Jossain jutussa Toto jakaa kritiikkiä Russellille, joka kuulemma yrittää todistella jotain...
Tuossa Wolff on täysin oikeassa, vaikka luonnollisesti Russell edustaa Williamsia niin hyökkääminen sen todellisen palkanmaksajan tallin auton kimppuun tilanteessa jossa hyöty asiasta olisi ollut vain hetkellinen ja näennäinen ja johti nyt täydelliseen katastrofiin Russellin ja Bottaksen kohdalla, ei varmasti nosta Russellin osakkeita Mersun silmissä. Tietysti onni onnettomuudessa että tuo pelasti Hamiltonin kisan, mutta kyllä tuossa haisi pitkälle se että Russell halusi näyttää Totolle ohittamalla Bottaksen(jota vastaan Russell kokee kilpailevansa paikasta Mersulla 2022) vaikka olikin selvää että Bottas tulee DRS:llä ohi jahka saa renkaansa toimimaan). SKY:llä Crofty ja Brundle pohdiskelivat myös että Toto ei välttämättä silitä Russellin päätä tuosta Hamiltonin ulosajosta, sillä tuossakin Russell olisi voinut siirtyä jo ennen mutkaa pois parhaalta(kuivalta) ajolinjalta jottei Hamilton olisi mennyt ohittaessaan mutkassa märälle.
Muita huomioita talli per talli kisasta:
-Verstappen oli odotetun vahva vaihtuvissa olosuhteissa, lähdössä Hamilton keskittyi enemmän Perezin peittämiseen mikä avasi oven Verstappenille parhaisiin asemiin ensimmäiseen mutkaan. Perez on kyllä selvästi näitä aiemmin Verstappenin rinnalla nähtyjä junnuja nopeampi, mutta auto on hänellekin ilmeisen haastava ajettava, ainakin tällaisissa olosuhteissa. Nyt kuitenkin nähtiin tilanne jossa Mercedes joutui 2 vs 1 tilanteeseen, ainakin hetkellisesti.
- Mercedes ei ole niin "vastaantulija" kuin antavat ymmärtää, Bottaksen vauhti perjantain harjoituksissa, Hamiltonin paalu ja nopeimmat kierrokset kisassa(huomataan että hänen autonsa vaurioitui ensimmäisessä mutkassa ja vaikka etusiipi saatiinkin punalipun aikana vaihtaa, niin pohja otti varmasti vaurioita alussa) niin märällä kuin lopussa kuivallakin kertovat että Mersu ja Red Bull ovat aika rinta rinnan. Bottaksen kyykkääminen on kyllä kummallinen ja alan uskoa että viime kausi teki pysyvää vahinkoa Bottaksen ja tallin väliseen luottamukseen, mikä nyt heijastuu entistä enemmän miehen otteisiin. Virheen pelko ja usko siihen että talli on häntä vastaan syövät Bottasta sisältä liikaa ja tavallaan uran kannalta olisi nyt parempi lähteä kaudeksi 2022 muualle(olettaen ettei mitään dramaattista tapahdu loppuvuonna), jos vain tarjolla olisi Williams/Haas-comboa parempaa paikkaa.
-McLaren on vakiinnuttanut asemansa kolmanneksi vahvimpana tallina, Norrisin hylätty aika-ajokierros olisi tosiaan tuonut sensaatiomaisen kolmosruudun, mikä olisi jo vaikuttanut merkittävästi koko kisan voittotaistoon, vaikka Norris itse ei siellä tietenkään olisi ollut. Norris on kyllä ottanut isoja harppauksia kuskina ja muutaman kierroksen kamppailu Hamiltonin kanssa oli ihailtavaa katsottavaa kun nuorukainen laittoi autonsa juuri oikeaan paikkaan oikeaan aikaan tekemättä virheitä(no, ilmeisesti nojasi jalallaan kytkimeen tietyissä paikoissa, mikä saattoi antaa Hamiltonille tarvittavan edun lopulta ohitukseen). Olen jopa yllättynyt että Ricciardo on kisavauhdissa ollut täysin Norrisin jaloissa. Tämä tosin saattaa korjaantua kauden edetessä jos Ricciardo mukauttuu uudenlaiseen autoon tai saa säädettyä autoa omaa ajotyyliään paremmin palvelevaksi.
-Ferrari haastaa McLarenia, mutta on ehkä askeleen perässä, kiitos McLarenin Mercedes-voimayksikön. Sainz alkaa päästä hiljalleen sisään autoon ja uskon että hilaa itsensä askel askeleelta lähemmäs LecLerciä kauden edetessä. Sainz tosin ei koskaan ole ollut kovin säkenöivä aika-ajaja, mikä antaa LecLercille edun jolla hän pysynee tiimin numero unona.
-Alpha Tauri on myös osa tätä trioa, mutta tänä viikonloppuna tiimin oma sössiminen ja junnu-Tsunodan sössiminen vaikeuttavat heidän arvioimistaan. Gasly sai viime kaudella itseluottamuksensa takaisin ja olisi ollut kamppailemassa Ferrarien ja McLarenien kanssa samoista sijoista, mutta tiimin riski sadekelirenkaiden kanssa laukesi kiusallisesti ranskalaisen silmille ja tuhosi kisan.
-Aston Martin todella kärsii tuosta "low rake"-autoille tehdystä sääntömuutoksesta ja on tipahtanut keskikastin pohjalle. Strollilta suht ok kisa, olisi ilmeisesti voinut nousta jopa renkaiden kanssa painineen Ricciardon ohi, mutta McLarenin kova suoranopeus pelasti aussin tällä kertaa. Vettel-parkaa alkaa käydä sääliksi, tallinvaihtoa on seurannut epäonni ja onkin kysymysmerkki miten saksalaisen psyyke kestää haastavien kahden viime kauden jälkeen?
-Alpine/Renault näyttää romahtaneen vuoden takaisesta kunnolla, keski-kasti näyttää karkaavan. Avauskisassa Alonso pysyi hetken alussa keski-kastin mukana riskaabelilla rengastrategialla, mutta nyt ei sitäkään korttia oikein voitu pelata. Alonson kannalta "harmi" että on taas pohjamudissa möyrivässä suurtallissa.
-Alfa Romeolle kisa jota he toivoivatkin, eli kärkitallien ongelmien/sössimisten ja muuttuvien olosuhteiden avulla saatiin raavittua pisteitä ja mikä tärkeintä, pääkilpailija Williamsin ainut syömähammas Russell tunaroi itsensä pois tärkeältä pistepaikalta. Alfalle sikälikin tärkeät pisteet, että autossa tuskin tulee kauden aikana tapahtumaan kehitystä(joskaan muutkaan eivät valtaisaa kehitystyötä välttämättä tee tällä kaudella) kun Ferrari-yhteistyö ei enää ole ja ilmeisesti ei tule olemaan sillä tasolla kuin se oli kun Sauber muutettiin Alfaksi.
-Williamsille aika katastrofi-viikonloppu, molemmat autot paskaksi ja mahdollinen pistesija meni ykköskuskin henkilökohtaiseen hölmöilyyn. Vauhti riittää ehkä haastaa vain Alfoja kisoissa, joten pisteitä ei ole luvassa usein.
-Haas. Eipä tuosta voi mitään oikein sanoa. Paska auto ja herneenvihreät kuskit. Toivottavasti Gene Haas vain jaksaa uskoa että Ferrarin hänelle budjettikattosyistä liisaamat Simone Resta ja kumppanit saavat 2022 loihdittua hänelle kilpa-auton. Loppukevennyksenä:
Nikita Mazespin