Turva-auto toki oli riskinä tuossa lopussa, mutta Mersulla oli varmasti myös laskettu, että turva-auton takana toimitaan sääntöjen mukaan. Oletetulla lopputuloksella on asiassa huomattava merkitys, koska sen mukaan Mersulla on toimittu. Samalla on syytä muistaa, että ero autojen välille tuli RB:n ilmaisesta pysähdyksestä, jota Mersulla puolestaan ei turva-auton tullessa ollut käytössään. Oman näkemykseni mukaan ainoa hetki, jossa Mersu olisi voinut pelata toisin oli ensimmäinen pysähdys, jossa lähdettiin kopioimaan Maxin taktiikkaa. Uskon silti, että edes 10 kierrosta vähemmän ajetuilla kovilla renkailla ei taistelu olisi ollut nyt nähtyä tiukempaa. Mielestäni Mersu ei olisi voinut korttejaan paljon paremmin pelata.
Perässä tullut Verstappen olisi tehnyt stopit mahdollisesti aina eri tavoin kuin Hamilton kakkosesta alkaen, joten Mersu teki oman taktiikan siten, että vain yksi pysähdys ja pysyi siinä. Olisiko RB toiminut kärkiautona samoin, en tiedä. Nyt kisassa Mersun hieman todennäköisemmän rengasrikon ja turva-auton mahdollisuus oli lisäriskeinä suurempi vrt RB. Tunteella sanoisin, että RB olisi valinnut vastaavassa tilanteessa (johdossa) kaksi pysähdystä. RB ei olisi suostunut luokkaa 40 kierroksen kumeihin lopussa ykkösenäkään. Mutta tämä on puhtaasti fiilispohjalta.
Jos olisin totaalisen maallikkona saanut päättää Mersun puolesta, en olisi rengasriskiä ottanut. Kun tilaisuus tuli aiemmin, siinä vaihto. Ei enää lopussa. Tiedossa oli se, että luokkaa 40 kierrosta voi olla liikaa. En olisi ottanut sitä häpeää, että Hamilton häviäisi mestaruuden, koska talli ei halunnut ottaa toista vaihtoa ensimmäisen tultua liian aikaisin, ja yksi rengas petti pari kierrosta ennen maalia.
Näin se on helppoa sanoa nojatuolista.
Toki edelleen itse olen epävarma siitä, mikä on sääntö kisan aloittamisesta sen jälkeen kun viimeinen kierroksella ohitettava on ohittanut turva-auton. Oma käsitykseni on, että sitä seuraavan kierroksen alusta alkaisi kilpailu, eli tässä tapauksessa olisi kisattu viimeinen suora.
Kun Masi antoi käskyn "turva-auto sisään tältä kierrokselta", kisa lähti siitä kun turva-auto poistui. Muutahan ei voinut tapahtua. Oliko fiksusti, ei. Mutta oliko vastoin sääntöjä, siitä keskustellaan, jos Mersu ei vedä kanteluitaan pois.