Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 389 130
  • 3 286
Aivan, joo. Omiin ajatuksiin tuntuu oudolta asetella jokaisen tallin kuskeja ykkös- ja kakkoskuskeiksi. Schumi ja Tsunoda sitten. Pidän Giovinazzia paljon Tsunodaa parempana tällä hetkellä.

EDIT: Kannattaisi tosiaan ehtoihin laittaa, että haluat ykköskuskin jostain tallista ja kakkoskuskin toisesta, koska nythän sitä ei ehdoissa millään tavoin ole mainittu. Ajattelin, että kuskit saa vapaasti valita kahdesta eri tallista, eikä tarvitse ajatella heidän asemiaan ko. talleissa tällä hetkellä.
Olihan noi ehdot mainittu mutta samapa se. Ei tätä oltu niin vakavaksi tarkoitettu, että ainoa sisältö jonka pystyy tuottamaan on ettei pysty tuottamaan, esim @Bunder
 

BaronFIN

Jäsen
Enpä olisi uskonut 90-luvun alussa kun Senna meni Prostin jälkeen Williams-Renaultille, että jonain päivänä kyseistä yhdistelmää tituleerattaisiin formuloiden paskimmaksi yhdistelmäksi.

Jotenkin se tekee minusta vain surullisen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sunnuntaiksi sateita lupailtu. Eli kisa varmaankin kuivalla kelillä ilman mitään jännitystä, ja sade alkaa 3min ruutulipun jälkeen.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sunnuntaiksi sateita lupailtu. Eli kisa varmaankin kuivalla kelillä ilman mitään jännitystä, ja sade alkaa 3min ruutulipun jälkeen.
Get in there Lewis! Hamiltonille paalulta voittoon kruisailu ja vaikein kilpailu ikinä, kun sateen uhka piti miehen varpaillaan koko kisan ja joutui ajamaan kaasu pohjassa koko kilpailun Valtterin ja Maxin antaessa hurjaa painetta noin 10 sekunnin päässä Hamiltonista. Yleisökin on paras ikinä missään, kun niitä siellä muutama tuhat on paikanpäällä ja tämä totta kai auttoi Jumalan pojan suurenmoisen taistelun jälkeen uransa vaikeimpaan voittoon.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love



Perjantain harjoitusten jälkeen sekä Mercedes että Red Bull ottivat radiopuhelimitse yhteyttä kilpailujohtaja Michael Masille. Kumpaakin tallia harmitti, kun autoista oli lennellyt osia irti kuskien osuttua kanttikivien korotuspalasiin.

Formuloiden viime aikojen paras uudistus on tallien ja FIA:n välisen keskustelun saaminen TV-lähetyksiin. Masin vastaus kun oli silkkaa kultaa.

”Ongelmia ei tule, jos kuskit pysyvät radalla”.

Mersun arvion mukaan Valtteri Bottaksen osuminen korokkeeseen avausharjoituksissa maksoi tallille sata tuhatta euroa.

Iso raha, joka olisi ollut vältettävissä.

Kuten Masi rauhallisesti jaksoi muistuttaa, korokepalat ovat radan varressa paikoissa, joihin kuljettajien ei pitäisi normaalioloissa ajautua. Jos kalliilta remonteilta halutaan välttyä, kannattaa kuljettajia ohjeistaa ajamaan rauhallisemmin.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kieltämättä ironista, että maailman suurimmaksi parkkipaikaksi muunnettu Paul Ricardin rata kerrankin tarjoaa kuskeille jotain rankaisua siitä, jos ajaudut ajolinjalta vähän sivuun. Isot tallit luonnollisesti yrittävät saada asioita tapahtumaan heille suotuisaan suuntaan, mutta eiköhän Michael Masi pidä pintansa.

Odotettavissa muuten jälleen kerran laadukasta TV-työskentelyä aika-ajoihin ja kisaan. En ole varma onko tuolla sama tuotantotiimi vastaamassa toteutuksesta kuin Monacossa, mutta jo eilisissä harjoituksissa ärsytti kun ohjaaja ei viitsinyt laittaa kelloa näkyville läheskään kaikkiin onboardeihin ja "jostain kumman syystä" Alpinet viihtyivät aika pitkään ruudussa. En lainkaan ihmettelisi, jos Q3:n loppu seurataan jonkun Oconin onboardissa.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Masin kommentit ei yllätä, koska pari vuotta sitten Monzaan tekivät Parabolican ulkopuolelle hyppyrin mistä meinasikin F3-auto lentää lähimetsään. Virheistä pitää rankaista, mutta se että kanttarin vieressä on jotain mikä hajottaa autoa ja joka taas voi johtaa onnettomuuksiin rengasrikkojen muodossa, kertoo kyllä tuosta kilpailunjohdosta paljon.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää Paul Ricard on kyllä yksi lähihistorian paskimmista radoista. Voittanut muistaakseni pari kertaa jonkun äänestyksenkin F1:sten surkeimmasta radasta.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Saderintamat väistäneet aika hyvin. Ei lupaa enää oikein missään sääennusteessa sadetta tälle päivälle kisaan.
Parhaillaan sataa kyllä aika paljon F3:sissa.
 

Liitteet

  • E4URvj_XMAE98rv.jpeg
    E4URvj_XMAE98rv.jpeg
    147,7 KB · kertaa luettu: 105

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Onko mitään streameja tarjolla kisaan kun Cmore tauolla ja aina luotettava itävallan yleisradio ei tätä kisaa näytä.
VPN käytössä.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Jos pitäisi rakentaa paras mahdollinen yhdistelmä

- ykköskuski
- kakkoskuski
- talli
- moottori

Niin millaisen kombonaation rakentaisit? Ehdolla että jos vaikka otat kuskiksi Hamiltonin, et saisi ottaa Mercedeksen tallista bottasta kakkoskuskiksi, etkä moottoria tai muuta tallia.

Asetelmahan on keinotekoinen jo lähtökohtaisesti aika monestakin syystä, mutta toimii formulamaailmassa ihan hauskana aina silloin tällöin tehtynä ajatusleikkinä. Itse rakentaisin auto edellä kombinaation valiten parhaan jäljellä olevan kuljettajakaksikon.

- Charles Leclerc
- Esteban Ocon
- talli Redbull
- moottori Mercedes

- Hamilton …
- Perez … loistava kakkoskuski
- Mercedes … paras runko ja tekniikka
- Honda … mietin kans mersun myllyä mut nuo mersun asiakastallit on vähän niin ja näin.

Paskin:
- Latifi
- Mazespin
- Williams
- Ferrari
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
- Hamilton …
- Perez … loistava kakkoskuski
- Mercedes … paras runko ja tekniikka
- Honda … mietin kans mersun myllyä mut nuo mersun asiakastallit on vähän niin ja näin.

Paskin:
- Latifi
- Mazespin
- Williams
- Ferrari
Ei mennyt nyt kumpikaan noiden ehtojen mukaan, jos siis oikein ymmärsin mitä haettiin. Perez ja Honda on molemmat Red Bullilta, eli vain toisen niistä voi ottaa. Samoin Latifi ja Williams samaa tallia, joten vain toisen niistä voi valita. Sama koskee Mazepinia ja Ferraria, eli vain toisen voi ottaa, kun löytyvät samasta tallista.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kun suomalaiset ilmeisesti aliarvostavat Bottasta, niin kuinka kovana kuskina täällä pidetään Bottasta? Mielestäni paikka tämän hetken kuskeista top10 on selviö, mutta jossain sijoilla 7-10.

Bottaksen edelle menee mielestäni (ei järjestyksessä) ainaki Hamilton, Verstappen, Perez, Norris, Leclerc ja Gasly. Ja pääosin kisavauhdin mukaan rankkaan nuo. Ricciardo, Sainz ja Russell suurinpiirtein siinä samassa korissa. Tämän hetken Vettel ja Alonso ovat hyvin vaikeita arvioitavia.

edit. Lisätään vielä analyysia taktiikasta. Käytännössä Mersun ainoa vaihtoehto Maxin jälkimmäisen renkaanvaihdon jälkeen oli koittaa tuota kummallekkin yksi stoppi (tai Bottakselle toinen stoppi sen jälkeen kun Max on mennyt ohi). Muuten todennäköisesti undercut olisi jäänyt Pereziin kiinni ja Maxin stopin jälkeen ei tietysti undecut olisi enää toiminut. Bottas oli tuossa kohtaa jo jäänyt kaksikosta jälkeen, siinäkin Salon mukaan tapahtui ajovirhe, jonka takia Bottas jäi DRS-rajasta ja ero alkoi kasvamaan hyvin pian sen jälkeen.

Ennen tuota ekaa stoppia Bottas oli jäänyt jo liian kauas Maxista ja Ham mokasi oman hammertimensa, eikä Mersun aavistuksen hitaampi varikkotoiminta tietysti auttanut kumpaakaan. Mersu otti taktiikkapuolellakin vähän turpaan ja se ainoa mahdollisuus tuon taktiikan kärjistyi yhteen virheeseen. Ilman virhettäkin olisi Max saattanut voittaa, mutta jossittelua jäi
 
Viimeksi muokattu:

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Ei mennyt nyt kumpikaan noiden ehtojen mukaan, jos siis oikein ymmärsin mitä haettiin. Perez ja Honda on molemmat Red Bullilta, eli vain toisen niistä voi ottaa. Samoin Latifi ja Williams samaa tallia, joten vain toisen niistä voi valita. Sama koskee Mazepinia ja Ferraria, eli vain toisen voi ottaa, kun löytyvät samasta tallista.
Äh, joo. Eli lopulta kombinaatioita on yllättävän vähän.

- Leclerc
- Norris (listattu f1 sivuilla kakkoskuskiksi)
- Red Bull
- Mercedes

hyvät kuskit, redbullin runko ja mersun kone.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Bottaksen edelle menee mielestäni (ei järjestyksessä) ainaki Hamilton, Verstappen, Perez, Norris, Leclerc ja Gasly.
Hankalahan tällaista on määritellä. Gaslylla ja Norrisilla ei ole huipputallista mitään näyttöjä, Perez on ollut selvemmin Maxin perässä kuin Bottas Hamiltonia. Leclerc toki on osoittanut erityisesti aika-ajoissa nopeuttaan, taistelisi todennäköisesti mestaruudesta riittävällä autolla.

Bottaksen taso suhteessa muihin näyttäytyy heikolta, koska hän on ajanut niin kauan kärkiautossa Hamiltonin rinnalla. Norris ja Gasly varsinkin saavat paljon anteeksi ikänsä ja autonsa puolesta, lopullinen mittaus tapahtuu vasta voittotaisteluissa. Keskikastissa huippusuoritukset erottuva paljon helpommin kuin kärjessä, vastaavasti huonot suoritukset voi laittaa auton piikkiin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lewis
Max
Charles

Siinä TOP3 mielestäni ja hyvänä nelosena Daniel Ricciardo, vaikka vähän heikompi kausi menossa. Tämän jälkeen tulee aika tasaista rypästä ja voidaan sanoa, että siihen heikoimpaan kastiin kuuluu Schumacher, Mazepin, Latifi, Giovinazzi, Stroll, Tsunoda. Näistä tosin Stroll ja Gio petranneet, mutta kuuluvat silti kuuden heikoimman joukkoon.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Toto siis sanoi kisan jälkeen, että Valtteri otettiin ensimmäisenä sisään tämän renkaiden ollessa niin huonossa kunnossa. RB:n oli pakko vastata siihen stoppiin ja lopulta Max ajoi niin hyvät sisääntulo- ja ulostulokierrokset, että poimi siitä Lewiksen päänahan samalla reissulla. Vähän jäi kysymysmerkiksi, että miksi Hamilton piti ottaa heti perään sisään, jos oli tiedossa että saattaa menettää sijoituksen takaisin Verstappenille. Olisiko vain kannattanut pidentää tämän stinttiä, koska Lewis jos kuka tuolla pystyy siihen. Toisaalta Mersulla on niin paljon tietotaitoa radalla ja päämajassaan, joten mikäpä minä olen heidän päätöksiään kyseenalaistamaan.

En nyt haluaisi Valtteria lytätä liikaa, mutta turhan helposti hänellä sulaa kumit alle kisa toisensa jälkeen. Pysyy Hamiltonin peesissä korkeintaan 5 kierrosta ja sitten jää jälkeen. Toki joo vertailukohtana on kaikkien aikojen menestynein F1-kuski, mutta luulisi että noiden Mersun vuosien aikana Vale olisi oppinut ajamaan vähän taloudellisemmin.
 

BaronFIN

Jäsen
Kyllähän se Hamilton aloitti sen ulinan renkaistaan heti ensimmäisenä ollessaan kärjessä vaikka sai ajaa puhtaassa ilmassa ilman häiriöitä. Ja taisi Bottas sanoa jo kisan alussa että tulee kahden stopin kisa, mutta tää on näitä.

Jos Hamiltonia olisi ajatettu alusta asti yhden stopin taktiikalla, niin Verstappeninkin kisa olisi muuttunut yhden pysähdyksen kisaksi ja siihen olisi tullut massiivinen under cut Red Bullille. Hieman tekemätön paikka Mersulle kaikin tavoin.

Toki nyt voi laskea, että syyllinen oli Bottas joka laittoi under cut yrityksellään dominopalikat liikkeelle, mutta siinä olisi pitänyt ottaa Hamilton saman tien sisään eikä yrittää johtoasemassa mitään Hammer Timea, sillä Under Cut oli täysin ylivoimainen peliliike tuolla radalla.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Kyllähän se Hamilton aloitti sen ulinan renkaistaan heti ensimmäisenä ollessaan kärjessä vaikka sai ajaa puhtaassa ilmassa ilman häiriöitä. Ja taisi Bottas sanoa jo kisan alussa että tulee kahden stopin kisa, mutta tää on näitä.

Jos Hamiltonia olisi ajatettu alusta asti yhden stopin taktiikalla, niin Verstappeninkin kisa olisi muuttunut yhden pysähdyksen kisaksi ja siihen olisi tullut massiivinen under cut Red Bullille. Hieman tekemätön paikka Mersulle kaikin tavoin.

Toki nyt voi laskea, että syyllinen oli Bottas joka laittoi under cut yrityksellään dominopalikat liikkeelle, mutta siinä olisi pitänyt ottaa Hamilton saman tien sisään eikä yrittää johtoasemassa mitään Hammer Timea, sillä Under Cut oli täysin ylivoimainen peliliike tuolla radalla.

Undercutin ylivoimaisuus on näin jälkikäteen nähtävissä. Horner ja Wolff sanoivat kummatkin kisan jälkeen, että se tuli yllätyksenä miten paljon etua siitä oli. Toki Verstappenin sisääntulokierros ja etenkin ulostulokierros oli niin hyvät, että sillä tuo kääntyi Red Bullille.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Näistä tosin Stroll ja Gio petranneet, mutta kuuluvat silti kuuden heikoimman joukkoon.
Minä sanoisin Strollin menevän samaan kastiin kuin Ocon, Räikkönen ja Alonso (kaksi jälkimmäistä siis nykykunnossaan). Ajaa aika lailla auton suomalla tasolla ja kisat sujuvat hyvin. Aika-ajoissahan Strollilla ja eritoten Räikkösellä olisi parannettavaa. Alonson paluu tuo varmasti huomiota, mutta vähän vaikea Alpinen toiminnasta on punaista lankaa löytää. Alonso ei tuolla kuitenkaan kauaa enää aja, enkä nyt rehellisyyden nimissä usko Oconiin kaverina jonka varaan rakentaa uutta nousua.

Alpinea on surullista katsoa, kun tuloksia ei tule. Alonso pääsee muistelemaan tappeluja Kimin kanssa, ajavathan herrat usein samoista sijoista, jee. Jostainhan Ricciardon lähtö ja Abiteboulin potkut kertovat. Carlos Sainzkin löysi kummasti uutta virtaa McLarenilla. Seuraavaksi sitten itsensä Prost syrjään?

Giovinazzi on jännä tapaus. Vauhtia on yhdellä kierroksella ihan hyvin ja lähtijänä Gio on loistava, mutta katoaa kisan edetessä kuvassa. Ilmeisesti on kuitenkin testaajana eliittiä sekä hyvissä väleissä niin Ferrarin kuin Alfan kanssa, joten saa jatkaa. Itse kyllä kokeilisin jo Schumacheria, ei hän Haasin oligarkiassa kehity yhtään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös