Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 389 754
  • 3 286

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun Max nyt tunnekuohuistan selviää ja alkaa miettimään oikeasti, että kumpi heistä oli parempi kuski viimeisessä kisassa, niin kyllä se varmaan hieman vie hohtoa pois. Lewis lähti kisaan mediumit alla ja pyyhki lähdössä Maxia (pehmeillä renkailla) mennen tullet. Tämänhän ei pitäisi olla mahdollista, ellei toinen kuskeista ole parempi.
Ei vitsi mitä sitä joutuukin lukemaan. Minäkin uskon, että Max laittaa Jatkoajan keskustelupalstan tekstit Google translateen ja kun suuri visionääri @tombraider linjaa tuollaista, himmenee F1-mestaruuden arvo Maxin silmissä.

"Parempi kuski". Formuloissa nyt sattuu olemaan erilaisia muuttujia ja kisan voittaa se, joka on ruutulipulla ensimmäisenä. Ihan paskaa nämä jutut kuka oli paras tai kuka olisi ansainnut mestaruuden tms., joita kuullaan sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät tajua lajista nimeltä urheilu yhtään mitään.

Mitä lähtöön tulee, jokainen autourheilua edes etäisesti tunteva tietää, että siihen vaikuttaa useampi seikka:
- Kummalta puolelta rataa lähtee
- Kuskin reaktiot ja toiminta
- Auto (tämä tietysti ratkaisevin)

No Masi teki päätöksen joka takasi uusilla pehmeillä operoivalle Maxille helpon mestaruuden. Ei sitä vastaan voinut Lewis mitään tehdä.
Takasi? Helpon? Vikalla kierroksella nähtiin rehtiä kilvanajoa eikä todellakaan ollut selvää, että Max pääsee yhden kierroksen aikana ohi. Katsoitko edes kisaa? Lewis laittoi tiukasti kampoihin vielä ohituksen jälkeenkin.

Onnea kuitenkin Maxille joka ei pärjännyt lopuissa kisoissa Lewisille sitten paskan vertaa
Oletpa hieno häviäjä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kummasti unohtuu nyt se miten loistavan kauden Verstappen ajoi ja miten ansaitsi täysin mestaruutensa.

Oli jokaisessa kisassa joko 1. tai 2. jos ei kohdannut ulkopuolisia ongelmia.

Epäonnen kisat

Azerbaidjan - rengasrikko johtoasemasta.
Silverstone - Hamilton puski Maxin kärjestä ulos radalta ja ajoi voittoon
Hungaroring - Bottas ajoi päin ekassa mutkassa - lopulta sija 9.
Belgia - Verstappen voitti, mutta pisteet puolitettiin, mikä hyödytti enemmän 3.sijan Hamiltonia.
Monza - kolari Hamiltonin kanssa, molemmat keskeytti samaan kohtaan.

Hamiltonilla oli paljon enemmän heikkoja suorituksia ja omasta virheestä, kuten esim Azerbaidjanin jarrunappula -erhe. Lisäksi tuo Maxin puskeminen ulos Silverstonessa. Monacossa 7. Itävallassa 4. Turkissa 5.

Max ajoi paremman kauden mitä Lewis, oli viimeisen kisan tapahtumat sitten mitä hyvänsä.

Tiedoksi muutamille: Mestaruuden ratkaisee koko kauden otteet, ei viimeinen kisa.
 
Viimeksi muokattu:

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Hamiltonin puolesta harmi, en oikein tiedä mitä hän olisi voinut tehdä paremmin.

Jos mestaruuden voittamisesta puhutaan niin ajaa paremmin ja aggressiivisemmin alkukauden. Omasta mielestäni Hamilton ja Mersu antoi Maxille ja tämän hyökkäykselle liikaa siimaa alkukaudesta luottaen, että lopussa tullaan rinnalle ja ohi. Nyt se meni kuitenkin liian täpärälle ja tuli muuttujia mihin ei talli tai kuljettaja pystynyt vaikuttamaan niin loppui ns. latu kesken. Tässä kisassa Hamiltonille jäi paljon jossiteltavaa mutta loppujenlopuksi voitosta oli jaossa vain 25 pistettä kisan voittajalle kuten kaikissa aiemmissakin. (pl. Spa)

Kun Max nyt tunnekuohuistan selviää ja alkaa miettimään oikeasti, että kumpi heistä oli parempi kuski viimeisessä kisassa, niin kyllä se varmaan hieman vie hohtoa pois.

No ei ihan satavarmasti vie. Päinvastoin. Koko kauden otannalla Max on kauden paras kuljettaja vaikka Mersu kokonaisuudessaan olikin kauden paras auto. Se, että viimeisessä kisassa käy viuhka jonka myötä saa tilaisuuden tehdä viimeisen kierroksen ohitus ihan ajamalla on varmaan hienoimmasta päästä miten voittaa mestaruus. Paitsi, että tilanteessa kävi tuuri niin kyllä myös RB otti taktisen voiton Mersusta. Olkoonkin, että Mersun kädet oli sidottu valittuun taktiikkaan ja muuta ei sen hetkisillä tiedoilla oikein voinut edes tehdä. Tuota ohitusta ja viimeisen kierroksen taistelua tullaan kelaamaan ja kertaamaan maailman tappiin asti ja hienoa on, että lopulta se ohitus tuli rehdisti ja ajamalla. Jos molemmat olisi olleet romuna radalla jonku kyseenalaisen tempun seurauksena niin sitä pyöritellessä saattaisi mietityttää, että onko tämä nyt se paras tapa voittaa mestaruus.
 
Viimeksi muokattu:

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitä lähtöön tulee, jokainen autourheilua edes etäisesti tunteva tietää, että siihen vaikuttaa useampi seikka:
- Kummalta puolelta rataa lähtee
- Kuskin reaktiot ja toiminta
- Auto (tämä tietysti ratkaisevin)


Takasi? Helpon? Vikalla kierroksella nähtiin rehtiä kilvanajoa eikä todellakaan ollut selvää, että Max pääsee yhden kierroksen aikana ohi. Katsoitko edes kisaa? Lewis laittoi tiukasti kampoihin vielä ohituksen jälkeenkin.


Oletpa hieno häviäjä.
Etäisesti tiedän seuraavat seikat lähdöstä
- Maxilla parempi puoli ja eka ruutu
- Lewis parempi reaktio ja toiminta
- Maxilla pehmeät renkaat , mikä riittää ilman ajajan mokaa helposti, koska pehmeä rengas takaa paremman pidon.

Maxin lähtö oli todella heikko jos verrataan Lewisiin.

Katsoin kisaa, niin kuin olen katsonut Häkkisestä alkaen. No muutamia nyt on jäänyt välistä, mutta kuitenkin. Mikäli ei ymmärrä vanhan kuluneen kovan renkaan eroa uuteen pehmeeseen (jolla yleensä ajetaan kisassa nopeimmat kierrokset) niin ei ymmärrä autourheilusta juuri mitään. Tämä oli ihan selvä, että Max menee suunnattomalla rengasedulla Lewisin ohi.

En minä häviäjä ole. Olen vain reilun kisan kannattaja. Nyt oli kaksi parasta autoa ja kaksi parasta kuskia(ylivoimaisia muihin verrattuna) vastakkain, niin ihan turha oli antaa toiselle noin paljon tasoitusta. Valtteri tietysti oli osasyynä koska ei sitä napostellut ajaa viimeistä kisaa mersulla. Hänen olisi pitänyt olla 10s päässä Maxista, jolloin Max ei olisi voinut ottaa riskiä vaihtaa pehmeitä alleen, koska olisi jäänyt Valtterin taakse.

Mut ei siinä mitään, jos tällaiset tuomaripäätökset on joidenkin mielestä ok. Mulle ei ole. Ainoa mikä vituttaa on Kimin lopettaminen
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No ei ihan satavarmasti vie. Päinvastoin. Koko kauden otannalla Max on kauden paras kuljettaja vaikka Mersu kokonaisuudessaan olikin kauden paras auto. Se, että viimeisessä kisassa käy viuhka jonka myötä saa tilaisuuden tehdä viimeisen kierroksen ohitus ihan ajamalla on varmaan hienoimmasta päästä miten voittaa mestaruus. Paitsi, että tilanteessa kävi tuuri niin kyllä myös RB otti taktisen voiton Mersusta. Olkoonkin, että Mersun kädet oli sidottu valittuun taktiikkaan ja muuta ei sen hetkisillä tiedoilla oikein voinut edes tehdä. Tuota ohitusta ja viimeisen kierroksen taistelua tullaan kelaamaan ja kertaamaan maailman tappiin asti ja hienoa on, että lopulta se ohitus tuli rehdisti ja ajamalla. Jos molemmat olisi olleet romuna radalla jonku kyseenalaisen tempun seurauksena niin sitä pyöritellessä saattaisi mietityttää, että onko tämä nyt se paras tapa voittaa mestaruus.

Rehtiä olisi ollut silloin jos punainen lippu olisi tullut ja jätkät ruutuihin sen hetkisen sijoituksen mukaisesti. Molemmilla pehmeät renkaat ja sitten oltaisiin katsottu kuka on se paras yhdellä kierroksella. Siinä kohtaa olisin laittanut roponi Maxin voitolle, koska hänellä on tuo osumaetu puolellaan. Silloin Maxille 55-45 ja nythän se meni 90-10 Maxille.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Itse olen aika avoimen puolueeton tässä mahtavassa duelissa, mutta viihdekäyttäjänä pakko sanoa että olipa hieno kausi.

Jos tuota loppua vielä itse kelaan, niin ainoa toiveeni oli ettei mennä sc:n takana maaliin. Se olisi maistunut ihan liikaa maksalaatikolta. Joko standing start tai tuo vähintään yksi kisakierros oli ihan oikea lopputuote.

Esim Bottas ei varmasti olisi saanut ohitusta aikaan tuolla softillakaan yhden kierroksen aikana kun kisaa johtava Hamilton pääsee asettamaan askelmerkit, eikä drskään ollut käytössä. Max on noissa supervaarallinen vastus. Ja olihan se Lewiksen vastauskin ihan huikea. Pienet marginaalit.

Ehkä tuo koko kautta tarkasteltuna meni kuitenkin nyt ihan oikealle kuskille. Todella viihdyttävä kausi takana, kaikkine sekoiluineenkin.

Edit. Omasta mielestäni tuo alasijoituksista ajavien jättäminen letkaan oli ihan ok päätös. Mestaruus "piti" saada ratkaistua ajamalla.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Onhan se ihan mahdollista että datassa oli nähty joku mahdollinen uhka ja sen sijaan että Red Bull olisi ottanut edes sen häviävän pienen riskin että Perez jää radanvarteen, otettiin mies sisään. Ei Red Bullilla ollut kuin hävittävää

Joo siellä oli varmasti joku riski koneen hajoamiseen tai jotain. Lähinnä viittasinkin siihen kun tuossa viestissä vihjailtiin, että se olisi tahallaan suunniteltu hajoamaan viimeisten kierrosten aikana..
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mestaruus "piti" saada ratkaistua ajamalla.
Minun on vaikea nähdä, että tässä olisi ratkaistu mestari ajamalla. Kaikille oli täysin selvää, että Hamiltonilla ei ole mitään palaa noilla renkailla taistella vastaan, eli käytännössä kun päätettiin ottaa turva-auto sisään, niin oli 99% varmaa, että Max voittaa, eikä siinä aidosti enää taistella voitosta. Max sai tuosta yhtä ilmaisen voiton, kuin Lewis olisi saanut, mikäli olisi menty turva-auton perässä maaliin. Toki se turva-auton perässä ajaminen olisi ollut tylsempää katsoa, mutta käytännössä yhtä paljon kilpa-ajamista sekin olisi ollut.

Mielestäni 100% paras ratkaisu olisi ollut punainen lippu ja uusintalähtö. Silloin olisi aidosti taisteltu radalla voitosta. Olisi ollut myös viihteen kannalta ylivoimaisesti paras vaihtoehto.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Mut ei siinä mitään, jos tällaiset tuomaripäätökset on joidenkin mielestä ok. Mulle ei ole. Ainoa mikä vituttaa on Kimin lopettaminen


Helppohan se olisi ollu vetästä etusiivet Maxis renkaanripustuksiin. Etusiiven olisi vaihtanut suht nopeasti ja sitten olisi ollut loppukisa aikaa hakea se vähintään yksi piste. Lewis vain ei halunnut sitä tehdä. Max olisi sen tehnyt jos asetelma olisi ollut toisin päin.

Onnea kuitenkin Maxille joka ei pärjännyt lopuissa kisoissa Lewisille sitten paskan vertaa

Tuohan nyt ei vaikuta yhtään katkeralta tilitykseltä. Jos Lewis olisi voittanut niin onnittelisitko häntä siitä huolimatta, että jäi kaudella toistuvasti kuin paska Verstappenin rattaaseen ja roikkui mestaruustaistelussa mukana osaltaan siksi, että Verstappenilla kävi useampaan otteeseen rehellisesti paska mäihä? Hamiltonilla kävi kerran. Eilen. Ja sijoitukselliseeti kärsi siitä vähemmän kuin Verstappen omista epäonnen hetkistään. Se on ihan inhimillistä, että ratkaisuhetket muistetaan mutta aika suuri tarina ja paljon tapahtumia tämänkin mestaruuden taakse kätkeytyy.

Rehtiä olisi ollut silloin jos punainen lippu olisi tullut ja jätkät ruutuihin sen hetkisen sijoituksen mukaisesti. Molemmilla pehmeät renkaat ja sitten oltaisiin katsottu kuka on se paras yhdellä kierroksella. Siinä kohtaa olisin laittanut roponi Maxin voitolle, koska hänellä on tuo osumaetu puolellaan. Silloin Maxille 55-45 ja nythän se meni 90-10 Maxille.

Tuokin on ihan ilmanaikuista spekulaatiota kuten on toki seuraavakin. Max teki omat lähtökohdat hankaliksi pilaamalla medium settinsä aika-ajoissa ja epäonnistumalla lähtökiihdytyksessä. Niiden takia ei oikein päästy näkemään kumman kisavauhti oli ihan oikeasti parempaa. Kisan alku ja raskas bensakuorma niin eipä me voida kuin arvailla tuollaisen asioiden vaikutusta autoon eri rengas-seoksilla. Meinaatko, että ne punaiset ja uusintalähtö ei olisi aiheuttaneet parranpärinää? Tai safetycarin perässä maaliin köröttely? Kisan loppu, kevyt auto ja uudet softit niin kyllähän aika-ajoissa jo nähtiin, että Max on yhdellä kierroksella Hamiltonia aika selkeästikkin nopeampi. Varmaan sääntökirjasta löytyy selitys kaikille lopputulemille ja mun käsityksen mukaan nytkään ei ole kyse siitä etteikö nähdyllä tavalla voisi menetellä vaan siitä, että kaikki kierroksella ohitetut olisi pitänyt päästää ohi. Plus tietenkin ylimääräinen puljaaminen mutta niiltä osin kuin se kärkikaksikkoon tuossa tilanteessa oikeasti vaikuttaa niin sääntökirjan mukaanhan tilanne meni oikein. Huonosti hoidettu tilanne yhtäkaikki kilpailujohdolta mutta ei se mun silmissä Verstappenin vastuulla ole eikä mestaruutta mihinkään himmennä. Turhaa spekulointia koska ainoa järkevä lopputulema on, että lopulta kuljettajien mestaruuden voitti kauden paras kuljettaja ja valmistajien mestaruuden kauden paras valmistaja.

Ps. Jos joku tietää niin Lewis Hamilton tietää miten makealta tuntuu ratkaisukisassa viimeisellä kierroksella ottaa rengasedun turvin se ratkaiseva sija.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: #87-

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Minun on vaikea nähdä, että tässä olisi ratkaistu mestari ajamalla. Kaikille oli täysin selvää, että Hamiltonilla ei ole mitään palaa noilla renkailla taistella vastaan, eli käytännössä kun päätettiin ottaa turva-auto sisään, niin oli 99% varmaa, että Max voittaa, eikä siinä aidosti enää taistella voitosta. Max sai tuosta yhtä ilmaisen voiton, kuin Lewis olisi saanut, mikäli olisi menty turva-auton perässä maaliin.

Aivan. Koskaan aikaisemminhan ei varmasti ole ollut sellaista tilannetta, että jollain toisella kuljettajalla on paremmat renkaat turva-auton jälkeen kuin edellä menevällä..
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hamilton oli toki kuluneilla ja kylmillä hardeilla lähtökohtaisesti aivan keilana, mutta hyvä ettei kuitenkaan nähty mitään kolautusyritystä sinne takasuoran päähän. Mahdollista kun olisi ollut tarjota etusiipeä Verstappenin takarenkaaseen vähän Silverstonen tyyliin, ja kynnys hylätä Hamilton kokonaan sen jälkeen kun hänellä vielä oli Masin kusta silmässä, olisi ollut todella kova. Aikasakko kun ei varmaan olisi riittänyt pudottamaan häntä pisteiltä.

Jos nyt ihan salaliittoteoriat jättää pois, niin luulen että Masi vähän innostui vaan liikaa, hän ei ehkä edes tullut ajatelleeksi, kuinka ison edun hän aktiivisella toiminnallaan Verstappenille antoi. Voi olla että jopa luuli Hamiltoninkin hakeneen uudet renkaat, koska kyllähän hänenkin olisi pitänyt ajatella sitä, miltä se näyttää että turva-autosääntöä kierretään/muutetaan/rikotaan täysin toisen mestaruuskandidaatin edun mukaisesti (ja tosiaan toista silmään kusten). En sitten tiedä, eikö noista muista autoista kukaan kärsinyt tuosta spesiaalista turva-automenettelystä sen vertaa että olisi lähtenyt protestoimaan, ei ilmeisesti.

Oli tietysti aika selvää, että Mersun protestit ei mennyt läpi, koska siinähän tuomaristo oli tavallaan tuomitsemassa itseään. Olisivat ehkä voineet siirtää asian suoraan sinne ylemmän tahon käsiteltäväksi, mutta paine laittaa mestaruus kirjoihin ja kansiin oli tietysti liian kova. Ehkä kauden keskellä näin olisi tehtykin. Masin perustelu siitä, että on tallien toive, että turva-auton takana ei tulla maaliin, oli aika kökkö, koska ei varmasti tallien toive ole että turva-autoa käytetään näin ennakoimattomalla tavalla ja siten että siitä saa noin suuren edun. Tilannehan olisi ihan eri jossain kisan keskivaiheilla, kun softit olisi riski keston kannalta.
Varikon sulkeminen olisi ehkä ollut se helpoin ratkaisu, olisi saatu vastaava loppuhuipennus, mutta ilman tuota silmäänkusemisen makua. Sille olisi ollut myös täydet perusteet, versus turva-autoepisodi jossain keskellä kisaa, kun talleilla voi olla suunniteltuja stoppeja ym, joita on turha lähteä estämään. Punalippu toki olisi ollut viihdyttävä ja reilumpi myös.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Varikon sulkeminen olisi ehkä ollut se helpoin ratkaisu, olisi saatu vastaava loppuhuipennus, mutta ilman tuota silmäänkusemisen makua. Sille olisi ollut myös täydet perusteet, versus turva-autoepisodi jossain keskellä kisaa, kun talleilla voi olla suunniteltuja stoppeja ym, joita on turha lähteä estämään. Punalippu toki olisi ollut viihdyttävä ja reilumpi myös.

Totta tämä olisi ollut se paras ja rehdein ratkaisu. Eipäs tullut mieleenkään, eikä tullut Masillakaan joukkioineen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä vittua :D Kaikilla on mahdollisuus pysähtyä turva-auton aikana. Jos ei halua niin sitten sulla on huonommat kumit kuin takana tulevilla, jos ne pysähtyy. Ihan normaalia lajiin kuuluvaa juttua ja nyt yhtäkkiä se onkin ihan jäätävä vääryys.
Asia on käyty tuhanteet kertaan läpi, mutta Mersulla ei ollut vapaata stoppia, kuten Red Bullilla. Ts Mersu olisi menettänyt sijan, Red Bull ei. On toki ollut sitäkin puhetta, että Mersu olisi laskenut väärin, mutta tästä ei ole kättä pitempää evidenssiä ainakaan minulla.
Ratkaisu pitää varikko auki, tuo juuri tiettyjen autojen ajattaminen pois välistä, turva-auton ottaminen sisään kierrosta aiemmin kuin säännöt sanoo, oli kaikki aktiivisia Masin tekemiä toimenpiteitä, jotka meni kaikki täysin Verstappenin eduksi ja Hamiltonia vastaan, ja nuo olisi kaikki voinut tehdä "oikeudenmukaisemmin".
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitä vittua :D Kaikilla on mahdollisuus pysähtyä turva-auton aikana. Jos ei halua niin sitten sulla on huonommat kumit kuin takana tulevilla, jos ne pysähtyy. Ihan normaalia lajiin kuuluvaa juttua ja nyt yhtäkkiä se onkin ihan jäätävä vääryys.
Meinaatko oikeasti, että Max olisi ajanut varikolle, jos Lewis olisi sinne mennyt? Miksi Lewisin olisi ollut järkevää ajaa varikolle johdosta ja antaa paikka Maxille? Kaikkihan näytti selvältä mestaruudelta ja taktiikka toimi...kunnes Masi hyppäs esiin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Miksi Lewisin olisi ollut järkevää ajaa varikolle johdosta ja antaa paikka Maxille? Kaikkihan näytti selvältä mestaruudelta ja taktiikka toimi...kunnes Masi hyppäs esiin.

Lewisin olisi ollut järkevä hakea uudet renkaat ja/tai:

A) hävitä positio jos Max ei tule varikolle --> Ohittaa ihan samalla tavalla ylivoimaisesti viimeisellä kierroksella.
B) jos molemmat tulee varikolle --> säilyttää asemansa ja saada myös parhaat mahdolliset renkaat lopun starttiin, voittaa mestaruus 99% todennäköisyydellä.
C) hävitä mestaruus, jos turva-auto on radalla kisan loppuun ja Max liruttelee hardeilla kärjessä tulematta varikolle.

Lewis olisi ollut lopussa onnekas, jos renkaat olisi haettu. Mercedes valitsi toisin.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Puritaanit nyt kaivaa raamattujaan esille ja lukevat sieltä kultaisia käskyjä. Näen kyllä sieluni silmin, miten tähän olisi suhtauduttu, kun osat olisikin olleet toisinpäin. "Mestarin juonikkuus, Mercedeksen ylivoimainen taktinen nerokkuus ja Hamiltonin uskomaton taistelu".

Nyt kun maitoviiksinen räkänokka hyötyi tästä, niin karmea itku. Hamilton sai maistaa omaa lääkettään, maailmahan on itseasiassa aika oikeudenmukainen tässä kohtaa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lewisin olisi ollut järkevä hakea uudet renkaat ja/tai:

A) hävitä positio jos Max ei tule varikolle --> Ohittaa ihan samalla tavalla ylivoimaisesti viimeisellä kierroksella.
B) jos molemmat tulee varikolle --> säilyttää asemansa ja saada myös parhaat mahdolliset renkaat lopun starttiin, voittaa mestaruus 99% todennäköisyydellä.
C) hävitä mestaruus, jos turva-auto on radalla kisan loppuun ja Max liruttelee hardeilla kärjessä tulematta varikolle.

Lewis olisi ollut lopussa onnekas, jos renkaat olisi haettu. Mercedes valitsi toisin.

A) kohtahan ei ollut vaihtoehto, koska kierrokset oli niin minimissään. Kukaanhan ei pystynyt tätä Masia laskemaan taktiikkapalaverissa ja varsinkaan siinä muutaman kymmenen sekunnin aikana.
B) Max ei todellakaan olisi tullut varikolle, vaan hölmistyneenä sanonut uuden kierroksen alkaessa tiimiradioon, että onko Mersu ihan idiootti. Hekään ei tiennyt Masin aivoituksia tuossa vaiheessa.
C) häviävän pieni mahdollisuus, että Lewis olis turva-auton perässä ajanut pihalle tai moottori poksahtanut. He tarttuivat siihen
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä vittua :D Kaikilla on mahdollisuus pysähtyä turva-auton aikana. Jos ei halua niin sitten sulla on huonommat kumit kuin takana tulevilla, jos ne pysähtyy. Ihan normaalia lajiin kuuluvaa juttua ja nyt yhtäkkiä se onkin ihan jäätävä vääryys.
Ja sitten otetaan ne Max-lasit silmiltä pois, niin kykenee näkemään kokonaisuuden.

Minä en vain pidä siitä, että turva-auto ratkaisee kuka voittaa kisan. Tavallaan toki kuuluu lajiin, mutta kyllä se vie urheilullisuutta pois, kun tuuri määrittää välillä kaiken. Toivoisin, että voittajat ratkottaisiin radalla.

Jos joku on kanssani eri mieltä, niin ei siinä mitään. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lewisin olisi ollut järkevä hakea uudet renkaat ja/tai:
Niinno, jälkikäteen taktiikat olisi ylipäätään kivempi laatia kyllä. Edelleen se tilanne oli se, että Red Bull sai ilmaisen stopin, eli vaikka Mersu olisi tullut sisään, Red Bull olisi päässyt valitsemaan haluavatko nousta yhden sijan vai mätsätä renkaat ja pysyä toisena. Mersulla ei tätä luksusta ollut, ja on aivan itsestäänselvä asia, että mikään talli ei tuossa tilanteessa tulisi kärjestä varikolle. Jälkikäteen on helppo sanoa, että olisi kannattanut tulla, mutta järkevää se ei ollut.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nyt ihan salaliittoteoriat jättää pois, niin luulen että Masi vähän innostui vaan liikaa, hän ei ehkä edes tullut ajatelleeksi, kuinka ison edun hän aktiivisella toiminnallaan Verstappenille antoi.

Menee aika uskomattomiksi nämä jutut. Miksi Masin olisi pitänyt ottaa huomioon, millaisilla taktiikoilla tallit ovat liikkeellä. Aivan absurdin naurettava ajatuskulku, jos siellä pitäisi ajatella, että "hei Mersu nyt vähän nukkui eri vaiheessa kisaa ja siellä on nyt hei Lewiksellä kuluneemmat renkaat alla kuin Maxilla, olis kyllä tosi epäreilua jatkaa nyt kisaamista (koska muutenhan kaikilla on ihan samanlainen kalusto alla)".
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #87-

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Turva-autohan oli perusteltu kyllä. Turva-auton poistuminen / poistaminen tässä närkästyttää. Kai tähän löytyy molempia leirejä -> turva-auton takana maaliin = iso antikliimaksi (urheilullisuus?) vai tuo yksi kierros kilvanajoa, joka ratkaisee ?

Olisihan tuohon voinut ottaa uusintalähdön ja yksi kierros kisaa. Toki tämäkään ei varmaan olisi kaikkia miellyttänyt.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Menee aika uskomattomiksi nämä jutut. Miksi Masin olisi pitänyt ottaa huomioon, millaisilla taktiikoilla tallit ovat liikkeellä. Aivan absurdin naurettava ajatuskulku, jos siellä pitäisi ajatella, että "hei Mersu nyt vähän nukkui eri vaiheessa kisaa ja siellä on nyt hei Lewiksellä kuluneemmat renkaat alla kuin Maxilla, olis kyllä tosi epäreilua jatkaa nyt kisaamista (koska muutenhan kaikilla on ihan samanlainen kalusto alla)".
Mitä ihmettä? Luitko viestiäni ollenkaan? Eihän Masin taktiikkoja tarvitse huomioida tai sen hetkisiä renkaita.
Olisiko varikon kiinnipitäminen ollut sinusta huono tai epäreilu ratkaisu?
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Aivan. Koskaan aikaisemminhan ei varmasti ole ollut sellaista tilannetta, että jollain toisella kuljettajalla on paremmat renkaat turva-auton jälkeen kuin edellä menevällä..

Tämähän kuuluu autourheiluun, mutta se ei kuulu että tilanteita järjestellään kilpailun lopussa. Autot olisi pitänyt ajattaa sääntöjen mukaan järjestykseen ja ottaa sen jälkeen turva-auto sisään, mutta kun tämä ei mahdollistanut kilpailun käynnistämistä. Sen takia tehtiin tuo ratkaisu, jonka takia ainakin itselleni ko. sarja muuttui urheilusta viihteeksi. Urheiluun kuuluu välillä epäreilut ja dramaattiset tapahtumat, mutta niiden pitää mennä sääntöjen mukaan.

Masi tuon itse mokasi kun ei ottanut punaisia lippuja, kun kaikki näkivät että tiukalle menee. Porua olisi syntynyt siitäkin, mutta silloin oltaisiin saatu ansaittu ja dramaattinen loppu. Nyt saatiin arvoton ja irvokas näytelmä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös