Joo, kieltämättä tällainen ongelma siinä olisi. Ehkä ICA voisi todeta, että asialegitimaatio on, koska mikä tahansa kisaan osallistunut talli saa valittaa kisassa tapahtuneesta kisajärjestäjän sääntörikkeestä, ja kisajärjestäjä tosiaan rikkoi omia sääntöjään, mutta koska valittaja ei kärsinyt tästä sääntörikkeestä suoraan (välillisesti siten sitäkin enemmän) niin tuloksia ei ole syytä muuttaa.
Sellainen päätös, joka toteaa toimitun väärin, mutta väärin toimimisella ei ole vaiktuksia, olisi tuhoisa niin ICAn kuin FIAn uskottavuuden kannalta. Jos ja kun mestaruuteen ei enää haluta vaikuttaa, olisi kaiketi ainoa vaihtoehto viimeisen kilpailun tulosten mitätöinti. Toki tällä päätöksellä olisi vaikutus kuljettamien mm-sarjaan, koska Sainz nousi sarjassa sekä Norrisin että Leclercin edelle Abu Dhabin myötä, Lisäksi tulosten jälkikäteisellä mitätöinnillä ja siitä seuraavalla pisteiden vähenemisellä olisi todennäköisesti vaikutus kuljettajille maksettaviin palkkioihin, ainakin em. kolmikon osalta. Koska kisan tulosten mitätöinti vaikuttaisi paitsi todennäköisesti kuljettajille maksettaviin palkkioihin, myös kuljettajien mm-sarjan lopputuloksiin toivon, että tähän ratkaisuun ei päädytä. Tuntuisi täysin absurdilta, että yhden henkilön suojelemiseksi (Verstappen) loukattaisiin suoraan toista (Sainz).
Ohittaminen turva-auton takana on yksiselitteisesti kiellettyä, ja siihen Max syyllistyi. Vaikka tältä osin kilpailun tuomariston päätös on oikea, ovat perustelut minusta erittäin huonot. Sääntöä annettiin rikkoa sillä perusteella, että lähdettäessä järjestys oli korjattu. Perustelu kertoo minusta ennen kaikkea tuomariston hädästä ja kielii siitä, että siellä tiedetään sääntöjä vähintään venytetyn draaman nimissä. Henkilökohtaisesti koen, että parempi peruste olisi ollut, että Hamilton omalla toiminnallaan (voimakkaat jarruttelut ja poikkeuksellisen hidas ajaminen) edesauttoi poikkeuksellisen paljon ohituksen tapahtumista. Uskoisin, että tämä ohitusta koskeva valitus lienee mukana (jos on) vain säännön yksiselitteisyyden vuoksi. Tämä asettaa päätöksen tekijät varsin vaikeaa asemaan. Miten perustella sääntöjen vastaisen teon hyväksyttävyys?
Itse toivon, että ICAn tutkii sille esitetyn näytön ja sen perusteella ratkaisee, onko FIA rikkonut omia sääntöjään vai ei. Se, vaikuttaako tämä tulkinta mestaruuteen tulee jättää vaille mitään vaikutusta, koska on tärkeämpää saada määritettyä se linja minkä mukaan kisoja jatkossa tuomaroidaan. Tämä asia menee tärkeydessä huomattavasti kauden 2021 mestarin nimen edelle. Vihon viimeisenä toivon minkään sortin nahkapäätöstä, koska siitä ei ole lajille kuin haittaa. "Kyllä, lajin sääntöjä rikottiin, mutta koska sääntöjen jälkikäteisellä noudattamisella olisi kohtuuttomat seuraamukset, ei lopputuloksiin tule tehdä muutoksia." Täysin kestämätön ajatus, mikä lisäksi asettaa eri kuljettajien oikeusturvan eriarvoiseen asemaan. Hyvää ja lajin sääntöjä ja niiden tulkintaa selkeyttävää ratkaisua toivoen.