5 sivua tätä ketjua takana, ja pakko sanoa että aikamoisia Maxin fanipoikia taitaa muutama kirjoittelija olla. Hekottelu Mersun osaamattomuudesta ja oikeuden toteutumisesta ovat aika uskomatonta huttua siihen nähden, että tänään nähtiin FIA:n viimeinen pyllistys urheilun pyhimmälle: säännöille.
Haluan nyt vielä korostaa: en todellakaan pidä Lewis Hamiltonista. Oikeastaan olen inhonnut häntä koko uransa ajan. Mutta tapa jolla mestaruus tänään vietiin, on suoraan sanottuna ihan uskomatonta paskaa. Olen jo pitkään kaivannut muutosta FIA:n linjaan tuomaritoiminnan osalta. Olipa kyse oikeastaan päätöksistä jotka koskevat ratatapahtumia tai tämän illan kaltaisia turva-autoepisodeja, on tekemistä aina vaivannut yksi perustavanlaatuinen ongelma. Ei voi sanoa että linja vaihtelee. Sitä ei nimittäin ole.
Tuomaristoon kärrätään milloin mitäkin seniilejä ukkoja. Ovat kyllä osanneet ajaa kilpa-autoa joskus kovaa, mutta sääntökirjaa eivät ole koskaan avanneetkaan. Missään, siis missään, lajissa ei pitäisi olla tilannetta, jossa päätökset vaihtelevat kisaviikonloppujen ja yksittäisten tilanteiden välillä. Ihan sama mikä se linja on, kunhan se on ja pysyy.
Tämän illan episodi. En jaksa edes kommentoida tallien tekemisiä sen enempää. Mielestäni Mersu teki kaiken oikein, eikä Hamiltonin pysähdys missään vaiheessa näyttänyt realistiselta vaihtoehdolta. Kaikki meni täysin suunnitelman mukaan, kunnes Masi ja hänen kätyrinsä paskoivat housuunsa.
Täälläkin on jo tuotu ilmi, että Masilla on oikeus tehdä päätöksiä turva-auton käytöstä. Rajoittavatko tuota jotkin säännöt, en tiedä. Mutta päätös siitä, että vain Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet autot ajatetaan pois välistä ei yksinkertaisesti ole mahdollinen. Käsittääkseni F1-kilpailuun osallistuu 20 autoa ja kuljettajaa, jotka kaikki taistelevat tasavertaisesti pisteistä. Miten osa heistä voidaan päästää ajamaan täyttä häkää karkuun, ja osa jää letkaan matelemaan. Jos ennen turva-autoa joku kierroksella ohitettava oli 1sek Verstappenin edellä ja toinen 1sek hänen takanaan, mitä ero oli turva-auton jälkeen, n. puoli minuuttia? Nämäkin kuljettajat ajavat kilpaa tosissaan ja jämäsijojenkin osalta puhutaan aika suurista summista. Aivan sama montako kierrosta oli kilpailua jäljellä. Se on joko kaikki ohi, tai sitten ei kukaan.
Haloota tulee varmasti riittämään. Mutta sitä kai FIA todellisuudessa halusi. Kansalle leipää ja sirkushuveja, johtajille salkullinen öljyrahaa kotiin viemiseksi.
En tiedä. Tällä hetkellä olen todella väsynyt tähän lajiin, jokaisen osapuolen radioitkuihin ja kaikenlaisiin politikointeihin. Toisaalta tiedän, että varmasti olen ruudun ääressä, kun valot Bahrainissa keväällä sammuvat. Ja juuri siksi: FIA, get your shit together.