Formula 1 -kausi 2021

  • 382 825
  • 3 287

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Spassa on joka vuosi yli 2000 ratavirkailijaa yms henkilökuntaa.

Ja ne on vapaaehtoisia käytännössä kaikki ainoastaan ruoka/majoitus tms "palkalla". Yleensä ratavirkailijat, turvamiehet, liikenteenohjaajat, palomiehet tms on paikallisen autourheilukerhon kautta hankittu paikalle, eli kisajärjestäjä maksaa jotain tälle kerholle, mutta kerho ei maksa rahapalkkaa em. porukalle. Enemmänkin tuollainen talkoomeininki. Näitä sitten ohjeistaa FIA:n/F1-organisaation palkattu väki.

Hauska oli se yksi vedenpoistoauto joka oli Saksan kilvissä. Näinköhän soitettu paikalle iltapäivällä, että lähdepä tulemaan rajan takaa :D
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ongelma onkin mielestäni Formuloiden epämääräinen linja turvallisuusasioissa. Radan märkyyden ei sanottu olleen varsinainen ongelma, vaan näkyvyyden. Miksi siis esimerkiksi Imolassa lähdettiin ruudukosta liikkeelle vaikka näkyvyys oli yhtä olematon ensimmäisiin mutkiin tullessa? Silloin riski otettiin, nyt ei. Maksavilla asiakkailla pitäisi olla oikeus tietää syy.

En tiedä ketään, joka olisi ollut tällä kertaa paikalla maksavana. Mutta mielestäni syy on kerrottu mediassa: 1) heikko näkyvyys, 2) autojen ongelmat ajaa 10-12 asteen kelissä hitaasti ja 3) sateen tuomat ongemat.

Kisan peruminen tavallisen, jatkuvan sateen takia on mielestäni täysin ala-arvoinen suoritus formuloilta. Jos päätetään, että sateella ei voi ajaa näkyvyyden takia, asialle pitäisi tehdä jotain. Joko mietitään, miten pitkälle turvallisuus aiotaan viedä, tai sitten tehdään muutoksia autoihin/ratoihin, että vesisuihkuefekti ei ole niin iso. Käsittämätöntä, että tällaisen farssin annettiin tapahtua vaikka kyseinen skenaario oli odotettavissa ennemmin tai myöhemmin.

Eiköhän sateessa olisi ajettu, mutta tuo kolmen tekijän yhdistelmä sai ajajat ja tallit tekemään kielteisen päätöksen yhdessä kahden muun henkilön kanssa (lääkintä- ja turva-autoa ajavat).

Hemmetin ikävä tilanne, mutta ei tuossa paljon muuta voinut. Kolme tuntia tuli seurattua kisaa, jossa ei kilpaa ajettu ja autotkin olivat marginaalisesti radalla. Kymmenet tuhannet olivat maksaneet lipuistaan ja osa virunut kolme päivää pääosin sateessa. Erittäin harmillinen tapahtuma!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi vitussa Bottas menee Alfalle? Williams ainakin omaan silmään todella paljon kovemmassa nosteessa, kuin jotenkin todella sekaisin oleva Alfa.
Ehkä siksi, että Williams ei ole kiinnostunut? En tiedä miksi oletusarvo olisi, että Bottas saa vapaasti valita mihin menee.

Eikä Alfa nyt "todella sekaisin" ole, vaikka tämä kausi onkin ollut huono. Alfalla on aloitettu ensi kauteen valmistautuminen oikeastaan ennen kaikkia muita, eli se voi olla ensi kautta ajatellen yllättävänkin hyvä vaihtoehto.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tämä oli varmaan yksi isoimmista ongelmista, varsinkin kun Span pituiselle radalle sitä väkeä pitää olla hiukan enemmän paikalla ja noilla lienee F1:ssä tietyt koulutusvaatimukset, eli ihan suoraan työkkäristä ei voi repiä korvaajia maanantaiksi

Lääkintähenkilöstö, palomiehet ja turvamiehet pitää olla sellaisia, joilla on siviilipuolelta ammatti/luvat näihin. Muuten kelpaa tavikset ja he pikakoulutetaan siihen ratayhtiön tai paikallisen autokerhon toimesta. Toki noissa on aina se sama porukka hyvin pitkälti eli tietävät lippujen käytön, miten siivotaan öljy radalta jne. Ja näitäkin kisajärjestäjä hyvin ohjaa, joten kyllä siellä maalaisjärkinen kaveri pärjää hyvin. Ja siksi esim. maanantai voi olla paha kun suurin osa on silloin töissä, toki varmaan moni pystyy joustamaan ja näin, mutta onhan viikonloppu parempi ajankohta saada vapaaehtoiset mukaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Minkähänlaisia muutoksia tuohon Eau Rouge-Raidilloniin on tulossa ensi kaudeksi? Onhan sitä toki muutettu historian aikana ennenkin, mutta kyllähän tuo rata menettää aika paljon identiteetistään mikäli sitä lähdetään isommin sorkkimaan.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Mutta mitäpä luulet, kuinka helppoa on tehdä muutoksia, joiden avulla tuota näkyvyyttä voitaisiin merkittävästi parantaa? Minä uskon, että kyse on todella vaikeasta, ellei jopa liki mahdottomasta asiasta ratkaista autojen tai ratojen muutoksilla.

Ei varmasti ole helppoa, mutta onhan tämä nykyinen tilannekin aika kestämätön. Jonkinlaiset lokasuojaviritelmät voisi olla yksi ratkaisu, en kuitenkaan tiedä asiasta tarpeeksi sanoakseni kuinka mahdollinen se on. Ratkaisuja olisi kuitenkin syytä etsiä. Toki surkean näkyvyyden hyväksyminen osaksi sadekisoja on toinen vaihtoehto.

En tiedä ketään, joka olisi ollut tällä kertaa paikalla maksavana. Mutta mielestäni syy on kerrottu mediassa: 1) heikko näkyvyys, 2) autojen ongelmat ajaa 10-12 asteen kelissä hitaasti ja 3) sateen tuomat ongemat.

Eiköhän sateessa olisi ajettu, mutta tuo kolmen tekijän yhdistelmä sai ajajat ja tallit tekemään kielteisen päätöksen yhdessä kahden muun henkilön kanssa (lääkintä- ja turva-autoa ajavat).

En minäkään tunne ketään, ketä paikalla olisi ollut. Tv:stä näin että joku siellä kumminkin oli ja heille soisi jotain oikeutta. Nuo kolme kohtaa täyttyvät sadekelin kisoissa yleensäkin ja ennen on pystytty ajamaan, joten siinä mielessä kisan peruminen oli mielestäni kyseenalaista.

Ymmärrän toki Eau Rougen aiempien tapahtumien aiheuttaman paineen kisan perumiselle. Ensi vuonna tuleviin muutoksiin ei kuitenkaan kuulu rataprofiilin vaan turva-alueiden muuttaminen, joten sinänsä huomattava näkyvyysongelma sateella ylämäkeen ajettaessa säilyy, vaikka radalle kimpoilevien autojen riski onkin jonkin verran pienempi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En minäkään tunne ketään, ketä paikalla olisi ollut. Tv:stä näin että joku siellä kumminkin oli ja heille soisi jotain oikeutta. Nuo kolme kohtaa täyttyvät sadekelin kisoissa yleensäkin ja ennen on pystytty ajamaan, joten siinä mielessä kisan peruminen oli mielestäni kyseenalaista.

Salon mainitsema ns. monsuunirengas mahdollisti ajamisen ennen yhdessä ajajien pienemmän päätösvallan kanssa. Jälkimmäinen tarkoittaa turvallisuuskysymysten väheksymistä.

Jos autot ja renkaat kehitettäisiin myös Span eilisiin olosuhteisiin, päätös pitäisi tehdä vuotta, paria aiemmin. Mutta tuskin tehdään, koska nähdyt olosuhteet on luokkaa 5/1 000 kisaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei varmasti ole helppoa, mutta onhan tämä nykyinen tilannekin aika kestämätön. Jonkinlaiset lokasuojaviritelmät voisi olla yksi ratkaisu, en kuitenkaan tiedä asiasta tarpeeksi sanoakseni kuinka mahdollinen se on. Ratkaisuja olisi kuitenkin syytä etsiä. Toki surkean näkyvyyden hyväksyminen osaksi sadekisoja on toinen vaihtoehto.
Olisitko sanonut tilanteen olevan kestämätön ennen eilistä kisaa? Eihän yksi kisa nyt tee tilanteesta kestämätöntä, kun sateet eivät ole ennen tätä aiheuttaneet ihmeellisiä ongelmia pitkään aikaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Renkaista vielä, että ns. monsuunirenkaat ei olisi auttanut eilen, kun näkyvyys oli ongelma, mistä onkin jo puhuttu. SKY:lla ne puhui ihan mielenkiintoisesti siitä, että esim. aika-ajossa saderengas oli huono, koska autot ovat nykyisin niin nopeita ja rasittavat tällaisella kovavauhtisella radalla rengasta paljon. Siksi moni ajoi paremmin välikelin renkaalla koska se kestää paremmin kuumuutta ja rasitusta, vaikka rata olikin märkä. Teoriassa siis saderengas olisi ollut parempi vedenmäärään nähden mutta ei kokonaisuutena toimi niin hyvin kuin hieman huonommin pitävä intermediate (niissä oloissa).

Samoin turva-autoa voisi miettiä uusiksi, pitäisikö olla jo joku nopeampi auto eli käytännössä joku oikea kisa-auto (DTM, LeMans tms tyylinen koppiauto), jotta vauhti olisi parempi formuloille lämpöjen vuoksi? Kuivallakin kelillä valitetaan koko ajan hitaasta vauhdista ja sateella ongelma vielä korostuu. Tällöin voitaisiin ajaa hitaasti vaarapaikan ohi ja sitten reippaammin muualla päin rataa. Käytännössä nyt formulat ovat ottaneet isoja harppauksia vauhdissa, mutta turva-auto on vauhdiltaan samanlainen vuodesta toiseen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minkähänlaisia muutoksia tuohon Eau Rouge-Raidilloniin on tulossa ensi kaudeksi? Onhan sitä toki muutettu historian aikana ennenkin, mutta kyllähän tuo rata menettää aika paljon identiteetistään mikäli sitä lähdetään isommin sorkkimaan.
Vasemman puolen turva-aluetta levennetään ilmeisesti ihan urakalla. Sehän tuossa on se ylivoimaisesti vaarallisin asia, että vasemmalla ei ole turva-aluetta nimeksikään. Vasemmalla oleva seinä on aiheuttanut suurimman osan vaaratilanteista, mitä tuossa kohdassa rataa on tapahtunut.

Mutkat itsessään eivät tietääkseni muutu lainkaan, eli radan identiteetti pysyy hyvin ennallaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Vasemman puolen turva-aluetta levennetään ilmeisesti ihan urakalla. Sehän tuossa on se ylivoimaisesti vaarallisin asia, että vasemmalla ei ole turva-aluetta nimeksikään. Vasemmalla oleva seinä on aiheuttanut suurimman osan vaaratilanteista, mitä tuossa kohdassa rataa on tapahtunut.
Okei, eli ilmeisesti itse mutkaan ei tulla koskemaan? Hyvä uudistus jos näin on.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Salon mainitsema ns. monsuunirengas mahdollisti ajamisen ennen yhdessä ajajien pienemmän päätösvallan kanssa. Jälkimmäinen tarkoittaa turvallisuuskysymysten väheksymistä.

Tämä nyt on jotenkin hölmöä että kuskeja osoitellaan sormella ja syytellään paskahousuiksi, mutta päätöstä asiasta he eivät tee, vaan Michael Masi ja kumppanit tuon päättävät, kuuntelevat tietenkin kuskien mielipiteen, mutta päätös ei ole kuskien.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkähänlaisia muutoksia tuohon Eau Rouge-Raidilloniin on tulossa ensi kaudeksi? Onhan sitä toki muutettu historian aikana ennenkin, mutta kyllähän tuo rata menettää aika paljon identiteetistään mikäli sitä lähdetään isommin sorkkimaan.
Why Spa renovation should address Eau Rouge’s biggest safety concern

Linkin takaa löytyy ainakin joku uutinen ja havainnekuvia muutoksista. Lopussa myös jonkinlainen video tähän liittyen.
Uutisesta löytyy myös ihan hieno verrokkikuva, kun ennen oli tosiaan turva-alueet ihan vain hiekkaa.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Salon mainitsema ns. monsuunirengas mahdollisti ajamisen ennen yhdessä ajajien pienemmän päätösvallan kanssa. Jälkimmäinen tarkoittaa turvallisuuskysymysten väheksymistä.

Jos autot ja renkaat kehitettäisiin myös Span eilisiin olosuhteisiin, päätös pitäisi tehdä vuotta, paria aiemmin. Mutta tuskin tehdään, koska nähdyt olosuhteet on luokkaa 5/1 000 kisaa.

Mielessäni oli ehkä enemmän juurikin tämän vuoden Imola tai vaikka viime vuoden Turkki. Turvallisuuskysymysten väheksymistä, ehkä, mutta esimerkiksi Kimi olisi ollut halukas ajamaan. Nämä asiat tietysti jakaa mielipiteitä.

Samaa mieltä, että kehitystyö vie aikaa. Tiukentuneet ja entisestään tiukentuvat turvallisuusstandardit johtanevat siihen, että tämän tilanteen voi olettaa toistuvan tulevaisuudessa useammin, joten mietinnän paikka tässä olisi mielestäni formulasarjalle.

Olisitko sanonut tilanteen olevan kestämätön ennen eilistä kisaa? Eihän yksi kisa nyt tee tilanteesta kestämätöntä, kun sateet eivät ole ennen tätä aiheuttaneet ihmeellisiä ongelmia pitkään aikaan.

Väittäisin, että tämä skenaario oli etukäteen ennakoitavissa. Ja mielestäni se on kestämätöntä, jos yksikin kisa joudutaan peruuttamaan tavallisen sateen takia seisottaen yleisöä katsomossa tuntitolkulla. Sateet eivät ole ongelmia aiheuttaneet, osaltaan siitä syystä, että turvallisuusstandardit ovat tiukentuneet koko ajan. Muita syitä ovat autojen ominaisuudet, renkaat yms. Ja jos tilanne ja valittu linja on nyt tämä, sarjan pitäisi ehdottomasti miettiä miten tämä vältetään tulevaisuudessa. Ei se kuitenkaan ole mitenkään kovin erikoista, että jossain sataa muutama tunti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä nyt on jotenkin hölmöä että kuskeja osoitellaan sormella ja syytellään paskahousuiksi, mutta päätöstä asiasta he eivät tee, vaan Michael Masi ja kumppanit tuon päättävät, kuuntelevat tietenkin kuskien mielipiteen, mutta päätös ei ole kuskien.
Näin juuri ja tekstini ei syyttänyt kuskeja paskahousuiksi, vaan viittasi menneisiin vuosikymmeniin, jolloin kuskeilta ei kysytty, vaan ajettiin. Pahoittelut, jos tekstistäni sai väärän kuvan. Nyt kun kysytään ja kuskeilla on vaikutuksensa päätöksiin, turvallisuus on parantunut esimerkiksi 1980-luvun ja sen jälkeisiin pariin vuosikymmeneen nähden.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Renkaista vielä, että ns. monsuunirenkaat ei olisi auttanut eilen, kun näkyvyys oli ongelma, mistä onkin jo puhuttu. SKY:lla ne puhui ihan mielenkiintoisesti siitä, että esim. aika-ajossa saderengas oli huono, koska autot ovat nykyisin niin nopeita ja rasittavat tällaisella kovavauhtisella radalla rengasta paljon. Siksi moni ajoi paremmin välikelin renkaalla koska se kestää paremmin kuumuutta ja rasitusta, vaikka rata olikin märkä. Teoriassa siis saderengas olisi ollut parempi vedenmäärään nähden mutta ei kokonaisuutena toimi niin hyvin kuin hieman huonommin pitävä intermediate (niissä oloissa).
Tämä. Käytännössä mielummin kuskit siis ottavat riskin välikelin renkaalla ja sitä kautta edun aika-ajoon. Jotenkin vaan maalaisjärjellä ajateltuna älytöntä, että vaikka kaatamalla sataa vettä, niin silti ei ole optimia ajaa siihen keliin parhaiten tarkoitetulla renkaalla.

Taisi tuo huono näkyvyys olla myös seurausta siitä, että sadepilvet olivat eilen todella matalalla ja pitkin päivää nostaneet kosteuden yli 90%. Olihan viime vuonna Turkissa myös täysin märkää, autot nostattivat myös kunnon vesipatsaat perästä, mutta yleinen näkyvyys taisi olla vaan parempi ajamiseen. Monen tekijän summa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Väittäisin, että tämä skenaario oli etukäteen ennakoitavissa. Ja mielestäni se on kestämätöntä, jos yksikin kisa joudutaan peruuttamaan tavallisen sateen takia seisottaen yleisöä katsomossa tuntitolkulla. Sateet eivät ole ongelmia aiheuttaneet, osaltaan siitä syystä, että turvallisuusstandardit ovat tiukentuneet koko ajan. Muita syitä ovat autojen ominaisuudet, renkaat yms. Ja jos tilanne ja valittu linja on nyt tämä, sarjan pitäisi ehdottomasti miettiä miten tämä vältetään tulevaisuudessa. Ei se kuitenkaan ole mitenkään kovin erikoista, että jossain sataa muutama tunti.
Kyllä, mutta tässä oli aika pitkälti kyse tästä yksittäisestä radasta. Väittäisin, että millä tahansa muulla radalla olisi ajettu ja tälläkin radalla ensi kaudella ajetaan vastaavassa kelissä, kun radan turvallisuutta ollaan parantamassa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ensi kauden ajokeissa taisi olla edessä renkaan päällä joku ilmanohjain, luulisi että FIA voisi antaa ohjeistuksen että tuohon on oltava vaihdettavissa standardi-roiskeläppälokasuojain, joka otetaan käyttöön kun Masi niin sanoo. Sitten vastaava juttu takapäähän. Lisättynä kunnollisilla sadekelin renkailla, niin saataisiin näkyvyys kuntoon ja jos renkaat oikeasti poistavat vettä riittävästi, ei vesiliirtoa pitäisi tulla niin helposti.

Vaikka yksi viikonloppu kaikille talleille ylimääräistä testiaikaa, jolloin märissä olosuhteissa voi tuota tutkia ja testailla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinka "täysin poikkeukselliset" eiliset olosuhteet lopulta sitten olivat? Olen seurannut formuloita Häkkisen menestysvuosista lähtien ja kyllä reilun parinkymmenen vuoden aikana lukemattomat GP:t on pystytty ajamaan ihan onnistuneesti läpi sateesta ja sumusta huolimatta, ihan hybridiaikakaudellakin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Näin juuri ja tekstini ei syyttänyt kuskeja paskahousuiksi, vaan viittasi menneisiin vuosikymmeniin, jolloin kuskeilta ei kysytty, vaan ajettiin. Pahoittelut, jos tekstistäni sai väärän kuvan. Nyt kun kysytään ja kuskeilla on vaikutuksensa päätöksiin, turvallisuus on parantunut esimerkiksi 1980-luvun ja sen jälkeisiin pariin vuosikymmeneen nähden.

Tämä oli enemmänkin osoitettu eilisen liveseurannan puolelle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinka "täysin poikkeukselliset" eiliset olosuhteet lopulta sitten olivat? Olen seurannut formuloita Häkkisen menestysvuosista lähtien ja kyllä reilun parinkymmenen vuoden aikana lukemattomat GP:t on pystytty ajamaan ihan onnistuneesti läpi sateesta ja sumusta huolimatta, ihan hybridiaikakaudellakin.
Olosuhteet eivät olleet täysin poikkeukselliset, mutta kyseinen rata on viime vuosina todettu liian vaaralliseksi ja se yhdistettynä näihin olosuhteisiin taisi ratkaista homman. Todennäköisesti muilla radoilla tuossa kelissä olisi ajettu.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Miksi siis esimerkiksi Imolassa lähdettiin ruudukosta liikkeelle vaikka näkyvyys oli yhtä olematon ensimmäisiin mutkiin tullessa?
Imolassa ei sen yhden viikonlopun jälkeen ole kuollut ketään, rataakin on muutettu. Spassa saatiin viimeksi lauantaina osoitus, kuinka vaarallinen Eau Rouge on. Siitä kun lähtee auto poikittain tielle, ei ketään naurata.

Liveseurannassa muisteltiin 1998 kilpailua. Kannattaa ihan oikeasti ajatuksella katsoa Coulthardin aiheuttama ketjureaktio. On valtava ihme, että kuljettajiin ei osunut esimerkiksi rengas päähän. Siihen vielä rutkasti kovempi vauhti ja olematon näkyvyys päälle, niin voi todeta eilen tehdyn oikean päätöksen.

Varsinaiset mokat olivat a) turhanpäiväinen odottelu ja b) kilpailun "ajaminen" väkisin läpi. Nyt esimerkiksi Alfan tappio Williamsille pisteissä varmistui vain sen takia, että Russell ja Latifi saivat alennusmyynnistä pisteet.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Imolassa ei sen yhden viikonlopun jälkeen ole kuollut ketään, rataakin on muutettu. Spassa saatiin viimeksi lauantaina osoitus, kuinka vaarallinen Eau Rouge on. Siitä kun lähtee auto poikittain tielle, ei ketään naurata.

Liveseurannassa muisteltiin 1998 kilpailua. Kannattaa ihan oikeasti ajatuksella katsoa Coulthardin aiheuttama ketjureaktio. On valtava ihme, että kuljettajiin ei osunut esimerkiksi rengas päähän. Siihen vielä rutkasti kovempi vauhti ja olematon näkyvyys päälle, niin voi todeta eilen tehdyn oikean päätöksen.

Varsinaiset mokat olivat a) turhanpäiväinen odottelu ja b) kilpailun "ajaminen" väkisin läpi. Nyt esimerkiksi Alfan tappio Williamsille pisteissä varmistui vain sen takia, että Russell ja Latifi saivat alennusmyynnistä pisteet.
Täsmälleen samaa mieltä kaikesta muusta, paitsi tuosta odottelusta. Katsojan kannalta odottelu oli turhauttavaa, mutta kokonaisuutta ajatellen ei ollut muutakaan vaihtoehtoa. Ei ole koskaan ennenkään päätetty jättää kisaa ajamatta pelkän sääennusteen vuoksi, joten ei niin tehty nytkään, eikä tulla koskaan tekemään. Onneksi näin.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Imolassa ei sen yhden viikonlopun jälkeen ole kuollut ketään, rataakin on muutettu. Spassa saatiin viimeksi lauantaina osoitus, kuinka vaarallinen Eau Rouge on. Siitä kun lähtee auto poikittain tielle, ei ketään naurata.

Liveseurannassa muisteltiin 1998 kilpailua. Kannattaa ihan oikeasti ajatuksella katsoa Coulthardin aiheuttama ketjureaktio. On valtava ihme, että kuljettajiin ei osunut esimerkiksi rengas päähän. Siihen vielä rutkasti kovempi vauhti ja olematon näkyvyys päälle, niin voi todeta eilen tehdyn oikean päätöksen.

Varsinaiset mokat olivat a) turhanpäiväinen odottelu ja b) kilpailun "ajaminen" väkisin läpi. Nyt esimerkiksi Alfan tappio Williamsille pisteissä varmistui vain sen takia, että Russell ja Latifi saivat alennusmyynnistä pisteet.

Kaikki radat ovat jossain määrin vaarallisia ja nähtiinhän Imolassakin kovavauhtinen kolari, jolla olisi voinut olla huonommalla tuurilla vakavia seurauksia. Toki edelleen jos Eau Rouge ainoastaan oli syy kisan perumiseen ja jos ongelma katoaa ensi vuoden uudistuksilla niin hyvä niin, F1-sarjakin voisi melkein tulla asian kanssa ulos reilusti. Vuoden 1998 kolari on tullut Mika Häkkisen mestaruusvuosivideolta moneen kertaan nähtyä ja se olikin vaarallinen tilanne. Tilanne tosin alkoi jo ennen Eau Rougea ja voisi tapahtua melkein radalla kuin radalla jossa on kova sade ja kaide suht lähellä, joten ei sinällään mielestäni liity tähän Eau Rouge -ongelmaan.

Ja kyllä, samaa mieltä niistä isoimmista tunaroinneista. Pisteiden jako varsinkin on naurettava ja epäurheilullinen juttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös