Formula 1 -kausi 2021

  • 380 461
  • 3 287

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Bottas ei pääse kenestäkään kisassa ohi, samaan aikaan Sir Lewis tippuu jostain syystä sijalle 10 ja nousee voittoon kuninkaallisen soittokunnan pauhatessa taustalla.

Ainiin ja Kimi sijoilla ynnämuut. Ajelee jossain ja tulee "tiukan taistelun" jälkeen sijalla ynnämuut maaliin.

Imola -21.

Melkeinhän tässä näin kävi. Wolffhan haukkuikin jo aiheesta Bittaksen suorituksen, varmaan laskee jo päiviä että pääsee eroon tästä ohituskyvyttömästä köröttelijästä.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pätkin hieman että saa kommentoitua/vastattua selkeämmin.
Tuossa Wolff on täysin oikeassa, vaikka luonnollisesti Russell edustaa Williamsia niin hyökkääminen sen todellisen palkanmaksajan tallin auton kimppuun tilanteessa jossa hyöty asiasta olisi ollut vain hetkellinen ja näennäinen ja johti nyt täydelliseen katastrofiin Russellin ja Bottaksen kohdalla, ei varmasti nosta Russellin osakkeita Mersun silmissä. Tietysti onni onnettomuudessa että tuo pelasti Hamiltonin kisan, mutta kyllä tuossa haisi pitkälle se että Russell halusi näyttää Totolle ohittamalla Bottaksen(jota vastaan Russell kokee kilpailevansa paikasta Mersulla 2022) vaikka olikin selvää että Bottas tulee DRS:llä ohi jahka saa renkaansa toimimaan).
Tuossa on myös se Toton sanoma "mitä helvettiä Mercedes tekee noilla sijoilla". Mutta onhan noita itsepäisiä mulkkuja toisaalta kivempi katsoa kuin "as a team"-jätänsanomattamitä.

Bottaksen kyykkääminen on kyllä kummallinen ja alan uskoa että viime kausi teki pysyvää vahinkoa Bottaksen ja tallin väliseen luottamukseen, mikä nyt heijastuu entistä enemmän miehen otteisiin. Virheen pelko ja usko siihen että talli on häntä vastaan syövät Bottasta sisältä liikaa ja tavallaan uran kannalta olisi nyt parempi lähteä kaudeksi 2022 muualle(olettaen ettei mitään dramaattista tapahdu loppuvuonna), jos vain tarjolla olisi Williams/Haas-comboa parempaa paikkaa.
Vaikuttaa olevan hieman samaa kuin Vettelissä sen yhden ulosajon jälkeen. Pääkopassa jotain on tapahtunut.

Olen jopa yllättynyt että Ricciardo on kisavauhdissa ollut täysin Norrisin jaloissa. Tämä tosin saattaa korjaantua kauden edetessä jos Ricciardo mukauttuu uudenlaiseen autoon tai saa säädettyä autoa omaa ajotyyliään paremmin palvelevaksi.
Tuo yllätti kyllä täysin, toki sen tiedosti että Norris on kova sekä lupaava kuski. Mutta kyllä Ricciardo toivottavasti vielä parantaa.

Vettel-parkaa alkaa käydä sääliksi, tallinvaihtoa on seurannut epäonni ja onkin kysymysmerkki miten saksalaisen psyyke kestää haastavien kahden viime kauden jälkeen?
Saisi tulla kyllä muutama iso onnistuminen Vettelille, käy harmiksi jo miehen puolesta.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä säännöissä pitää olla aika helvetisti vikaa, jos kukaan ei tiedä miten niiden kuuluisi mennä. Ensin Perez saa rangaistuksen, koska otti sijansa takaisin. Kaksi edellä olevaa autoa jopa hidastivat päästääkseen Perezin ohi, joten olivat varmaan samassa ymmärryksessä. No sitten myöhemmin Kimi ei tee niin ja saa rangaistuksen, koska jostain mystisestä syystä säännöt ovat erilaiset kisan uusintastartissa. Säännölle ei ole edes mitään turvallisuusperustetta tai mitään muutakaan, tilannehan on täysin sama kuin normaalin turva-auton aikana. Eräs Mercedes taas pakitteli takaisin asfaltille, mikä oli ihan ok homma vaikka maalaisjärkikin sanoo sen olevan aika turvatonta.

Ihan paskaa ja tosiaan vie makua koko hommasta.
Säännöt eivät edes ole erityisen epäselvät. Se on jännä, että RB:n kokoinen talli ei muka tiennyt Perezin kohdalla miten pitäisi toimia, mutta Skyn selostajat sanoivat heti tilanteen nähdessään, että nyt meni muuten väärin. Toki Perezin kohdalla sääntö on luokkaa, että saa ohittaa, jos auto edessä hidastaa ongelman takia, mutta tuota ulosajamista on sellaisena pidetty aina, kun vaatisi lähtökohtaisesti letkan pysäyttämistä muuten.

Keskeytetyn kilpailun kohdalla ja sen jälkeisen uusintastartin osalta taas lukee näin:
"Any driver who is delayed when leaving his position in the fast lane or during the lap(s) behind the safety car may overtake to re-establish his original starting position provided he does so before he crosses the first safety car line on the lap the safety car returns to the pits. Should he fail to do so he must re-enter the pit lane and may only re-join the race once the whole field has passed the end of the pit lane after the race has been resumed.

A penalty under Article 38.3(d) will be imposed on any driver who fails to re-enter the pit lane if he has not re-established the original starting order before he reaches the first safety car line on the lap the safety car returns to the pits."

Kyllähän tuo Kimin keissi oli sellainen, että säännöissä lukee, miten pitää tehdä tilanteessa x tai muuten tulee rangaistus. Ei tuossa ole edes mitään tulkinnanvaraa, että voisi jättää rankaisematta. 38.3(d) on kymmenen sekan stop n go, joka sääntöjen mukaan muuttuu 30 sekan rankuksi, jos annetaan kisan jälkeen.

Uusintastarttihan tulisi aloittaa ruudukosta ja rolling starting perustelut on muistaakseni identtiset normaalin lähdön kanssa. Tämän takia siihen on kopioitu myös tuo oman sijoituksen takaisin ottamisen säännöt lämmittelykierrokselta, mitä ennen lähtöä eilenkin ihan oikein osasi joku soveltaa.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kyllähän tuo Kimin keissi oli sellainen, että säännöissä lukee, miten pitää tehdä tilanteessa x tai muuten tulee rangaistus. Ei tuossa ole edes mitään tulkinnanvaraa, että voisi jättää rankaisematta.

Niin, sinällään sääntö on selkeä ja looginen, noita täydellisiä restartteja lentävänä sattuu sen verran harvoin F1:ssä että ei välttämättä ihme jos tuo on hektisessä tilanteessa talleilla hukassa. Ja epäilen että Alfan empimiseen vaikutti myös se että Kimin olisi pitänyt asettua Sir Lewis Carl Hamiltonin eteen, mikä luonnollisesti olisi tuonut Jumalan vihan Alfan päälle.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja kun taas taivastellaan Lewis Hamiltonin tuuria niin ehkä tässä pitää miettiä, notta kannattaisiko Bottaksenkin alkaa pitää yhteyttä taivaisiin? Rukoilua kehiin ja sisäistä voimaa sitten sieltä niin alkaisi tuurikin ehkä osua, mjötäh?
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Harmittaa kyllä Kimin puolesta, mutta onko säännöissä mahdollista tuomariston lähettää viestiä talleille aktiivisesti siitä, että pitääkö paikka ottaa takaisin vai ei turva-auton takaa tilanteesta riippuen? Jos Perezille olisi lähetetty heti viesti, että ei saa ottaa paikkaansa takaisin tai Kimin tapauksessa paikan takaisin ottamiseksi. Voisi nousta haloo siitä, jos näin tehtäisiin ja kuski välttäisi rangaistuksen. Ehkä syyttäisin tallia sääntöjen tietämättömyydestä ja tuomaristoa hitaudesta kun kuitenkin oli niin paljon kisaa jäljellä rangaistuksen antamiseksi.

Mielestäni nämä kaksi kisaa on ollut parempaa viihdettä kuin viime vuonna. Ei ole Mersut ajanut taivaanrantaan ja muut sitten jäävät minuutteja jälkeen. Verstappen on liekeissä ja haastaa Hamiltonin todella mestaruudesta. Viimeksi näin on käynyt kun Vettelillä oli se viimeinen hyvä kausi Ferrarilla. Perezillä on ollut kaksi tapahtumarikasta kisaa ja hänen suoritustaan on vaikea vielä arvioida. Nopeudessa näyttäisi olevan lähempänä Maxia kuin Albon, mutta sähelsi tämän kisan oikein urakalla. Bottas taas jumittui aivan liian taakse taas kerran. Joo talli vie taas kerran Bottakselta tehot hymiö. Norris ajoi hienon kisan. Ferrarit taisteli podium paikasta.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Kimin rangaistus sotii täydellisesti maalaisjärkeä ja oikeustajua vastaan. Knoppi, mutta jollain tavalla ymmärrettävää että uusintastartissa täytyy ottaa tuo lähtöruutu takaisin, muutenhan se mahdollistaisi taktikointia startissa tiimikavereiden välillä ym. jos on pitkä suora ja haluaa startissa imuavun, tai aloittaa puhtaalta puolelta jne.

Valtterista en tiedä mitä kirjoittaisin. Kuinka voi olla mahdollista että tästä koko viikonlopusta muodostui noin iso tuhnu. Sadekeli ei ole kyllä Valtterin heiniä, Saksassa 2019 seinään, Turkissa 2021 noin 15x spinnausta ja nyt jumittui Strollin taakse. Toki kun Valtteri oli muiden takana oli märkä keli, kun taas Hamilton pääsi ohittamaan kuivalla. Lisäksi myös Checo Perez jumittui Alpineiden taakse eikä päässyt lopussa ohi, samaan aikaan Hamilton ohitti kärkiautoja ilman mitään ongelmia. Hamilton on vaan oikeasti käsittämättömän kova kuljettaja ja sen takia ohitukset näyttävät niin helpoilta, upeaa katsoa tämä kausi Maxin ja Lewiksen vääntöä!
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kimin rangaistus sotii täydellisesti maalaisjärkeä ja oikeustajua vastaan. Knoppi, mutta jollain tavalla ymmärrettävää että uusintastartissa täytyy ottaa tuo lähtöruutu takaisin, muutenhan se mahdollistaisi taktikointia startissa tiimikavereiden välillä ym. jos on pitkä suora ja haluaa startissa imuavun, tai aloittaa puhtaalta puolelta jne.
Se kyllä ihmetyttää, että jos kerran säännöt ovat selkeät, niin miksi rangaistusta ei toimeenpantu heti?

Mitenkähän tuo nyt käytännössä meni? Pyörähdyksen jälkeen talli pyysi ajamaan väärällä sijoituksella ja sitten vähän päästä (liian myöhään) sanottiin, että otakin se paikka takaisin.
Kimin sijoitukseksi ennen turva-autokierrosta näytettiin tv-kuvassa 8. ja "paikan takaisinottamisen" jälkeen 9. Oliko siis niin ettei kerennyt Hamiltonia ohittamaan?
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Se kyllä ihmetyttää, että jos kerran säännöt ovat selkeät, niin miksi rangaistusta ei toimeenpantu heti?

Mitenkähän tuo nyt käytännössä meni? Pyörähdyksen jälkeen talli pyysi ajamaan väärällä sijoituksella ja sitten vähän päästä (liian myöhään) sanottiin, että otakin se paikka takaisin.
Kimin sijoitukseksi ennen turva-autokierrosta näytettiin tv-kuvassa 8. ja "paikan takaisinottamisen" jälkeen 9. Oliko siis niin ettei kerennyt Hamiltonia ohittamaan?

Mielenkiintoista on myös että nyt ajettiin turva-auton perässä, kun taas normaalisti lähtöön ajetaan ilman turva-autoa, eli jos Kimi olisi ottanut tuon paikan takaisin niin olisi samalla rikkonut samaa sääntöä kuin Checo eli "overtaking behind safety car".
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Se kyllä ihmetyttää, että jos kerran säännöt ovat selkeät, niin miksi rangaistusta ei toimeenpantu heti?

Mitenkähän tuo nyt käytännössä meni? Pyörähdyksen jälkeen talli pyysi ajamaan väärällä sijoituksella ja sitten vähän päästä (liian myöhään) sanottiin, että otakin se paikka takaisin.
Kimin sijoitukseksi ennen turva-autokierrosta näytettiin tv-kuvassa 8. ja "paikan takaisinottamisen" jälkeen 9. Oliko siis niin ettei kerennyt Hamiltonia ohittamaan?

Kimi oli kymmenentenä uusintastartissa, Tsunoda tosin lähti saman tien hiekoille siitä edestä ekoissa mutkissa. Ymmärtääkseni talli ei antanut ollenkaan ohjetta ottaa paikka takaisin, vaan kyselivät vain asiaa kisajohdolta saamatta vastausta ja luulivat varmaan pelaavansa varman päälle sillä, että paikkaa ei oteta takaisin.

Oli kyllä muutenkin aivan käsittämättömän hidasta tuo tuomarointi eilen, varsinkin Vettelin ja Strollin tapaukset aivan naurettavan hitaasti selvitettyjä. Sitten näin sellaisenkin videon, missä Ocon liittyy hiekoilta aivan suoraan Vettelin eteen, mutta sekään ei mennyt edes tutkintaan, arvatenkin sen takia että tuomarit olivat jo niin sekaisin kaikesta muusta sekoilusta. Vaikka siis ihan selvä penaltin paikka se oli. Palkkaisivat vaikka lisää väkeä ratkomaan kisojen aikana noita juttuja, ei luulisi Liberty Mediaa kaatavan muutama säännöt tunteva lisäkäsi. Ei tuossa eilisessä kisassa loppujen lopuksi ollut juuri muuta hyvää kuin Bottaksen kiukuttelijalle osoittama keskisormi ja se, että Verstappen vei voiton Hamiltonilta.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Olin vanhempieni luona käymässä eilen kisan aikana ja kun Hamilton ajoi hietikolle, niin reaktioni oli puolittain spontaanit "JESS! KYLLÄ!" -huudot ja puolittain toteamukset, että "kyllä se tuosta tulee varmasti vielä selviämään" - koska niinhän Hamiltonin kohdalla aina käy. No sitten nettiyhteys päätti jumittaa C-Moren lähetyksen ja kun sen sai takaisin rullaamaan, niin etusiipensä rikkonut ja suurimmaksi osaksi hiekalla ollut Hamilton näkyy tietenkin ajelemassa ilman huolen häivää kohti varikkoa. Tähän heti perään Bottaksen kolari ja maksimaaliset hyödyt Hamiltonille. Kuinkas muuten. Kyllähän sen tietää, että näin siinä aina käy, mutta silti pistää raivostuttamaan. On joo helvetin kova kuski, mutta voi jumalauta tätä kaverin tuuria.

Ja sitten vielä eilisen kruunuksi tuo Kimin tilanne. Pari pistettä haltuun hienon taistelun jälkeen. Kisan jälkeen kävin katsomassa Formula 1 -sivustolta kuljettajien pisteet ja kun siellä Kimi näkyi paria pistettä rikkaampana, niin pohdin että ilmeisesti ei siis mitään huhuttuja rangaistuksia tullut (mitään hajua ei ollut tuossa vaiheessa edes siitä, että mistä se rangaistus olisi ollut tulossa). Näin ollen kisaa pystyi kuitenkin miettimään positiivisesti Kimin pisteiden + Vertappenin voiton (= Hamilton ei voittanut) kannalta. Mutta mitä vielä. 30 sekuntia rangaistusta. Ja vielä siitä, että on menettänyt kaksi sijaa... Koska on aiemmin edes lisätty 30 sekuntia rangaistusta kenellekään? Toki ei sillä sinällään mitään väliä taida olla, kun siinä taisi olla muut niin lähellä, että samoin 10 sekuntiakin olisi pisteiltä pois tipputtanut. Tosin jos Giovinazzi meni nyt Kimin edelle lopputuloksissa, niin se vituttaa, että italialainen saa tallin sisäisessä vertailussa tuollaisen paskarangaistuksen ansiosta yhden voiton.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllä oli taas Hamiltonilla tuuria kuinka sai minimoitua vahingon. Ilman uusintalähtöä olisi jäänyt kärjestä n. minuutin sillä pakin löytymisellä ja lopulla kierroksella varikolle. Siihen päälle vielä about 40-50sek varikkostoppi (pysähdys ja pit lane ajoaika) uuden etusiiven takia. Eli heittämällä kierroksen kärkisijojen takana. Noh tietenkin tulee BOT/RUS kolari ja punainen lippu, joten ilmaisella uudet renkaat, uusi etusiipi ja ratasijoituksen mukaan vielä ihan ok paikka ja kärkeen eroa ehkä 5-10sek mikä nyt tuollaisen lentävän lähdön letka on. Ei voi olla kerrasta toiseen vastaavaa, että jos Hamilton mokaa, niin universumissa ottaa planeetat asennon kuin sulkeisissa konsanaan ja laitetaan tilanne kuntoon. Uskomatonta vuodesta toiseen. Ja kun varsinkin nuo tuurit ei johdu mitenkään Hamiltonista tai hän ei aiheuta tuota korjaavaa tapahtumaa. Jätkä on jumissa hiekalla toisella puolen rataa kun toisaalla laitetaan kisa uusiksi. Tai ehkä siinä oli joku perhosefekti kun Russelia ohittaessa meni hiekalle. VMP.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hamiltonilta kyllä eeppinen kisa ja harvinainen oma ajovirhe. Sen mukaiset oli sitten reloadit ja rukoilut kyllä varikolla ennen uusintastarttia.
Mersujen ylivoima oli joskus aiempina vuosina puuduttavaa, mutta ei minua ainakaan haittaa, jos Lyyis vie taas mestaruuden. Tai siis pidän sitä todella paljon miellyttävämpänä kuin että jos mestaruuden veisi Max, Horner ja Marko, jotka ovat ehkä koko bisneksen vittumaisimmat hahmot. Max toki kova kuski.
Bottas oli ihan paska. Toki voi selitellä, että kun oli Strollin takana niin rata oli vielä niin märkä ettei vastaavat ohitukset onnistuneet kuin sitten Hamiltonilta myöhemmin, mutta ei kovin hyvää lupaa nuo ongelmat takapään pidon ja renkaiden lämpöjen kanssa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mersujen ylivoima oli joskus aiempina vuosina puuduttavaa, mutta ei minua ainakaan haittaa, jos Lyyis vie taas mestaruuden. Tai siis pidän sitä todella paljon miellyttävämpänä kuin että jos mestaruuden veisi Max, Horner ja Marko, jotka ovat ehkä koko bisneksen vittumaisimmat hahmot. Max toki kova kuski.
Sama myös itsellä, ei yhtään haittaa jos 7-kertainen mestari, tällä hetkellä jopa altavastaaja, voittaisi Red bullin. En niinkään Hornerin ja Markon takia, vaan eniten Hondan takia. Vituttaa tuo että kaikki paukut formuloihin ja sitten ilmoitetaan että "lälläslää, me ei jatketaa enää kauempaa". Toivottavasti häviävät kummatkin mestaruudet
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nyt oikein miettii, niin tietyllä tavalla Bottaksella kävi myöskin tuuri tuossa kolarissa. Nyt jengi puhuu pääosin vain siitä ja syyttää lähinnä Russellin ajoa ja käytöstä, kun jos taas Bottas olisi körötellyt jollain sijalla yhdeksän maaliin, niin se olisi ollut jo helvetin noloakin. Ja kolarissakin hyvä miettiä sitä, että Bottas ajoi KILPAA Williamsin kanssa sijoituksesta siinä kohtaa ja tämä Williams oli yrittämässä jo ohitustakin.
Todella surkea viikonloppu Bottakselle. Näitä ei vain saisi tulla yhtään vaan pitäisi pystyä huonollakin viikonlopulla repimään itsensä edes sinne Verstappenin ja Hamiltonin taakse jotenkin.

Mutta kyllä kävi Hamiltonillakin ihan uskomaton tuuri taas. Sen harvan kerran kun mokaa, niin punaista lippua heti perään ja eipä ylläri jäätykään kierrosta kärjestä. Hienosti kyllä ajoi sen jälkeen sitä ei voi kiistää. Siinä oli sitä mestarin suorittamista, kun hilaa itseään ylöspäin ja ikävä sanoa, mutta joku Bottas ei olisi sieltä noussut ehkä yhtä sijaa enempää ylemmäs.

Toivottavasti Bottas saisi nyt jonkun hyvän onnistumisen Portimaosta. Muuten saattaa mennä aika surulliseksi loppukausi ja viimeinen kausi Mersulla, ehkä jopa formuloissa.

Kimin tuomio vituttaa. Ilmeisesti ihan oikea tuomio sääntökirjan puitteissa ja tuomaristokin vaikutti siltä, että ei haluaisi sitä antaa, mutta pakko oli. Hyvä kisa meni taas piloille tuollaiseen päättömään sääntöpykälään. Perkele jos tiput sijoja väärään aikaan, etkä ota niitä takaisin, niin hylkyyn koko ukko. Sitten jos otat ne sijat väärään aikaan takaisin, niin silti saat tuomion.

Mutta kyllähän tuo MM-sarja vaikuttaa hyvältä. Hamilton vs Verstappen.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä oli taas Hamiltonilla tuuria kuinka sai minimoitua vahingon. Ilman uusintalähtöä olisi jäänyt kärjestä n. minuutin sillä pakin löytymisellä ja lopulla kierroksella varikolle. Siihen päälle vielä about 40-50sek varikkostoppi (pysähdys ja pit lane ajoaika) uuden etusiiven takia. Eli heittämällä kierroksen kärkisijojen takana. Noh tietenkin tulee BOT/RUS kolari ja punainen lippu, joten ilmaisella uudet renkaat, uusi etusiipi ja ratasijoituksen mukaan vielä ihan ok paikka ja kärkeen eroa ehkä 5-10sek mikä nyt tuollaisen lentävän lähdön letka on. Ei voi olla kerrasta toiseen vastaavaa, että jos Hamilton mokaa, niin universumissa ottaa planeetat asennon kuin sulkeisissa konsanaan ja laitetaan tilanne kuntoon. Uskomatonta vuodesta toiseen. Ja kun varsinkin nuo tuurit ei johdu mitenkään Hamiltonista tai hän ei aiheuta tuota korjaavaa tapahtumaa. Jätkä on jumissa hiekalla toisella puolen rataa kun toisaalla laitetaan kisa uusiksi. Tai ehkä siinä oli joku perhosefekti kun Russelia ohittaessa meni hiekalle. VMP.

Samaa mieltä olen Hamiltonin tuurista. Aivan uskomatontahan se on. Muilla olisi etusiipi mennyt palasiksi kun ajoi hiekalle ja mahdollisesti olisi etupyörän ripustus vaurioitua kun osui ratavalliin. Hamilton sitten vetää pakilla hiekkaesteen läpi ilman vaikeuksia. Kuinka moni muu olisi jäänyt vastaavassa tilanteessa lopullisesti jumiin hiekkaesteeseen pyörittäen hiekkoja ilmoille.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos jotain positiivista paaluttajan kisasta haetaan, niin ei sentään spinnaillut ympäri rataa kuin Istanbulissa viime vuonna. Muuten mentiin perinteistä linjaa. Startissa pari sijaa alaspäin ja sitten jäädään jumiin Strollien taakse puolen kisan ajaksi. Siinä on kaksi Bottaksen isointa perisyntiä. Startteja on nyt ehdottomasti parannettava. Viime kaudella mies sai muutaman hyvän startin, mm. Mugellossa ja Portugalissa, joissa heti nousikin alussa kärkeen. Verstappenkin tunki itsensä kolmosruudusta kärkeen. Ehdottomasti Valtterin on saatava startit sujumaan vähintään niin, ettei paikkoja enää tiputa siinä ja jäädä heti takamatkalle.

Räikkösen tuomiota en oikein ymmärrä. Mies spinnaa lämppärikierroksella ja menettää sen seurauksena pari sijaa ja sitten lätkäistään päälle rankkua, kun ei ottanut sijojaan takaisin. Aika käsittämätön rangaistus.

Verstappenilta loistava kisa ja ansaittu voitto. Perezin kisa oli ongelmallinen, eikä oikein vieläkään osaa arvioida miehen suorittamista Red Bullilla. Toki veti Verstappenia pataan aika-ajoissa, mikä on kyllä hyvä merkki. Odotellaan vielä pari kisaa, joskos saisi ehjän viikonlopun alleen. Mclarenit kulkevat hyvin ja Norris oli loistava koko viikonlopun, mikä hieman yllätti itseäni. Ricciardo ajeli koko kisan näkymättömissä kuvien ulkopuolella ottaen kuitenkin tukun pisteitä. Ei ole Daniel koskaan ollut hyvä tämmöisissä oloissa, joten auto varmasti maaliin hyvillä pisteillä liikaa hätiköimättä oli oikea ratkaisu, voisi eräs suomalainen ottaa mallia.

Ferrarilla oli myös hyvin vauhtia ja haastaa kyllä Mclarenit tiukasti kolmospaikasta ja ovat varmasti kärkkymässä podiumpaikkoja heti, kun Mersut tai Red Bullit ajautuvat ongelmiin. Leclerc suorittaa takuuvarmasti kovalla tasolla. Sainz alun virheistä huolimatta otti onkeensa ja ajoi loppukisan varmasti maaliin ottaen isot pisteet mukaan. Pysyi todella hyvin Leclercin kyydissä, joten näiden herrojen välillä tullaan vielä näkemään tiukkaa kamppailua. Stroll oli käytännössä näkymätön koko kisan, mitä nyt paaluttajaa kiusasi. Vettelin kisa meni plörinäksi jo ennen starttia ja siitä seurasi vielä stop&go penalty. Alpinella yllättäen Ocon olikin viikonloppuna nopeampi kuin Alonso. Näinhän hänen on oltavakin, jos mielii vielä uraansa ykkösissä jatkaa kauden jälkeen.

Gasly totuttuun tapaan ajoi jälleen loistavan kisan. Isona miinuksena oli alun täydet sadekelin pyörät, mutta sen jälkeen huikea nousu kahdeksanneksi. Russell vaihteeksi hätiköi pistesijansa hukkaan vieden tällä kertaa myös Valtterin mahdollisuudet pisteille. Taisi pojalla tulla Mersupaikan kiilto silmiin nähdessään Valtterin edessään ja unohti radan liukkauden tämän takia. Täysin Russellin piikkiin tuo kolari menee.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Samaa mieltä olen Hamiltonin tuurista. Aivan uskomatontahan se on. Muilla olisi etusiipi mennyt palasiksi kun ajoi hiekalle ja mahdollisesti olisi etupyörän ripustus vaurioitua kun osui ratavalliin. Hamilton sitten vetää pakilla hiekkaesteen läpi ilman vaikeuksia. Kuinka moni muu olisi jäänyt vastaavassa tilanteessa lopullisesti jumiin hiekkaesteeseen pyörittäen hiekkoja ilmoille.
Jos olis Valtteri ollut Hämiksen paikalla olisi kisa jäänyt sinne. Tai jos olisi päässyt jatkamaan, olisi mies saanut jonkun 30 sekuntia rankkua ja lähtöruuturangaistuksen seuraavaan kisaan, koska palasi erittäin vaarallisesti peruutellen radalle. Tokihan jos Vale olisi Hämiksen paikalla ollut kisan startissa, olisi Verstappen vienyt mennessään koko Valtterin etusiiven, kun Lewikseltä irtosi vain joku pikkupalanen siivestä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sama myös itsellä, ei yhtään haittaa jos 7-kertainen mestari, tällä hetkellä jopa altavastaaja, voittaisi Red bullin. En niinkään Hornerin ja Markon takia, vaan eniten Hondan takia. Vituttaa tuo että kaikki paukut formuloihin ja sitten ilmoitetaan että "lälläslää, me ei jatketaa enää kauempaa". Toivottavasti häviävät kummatkin mestaruudet

Joo ja kyllähän tämä kisa kyllä näytti miksi Hamilton todennäköisesti mestaruuden vie, sai aivan maksimaalisesti hyödynnettyä järkevällä ajolla sijoituksensa (toki onnenkantamoinen kävi kisan keskeytyksen vuoksi). Vähän veikkaan että kuka tahansa muu kuski olisi sortunut yliyrittämiseen märällä radalla ja kisa mennyt pilalle samanlaiseen kolariin mitä Bottaksen ja Russelin kanssa kävi. Nyt otti ohitukset varmasti ja odotti että paikka avautuu. Pakko myös myöntää että vaikka paljon tuuria oli mukana niin kyllähän tuo taidokkaasti sen autonsa vielä sai sieltä hiekalta kisaan mukaan.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kimin tuomio vituttaa. Ilmeisesti ihan oikea tuomio sääntökirjan puitteissa ja tuomaristokin vaikutti siltä, että ei haluaisi sitä antaa, mutta pakko oli. Hyvä kisa meni taas piloille tuollaiseen päättömään sääntöpykälään.

Samaa mieltä. Jos sääntöpykälä on selvä, niin miksei rangaistusta voitu sitten heti antaa? Ei olisi vaikuttanut ainakaan negatiivisesti Räikkösen kisaan, jos vaikka turva-auto olisi vielä tullut radalle (no, ei onneksi tullut).
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nyt otti ohitukset varmasti ja odotti että paikka avautuu. Pakko myös myöntää että vaikka paljon tuuria oli mukana niin kyllähän tuo taidokkaasti sen autonsa vielä sai sieltä hiekalta kisaan mukaan.
Tuo on kyllä käsittämätön taito, etsiä jatkuvasti sitä paikkaa ohittaa, mutta silti malttaa odottaa tarpeeksi kauan. Eikä tarvitse vetää mitään divebombia tai kiilata vastustajaa, vaan kisata kuitenkin rehdisti. Vaikka tuo Hamiltonin imago aiheuttaa oksennusrefleksin, niin onhan se kuskina kuitenkin (nykyään) erittäin puhdas/rehti.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja vaikka fakta on, että Hamiltonilla käy välillä aivan järkyttävä tuuri niin kyllä se silti aina onnistuu jollain tavalla just niissä oikeissa paikoissa olemaan ja kun joku mesta on, Sir myös käyttää sen. Toisin kuin just Bottas, jonka racecraft on todella heikkoa (enkä puhu vain eilisestä kisasta). Milloin Bottas on noussut jostain sijalta 6+ kärkeen? Aivan. Hamiltoniltahan näitä löytyy vaikka kuinka.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Olipahan viihdyttävä kisa, vaikka lähtökohdan povasivat jonoajelua.

Kimin kohdalla kyllä iso harmi. Alkujaanhan ilmeisesti Alfakin oli ohjeistanut ottamaan oma paikka takaisin, mutta epäilen Perezin saaman rangaistuksen vaikuttaneen siihen, että lopulta kysyttiin tuomaristolta ja pyydettiin Kimiä pitämään nykyinen sijoitus. Vaikka miten selvät pykälät ym. niin toivoisi kyllä tuomariston joko A. tietävän tilanteen suoriltaan tai B. ottavat tuon omaan piikkiinsä...
Tilanne kuitenkin verrattain selvä pykälien suhteen, ettei tulkinnan varaa ole eikä videon ym. kelailuun aikaa olisi mennyt.

Bottaksen viikonloppua ei nyt onnistuneeksi voi millään perusteella sanoa. Aika-ajojen 2 osiossa kävi jotain, kun ensin molemmat Medium kierrokset olivat suht heikot ensimmäisellä sektorilla ja lopulta Q3 molemmat kierokset myöskin. Q1 ajalla olisi muuten ollut neljännessä ruudussa, 0,258 jäljessä Hamiltonia.
Kisassa sitten startissa pari sijaa takkiin ja jäi sitten Strollin taakse jumiin. Sadekelillä kun muutenkaan ei ole vahva, niin enpä oikeastaan paria pistettä enempää odottanutkaan. Varikolla kun ohi pääsi, Verstappen ohittaessa kierroksella sai Stroll siiven auki ja tuli samalla vauhdilla Bottaksesta ohi. Seuraavalla kierroksella sitten rytisi kun Russel sai hyvän ulostulon paria kierrosta vanhemmilla ja lämpimämmillä renkailla pääsuoralle ja loppu sitten on pajavasarahommia.
Tilanne ei tietenkään ole 100-0 Russelin syy, mutta itse näkisin ehkä 30-70 tilanteeksi. Bottas kuitenkin ajoi ns. kisalinjalla (kuivalla) ja etummaisena autona hänellä oli oikeus samaa linjaa jatkaa. En kyllä itsekkään mitään väistöjä olisi tuossa tehnyt.

Hamiltonilla sitten loppujen lopuksi jäi varmasti hyvä maku kisasta, kun sai torjunta voiton.
Lähdössä sija takkiin, kun ei pitoja tahtonut löytyä kiihdytykseen. Reaktio näytti aika saman veroiselta kuin Verstappenilla. Virhe toki, että jätti liikaa tilaa sisäpuolelle, mutta taisi odottaa Perezin hyökkäävän enemmän. Lisäksi vielä etusiipi otti pientä osumaa. Bottaksen tapauksessa se päätylevy joka jäi roikkumaan, olisi varmasti 100 kertaa 100 puhkonut eturenkaan...
Ennen varikkopysähdystä saikin ensimmäisten kierroksen aikana tulleen eron kutistettua aika hyvin ja vielä varikolle tulokierroksella kahdella ensimmäisellä sektorilla syötyä lopun eroa aika tasoihin. Kerrankin mersulla kävi sitten varikkopysähdyksissä virhe Hamiltonin kohdalla, jolloin Verstappen sai oman sijansa takaisin ja väliin taisi vielä yksi tai kaksi kierroksella ohitettavaakin jäädä.
Haastatteluissa sanaoikin että näki, että Verstappen menetti useamman sekunnin aikaa ohittaessa Strollijunaa (Trullin manttelinperijä?) ja lähti kuivalta ahneesti yrittämään mutkaa liian ajoissa ohittamaan Russelia. Siitä sitten hiekalle ja näyttikin että peli on selvä.
Uusinta startista sitten helvetinmoisella ajolla sijalle nro 2 kokoajan enemmän ja enemmän kuivuvalla radalla. Tuon lopun jälkeen ei kyllä voi sanoa mitään muuta kuin että on kaveri vaan kova kuski. Ei pelkät ohitukset, vaan se miten sai kerättyä itsensä vielä kasaan ilman että meni yliyrittämiseksi, kuten usein käy.

Vielä jos Russelin tilannetta käy noinniinkuin Mersun näkökulmasta, niin varmasti seuraavat asiat ainakin tekivät nyt rakoa rakastavaisille:
- Hamiltonin tilanne. Ei missään nimessä Russelin syy, mutta olisiko kannattanut itse väistää ja päästää Hamilton ohi? Varmasti olisi menettänyt aikaa, mutta Toto olisi tykännyt.
- Bottaksen tilanne. Oliko tarpeellista yrittää ohitusta? Bottaksen renkaiden lämmettyä uskon kyllä (veikkaan että myös Mersullakin) että takaisin ohi oltaisiin tultu. Williamsin taakse ei nyt Bottaskaan olisi jäänyt, vaikkei paras ohittaja olekkaan.
-Bottaksen tilanteen jälkipuinti radalla. Toisella ilmat pihalla ja mennään vittuilemaan ja huitomaan kypärää. Mitä jos vaikka selkäranka olisikin ollut murtunut? Alaselkää näytti Bottas valittelevan.
Bottaksen tilanteen jälkipuinti lehdistössä. Noita sanoja ei varmasti olisi kannattanut mennä julkisuuteen laukomaan. Varsinkaan sitä, että ylimielisenä pidetään jo itseä satavarmana ensikauden Mersun kuljettajana. Vaikka miten vituttaisi, tuossa asemassa ja tuossa tilanteessa nuo asiat kannattaa käydä suljettujen ovien takana omassa porukassa läpi.

E. lisätty Kimikohtaan...
 
Viimeksi muokattu:

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Samaa mieltä olen Hamiltonin tuurista. Aivan uskomatontahan se on. Muilla olisi etusiipi mennyt palasiksi kun ajoi hiekalle ja mahdollisesti olisi etupyörän ripustus vaurioitua kun osui ratavalliin. Hamilton sitten vetää pakilla hiekkaesteen läpi ilman vaikeuksia. Kuinka moni muu olisi jäänyt vastaavassa tilanteessa lopullisesti jumiin hiekkaesteeseen pyörittäen hiekkoja ilmoille.
Kävelihän hänen veljensä Jeesuskin vetten päällä. Eikai tuo siis kummoinen temppu ollut Lewikseltakaan
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Sinänsä kai Hamiltonin kannalta melko sama, olisiko tullut turva-auto vai punainen lippu, kun turva-auton takana saa kuitenkin kierroksen kiinni. No, punaisessa lipussa on toki se, että kierroksia oli jäljellä enemmän kisan jatkuessa, ja ehkä juuri sen verran että riitti Norrisin ohitukseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös