Formula 1 -kausi 2021

  • 379 973
  • 3 287

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Räikköselle 30 sekunnin rangaistus vittu mitä paskaa. Sinne meni kovalla työllä hankitut pisteet perkele.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Räikköselle 30 sekunnin rangaistus vittu mitä paskaa. Sinne meni kovalla työllä hankitut pisteet perkele.
Eikö sen Lewiksenkin pitäisi sitten saada rankkua? Kaveri kuitenkin peruutti ulkokurvissa autonsa radalle ja sitten jatkoi matkaansa. Kimi sen sijaan spinnasi, palasi radalle ja jatkoi matkaansa. Kumpi onkaan turvallisempaa, se että ulkokurvissa peruttellaan noin 20 sekuntia ja palataan radalle vai se, että spinnataan ja palataan sen jälkeen radalle?
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Syy oli tosiaan se, että Kimi ei ottanut sijoitustaan takas ennen uusintastarttia tai menny starttaamaan varikolta. Uusintastartti eroaa säännöiltään normaalista turva-autojakson jälkeen tapahtuvasta startista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jossain jutussa Toto jakaa kritiikkiä Russellille, joka kuulemma yrittää todistella jotain...

Tuossa Wolff on täysin oikeassa, vaikka luonnollisesti Russell edustaa Williamsia niin hyökkääminen sen todellisen palkanmaksajan tallin auton kimppuun tilanteessa jossa hyöty asiasta olisi ollut vain hetkellinen ja näennäinen ja johti nyt täydelliseen katastrofiin Russellin ja Bottaksen kohdalla, ei varmasti nosta Russellin osakkeita Mersun silmissä. Tietysti onni onnettomuudessa että tuo pelasti Hamiltonin kisan, mutta kyllä tuossa haisi pitkälle se että Russell halusi näyttää Totolle ohittamalla Bottaksen(jota vastaan Russell kokee kilpailevansa paikasta Mersulla 2022) vaikka olikin selvää että Bottas tulee DRS:llä ohi jahka saa renkaansa toimimaan). SKY:llä Crofty ja Brundle pohdiskelivat myös että Toto ei välttämättä silitä Russellin päätä tuosta Hamiltonin ulosajosta, sillä tuossakin Russell olisi voinut siirtyä jo ennen mutkaa pois parhaalta(kuivalta) ajolinjalta jottei Hamilton olisi mennyt ohittaessaan mutkassa märälle.

Muita huomioita talli per talli kisasta:

-Verstappen oli odotetun vahva vaihtuvissa olosuhteissa, lähdössä Hamilton keskittyi enemmän Perezin peittämiseen mikä avasi oven Verstappenille parhaisiin asemiin ensimmäiseen mutkaan. Perez on kyllä selvästi näitä aiemmin Verstappenin rinnalla nähtyjä junnuja nopeampi, mutta auto on hänellekin ilmeisen haastava ajettava, ainakin tällaisissa olosuhteissa. Nyt kuitenkin nähtiin tilanne jossa Mercedes joutui 2 vs 1 tilanteeseen, ainakin hetkellisesti.

- Mercedes ei ole niin "vastaantulija" kuin antavat ymmärtää, Bottaksen vauhti perjantain harjoituksissa, Hamiltonin paalu ja nopeimmat kierrokset kisassa(huomataan että hänen autonsa vaurioitui ensimmäisessä mutkassa ja vaikka etusiipi saatiinkin punalipun aikana vaihtaa, niin pohja otti varmasti vaurioita alussa) niin märällä kuin lopussa kuivallakin kertovat että Mersu ja Red Bull ovat aika rinta rinnan. Bottaksen kyykkääminen on kyllä kummallinen ja alan uskoa että viime kausi teki pysyvää vahinkoa Bottaksen ja tallin väliseen luottamukseen, mikä nyt heijastuu entistä enemmän miehen otteisiin. Virheen pelko ja usko siihen että talli on häntä vastaan syövät Bottasta sisältä liikaa ja tavallaan uran kannalta olisi nyt parempi lähteä kaudeksi 2022 muualle(olettaen ettei mitään dramaattista tapahdu loppuvuonna), jos vain tarjolla olisi Williams/Haas-comboa parempaa paikkaa.

-McLaren on vakiinnuttanut asemansa kolmanneksi vahvimpana tallina, Norrisin hylätty aika-ajokierros olisi tosiaan tuonut sensaatiomaisen kolmosruudun, mikä olisi jo vaikuttanut merkittävästi koko kisan voittotaistoon, vaikka Norris itse ei siellä tietenkään olisi ollut. Norris on kyllä ottanut isoja harppauksia kuskina ja muutaman kierroksen kamppailu Hamiltonin kanssa oli ihailtavaa katsottavaa kun nuorukainen laittoi autonsa juuri oikeaan paikkaan oikeaan aikaan tekemättä virheitä(no, ilmeisesti nojasi jalallaan kytkimeen tietyissä paikoissa, mikä saattoi antaa Hamiltonille tarvittavan edun lopulta ohitukseen). Olen jopa yllättynyt että Ricciardo on kisavauhdissa ollut täysin Norrisin jaloissa. Tämä tosin saattaa korjaantua kauden edetessä jos Ricciardo mukauttuu uudenlaiseen autoon tai saa säädettyä autoa omaa ajotyyliään paremmin palvelevaksi.

-Ferrari haastaa McLarenia, mutta on ehkä askeleen perässä, kiitos McLarenin Mercedes-voimayksikön. Sainz alkaa päästä hiljalleen sisään autoon ja uskon että hilaa itsensä askel askeleelta lähemmäs LecLerciä kauden edetessä. Sainz tosin ei koskaan ole ollut kovin säkenöivä aika-ajaja, mikä antaa LecLercille edun jolla hän pysynee tiimin numero unona.

-Alpha Tauri on myös osa tätä trioa, mutta tänä viikonloppuna tiimin oma sössiminen ja junnu-Tsunodan sössiminen vaikeuttavat heidän arvioimistaan. Gasly sai viime kaudella itseluottamuksensa takaisin ja olisi ollut kamppailemassa Ferrarien ja McLarenien kanssa samoista sijoista, mutta tiimin riski sadekelirenkaiden kanssa laukesi kiusallisesti ranskalaisen silmille ja tuhosi kisan.

-Aston Martin todella kärsii tuosta "low rake"-autoille tehdystä sääntömuutoksesta ja on tipahtanut keskikastin pohjalle. Strollilta suht ok kisa, olisi ilmeisesti voinut nousta jopa renkaiden kanssa painineen Ricciardon ohi, mutta McLarenin kova suoranopeus pelasti aussin tällä kertaa. Vettel-parkaa alkaa käydä sääliksi, tallinvaihtoa on seurannut epäonni ja onkin kysymysmerkki miten saksalaisen psyyke kestää haastavien kahden viime kauden jälkeen?

-Alpine/Renault näyttää romahtaneen vuoden takaisesta kunnolla, keski-kasti näyttää karkaavan. Avauskisassa Alonso pysyi hetken alussa keski-kastin mukana riskaabelilla rengastrategialla, mutta nyt ei sitäkään korttia oikein voitu pelata. Alonson kannalta "harmi" että on taas pohjamudissa möyrivässä suurtallissa.

-Alfa Romeolle kisa jota he toivoivatkin, eli kärkitallien ongelmien/sössimisten ja muuttuvien olosuhteiden avulla saatiin raavittua pisteitä ja mikä tärkeintä, pääkilpailija Williamsin ainut syömähammas Russell tunaroi itsensä pois tärkeältä pistepaikalta. Alfalle sikälikin tärkeät pisteet, että autossa tuskin tulee kauden aikana tapahtumaan kehitystä(joskaan muutkaan eivät valtaisaa kehitystyötä välttämättä tee tällä kaudella) kun Ferrari-yhteistyö ei enää ole ja ilmeisesti ei tule olemaan sillä tasolla kuin se oli kun Sauber muutettiin Alfaksi.

-Williamsille aika katastrofi-viikonloppu, molemmat autot paskaksi ja mahdollinen pistesija meni ykköskuskin henkilökohtaiseen hölmöilyyn. Vauhti riittää ehkä haastaa vain Alfoja kisoissa, joten pisteitä ei ole luvassa usein.

-Haas. Eipä tuosta voi mitään oikein sanoa. Paska auto ja herneenvihreät kuskit. Toivottavasti Gene Haas vain jaksaa uskoa että Ferrarin hänelle budjettikattosyistä liisaamat Simone Resta ja kumppanit saavat 2022 loihdittua hänelle kilpa-auton. Loppukevennyksenä: Nikita Mazespin
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
- "Räikkönen menetti Alfa Romeon hallinnan turva-auton takana ja hän palasi radalle. Sääntöjen mukaan Räikkösen olisi pitänyt nousta takaisin sijalleen ennen turva-auton poistumista.

Talli kuitenkin neuvoi Räikköstä ajamaan letkan mukana. Siinä tapauksessa hänen olisi pitänyt ajaa varikolle, ja lähteä kisaan koko letkan perään.

Lopulta tuomaristo lätkäisi suomalaiselle peräti 30 sekunnin aikasakon."


Eli vähän sama juttu kuin voittaisit lotossa miljoonaan, mutta se viedään sinulta pois, koska lahjoitit 10 tonnia hyväntekeväisyyteen.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Jää kyllä formulat tähän meikäläisen puolesta. Yksi tekee ihan mitä haluaa, jopa peruuttaa takaisin radalle ulkokurvissa kilpailun ollessa käynnissä ilman rangaistusta, toiset saa 30 (kolmevitunkymmentä!!!!) sekuntia rankkua kun lipsahtaa ulos turvauton takana ja palaa turvallisesti radalle.
Gods Sons Life Matter. VMP!
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Eikö Alfa Romeo ollut viime kaudellakin yksi rangaistuimpia talleja? Näköjään sama meininki jatkuu, eihän tuossa Kimin rangaistuksessa ole mitään järkeä. Periaatteessa vapaaehtoisesti luovuttaa 2 sijaa jollekin ja siitä hyvästä puolen minuutin aikasakko. Jeespoks
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Kyllähän vie makua lajiin tällaiset aivan seinähullut rangaistukset, ei voi mitään. Eikö muutenkin kuskeja ole säästynyt lähihistoriassa rangaistuksilta, koska eivät saaneet etua eivätkä haitanneet muita, ainakin näin muistaisin? Vaikka siis sääntökirjan mukaan pitäisikin rangaistus tulla.

Kyllä säännöissä pitää olla aika helvetisti vikaa, jos kukaan ei tiedä miten niiden kuuluisi mennä. Ensin Perez saa rangaistuksen, koska otti sijansa takaisin. Kaksi edellä olevaa autoa jopa hidastivat päästääkseen Perezin ohi, joten olivat varmaan samassa ymmärryksessä. No sitten myöhemmin Kimi ei tee niin ja saa rangaistuksen, koska jostain mystisestä syystä säännöt ovat erilaiset kisan uusintastartissa. Säännölle ei ole edes mitään turvallisuusperustetta tai mitään muutakaan, tilannehan on täysin sama kuin normaalin turva-auton aikana. Eräs Mercedes taas pakitteli takaisin asfaltille, mikä oli ihan ok homma vaikka maalaisjärkikin sanoo sen olevan aika turvatonta.

Ihan paskaa ja tosiaan vie makua koko hommasta.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Jaahas ja Kimi sai vielä puoli minuuttia rankkua. Onpa suoraan sanottuna aivan peestä osa näistä tämän lajin säännöistä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onpahan tuomio taas! Kimi ilmeisesti sai etua siitä, että liukasteli ulos radalta ja menetti kaksi sijaa. Sietääkin saada puoli minuuttia penaltya. Voisi luulla huonoksi vitsiksi tätä. En ymmärrä, en.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Nostettiinko tuota Hamiltonin pakittamista radalle missään esille? Väärään suuntaan ei sääntökirjan mukaan saa ajaa tai pakittaa.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Onko kukaan muuten ikinä saanut penaltia väärään suuntaan ajamisesta tai pakittamisesta? En ainakaan itse muista yhtään tapausta.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Onko kukaan muuten ikinä saanut penaltia väärään suuntaan ajamisesta tai pakittamisesta? En ainakaan itse muista yhtään tapausta.
Vaihdetaanpa kysymysasettelu: Kuinka usein joku on pakittanut vastakkaiseen suuntaan? Ei oikeastaan koskaan, sillä se on hengenvaarallista touhua, ennenkaikkea itselle, mutta myös toisille.

Pitäisi kuulua vaarallisimpaan liikkeisiin mitä F1-kilpailussa voi tehdä, varsinkin märällä kelillä, ja vielä kilpailun ollessa käynnissä ja täten myös liike jonka pitäisi aiheuttaa suurimmat mahdolliset sanktiot. Mutta näköjään ei.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sekin tuossa vielä että miksi tuosta annettiin suoraan tuo 30 sekunttia, eikö tämmöisestä tilanteessa olisi riittänyt vain joku pieni "huomautus". Räikönenhän ei kuitenkaan tuossa tilanteessa ketään vaarantanut tai hyötynyt mitenkään. Hamiltonin kohdalla ei olisi varmaan edes tutkintaan asti tilanne edennyt.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Sekin tuossa vielä että miksi tuosta annettiin suoraan tuo 30 sekunttia, eikö tämmöisestä tilanteessa olisi riittänyt vain joku pieni "huomautus". Räikönenhän ei kuitenkaan tuossa tilanteessa ketään vaarantanut tai hyötynyt mitenkään. Hamiltonin kohdalla ei olisi varmaan edes tutkintaan asti tilanne edennyt.
Talli oli kysynyt heti spinnin jälkeen, että saako Kimi ottaa paikkansa takaisin. Vastausta ei kuulunut ajoissa.
Sitten kuulemma sääntöjen mukaan tuosta pitäisi tulla 10 sekunnin stop & go rangaistus, mutta koska Kimi ei suorittanut tuota rangaistusta niin annettiin siitä sääntökirjan mukainen 30 sekuntia.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Talli oli kysynyt heti spinnin jälkeen, että saako Kimi ottaa paikkansa takaisin. Vastausta ei kuulunut ajoissa.
Sitten kuulemma sääntöjen mukaan tuosta pitäisi tulla 10 sekunnin stop & go rangaistus, mutta koska Kimi ei suorittanut tuota rangaistusta niin annettiin siitä sääntökirjan mukainen 30 sekuntia.

Kuulostaa reilulta. Itse ei tiedetä sääntöjä ja sitten rangaistaan kuskia ja tallia siitä omasta virheestä. Samalla kultapoika saa tehdä mitä vaan ja yksi käydä läimimässä kolariautossa istuvaa kuskia.

Makes perfect sense.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kuulostaa reilulta. Itse ei tiedetä sääntöjä ja sitten rangaistaan kuskia ja tallia siitä omasta virheestä. Samalla kultapoika saa tehdä mitä vaan ja yksi käydä läimimässä kolariautossa istuvaa kuskia.

Makes perfect sense.
Kyllähän tämä ottaa päähän, kun tietää miten työn ja tuskan takana jokainen piste Alfa Romeolle on niin sitten ne viedään jollain paskapykälällä. En tiedä voiko Alfa Romeo tehdä tästä valitusta tai aikovatko edes tehdä, mutta harmin paikka tosiaan. Ei ole ensimmäinen kerta kun Alfa menettää turhan toheloinnin vuoksi pisteitä.
Imolassa nähtiin myös Alfa Romeon kauden viimeinen päivityspaketti, joten ainakaan paremmaksi ei vauhti tule kehittymään kauden aikana, ellei sitten moottoripuolelle ole tulossa jotain.

Toivottavasti rangaistuksen antanut tuomari näkee edes painajaisia yöllä, vaikka eihän häntä nyt sinällään voi täysin syyttää, mutta syytän silti.
Sääntöihin pitäisi lisätä pykälä maalaisjärjen käytöstä.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vaikka maallikosta tilanne on absurdi, niin teknisesti ottaen homman nimi on tämä(verrataan Perezin ja Kimin töppäystä): Perezin pupeltaessa ulos oli kyseessä puhdas vaarasta johtuva turva-autoperiodi jolloin sijoitukset eivät ole täysin lukittuja, esim varikolla saa käydä, mutta et saa palata varikkokäynnin jälkeen samalle sijalle muita ohittaen, sama juttu jos pupellat ulos ja muiden on pakko ohittaa sinut pysähtymisen estämiseksi, et saa ottaa paikkaasi takaisin. Kimin spinni taas tapahtui kilpailun (uusinta)starttia edeltävällä lämmittelykierroksella, jolloin sinun on otettava määritelty sijoituksesi ennen turva-autolinjaa takaisin, tai startattava varikolta. Todennäköisesti Alfa Romeota hämäsi tilanteessa se että (uusinta) startti otettiin kilpailunjohtajan päätöksellä lentävänä, eikä lähtöruudukosta(kuten Mugellossa viime syksynä). Se tietysti tekee tilanteesta oudon ettei kilpailun johto antanut vastausta Alfan tiedusteluun aiheesta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On kyllä silkkaa paskaa tuo Kimin rankku. Vaikka teknisesti meni sääntöjen mukaan, niin säännöt ovat kyllä ihan perseestä. Käytännössä rangaistuksesta tuli kovempi, koska tuomaristo ei käsitellyt asiaa kisan aikana. Puhumattakaan siitä, että tallin tiedusteluun ei vastattu mitään. Ihan päätöntä touhua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivottavasti rangaistuksen antanut tuomari näkee edes painajaisia yöllä, vaikka eihän häntä nyt sinällään voi täysin syyttää, mutta syytän silti.
Sääntöihin pitäisi lisätä pykälä maalaisjärjen käytöstä.

Se maalaisjärki tässä juuri tuntuu se isoin ongelma olla kun välillä sitä käytetään ja välillä ei. Pitäisi olla selkeä linja näissä. Sehän tässä on juuri mikä eniten bännii kun noissa ei logikkaa ole, ei se että Kimi sai jopa "ansaitusti" rangaistuksen tuosta. Toki toinen seikka on sitten että eihän tuossa rangaistuksen kovuudessa taas ole mitään järkeä, heti pitäisi kyllä sääntökirjaa päivitellä, varsinkin kun ei kimi yrittänyt tuolla ulosajolla saada mitään hyötyä itselle tai haittaa muille kuskeilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös