Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 389 528
  • 3 286

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mistä tällainen väite on peräisin että olisi lähellä? Mikään ei viittaa siihen että superlisenssi olisi lähdössä pois, eikä nyt muutenkaan ole aiheuttanut radalla mitään kummoisia vaaratilanteita, kuin itselleen. Spinnaamista tuskin on säännöissä kielletty tai mitään ylärajaa sille asetettu.
Ehkä asia olisi eri jos törmäilisi muihin joka kisassa, mutta nyt törmäillyt lähinnä itsekseen.
Ihan itse väitän näin. Ei ole kuin ajan kysymys, että aiheuttaa vakavia tilanteita myös muille. Eikä kuljettajan tarvitse olla erityisesti vaaraksi muille, että superlisenssi voidaan viedä pois. Riittää että ajaa riittävän huonosti. Mazepinin kohdalla virheitä tapahtuu niin usein, että jos kerrankin virheet johtavat vakavaan vaaratilanteeseen muiden kannalta, niin se saattaa olla liikaa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL




Tulipas törmättyä hienoon videoon kaudesta 1998.

Muutenkin otin tarkasteluun tuon Häkkisen ja Shcumin välisen tasaväkisimmän ajanjakson, eli kaudet 1998, 1999 ja 2000 jolloin kalusto oli suht tasavahvaa. Paalupaikat ja voitot vaihteli usein.

Lisäksi poistin Häkkiseltä ne Irvineä vastaan 1999 ajetut kisat (kun Schumi oli 6 kisaa loukissa), eli mukaan on laskettu vain ne kisat, jotka ajoivat toisiaan vastaan vuosina 1998+1999+2000.

Schumacher, 43 kisaa, 17 voittoa, 238 pistettä.
Häkkinen, 43 kisaa, 16 voittoa, 243 pistettä.

Lisäksi kun siinä -99 Malesian kisassa Schumi antoi voiton Irvinelle, niin tästä voisi laskea 4 lisäpistettä Schumille, koska itse mestaruudesta taistellessaan olisi tuon voiton ottanut.

Lopulta päädytäänkin tältä 3-vuotiselta ajanjaksolta 1 pisteen eroon: Häkkinen 243, Schumacher 242.

Oi niitä aikoja.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Mazepiniltä ei tulla viemään mitään superlisenssejä pois, täyttä höpöhöpöä. Ei siellä yksikään tuon järjestelmän isokenkäinen ota sitä riskiä, että Haas kaatuisi vain sen takia, että Mazepin ei pääsisi pyörähtelemään radalla. Tilanne tällä hetkellä Haasilla on mikä on, niin pandemian takia kuin muutenkin. Jos Mazepinin spinnailut takaa sen, että gridillä on 20 autoa, niin silloin FIA ja muut antaa Mazepinin spinnailla ihan rauhassa niin kauan, kun ei aiheuta muille mitään vaaraa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mazepiniltä ei tulla viemään mitään superlisenssejä pois, täyttä höpöhöpöä. Ei siellä yksikään tuon järjestelmän isokenkäinen ota sitä riskiä, että Haas kaatuisi vain sen takia, että Mazepin ei pääsisi pyörähtelemään radalla. Tilanne tällä hetkellä Haasilla on mikä on, niin pandemian takia kuin muutenkin. Jos Mazepinin spinnailut takaa sen, että gridillä on 20 autoa, niin silloin FIA ja muut antaa Mazepinin spinnailla ihan rauhassa niin kauan, kun ei aiheuta muille mitään vaaraa.
Tämä on ihan totta, että Mazepinin taloudellinen turva on suurta luokkaa. Toki vaikea sanoa, että millaiset sopimukset siellä taustalla oikeasti on, eli voisiko isäukko vetää tukensa pois Haasilta, jos Mazepiniltä lähtisi lisenssi.

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että mikään Mazepinin tekemisessä ei vaikuta siltä, että pystyisi kontrolloimaan milloin pyörähtelee ja hölmöilee. Vain Mazepinin oma hitaus on johtanut siihen, että suuria vaaratilanteita ei ole muille kuskeille toistaiseksi aiheuttanut. Saattaa olla vain ajan kysymys, että tämä muuttuu.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
MazeSPIN on tosiaan heikoimpia tapauksia F1:ssä sen lähihistoriasta, mutta edellämainituista syistä saanee pysyä sarjassa, jos älyää olla kiilaamatta Jumalan poikaa ulos kisoista. Yli minuutin tappio omalle tallikaverille Portimaossa ja 1,2 sekuntia turpaan vielä Barcelonan harkoissa kertonee kaiken, vaikkei Schumi Jr:ää pidetä minään Ylikylän kuskina.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Stroll sentään oli menestyksekäs kuski junnusarjoissa, Mazepin on vitsi.
Stroll tosiaan ainoastaan vuoden vanhempi kuin Mazepin ja voitti lähes näytöstyyliin F3-sarjan mestaruuden jo viisi vuotta sitten. Silti tähän päivään asti osa ihmisistä jaksaa vinkua, että Stroll on pelkästään isin rahojen takia tuolla. Tottakai se raha mahdollisti hänenkin uran, mutta puhdasta talenttia rahakaan ei tuo.

Mazepinin ei pitäisi ajaa formuloissa, jos otetaan huomioon menestyminen pienemmissä luokissa. Yksi GP3-sarjan kakkostila, mutta muuten melko mitäänsanomatonta. Tasaisuus puuttuu täysin ja se on helppo todeta kaverin edesottamuksia seuratessa tänä vuonnakin. Onhan pikku-Schumikin toheloinut etusiipensä Imolassa ja mitä muuta, mutta tämän tekeminen on jo noin 100x kypsempää ku Mazepinin.

Siltikin, ihan viihdyttävä hahmo tuo Nikita ja on perinyt Grosjeanin viitan sarjan virallisena sylkykuppina.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hanaa Valtteri hanaa! 2019 Suzukan startin toisinto (mikä oli kuin Häkkisen 20 vuotta aiemmin) ja näytöstyyliin voittoon. Loppuun kunnon tuuletelut tiimiradioon ja meemeihin sopiva sutkautus.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle




Tulipas törmättyä hienoon videoon kaudesta 1998.

Muutenkin otin tarkasteluun tuon Häkkisen ja Shcumin välisen tasaväkisimmän ajanjakson, eli kaudet 1998, 1999 ja 2000 jolloin kalusto oli suht tasavahvaa. Paalupaikat ja voitot vaihteli usein.

Lisäksi poistin Häkkiseltä ne Irvineä vastaan 1999 ajetut kisat (kun Schumi oli 6 kisaa loukissa), eli mukaan on laskettu vain ne kisat, jotka ajoivat toisiaan vastaan vuosina 1998+1999+2000.

Schumacher, 43 kisaa, 17 voittoa, 238 pistettä.
Häkkinen, 43 kisaa, 16 voittoa, 243 pistettä.

Lisäksi kun siinä -99 Malesian kisassa Schumi antoi voiton Irvinelle, niin tästä voisi laskea 4 lisäpistettä Schumille, koska itse mestaruudesta taistellessaan olisi tuon voiton ottanut.

Lopulta päädytäänkin tältä 3-vuotiselta ajanjaksolta 1 pisteen eroon: Häkkinen 243, Schumacher 242.

Oi niitä aikoja.


Sen verran pakko tarttua, että en itse sanoisi, että kalusto oli kovinkaan tasaväkistä. McLaren oli selkeästi nopein auto ja Schumilta oli huikea suoritus, että venytti mestaruustaiston viimeiseen kilpailuun (1997 suoritus oli vielä kovempi).

Coulthardkin oli usein esim. kaudella 1998 selvästi Schumia edellä aika-ajoissa ja se mielestäni kertoo paljon.

Häkkinen oli parhaimmillaan todella kova kuski ja varsinkin yhdellä kierroksella, mutta kokonaisvaltaisesti Schumi oli selkeästi parempi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Sen verran pakko tarttua, että en itse sanoisi, että kalusto oli kovinkaan tasaväkistä. McLaren oli selkeästi nopein auto ja Schumilta oli huikea suoritus, että venytti mestaruustaiston viimeiseen kilpailuun (1997 suoritus oli vielä kovempi).

Coulthardkin oli usein esim. kaudella 1998 selvästi Schumia edellä aika-ajoissa ja se mielestäni kertoo paljon.

Häkkinen oli parhaimmillaan todella kova kuski ja varsinkin yhdellä kierroksella, mutta kokonaisvaltaisesti Schumi oli selkeästi parempi.
Alkukaudesta 1998 McLaren oli nopeampi, mutta aika nopeasti Ferrari tuon eron kiinni otti. Häkkinen oli kauden lopussa henkisesti paljon vahvempi kuin Schumacher tästä osoituksena kaksi viimeistä osakilpailua. Nürburgringillä Häkkiseltä aivan jäätävä suoritus ja Suzukassa myös täysin virheetön ajo paalulta voittoon. Schumacher sen sijaan stumppasi autonsa ruutuun tunnetuin seurauksin.

1999 Häkkisellä pakkovoitto Suzukassa ja kakkosruudusta Schumacherin ohi ja vakuuttava voitto.

Schumacherin suurin heikkous oli päänkestävyys tiukoissa tilanteissa. Tästä hyvinä esimerkkeinä kauden 1994 1997 1998 ja varauksin 2003 kauden päätökset.
 
Stroll tosiaan ainoastaan vuoden vanhempi kuin Mazepin ja voitti lähes näytöstyyliin F3-sarjan mestaruuden jo viisi vuotta sitten. Silti tähän päivään asti osa ihmisistä jaksaa vinkua, että Stroll on pelkästään isin rahojen takia tuolla. Tottakai se raha mahdollisti hänenkin uran, mutta puhdasta talenttia rahakaan ei tuo.

Sori, mutta vähän laiskaa tämäkin tuijottaa pelkästään yhtä näytöstyyliin tullutta mestaruutta.

Totta kai Stroll on Mazepinia parempi kuski (upea saavutus!), mutta on myös pomminvarmaa, että ilman iskän lompakkoa Lance Stroll ei ajaisi formula ykkösissä. Tukea tarvitsee toki kaikki, mutta monen muun kuskin perusbudjetilla Stroll ei olisi päässyt lähellekään.

Kannattaa katsoa tulosten taakse. Strollin faijalla on yli kaksinkertainen omaisuus Mazepiniin verrattuna. Ei sillä tietty noissa kokoluokissa ole kauheasti enää vaikutusta, mutta kyllä hän ajoi huomattavasti enemmän yksityistestejä ynnä muuta ennen F1-debyyttiään kuin Mazepin, mikä auttoi olemaan vähän valmiimpi (toki ikääkin oli vähemmän).

Se ylivoimainen mestaruus F3-eurosarjassa tuli parhaassa tallissa ykköskuskin asemalla. Faija värväsi sinne debyyttikaudeksi esim. Felix Rosenqvistin opettajaksi, jolta poika sai ottaa mallia kun ruotsalainen ajoi ylivoimaiseen mestaruuteen. Tokalle kaudelle sitten vähän heikommat tiimikaverit, ykköskuskin asema ja paras talli, niin ei se mestaruus nyt niin kauhean ison vaivan takana ollut.

Stroll on ihan ok, mutta se taso on saavutettu täysin eri resursseilla kuin mitä kilpailijoilla on koskaan ollut, ja yksin se tekee ihan helvetillisen eron kun rata-aikaa ja testipäiviä on rajattomasti. Siinä pelissä lahjakkuus on todella pienessä roolissa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Onko täksi kaudeksi luovuttu tuosta kisan kymmentä yli alkamisesta ja palattu jälleen tasaan? Ilmeisesti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Stroll on ihan ok, mutta se taso on saavutettu täysin eri resursseilla kuin mitä kilpailijoilla on koskaan ollut, ja yksin se tekee ihan helvetillisen eron kun rata-aikaa ja testipäiviä on rajattomasti. Siinä pelissä lahjakkuus on todella pienessä roolissa.

Stroll tosiaan taisi ainakin ennen FI debyyttiä ajella aika paljon testejä esimerkiksi Williamsin 2014 vuoden autoa eli vain parivuotta vanhalla autolla, ehkä juuri niitä kilometrejä joita olisi Mazepin tarvinnut kun ei nuo talvitestit lopulta hirveän paljon kieroksia kerry.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Nyt on sellanen ennakkofiilis että Waltteri ajaa tänään hyvin ja yllättää.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Nyt tämä on palannut täysiin normaaliin F1 asetelmaan. Kaksi tallia taistelee mestaruudesta. Keskikasti on todella tiivis ja tarjoaa todella hyvää kilvanajoa käytännössä jokaisessa kilpailussa.

Toivoa sopii, että näin on oikeasti. Vitun pahalta se vaan taas näyttää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös