Kisa oli pitkästä aikaa mielenkiintoinen taktiikan suhteen. Lisäksi keskikastissa on hyvää kisailua joka viikonloppu. Radalla satoi sunnuntaina aamupäivällä, joten viikonlopun ajan rataan jäänyt kumi huuhtoutui pois, mikä taas teki renkaille rataolosuhteesta arvaamattoman. Tämä varmaan yllätti tallit, koska rengasongelmat alkoi aika alussa. Yllättävää kyllä, että silti lähes kaikki ajoivat yhdellä stopilla kun kuskit puhuivat jo alkupuolella että ei riitä nyt rengas. Ehkä tuossa kävi sellainen kollektiivinen henkilökohtainen päätös, kun kukaan ei mene toiselle stopille, jolloin se ei pakota muitakaan varikolle ja yritetään vain pitää kiinni ratasijoituksesta. Lisäksi rengaskulumasta kertoo kun undercut oli tosi tehokas, mutta samalla pitkä eka stintti mahdollisti hyvän vauhdin kisan lopussa, eli pysähdyksen ajoitukselle, varsinkin yhdellä stopilla oli nyt todella iso merkitys. Jackpot heti alkuun vai tasainen tuotto kisan loppua kohden? Undercutin (tai enemmänkin tuoreen renkaan vauhti vs käytetty) myös puolsi sitä miksi kahden stopin taktiikka saattaisi toimia.
Red Bull osasi ja uskalsi taas olla ajan hermolla tässä ja pelasi taktisesti täydellisesti molemmilla autoilla. Perez kun jäi lähdössä, niin sai ajaa aikalailla yksinään renkaista huolehtien, joten pitkä eka stintti tuli aika luontaisesti, mikä varmasti piti Mersun poissa kahden stopin taktiikalta. Mersun oli kaikessa huomioitava Perez, ja varmaan Mersulla ahdisti vielä Red Bullin korkeampi suoranopeus, joten ohittaminen olisi hankalaa ja söisi rengasta. Sitten vielä kärjestä otetaan Max toiselle stopille, osoittaa luottoa omaan tekemiseen kun luovutetaan ratasijoitus johtopaikalta. Eipä lähtisi Mersu tällaisiin about koskaan. Muutenkin ovat aika konservatiivisia aina ja selkeästi tekemisestä paistaa ykköstallin asema, jolla olisi vain hävittävää ja jäädään tuleen makaamaan, eikä esim. Bottasta osata hyödyntää erilaisella taktiikalla. Tällaisessa yllättävässä tai parin muuttujan kisassa se vaan kostautuu kun Hamilton ehkä pystyy jeesustelemaan auton hyville sijoille, mutta Bottas ei, ja sitten kärsitään. Ja molemmat vielä siinä Maxin takana puski toisen stintin alkuun aika kovaa, varmasti tuo näkyi ainakin Bottaksen vauhdissa kisan lopussa. Noh, toivottavasti Red Bull ykköstallina puskee jatkossakin agressiivisia peliliikkeitä.
Aston Martin ajoi taktisesti hyvin, saivat ajettua pitkän ekan stintin ja molemmat autot pisteille huonoista lähtöruuduista, etenkin kun Stroll lähti hänniltä. Kimi yritti samaa mutta vauhti oli kyllä heikkoa stintin lopulla. En tiedä kyttäsikö kukaan tiimeistä mahdollisesti sadetta tai turva-autoa kun tuntui että ne viimeiset kierrokset oli ihan köröttelyä ennen stoppia. Ferrarilla ainakin meni rengaspeli ihan pipariksi ja vauhti katosi pitkin kisaa. Olisiko Pirellin uudet rengaspainerajat hankalemmat toisille tiimeille?
E: kisan lopulla n. viimeisen 6-7 kierroksen ajan toivoin, että molemmilla Mersuilla olisi rengas puhjennut, mieluiten maalisuoralla jotta näkevät sen livenä muurilta ja kärsivät eniten kun linkuttavat kierroksen vaijeriruoskat aeron tuhoten. Ihan vain siitä syystä, että menisi joskus kuskin palaute perille kisan aikana.