseksi.
 
No olisihan se nyt kova, kun kisojen ylipäällikkö Pena olisi joka kisaviikonloppu siellä ranskalaistyylisessä seitinohuessa iltapäiväkännissä heittämässä tallipomoille luuta kurkkuun headsetteihin ja ottamassa hommaa muutenkin haltuun.

"No, Pentti, you can't take the safety car in! The track isn't even clean yet!"
"Hei, mua ei huimaa!"
Kuules... Pena käyttäisi faksia.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eli tiivistetysti sinun tapasi elää, seurata ja kannattaa on se oikea, eikä intohimon, ainakaan oikeanlaisen, löytymiseen myöskään voi olla muita reittejä kuin sinun tuntemasi. Onneksi olkoon vaan.
Hei kiitti. Taisit kuitenkin hieman tahallaan käsittää väärin...jostain kumman syystä. Nythän viittasin siihen, että eihän näissä meidän omalla alustalla olevissa keskusteluissa olisi mitään järkeä, jos kaikki vain tyynen rauhallisesti olisi samaa mieltä. Tai emmä tiedä (tässäkin varmaan olen sun mielestä väärässä), saattaa ollakin, että kaikki vaan haluaa olla samaa mieltä samoilla ambitioilla taputellen toisiaan selkään. Mua se vituttaisi. Esim. Toto ja Horner näytti sitä intohimoa koko kauden ja varsin viihdyttävää se oli. Läikkyikö yli? Toki molemilla lähti mopo käsistä, mutta mielummin niin kuin tunteetonta paskaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Esim. Toto ja Horner näytti sitä intohimoa koko kauden ja varsin viihdyttävää se oli.
Kyllä tuo radiolinjoilla tuomaristolla itkeminen ja valittaminen lähes kisassa kuin kisassa ja kisojen jälkeenkin oli lähinnä säälittävää. Itseni ainakin valtasi myötähäpeän tunne. Onneksi se ei ole käsittääkseni enää mahdollista ensi kaudella?
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllä tuo radiolinjoilla tuomaristolla itkeminen ja valittaminen lähes kisassa kuin kisassa ja kisojen jälkeenkin oli lähinnä säälittävää. Itseni ainakin valtasi myötähäpeän tunne. Onneksi se ei ole käsittääkseni enää mahdollista ensi kaudella?

Joo tavallaan, mutta esim. se kohta jossa Toton kuulokkeet lentää, oli huikea. Myös monet tiedustelut olivat ihan jees, mutta ne anomiset oli hieman liikaa. Mielummin kuitenkin kuulen pari kertaa vuodessa anomista, kuin että tuo linja katkaistaan. Tähän anomiseen "itkemiseen" oli syynä Masi. Masin tilalle sellainen kunnon itsevaltias joka sanoo suoraan ja tarpeksi kovaa jos nillittämistä kuuluu. Se että se kuuluu yleisölle on vaan lisäpalvelu. Linjat on aina olleet kuumia, mutta emme vain ole olleet siitä tietoisia
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Tähän anomiseen "itkemiseen" oli syynä Masi.

Tästä olen eri mieltä. Tähän oli syynä hyvin vahva intressi vaikuttaa asioihin. Sellainen "Shut the fuck up Toto!" -henkinen diktaattori olisi viihdyttävä, mutta ei kovinkaan yhteistyötä edistävä malli.

Olen itse sitä mieltä, että talleilla voi olla joku linja tuomaristoon tai johtoon, mutta mielestäni tähän olisi hyvä olla joka tallilla oma tekninen delegaatti. Toton ja Hornerin linjat voi pitää kiinni. Tähän tiukat säännöt kisan aikan: Saa kysyä, mutta ei saa kyseenalaistaa tai vaatia muutosta päätöksiin. Samoin perusteluihin tulee tyytyä ja jälkihöyryt siten kisojen jälkeen.

Hyvä esimerkki voisi olla, että talli voi pyytää ottamaan jonkin tilanteen tutkintaan, mutta kun päätös tulee, niin se on siinä. Tälläiset "This is wrong Michael!"- tai "We need one racing lap!" -pelleilyt pitää olla kielletty.

Joku kontakti talleilla on pakko olla kilpailun johtoon, koska talleilla saattaa aidosti olla joku oleelinen tieto tilanteista joka saattaa vaikuttaa esim. turvallisuuteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös