Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 389 207
  • 3 286

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja pyhimys-Hamilton ei näin tekisi tai ei ole tehnyt? Avaa nyt vähän silmiä ja katso historiaa kun Hamiltonilla on myös lukuisia tilanteita historiassa jossa sääntöjä on venytetty ja rikottu ja peli on ollut likaista mm Nicop Rosbergin kanssa jossa taisteltiin likaisesti niin radalla kuin kulisseissa. Max on röyhkeä mutta niin on Lewiskin. Kuinka vaikeaa sitä on myöntää?
On ehkä tehnyt, mutta ei tehnyt nyt. Eikä sillä ole tässä keskustelussa mitään merkitystä, kun lähtökohta oli puhua siitä, että miksi Mersu ei halunnut jäädä Maxin taakse. Ei ole tämän keskustelun kannalta millään tavalla oleellista, että miten muut kuljettajat olisivat toimineet, kun on kyse vain siitä miten Max olisi toiminut.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä on paljon totta.

Mutta myös Hamilton on myös valmis koviin toimiin, jos hän niistä hyötyy. Tältä kaudelta 2021 löytyy esimerkki Britannian GP, jossa Hamilton katsottiin syylliseksi kolariin Verstappenin kanssa. Verstappen ulos ja Hamilton sai 25 pistettä. Sinänsä vaarattomalta näyttänyt muistaakseni etusiipeen osuminen ei sellainen ollut, sillä Verstappen joutui sairaalaan jotain 51g törmäysvoiman takia.

Parhaalla ja osin jopa ylivoimaisella autolla ajanut paras kuljettaja (Hamilton) pärjäsi radalla viimeiset kaudet niin hyvin, että hänen ei tarvinnut Rosbergin psyykkisen polttamisen jälkeen tehdä likaisia temppuja. Mutta en epäile lainkaan sitä, että jos Hamilton olisi haastajan asemassa, kyllä sieltä Max kolattaisiin ulos enemmän kuin kerran.
Tässä on erona se, että Lewis yrittää yleensä olla likainen sillä tavoin, että on mahdollista välttää rangaistukset. Max ei tunnu välittävän säännöistä yhtään, vaan tekee mitä haluaa. En tykkää Lewiksesta, enkä todellakaan fanita miestä, mutta itse näen edelleen, että Silverstonen kolari oli enemmän Maxin syytä.

Mutta kuten edellä sanoin, niin tässä keskustelussa ei ole oleellista se, mitä muut kuljettajat olisivat tuossa tehneet, kun kyse on vain siitä mitä Max olisi tehnyt.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä on erona se, että Lewis yrittää yleensä olla likainen sillä tavoin, että on mahdollista välttää rangaistukset. Max ei tunnu välittävän säännöistä yhtään, vaan tekee mitä haluaa.

Pitkälti myös näin. Max on röykeä nulikka, ja Lewis aatelioitu herramiesvaras.

Mutta kuten edellä sanoin, niin tässä keskustelussa ei ole oleellista se, mitä muut kuljettajat olisivat tuossa tehneet, kun kyse on vain siitä mitä Max olisi tehnyt.

Tämä on outo kommentti. Eihän sinulla ole mitään tietoa, mitä Max olisi tehnyt tuossa tilanteessa. Ei kenelläkään ulkopuolisella ole.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on outo kommentti. Eihän sinulla ole mitään tietoa, mitä Max olisi tehnyt tuossa tilanteessa. Ei kenelläkään ulkopuolisella ole.
Ei tietenkään ole tietoa, olenko niin väittänyt? On mahdollisuus keskustella jokaisen omista näkemyksistä asiaan liittyen, mutta tietenkään kukaan ei voi tietää mitä lopulta olisi käynyt. Mitä outoa tässä nyt on? Ihan tavallista keskustelua tämä on.

Pointtini on, että keskustelun alkuperäiseen aiheeseen liittyen ei ole oleellista spekuloida sillä mitä Lewis tai muut kuskit olisivat tehneet, kun puhuttiin Mersun päätöksestä, että eivät halua jäädä Maxin taakse, jolloin olisi pakko ohittaa Max. Keskusteluun liittyy oleellisesti spekulointi Maxin toiminnasta, mutta muut kuskit eivät tähän liity.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei tietenkään ole tietoa, olenko niin väittänyt? On mahdollisuus keskustella jokaisen omista näkemyksistä asiaan liittyen, mutta tietenkään kukaan ei voi tietää mitä lopulta olisi käynyt. Mitä outoa tässä nyt on? Ihan tavallista keskustelua tämä on.

Oikeassa olet. Ymmärsin jostain syystä, että näkemyksesi ei olisi mutu-pohjainen Maxin toimista. Ymmärsin väärin. Itse uskon (mutu), että Hamilton olisi ohi päässyt, jos nopeus olisi riittänyt.

Pointtini on, että keskustelun alkuperäiseen aiheeseen liittyen ei ole oleellista spekuloida sillä mitä Lewis tai muut kuskit olisivat tehneet, kun puhuttiin Mersun päätöksestä, että eivät halua jäädä Maxin taakse, jolloin olisi pakko ohittaa Max. Keskusteluun liittyy oleellisesti spekulointi Maxin toiminnasta, mutta muut kuskit eivät tähän liity.

Totta. Kisa oli niin jännittävä ja dramaattinenkin, että en muistaakseni koskaan sellaista kokeneeni. Jäi kuitenkin kaivamaan sellainen fillis, että Mersu ei olisi onnistunut taktiikassaan Hamiltonin osalta. Ja tuon totesinkin. Nyt kun vähän palasi kisan tapahtumiin huomasin, että Perez teki kovan työn ja Mersulle ei Hamiltonin osalta juuri järkevää kakkostaktiikkaa jäänyt. Ei tullut eroa Maxiin riittävästi. Toinen pysähdys olisi tuonut Maxin Hamiltonin eteen ja sitä he eivät halunneet.

Näin ajatellen Mersu toimi sillä ainoalla taktiikalla, joka takasi todennäköisimmän mestaruuden Hamiltonille. Nyt vaan sattuma astui radalle, Masi tulkitsi sääntöjä, ja lopuksi FIA selvittelee, mitä tapahtui.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Mercedes ilmoitti twitterissä ettei aio valittaa Abu Dhabin lopusta pidemmälle ja onnitteli Maxia mestaruudesta.

Järki voitti
 
J

Just-Ice-Hockey

Pidän Mersun ilmoitusta todella valitettavana. Nyt olisi ollut hyvä paikka saada selkeyttä sääntöihin ja niiden sovellettavuuteen. Suojellaan entiteettiä, joka ei oman toimintansa vuoksi ole suojelemisen arvoinen.

Onnea Maxille mestaruudesta, hän sen ilman muuta ansaitsi, eikä ole tässä tilanteessa tehnyt mitään väärää. Ikävä sivumaku jää, mutta se ei ole Maxin tai RB:n vika.
 

Byvajet

Jäsen
Pidän Mersun ilmoitusta todella valitettavana. Nyt olisi ollut hyvä paikka saada selkeyttä sääntöihin ja niiden sovellettavuuteen.
Kyllähän säännöt tuossa tilanteessa ovat selvät, jos niitä vain noudatettaisiin. Hamiltonilta vietiin mestaruus. Tuossa tilanteessa ei ole tulkittavaa. Kysymys on ainoastaan siitä, tahdotaanko sääntöjä noudattaa.

Mitä tulee Hamiltonin ja Verstappenin ensimmäiseen tilanteeseen, en edelleenkään pysty näkemään Verstappenin ohituksessa mitään väärää. Kommentoin asiaa toiselle foorumille, kun joku laittoi videon, josta tilanne selvästi näkyy. Hamilton jättää oven auki, Verstappen tulee kovemmalla nopeudella ja pääsee ohi ja pysyy vielä radalla. Sukelluksesta ei ole mitään merkkiä.

Hamiltonin ei tarvitse väistää, vaan tiukan näköinen tilanne syntyy siitä, kun Hamilton yrittää väkisin tilaan, jonka Verstappen on jo vienyt.

 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kevyen neljä päivää antoi tunteiden laskeutua ennen kuin uskalsi tulla tänne purkamaan kautta. Olen Verstappenin kannattajana todella onnellinen ja hän ansaitsi sen ehdottomasti koko kauden mitassa. Viimeisen kisan osalta ymmärrän kuitenkin kiihkeän keskustelun. Tuosta Abu Dhabista on nyt monta päivää jankattu mutta koitan nyt lyhyesti ottaa siihenkin kantaa. Mielestäni siis Hamiltonilta ei ryöstetty mestaruutta tuossa

Lopussa nähtiin tilanne, jossa selkeästi tarvittiin turva-autoa, ja kisat koitetaan aina viedä loppuun ajamalla mikä nyt tarkoitti viimeistä kierrosta. Michael Masin töhöily tuli siinä kun vatulointiin noiden kierroksella ohitettavien kanssa, ja hän päätyi sääntöjä rikkovaan versioon mikä aiheutti tämän kalabaliikin. Jos olisi heti päätetty että kaikki kierroksella ohitettavat ohi niin olisi saatu aikalailla samanlainen viimeinen kierros ilman tätä vääntöä. Sehän riittää että kierroksella ohitettavat ohittavat turva-auton, ei heidän tarvitse sinne letkan perälle ehtiä. Red Bull kakkossijalla käänsi joka kiven ja haki tuoretta rengasta, samalla kun Mersu luotti että he kruisailevat helppoon voittoon tukevassa kaulassa eikä mitään yllättävää tapahdu. Näin homma menikin melkein joka kisassa 2014 lähtien mutta nyt tulikin poikkeus, joita autourheilussa välillä tulee. Ei pidä myöskään unohtaa Perezin loistavaa puolustamista mikä söi tuota johtoa, ja toisaalta sitä että Bottas ei ollut kolmantena varmistamassa sitä ettei Max voinut noita stoppeja tehdä.

Verstappenin kauden osalta täytyy sanoa että oli mielestäni se kovin. Eniten voittoja, paaluja, podiumeita ja johtokierroksia joten sinänsä kauden osalta jossiteltavaa ei jäänyt. Sitä taustaa vasten onkin huikeaa että Hamilton pystyi vääntämään mestaruustaistelun vielä viimeiselle kierrokselle asti. Verstappen menetti paljon enemmän pisteitä itsestään riippumattomista syistä, mutta näistä tilanteista on jauhettu täällä tarpeeksi ja niin kuin sanoin, kuuluvat autourheiluun. Joskus räjähtää rengas ja joskus Bottas lanaa puoli gridiä avausmutkassa. Näistäkin tilanteista huolimatta Maxilla oli kaikki avaimet käsissään viimeisissä kisoissa, vaikka Mersun auto kovempi olikin. Brasiliassa alkoi kuitenkin pakka vähän levitä, Qatarissa töhöiltiin keltaisten lippujen kanssa ja Saudi-Arabiassa vedettiin seinään paaluvauhdista. Virheitä tuli siihen malliin lopussa että jos mestaruus olisi Hamiltonille mennyt, niin sanoisin kyllä että se johtui ihan yhtälailla Maxin hermoilusta kuin Mersun rakettimoottorista ja Hamiltonin mestarillisesta ajamisesta. Muuten oli kyllä Verstappenilta virheetön ja huikea kausi, ja ennen kaikkea hienoa että Red Bull rakensi noin luotettavan ja nopean auton, sen luotettavuuden kanssahan oli aika paljon tekemistä vielä viime vuonna.

Sitten vielä Lewisista sen verran, että olen häntä täällä piikitellyt välillä ja kisojen aikaisissa tunnekuohuissa hehkutellut Verstappenin välillä jopa vaarallisiakin temppuja. Mutta kyllä minä olen viimeisten kuukausien aikana ruvennut arvostamaan Hamiltonia ihan käsittämättömän paljon. Pidän Verstappenissa siitä röyhkeydestä ja mulkkuudesta mitä mestarilta vaaditaan, mutta Hamiltonissa arvostan sitä että on hyvä voittaja, ja hyvä häviäjä. Kyllä tuossa kieltämättä nähdään vielä se että toinen on seitsenkertainen maailmanmestari. Toki Hamiltonkin hipoo välillä sääntöjen rajoja ja itkee vähän turhaan radiossa, nuo kuuluvat asiaan. Kun miettii että Brasilian sprinttiin lähdettäessä tilanne oli se, että oli 20 pinnaa perässä ja lähti gridin hänniltä, niin on kyllä mieletöntä että väänsi itsensä vielä kierroksen päähän maailmanmestarista. Olisi kyllä ihan Verstappenin lailla ansainnut pystin.

Tänä vuonna Red Bull oli kuitenkin pykälän edellä. Verstappen menetti paljon pisteitä ilman omaa syytään ja silti onnistui vääntäytymään mestariksi. Tuollaisissa taktiikoiltaan vähän eriävissä kisoissa Red Bull onnistuin usein lyömään Mersun ja nämä olivat niitä ratkaisevia voittoja. Mielenkiintoista myös että tuollaisia viime vuosien kaltaisia ylivoimaisia voittoja oli Hamiltonilla tosi vähän, ihan viimeisissä kisoissa noita tuli. Eli taisihan se Red Bull sitten olla vähän nopeampi auto Brasiliaan asti.

Nyt tuli aivan helvetin pitkä teksti ja asiaa olisi vielä muistakin kuskeista mutta jätetään se myöhemmälle.
 

Hexa

Jäsen
Pidän Mersun ilmoitusta todella valitettavana. Nyt olisi ollut hyvä paikka saada selkeyttä sääntöihin ja niiden sovellettavuuteen.
Mersu ei sittenkään halunnut lähteä kalliiseen ja pitkään ja lajia mahdollisesti vahingoittavaan oikeusprosessiin, missä voittajia eivät olisi olleet kuin lakimiehet. Mersun päätös on kuitenkin urheilullisempi, kuin lakitupien kautta haettu voitto, vaikka viimeisen kisan loppuratkaisu ei ihan oppikirjasta ollutkaan. FIA voi itse nyt selkeyttää sääntöjä ensi kaudeksi vastaavien tilanteiden varalta.
 
J

Just-Ice-Hockey

Kyllähän säännöt tuossa tilanteessa ovat selvät, jos niitä vain noudatettaisiin. Hamiltonilta vietiin mestaruus. Tuossa tilanteessa ei ole tulkittavaa. Kysymys on ainoastaan siitä, tahdotaanko sääntöjä noudattaa.

Mestaruuden vientiin en ota kantaa. Mutta nyt, koska asiaa ei ratkaistu riippumattoman tahon toimesta jää sääntöjen ylle todella synkkä varjo. Artikla 15.3 (meniköhän tuo nyt oikein(?)) muodostuu nyt varsinaiseksi satunnaisgeneraattoriksi.

Mersu ei sittenkään halunnut lähteä kalliiseen ja pitkään ja lajia mahdollisesti vahingoittavaan oikeusprosessiin, missä voittajia eivät olisi olleet kuin lakimiehet. Mersun päätös on kuitenkin urheilullisempi, kuin lakitupien kautta haettu voitto, vaikka viimeisen kisan loppuratkaisu ei ihan oppikirjasta ollutkaan. FIA voi itse nyt selkeyttää sääntöjä ensi kaudeksi vastaavien tilanteiden varalta.

Minua ei kiinnosta tässä asiassa mestaruuden kohtalo. Minua kiinnostaa lajin kohtalo, ja laji elää säännöistään. Nyt Mersun päätös ei ole urheilullinen nykyhetken eikä tulevaisuuden kannalta. Toki FIAlla on mahdollisuus muuttaa sääntöjä, kuten on ollut ennenkin. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että järjestöllä ei ole halukkuutta panostaa kilpailutapahtuman liittyviin sääntöihin. Niiden suuripiirteisyys kun mahdollistaa tarvittaessa myös keinotekoisen draaman. En pidättele hengitystäni sen suhteen, että FIA korjaisi ongelmaa. En itseasiassa edes usko FIAn näkevän ongelmaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minua ei kiinnosta tässä asiassa mestaruuden kohtalo. Minua kiinnostaa lajin kohtalo, ja laji elää säännöistään. Nyt Mersun päätös ei ole urheilullinen nykyhetken eikä tulevaisuuden kannalta.
Tässä kaikki oleellinen. Vaikka koko kisa olisi "hylätty" ja mestaruudet olisi jäänyt voimaan, niin oltaisiin saatu selvyys että kuinka paljon urheilua voidaan uhrata viihteen tähden.

Jos miettii 30v formulan tapahtumia, niin Sennan kuolema on isoin juttu sillä ajanjaksolla. Sitten on mestaruuden hylkäämisiä (Schumi), Ferrarin laittomat koneet ja hyshys-sopimus. Koskaan aiemmin ei silti ole näin totaalisesti kustu urheilullisuuden päälle. Onko fykköset kilpaurheilua vai WWE-tyylistä showta, jossa voittajat on käsikirjoitettu.

Max Verstappen teki mitä piti voittaakseen kisan, eikä tämä show ole hänen vikansa. Mutta laji otti ison kolauksen
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Tässä kaikki oleellinen. Vaikka koko kisa olisi "hylätty" ja mestaruudet olisi jäänyt voimaan, niin oltaisiin saatu selvyys että kuinka paljon urheilua voidaan uhrata viihteen tähden.

Jos miettii 30v formulan tapahtumia, niin Sennan kuolema on isoin juttu sillä ajanjaksolla. Sitten on mestaruuden hylkäämisiä (Schumi), Ferrarin laittomat koneet ja hyshys-sopimus. Koskaan aiemmin ei silti ole näin totaalisesti kustu urheilullisuuden päälle. Onko fykköset kilpaurheilua vai WWE-tyylistä showta, jossa voittajat on käsikirjoitettu.

Max Verstappen teki mitä piti voittaakseen kisan, eikä tämä show ole hänen vikansa. Mutta laji otti ison kolauksen
(Boldaus oma)

USA 2005 oli täysi farssi.
Itävalta 2002 myös.
Singaporea 2008 unohtamatta
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
(Boldaus oma)

USA 2005 oli täysi farssi.
Itävalta 2002 myös.
Singaporea 2008 unohtamatta

Näin oli ja eipä urheillullisuudesta ollut tietoakaan 2007 McLarenin syyllistyttyä vilunkiin ja menetettyä koko kauden tallipisteensä ja saatu 100 milj sakot. Mitä muistan, F1 on ollut täynnä omistuisia sääntötulkintoja (tälläkin kaudella useita) ja joskus suoranaisia huijauksia. Briatoren 2008 oli näidenkin joukossa sanotaan erottuva.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
2002 Itävalta, tiimimääräykset kuuluvat fykkösiin. Kuten Perezin Hamiltonin estely, joka käytännössä oli tiimimääräys.

USA 2005, rengasfarssi.

Ja 2008 Piquetin tempusta tuli rangaistus, ikävä kyllä myöhässä, mutta tuli kuitenkin.

Mikään näistä ei mielestäni ole verrattavissa tähän tilanteeseen. Kuten ei Mäkin vakoiluskandaali tai Ferrarin huijauskone. Noistakin tuli sentään rangaistukset ja ovat kuitenkin yksittäisen henkilön/tallin epäurheilijamaista käytöstä, eikä lajin "tuomariorganisaation" harrastamaa lajin uhraamista viihteen alttarille. Enkä siis yhtään väheksy Maxin mestaruutta, enkä sitä halua häneltä riistää, mutta Masin temppu oli mielestäni kovin isku lajin uskottavuudelle.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
2002 Itävalta, tiimimääräykset kuuluvat fykkösiin. Kuten Perezin Hamiltonin estely, joka käytännössä oli tiimimääräys.

USA 2005, rengasfarssi.

Ja 2008 Piquetin tempusta tuli rangaistus, ikävä kyllä myöhässä, mutta tuli kuitenkin.

Mikään näistä ei mielestäni ole verrattavissa tähän tilanteeseen. Kuten ei Mäkin vakoiluskandaali tai Ferrarin huijauskone. Noistakin tuli sentään rangaistukset ja ovat kuitenkin yksittäisen henkilön/tallin epäurheilijamaista käytöstä, eikä lajin "tuomariorganisaation" harrastamaa lajin uhraamista viihteen alttarille. Enkä siis yhtään väheksy Maxin mestaruutta, enkä sitä halua häneltä riistää, mutta Masin temppu oli mielestäni kovin isku lajin uskottavuudelle.

Kysyn ihan vilpittömästi, mikä olisi mielestäsi ollut paras ratkaisu tuohon tilanteeseen?

Lopussa nähtiin tilanne joka ehdottomasti vaati turva-autoa, ja tilanne saatiin siivottua niin että pystyttiin ajamaan vielä kilpaa. Tuossa välissä kuitenkin nähtiin töhöilyä, ja olemme molemmat varmasti samaa mieltä että tilannetta ei missään nimessä hoidettu parhaalla mahdollisella tavalla. Omasta mielestäni kierroksella ohitetut olisi pitänyt päästää vähän aiemmin ohi, eikä ensin vatuloida että heitä ei päästetä. Tämän myötähän olisi tultu luultavasti samaan lopputulos mutta ilman tätä keskustelua lajin uskottavuudesta. Näin ollen mielestäni voidaan puhua ennemmin Masin töhöilystä kuin Masin tempusta.

Kierroksella ohitettuja ei toki voinut heti päästää ohi koska siivoustyöt olivat kesken, mutta selkeästi aikaa jäi sille että koko letka olisi vedetty turva-auton ohi ja viimeinen kierros aloittaa normaalisti. Red Bull otti Verstappenin sisään heti turva-auton tultua joten heillä olisi ollut etu jokatapauksessa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakko vielä kehua tuota Maxin sunnuntain suoritusta. Näki että Lewis lataa akkuja noille kahdelle suoralle ja yllätti mestarin ihan housut kintussa jo ennen tuota suoraa. Lewis olisi varmaan tehnyt saman mitä ekoilla kiekoilla, eli oikaissut kun Max ei olisi jättänyt tilaa ja näin Max ei olisi tokalle suoralle enää päässyt edes yrittämään. Lewis olisi ollut mestari.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
USA 2005, rengasfarssi.
Joka johtui FIA:n haluttomuudesta poiketa säännöistä.

Michelin tarjosi vaihtoehtoja kuten uusien settien tuomista tai shikaanin laittamista mutkaan 13 jotka olisivat auttaneet mutta ehdotukset tyrmättiin

Suurimmat syyt rengasongelmiin olivat FIA:n oma "ei rengasvaihtoja kisassa" älynväläys ja Indyn uudelleenpäällystys jolla Michelin ei ollut päässyt testaamaan (Bridgestone oli koska se oli myös Indycarin rengastoimittaja)

Eli farssi johtui FIA:n taipumattomuudesta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oopi

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Kysyn ihan vilpittömästi, mikä olisi mielestäsi ollut paras ratkaisu tuohon tilanteeseen?
Vastasitikin jo itse viestissäsi tuohon kysymykseesi. Kun kuuntelee kuljettajien tiimiradioita tuolta turva-auto episodin ajalta, etenkin kokeneiden Vettelin ja Alonson, niin sieltä käy erittäin selväksi, että viimeistään kierroksella 56 olisi voitu ottaa kaikki kierroksellaohitetut turva-auton ohi, vetää sääntöjen mukaan se seuraava kierros vielä turva-auton takana ja sitten (kuten nytkin) viimeiselle kierrokselle vihreä lippu ja ajaa täysiä ruutulipulle asti. Lopputulos tismalleen sama, mutta kenelläkään rationaalisesti ajattelevalla ihmisellä ei olisi yhtään mitään syytä tai tarvetta huutaa urheilun vastaista farssia tai sääntörikkomusta, vaan puhuttaisiin pelkästään Formuloihin kuuluvasta hyvästä tuurista turva-auton kanssa Verstappenin kohdalla ja Hamiltonin kohdalla taas huonosta tuurista ja ehkä kyseenalaistettaisiin Mersun strategisia päätöksiä.

Nyt sen sijaan joudutaan keskittymään siihen, miten Michael Masi murtui täysin paineiden alla todella pahasti ja aiheutti näin ollen yhden surullisimmista urheilun vastaisista farsseista Formuloissa vähään aikaan. Ensimmäinen päätös kierrokselta 56, kun kierroksellaohitetut eivät saaneet ohittaa, viestii vahvasti siitä, että Masi olisi ensin taipunut siihen Mersun ja Wolffin lobbaukseen, mutta sitten vasta kierroksella 57 tehty päätös, missä päätettiin vain poliittisesti valittujen kolmen auton saavan ohittaa, ja heti perään tullut päätös turva-auton tulemisesta samalta kierrokselta sisään taas viestii vahvasti siitä, että Masi olisi jälkikäteen taipunut siihen Red Bullin ja Hornerin lobbaukseen. Masistahan kuuli niissä radiokeskusteluissa turva-auto episodin alussa jo ennen näitä päätöksiä, miten hädässä kaveri siellä kilpailunjohdossa oli.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Kysyn ihan vilpittömästi, mikä olisi mielestäsi ollut paras ratkaisu tuohon tilanteeseen?

Lopussa nähtiin tilanne joka ehdottomasti vaati turva-autoa, ja tilanne saatiin siivottua niin että pystyttiin ajamaan vielä kilpaa. Tuossa välissä kuitenkin nähtiin töhöilyä, ja olemme molemmat varmasti samaa mieltä että tilannetta ei missään nimessä hoidettu parhaalla mahdollisella tavalla. Omasta mielestäni kierroksella ohitetut olisi pitänyt päästää vähän aiemmin ohi, eikä ensin vatuloida että heitä ei päästetä. Tämän myötähän olisi tultu luultavasti samaan lopputulos mutta ilman tätä keskustelua lajin uskottavuudesta. Näin ollen mielestäni voidaan puhua ennemmin Masin töhöilystä kuin Masin tempusta.

Kierroksella ohitettuja ei toki voinut heti päästää ohi koska siivoustyöt olivat kesken, mutta selkeästi aikaa jäi sille että koko letka olisi vedetty turva-auton ohi ja viimeinen kierros aloittaa normaalisti. Red Bull otti Verstappenin sisään heti turva-auton tultua joten heillä olisi ollut etu jokatapauksessa.

Eihän tuossa ollut sääntöjen puitteissa kuin yksi vaihtoehto, eli ajaa turva-auton perässä maaliin asti, koska sääntöjen puitteissa kisaa ei voitu käynnistää.

Jos kisaan olisi haluttu lisätä draamaa, niin olisi pitänyt ottaa punaiset liput siinä kohtaa kun tajuttiin, että turva-auton perässä mennään maaliin asti.

Tämäkin olisi ollut vähän keinotekoinen ratkaisu, mutta sentään olisi mennyt oikein ja jollain tavalla sääntöjen puitteissa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
@Freshi punainen lippu olisi ollut paljon "urheilullisempi" vaihtoehto ja ei olisi ollut täysin sääntöjen vastainen ratkaisu.

@Roger Moore tiedät hyvin vuoden -97 ja mitä tuolla tarkoitin. Älä trollaa
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vastasitikin jo itse viestissäsi tuohon kysymykseesi. Kun kuuntelee kuljettajien tiimiradioita tuolta turva-auto episodin ajalta, etenkin kokeneiden Vettelin ja Alonson, niin sieltä käy erittäin selväksi, että viimeistään kierroksella 56 olisi voitu ottaa kaikki kierroksellaohitetut turva-auton ohi, vetää sääntöjen mukaan se seuraava kierros vielä turva-auton takana ja sitten (kuten nytkin) viimeiselle kierrokselle vihreä lippu ja ajaa täysiä ruutulipulle asti. Lopputulos tismalleen sama, mutta kenelläkään rationaalisesti ajattelevalla ihmisellä ei olisi yhtään mitään syytä tai tarvetta huutaa urheilun vastaista farssia tai sääntörikkomusta, vaan puhuttaisiin pelkästään Formuloihin kuuluvasta hyvästä tuurista turva-auton kanssa Verstappenin kohdalla ja Hamiltonin kohdalla taas huonosta tuurista ja ehkä kyseenalaistettaisiin Mersun strategisia päätöksiä.

Nyt sen sijaan joudutaan keskittymään siihen, miten Michael Masi murtui täysin paineiden alla todella pahasti ja aiheutti näin ollen yhden surullisimmista urheilun vastaisista farsseista Formuloissa vähään aikaan. Ensimmäinen päätös kierrokselta 56, kun kierroksellaohitetut eivät saaneet ohittaa, viestii vahvasti siitä, että Masi olisi ensin taipunut siihen Mersun ja Wolffin lobbaukseen, mutta sitten vasta kierroksella 57 tehty päätös, missä päätettiin vain poliittisesti valittujen kolmen auton saavan ohittaa, ja heti perään tullut päätös turva-auton tulemisesta samalta kierrokselta sisään taas viestii vahvasti siitä, että Masi olisi jälkikäteen taipunut siihen Red Bullin ja Hornerin lobbaukseen. Masistahan kuuli niissä radiokeskusteluissa turva-auto episodin alussa jo ennen näitä päätöksiä, miten hädässä kaveri siellä kilpailunjohdossa oli.

Allekirjoitan viestisti täysin, jos kilpailujohto olisi ollut tilanteen tasalla niin tapahtumat olisivat olleet erilaisia, mutta lopputulos luultavasti sama.
Eihän tuossa ollut sääntöjen puitteissa kuin yksi vaihtoehto, eli ajaa turva-auton perässä maaliin asti, koska sääntöjen puitteissa kisaa ei voitu käynnistää.

Jos kisaan olisi haluttu lisätä draamaa, niin olisi pitänyt ottaa punaiset liput siinä kohtaa kun tajuttiin, että turva-auton perässä mennään maaliin asti.

Tämäkin olisi ollut vähän keinotekoinen ratkaisu, mutta sentään olisi mennyt oikein ja jollain tavalla sääntöjen puitteissa.
"Incident" oli siivottu niin että pystyttiin ajamaan viimeinen kierros kilpaa joten luonnollisesti näin tehtiin, siksi mielestäni turva-auton perässä maaliin ajaminen ei ollut oikea vaihtoehto.

Olet kuitenkin siinä oikeassa että Michael Masi ei onnistunut hoitamaan tilannetta sääntöjen puitteissa, joten hänen töhöilynsä myötä tuossa olisi täytynyt ajaa turva-auton takana maaliin. Fakta on kuitenkin se että 30 sekuntia aiemmin päästämällä kaikki turva-auton ohi olisi päästy vetämään viimeinen kierros kunnon hulinaa eikä kenelläkään olisi mutisemista. Näin olisi käynyt jos joku osaava olisi ollut kilpailunjohtaja.

Irrallisena huomiona se että itse en kyllä noista punaisten lippujen käytöstä ole niin innoissani. Ensinnäkin seisovat startit keskellä kisaa tuntuvat teennäisiltä ja toisekseen nuo ilmaiset renkaanvaihdot ovat mielestäni epäreiluja. Esimerkkinä juuri Verstappen Saudi-Arabiassa, kun vedeltiin ensin pari kiekkaa turva-auton perässä ja sitten homma seis.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuossakin olisi suoraan voitu ottaa punainen lippu, tai viimeistään silloin kun alettiin suihkimaan jauhesammuttimella radalle. Olisi jäänyt 3-4 kierrosta kai tuosta sammutustyöstäkin kisaa jäljelle?
 

BaronFIN

Jäsen
Tai sitten olisi pidetty VSC kierros pidempään ja Hamilton olisi saanut ”ilmaisen” stopin, tämän jälkeen porukka nippuun ja menoksi jos ei punaista lippua olisi tuossa vaiheessa voitu ottaa koska jenkkien lineaarisen TV:n ohjelmat olisivat menneet sekaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös