Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 -kausi 2021

  • 390 959
  • 3 286

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Fakta on se että Maxin voitto oli toteutunut oikeus. Max oli koko kauden Lewistä parempi kuljettaja lähes jokaisella mittarilla.

Ainoa syy miksi mestaruus oli edes katkolla vasta Abu Dhabissa oli Mersukuskien kyseenalaiset toimet Silverstonessa ja Hungaroringillä. Jos Bottas ei olisi keilannut Maxia olisi Max todennäköisesti ollut lähempänä Lewisiä. tuo 16 pistettä mitä Lewis sai etua oli erittäin iso tekijä.

Tuossa sentään ei pitäisi olla mitään kyseenalaistettavaa toisin kuin ilmeisesti Silverstonessa. Itse näin asian niin että Lewis lanasi Maxin ulos ja pääsi kuin koira veräjästä, mutta se nyt on puhki kulutettu aihe.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ainoa syy miksi mestaruus oli edes katkolla vasta Abu Dhabissa oli Mersukuskien kyseenalaiset toimet Silverstonessa ja Hungaroringillä.
Niin tai jos Belgiasta ei olisi jaettu pisteitä, olisi Verstappenilla ollut 12,5 pistettä vähemmän, kun taas Hamiltonilla 7,5. Jos Russell ei olisi järjestänyt töhöilyllään punaisia lippuja Imolassa, Hamilton ei olisi ollut siellä toinen, Jos Red Bullin stoppi Monzassa ei olisi epäonnistunut, ei Verstappenin olisi tarvinnut kokeilla epätoivoista yritystään jne.

Näitä mahtuu joka kauteen ja molemmille kuljettajille. On hölmöä sanoa, että "ei olisi jos", kun ajetaan 23 kilpailua. Olisivat aikaisemmin ratkaisseet, niin ei tarvitsisi spekuloida. Verstappenkin jos olisi Silverstonessa ymmärtänyt että ohittaa voi myöhemminkin, ei eilistä näytelmää olisi tapahtumaa. Ei vittu nyt minäkin jossittelen...

Pisteissä Max oli tällä kertaa ykkönen.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Niin tai jos Belgiasta ei olisi jaettu pisteitä, olisi Verstappenilla ollut 12,5 pistettä vähemmän, kun taas Hamiltonilla 7,5. Jos Russell ei olisi järjestänyt töhöilyllään punaisia lippuja Imolassa, Hamilton ei olisi ollut siellä toinen, Jos Red Bullin stoppi Monzassa ei olisi epäonnistunut, ei Verstappenin olisi tarvinnut kokeilla epätoivoista yritystään jne.

Näitä mahtuu joka kauteen ja molemmille kuljettajille. On hölmöä sanoa, että "ei olisi jos", kun ajetaan 23 kilpailua. Olisivat aikaisemmin ratkaisseet, niin ei tarvitsisi spekuloida. Verstappenkin jos olisi Silverstonessa ymmärtänyt että ohittaa voi myöhemminkin, ei eilistä näytelmää olisi tapahtumaa. Ei vittu nyt minäkin jossittelen...

Pisteissä Max oli tällä kertaa ykkönen.
Pointtina se että Maxin suurimmat pistetappiot tuli kyseenalaisissa tilanteissa. Silloin kun ajettiin ilman kommervenkkejä oli Max selkeästi parempi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Fakta on se että Maxin voitto oli toteutunut oikeus. Max oli koko kauden Lewistä parempi kuljettaja lähes jokaisella mittarilla.
Hah. Joo, siis Max ansaitsi kyllä mestaruutensa, mutta ei todellakaan ollut selkeästi Lewistä parempi kuljettaja oikeastaan millään osa-alueilla. Hyvin tasaväkisiä olivat kokonaisuutena. Autot olivat voimasuhteiltaan jotakuinkin tasoissa, kuten myös kuljettajat. Tämän voi nähdä myös lopputuloksesta, kun piste-eroa on todella vähän.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä ihmettä? Luitko viestiäni ollenkaan? Eihän Masin taktiikkoja tarvitse huomioida tai sen hetkisiä renkaita.
Olisiko varikon kiinnipitäminen ollut sinusta huono tai epäreilu ratkaisu?

Luin. Ja kirjoitit mm. "Voi olla että jopa luuli Hamiltoninkin hakeneen uudet renkaat". Ei Masin tarvitse miettiä millaiset renkaat kullakin kuskilla on sillä hetkellä alla tehdessään päätöksiä. Miksi varikko olisi pidetty kiinni? Onko esim. tällä kaudella ollut yhtään tilannetta, jossa turva-autotilanteessa olisi pidetty varikko kiinni? Jos ei, niin miksi nyt olisi toimittu toisin? Kuten aina turva-autotilanteessa, saatat hyötyä ratapositiostasi turva-autotilanteessa tai sitten et. Välillä oma suosikki ei tästä hyödy, mutta vähän noloa siinä vaiheessa itkeä, että se olisi jotenkin hirveän epäreilua koska toi sai vaihtaa renkaat mutta me ei, tai oltaishan mekin saatu mutta me ei nyt vaan vaihdettu, silti ihan epäreilua kun tolla on paremmat renkaat alla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #87-

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Hah. Joo, siis Max ansaitsi kyllä mestaruutensa, mutta ei todellakaan ollut selkeästi Lewistä parempi kuljettaja oikeastaan millään osa-alueilla. Hyvin tasaväkisiä olivat kokonaisuutena. Autot olivat voimasuhteiltaan jotakuinkin tasoissa, kuten myös kuljettajat. Tämän voi nähdä myös lopputuloksesta, kun piste-eroa on todella vähän.
Et selkeäsri lukenut koko viestiäni. Maxin suurimmat pistemenetykset tulivat kyseenalaisissa tilanteissa.

Ja se yksi kerta kun Maxilla oli iso tappio tulossa ilman omaa syytä eli Baku, Hamilton itse kämmäsi koko homman
 

Outsider

Jäsen
Luin. Ja kirjoitit mm. "Voi olla että jopa luuli Hamiltoninkin hakeneen uudet renkaat". Ei Masin tarvitse miettiä millaiset renkaat kullakin kuskilla on sillä hetkellä alla tehdessään päätöksiä. Miksi varikko olisi pidetty kiinni? Onko esim. tällä kaudella ollut yhtään tilannetta, jossa turva-autotilanteessa olisi pidetty varikko kiinni? Jos ei, niin miksi nyt olisi toimittu toisin? Kuten aina turva-autotilanteessa, saatat hyötyä ratapositiostasi turva-autotilanteessa tai sitten et. Välillä oma suosikki ei tästä hyödy, mutta vähän noloa siinä vaiheessa itkeä, että se olisi jotenkin hirveän epäreilua koska toi sai vaihtaa renkaat mutta me ei, tai oltaishan mekin saatu mutta me ei nyt vaan vaihdettu, silti ihan epäreilua kun tolla on paremmat renkaat alla.

Huomaatko tässä mitään ristiriitaa, että varikkoa ei olisi voitu laittaa kiinni, koska niin ei oltu tehty aiemmin, mutta ainoastaan Lewisin ja Maxin välissä olleet kierroksella ohitetut voitiin ajattaa siitä pois ja jättää muut paikoilleen, vaikka näinkään ei ollut tehty aiemmin (ikinä?).
Itse olen sitä mieltä, että kumpaakaan ei olisi pitänyt tehdä, mutta nyt Masi päätti säveltää omiaan ja jälkimmäinen tapahtui. Miksi nyt toimittiin näin?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Et selkeäsri lukenut koko viestiäni. Maxin suurimmat pistemenetykset tulivat kyseenalaisissa tilanteissa.

Ja se yksi kerta kun Maxilla oli iso tappio tulossa ilman omaa syytä eli Baku, Hamilton itse kämmäsi koko homman
Ja nämä asiat eivät muuta millään tavoin sitä, että kokonaisuutena suorittivat hyvin tasaisesti koko kauden.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pointtina se että Maxin suurimmat pistetappiot tuli kyseenalaisissa tilanteissa. Silloin kun ajettiin ilman kommervenkkejä oli Max selkeästi parempi.
Tämähän voi olla totta, varmaan riippuu kyllä ihmisestä sekin, eli miten arvottaa vaikka Span, Silverstonen tai Monzan tapahtumat, Hyvinkin Max oli koko kauden otannalla nopein, mutta sehän ei ole mikään mestaruusperuste sinänsä.
Täällä käydään minusta ihan hyvää sääntökeskustelua ja -spekulaatiota tuosta eilisen kisan lopusta, ja se on täysin toinen asia kuin se, kuka ansaitsee mestaruuden tms. Myös "turha fanipoikien itkeä" on aika mälsä suhtautuminen, kun aika asiallisesti tässä minusta asialla spekuloidaan. Minä en ainakaan ole niin kova "Hamiltonin fanipoika" että viitsisin sen takia aiheesta kovin montaa viestiä kirjoittaa, mutta säännöt ja oikeudenmukaisuus kiinnostaa aina.
En tosiaan usko että FIA:n tai Masinkaan mielestä tuo loppu meni optimaalisesti, mutta tämä tietysti ihan vain arvailua, tuskin hän edes voisi sitä myöntää.

Luin. Ja kirjoitit mm. "Voi olla että jopa luuli Hamiltoninkin hakeneen uudet renkaat". Ei Masin tarvitse miettiä millaiset renkaat kullakin kuskilla on sillä hetkellä alla tehdessään päätöksiä. Miksi varikko olisi pidetty kiinni? Onko esim. tällä kaudella ollut yhtään tilannetta, jossa turva-autotilanteessa olisi pidetty varikko kiinni? Jos ei, niin miksi nyt olisi toimittu toisin? Kuten aina turva-autotilanteessa, saatat hyötyä ratapositiostasi turva-autotilanteessa tai sitten et. Välillä oma suosikki ei tästä hyödy, mutta vähän noloa siinä vaiheessa itkeä, että se olisi jotenkin hirveän epäreilua koska toi sai vaihtaa renkaat mutta me ei, tai oltaishan mekin saatu mutta me ei nyt vaan vaihdettu, silti ihan epäreilua kun tolla on paremmat renkaat alla.
Varikko olisi pidetty kiinni, koska sillä tavalla olisi saatu tasapuolisin/urheilullisin tilanne kun kisa jatkuu. Minusta tasapuolisuudella/urheilullisuudella pitäisi olla jotain merkitystä Masille, eikö sinusta? Toki lähtökohtaisesti kärjessä horisonttiin ajanut kuski kärsii turva-autosta, mutta se on osa lajia.
Muistaakseni jossain kisassa hiljattain varikko oli SC/VSC aikana kiinni ja se avattiin juuri kun Hamilton kurvasi varikon portin kohdalle. Olikohan tällä tai viime kaudella, osui muistaakseni Bottaksen kannalta aika ikävästi.

Minusta tuo voisi olla vaikka sääntökin, että jos tulee turva-auto viimeisellä kymmnellä kierroksella niin varikko pysyy kiinni, koska niin karmean edun takanatuleva saa (riippuu toki sekin erosta seuraaviin jne), kun ei tarvitse edes miettiä sitä rengastaktiikkaa loppukisan ajaksi kuten keskellä kisaa sattuvassa turva-autoepisodissa. Punainen lippu myös hyvä vaihtoehto. Masia kun kuitenkin kiinnosti erityisesti saada tuohon mestaruustaistoon ajamalla ratkaisu kun hän ajatti autot pois juuri siitä välistä ja otti turva-auton sisään kierrosta aiemmin kuin säännöt ohjeistaa (olisiko tämä oikea sanamuoto) ja nämä ennennäkemättömät valinnat meni kaikki Verstappenin eduksi ja Hamiltonia vastaan, niin on vähän erikoista kysellä sen perään että koska on nähty suljettu varikko.
 
Monilta unohtuu, se että kun turva-auton takaa lähdetään esim. sijalta kaksi haastamaan kärkiautoa niin takana on sijalla kolme oleva kuljettaja valmiina hyökkäämään ohitse, jos teet virheen. Nyt siihen jätettiin kierroksella ohitettava suojaamaan Maxin selustaa jolloin hän pystyi rauhassa keskittymään Lewisin haastamiseen. Vähintään erikoinen ratkaisu tuomaristolta. En muista vastaavaa aiemmin tapahtuneen. Se, että joku häviää/voittaa turva-auton tullessa radalle kuuluu lajiin, mutta tuo tuomariston järjestely, että osalle jätetään kierroksella ohitettava eteen ja osalle ei alkaa olla jo pelleilyä. Max saa kuulla mestaruudestaan vähättelyä ja se on ymmärrettävää. Joka kerta, kun puhutaan Verstappenin maailmanmestaruudesta joku naureskelee ”lahjaksi saadusta” mestaruudesta.

Itse ajattelin kisan aikana, että VSC:n jälkeen Max ajaa Lewisin kiinni ja ottaa mestaruuden. Lopulta ajattelin, että Lewisilla kävi tuuri, että SC:n jälkeen ei ehditä ottaa uusintastarttia, mutta loppuratkaisu oli mielestäni farssi. Onni ja epäonni kuuluu lajiin, mutta tuo, että osalle tuomaristo järjestää vielä vähän lisää tuuria alkaa olla jo sillä rajalla.

Mitä Bottakseen tulee, niin onko tuo toinen Mersu noin huono auto, että sillä ei pääse muista ohi. Perez haastoi Hamiltonin ja meni pari kertaa ohikin. Ferrareilla ohitettiin Valtteria jne. Valtteri ei pysty edes sen vertaa kärjen kyydissä, että ero olisi alle varikkopysähdykselle vaaditun ajan jolloin voisi vähän auttaa tallikaveria. Valtteri juuttuu todella usein jonkun letkan taakse, eikä pääse ohi. Kuitenkin samassa letkassa muut haastavat ja ohittelevat usein toisiaan? Jännä nähdä ensi kaudella millainen kisailija Valtteri on taas vähän heikommalla autolla. Pelottaa, että tulokaskuski haastaa Valtterin tosissaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Monilta unohtuu, se että kun turva-auton takaa lähdetään esim. sijalta kaksi haastamaan kärkiautoa niin takana on sijalla kolme oleva kuljettaja valmiina hyökkäämään ohitse, jos teet virheen. Nyt siihen jätettiin kierroksella ohitettava suojaamaan Maxin selustaa jolloin hän pystyi rauhassa keskittymään Lewisin haastamiseen. Vähintään erikoinen ratkaisu tuomaristolta.
Tämäkin kyllä. En tiedä olikohan Mersu käynyt Ferrarin kanssa keskusteluja voisiko tuosta tehdä protestin, mutta se olisi ollut aika legendaarinen kuvio sekin eikä Ferrari varmaan ihan helpolla olisi tuohon lähtenyt. Eikä se tietysti läpi olisi mennyt suoriltaan sekään, kun kerran tuomariston kanta oli, että Masi saa tehdä säännön 15.3 tms perusteella turva-autolla ihan mitä haluaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Muistaakseni jossain kisassa hiljattain varikko oli SC/VSC aikana kiinni ja se avattiin juuri kun Hamilton kurvasi varikon portin kohdalle. Olikohan tällä tai viime kaudella, osui muistaakseni Bottaksen kannalta aika ikävästi.
Varikko suljetaan silloin, jos se katsotaan tarpeelliseksi ratahenkilökunnan turvaamiseksi. Nyt siitä ei ollut kyse, tosin eipä kierroksella ohitettujen kanssakaan mitään linjaa käytetty.

Itse lähtisin ihan suoraan sellaisella linjalla, että 10 viimeisen kierroksen aikana ei otettaisi turva-autoa. VSC:llä voi aloittaa, mikäli ei tarvita traktoria ja ratavirkailijoilla on tilaa toimia turvallisesti. Toki poliittinen vara tuohonkin jäisi, joten olisiko mahdollista esim. varikkorajoittimen käyttö ns. vaarallisella osuudella? Aukottomiksihan SC/VSC/punaiset sääntöä ei saa koskaan.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Ja nämä asiat eivät muuta millään tavoin sitä, että kokonaisuutena suorittivat hyvin tasaisesti koko kauden.
Mutta eihän se ole tasaista suorittamista jos Hamilton sai käytännössä 42 ilmaista pistettä vs Max.
Max keskeytti kolmesti, Silverstone joka laskettiin Hamiltonin syyksi, Monza joka laskettiin Maxin syyksi ja Baku, joka oli paskaa tuuria.
Hamilton keskeytti vain Monzassa, mutta ei tuota voi eduksi laskea kun miettii miksi Max Silverstonessa ja Bakussa keskeytti.

Max jäi podiumin ulkopuolelle ainoastaan Unkarissa, jossa se johtui Bottasin töhöilystä.
Hamilton jäi podiumin ulkopuolelle Monacossa, Turkissa ja Itävallassa ihan ajamalla sekä Bakussa ihan omaa töpeksintäänsä.

Belgia oli kyseenalainen, sitä en kiellä mutta vähemmän merkittävä se 5 pistettä Maxin eduksi oli kuin Silverstone tai Hungaroring.

Voitot meni 10-8 Maxille
Paalut meni 10-5 Maxille
Nopeimmat kierrokset meni 6-5 Maxille

Eli kyllä. Kaikilla mittareilla Max oli selkeästi parempi kuljettaja kuin Lewis kaudella 2021.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Eli kyllä. Kaikilla mittareilla Max oli selkeästi parempi kuljettaja kuin Lewis kaudella 2021.
Loppukaudesta Verstappen ei pysynyt alkuunkaan Hamiltonin kyydissä. Mikäli Latifi-tapausta ei olisi sattunut, nyt pyöritettäisiin Sir Lewisin kahdeksannen mestaruuden videota ja mietittäisiin, onko hän se surullisenkuuluisa GOAT. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, koska Max oli kokonaisella kaudella hieman parempi ja sai nyt takaisin esimerkiksi ne Bottaksen keilaamat pisteet.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta eihän se ole tasaista suorittamista jos Hamilton sai käytännössä 42 ilmaista pistettä vs Max.
Max keskeytti kolmesti, Silverstone joka laskettiin Hamiltonin syyksi, Monza joka laskettiin Maxin syyksi ja Baku, joka oli paskaa tuuria.
Hamilton keskeytti vain Monzassa, mutta ei tuota voi eduksi laskea kun miettii miksi Max Silverstonessa ja Bakussa keskeytti.

Max jäi podiumin ulkopuolelle ainoastaan Unkarissa, jossa se johtui Bottasin töhöilystä.
Hamilton jäi podiumin ulkopuolelle Monacossa, Turkissa ja Itävallassa ihan ajamalla sekä Bakussa ihan omaa töpeksintäänsä.

Belgia oli kyseenalainen, sitä en kiellä mutta vähemmän merkittävä se 5 pistettä Maxin eduksi oli kuin Silverstone tai Hungaroring.

Voitot meni 10-8 Maxille
Paalut meni 10-5 Maxille
Nopeimmat kierrokset meni 6-5 Maxille

Eli kyllä. Kaikilla mittareilla Max oli selkeästi parempi kuljettaja kuin Lewis kaudella 2021.
Niin, se riippuu jokaisen omasta tulkinnasta. Vaikka tuomaristo päätti jotain muuta, niin itse lasken Silverstonen Maxin omaksi virheeksi.

Voitot olisivat tasan ilman tätä viimeisen kisan lopun sähellystä. Aika-ajoissa Max on ollut hyvä, mutta siinä on paljon kyse myös autojen välisistä eroista. RB ollut parempi aika-ajoissa ja Mersu parempi kisoissa.

Ja vaikka piste-eroa laskisi miten tahansa, niin silti sitä ei ole erityisen paljon. Kokonaisuutena suorittivat todella tasaisesti. En ymmärrä mikä pakkomielle on vääntää tuota siten, että Max olisi ollut "kaikilla mittareilla" parempi, kun näin ei selkeästi ollut. Kokonaisuutena rahtusen parempi ja ansaitsi mestaruutensa, mutta ei tuota eroa tarvitse lähteä liioittelemaan.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Niin, se riippuu jokaisen omasta tulkinnasta. Vaikka tuomaristo päätti jotain muuta, niin itse lasken Silverstonen Maxin omaksi virheeksi.
Eli silloinkun tuomaristo päättää Hamiltonia vastaan he ovat väärässä mutta Hamiltonin puolesta niin ovat oikeassa? Ihan samalla tavalla Hamilton syöksyi Maxin sisäpuolelle Silverstonessa kuin Max Brasiliassa tai Jeddahissa. Ja ihan samalla tavalla Hamilton pakotti Maxin ulos radalta Monzassa kuin Max Abu Dhabissa.

Voitot olisivat tasan ilman tätä viimeisen kisan lopun sähellystä. Aika-ajoissa Max on ollut hyvä, mutta siinä on paljon kyse myös autojen välisistä eroista. RB ollut parempi aika-ajoissa ja Mersu parempi kisoissa.
Mersu oli parempi auto tasan viimeiset neljä kisaa. Eli sen jälkeen kun jostain taiottiin taikamoottori Lewisille. Meksiko, USA, Itävalta, Ranska ja Hollanti taas ovat esimerkkejä siitä miten Max päihitti Lewisin puhtaasti ajamalla.

Ja vaikka piste-eroa laskisi miten tahansa, niin silti sitä ei ole erityisen paljon. Kokonaisuutena suorittivat todella tasaisesti. En ymmärrä mikä pakkomielle on vääntää tuota siten, että Max olisi ollut "kaikilla mittareilla" parempi, kun näin ei selkeästi ollut. Kokonaisuutena rahtusen parempi ja ansaitsi mestaruutensa, mutta ei tuota eroa tarvitse lähteä liioittelemaan.
Koska se ei ollut tasaista? Ajamalla Max ei kertaakaan ollut kakkostilaa huonompi. Lewis oli sitä neljästi. Max ei omiin virheisiinsä menettänyt pistettäkään. Lewis menetti Bakussa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #87-

Inttikaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Joukkue ja nimimerkki)
Paljon on puhetta, että nyt saatiin "urheilullinen ratkaisu" koska ei ajettu turva-auton perässä maaliin. Itse näen, että nyt saatiin viihteellinen ratkaisu, urheilullinen ratkaisu on omasta mielestäni sääntöjen mukainen ratkaisu. Jos säännöt sanoo, että kilpailua ei ehdi jatkaa ja on mentävä turva-auton perässä maaliin, niin silloin mennään turva-auton perässä maaliin. Se on voi voi ja kuuluu lajiin. Jos Latifi olisi törmäillyt paria kierrosta aiemmin ja kisaa olisi sääntöjenkin puitteissa ehditty jatkamaan ja Max olisi samallalailla tullut ohi, niin sekin olisi ollut Mersulle voi voi ja kuuluu lajiin.

Toki formuloiden kohdalla voi puhua, että sääntökirjan repiminen viihteen edellä on samaa voi voi ja kuuluu lajiin kategoriaa. Ja se kylläkin on totta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mersu oli parempi auto tasan viimeiset neljä kisaa
Tätä muuten harvoin näkee "Maxin leirin" myöntävän, eli että RB sössi tallimestaruuden vaikka heillä oli paras auto. Valtteri ajoi yhden huonoimmista kausistaan, Hamilton ei voittanut mestaruutta, RB oli paras auto ja silti Mersu vei tallimestaruuden. Miten se on edes mahdollista, Checo?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monilta unohtuu, se että kun turva-auton takaa lähdetään esim. sijalta kaksi haastamaan kärkiautoa niin takana on sijalla kolme oleva kuljettaja valmiina hyökkäämään ohitse, jos teet virheen. Nyt siihen jätettiin kierroksella ohitettava suojaamaan Maxin selustaa jolloin hän pystyi rauhassa keskittymään Lewisin haastamiseen.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, Sainz jr. ei olisi kuluneilla renkailla pystynyt haastamaan Maxia ja vaikka olisi ollut tuoreet kumit alla, ei taatusti olisi halunnut sotkeutua mestaruustaistoon tulemalla sohlailemaan sinne kolmantena pyöränä. Ja eipä Maxin olisi missään nimessä tarvinnut pelätä virheitä, se oli kaikki tai ei mitään pelissä ja aivan sama, olisiko ollut toka vai pyörähtänyt pois pisteiltä. Joten Maxin kannalta aivan sama, kuka siellä takana oli, samalla vai eri kierroksella oleva. Toi on nyt aivan tikusta asiaa -tasoa olevaa puintia.
Max saa kuulla mestaruudestaan vähättelyä ja se on ymmärrettävää. Joka kerta, kun puhutaan Verstappenin maailmanmestaruudesta joku naureskelee ”lahjaksi saadusta” mestaruudesta.
Kun kaudessa ajetaan 22 kisaa, saa olla todellinen uuvatti, joka naureskelee "lahjaksi saadulle" mestaruudelle. Oli lainausmerkkejä tai ei.
 

Konzuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New England Patriots, Pelicans
Tuolla seurantaketjussa tulikin avauduttua jo tuosta ratkaisusta ja sitä kautta leimaannuttua Hamilton fanboyksi niin sanottakoon nyt kuitenkin että oli ratkaisu sitten mikä tahansa niin kyllä Max tämän mestaruuden todellakin ansaitsi eikä mielestäni mikään vähennä tämän mestaruuden arvoa. Joten aivan naurettavaa huudella tuuri mestaruudesta, jokainen mestari tarvitsee onnea pitkän kauden aikana eikä mestaruutta jaeta yhden kisan perusteella.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli silloinkun tuomaristo päättää Hamiltonia vastaan he ovat väärässä mutta Hamiltonin puolesta niin ovat oikeassa? Ihan samalla tavalla Hamilton syöksyi Maxin sisäpuolelle Silverstonessa kuin Max Brasiliassa tai Jeddahissa. Ja ihan samalla tavalla Hamilton pakotti Maxin ulos radalta Monzassa kuin Max Abu Dhabissa.
En ollut mm-taistossa vahvasti kummankaan puolella, joten pyrin katsomaan tilanteita objektiivisesti. Silverstonessa tuomariston tulkinta oli mielestäni väärä, mutta rangaistuskin oli niin pieni, että selvästi tuomaristokaan ei ollut tuosta ihan varma.

Erona Maxin syöksyihin sellainen pikkujuttu, että Silverstonessa Maxilla oli tilaa pysyä radalla, mutta Max ei syöksyilyssään usein jätä tilaa toiselle kuskille. Jos Lewis ajaisi kuten Max, niin olisivat kolaroineet pahasti ainakin 3-4 kertaa enemmän ja joka kerta Max olisi ollut syyllinen. Lewis on hyvä ja tehokas väistöliikkeissään, jonka vuoksi Maxin aivottomat syöksyt eivät ole yleensä johtaneet kolareihin.

Bakussa Hamilton menetti pisteet oman virheen vuoksi, Silverstonessa Max menetti pisteet oman virheen vuoksi. Tasan menee.

Muutoin ei selkeää eroa voi helposti tehdä, kun vaikuttavia tekijöitä on myös auto, osien vaihdoista johtuvat lähtöruuturangaistukset yms. Tasaista oli koko kauden, ei siitä pääse mihinkään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mersu oli parempi auto tasan viimeiset neljä kisaa. Eli sen jälkeen kun jostain taiottiin taikamoottori Lewisille. Meksiko, USA, Itävalta, Ranska ja Hollanti taas ovat esimerkkejä siitä miten Max päihitti Lewisin puhtaasti ajamalla.
Eli tästä voimme päätellä, että Maxilla oli tuohon asti parempi auto ja hänellä oli sen vuoksi etulyöntiasema Lewikseen nähden lähes koko kauden ajan. Hyvä että myönnät tämän, niin voimme helposti todeta, että Lewis oli tällä kaudella parempi kuljettaja, mutta joutui taipumaan huonomman auton vuoksi Maxille.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
En ollut mm-taistossa vahvasti kummankaan puolella, joten pyrin katsomaan tilanteita objektiivisesti. Silverstonessa tuomariston tulkinta oli mielestäni väärä, mutta rangaistuskin oli niin pieni, että selvästi tuomaristokaan ei ollut tuosta ihan varma.

Erona Maxin syöksyihin sellainen pikkujuttu, että Silverstonessa Maxilla oli tilaa pysyä radalla, mutta Max ei syöksyilyssään usein jätä tilaa toiselle kuskille. Jos Lewis ajaisi kuten Max, niin olisivat kolaroineet pahasti ainakin 3-4 kertaa enemmän ja joka kerta Max olisi ollut syyllinen. Lewis on hyvä ja tehokas väistöliikkeissään, jonka vuoksi Maxin aivottomat syöksyt eivät ole yleensä johtaneet kolareihin.

Bakussa Hamilton menetti pisteet oman virheen vuoksi, Silverstonessa Max menetti pisteet oman virheen vuoksi. Tasan menee.

Muutoin ei selkeää eroa voi helposti tehdä, kun vaikuttavia tekijöitä on myös auto, osien vaihdoista johtuvat lähtöruuturangaistukset yms. Tasaista oli koko kauden, ei siitä pääse mihinkään.
Fair enough.

Mutta silti jos Bakun ja Silverstonen eli omat virheet ottaa pois, jää sinne silti Monaco, Itävalta ja Turkki jossa Hamilton hävisi ajamalla Maxille. Ja jos otetaan turkki pois koska lähtöruuturangaistus, on siellä siltikin Monaco ja Itävalta jossa Hamilton jäi ajamalla podiumin ulkopuolelle, jotain mitä Max ei kertaakaan tehnyt.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suzanne Hanrahan, Ogie Ogilthorpe
En yhtään kisaa tällä kaudella katsonut eikä mitään Hamiltonia vastaan mutta onhan tämä hieno juttu että saatiin uusi mestari formuloihin. Vaihtelu virkistää jne.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En ole itse todellakaan Hamiltonin fani, mutta kommenteistasi päätellen on selvää kumman puolen fanityttö itse olet. Oma pyrkimykseni on katsoa asiaa neutraalisti ja itse lajin kannalta, enkä ole varsinaisesti kummankaan kuskin puolella.

Jos jonkun mielestä tuo loppu oli parasta formulaa muutamaan vuoteen, niin ei mene kyllä tajuntaan ollenkaan. En voi ymmärtää, että jonkun mielestä lajin parhaat tapahtumat ovat niitä, joissa voittajaa ei ratkaista urheilullisesti. Jos tämä on suuntaus, niin minulta jää pian koko lajin seuraaminen.
Liberty Media haluaa showta ja sitä se myös sai. Mielenkiinnolla odotan miten Masin käy, jos saa jatkaa nii taitaa vaan johtua siitä että saa käskyt muualta ja on vaan kasvot tuolle kisajohtajan roolille ja joku muu taustalla vetelee naruista. Ainakin tämä kausi on ollut täyttä sekoilua Masilta ja F1-johdon ratkaisu paljastaa osuinko tässä oikeaan.

Viihdettä oli viimeinen kierros, mutta urheilullisesti meni omasta mielestä täysin mönkään. Hamiltonia kohtaan kyllä nousi respektit kauden mittaan ja vielä viimeisen kierroksen aikana. Täysin puhdasta kilvanajoa, ja jopa väisti Verstappenin kanssa osuman taas. Olisi moni muu saattanut ajautua johonkin epätoivoiseen ttekoon, sillä maalissa olisi pitänyt olla vain Maxin edellä. Kisan jälkeen rehdit onnittelut myös vaikka varmasti otti koville.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös