Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 389 512
  • 3 286

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Ei ole tietoa, mutta vaikken ole salaliittoteoreetikko, voisi yksi mahdollinen skenaario olla: Perezin kone oli viritetty kisan lopussa äärimmilleen jolloin olisi ajan kysymys, koska kone laukeaisi. Latifin ajettua ulos tälle ei ollut enää tarvetta eikä haluttu ottaa riskiä, että koneen laukeaminen vikalla kierroksella sotkisi Maxin yrityksen.

No tota vaihtoehtoa en osannu edes siis ajatella. Eli oletettavasti siis Perez piti ottaa sisään sen takia, ettei sen auto hajoa kesken turva-auton takana ajamista ja pitkittäisi sitä aikaa, joka turva-auton takana joudutaan ajamaan. Jos näin oli, niin kyllä aivan hilkulle saivat asian menemään ja toisaalta jos toi oli niillä ikäänkuin varaplääninä, että Perezin auto hajoisi lopussa radalle, joka toisi turva-auton kehiin, niin aika likaiseksi alkaa keinovalikoima menemään..
 

Byvajet

Jäsen
Tuosta ei paljon selkeämpää leveäksi ajattamista voi olla mitä Max teki. Täysin selvä ohi tai kylkeen yritys.

Max ei lukinnut renkaitaan ja pysyi radan linjojen sisäpuolella. Kumpikin seikka puhuu sukeltamista vastaan. Hamilton vain yksinkertaisesti jätti aivan hirveästi tilaa.

Totta kai sinne mennään, mihin mahdutaan, kunhan vain radalla pysytään. Sen jälkeen ongelma on ohitettavan eikä ohittajan.

Lisäys. Brundle oli vahvasti sitä mieltä, että Hamiltonin olisi pitänyt luovuttaa paikka Maxille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #87-

Outsider

Jäsen
Max ei lukinnut renkaitaan ja pysyi radan linjojen sisäpuolella. Kumpikin seikka puhuu sukeltamista vastaan. Hamilton vain yksinkertaisesti jätti aivan hirveästi tilaa.

Totta kai sinne mennään, mihin mahdutaan, kunhan vain radalla pysytään. Sen jälkeen ongelma on ohitettavan eikä ohittajan.

No tästä käy hyvin ilmi se, mitä itsekin kirjoitit, eli et tiedä sääntöjä. Max mahtui sinne koska Hamilton väisti radan ulkopuolelle, ei siellä muuten mitään tilaa olisi ollut, vaan yhteen olisi osuttu.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toinen hylkäys tulee sitten kisan lopun järjestämisestä niin, että Lewis sai Maxin taakseen. Tässä sääntöjen ja urheilun mukainen päätös olisi ollut red flag ja startti gridiltä. Tällöin Lewis olisi saanut uudet renkaat. Kun tätä ei tehty sen takia, että siihen ei ollut mitään turvallisuuteen liittyvää syytä, olisi voitu ajaa turva-auton takana maaliin asti ja Lewis olisi mestari. Tällaista päätöstä Masi ei kisalle halunnut, koska se olisi jättänyt väljähtyneen kaljan maun kauteen.

Tässähän se asian pihvi juuri onkin. Ei kyse ole siitä millaisen päätöksen Masi kisalle haluaa. Kisalle kuuluu sellainen loppu, jonka säännöt kyseiseen tilanteeseen määrittävät. Ja niissä säännöissä ilmeisen yksiselitteisesti sanotaan, että turva-auton jälkeen kaikki kierroksella ohitetut on päästettävä ohi, ja vasta seuraavalla kierroksella turva-auto voi tulla sisään.

Olihan tämä varmasti viihdyttävää. Mutta nimenomaan juuri urheilullisuuden kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Ei ole tietoa, mutta vaikken ole salaliittoteoreetikko, voisi yksi mahdollinen skenaario olla: Perezin kone oli viritetty kisan lopussa äärimmilleen jolloin olisi ajan kysymys, koska kone laukeaisi. Latifin ajettua ulos tälle ei ollut enää tarvetta eikä haluttu ottaa riskiä, että koneen laukeaminen vikalla kierroksella sotkisi Maxin yrityksen.

Tälläiset idioottimaiset heitot voi jättää ihan sinne oman pään sisälle..
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Tälläiset idioottimaiset heitot voi jättää ihan sinne oman pään sisälle..
Onhan se ihan mahdollista että datassa oli nähty joku mahdollinen uhka ja sen sijaan että Red Bull olisi ottanut edes sen häviävän pienen riskin että Perez jää radanvarteen, otettiin mies sisään. Ei Red Bullilla ollut kuin hävittävää
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Siitä lähtien kun jenkkiomistajat tulivat mukaan, ovat asiat menneet aina vain huonompaan suuntaan. Tämänpäiväinen oli tämän kehityskulun tuotos. Urheilullisuuden ja sääntöjen päälle ensin kustiin ja sitten syljettiin. Häpeällinen lopetus kaudelle, tähän kisaan loppuu myös oma viisitoista vuotta kestänyt seuraamiseni. Eiköhän jenkeistä löydy uutta yleisöä katsomaan tuotetta, joka on yhtä urheilullista kuin showpaini.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi et ole huolissasi siitä, että tuolla päätöksellä kustiin käytännössä koko muun gridin päälle, kun nuo loput kierroksella ohitettavat jätettiin tuonne väleihin ja estettiin kilvanajo tuolta yhdeltä ainoalta kierrokselta. Lisäksi vielä sääntöjä taivuteltiin ennen näkemättömällä tavalla, jota oikeastaan kukaan ei voinut ennakoida.

Kyllähän tuon tuotteen kohdalla voidaan vaihtaa sanan moottoriurheilu tilalle moottoriviihde tämän jälkeen.

Jos tuo Latifin tössi olisi tapahtunut kierrosta aiemmin tai kierrosta myöhemmin, niin tuo olisi mennyt oikein tai ollut mahdotonta. Nyt kun se viimeinen kierros saatiin jotenkin kikkailtua käyntiin, niin se tehtiin, mutta siinä ajoi oikeasti kilpaa vain yksi kuljettaja.
Nyt ihan rehellisesti, oliko vikalla kierroksella jotain muuta merkitystä kuin mestaruuden ratkaiseminen? Onko Carlos Sainz suivaantunut siitä, että Maxin ja jänen välissä oli autoja? Tyhmä kysymys, ei tietenkään. Sainz ei olisi edes teoriassa voinut haastaa vanhoilla renkailla Maxiaan. Ja vaikka olisikin, ei Carlos tietenkään olisi sotkeutunut mestaruustaisteluun niin, että olisi voinut kilkata kärkikaksikosta kumman tahansa pihalle.

Jotenkin täällä osa on niin pihalla että kuvittelee mestaruuden ratkenneen kierros ennen maalia. Vaikka Maxilla oli tuoreet renkaat alla, on se vielä kova työ tehdä se ohitus yhden ainoan kierroksen aikana. Vielä puhtaasti.

Formulakausi sai upean päätöksen, viimeiset kierrokset tarjosivat upeaa draamaa ja viimeinen kierros kunnon klassista kilvanajoa, jossa kaksi loistavan kauden ajanutta kuskia ottivat rehdisti mittaa toisistaan. Tämän voi hyväksyä ja ymmärtää olevan osa lajia, kuten Lewis Hamilton ja hänen isänsä tekivät. Sitten voi olla oman elämänsä georgerussell ja parkua epäoikeudenmukaisuutta jossain keskustelupalstalla.
 

Hexa

Jäsen
Kyllä rohkenen väittää, että tätäkin paljon syvempää politikointia on tapahtunut jo ennestään. Jenkit vain ovat tehneet touhusta paljon julkisempaa, seuraavaksi varmaankin kuskien palavereista tulee aina suorat lähetykset.
Ehkä hieman liioittelin, mutta nyt ainakin päätös tuli näkyvimmässä mahdollisessa paikassa. Aiemmin on varmasti tehty kulisseissa myös vielä suurempia päätöksiä, jotka ovat näkyneet vain epäsuorasti yleisölle. Tällä kertaa iso päätös näytteli ratkaisevaa roolia MM-sarjan loppuhuipennuksessa suorassa lähetyksessä miljoonille katsojille.

Valitusprosessi varmaan käynnistyy Mersun taholta, mutta lopputulosta se tuskin tulee enää muuttamaan mihinkään. Eikä valituksen kautta jälkikäteen tulleella mestaruudella olisi enää samanlaista hohtoa. Kilpailun tuomaristolla oli perusteet toimia tälläkin tavalla. Kenelle sitä paitsi voisi valittaa, FIA:lle?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Aika naiivi saa olla jos kokee eilisen olleen F1:ssä hirveän poikkeuksellinen tilanne. Ainoa ero aiempaan oli sen näkyvyys. Ihan viime vuosilta meillä on Ferrarin laiton auto, joka lakaistiin kaksinkeskisellä sopimuksella maton alle, Briatoren tekoset, Mclaren-Ferrari-jupakka -07 ja Ferrarin hyväksi jostain taiotut toleranssit bargeboardien leveydessä (jälleen) sääntöjenvastaisen auton suhteen.

Laji on tätä, on aina ollut. Nyt siitä on tehty vain näkyvämpää.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Aika naiivi saa olla jos kokee eilisen olleen F1:ssä hirveän poikkeuksellinen tilanne. Ainoa ero aiempaan oli sen näkyvyys. Ihan viime vuosilta meillä on Ferrarin laiton auto, joka lakaistiin kaksinkeskisellä sopimuksella maton alle, Briatoren tekoset, Mclaren-Ferrari-jupakka -07 ja Ferrarin hyväksi jostain taiotut toleranssit bargeboardien leveydessä (jälleen) sääntöjenvastaisen auton suhteen.

Laji on tätä, on aina ollut. Nyt siitä on tehty vain näkyvämpää.

Ferrarin laiton auto tuli mainituksi parikin kertaa mutta -07 olikin vain McLaren-Ferrari-jupakka:D:D
Täällä meno on tuttua vaikka harvoin enää jaksaa vilkaista.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika naiivi saa olla jos kokee eilisen olleen F1:ssä hirveän poikkeuksellinen tilanne. Ainoa ero aiempaan oli sen näkyvyys. Ihan viime vuosilta meillä on Ferrarin laiton auto, joka lakaistiin kaksinkeskisellä sopimuksella maton alle, Briatoren tekoset, Mclaren-Ferrari-jupakka -07 ja Ferrarin hyväksi jostain taiotut toleranssit bargeboardien leveydessä (jälleen) sääntöjenvastaisen auton suhteen.

Laji on tätä, on aina ollut. Nyt siitä on tehty vain näkyvämpää.

Yhdeksän kertaa on kisa lopetettu turva-auton takana lähde Lightout blogi joten hirmu usein ei ole kisaa lopetettu turva-auton takana.

Oikarinen on mielestäni oikeassa siinä, että talleilta pitäisi ottaa pois yhteydet tuomaristoon. Ei pelkästään Red Bull vs Mercedes tapahtumat, vaan joka tilanteessa joka talli itkee tuomaristolle.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Oikarinen on mielestäni oikeassa siinä, että talleilta pitäisi ottaa pois yhteydet tuomaristoon. Ei pelkästään Red Bull vs Mercedes tapahtumat, vaan joka tilanteessa joka talli itkee tuomaristolle.

Miksi pitäisi.

Parempaa showta se näin on. Some huutaa punaisena kisan jälkeen.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi pitäisi.

Parempaa showta se näin on. Some huutaa punaisena kisan jälkeen.

Itse olen vanhan koulun kasvatteja kun kuskit oli rautaa ja tuomaristo ratkoi, jos oli jotain ratkottavaa.

Hellou Miakel tis is X and that was totally illeegal. Hellou Miakel tis is Y and that waas reising. Blaah! Kasvattakaa setti jalkoväliiin sanoisi engelsmanni.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Timolla oli vaan väärät renkaat, joilla ei päässyt kovempaa. Mitään ohi "päästämisiä" ei tapahtunut vaan Lewis ajamalla tuli ohi, koska oli välikelin renkailla sateella nopeampi.

Ei tarvi kuin vaihtaa nimet tuosta...

"Lewiksellä oli vaan väärät renkaat, joilla ei päässyt kovempaa. Mitään ohi "päästämisiä" ei tapahtunut vaan Max ajamalla tuli ohi, koska oli pehmeillä ja tuoreilla renkailla kuivalla nopeampi."

Suurillle mestareille näitä tapahtuu molemminpäin. Merkki suuresta mestarista on se, että olet vuodesta toiseen joko mestari tai vähintään viimosen kisan mestaruustaistossa. Hamilton on kolmesti hävinnyt mestaruuden viimeisessä kisassa (joka lienee lajin ennätys) ja voittanut 7 mestaruutta. Eli 10 kertaa ollut siellä ihan viime taistelussa mukana. Vain viitenä kautena näin ei ole ollut, vaikka noillakin kausilla on jokaisella kisoja voittanut.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oikarinen on mielestäni oikeassa siinä, että talleilta pitäisi ottaa pois yhteydet tuomaristoon. Ei pelkästään Red Bull vs Mercedes tapahtumat, vaan joka tilanteessa joka talli itkee tuomaristolle.

Ihan luontevaa vuoropuhelua, jossa annetaan mahdollisuus tallille kertoa oma näkemys. En näe tässä mitään ongelmaa, päinvastoin, tv-katsojille mielenkiintoista seurata millaista keskustelua käydään kulisseissa. Toto, it’s called a motor race.

Pitäisikö lätkässäkin kieltää valmennuksen ja kapteeniston kommunikoin tuomariston suuntaan?
 

Glory Hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Club de hockey Canadien
Pitäisikö lätkässäkin kieltää valmennuksen ja kapteeniston kommunikoin tuomariston suuntaan?

Hieman heikko vertaus mielestäni. Jääkiekossa esim rangaistuksia ei oikein kapteenin tai valmentajan toimesta saada puhumalla pois/pienennettyä. Tuomari on jo päätöksen tehnyt eikä hän ilmoita että nyt tutkin tätä kampitus tilannetta.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kun Max nyt tunnekuohuistan selviää ja alkaa miettimään oikeasti, että kumpi heistä oli parempi kuski viimeisessä kisassa, niin kyllä se varmaan hieman vie hohtoa pois. Lewis lähti kisaan mediumit alla ja pyyhki lähdössä Maxia (pehmeillä renkailla) mennen tullet. Tämänhän ei pitäisi olla mahdollista, ellei toinen kuskeista ole parempi. Maxin eka ohitus olikin sitten tuttu ja vähemmän turvallinen poikittain eteen ja toinen ulos. Tuossa jos olisi ajettu vaikka Monacossa, niin Lewis olisi mennyt betoniin tai Maxiin. Sisäpuolelta ohittaminen on hieno taito, mutta niin sitä ei voi tehdä, että ollaan poikittain toisen edessä ja blokataan kokonaan rata. Maxilla ei myöskään ole tuossa mitään hävittävää, koska jos törmäys tulee vieden molemmat keskeytykseen, niin hän nostaa pytyn. Lewisin on pakko väistää mikäli haluaa pytyn.
Lewis oli myös kisassa huimasti nopeampi kuin Max, kunnes yks pöllö ei osaa autoaan ajaa ja päätyy kaiteeseen. Tässä tilanteessa jos Lewis olisi tullut vaihtamaan renkaita, niin Max olisi jäänyt radalle, eli Lewisin oli pakko jatkaa. RB otti riskin, koska mikään muu taktiikka ei toiminut ja Max ei pärjännyt nopeammalleen. Mersu laski, että hätää ei ole, koska autojen ajattaminen safetycarin ohi kestäisi niin kauan, että mestaruus on varma.

No Masi teki päätöksen joka takasi uusilla pehmeillä operoivalle Maxille helpon mestaruuden. Ei sitä vastaan voinut Lewis mitään tehdä.

Urheilullisia vaihtoehtoja oli 2. Ekana sääntöjen mukainen koko porukan ajattaminen SC:n ohi. Toisena vaihtoehtona olisi ollut uusintalähtö yhden kierroksen takia. Takuulla uusintalähtö olisi ollut se järkevin vaihtoehto, mutta sekin olisi ollut kisan parhaiten ajaneen Lewisin nilkoille kusemista. Nyt kustiin aika korkealta ja helvetin monen päälle.

Tuossa kisan alussa olleessa Maxin radanblokkaamisessa Lewisin olisi vain pitänyt täräyttää Maxia päin. Helppohan se olisi ollu vetästä etusiivet Maxis renkaanripustuksiin. Etusiiven olisi vaihtanut suht nopeasti ja sitten olisi ollut loppukisa aikaa hakea se vähintään yksi piste. Lewis vain ei halunnut sitä tehdä. Max olisi sen tehnyt jos asetelma olisi ollut toisin päin.

Onnea kuitenkin Maxille joka ei pärjännyt lopuissa kisoissa Lewisille sitten paskan vertaa
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo loppuhan oli parasta formulaa muutamaan vuoteen.

Se, että Hamiltonin fanitytöillä on nyt paha mieli, aiheuttaa lähinnä myötähäpeää. Hamiltonille olisi riittänyt, että pysyy kärjessä, tai oikoo taas kerran mutkat suoriksi ilman rangaistusta.
En ole itse todellakaan Hamiltonin fani, mutta kommenteistasi päätellen on selvää kumman puolen fanityttö itse olet. Oma pyrkimykseni on katsoa asiaa neutraalisti ja itse lajin kannalta, enkä ole varsinaisesti kummankaan kuskin puolella.

Jos jonkun mielestä tuo loppu oli parasta formulaa muutamaan vuoteen, niin ei mene kyllä tajuntaan ollenkaan. En voi ymmärtää, että jonkun mielestä lajin parhaat tapahtumat ovat niitä, joissa voittajaa ei ratkaista urheilullisesti. Jos tämä on suuntaus, niin minulta jää pian koko lajin seuraaminen.
 

Outsider

Jäsen
Hieman heikko vertaus mielestäni. Jääkiekossa esim rangaistuksia ei oikein kapteenin tai valmentajan toimesta saada puhumalla pois/pienennettyä. Tuomari on jo päätöksen tehnyt eikä hän ilmoita että nyt tutkin tätä kampitus tilannetta.

Kyllähän jääkiekossakin parasta showta on, kun tuomarit laittaa pillin taskuun ratkaisun hetkillä ja mikä olisikaan parempi aiheuttamaan keskustelua kuin joku oikein kunnon tuomarivirhe. Äärimmäisen tylsä ratkaisu, jos hallitset peliä, saat ansaitun ylivoiman ja teet ratkaisevan maalin. Kuka tällaista muka jaksaisi katsoa. Tarvitaan lisää showta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen nähtiin myös se, että niillä kakkoskuskeillakin on merkitystä.
Perez pidätteli Hamiltonia jonkun 7 sekuntia, joka sitten epäsuorasti lopussa myös tarkoitti, ettei Hamiltonin ero ollut tarpeeksi iso vaihtamaan renkaita.
Ja myös kun Valtteri pyöri ties missä, eikä ollut Verstappenin lähettyvillä, niin saivat rauhassa ottaa sen stopin.
Jos Valtteri olisi ollut jonkun 15 sekuntiakin Maxin perässä, niin tuskin olisi Red Bull uskaltanut myöskään pysähtyä.

Ja tämä viesti nyt vain yhtenä esimerkkinä. Eilen Perez hoiti apukuskin hommansa paremmin, koko kauden kuvassa Bottas.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Hamilton on kolmesti hävinnyt mestaruuden viimeisessä kisassa (joka lienee lajin ennätys)
Itse asiassa neljä kertaa, eli tämä vuosi, 2016, 2007 ja hieman unohduksiin jäänyt 2010 kun peräti neljällä kuskilla oli mahdollisuus mestaruuteen. Toki Hamiltonin mahdollisuudet oli äärimmäisen teoreettiset mutta kuitenkin.

Schumilla on myös tuo kolme hävittyä mestaruutta viimeisessä kisassa eli 1997, 1998 ja 2006. Näistäkin toki viimeinen enemmän teoreettinen kun olisi vaatinut Schumin voiton ja Alonson jäämisen pisteittä mutta kuitenkin.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aloin loppukaudesta toivomaan Verstappenin voittoa ja oikeastaan koko kisan toivoin, että jotain tapahtuu millä Max pääsee kärkeen, mutta sitten kun se meni tuohon, että tuomarit päättivät voittajan niin eipä tuo mestaruus maistunut ollenkaan.

Tuo loppu oli sitä, mitä se tulee Liberty Median aikana olemaan. Tärkeintä on, että tuote myy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös