Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 390 591
  • 3 286

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo, Mersullahan on siellä kabiinissa se power vipu, josta saa aina tarvittaessa höökiä. Tai siis ei Bottaksen autossa.

Toi sarjahan on sellainen, että jos joku talli on liian ylivoimainen, muutetaan sääntöjä. Mersun pitää pitää kieli keskellä suuta.

Tää on kuin sirkus, jossa tehdään show mutta sitä ei saa katsoa ilmaiseksi. Se että Haas ei pärjää täällä kertoo oikeastaan kaiken jenkeistä, paljon puhetta vähän tekoja. Nyt venäläiset rahoittavat jenkkitallia. Reagan saattaisi olla aika vihainen.
 

Hexa

Jäsen
Eikö se ole jo ihan tarpeeksi iso näyttö - ja ainoa rehellinen sellainen minkä voi todistaa - että nuori Russell tulee yhteen kisaan uuteen autoon ja ajaa heti Valtterille jäljet selkään, vieläpä melko selvästi. Tuo on ainoa, mihin Valtteria voi Lewiksen lisäksi verrata. Ei Pereziin, eikä Leclerciin. Russell näytti kerralla mihin tuolla autolla pystyy, melkein kuka tahansa, paitsi tietysti Valtteri.
Niin niin, mutta kun Russell sai ajaa Hämiksen autolla. Sehän on sen vajaan puoli sekuntia nopeampi ja luotettavampi kuin Valtterin joka tapauksessa ilman kuskiakin. Ehkä Valtterin autosta ei löydy edes kaikkia vipuja mitä Lewiksen autosta löytyy. Tämä on silti puhdasta salaliittoteoriaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö se ole jo ihan tarpeeksi iso näyttö - ja ainoa rehellinen sellainen minkä voi todistaa - että nuori Russell tulee yhteen kisaan uuteen autoon ja ajaa heti Valtterille jäljet selkään, vieläpä melko selvästi. Tuo on ainoa, mihin Valtteria voi Lewiksen lisäksi verrata. Ei Pereziin, eikä Leclerciin. Russell näytti kerralla mihin tuolla autolla pystyy, melkein kuka tahansa, paitsi tietysti Valtteri.
Se on hyvä näyttö, muttei lähimainkaan riittävä. Jos olisit lukenut mitä olen tässä ketjussa sinulle aiemmin vastannut, niin ei ehkä tarvitsisi toistaa itseä. Russell ajoi sen yhden kisan hyvin, mutta kyseessä oli rata, joka poikkeaa vahvasti muista radoista. Sillä radalla autolla on keskimääräistä suurempi merkitys ja kuljettajan merkitys vähäisempi, kun ajetaan suurin osa ajasta pelkkää suoraa. Hyvä näyttö, mutta ei millään riitä nostamaan Russellia Bottaksen edelle, tai edes samalle viivalle. Jos Russell pystyy joskus Mersulla taisteleman jatkuvasti Hamiltonia ja Maxia vastaan voitosta, niin se tekee Russellista toki Bottasta paremman, mutta ei tarkoita vieläkään sitä, että Bottas olisi sarjan huonoimpia kuskeja.

Jos todellakin ajattelet, että kuka tahansa kuski tässä sarjassa pystyisi tasaväkisesti haastamaan Hamiltonin aika-ajoissa ja ajamaan palkintopallille kerta toisensa jälkeen, niin en siinä tapauksessa pysty uskomaan, että olet F1-kisoja viime vuosina juurikaan seurannut. Tai sitten pidät Hamiltonia keskivertokuskina ja Mersua täysin ylivertaisena, joka on myös hyvin mielenkiintoinen näkemys.

Mutta kun sinun mielestäsi vertailua ei voi tehdä, jos se ei edistä agendaasi, niin aika turha tätä lienee jatkaa. Saat ihan rauhassa ajatella, että Bottas on sarjan paskin kuski.
 
Aika-ajoista / lähtöjärjestyksen määrittämisestä sunnuntain kisaa varten onkin riittänytkin keskustelua. Tuleva mallihan on siis että perjantaina ajetaan harjoitusten lisäksi aika-ajot lauantain sprinttikisaa varten. Lauantaina sitten parit harjoitukset sekä sprinttikisa (100km), joka määrittelee lähtöjärjestyksen sunnuntain kisaa varten.

En väitä tietäväni muita paremmin mutta ainakin Sky sportsin puolella asiantuntijat keskustelivat tästä mallista viime viikonloppuna kuten itsekin asian hahmottelen. Heidän mukaansa on hyvä että jotakin uutta kehitellään, MUTTA eivät näe mitä hyötyä on ajaa lauantaina lyhyt kisa jonka ainoa ero itse kisaan on että siinä ei käydä vaihtamassa renkaita. Siinä missä nykyjärjestelmässä kisaviikonlopun draaman kaari rakentuu ja huipentuu sunnuntain kisaan, tulevassa mallissa heidän ja oman näkemykseni mukaan käytetään se huippu jo lauantain puolella. Mitä itse kisaan sitten jää jäljelle? Siitähän tulee uusinta lauantailta, pidempänä versiona?

Nykymalli on hyvä. Jos mennään "vanhoihin hyviin aikoihin", Häkkisen mestaruusaikoina koko laji ja ympäröivä maailma oli erilainen. Silloin jaksoi helposti odotella jonkin asian tapahtumista sen tunnin ajan, eikä tehnyt millään tavalla edes tiukkaa. Ihmiset vaihtavat kanavaa jos mitään ei tapahdu, mielestäni kolmivaiheinen eliminaatiovaiheet sisältävä systeemi on ollut mielenkiintoinen ja paljon tapahtumia tarjoava. Lisää huomiota keskikastin voimasuhteiden muutoksien seuraamiseen vrt. kaikki aiemmat versiot aika-ajoista.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika-ajoista / lähtöjärjestyksen määrittämisestä sunnuntain kisaa varten onkin riittänytkin keskustelua. Mallihan on siis että perjantaina ajetaan harjoitusten lisäksi aika-ajot lauantain sprinttikisaa varten. Lauantaina sitten parit harjoitukset sekä sprinttikisa (100km), joka määrittelee lähtöjärjestyksen sunnuntain kisaa varten.

En väitä tietäväni muita paremmin mutta ainakin Sky sportsin puolella asiantuntijat keskustelivat tästä mallista viime viikonloppuna kuten itsekin asian hahmottelen. Heidän mukaansa on hyvä että jotakin uutta kehitellään, MUTTA eivät näe mitä hyötyä on ajaa lauantaina lyhyt kisa jonka ainoa ero itse kisaan on että siinä ei käydä vaihtamassa renkaita. Siinä missä nykyjärjestelmässä kisaviikonlopun draaman kaari rakentuu ja huipentuu sunnuntain kisaan, tulevassa mallissa heidän ja oman näkemykseni mukaan käytetään se huippu jo lauantain puolella. Mitä itse kisaan sitten jää jäljelle? Siitähän tulee uusinta lauantailta, pidempänä versiona?

Nykymalli on hyvä. Jos mennään "vanhoihin hyviin aikoihin", Häkkisen mestaruusaikoina koko laji ja ympäröivä maailma oli erilainen. Silloin jaksoi helposti odotella jonkin asian tapahtumista sen tunnin ajan, eikä tehnyt millään tavalla edes tiukkaa. Ihmiset vaihtavat kanavaa jos mitään ei tapahdu, mielestäni kolmivaiheinen eliminaatiovaiheet sisältävä systeemi on ollut mielenkiintoinen ja paljon tapahtumia tarjoava. Lisää huomiota keskikastin voimasuhteiden muutoksien seuraamiseen vrt. kaikki aiemmat versiot aika-ajoista.
Nykyinen kolmivaiheinen aika-ajo on mielestäni oikein hyvä. Ehkä rengassääntöjä voisi aika-ajojakin silmällä pitäen hieman säätää, mutta aika-ajosysteemiä itsessään ei mielestäni tarvitse muuttaa.

Enkä kaipaa mitään lyhyttä sprinttikisaa myöskään, vaan kyllä se tähtäin täytyy jatkossakin olla siinä yhdessä ja ainoassa kisassa viikonloppua kohden.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nykyinen kolmivaiheinen aika-ajo on mielestäni oikein hyvä. Ehkä rengassääntöjä voisi aika-ajojakin silmällä pitäen hieman säätää, mutta aika-ajosysteemiä itsessään ei mielestäni tarvitse muuttaa.

Enkä kaipaa mitään lyhyttä sprinttikisaa myöskään, vaan kyllä se tähtäin täytyy jatkossakin olla siinä yhdessä ja ainoassa kisassa viikonloppua kohden.
Q1-karsiutuneet starttaavat hardeilla, Q2-karsiutuneet mediumeilla ja Q3:n päässeet sitten softeilla. Ja jokainen pätkä noista ajetaan tietysti kyseisellä renkaalla. Eli Q1 hardilla, Q2 mediumilla ja Q3 softilla. Samoilla renkailla sitten startataan kisaan. Saattaisi tulla isoja yllätyksiä jos jollain radalla vaikka McLaren ja Ferrari ei toimisi kuin softeilla, niin voisivat joutua starttaamaan aika hänniltä.

Vaikka muutettaisiin vielä että 6kpl kuskeja tippuu kahdella ekalla, jolloin kahdeksan kuskia on viimeisessä vaiheessa.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Q1-karsiutuneet starttaavat hardeilla, Q2-karsiutuneet mediumeilla ja Q3:n päässeet sitten softeilla. Ja jokainen pätkä noista ajetaan tietysti kyseisellä renkaalla. Eli Q1 hardilla, Q2 mediumilla ja Q3 softilla. Samoilla renkailla sitten startataan kisaan. Saattaisi tulla isoja yllätyksiä jos jollain radalla vaikka McLaren ja Ferrari ei toimisi kuin softeilla, niin voisivat joutua starttaamaan aika hänniltä.

Vaikka muutettaisiin vielä että 6kpl kuskeja tippuu kahdella ekalla, jolloin kahdeksan kuskia on viimeisessä vaiheessa.
Mä kans vähän muokkaisin tuota aika-ajo formaattia, mutta en renkaiden kovuuksilla vaan ajallisesti sekä jatkoonpääsijöiden lukumäärää vaihtaisin per aika-ajojakso.

Eli Q1 olis 25 minsaa ja siihen tietenkin osallistuis kaikki 20 kuskia, joista 10 parasta pääsis eteenpäin.
Q2 olis 15 minsaa, 10 kuskia ja siitä 5 parasta eteenpäin.
Q3 olis 10 minsaa, 5 kuskia ja siinä jokainen kerkeis tekemään sen kaks yritystä joilla top5 lähtöjärjestys selviäis.

Jokaisen session välillä 5 minuutin tauko ja näin ollen aika-ajojen kokonaiskesto 60 minsaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Q1-karsiutuneet starttaavat hardeilla, Q2-karsiutuneet mediumeilla ja Q3:n päässeet sitten softeilla. Ja jokainen pätkä noista ajetaan tietysti kyseisellä renkaalla. Eli Q1 hardilla, Q2 mediumilla ja Q3 softilla. Samoilla renkailla sitten startataan kisaan. Saattaisi tulla isoja yllätyksiä jos jollain radalla vaikka McLaren ja Ferrari ei toimisi kuin softeilla, niin voisivat joutua starttaamaan aika hänniltä.

Vaikka muutettaisiin vielä että 6kpl kuskeja tippuu kahdella ekalla, jolloin kahdeksan kuskia on viimeisessä vaiheessa.
En ole varma tästä, koska mielestäni on ihan hyvä sääntö, että kympin ulkopuolelle jääneet saavat itse valita renkaansa. Se tuo ainakin pienen kilpailuvaltin ja mahdollisuuden taktikointiin niille autoille, jotka eivät aika-ajoissa pärjänneet.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Mä taas lähtisin aika-ajoja muuttamaan seuraavasti, eli 30 min ja max. 8 kierrosta aikaa, sen jälkeen top-10 shoot out yksi kerrallaan. Toki ei tuota tarvitsisi nykyisestä muuttaa.

Ja toiseen asiaan. Kanadan GP:n korvannut Turkin GP on huhujen mukaan peruttu, mahdollisesti ilman korvaavaa kisaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Huikaisevia suorituksia, joista puhutaan vielä vuosien ja vuosikymmenien päästä, milloin viimeksi? Kimin ohitus Fisichellasta vikalla kierroksella, Häkkisen startti Suzukassa 1999 (ja 2000) sekä Span ohitus ovat näitä muillekin kuin suomalaisille. Sitten on Sennan (oikeastaan jokainen kisa ikinä, mutta eritoten) Doningtonin kierros, Frenzenin, Häkkisen ja Barrichellon skaba Ranskassa, Schumin sade-esitys 1996 Espanjassa(?) jnejnejne.
Kyllä niitä huikeita esityksiä on nykyformuloissakin tapahtunut. Verstappenin sadekisa Brasiliassa 2016, Verstappenin ohitus Hamiltonista 2019 Brasiliassa, kun ensin menettää paikkansa varikolla ja ottaa samantien uusintalähdössä.
Hamiltonin aika-ajokierros Singaporessa 2018.
Kimin avauskierros Portugalissa 2020, kun nousee jonkun 12 sijaa kuudenneksi jne.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea

Ilmeisesti pupu meni pöksyyn kun tajusi, että joutuukin ajamaan.

Ei jumalauta oikeesti.. Ei se nyt noin koville voi ottaa, kun joku pystyykin oikeasti haastamaan..
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
No, Red Bullilla on toisaalta historiaa näistä aero-osista jotka eivät käyttäydy FIA:n testatessa kuten radalla, viimeksi taipui etusiipi.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oliko se Red Bull, joka hyökkäsi välittömästi Mersun säädettävän aurauskulman kimppuun viime kaudella? Tuskin nuo kaksi tallia säälivät toisiaan paskan vertaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Turkin GP peruttiin eilen Iso Britannian asetettua häikäilemättömästi Turkin punaiselle listalle. Kisan korvaa Itävallan tuplakisat, joista toinen on jälleen Stryrian GP. Ranskan GP siirtyy viikolla aikaisemmaksi, joten edessä on triple header.

20.6. Ranskan GP
27.6. Styrian GP
4.7. Itävallan GP
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Turkin GP peruttiin eilen Iso Britannian asetettua häikäilemättömästi Turkin punaiselle listalle. Kisan korvaa Itävallan tuplakisat, joista toinen on jälleen Stryrian GP. Ranskan GP siirtyy viikolla aikaisemmaksi, joten edessä on triple header.

20.6. Ranskan GP
27.6. Styrian GP
4.7. Itävallan GP
Itävallan rata on kyllä hyvä ei siinä mitään. Itseäni vaan ihmetyttää miksei Nurburgring päässyt mukaan? Käsittäksenihän rata on varakisan statuksella mukana. Mielestäni jo Kanadan gp:n peruuntuessa oli vaihtoehtoina Istanbul tai Nurburgring. Ei olisi tarvinnut taas kahta kisaaa samalla radalla ajaa. No onneksi tuolla Red Bullin radalla pystyy ohittamaan hyvin. Mutta eniten ihmetyttää tämän kauden kalenterissa Mugellon poissaolo. Mielestäni viime vuoden kisa osoitti, että radalla nähdään hyvää kilvanajoa, eikä siellä ohittaminenkaan ollut niin vaikeaa kuin ennakkoon kuviteltiin. Mieluummin olisi sen nähnyt mukana, kuin jo ajetun Imolan gp:n.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itävallan rata on kyllä hyvä ei siinä mitään. Itseäni vaan ihmetyttää miksei Nurburgring päässyt mukaan? Käsittäksenihän rata on varakisan statuksella mukana. Mielestäni jo Kanadan gp:n peruuntuessa oli vaihtoehtoina Istanbul tai Nurburgring. Ei olisi tarvinnut taas kahta kisaaa samalla radalla ajaa. No onneksi tuolla Red Bullin radalla pystyy ohittamaan hyvin. Mutta eniten ihmetyttää tämän kauden kalenterissa Mugellon poissaolo. Mielestäni viime vuoden kisa osoitti, että radalla nähdään hyvää kilvanajoa, eikä siellä ohittaminenkaan ollut niin vaikeaa kuin ennakkoon kuviteltiin. Mieluummin olisi sen nähnyt mukana, kuin jo ajetun Imolan gp:n.
Eiköhän se Nyrre olisi päässyt mukaan, jos olisi halunnut tai kyennyt. Olisiko sitten jotain aikataulullisia esteitä, että tuohon saumaan sitä ei saatu?
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Eiköhän se Nyrre olisi päässyt mukaan, jos olisi halunnut tai kyennyt. Olisiko sitten jotain aikataulullisia esteitä, että tuohon saumaan sitä ei saatu?
Pitää paikkaansa, aika täyteen näyttää olevan buukattu Nyrren kalenteri kesäkuusta eteenpäin.

Toivottavasti tuohon Itävallan double headeriin tuodaan sentään erilaiset seokset Pirelliltä, ettei vedetä kahta viikonloppua putkeen identtisillä renkailla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noissa peräkkäisissä kisoissa voisi olla hyvä sauma muutenkin testailla erilaisia kisa/aika-ajo muotoja ja mahdollisesti jotain muuta hauskaa, kuulostaisi ainakin aika tylsältä jos siellä ajettaisiin pitkät harjoitukset ja samat renkaat, kaikki löytää täydelliset asetukset autoon.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ylempänä oli juttu RedBullin taipuvasta takasiivestä. Kyllähän tuo taipuu aika paljon enemmän versus Mersun siipi. Hyvä verrata moottorikatteen pystyprofiilin yläreunaa (joka ei liiku ylös/alas) takasiipeen nähden (D-kirjaimen kohdalla). Samalla kun RedBull hyppää jarrulle, aika monta senttiä takasiipi palautuu ylös ja eteenpäin.



 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos ei tuo ole sääntöjen vastainen, niin eiköhän aika nopeasti Mersulla ja muilla taivu prikulleen yhtä paljon.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos ei tuo ole sääntöjen vastainen, niin eiköhän aika nopeasti Mersulla ja muilla taivu prikulleen yhtä paljon.
Tai saattaa ruveta taipumaan enemmän. Kohta takasiipi on jo kokonaan ilmavirtauksen "alla". Tuo kekseliäisyys on toisaalta aivan mahtavaa formuloissa, kunhan ei liian suuria etuja saada. Tietty suora huijaaminen (by italiaanot) on asia erikseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös