Kuten jo aiemmin kirjoitin, Sainz jr. ei olisi kuluneilla renkailla pystynyt haastamaan Maxia ja vaikka olisi ollut tuoreet kumit alla, ei taatusti olisi halunnut sotkeutua mestaruustaistoon tulemalla sohlailemaan sinne kolmantena pyöränä. Ja eipä Maxin olisi missään nimessä tarvinnut pelätä virheitä, se oli kaikki tai ei mitään pelissä ja aivan sama, olisiko ollut toka vai pyörähtänyt pois pisteiltä. Joten Maxin kannalta aivan sama, kuka siellä takana oli, samalla vai eri kierroksella oleva. Toi on nyt aivan tikusta asiaa -tasoa olevaa puintia.
Kun kaudessa ajetaan 22 kisaa, saa olla todellinen uuvatti, joka naureskelee "lahjaksi saadulle" mestaruudelle. Oli lainausmerkkejä tai ei.
Kyse ei nyt ole Sainzin renkaista tai Sainzin haluamisesta vaan siitä, että tuomareiden päätökset pitäisi pystyä perustelemaan ja olla johdonmukaisia. Vai olisiko Masin ratkaisu ollut toinen, jos Sainzilla olisi ollut paremmat renkaat ja Sainz olisi halunnut parantaa sijoitustaan viimeisellä kierroksella?
Jos kerran nyt mentiin sääntöjen mukaan ja kyseessä oli urheilullisin ratkaisu niin varmaan samalla tavalla olisi tehty myös, jos kyseessä olisi ollut esim. kauden kolmas osakilpailu eli vain kahden ensimmäisen auton välistä olisi poistettu kierroksella ohitettavat ja perusteltu asiaa sillä, että "tämä on moottoriurheilua"? Vai muuttuuko säännöt sen mukaan mikä on tilanne MM-taistossa? Eikö jokaisen yksittäisen kilpailun pitäisi olla samanarvoinen? Olisihan se huvittavaa, jos kilpailunjohtaja jatkossakin poistaa vaan osan kierroksella ohitettavia autojen edestä Safety Carin ollessa radalla sillä perusteella, että "tuo kuski ei varmaan halua haastaa edelläolevaa" ja sillä on kuluneet renkaatkin eli siihen voi hyvin jättää yhden kierroksella jälkeen jääneen puskuriksi.
Ja olisihan siellä voinut olla esim. Bottas Maxin takana uusilla renkailla vaikka tämä jossittelua onkin. Sitä suurempi farssi on kyseessä koko lajin kannalta, jos kilpailunjohtaja tekee päätöksiä sen mukaan, että "tuo ei varmaan halua yrittää edellä olevan ohitusta viimeisellä kierroksella" joten tuosta ei enää tarvitse poistaa kierroksella ohitettavia välistä. Eli sääntöjä tulkittaisiin sen mukaan miten kilpailunjohtaja lukee kuljettajan ajatuksia.
Ja se on vaan niin, että niitä uuvatteja on aina olemassa. Ja tässä mestaruudessa uuvattimaisesti ajattelevia on päätöskisan lopun tapahtumien johdosta muutama enemmän kuin monessa muussa. Tuosta viimeisen kierroksen tapahtumista Maxin mestaruus muistetaan.
Sitten omaa pohdintaa. Pitäisikö kaikki kierroksella ohitetut poistaa varikolle, esim. tilanteessa jossa ollaan SC:n perässä vielä viimeisen kolmen kierroksen aikana? Nopeuttaisi mahdollista uutta starttia ja asialla ei olisi tulosten valossa merkitystä, jos joudutaan ajamaa SC:n perässä maaliin? Esim. nyt Abu Dhabissa olisi ehditty ajaa viimeinen kierros niin, että päätös olisi ollut ns. tasapuolinen ja jälkipulinat saatu pienemmiksi.