Formula 1 -kausi 2021

  • 382 840
  • 3 287

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Bottaksen dissauksesta vielä, on totta että ei Hamiltonin eikä Verstappenin tasoinen kuljettaja ole, mutta kyllä varmasti top 6 kuljettaja on. Vähän rajaa noihin huuteluihin :D

Nostin jo aiempina kausina esille Bottaksen tason ja kyllä hänen esitystensä perusteella voi kyseenalaistaa kuulumisen TOP-6 ryhmään. Ei se kuitenkaan tarkoita vielä etteikö Bottas siihen kuuluisi, kun kaikki yksityiskohdat huomioidaan. Aika-ajossa Bottas on mielestäni TOP-3 tai TOP-4. Jos tarkastellaan pelkästään GP:tä (ei siis aika-ajoja lainkaan), Bottaksen sijoitukset kaudella lopulla Mersulla ovat sitä luokkaa, että samaan todennäköisesti pääsisi teoriassa 4-6 kuljettajaa Halmiltonin ja Verstappenin lisäksi, kun alla olisi Mersu ja sopimus olisi tehty edellisen kauden aikana.

Mitään kunnollista, vähintäänkin puolitieteellistä ja objektiivista vertailua ei voi tehdä. Mutta ei voida myöskään sanoa varmana, että Hamilton, Verstappen, Leclerc, Perez, Ricciardo, Sainz, Norris, Russell tai joku muu ei pääsisi vähintään Bottaksen Mersu-aikana saavuttamiin sijoituksiin.

Itse rankkaan tällä hetkellä (ja siis mutulla, kausi 2021) Bottaksen GP:ssä jonnekin 4-7 sijoilla, jotka ovat erittäin tasaiset.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ongelma on siinä, että kehitys on kehittynyt vuosien varrella, jonka vuoksi ohittaminen on nykyään pirullisen vaikeaa. Juuri sen vuoksi DRS:n mukaan tuominen oli tarpeellista. Ennen ohittaminen oli mahdollista muutenkin, mutta nykyisillä autoilla ei juurikaan ole. Helppoja ratkaisuja tähän ongelmaan ei ole, joten DRS on ratkaisuna parhaimmasta päästä.

Nämä "niin se ennen tehtiin" -argumentit ovat F1:n kohdalla aika turhia, kun asiat ovat muuttuneet autojen kehityksen myötä todella paljon.

Ei kysymys ole kehittymisestä vaan siitä minkälaisia sääntöjä F1:een halutaan. Ensi kaudella aerodynaamiikka muuttuu niin paljon, että se voi palauttaa perinteisen, "oikean" kisailun ilman mitään DRS:iäkin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse rankkaan tällä hetkellä (ja siis mutulla, kausi 2021) Bottaksen GP:ssä jonnekin 4-7 sijoilla, jotka ovat erittäin tasaiset.

Nämä 4+ Mersuvuotta ovat osoittaneet Bottaksesta muutaman asian:

- Huikean hyvä aika-ajaja: kovin moni muu ei pärjäisi Hamiltonia vastaan noin hyvin ja pystyisi ajoittain voittamaankin tätä
- Heikko kisakuski: tämä taasen jakantuu kahteen osa-alueeseen
- Käsittämättömän huono racecraft: Bottas osaa puolustaa paikkaansa semihyvin, mutta mieheltä puuttuu lähes täysin sellainen tappajanvaisto ja halu ohittaa.​
- Heikko kisavauhti: Bottas jää käytännössä aina Hamiltonista kisamitassa ja eilenkin lopputuloksena oli puolen minuutin ero. Tähän voidaan hakea syitä kyvystä käyttää tai ylläpitää renkaita tai ihan mitä tahansa, mutta fakta on, että Bottas on hitaampi kisoissa kuin mitä hänen pitäisi olla. Tallikaverille ei voi hävitä tuollaisia lukemia.​

Kelatkaapa nyt: jos Hamilton ei ajaisi toista Mersua vaan Bottas olisi ykköskuskina, Verstappen olisi voittanut jokaisen kisan tällä kaudella. Bottas ei ole kertakaan sijoittunut Verstappenia paremmin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kysymys ole kehittymisestä vaan siitä minkälaisia sääntöjä F1:een halutaan. Ensi kaudella aerodynaamiikka muuttuu niin paljon, että se voi palauttaa perinteisen, "oikean" kisailun ilman mitään DRS:iäkin.
Kyllä kysymys on kehittymisestä. Ennen ei tarvinnut säännöillä rajoittaa aerodynamiikkaa, että ohittaminen oli mahdollista.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
- Heikko kisavauhti: Bottas jää käytännössä aina Hamiltonista kisamitassa ja eilenkin lopputuloksena oli puolen minuutin ero. Tähän voidaan hakea syitä kyvystä käyttää tai ylläpitää renkaita tai ihan mitä tahansa, mutta fakta on, että Bottas on hitaampi kisoissa kuin mitä hänen pitäisi olla. Tallikaverille ei voi hävitä tuollaisia lukemia.​
Kisavauhti ei ole niin heikkoa miltä se välillä näyttää. Hamiltonille ei toki pärjää, mutta isot erot kisojen lopussa johtuvat usein erilaisista taktiikoista, muiden taakse jäämisestä tai ylimääräisestä varikkokäynnistä kun haetaan nopeinta kierrosta. Jos Bottas on ajanut Hamiltonin perässä samalla taktiikalla toisena, niin ero on usein ollut varsin pieni.

Isompi ongelma on ohittaminen, joka on Bottaksen suurin heikkous.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nämä 4+ Mersuvuotta ovat osoittaneet Bottaksesta muutaman asian:

Totta ja mitä tulee vauhtiin vrt Hamilton kisassa, suoraa vertailua ei voi tehdä. Jos Hamiltonin takana on Bottas kilpimiehenä, Hamiltonin taktiikka on mahdollisesti renkaita säästävämpi kuin jos takana on Verstappen tai Vettel aiemmin. Hamiltonin takana Bottaksen vauhti on tavallaan parempaa suhteessa Hamiltoniin, koska se on Mersulle edullisin tilanne.

Ohittamisen heikkous on Bottaksen suurin ongelma ja tämä on tullut esille kaudesta toiseen. Samoin välillä on ollut heikkoja lähtöjä, joiden vuoksi Bottas ajautuu ohittamisongelmaansa.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Saa olla aika heikko lajikäsitys, jos pitää Bottasta yhtenä ruudukon huonoimmista kuskeista. Itse laskisin selvästi Bottasta paremmiksi vain Hamiltonin ja Verstappenin, sekä todennäköisesti myös Leclercin. Muiden kohdalla selkeää paremmuutta ei ole mielestäni mahdollista perustella. Alonso, Kimi ja Vettel ovat sitä olleet, mutta nykypäivänä eivät ole enää parhaassa iskussa.

Se nyt on ihan selvää, että Bottas ei olisi näin pitkään Mersulla jatkanut, jos hänen nähtäisi olevan yksi ruudukon huonoimmista kuskeista. Ihan huono kuski ei aika-ajoissa pysty laittamaan Hamiltonia yhtä ahtaalle kuin Bottas.

Kuka tahansa noista top10 kuskeista olisi tuolla autolla kolmas. Eikö se jo ihan todistetusti nähty viime kaudella Russellin kanssa, eihän Valtterin vauhti riittänyt siihenkään kun toinen tulee ajamaan ensimmäistä kisaa samalla autolla.

Ainoa syy miksi Valtteri on saanut näinkin pitkään jatkaa on Hamilton. Lewis vaatii Bottaksen jatkoa, koska tietää että tiedossa on helppo mestaruus joka kausi kun tallikaveri on niin paska. Ja ainoa joka voisi edes teoriassa haastaa mestaruudesta, koska ajaa samalla autolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kelatkaapa nyt: jos Hamilton ei ajaisi toista Mersua vaan Bottas olisi ykköskuskina, Verstappen olisi voittanut jokaisen kisan tällä kaudella. Bottas ei ole kertakaan sijoittunut Verstappenia paremmin.
2019 ja 2020 maailmanmestarina tämä ei varmaan Bottakselle sen kummempaa paniikkia aiheuttaisi.

Red Bullille tuli taas best of the rest-kuski, ja hyvä kun pysyy samalla kierroksella Bottaksen kanssa, autot on kuitenkin lähellä toisiaan kuten mielenkiintoinen alkukausi on osoittanut. Ricciardo ja Alonso ovat päässeet uusien autojen kanssa sinuiksi jo, eikä Sainzkaan kaukana ole Leclercistä (joka on imo kiistaton huippukuski), joten kauankohan Perez saa aikaa ja tuleeko kenelläkään missään kohtaa mieleen millaisten megakuskien kanssa Bottas vääntää.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Kelatkaapa nyt: jos Hamilton ei ajaisi toista Mersua vaan Bottas olisi ykköskuskina, Verstappen olisi voittanut jokaisen kisan tällä kaudella. Bottas ei ole kertakaan sijoittunut Verstappenia paremmin.

Ja jos toista mersua ajaisi joku muu kuin Valtteri, niin mersulla olisi jo useampi kaksoisvoitto.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Bottaksen yksi ongelmista on ehdottomasti myös renkaista huolen pitäminen. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun Hamilton on kyennyt nakuttamaan nopeimpia kierrosaikoja kuluneilla renkailla silloin kun on ollut niiden aika. Toki tällä kaudella tätä ei ehkä vielä ole nähty ihan yhtä selvästi kuin aikaisemmilla kausilla, johtuen juuri siitä, että Red Bull on lähempänä lyömässä kiilaa tuohon väliin kuin aikaisempina vuosina.

Itseäni eniten kuitenkin sylettää tuo jatkuva hitaampien taakse jumittaminen. Jumalauta, eilenkin Ferrarin takana meni aivan liian kauan samalla kun ero kärkeen kasvoi reilun sekunnin per kierros. Ilman turva-autoa Bottas olisi jo ensimmäisten stoppien aikana ollut sen stopin verran perässä ja vain siksi, että ei päässyt selkeästi hitaammasta autosta ohi.

Osaltaan huvittavaksi Bottas tekee itsensä noiden "Fuck you"-puheiden kautta, okei, on tietysti hienoa, että joku uskoo itseensä tuolla tavalla ja tietysti tuolla tasolla niin pitää tehdäkin, mutta kun radalla niitä näyttöjä siihen suuntaan ei vain meinaa tulla. Hyvä esimerkki oli esim. tuo Verstappenin röyhkeä ohitus startissa Hamiltonista, Bottakselta ei tällaista olisi varmasti nähty, toki osaltaan jo siksi, että tiimipalaverissa olisi tullut noottia, mutta tuskin muutenkaan.

Onhan tuo asetelma itsessään myös hieman epäreilu kun vertaus käy yhteen kovimmista kuskeista, mutta kyllä niillekin on aina se kengittäjä jostain löytynyt, mutta Bottaksesta ei siihen rooliin vain ole.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuka tahansa noista top10 kuskeista olisi tuolla autolla kolmas. Eikö se jo ihan todistetusti nähty viime kaudella Russellin kanssa, eihän Valtterin vauhti riittänyt siihenkään kun toinen tulee ajamaan ensimmäistä kisaa samalla autolla.

Ainoa syy miksi Valtteri on saanut näinkin pitkään jatkaa on Hamilton. Lewis vaatii Bottaksen jatkoa, koska tietää että tiedossa on helppo mestaruus joka kausi kun tallikaveri on niin paska. Ja ainoa joka voisi edes teoriassa haastaa mestaruudesta, koska ajaa samalla autolla.
Perez oli yhtä hyvällä autolla viides ja jäi yli puoli minuuttia Bottaksesta. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Ihan turha huudella tuollaista mutuilua faktana. Ja olisiko jokainen TOP10 ulkopuolelta myös tuolla autolla kolmas, kun kerran Bottas on ruudukon huonoimpia ja onnistui olemaan kolmas? Ohhoijaa.

Russell ajoi niin normaalista poikkeavassa kisassa, että ei siitä hirveästi voi päätellä vielä. Ja edelleen kyse oli vain yhdestä kisasta. Lisäksi muullakin on merkitystä kuin pelkällä vauhdilla, kun kuljettajien paremmuutta mitataan. Russell on osoittanut olevansa hieman virhealtis ja epävarma tietyissä tilanteissa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kisavauhti ei ole niin heikkoa miltä se välillä näyttää. Hamiltonille ei toki pärjää, mutta isot erot kisojen lopussa johtuvat usein erilaisista taktiikoista, muiden taakse jäämisestä tai ylimääräisestä varikkokäynnistä kun haetaan nopeinta kierrosta. Jos Bottas on ajanut Hamiltonin perässä samalla taktiikalla toisena, niin ero on usein ollut varsin pieni.

Isompi ongelma on ohittaminen, joka on Bottaksen suurin heikkous.

Näin se monesti on, mutta esimerkiksi eilen näin ei ollut. Molemmilla kaksi pysähdystä, toinen voitti ja toinen ajeli kotiin puolen minuutin päässä. Näitä on nähty liian usein näiden vuosien aikana.
 
En ymmärrä niitä jotka näitä kisoja väittävät tylsiksi verrattuna entisiin aikoihin. Kun DRS tuli käyttöön 2011 niin koheni viihdearvokin huomattavasti. Ainoastaan suuremmat keskeytysmäärät tekivät jostain 2000-luvun alkupuolen kisoista "jännittäviä" .

Eilinen kisa oli Espanjan kisaksi ihan ok. Saisi silti radan pudottaa kalenterista. Joka tapauksessa jos pitää alkukautta tylsänä niin kannattaa miettiä onko tämä sinulle oikea laji.
Hyvin kirjoitettu. Barcelona on autonsuunnittelijan ja tiimityön rata, paljon nopeita mutkia jotka vaativat auton aerodynaamiselta pidolta enemmän kuin oikeastaan mikään muu rata tämän vuoden kisakalenterissa. Lisäksi tiimien ja lajin näkökulmasta "tylsä" kisahan on juuri sitä, mitä F1 huipputeknologiana ja huippuunsa viritettynä kilpailulajina tarkoittavat viikonlopusta toiseen; ohi ei pääse erojen ollessa kierrosajoissa pieniä, kaikki toimii siis juuri kuten pitääkin. Jos ei tätä ymmärrä, seuraa väärää lajia.

Paras voittaa lähes aina, autot kestävät, keskikastin voimasuhteiden muutoksia ei (osaa) seurata, äänet vääränlaisia, ohitukset tehdään väärällä tavalla kun käytössä drs. Laji "pilalla" milloin mistäkin syystä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin se monesti on, mutta esimerkiksi eilen näin ei ollut. Molemmilla kaksi pysähdystä, toinen voitti ja toinen ajeli kotiin puolen minuutin päässä. Näitä on nähty liian usein näiden vuosien aikana.
Kaksi pysähdystä kyllä, mutta taktiikka silti eri, koska pysähdykset olivat merkittävästi eri aikoina ja käytettiin osittain eri renkaita. Se aiheutti ison osan tuosta erosta. Lisäksi Bottas jumitteli Leclercin takana aikansa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ja jos toista mersua ajaisi joku muu kuin Valtteri, niin mersulla olisi jo useampi kaksoisvoitto.
Niin ja jos mersua ei ois olemassakaan niin Red Bull ois ylivoimanen!

Ihan jäätävää jossittelua. Joo toki Bottas voisi paremminkin suorittaa, mutta tekee kuitenkin edelleen vähintään sen minimityön mitä talli odottaa eli on sitä toista Red Bullia parempi. Nyt kun Red Bull on saanut vauhtia lisää niin toki Max on Bottasta parempana kuskina enemmän mukana voittotaistelussa, mutta jännästi sekin on kolmessa kisassa neljästä jäänyt Hamiltonin taakse eikä ole vielä sekuntiakaan ollut MM-sarjan johdossa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja jos toista mersua ajaisi joku muu kuin Valtteri, niin mersulla olisi jo useampi kaksoisvoitto.
Tämähän menee aina vain naurettavammaksi. Red Bull on tällä kaudella pitkälti Mersun tasoinen auto ja sen ykköskuskina on sarjan toiseksi paras kuski. Väitän että yksikään toinen kuljettaja ei Mersulla pärjäisi Maxille. Niin kauan kuin Bottas tulee maaliin kolmen joukossa ja voittaa RB:n kakkoskuskin mennen tullen, niin Mersu on varmasti tyytyväinen, kuten pitäisikin olla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Huikaisevia suorituksia, joista puhutaan vielä vuosien ja vuosikymmenien päästä, milloin viimeksi? Kimin ohitus Fisichellasta vikalla kierroksella, Häkkisen startti Suzukassa 1999 (ja 2000) sekä Span ohitus ovat näitä muillekin kuin suomalaisille. Sitten on Sennan (oikeastaan jokainen kisa ikinä, mutta eritoten) Doningtonin kierros, Frenzenin, Häkkisen ja Barrichellon skaba Ranskassa, Schumin sade-esitys 1996 Espanjassa(?) jnejnejne.
Verstappenin sade-esitys 2016? Mersujen kaksintaisto Bahrainissa 2014? Hockenheimin sekasortoinen GP parin vuoden takaa? Gaslyn voitto?

Videonauhaa vastaan on aika paha kisata, koska ne eivät pääsääntöisesti muista esimerkiksi Damon Hillin voittoa kahden kierroksen marginaalilla kakkoseen tai Barcelonassa 1999 tapahtui yksi ohitus. Aika on myös muuttunut siten, että klassikoiden muodostuminen on ylipäänsä missä tahansa asiassa paljon vaikeampaa johtuen laajemmasta tarjonnasta.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Hellyttävää miten vieläkin löytyy Mersu-lippispäinen armeija puolustelemaan ikuista kakkoskuskia.

Edelleen, tuolta löytyy helposti se noin 10 kuljettajaa, ketkä pystyisivät tuolla autolla suoriutumaan vähintään samalla tavalla kuin Valtteri, osa jopa selvästi paremmin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Verstappenin sade-esitys 2016? Mersujen kaksintaisto Bahrainissa 2014? Hockenheimin sekasortoinen GP parin vuoden takaa? Gaslyn voitto?
Jos nämä ovat sinun mielestäsi vastaavia huippuhetkiä, niin en minä siihen mene vastaan väittämään. Kyse on subjektiivisesta kokemuksesta. Noin ylipäätään massat varmasti päättävät mitä muistelevat. Itselleni homma on mennyt aivan liian lättänäksi melkeinpa osakilpailusta riippumatta. Yleisellä tasolla en tosin tarkoittanut noita tuollaisia sekasortokisoja, koska niitä nyt sattuu vuodesta toiseen. Toinen, mikä näistä vuosista jäänee mieliin pitkäksikin aikaa on Grosjeanin mälli viime kaudelta, mutta sekään ei sinänsä ole ihan sitä mistä puhuin.

Huomaan ajattelevani ohituksista hieman eri tavalla kuin moni. Ne ovat toki tärkeitä nimenomaan tulosten ja kilpailun näkökulmasta, mutta viihdyttävyyteen vaikuttaa moni muukin asia, joista äänet ovat yksi ja aivan siinä fysiikan lakien rajoilla ajaminen toinen, vielä tärkempi asia. Sitten kun näkee näitä suoralla ohittamisia DRS:n avulla, koko homma kääntyy päälaelleen: tuo on epäviihdyttävää. Mulla katse kääntyy melkein aina vaistomaisesti alas kun näen tuollaisen ohituksen...
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hellyttävää miten vieläkin löytyy Mersu-lippispäinen armeija puolustelemaan ikuista kakkoskuskia.

Edelleen, tuolta löytyy helposti se noin 10 kuljettajaa, ketkä pystyisivät tuolla autolla suoriutumaan vähintään samalla tavalla kuin Valtteri, osa jopa selvästi paremmin.
Niin tai sitten löytyy vain niitä lajia oikeasti seuraavia kavereita, jotka ymmärtävät Bottaksen olevan oikeasti hyvä kuski. Ei pärjää sarjan parhaille, mutta lähellä kärkeä kuitenkin. Sinä taas et ole esittänyt mitään pohjaa väitteillesi, joten puheet Bottaksen sijoittumisesta pohjasakkaan ovat juuri sitä - pelkkää tyhjää puhetta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos nämä ovat sinun mielestäsi vastaavia huippuhetkiä, niin en minä siihen mene vastaan väittämään. Kyse on subjektiivisesta kokemuksesta. Noin ylipäätään massat varmasti päättävät mitä muistelevat. Itselleni homma on mennyt aivan liian lättänäksi melkeinpa osakilpailusta riippumatta. Yleisellä tasolla en tosin tarkoittanut noita tuollaisia sekasortokisoja, koska niitä nyt sattuu vuodesta toiseen. Toinen, mikä näistä vuosista jäänee mieliin pitkäksikin aikaa on Grosjeanin mälli viime kaudelta, mutta sekään ei sinänsä ole ihan sitä mistä puhuin.

Huomaan ajattelevani ohituksista hieman eri tavalla kuin moni. Ne ovat toki tärkeitä nimenomaan tulosten ja kilpailun näkökulmasta, mutta viihdyttävyyteen vaikuttaa moni muukin asia, joista äänet ovat yksi ja aivan siinä fysiikan lakien rajoilla ajaminen toinen, vielä tärkempi asia. Sitten kun näkee näitä suoralla ohittamisia DRS:n avulla, koko homma kääntyy päälaelleen: tuo on epäviihdyttävää. Mulla katse kääntyy melkein aina vaistomaisesti alas kun näen tuollaisen ohituksen...
Tuntuu siltä, että joillakin aika kultaa muistot. Menneiden vuosien huippusuorituksia pidetään hirveässä arvossa, mutta lähivuosien huippusuoritukset eivät muka sitten ole mitään niihin verrattuna, vaikka todella huikeita kisoja ja suorituksia on nähty joka vuosi.

Nykyautothan ovat niin huikeita laitteita, että ne todellakin uhmaavat fysiikan lakeja. Meno voi toki näyttää tylsältä, mutta kun ymmärtää millaisella vauhdilla autot vetävät mutkia läpi, niin onhan tuo meno todella vaikuttavaa. Vähän harmi, että äänet eivät ole enää niin muhkeita, mutta onhan se nyt aika hassua, jos äänien takia laji menettää kiinnostavuutensa. Äänet ovat korkeintaan kiva pieni lisä, ei sen enempää.

Nykyformuloissa nähdään edelleen taitavia kuskeja ajamassa toisiaan vastaan, ja kun teknisiä vikoja on aiempaa vähemmän, niin yhä useammin taito myös ratkaisee, jos autojen tehoero ei ole erityisen merkittävä. Entisaikoina autojen erot olivat suurempia ja tekniset ongelmat ratkaisivat kisoja paljon enemmän. Voihan se arvaamattomuus olla viihdyttävää, mutta itse ainakin nautin myös siitä, että paremmuus ratkaistaan radalla.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Niin tai sitten löytyy vain niitä lajia oikeasti seuraavia kavereita, jotka ymmärtävät Bottaksen olevan oikeasti hyvä kuski. Ei pärjää sarjan parhaille, mutta lähellä kärkeä kuitenkin. Sinä taas et ole esittänyt mitään pohjaa väitteillesi, joten puheet Bottaksen sijoittumisesta pohjasakkaan ovat juuri sitä - pelkkää tyhjää puhetta.
Soosoo, älä tule järkipuheella pilaamaan toisen palstatotuutta :)

Vakavasti ottaen, juuri näin. Tuskin kukaan on väittänyt Bottaksen olevan paras kuski, mutta hyvä kuski hän on, IMO nykyisen gridin keskitason paremmalla puolella.

Klassikkokisoista kun puhutaan, tuli YouTubesta ja Cmorelta katsottua noita kausikoosteita aika paljonkin. Niitä katsellessa muistui mieleen klassikkohetkien lisäksi juuri noita @Barnes mainitsemia ei niin klassikkohetkiä. Isoja eroja ja vähän tapahtumia. Toki aiemmin koneiden kestävyys oli ihan oma lukunsa ja esim. Häkkisen ja Räikkösen ylivoimaistakin johtoa sai aina jännittää jo senkin takia, kestääkö kone. Aina ei kestänyt...

E. Joitain asioita myönnän itsekin aiemmilta vuosilta kaivanneeni, mutta yleisesti ottaen on itse kisa mennyt eteenpäin nimenomaan tapahtumien lisääntymisen takia.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kuskeista jossiteltaessa pitää muistaa, että keskitason autossa hyviä tuloksia hetkittäin ajava saa ympärilleen pientä sädekehää kun "aina" on podiumilla, yleensä kuitenkin sen pari kertaa kauteen maksimissaan. Odotusarvo on kuitenkin aina positiivinen ja uskotaan, että kuskilla on selkeästi enemmän näytettävää kuin mitä kalusto ja tulokset antaa ymmärtää. Samalla ne kisat sijoilla 10-12 unohtuu tilastotappioiksi ja muiden syiden varjolle (paska auto, taktiikka reisille, osumaa lähdössä jne), mutta kuskin maine yleensä säilyy.

Huipputiimissä taas jokainen podiumsija (pl. voitto) on paskasti suoritettu, ja kuka tahansa pyrkyri sieltä keskikastista ois ajanut voittoon.Jos Hamilton voittaa, Verstappen on toinen (tai toisinpäin) ja Bottas/Perez kolmas, niin mille sijalle tuossa olisi ajanut mersulla/rb:lla Norris/Leclerc/Sainz/Ricciardo/Alonso/Kimi/Russell/Gasly/jne? Jos taas Bottas tai Perez epäonnistuu eli käytännössä taas 3. sija, on yleensä syy aina kuskissa fanien mielestä. Ja jokainen osuma lähdössä, rengasrikko tms on lopulta kuskin syy kun tuloksissa oli 3 tai 4 ja jäi 50sek tallikaverille. Toisaalta se 3. sija on usein paras mihin pystyt kun edellä on vain ne kaksi sarjan ylivoimaisesti parasta kuskia parhaalla kalustolla.

On aina helpompi arvostaa niitä yksittäisiä huipputuloksia ja iskuja ylöspäin sieltä keskikastista, mutta kuskit punnitaan vasta kun siellä huipulle ensin noustaan ja siellä pysytään 100% kisoista. On henkisesti aivan eri asia ajaa joka kerta voitosta sarjan parhaita vastaan kuin 6-7 sijoille hyviä kuskeja vastaan. Alkaa tulemaan virheitä, tallikin mokaa, pieni radiokommunikaatioerhe ja heti on paska stoppi jolla häviät kisan (kuten olisi Maxille voinut eilen käydä) tms. Kaikki pienetkin nyanssit nähdään heti. Fanit ei minusta tarkastele tarpeeksi johdonmukaisesti kuskeja, koska kärkitalleissa ainoastaan kritisoidaan (helppohan se on sanoa kun et voita että olit paska), mutta ne paskat kisat menee läpi keskikastissa kuin väärä raha, koska siellä on "kova kilpailu" ja "kalusto tasaväkistä". Mitä se kilpailu siellä kärjessä sitten on?! Vähän sama jos rankkikisaan otetaan turnauksessa kakkosveska maaliin satunnaisesti ja se torjuu kaikki 3/3 rankkaria. On siinä huikea tuuraaja! Ykkösveska vetää jollain 21/25 rekordilla parhaita vastaan ja jengi dissaa sitä kun meni neljä maalia päästämään. Mutta hei joukkue voitti silti.

Silloin kun Bottas korjaili podiumeja Williamsilla niin eikös käyrä ollut aikalailla ylöspäin ja hyvät otteet pisti silmään. Varmasti arvostettiin enemmän kuin nyt jos vaikka jossain somessa katselisi kommentteja. Mutta nyt on kuskina takuuvarmasti parempi kuin silloin oli.

Bottaksella on tällä hetkellä 17 paalua, Kimillä 18 ja Häkällä 26. Kaikki on ajaneet huippuautoilla eri aikakausina, toisilla ollut ehkä kovempia vastuksia välillä mutta ei tuo nyt kovin huono rekordi ole, kun miettii että Bottaksella ollut ehkä selkein kalustoetu näistä vs muut tallit, mutta toisaalta aina vastassa sarjan paras aika-ajaja (Hamilton). Häkkinen sai n. 3,5 kautta ajaa autolla millä otettiin paaluja, Kimillä varmaan vähän vaihteleva ja ei ole koskaan ollut täysin ylivoimaisessa autossa. Tämä on ihan hyvä tilasto ja kannattaa myös katsoa millä aikavälillä paalut oli ajettu: List of Formula One polesitters - Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Nykyautothan ovat niin huikeita laitteita, että ne todellakin uhmaavat fysiikan lakeja. Meno voi toki näyttää tylsältä, mutta kun ymmärtää millaisella vauhdilla autot vetävät mutkia läpi, niin onhan tuo meno todella vaikuttavaa.
Ja varsinkin jos vertaa muihin luokkiin. Indykin jää ihan telineisiin. Huimaa on touhu.



 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tuntuu siltä, että joillakin aika kultaa muistot.
Varmasti näin onkin. Mun mielestä nykyautot ovat rumia puhumattakaan noista äänistä. Ja mitä ääniin tulee, niin ne todellakin olivat minulle yksi kaikkein isoimmista vetovoimatekijöistä. Autoilussa ylipäätään äänet ovat todella tärkeitä, formuloissa korvaamattomia. Ennen tykkäsin katsoa ja kuunnella kun auto ajoi radalla, nykyään en. Itse en kaipaa yksinomaan tapahtumia kun noita kisoja katson, vaan enemmänkin haluan nähdä sitä ajamista. Kuten aiemmin sanoin, nykyautot menevät kuin kiskoilla; ei tule ajamisen, saati aivan äärirajoilla menemisen, tunnetta. Ennen tosin niillä ns. ratatapahtumilla oli enemmän merkitystä. Jankuttamisenkin uhalla, mun mielestä on aivan kamalaa, että nappia painamalla voidaan mennä suoralla kovempaa kuin edessä ajava. Se on todella, todella väärin, vaikka seurauksena onkin "tapahtuma".

Yleisesti: mitä vähemmän kisan aikaista regulointia ja puliveivaamista, sen parempi. Nyt sitä on ihan liikaa: ei saa tankata, DRS, virtuaalinen turva-auto jne.

Mutta kuten sanoin, mielipideasioita. Hamilton voittaa yhteensä varmaan kymmenen mestaruutta, muttei silti ole minun kirjoissani vieläkään top3:ssa kaikkien aikojen kuskilistalla, johtuen nimenomaan tästä itselleni täysin arvottomasta ajasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös