Formula 1 -kausi 2021

  • 380 422
  • 3 287

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Giovinazzi on jännä tapaus. Vauhtia on yhdellä kierroksella ihan hyvin ja lähtijänä Gio on loistava, mutta katoaa kisan edetessä kuvassa. Ilmeisesti on kuitenkin testaajana eliittiä sekä hyvissä väleissä niin Ferrarin kuin Alfan kanssa, joten saa jatkaa. Itse kyllä kokeilisin jo Schumacheria, ei hän Haasin oligarkiassa kehity yhtään.

Vähän sama asia ollut Russelin kohdalla että yhdellä kieroksella on todella nopea mutta kovin montaa ehjää kisaa ei ole sitten saanut aikaan, olkoonkin että auto on ollut mitä on. Tosin tänään oli pieni poikkeus ja 12 tila on Williamsilla tosi kova suoritus kun kukaan ei keskeyttänyt ja tuli puhtaasti ajamalla.

Onhan noiden kuskien listaaminen vähän vaikeaa kun eri kalustot ja mitä käyttää vertailukohtana, esimerkiksi Vettelin olisi saattanut vielä alkukaudesta ja viimekaudella listata jopa lähelle tuota 5 huonoimman kuskin joukkoon, mutta nyt taas 3 edellista kisaa ollut jopa yksi parhaimpia suorittajia ja löytänyt itseluottamuksen takaisin. Bottaksen listaaminen ehkä vaikeinta kun tallikaverina on yksi maailman parhaimpia kuskeja.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Koskahan seuraavaksi saadaan karismaattinen ja oikeasti lahjakas suomalaiskuski sarjaan. Tasoa Häkkinen ja Räikkönen.
Kovalainen ja Bottas ovat GP-voittajia. Kertoo lahjakkuudesta, vaikkei toki mestaripotentiaalia lopulta ollutkaan (nykygridiltä sitä todistetusti löytyy kolmelta kuljettajalta). Karismaa nyt ei kummallakaan toki ole, en kyllä sanoisi sitä Häkkiseltä tai Räikköseltäkään hirveästi löytyvän. Häkkinen on leppoisa lähiökundi maailmalla, Räikkönen kaikessa kummallisuudessaan vetoaa ihmisiin. Aitous viehättää.

Kekellä sitä vastoin oli karismaa ja paljon.

Kyllä seuraavaa kuljettajaa saadaan odottaa pitkään, ehkä häntä ei koskaan tulekaan. Formuloihin pääseminen vaatii niin valtavasti rahaa, että Suomesta on pitkä matka huipulle. Aiemmin tupakkasponsorit tasasivat peliä, koska kessufirmoille kansallisuudella ei ollut väliä, tärkeintä oli että logo näkyi mahdollisimman monessa autossa.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Kovalainen ja Bottas ovat GP-voittajia. Kertoo lahjakkuudesta, vaikkei toki mestaripotentiaalia lopulta ollutkaan (nykygridiltä sitä todistetusti löytyy kolmelta kuljettajalta).
Ovathan kovalaiset, bottakset, salot ja järvilehdot lahjakkaita, mutta seuraava poikkeuksellinen lahjakkuus olisi mukava nähdä vielä kun polttomoottorit ovat olemassa. Kun nuo poistuvat käytöstä ja touhu muuttuu kokonaan sähköiseksi niin saavat lyödä kioskin kiinni ja lapun luukulle. Sähkököröttelyn jälkeen todennäköisesti siirrytään turvallisuussyistä virtuaalitussuiluun.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Koskahan seuraavaksi saadaan karismaattinen ja oikeasti lahjakas suomalaiskuski sarjaan. Tasoa Häkkinen ja Räikkönen.
Keke ja Kimi olivat/ovat karismaattisia showmiehiä, Häkkinen ei, Häkkinen oli vain kaikista nopein.
 

Jukule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Robin Räikkönen saattaisi olla parhaimpia ehdokkaita mutta vielä yli 10v pitää odotella tuotakin mahdollista uraa.
Tätä olen itsekin jo jonkin aikaa tuskastellut. Massiiviset rahasäkit taitaa kotimaisten kuskien taustalta puuttua ja kun nykyään vain sillä rahalla on niin järkyttävän suuri rooli jo F2/3 luokissa. Ja sitten vielä pitäisi olla poikkeuksellisen lahjakas kuskikin vielä.
Mikäli FIN kuskien otteet moottoriurheilussa kuninkuusluokissa kiinnostaa niin taitaa jäädä WRC:n puolelle kärkitaistot seuraavan 5v + jaksolla. Siellä kuitenkin voi päästä jakkaralle paljon paljon pienemmillä summilla ja ajotaidollakin on päräjää pidemmälle.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Robin Räikkönen saattaisi olla parhaimpia ehdokkaita mutta vielä yli 10v pitää odotella tuotakin mahdollista uraa.

Eikä ole mitään takeita a) lahjakkuudesta ja b) karismasta.

Eipä sillä, eihän Kimikään karismaattinen sinänsä ole. On vaan niin outolintu, että erottuu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikä ole mitään takeita a) lahjakkuudesta ja b) karismasta.

Tuo on kyllä totta, tosin osa lahjakkuudesta kyllä muodostuu noilla harjoittelu ja muilla olosuhteilla yllättävän paljon joten veikkaan että oikeastaan kävi miten kävi niin Räikkönen saattaa hyvinkin olla jokatapauksessa se seuraava F1 suomalainen kuski. Oletettaan toki että pysyy kartingin ja kilpa-autoilun parissa kasvaessakin.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Niin ja vaikka Robin Räikkösestä kuoriutuisi huippulahjakas kuski, niin onko siitä edes takeita, että ajaisi formuloissa suomalaisena? Kimi kun siis asustelee perheineen Sveitsissä, niin ovatko lapset sitten suomalaisia vai sveitsiläisiä? Näin Rosbergin perhettä kun ajattelee... Ei paljoa Nicon menestys tällaista urheilunationalistia lämmittänyt, kun voiton jälkeen soi Saksan kansallishymnit.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kisa oli pitkästä aikaa mielenkiintoinen taktiikan suhteen. Lisäksi keskikastissa on hyvää kisailua joka viikonloppu. Radalla satoi sunnuntaina aamupäivällä, joten viikonlopun ajan rataan jäänyt kumi huuhtoutui pois, mikä taas teki renkaille rataolosuhteesta arvaamattoman. Tämä varmaan yllätti tallit, koska rengasongelmat alkoi aika alussa. Yllättävää kyllä, että silti lähes kaikki ajoivat yhdellä stopilla kun kuskit puhuivat jo alkupuolella että ei riitä nyt rengas. Ehkä tuossa kävi sellainen kollektiivinen henkilökohtainen päätös, kun kukaan ei mene toiselle stopille, jolloin se ei pakota muitakaan varikolle ja yritetään vain pitää kiinni ratasijoituksesta. Lisäksi rengaskulumasta kertoo kun undercut oli tosi tehokas, mutta samalla pitkä eka stintti mahdollisti hyvän vauhdin kisan lopussa, eli pysähdyksen ajoitukselle, varsinkin yhdellä stopilla oli nyt todella iso merkitys. Jackpot heti alkuun vai tasainen tuotto kisan loppua kohden? Undercutin (tai enemmänkin tuoreen renkaan vauhti vs käytetty) myös puolsi sitä miksi kahden stopin taktiikka saattaisi toimia.

Red Bull osasi ja uskalsi taas olla ajan hermolla tässä ja pelasi taktisesti täydellisesti molemmilla autoilla. Perez kun jäi lähdössä, niin sai ajaa aikalailla yksinään renkaista huolehtien, joten pitkä eka stintti tuli aika luontaisesti, mikä varmasti piti Mersun poissa kahden stopin taktiikalta. Mersun oli kaikessa huomioitava Perez, ja varmaan Mersulla ahdisti vielä Red Bullin korkeampi suoranopeus, joten ohittaminen olisi hankalaa ja söisi rengasta. Sitten vielä kärjestä otetaan Max toiselle stopille, osoittaa luottoa omaan tekemiseen kun luovutetaan ratasijoitus johtopaikalta. Eipä lähtisi Mersu tällaisiin about koskaan. Muutenkin ovat aika konservatiivisia aina ja selkeästi tekemisestä paistaa ykköstallin asema, jolla olisi vain hävittävää ja jäädään tuleen makaamaan, eikä esim. Bottasta osata hyödyntää erilaisella taktiikalla. Tällaisessa yllättävässä tai parin muuttujan kisassa se vaan kostautuu kun Hamilton ehkä pystyy jeesustelemaan auton hyville sijoille, mutta Bottas ei, ja sitten kärsitään. Ja molemmat vielä siinä Maxin takana puski toisen stintin alkuun aika kovaa, varmasti tuo näkyi ainakin Bottaksen vauhdissa kisan lopussa. Noh, toivottavasti Red Bull ykköstallina puskee jatkossakin agressiivisia peliliikkeitä.

Aston Martin ajoi taktisesti hyvin, saivat ajettua pitkän ekan stintin ja molemmat autot pisteille huonoista lähtöruuduista, etenkin kun Stroll lähti hänniltä. Kimi yritti samaa mutta vauhti oli kyllä heikkoa stintin lopulla. En tiedä kyttäsikö kukaan tiimeistä mahdollisesti sadetta tai turva-autoa kun tuntui että ne viimeiset kierrokset oli ihan köröttelyä ennen stoppia. Ferrarilla ainakin meni rengaspeli ihan pipariksi ja vauhti katosi pitkin kisaa. Olisiko Pirellin uudet rengaspainerajat hankalemmat toisille tiimeille?

E: kisan lopulla n. viimeisen 6-7 kierroksen ajan toivoin, että molemmilla Mersuilla olisi rengas puhjennut, mieluiten maalisuoralla jotta näkevät sen livenä muurilta ja kärsivät eniten kun linkuttavat kierroksen vaijeriruoskat aeron tuhoten. Ihan vain siitä syystä, että menisi joskus kuskin palaute perille kisan aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitä suomalaisten tulevaisuuteen tulee niin sanoisin että pienin kerroin on tällä hetkellä Luka Nurmella, 16v, saanut sopparitarjouksia koppiautoissa mm Porschelta, Lambolta ja valitsi Ferrari Challengen, meni ja voitti Monzan kisan tuossa keväällä. Aika moni racing-talli on noteerannut otteet, testitilaisuuksia suuntaan ja toiseen varmasti tulee, nyt vaan oikeita peliliikkeitä ja jatkuvaa kehitystä muutama vuosi niin voi kolkutella ovia moottoriurheilun kuninkuusluokissa joko formula tai GT-puolella.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Niin ja vaikka Robin Räikkösestä kuoriutuisi huippulahjakas kuski, niin onko siitä edes takeita, että ajaisi formuloissa suomalaisena? Kimi kun siis asustelee perheineen Sveitsissä, niin ovatko lapset sitten suomalaisia vai sveitsiläisiä? Näin Rosbergin perhettä kun ajattelee... Ei paljoa Nicon menestys tällaista urheilunationalistia lämmittänyt, kun voiton jälkeen soi Saksan kansallishymnit.
Eri tilanne siinä mielessä Nicoon verrattuna että hänellähän on saksalainen äiti, Räikkösten perhe on kuitenkin ihan täysin suomalainen. Ja ainakaan Robin ei ole Sveitsin kansalainen koska kummallakaan vanhemmista ei ollut lapsen syntymän aikaan Sveitsin kansalaisuutta. Ylipäätään Sveitsin kansalaisuuden saaminen on vähän hankalampaa, ainakin tämän linkin mukaan:

 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Rosberg trollaa
"It's just that Valtteri did a rubbish job honestly in defending [from Verstappen], because he blocked completely unnecessarily, he braked way too late and went straight on, so Max had such an easy time getting past.

"Maybe he would have got past anyway but at least cost him a bit more lap time. It was not a very good way of defending and it could have been done in a much more smart way."
Lähde
Toki Rosberg antoi kritiikkiä myös Hamiltonille, Hamilton kertoi oman näkemyksensä myös.

Tuossa Sky Sportin jutussa Di Resta toteaa myös että Mersulla ei kauheasti ollut taktiikan kanssa vaihtoehtoja, Maxin stopin jälkeen. Rosberg myös sanoi että tuo oli sillä hetkellä paras strategia. Eli ilmeisesti Rosberg ja Di Resta kummatkin trollaavat.

Muutama muuttuja tuossa alkukisassa oli kyllä, jotka olisivat saattaneet taktiikkaan vaikuttaa. Jos Bottas olisi ollut lähempänä Verstappenia, ennenkuin tuli varikolle tai jos olisi pystynyt pitämään renkaitaan kunnossa vielä kauemmin. Kolmas selkeä muuttuja oli sitten Hamiltonin hammertimen epäonnistuminen. Itse en vieläkään näe että Verstappenin tokan stopin jälkeen olisi ollut järkevää laittaa Bottas toiselle stopille (tai siis nyt kisan jälkeen, kun lopputulos on tiedossa, näen että olisi ollut järkevää, mutta jos miettii kisatilannetta). Sillä olisi tuhottu Hamiltonin kaikki mahdollisuudet voittoon samantien.

edit. Toinen juttu on tietysti se että kisan jälkeen tullaan kertomaan että lopputulos oli 100% varma kun X tai Y tapahtui. Helppo sanoa kisan jälkeen että olisi pitänyt ajattaa erilaisesti, mutta kuinka moni sanoi kesken kisan niin? Yksi edesmennyt sukulainen tiesi onnenpyörässä aina kaikki vastaukset, mutta ei viitsinyt pilata muiden viihtymistä kertomalla sitä ennen ratkeamista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ainakin siitä olen samaa mieltä Rosbergin kanssa, että ihan turhaan Valtteri meni puolustamaan sisälinjaa likaiselle, ja sitä myöten heikentää omaa ulostuloa seuraavalle suoralle. Bottas on nyt tällä kaudella pari kertaa jo tehnyt tuon, että aika herkästi menee sisälinjaa puolustamaan ja ohittaja sitten saa ajaa itse mutkan optimilinjoilla ja ulostulon avulla pääsee ohi seuraavaan mutkaan.

Totta kai jälkikäteen noista taktiikoista on helppo pohtia. Mutta juuri noissa Mersu nyt häviää Red Bullille kun se on passiivinen ja antaa pelipallon vastustajalle, eli kisatilanteessa Mersulle ei jää enää toimivaa vaihtoehtoa valita, koska Red Bull pelaa ensin oman kortin ja on kahdella eri taktiikalla liikkeellä. Tämä vielä korostuu kisassa jossa undercutilla voittaa, eli kun toinen ehtii tekemään oman ratkaisun kisan loppupuolella, on toinen aseeton koska et voi enää venyttää stinttiä kuten vielä kisan alussa voisi kokeilla. Vaihtoehdot:

A) Peilaamalla taktiikan olisi Maxin takana mutta samoilla renkailla. Mahdollisuus ehkä ohittaa Max?
B) Ajaa kisa loppuun samalla rengassetillä. Kokeilla puolustaa asemaa huonommilla renkailla?

Aika usein tuo nyt on nähty, että kumpikaan ei Mersulle tuo voittoa tällaisessa skenaariossa, koska ovat jo myöhässä sillä hetkellä kun Max kurvaa sisään. Olisi pitänyt itse mennä ensin sisään, mutta tätä rohkeutta ei Mersulla oikein nähdä ja on toki ihan perusteltua sanoa että miksi olisi mennyt jos Max ois ajanut yhdellä stopilla. Ehkä sitä olisi pitänyt kokeilla Bottaksen kanssa. Mutta valinnallaan Red Bull loi uuden tilanteen ja siihen ei oikein voi vastata mitenkään. Olisi itse pitänyt hoksata ja toimia ensin. Tällöin paine olisi Red Bullilla. Tällöin Max joko vääntäisi samoilla renkailla Hamiltonin kanssa kisan loppuun, tai sitten Hamiltonin tilalle tulee Bottas tuoreimmilla kumeilla. Eli pakottaa Red Bull reagoimaan.

Red Bull tekee tätä jatkuvasti Mersulle, joka vaan ajattaa molempia autoja sillä samalla laskennallisesti nopeimmalla taktiikalla. Okei, onhan tuo viime vuodet toiminut kun auto on hyvä ja palkintokaappi täynnä, mutta kritiikin kohde on juuri nämä yksittäiset muuttuvat kisat missä pitää olla hereillä ja älytä, että ennen kisaa tehty laskelma ei ole välttämättä validi koska lähtöarvot ovat muuttuneet. Bottas yritti sitä sanoa kisan aikana jo melko aikaisessa vaiheessa ja Hamiltonkin asiaa epäili. Eikä siihen Mersulla näytä vaikuttavan kuka siellä ajaa ja voiko kuski sanoa kisan aikana ratkaisun. Hamiltonkin on usein halunnut toista taktiikkaa tai eri renkaita tiimiradion perusteella (voi olla bluffiakin) mutta aika hierarkisesti sieltä muurilta ne päätökset tunnutaan tekevän. Kuskille vaan kerrotaan mitä on päätetty. Ja onhan tällainen tapa siinä mielessä hyvä, että ei jokaisessa kisassa aleta sooloilemaan ja mennä laidasta laitaan fiiliksellä. Tuollainen perusvarma systeemi jauhaa 95% kisoista menestyksellä ja on pitkässä juoksussa hyvä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
edit. Toinen juttu on tietysti se että kisan jälkeen tullaan kertomaan että lopputulos oli 100% varma kun X tai Y tapahtui. Helppo sanoa kisan jälkeen että olisi pitänyt ajattaa erilaisesti, mutta kuinka moni sanoi kesken kisan niin? Yksi edesmennyt sukulainen tiesi onnenpyörässä aina kaikki vastaukset, mutta ei viitsinyt pilata muiden viihtymistä kertomalla sitä ennen ratkeamista.
Teet tätä ihan itsekin, kun olet ihan varma, että Bottaksen virhe puolustustilanteessa ratkaisi kisan lopputuloksen. Lopulta kukaan ei tiedä ratkaisiko se lopulta yhtään mitään.

Kukaan ei ole nähdäkseni väittänyt, että Bottas ei olisi tehnyt virhettä tai ettei olisi voinut puolustaa sijoitustaan paremmin. On vain väitetty, että sillä ei välttämättä ollut merkitystä ja noilla renkailla ajaminen on jo itsessään niin vaikeaa, että tuollaisen virheen tekeminen on varsin normaalia. Jokaisen asiantuntijan on helppo jälkikäteen huudella, kun ei ole itse ollut siellä ajamassa kyseisessä tilanteessa.

Joka tapauksessa Mersu teki suurimmat virheet, ei Bottas. Suurin virhe oli antaa Red Bullin määrittää tahti, kun Mersu ei itse ole valmis tekemään kovia ratkaisuja.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Teet tätä ihan itsekin, kun olet ihan varma, että Bottaksen virhe puolustustilanteessa ratkaisi kisan lopputuloksen. Lopulta kukaan ei tiedä ratkaisiko se lopulta yhtään mitään.
Sanoin eilen aika monta kertaa että en tiedä olisiko vaikuttanut, mutta olisi antanut Hamiltonille paremman mahdollisuuden.

Kukaan ei ole nähdäkseni väittänyt, että Bottas ei olisi tehnyt virhettä tai ettei olisi voinut puolustaa sijoitustaan paremmin. On vain väitetty, että sillä ei välttämättä ollut merkitystä ja noilla renkailla ajaminen on jo itsessään niin vaikeaa, että tuollaisen virheen tekeminen on varsin normaalia. Jokaisen asiantuntijan on helppo jälkikäteen huudella, kun ei ole itse ollut siellä ajamassa kyseisessä tilanteessa.
Kyllähän Rosbergillä sen verran pitäisi olla asiantuntemusta että varmasti osaa sanoa, toki sitä ei tiedä olisiko Hamilton tai Rosberg tehnyt samassa paikassa saman virheen, eikä sillä oikeastaan ole merkitystä. Bottas mokasi tuossa kohtaa, jotain vaikutusta sillä varmasti oli lopputulokseen. Olisiko Ham ollut sitten 1s lähempänä Verstappenia perässä vai jopa edellä, niin en osaa sanoa. Synninpäästöä ei mielestäni Bottakselle tuosta voi antaa.

Joka tapauksessa Mersu teki suurimmat virheet, ei Bottas. Suurin virhe oli antaa Red Bullin määrittää tahti, kun Mersu ei itse ole valmis tekemään kovia ratkaisuja.
Missä kohtaa olisi pitänyt taktiikkaa vaihtaa ja mikä olisi mielestäsi ollut oikea taktiikka? Toki spekulointia tämä on, mutta ekojen stoppien jälkeen Red Bullilla oli pieni etu ratapositioiden suhteen ja sillä hetkellä kun Verstappen tuli sisälle, niin Hamilton sekä Bottas olisivat myös jääneet (todennäköisesti) hänen taaksensa. Nuo kummatkin kierrokset olivat Maxilta kovat.

Jos yhtä vaihtoehtoisesta strategiaa miettii, niin ekojen stoppien jälkeen olisi pitänyt Hamin tai Bottaksen hiillostaa Maxia ja toisen pysyä DRS-etäisyydellä tiimikaverista, hieman renkaita varjellen. Sitten kun renkaat ottavat osumaa, tehdä vaihdos ja päästää toinen "paremmilla" renkailla kiusaamaan Maxia. Siinäkin undercutilla olisi mahdollisesti jumiuduttu Perezin taakse, jolloin RB:llä olisi kyllä pieni etu suoranopeuksien ansiosta. Ehkä oltaisiin saatu sijat 2&3 + nopein kierros, joka toki on parempi pistepotti kuin sijat 2&4. Mutta samalla olisi hyvin suurella todennäköisyydellä tuhottu voittokamppailu.

Toinen mahdollinen skenaario olisi ollut aloittaa se varikkoruljanssi myöhemmin, mutta Bottaksen renkaat ilmeisesti sulivat jo alle. Ja Verstappeniin oli rakoa sen verran että Bottas varmasti (tai melkein varmasti) joutuu Verstappenin taakse. Jälkikäteen varikkostoppi olisi pitänyt tehdä Hamiltonilla ensin. Tai sitten se klassinen että Bottas ei olisi saanut tuhota renkaitaan ja lisäksi olisi pitänyt pysyä lähempänä Maxia, silläkin stintillä.

On se jännä kyllä että Red Bullin varikkoetua ei Mersu ole saanut kaivettua pois. Tuo 0.3-0.5s on kuitenkin iso ero.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanoin eilen aika monta kertaa että en tiedä olisiko vaikuttanut, mutta olisi antanut Hamiltonille paremman mahdollisuuden.

.....

Kyllähän Rosbergillä sen verran pitäisi olla asiantuntemusta että varmasti osaa sanoa, toki sitä ei tiedä olisiko Hamilton tai Rosberg tehnyt samassa paikassa saman virheen, eikä sillä oikeastaan ole merkitystä. Bottas mokasi tuossa kohtaa, jotain vaikutusta sillä varmasti oli lopputulokseen. Olisiko Ham ollut sitten 1s lähempänä Verstappenia perässä vai jopa edellä, niin en osaa sanoa. Synninpäästöä ei mielestäni Bottakselle tuosta voi antaa.
Joo, niin sanot aina välillä, että et tiedä olisiko vaikuttanut, mutta heti perään toteat, että "jotain vaikutusta sillä varmasti oli lopputulokseen". Jos syöt sanasi heti perään, niin alkuperäiset sanat menettävät merkityksensä.

Rosbergilla on asiantuntemusta, mutta myös henkilökohtaisia intressejä dissata Bottasta. Lisäksi se on ihan sama miten paljon asiantuntemusta on, kun ei ole itse kyseisellä hetkellä autossa. On ihan pirun vaikea tehdä niitä oikeita päätöksiä ja liikkeitä, kun on ihan rajoilla, että saa edes auton pidettyä radalla. Olisiko sitten ollut parempi, jos olisi päästänyt Maxin ohi ilman mitään taistelua, kuten Lewis teki? Lewis sai sinultakin synninpäästön heti, niin ilmeisesti se olisi ollut parempi vaihtoehto. Lopputulos olisi ollut sama, mutta kun "ei tehnyt virhettä", niin kaikki hyvin.

Ja mitä Mersun strategiaan tulee, niin keskityt ihan liikaa pohtimaan niitä ensimmäisiä stoppeja, joiden osalta Mersu teki pitkälti sen minkä pystyi. Ongelma oli siinä, että jääräpäisesti pysyivät yhden stopin ajattelussa molempien kuskien osalta. Jos olisi oltu rohkeita, niin toinen kuski olisi otettu sisään ennen kuin Max otettiin sisään - tai vähintäänkin olisi oltu täydessä valmiudessa heti kun Red Bull teki ratkaisunsa. Jos olisi saatu toinen Mersu hiillostamaan Maxia yhtä tuoreilla renkailla ja toinen siinä edessä hidastamassa Maxin menoa, niin olisi voitu saavuttaa vaikka mitä.

Mersulla ei vain osata rohkeaa taktikointia. Peesataan muita ja aina ollaan vähän myöhässä.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
On se jännä kyllä että Red Bullin varikkoetua ei Mersu ole saanut kaivettua pois. Tuo 0.3-0.5s on kuitenkin iso ero.

Tästähän on väännetty jo vuosia miksi jotkut tallit ovat parempia kuin toiset. Muistan miten Bottaksen ajaessa Williamsilla sai joka kisassa kirota miten varikolla oltiin jatkuvasti muita talleja perässä. Tiimityön lisäksi se vaatii oikeanlaisia välineitä ottamaan pultti irti ja laittamaan se takaisin mahdollisimman nopeasti. Williamsilla oli sittemmin ennen Red Bullin kehitystä nopeimmat varikkostopit jonkin aikaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Joo, niin sanot aina välillä, että et tiedä olisiko vaikuttanut, mutta heti perään toteat, että "jotain vaikutusta sillä varmasti oli lopputulokseen". Jos syöt sanasi heti perään, niin alkuperäiset sanat menettävät merkityksensä.
Ei välttämättä loppusijoituksiin, mutta olisiko sitten Hamilton ollut sekunnin tai puoli lähempänä kuitenkin. Eli sijoituksiin ei välttämättä vaikutusta.

Rosbergilla on asiantuntemusta, mutta myös henkilökohtaisia intressejä dissata Bottasta. Lisäksi se on ihan sama miten paljon asiantuntemusta on, kun ei ole itse kyseisellä hetkellä autossa. On ihan pirun vaikea tehdä niitä oikeita päätöksiä ja liikkeitä, kun on ihan rajoilla, että saa edes auton pidettyä radalla. Olisiko sitten ollut parempi, jos olisi päästänyt Maxin ohi ilman mitään taistelua, kuten Lewis teki? Lewis sai sinultakin synninpäästön heti, niin ilmeisesti se olisi ollut parempi vaihtoehto. Lopputulos olisi ollut sama, mutta kun "ei tehnyt virhettä", niin kaikki hyvin.
En kyllä tiedä miksi Rosbergin pitäisi Bottasta dissata. Viitsitkö avata hieman?

Mutta Bottaksen ei olisi tarvinnut edes peitellä tuossa kohtaa, olisi vetänyt sillä optimaalisella ajolinjalla, jolloin Verstappen joutuu menemään joko likaiselle puolelle tai tulemaan ihan perään. Hamilton olisi voinut peittää sallitusti yhden kerran tuossa ja Tappi olisi silti samalla suoralla tullut erittäin todennäköisesti ohi.

Katsoin itseasiassa stopit, ekassa stopissa Hamilton oli 2.2s ja Verstappen 2.3s. Eli Mersu ekan stopin voitti.

Ja mitä Mersun strategiaan tulee, niin keskityt ihan liikaa pohtimaan niitä ensimmäisiä stoppeja, joiden osalta Mersu teki pitkälti sen minkä pystyi. Ongelma oli siinä, että jääräpäisesti pysyivät yhden stopin ajattelussa molempien kuskien osalta. Jos olisi oltu rohkeita, niin toinen kuski olisi otettu sisään ennen kuin Max otettiin sisään - tai vähintäänkin olisi oltu täydessä valmiudessa heti kun Red Bull teki ratkaisunsa. Jos olisi saatu toinen Mersu hiillostamaan Maxia yhtä tuoreilla renkailla ja toinen siinä edessä hidastamassa Maxin menoa, niin olisi voitu saavuttaa vaikka mitä.
Niinno, suurin virhe ekassa stopissa oli Bottas ensin varikolle. Mutta kun renkaat suli alle.

Tuossakin että olisi saatu toinen mersu tuoreilla renkailla kiusaamaan Verstappenia, olisi mielestäni tuhonnut toisen auton kisan. Oltaisiin ehkä saatu maksimoitua Bottaksen pisteet, mutta samalla viedä kaikki mahdollisuudet sijoihin 1 ja 2/3. Toki jälkikäteen sijat 2&3 olisi ollut parempi, siihen mahdollinen lisäpiste nopeimmasta kierroksesta. Vieläkin ihmettelen hieman että miksi Bottaksen pisteet pitäisi koittaa maksimoida, tallin kustannuksella. Toki jälkikäteen näin ei olisi tehty, vaan olisi myös maksimoitu tallin pisteet. Mutta kisahetkellä itsekin luulin tuon olevan paras ratkaisu ja olisi toisen mersun undercut ollut helpompi jos Bottas olisi pysynyt vauhdissa mukana pidempään
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche


Tänään noussut esille myös muista lähteistä mahdollisia muutoksia Abu Dhabin rataan täksi vuodeksi. Jos pitää yhtään paikkansa, niin kyllä tuohon nyt yksi ohituspaikka saadaan lisää. Viimeinen mikki hiiri sektori nyt jää valitettavasti ennalleen, mutta parempaan suuntaan. Saa nähdä miten saavat laajennettua turva-alueita ensimmäiseen tiukkaan mutkaan. Nykyisellään siinä on stadion aika radassa kiinni ja nyt siihen painetaan nasta laudassa loppuun asti.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tänään noussut esille myös muista lähteistä mahdollisia muutoksia Abu Dhabin rataan täksi vuodeksi. Jos pitää yhtään paikkansa, niin kyllä tuohon nyt yksi ohituspaikka saadaan lisää. Viimeinen mikki hiiri sektori nyt jää valitettavasti ennalleen, mutta parempaan suuntaan. Saa nähdä miten saavat laajennettua turva-alueita ensimmäiseen tiukkaan mutkaan. Nykyisellään siinä on stadion aika radassa kiinni ja nyt siihen painetaan nasta laudassa loppuun asti.

Tuon uuden vasurin on tarkoitus olla aika lailla samoilla kohdin kuin nykyinen shikaani, eli se matka shikaanista nykyiseen neulansilmään jää turva-alueeksi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tästähän on väännetty jo vuosia miksi jotkut tallit ovat parempia kuin toiset. Muistan miten Bottaksen ajaessa Williamsilla sai joka kisassa kirota miten varikolla oltiin jatkuvasti muita talleja perässä. Tiimityön lisäksi se vaatii oikeanlaisia välineitä ottamaan pultti irti ja laittamaan se takaisin mahdollisimman nopeasti. Williamsilla oli sittemmin ennen Red Bullin kehitystä nopeimmat varikkostopit jonkin aikaa.

Oliko Sky Sportsilla vai Scarbsin videoissa, että esimerkiksi Mersulla on eturenkaiden mutterit eri materiaalia jarrulämmön takia kuin takana ja täten eturengas on hieman hitaampi irroittaa. Tiimeillä on jokaisella omaa suunnittelua osat ja työkalut, joten niissä jo tulee se kymmenyksen parin ero kun toiset asettelee tarkemmin pulttipyssyä, ehkä avaus/kiristys on hitaampi jne. Aikoinaan ysärin lopulla Jordanilla oli julkinen rekry, että suunnittele heille rengaspultti ja hylsy niin saat työpaikan tiimistä.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Niin ja vaikka Robin Räikkösestä kuoriutuisi huippulahjakas kuski, niin onko siitä edes takeita, että ajaisi formuloissa suomalaisena? Kimi kun siis asustelee perheineen Sveitsissä, niin ovatko lapset sitten suomalaisia vai sveitsiläisiä? Näin Rosbergin perhettä kun ajattelee... Ei paljoa Nicon menestys tällaista urheilunationalistia lämmittänyt, kun voiton jälkeen soi Saksan kansallishymnit.
Molemmat vanhemmat supisuomalaisia ja muksut puhuvat myös suomea. Ei siis lähellekään sama tilanne kuin esim Nicolla. Keken äpärää(Nico Snow) nyt ei ole kukaan koskaan mieltänyt edes 1/3 suomalaiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös