Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 -kausi 2021

  • 390 906
  • 3 286

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaikista maailman ihmisistä jopa Jos ja Max pystyivät myöntämään, että nyt kävi tuuri, mutta täällä vaan jaksetaan väittää Mersun hävinneen huonoon taktiikkaan.
Tottakai kävi tuuri. Erilaista tuuria eri henkilöitä kohden on nähty Imolassa, Unkarissa ja Spassa. Sekä muutamissa muissakin kisoissa. Mutta mersulla oli mahdollisuus silti myös pelata paremmin tämä kisa mikä olisi mahdollisesti pelastanut heidät tässä.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saa tosiaan hinkata melkoiset varotaktiikat, että selviää kahdesta turva-autosta sekä sekavasta tuomaroinnista viimeisillä kierroksilla. Hamiltonin olisi ilmeisesti pitänyt kyetä repimään kierroksen keula.
Kaikkea ei voi tietenkään ennustaa mutta silti yleensä mietitään parasta taktiikkaa. Nyt mersu ei uskaltanut pelata omaa peliään vaikka Hamiltonin vauhti oli ylivoimaista ja sillä se jätti Verstappenille vielä erilaisia oljenkorsia joilla yrittää. Lopulta turva-auto antoi voittomahdollisuuden koska ero oli pysynyt riittävän pienenä.
 

Outsider

Jäsen
Tottakai kävi tuuri. Erilaista tuuria eri henkilöitä kohden on nähty Imolassa, Unkarissa ja Spassa. Sekä muutamissa muissakin kisoissa. Mutta mersulla oli mahdollisuus silti myös pelata paremmin tämä kisa mikä olisi mahdollisesti pelastanut heidät tässä.

Jos se nyt ei vielä tuhannen kerran jälkeen ole avautunut, että Mersu teki kilpailun ollessa käynnissä kaiken oikein ja Red Bull toimi hitaampana autona pakotettuna toisin päin ja se toimi nyt tuurilla, niin tuskin se enää missään vaiheessa avautuukaan. Noilla muilla kilpailuilla ei ole mitään tekemistä tämän kilpailun kanssa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Perezin selkää ei olisi välttämättä tarvinnut katsoa ollenkaan ja Hamiltonin renkaille ei edelleenkään ollut vaikeuksia ajaa kovia kierroksia. Mestaruus ratkesi 22 kilpailun yhteistulokseen. Tämä kisa ratkesi turva-autoon mutta mersu olisi toisella taktiikalla välttänyt tämänkin sudenkuopan.

Millä taktiikalla Mersu olisi väittänyt sudenkuopan?

Pitkittämällä ekaa stinttiä Lewiksellä olisi ollut vähemmän ajetut hardit lopussa alla. Olisiko tämä riittänyt pitämään Maxin takana? No ei, Max olisi tullut noilla softeilla ohi heittämällä. Jos Lewis olisi otettu joko virtuaalisen turva-auton, tai varsinaisen turva-auton takaa varikolle, niin Max olisi jätetty radalle, ja Lewis olisikin ollut Maxin takana. Kuinka helppo Maxista olisi ollut päästä ohi, kun mies olisi tehnyt kaikki maailman temput, että pysyy kärjessä.

Jumalauta Hamilton olisi voittanut +11 sekunnin erolla ilman turva-autoa, ja täällä puhutaan aivan kuin Mersu olisi töhöillyt isosti. Lewiksen kannalta paska osui tuulettimeen, ja täydellinen dominointi valui sormista, mutta tähän ei ole syynä Lewis, Mersu tai taktinen moka. Red Bull veteli kaneja hatusta, nyt se kannatti ja näyttävät neroilta. Oikeasti kyse oli epätoivoisista yrityksistä, mitään menetettävää ei ollut, ja oli sama kokeilla mitä vaan.
 

Puliveivaamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Flyers & Barca
Omasta mielestäni täysin epäurheilijamainen loppu. Hamilton ansaitsi ajamalla mestaruuden, Verstappenilla ei ollut radalla mahdollisuuksia ottaa kiinni. En ole kummankaan fani, mutta pahaa tekee Hamiltonin puolesta. Ilmeisesti tämä on sitä, mitä uudet omistajat haluavat.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Max on edelleen "mulkku". Yritti kolaroimalla tänäänkin voittaa mestaruuden. Laitetaan kuitenkin nuoruuden piikkiin. Jännä nähdä tuleeko Maxista lopulta arvostettu huippukuski. Tapana on, että kun ikää tulee ja "teinivuodet" ovat ohitse, niin kypsyyttä ja viisautta tulee lisää. Voi olla, että Max on 12 vuoden kuluttua leppoisa ja arvostettu kuljettaja hävittyään taistelun seitsemännestä mestaruudesta, tiukasti juuri uutta tulevaisuuden toivoa, kusipäisestä ajotyylistään tunnettua, lahtelaista Janus Petteri Tyrväistä vastaan.

Hyvin kirjoitettu. Itse olen sitä mieltä se eka pitää ottaa tylyllä tavalla, jos se sitä vaatii. Myöhemmin sitten kerkee nöyristelemään ja kiillottamaan kilpeään. Mestari on kuitenkin aina Mestari.

Koko kauden aikana Maxilla oli enemmän epäonnea ja onnen mennessä tasan olisi johtanut varmaan 25 pisteellä ennen viimeistä kisaa. Onni tasoittui viime hetkellä ja ihan oikealle ukolle meni.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakaan tämän ketjun perusteella ei luulisi olevan pulaa tulevaisuuden kisainsseistä talleille. Taktiikat hiottu kuntoon ja alan ammattilaiset aivan roskakoritavaraa.
No, kyllähän näitä on aina pohdittu mutta kyllä mä olin sitä mieltä Hamiltonin tullessa sisään ettei se ollut fiksuin veto. Kyllä siinä vaan hätäiltiin turhaan.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Oikeasti tuo loppu oli tuomaristollekin aivan valtavan hankala tilanne. Jos katsotaan sitä tosiasiaa, että kumpi olisi ansainnut tämän kisan voiton, niin vastaus on selkeästi Hamilton. Kuitenkin turva-auton takana maaliin köröttely olisi ollut todellinen anti-kliimaksi koko kaudelle ja tuolle taistelulle. Ymmärrän täysin kilpailun johdon, tuomareiden ja sitä kautta F1:n sekä FIA:n tahdon siihen, että kilpailu ratkaistaan ajamalla.

Nyt vaan tässä jaossa Red Bull yksinkertaisesti sai pitstoppinsa ansiosta niin vahvan käden, että sillä voitti. Jos tässä nyt syyllisiä haetaan, niin Latifi olisi pitänyt pystyä pitämään romunsa radalla. Jos tuo rysäys olisi tullut kiekan verran myöhemmin, olisi tilanne nyt toinen.

Maxilla kävi tässä kisassa uskomaton pulla, mutta koko kautta katsoen ei tämä nyt mitenkään väärin mennyt.

Uskomaton kausi, uskomaton Hamilton viimeisissä neljässä kisassa, mutta uskomaton oli myös tarinan loppu. Hyvää viihdettä koko rahalla.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
No, kyllähän näitä on aina pohdittu mutta kyllä mä olin sitä mieltä Hamiltonin tullessa sisään ettei se ollut fiksuin veto. Kyllä siinä vaan hätäiltiin turhaan.

Ei muutakun hakemusta vetämään Mersulle. Varmasti ottavat tuollaisella viiltävällä tietotaidolla ja analyysillä sut pääinssiksi.

James, it’s Huppu.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Millä taktiikalla Mersu olisi väittänyt sudenkuopan?

Pitkittämällä ekaa stinttiä Lewiksellä olisi ollut vähemmän ajetut hardit lopussa alla. Olisiko tämä riittänyt pitämään Maxin takana? No ei, Max olisi tullut noilla softeilla ohi heittämällä. Jos Lewis olisi otettu joko virtuaalisen turva-auton, tai varsinaisen turva-auton takaa varikolle, niin Max olisi jätetty radalle, ja Lewis olisikin ollut Maxin takana. Kuinka helppo Maxista olisi ollut päästä ohi, kun mies olisi tehnyt kaikki maailman temput, että pysyy kärjessä.

Jumalauta Hamilton olisi voittanut +11 sekunnin erolla ilman turva-autoa, ja täällä puhutaan aivan kuin Mersu olisi töhöillyt isosti. Lewiksen kannalta paska osui tuulettimeen, ja täydellinen dominointi valui sormista, mutta tähän ei ole syynä Lewis, Mersu tai taktinen moka. Red Bull veteli kaneja hatusta, nyt se kannatti ja näyttävät neroilta. Oikeasti kyse oli epätoivoisista yrityksistä, mitään menetettävää ei ollut, ja oli sama kokeilla mitä vaan.
Hamilton oli ylivoimainen mutta edelleen siitä huolimatta se ensimmäinen pysähdys ei ollut hyvä veto ja valittu taktiikka saattoi maksaa lähemmäs kymmenen sekuntia eroa, Max ei tuoreella hardillakaan kyennyt vastaamaan Lewiksen viimeisiin kierroksiin mediumillaan. Lisäksi Maxin ratapositio oli heikko ja eroa sen verran että oli myös mahdollisuus katsoa kierros kerrallaan ja reagoida. Aina pitää pyrkiä parhaisiin ratkaisuihin, myös ylivoimaisena. Nyt otettiin myös oikea riski hardin kestävyydestä. Tiedossa oli että epätoivoisia yrityksiä takana täytyy tehdä ja tuuria vaatii mutta juuri tässä tilanteessa siellä voidaan yrittää kaikenlaista "hullua". Turva-auto oli lopputuloksen luoja mutta mahdollisuus tuli väärällä taktiikalla. Nyt valittu taktiikka maksoi jopa lähemmäs kymmenen sekuntia eroa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä näissä karkeloissa ole koskaan ollut kyse vain siitä, kuka on nopein. Pelkästään autojen väliset suorituskykyerot ovat sellaisia, että varmaan joku Latifikin pyörisi Hamiltonin kärryllä voittotaistelussa. Niinpä tässä lajissa on pakko vain hyväksyä se tosiasia, että laitteet, FIA, sääolosuhteet ja viime kädessä myös tuuri näyttelevät suurta roolia.

Max oli tänään todella onnekas. Hamilton oli nopeamman autonsa turvin ylivoimainen itse kisassa, ja sen Red Bull tiesi jo luultavasti ennen starttia. Heidän taktiikkana oli hämmentää soppaa kaikin mahdollisin keinoin: röyhkeillä ohituksilla, Perezin tulppataktiikalla ja nopealla varikkoreagoinnilla. Mersulla taas ei ollut mitään muuta loogista vaihtoehtoa kuin puolustaa "nopeampaa autoa".

Mielestäni on ylipäänsä vähän hassua puhua siitä, että joku ansaitsee mestaruuden ja toinen ei. Olisiko Hamilton "ansainnut" mestaruuden yhtään sen enempää, jos Latifi olisi körötellyt siellä jämäsijoillaan maaliin asti? Ei, vaan nyt kävi näin, koska tuuri puuttui peliin.

Ilman tuuria tätä lajia ei seuraisi juuri kukaan. Aina kun muistellaan niitä parhaita kisoja, niin yleensä ne ovat juuri kolareiden, SC-draaman ja yllätysvoittajien sävyttämiä. FIA:lle sopii oikein mainiosti, että kaiken maailman minardit pyörivät siellä jonon hännillä ja aiheuttavat keskeytyksillään draamaa, jota sitten voi myydä miljoonayleisölle hyvään hintaan.

Tällä kaudella on kuitenkin alkanut näyttää siltä, että draamaa on vähän liikaakin. Enkä nyt tarkoita kisaamista, vaan näitä sääntöjupakoita. Monessa kisassa on tuntunut siltä, että sääntöjä tulkitaan draaman eduksi. Otetaan nyt vaikka esimerkkinä se Bakun kisa, johon saatiin leivottua loppuun punainen lippu ja startti gridiltä. Tai sitten Saudi-kisa, jossa Max saa sopivasti juuri sellaisen rangaistuksen, että asetelmat päätöskisaan eivät muutu. Vaikutelmaksi on jäänyt, että ensin mietitään, mikä tästä kokonaisuudesta olisi sellainen kiva lopputulos. Sitten vasta kaivetaan sääntökirja esiin ja tulkitaan pykäliä niin että ne osuvat valittuun muottiin.
 

Rinkside

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
No, kyllähän näitä on aina pohdittu mutta kyllä mä olin sitä mieltä Hamiltonin tullessa sisään ettei se ollut fiksuin veto. Kyllä siinä vaan hätäiltiin turhaan.
Itse näen asian niin, että Mersu pelasi varman päälle ja seurasi RB:n ratkaisua, mikä tässä oli oikea ratkaisu. Kerran oli päästy Maxista ohi ja jos Hamiltonin olisi pitänyt tämä vielä uudestaan radalla tehdä, me kaikki tiedämme miten se olisi päättynyt. Molemmat seinässä ja Karen Hornerilta viesti radioon ”that’s all about to let them race”, samalla kun Jos takoo kiimoissaan nyrkkiä pöytään tai johonkin muuhun lähellä olevaan objektiin.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Millä taktiikalla Mersu olisi väittänyt sudenkuopan?

Pitkittämällä ekaa stinttiä Lewiksellä olisi ollut vähemmän ajetut hardit lopussa alla. Olisiko tämä riittänyt pitämään Maxin takana? No ei, Max olisi tullut noilla softeilla ohi heittämällä. Jos Lewis olisi otettu joko virtuaalisen turva-auton, tai varsinaisen turva-auton takaa varikolle, niin Max olisi jätetty radalle, ja Lewis olisikin ollut Maxin takana. Kuinka helppo Maxista olisi ollut päästä ohi, kun mies olisi tehnyt kaikki maailman temput, että pysyy kärjessä.

Jumalauta Hamilton olisi voittanut +11 sekunnin erolla ilman turva-autoa, ja täällä puhutaan aivan kuin Mersu olisi töhöillyt isosti. Lewiksen kannalta paska osui tuulettimeen, ja täydellinen dominointi valui sormista, mutta tähän ei ole syynä Lewis, Mersu tai taktinen moka. Red Bull veteli kaneja hatusta, nyt se kannatti ja näyttävät neroilta. Oikeasti kyse oli epätoivoisista yrityksistä, mitään menetettävää ei ollut, ja oli sama kokeilla mitä vaan.

Word.

Protestit menivät sitten odotetusti nurin. Mercedes sitten yhtä odotetusti aikoo mennä vielä eteenpäin asian kanssa.

Aikamoinen kausi, ajetaan 22 kisaa, viimeisen kisan viimeisillä kierroksilla turva-auto sekoittaa pakan ja mestari ratkaistaan lopulta kabinetissa. No, lakimiehet voittavat aina.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Olihan tuo ihan käsittämätön shitshow tuomariston toimesta. Ensin ilmoitetaan, että kierroksella ohitetut eivät saa ohittaa turva-autoa. Sitten tuleekin ilmoitus, että autot, jotka olivat Hamiltonin ja Verstappenin välissä saavat ohittaa.

Eihän tämä homma voi mitenkään tuolla logiikalla toimia. Täysin käsittämätön linja, jossa ikävä kyllä paistaa juuri tuo FIA:n linjattomuus ja kontrollin menetys.

Mun mielestä siinä oli logiikka.

Autojen ei annettu ohittaa, koska radan putsaus oli kesken. Sen takia letka pidetään lyhyenä. Nämä komennot oli erillisiä radan putsaustilanteeseen nähden, eikä siihen nähden, että nyt joku tuomari päätti arpoa ajatuksiaan.

Sitten kun rata oli puhdas, häiriötekijät päästettiin välistä pois ja annettiin ratkaista kisa.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse näen asian niin, että Mersu pelasi varman päälle ja seurasi RB:n ratkaisua, mikä tässä oli oikea ratkaisu. Kerran oli päästy Maxista ohi ja jos Hamiltonin olisi pitänyt tämä vielä uudestaan radalla tehdä, me kaikki tiedämme miten se olisi päättynyt. Molemmat seinässä ja Karen Hornerilta viesti radioon ”that’s all about to let them race”, samalla kun Jos takoo kiimoissaan nyrkkiä pöytään tai johonkin muuhun lähellä olevaan objektiin.
Pelasi varman päälle kyllä mutta oliko se paras ratkaisu? Ero olisi riittänyt reagoimaan jos kierrosajat olisi kehittyneet väärään suuntaan mutta silloin mikään ei kuitenkaan näyttänyt siltä että niin olisi käymässä. Mielestäni siinä tehtiin se laiska ratkaisu että koska ollaan ylivoimaisia, tehdään mitä kaveri koska ilman yllättäviä asioita se riittää, ei mikä olisi vielä parempi. Turva-auton mahdollisuus ja Perezin positio kuitenkin oli molemmat tiedossa.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
No nyt kun tälle kaudella mestaruustaistelun näivettyminen lakkasi ja kärjessä oli tiukkaakin tiukempi taisto, niin tuomaristokin oli ihmeissään, että mitä pitäisi tehdä. Lajille uusi mestari ja veikkaan, että ei ole tälle sankarille viimeinen. Hamilton ei myöskään enää montaa vuotta aja, alkaa ikä pikkuhiljaa vaikuttaa tekemisiin.

Mietityttää, että kun Ham tuolta poistuu / taantuu, niin kuka Verstappenia haastaa ? Nämä kaksihan olivat aivan ylikylän ukkoja näillä autoilla. Alkaako Verstappen dominoimaan F1:stä ?
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Pelasi varman päälle kyllä mutta oliko se paras ratkaisu? Ero olisi riittänyt reagoimaan jos kierrosajat olisi kehittyneet väärään suuntaan mutta silloin mikään ei kuitenkaan näyttänyt siltä että niin olisi käymässä. Mielestäni siinä tehtiin se laiska ratkaisu että koska ollaan ylivoimaisia, tehdään mitä kaveri koska ilman yllättäviä asioita se riittää, ei mikä olisi vielä parempi. Turva-auton mahdollisuus ja Perezin positio kuitenkin oli molemmat tiedossa.

Näinpä näin. Mersu ajatteli konservatiivisesti ja usein konservatiivinen ja varmasti matemaattisesti todennäköisemmän ja oikeankin ratkaisun tekivät. Mutta eihän jääkiekossakaan peliä hallinnut aina voita. Joskus se riskinottaja sitten voittaa onnekkaasti tai yms. kiekon pomaptessa pakin luistimesta maaliin. Red Bull taasen aina hakee näitä onnekkaita ratkaisuja, kokeilevat, jos se safety car tulisi. Ei ollut mitään menetettävää. Täysin oikea ratkaisu. Jatkuvasti näitä viljelevät ja pari kertaa ovat onnistuneet, tänään taas.

Molemmat teki oikeita ratkaisuja ja sen määritti hallitseva positio. Position vaihdon ratkaisi sitten se tilanteen muuttanut tapahtuma, eli safety car.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kyllähän Mersu pelasi juuri niin varman päälle kuin tällaisessa tilanteessa voi ja pitää. Aivan taatusti turvallisin taktiikka peesata johtoasemassa Red Bullin siirtoja minimoiden kaikki mahdollinen ikkuna sille, että jossain kohdassa tulee safety car tai punainen lippu ja siihenastinen etu on menetetty. Under- tai overcutien vetämiset tuossa tilanteessa olisivat hullunrohkeaa.

Verstappenilla kävi aivan helvetillinen mäihä, koska Red Bullilla oli vara taktikoida upporikasta tai rutiköyhää. Mersulla ei ollut, mutta eivät he sen paremmin voineet mitenkään ennakoida, mitä Latifilla oli mielessä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mietityttää, että kun Ham tuolta poistuu / taantuu, niin kuka Verstappenia haastaa ? Nämä kaksihan olivat aivan ylikylän ukkoja näillä autoilla. Alkaako Verstappen dominoimaan F1:stä ?
Leclerc ajoi eniten paalupaikkoja 2019, joten on aika selkeä nimi. Russellista ja Norriksesta on lupa odottaa vahvoja kuljettajia, Sainz pystynee johonkin webbermäiseen suorittamiseen. Gasly oikeassa autossa saattaisi olla ihan kovakin, kun on saanut uransa uuteen nousuun.

Maxkin tarvitsee riittävän kaluston, ei ole varmaa että RB sitä aina tarjoaa.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Mietityttää, että kun Ham tuolta poistuu / taantuu, niin kuka Verstappenia haastaa ? Nämä kaksihan olivat aivan ylikylän ukkoja näillä autoilla. Alkaako Verstappen dominoimaan F1:stä ?
Sääntömuutokset sekoittaa aina pakkaa, viim. Esimerkkinä 2009 jolloin Red Bull nousi tosissaan kärkitalliksi ja 2014 kun Mersu teki saman.

Oma toive olisi että Ferrari, McLaren ja/tai Alpine löytäisi taas jutun juonen että saataisiin vaihtelua kärkikahinoihin
 

Outsider

Jäsen
Mun mielestä siinä oli logiikka.

Autojen ei annettu ohittaa, koska radan putsaus oli kesken. Sen takia letka pidetään lyhyenä. Nämä komennot oli erillisiä radan putsaustilanteeseen nähden, eikä siihen nähden, että nyt tuomari joku päätti arpoa ajatuksiaan.

Sitten kun rata oli puhdas, häiriötekijät päästettiin välistä pois ja annettiin ratkaista kisa.

Enemmän sanoisin, että annettiin ratkaista mestaruus, eikä kisa ja sekin vain näennäisesti, kun Maxilla oli niin vahva rengasetu. Kisassa oli kuitenkin mukana muitakin kuin Hamilton ja Verstappen, mutta nyt käytännössä päätettiin, että kärkikaksikon ulkopuolisilla asioilla ei ole enää mitään väliä. Tuskin sieltä nyt tässä tilanteessa olisi todennäköisesti kovin kovaa hyökkäystä tullut, mutta antaahan se toisena olevalle silti aika kovan etulyöntiaseman normaaliin verrattuna, että kolmantena oleva ei olekaan siinä takana ja puolustamiselle ei tarvitse uhrata minkäänlaista ajatusta.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Sääntömuutokset sekoittaa aina pakkaa, viim. Esimerkkinä 2009 jolloin Red Bull nousi tosissaan kärkitalliksi ja 2014 kun Mersu teki saman.

Oma toive olisi että Ferrari, McLaren ja/tai Alpine löytäisi taas jutun juonen että saataisiin vaihtelua kärkikahinoihin
En laittaisi pahakseni jos em. mainitut tallit nousisivat kärkitaistoon. Jotenkin nuo Mercin autot aina tuolla kärjessä tuovat väljähtyneen olon. Toivottavasti Ferrari toisi ensi kaudeksi oikean härän ajoihin, niin ei tarvitsi saksalaisten nahkapöksyjen pitkiä naamoja katsella pelkästään.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
5 sivua tätä ketjua takana, ja pakko sanoa että aikamoisia Maxin fanipoikia taitaa muutama kirjoittelija olla. Hekottelu Mersun osaamattomuudesta ja oikeuden toteutumisesta ovat aika uskomatonta huttua siihen nähden, että tänään nähtiin FIA:n viimeinen pyllistys urheilun pyhimmälle: säännöille.

Haluan nyt vielä korostaa: en todellakaan pidä Lewis Hamiltonista. Oikeastaan olen inhonnut häntä koko uransa ajan. Mutta tapa jolla mestaruus tänään vietiin, on suoraan sanottuna ihan uskomatonta paskaa. Olen jo pitkään kaivannut muutosta FIA:n linjaan tuomaritoiminnan osalta. Olipa kyse oikeastaan päätöksistä jotka koskevat ratatapahtumia tai tämän illan kaltaisia turva-autoepisodeja, on tekemistä aina vaivannut yksi perustavanlaatuinen ongelma. Ei voi sanoa että linja vaihtelee. Sitä ei nimittäin ole.

Tuomaristoon kärrätään milloin mitäkin seniilejä ukkoja. Ovat kyllä osanneet ajaa kilpa-autoa joskus kovaa, mutta sääntökirjaa eivät ole koskaan avanneetkaan. Missään, siis missään, lajissa ei pitäisi olla tilannetta, jossa päätökset vaihtelevat kisaviikonloppujen ja yksittäisten tilanteiden välillä. Ihan sama mikä se linja on, kunhan se on ja pysyy.

Tämän illan episodi. En jaksa edes kommentoida tallien tekemisiä sen enempää. Mielestäni Mersu teki kaiken oikein, eikä Hamiltonin pysähdys missään vaiheessa näyttänyt realistiselta vaihtoehdolta. Kaikki meni täysin suunnitelman mukaan, kunnes Masi ja hänen kätyrinsä paskoivat housuunsa.

Täälläkin on jo tuotu ilmi, että Masilla on oikeus tehdä päätöksiä turva-auton käytöstä. Rajoittavatko tuota jotkin säännöt, en tiedä. Mutta päätös siitä, että vain Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet autot ajatetaan pois välistä ei yksinkertaisesti ole mahdollinen. Käsittääkseni F1-kilpailuun osallistuu 20 autoa ja kuljettajaa, jotka kaikki taistelevat tasavertaisesti pisteistä. Miten osa heistä voidaan päästää ajamaan täyttä häkää karkuun, ja osa jää letkaan matelemaan. Jos ennen turva-autoa joku kierroksella ohitettava oli 1sek Verstappenin edellä ja toinen 1sek hänen takanaan, mitä ero oli turva-auton jälkeen, n. puoli minuuttia? Nämäkin kuljettajat ajavat kilpaa tosissaan ja jämäsijojenkin osalta puhutaan aika suurista summista. Aivan sama montako kierrosta oli kilpailua jäljellä. Se on joko kaikki ohi, tai sitten ei kukaan.

Haloota tulee varmasti riittämään. Mutta sitä kai FIA todellisuudessa halusi. Kansalle leipää ja sirkushuveja, johtajille salkullinen öljyrahaa kotiin viemiseksi.

En tiedä. Tällä hetkellä olen todella väsynyt tähän lajiin, jokaisen osapuolen radioitkuihin ja kaikenlaisiin politikointeihin. Toisaalta tiedän, että varmasti olen ruudun ääressä, kun valot Bahrainissa keväällä sammuvat. Ja juuri siksi: FIA, get your shit together.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös