Formula 1 -kausi 2021

  • 382 825
  • 3 287

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja varsinkin jos vertaa muihin luokkiin. Indykin jää ihan telineisiin. Huimaa on touhu.

Vilanderia on mukava kuunnella näissä asioissa ja hän oikeastaan ainoana tuo esille tätä kuinka nopeita nykyautot ovat. Joskus mietin että kun kuitenkin samoja ratoja ajelee GT-luokan autolla niin mahtaa se naurattaa kun itse alkaa nostelemaan siinä kohtaa suoraa kun formulalla hierotaan vielä 8. vaihde sisään. Ja sitten mennään tiettyjä mutkia kaasu pohjassa koko ajan isommalle vaihtaen kun ennen mentiin osakaasulla, ehkä jarrutettiin ennen mutkaa, puhumattakaan muista autoluokista. Hitsi kun näitä autoja saisi vielä ajaa koko kisan täysillä renkaiden puolesta eikä tarvitsisi säästää bensaa eikä mitään bensavirtauksen rajoittimia. Koko ajan ahdin punaisena ja päälle sähköenergiat. Olisi miesten touhua.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Yleisellä tasolla en tosin tarkoittanut noita tuollaisia sekasortokisoja, koska niitä nyt sattuu vuodesta toiseen.
Kun katsoo esimerkiksi F1:n YouTube-kanavalta klassikkokisojen listaa, niin järjestään nuo ovat sekasortoisia kisoja. Keskimääräinen kilpailu on formuloissa aina ollut tylsähkö, koska ilman olosuhdevaihtelua autot ovat nopeusjärjestyksessä ja tapahtumat loppuvat. Aikoinaan tätä helpottivat tekniset keskeytykset, jotka eliminoivat puolet gridistä tasaten näin itse kisatapahtumien puutetta. Nyt kun sitä ei ole, tilanne hyökkää silmille.

Tottakai jotkut asiat olivat joskus (mikä se sitten onkaan) paremmin. Esimerkiksi tupakointi on vaarallista ja suuri terveydellinen ongelma. Formuloille rööki kuitenkin mahdollisti kuskitalentin jakautumisen tasaisemmin, koska Marlboro, Camel jne. rahoittivat nuoria kuskeja avokätisesti saaden heidät ykkösiin. Nythän tilanne on pitkälti se, että kuljettajat ovat joko jonkun tallin suojeluksessa tai isi maksaa lystin. Ei enää joku Eddie Jordan bongaa F3:sta lupaavaa nuorukaista rahastaakseen tällä, vaan isolta tallilta tulee vähintäänkin kehotus, että nyt kannattaisi ottaa meidän uusi Lewis Alonso tiimiin.

Sekin olisi ihan kiva, että moottorinvalmistajia olisi enemmän, jolloin Haas voisi yrittää tavoitella vaikka Opelin tehdaskoneita ja saavuttaa sitä kautta hyppäystä eteenpäin. Ysärillähän Ferrarilla, Benettonilla, McLarenilla, Sauberilla, Arrowsilla, Jordanilla ja Williamsilla oli omat tehdaskoneensa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuten aiemmin sanoin, nykyautot menevät kuin kiskoilla; ei tule ajamisen, saati aivan äärirajoilla menemisen, tunnetta. Ennen tosin niillä ns. ratatapahtumilla oli enemmän merkitystä.
Tässä on syytä ottaa huomioon, että vaikka noilla autoilla voi ajaa mutkia läpi kuin kiskoilla, niin itsekseen ne eivät sitä tee, vaan ajaminen vaatii kuskeilta todella paljon taitoa. Nykykuskit ovat ammattimaisempia ja urheilullisempia kuin koskaan, joka osaltaan vaikuttaa siihen, että virheitä tapahtuu vähemmän ja autot ajavat siistimmin. Kyllä nämäkin autot saa lähtemään käsistä todella helposti, jos puikoissa on kuski joka ei tiedä mitä tekee. Sadekeleissä näkee edelleenkin kuinka vaikea näitä autoja on pitää radalla.

DRS:stä muistuttaisin vielä, että se on vain yksi väline kuskien käytössä ja jokaisella kuskilla on sama mahdollisuus sitä hyödyntää. Jos toinen menee DRS:n avulla ohi, niin ohitettu kuski voi ottaa sijoituksensa takaisin DRS:n avulla, jos pysyy edellä menevän kyydissä ja taidot riittävät hyödyntämään DRS:n tuoman edun. Mielestäni on aika erikoista nähdä DRS noin negatiivisessa valossa, kun lopulta se tuo kisoihin paljon lisää mielenkiintoa ja sen avulla on todennäköisempää, että nopeampi ja taitavampi kuljettaja vie voiton.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Mitä tulee autojen ääniin niin kyllähän ne silloin 2014 Melbournen harjoituksia katsellessa tuntui vähän oudolta. Aika-ajoon mennessä niihin oli kuitenkin jo tottunut.
Aika moni lajin parissa työskentelevä (mm. Oskari Saari) on todennut, että huomattavasti mukavampi olla paikanpäällä, kun kisaviikonloppu ei täräytä tärykalvoja paskaksi. Kyllähän se toki tv:stä katsoessa ihan hienolta kuulosti katsella jotain V10 autoja, mutta nykyisten autojen äänimaailma nyt varmaan on huolistani pienin.
No tämä on varmaan makuasia, mutta itse saattaisin jopa jättää menemättä kisaan jos siellä ajettaisiin V10 moteilla, kun nyt taas V6 aikakaudella liput oli jo hankittu, mutta korona vesitti tämän. Kai tämä on sitten verrattavissa siihen, että jotkut tykkäävät yökerhoista ja jotkut rauhallisista pubeista.
Joillekkin tärkeää on tapahtumat radalla ja osa faneista taas haluaa vroom vroom veekymppejä, välittämättä millaista itse kisailu on.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Jos toinen menee DRS:n avulla ohi, niin ohitettu kuski voi ottaa sijoituksensa takaisin DRS:n avulla, jos pysyy edellä menevän kyydissä ja taidot riittävät hyödyntämään DRS:n tuoman edun.
Juu, tiedän. Mun mielestä tuo DRS olisi oikeutettu systeemi, jos kukin kuski saisi käyttää sitä missä ja milloin huvittaa. Tuollaisenaan se on kaikkinensa liian nannystatea omaan makuuni.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä ne äänet kuuluvat tohon lajiin. Vuonna 2017 kun olin budapestissä niin olihan se sellainen pieni tunnelman latistaja kun menit lauantaina aamupäivästä radalle, katsoit gp2:sia missä oli silloin vielä V8 koneet. Jytinä oli upea kun ne tulivat sieltä vuoriston kautta takasuoralle ja jarruttivat siihen mutkaan ja pauke sai kaljan pomppimaan tuopissa. F1 taas pihisivät mennessään. Kyllä se ääni kuuluu moottoriurheiluun.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, tiedän. Mun mielestä tuo DRS olisi oikeutettu systeemi, jos kukin kuski saisi käyttää sitä missä ja milloin huvittaa. Tuollaisenaan se on kaikkinensa liian nannystatea omaan makuuni.
Tämä olisi toisaalta mielenkiintoista, mutta toisaalta myös todella vaarallista. Kun tietää miten rajoilla kuskit vetävät, niin DRS:n käytön rajoja koeteltaisiin jatkuvasti ja se johtaisi väistämättä isoihin onnettomuuksiin. DRS:n vapaa käyttö johtaisi nimenomaan todella koviin nopeuksiin ja hallinnan menettämiseen niissä kovissa nopeuksissa. Olisi oikeasti todennäköistä, että tämä johtaisin nopeasti kuskien kuolemiin.

Nythän DRS-alueita käytetään useimmilla radoilla niin paljon kuin järkeviä kohtia DRS:lle löytyy.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nythän DRS-alueita käytetään useimmilla radoilla niin paljon kuin järkeviä kohtia DRS:lle löytyy.
Oliko jopa tässä joku vuosi sitten kisa, jossa alkuperäinen DRS-alue jouduttiin muuttamaan kun se oli kuskien mielestä liian vaarallinen?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Olisi oikeasti todennäköistä, että tämä johtaisin nopeasti kuskien kuolemiin.
Oikeastiko? Vaikea uskoa, että nimenomaan vapaa käyttö lisäisi nimenomaan kuolemanriskiä. Noin muutoin mun mielestäni vaara kuuluu lajiin - tietenkään kuolemia en halua nähdä - ja ulosajot, hurjatkin, ovat hyvä, ei huono asia.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Vaikka Alfa Romeo onkin kehittynyt viime kaudesta kivasti niin harmittaa kyllä silti, että ovat alempaa keskikastia. 2019 kausi alkoi niin hienosti ja joissakin kisoissa Kimi ajeli ensimmäisten kierrosten jälkeen jopa top 5:ssä.
Viime kaudellakin olisi Monzassa voinut haastaa voitosta 2019 tasoisella autolla, mutta sen sijaan valahti ulos pisteiltä.
Kisasuoritukset Kimillä ovat vieläkin perkeleen hyviä, joten toivottavasti tällä kaudella tulisi vastaan joku Alfa Romeon autolle sopiva rata. Pisteitä luulisi tulevan kun ovat olleet jatkuvasti niin lähellä.
Toivon kovasti, että Räikkönen jatkaa vielä ensi kaudelle, kun Alfan panostuskin on jo täysin ensi kauden uusissa autoissa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oikeastiko? Vaikea uskoa, että nimenomaan vapaa käyttö lisäisi nimenomaan kuolemanriskiä. Noin muutoin mun mielestäni vaara kuuluu lajiin - tietenkään kuolemia en halua nähdä - ja ulosajot, hurjatkin, ovat hyvä, ei huono asia.
Kyllä, mutta DRS:n vapaa käyttö aiheuttaisi nimenomaan niitä pahimpia mahdollisia onnettomuuksia kovista nopeuksista. Eli juuri sellaisia, mitä kukaan ei halua nähdä. DRS on rajoitettu tietyille alueille pääasiassa juuri turvallisuusriskin vuoksi. Ja käsittääkseni kuskit ovat vahvasti tämän kannalla, koska ymmärtävät miten suuri vaaratekijä vapaa DRS olisi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Kyllä, mutta DRS:n vapaa käyttö aiheuttaisi nimenomaan niitä pahimpia mahdollisia onnettomuuksia kovista nopeuksista. Eli juuri sellaisia, mitä kukaan ei halua nähdä. DRS on rajoitettu tietyille alueille pääasiassa juuri turvallisuusriskin vuoksi. Ja käsittääkseni kuskit ovat vahvasti tämän kannalla, koska ymmärtävät miten suuri vaaratekijä vapaa DRS olisi.
No sitten olisi parempi että hylättäisiin koko järjestelmä, siis minun mielestäni.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No sitten olisi parempi että hylättäisiin koko järjestelmä, siis minun mielestäni.
Eipä siinä, olemme sitten vain asiasta eri mieltä. En minäkään mikään suuri DRS-fani ole, mutta en myöskään pysty kieltämään sitä, että kisat ovat DRS:n kanssa paljon mielenkiintoisempia. Jos aerodynamiikkaa saadaan ruuvattua siihen suuntaan, että ohittamisesta tulee merkittävästi helpompaa, niin toki minäkin olisin silloin sitä mieltä, että DRS voitaisiin ottaa kokonaan pois. Ensi kaudeksi isoja muutoksia on luvassa, mutta niiden vaikutukset nähdään vasta sitten käytännössä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oliko jopa tässä joku vuosi sitten kisa, jossa alkuperäinen DRS-alue jouduttiin muuttamaan kun se oli kuskien mielestä liian vaarallinen?
Itse itselleni vastaten, Monacon tunnelista DRS on poistettu ja Silverstonen avausmutkista ilmeisesti myös.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eilisessä kisassa ei ilman DRS:ää olisi montaa ohitusta nähty. Ehkä ihan eri ikäisillä renkailla olisi joku voinut ohi päästä, ehkä.
Saa nähdä miten ensi kauden uuden autot käyttäytyy, eli onko lähellä seuraaminen aiempaa helpompaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Onhan tuo asetelma itsessään myös hieman epäreilu kun vertaus käy yhteen kovimmista kuskeista, mutta kyllä niillekin on aina se kengittäjä jostain löytynyt, mutta Bottaksesta ei siihen rooliin vain ole.
Niin, tässähän on samalla autolla onnistuttu huimat kaksi kertaa. Jenson Button 2011 ja Nico Rosberg 2016. Molemmat maailmanmestareita. Bottaksen potentiaalin katto on nähty ja hyväksi todettu. Ei mestaristasoa, mutta sellainen Coulthard/Berger/Barrichello. Kaikki hienon uran tehneitä miehiä.

F1 on raaka laji, sillä vain mestaruus merkitsee. Jos Bottas olisi NHL-pelaaja, hänen nimeään kantava ketju olisi kerännyt yli 3000 ylistävää viestiä ja häntä hehkutettaisiin suureksi sankariksi. Paljon paremmin Bottas on voittaja-autossa pärjännyt kuin kaikkien jumaloima Räikkönen jälkimmäisellä Ferrari-visiitillään, mutta eihän sitä kukaan muista. Ei, en väitä että Bottas on Kimin parasta tasoa, koska hän ei sitä ole, vaan nostan esiin, kuinka vaikea mainetta on pelastaa sen kerran mentyä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Eipä siinä, olemme sitten vain asiasta eri mieltä.
Näin se menee, kuten yritin tuossa heti aluksi sanoa. Urheilussa ylipäätään mielipiteillä ja jopa -kuvilla on valtava merkitys viihtymiselle ja jokainen painottaa vähän eri tavalla eri asioita. Kuten sanoin, minulle esim. ohitukset eivät sinänsä ole mikään itseisarvo jne. Jos puhutaan vaikka kuljettajista, niin itsekin vihasin aikoinaan Schumacheria (tietysti!), mutta nyt kun olen katsonut vanhoja kisoja niin voi veljet, että oli viihdyttävä ja loistava kuski. Olen kuullut tismalleen samaa sanottavan Häkkisestä kun olen jutellut muunmaalaisten kanssa. (Tässä Senna tekee poikkeuksen: kaikki kehuu sitä aina riippumatta siitä kenen puolella oli tuolloin, ranskalaisetkin. Ehkä se johtuu kuolemasta, ainakin osittain).
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Hellyttävää miten vieläkin löytyy Mersu-lippispäinen armeija puolustelemaan ikuista kakkoskuskia.

Edelleen, tuolta löytyy helposti se noin 10 kuljettajaa, ketkä pystyisivät tuolla autolla suoriutumaan vähintään samalla tavalla kuin Valtteri, osa jopa selvästi paremmin.
No ketkä ne kymmenen on ja millä perusteilla?
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Niin tai sitten löytyy vain niitä lajia oikeasti seuraavia kavereita, jotka ymmärtävät Bottaksen olevan oikeasti hyvä kuski. Ei pärjää sarjan parhaille, mutta lähellä kärkeä kuitenkin. Sinä taas et ole esittänyt mitään pohjaa väitteillesi, joten puheet Bottaksen sijoittumisesta pohjasakkaan ovat juuri sitä - pelkkää tyhjää puhetta.

Eikö se ole jo ihan tarpeeksi iso näyttö - ja ainoa rehellinen sellainen minkä voi todistaa - että nuori Russell tulee yhteen kisaan uuteen autoon ja ajaa heti Valtterille jäljet selkään, vieläpä melko selvästi. Tuo on ainoa, mihin Valtteria voi Lewiksen lisäksi verrata. Ei Pereziin, eikä Leclerciin. Russell näytti kerralla mihin tuolla autolla pystyy, melkein kuka tahansa, paitsi tietysti Valtteri.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Russell näytti kerralla mihin tuolla autolla pystyy, melkein kuka tahansa, paitsi tietysti Valtteri.
Bottas voitti sillä autolla kaksi kilpailua...

Uskon, että Russellilla on isompi katto kuin Bottaksella. Sen sijaan on epäselvää, olisiko hän varmuudella Bottasta parempi Hamiltonin tallikaverina. Nyt tilanne on Mersulle hyvä, sillä Bottaksesta on apua Hamiltonille, eikä hän käynnistä sotaa tallin sisällä. Russell on suoraan sanonut, ettei lähde kakkoseksi ja on varsin impulsiivisen oloinen kaveri, eli jos Russell ajaisi tällä hetkellä Mercedestä, Verstappen kiittäisi koska britit söisivät toisiltaan pisteitä.

Valtterin rooli ei ole voittaa mestaruutta, hänen tehtävänään on pitää Hamilton tyytyväisenä ja auttaa Jumalan valittu voittajaksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Saa olla aika heikko lajikäsitys, jos pitää Bottasta yhtenä ruudukon huonoimmista kuskeista. Itse laskisin selvästi Bottasta paremmiksi vain Hamiltonin ja Verstappenin, sekä todennäköisesti myös Leclercin. Muiden kohdalla selkeää paremmuutta ei ole mielestäni mahdollista perustella. Alonso, Kimi ja Vettel ovat sitä olleet, mutta nykypäivänä eivät ole enää parhaassa iskussa.

Se nyt on ihan selvää, että Bottas ei olisi näin pitkään Mersulla jatkanut, jos hänen nähtäisi olevan yksi ruudukon huonoimmista kuskeista. Ihan huono kuski ei aika-ajoissa pysty laittamaan Hamiltonia yhtä ahtaalle kuin Bottas.

Jep. Kuten jo joku tuolla aiemmin analysoi, on Bottas aika-ajajana täysin kilpailukykyinen Verstappenin ja Hamiltonin kanssa. Koska suoraa vertailua Verstappeniin kisakuskina on vaikea tehdä, niin vertailen Hamiltoniin: Selkein ongelma mikä Bottaksella on Hamiltonia vastaan ollut koko Mersu-uran ajan on renkaiden käytössä. Jos Bottas on pystynyt vastaamaan Hamiltonin vauhtiin kisassa, on se lähes poikkeuksetta johtanut siihen että Bottaksen renkaat ovat käytännössä sulaneet alle huomattavasti ennen Hamiltonin renkaita. Tässä piilee yksi Hamiltonin ylivoimaisuuden siemen(verrattuna myös muihin kuskeihin kuin Bottakseen), hänen ajotyylinsä on huomattavasti vähemmän aggressiivinen ja silti nopea. Bottas on selkeästi pyrkinyt kehittämään tyyliään(ja autonsa säätöjä) renkaille hellempään suuntaan pärjätäkseen Lewikselle, mutta se on taas johtanut enemmän siihen että Bottaksen kisavauhti on kärsinyt vaikka hän ei ole enää niin suurissa ongelmissa renkaidensa kanssa. Bottaksen tason arvioiminen kyllä vaatisi että hän pääsisi ensi kaudeksi johonkin suht kilpailukykyiseen talliin jossa rinnalla on joku muu kuin "maksu"/rookie-kuski. Williamsilla Latifi ei oikein ole kummoinen mittari, eikä oikein Giovinazzi Alfalla(jos Kimi lopettaa)

DRS keskusteluun on vielä otettava se näkökulma että nykyautojen ollessa A) Pituudeltaan melkoisia ruotsinlaivoja, kiitos Power Unitien vaatiman lisätilan ja B) autojen nojatessa jatkuvasti enemmän ja enemmän aerodynaamiseen pitoon(ja ovelat suunnittelijat ovat myös suunnitelleet autojen peräpäät niin että autot tarjoavat mahdollisimman vähän imuapua) ja C) Puoliautomaattivaihteiden yms elektroniikan vuoksi vähemmän virheherkkiä, niin valitettavasti ollaan tilanteessa jossa ohitukset olisivat aikalailla nollassa, ainakin jos kuskit ovat renkaiden yms. puolesta tasavertaisessa tilanteessa. Tämän vuoksi ensi vuonna palautetaan tuo kohta nelisenkymmentä vuotta bannissa ollut maaefekti mukaan kuvioon. Tosin veikkaan että F1-insinöörit löytävät keinot myös nollata tuon avaamat mahdollisuudet. Periaattessa F1 kaipaisi jotain joka asettaisi kilpailutilanteen "epätasapainoon", useampi kilpaileva rengasvalmistaja eri ominaisuuksia omaavilla renkailla olisi tietysti helpoin reitti, mutta FIA ei tuota halua tietyistä syistä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Häkkinen sai n. 3,5 kautta ajaa autolla millä otettiin paaluja, Kimillä varmaan vähän vaihteleva ja ei ole koskaan ollut täysin ylivoimaisessa autossa.
Kimillä oli toki näissä paaluhommissa se ongelma, että tuolloin Kimin "ensimmäisellä" formula-uralla ajettiin aika-ajot järjestään kisabensat tankissa. En nyt tarkalleen muista milloin tuo muutettiin olisiko ollut kaudeksi 2009? Mutta silti on Kimillä, jotenkin hämmentävän vähän paaluja kuitenkin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kimillä oli toki näissä paaluhommissa se ongelma, että tuolloin Kimin "ensimmäisellä" formula-uralla ajettiin aika-ajot järjestään kisabensat tankissa. En nyt tarkalleen muista milloin tuo muutettiin olisiko ollut kaudeksi 2009? Mutta silti on Kimillä, jotenkin hämmentävän vähän paaluja kuitenkin.

Ja lisäksi tuohon mahtui vielä aika jolloin aika-ajoissa vedettiin se yksi lentävä kierros kisabensat tankissa, sen jälkeen siirryttiin tähän kolmivaiheiseen aika-ajoon jossa Q3 kisabensat tankissa.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Ja lisäksi tuohon mahtui vielä aika jolloin aika-ajoissa vedettiin se yksi lentävä kierros kisabensat tankissa, sen jälkeen siirryttiin tähän kolmivaiheiseen aika-ajoon jossa Q3 kisabensat tankissa.
Ja 2005 kauden puolikas, jolloin laskettiin kahden aika-ajon yhteenlaskettu aika, lauantaina tyhjillä tankeilla ja sunnuntaina kisabensat tankissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös