Mainos

Formula 1 – kausi 2020

  • 277 746
  • 2 260

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Mielenkiintoista. Olisi kiva kuulla tälle foliohattuilulle muitakin lähteitä, kuin "se vaan nyt on niin". Miksi ihmeessä Mercedes edes tekisi noin, että lataa toiseen autoon enemmän paukkuja. Tallithan hakee niitä mestaruuksia nimenomaan tiimimestaruuksia. Toto vaikuttaa kyllä mulkulta, mutta edes hän ei olisi niin tyhmä, että riskeeraa tiimimestaruuksia sille että antaa toiselle autolle huonommat vehkeet.
Bottaksen kertomus siitä, että Hamiltonin auton runko toi hänelle kaivattua lisänopeutta viime vuoden Japanin GP:hen ei liene tarpeeksi hyvä lähde? En tiedä sinusta, mutta itse ainakin luotan enemmän Bottaksen sanaan tässä kuin mihinkään mututuntumaan siitä, onko Toto niin tyhmä tehdäkseen tuollaista, kun todisteet kuitenkin puhuvat puolestaan.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Niin no, paalu kuitenkin eilen vaikka talli sössikin Valtterin kisan tänään. Russell on nopea, sitä ei käy kiistäminen mutta nopea on myös Valtteri. Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä Bottaksen dissaamista, en koskaan.
Valtteri on hyvä aika-ajaja, mutta kisavauhdissa tuntuu ottavan aina takkiin eikä ole mitään dissaamista edes. En myöskään jaksa käsitellä Bottasta silkkihansikkain pelkästään Suomen passin takia, kyllähän tuolla kokemuksella joka hänellä on Mersusta olisi sopinut odottaa eilen paljon parempaa.

Mielelläni liityn sitten kehujien joukkoon, kun aihetta sille on. Eilen toki tiimi teki kaikkensa, että Russellinkin kisa vedettiin pöntöstä alas, mutta siihen asti Boltteri näytti huolestuttavan aseettomalta.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Onhan tuo nyt ihan käsittämätöntä, että talliin tulee rookiekuski ja pieksee kisassa tallissa ja autolla useita vuosia ajaneen ihan pystyyn.

Startti jälleen kerraan sysipaska ja Russell karkas horisonttiin. Ekat varikkopysähdykset ja niiden jälkeen ero vaan kasvoi, oliko 8 sekuntia jossain välissä jopa. Sitten talli mössi ensin Russellin kisan voiton ja sen jälkeen Bottaksen kakkostilan laittamalla ensin Bottaksen pyöriä Russellille ja Bottakselle samat hardit alle, millä renkaanvaihtoon tulikin.

Huhujen mukaan Hamilton ollut vielä vklopun aikaan sänkypotilaana, joten Abu Dhabissa Russell saanee uuden mahdollisuuden kurittaa Bottasta.

Voitaneen suht varmasti sanoa, että alkava kausi 2021 on Bottaksen viimeinen Mersulla, Russell nousee toiseksi kuskiksi kaudelle 2022. Nyt enää jännitetään moniko vuotisen sopimuksen Hamilton talliin tekee.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ei kai kukaan voi Bottasta eilisen jälkeen puolustella? Fakta on se, että Valtterin olisi pitänyt painaa paalulta karkuun, ja viedä kisa omiin nimiin. Talli tyri varsin lahjakkaasti kisan lopun, mutta Valtteri hävisi kisan startissa. Ja tuo Mersun taktiikkakin oli minusta hyvä, Valtterille annettiin sauma vetää tyhjällä baanalla nopeita kierroksia, mutta ei onnistunut. Näissä tilanteissa Lewis on ihan kurko, "hammertime" ja sitten se nakuttaa 2-3 todella nopeaa kierrosta, ja palaa kärkeen varikolta.

Eikä Valtteri eilen juurikaan Russelia kiinni saanut, virtuaalisen turva-auton takana yhden kierroksen aikana 3.3 sekuntia, mutta muuten herrat menivät aika samaa vauhtia. Ja joku varmasti tuon taktiikan nostaa esiin, niin jos Valtteri olisi ollut keulilla, olisi Vale saanut Russelin taktiikan.

Vähän tämä näyttää siltä, ettei Bottas saa paineessa puristettua parasta irti. Näitä on nähty ennenkin, että kun on pakko onnistua startissa niin ei onnistu. Bottas ei ole missään nimessä huono kuljettaja, mutta ei myöskään parasta A-ryhmää. Minusta eilinen suoritus oli nolo, vaikkei Vale lopun sekoiluihin voinutkaan vaikuttaa. Mutta silti, Russel olisi pitänyt pitää takana startissa, tai edes vähintään ajaa ero kiinni. Ja miten se Russel renkaansa tuhosi? Ainakin tiimin mukaan rengas vuoti tyhjäksi, joten pakkohan se on vaihtaa.

Russel sai yhdessä kisassa koko draaman kaaren. Upea ajo kyllä, mutta tälläistä tämä pahimmillaan (ja parhaimmillaan) on. Osoitti kyllä sen, että vauhtia piisaa. Vilander muuten totesi eilen suoraan, että hän on tämän esityksen jälkeen vähän huolissaan Valtterin tallipaikasta. Eihän tuo mitään vielä meinaa, mutta eiköhän tuo ajatus jäänyt kytemään monelle muullekin. Ja Hamilton tekee sopimuksen mikäli hän niin itse haluaa. Se on ihan sama, vaikka palkka on 50 miljoonaa kaudesta, miehen brändi on aivan käsittämättömän arvokas, ja totta munassa Mersu haluaa nousta historiaan voittamalla kahdeksannen mestaruuden.

Perezin puolesta olen todella iloinen. Loistava kuljettaja, ja pyyhki taas kerran Strollilla persettä. Jos maailma olisi oikeudenmukainen, niin Stroll olisi lentänyt pihalle, mutta kun se ei ole.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
tuo Mersun taktiikkakin oli minusta hyvä, Valtterille annettiin sauma vetää tyhjällä baanalla nopeita kierroksia, mutta ei onnistunut. Näissä tilanteissa Lewis on ihan kurko, "hammertime" ja sitten se nakuttaa 2-3 todella nopeaa kierrosta, ja palaa kärkeen varikolta.
Kyllähän talli tuossa aika surkeasti toimi. Kun heti kärkeen oli havaittavaissa, että Bottas jäi Russelin renkaanvaihdon jälkeen luokkaa sekunnin kierroksella, niin silti päätettiin pitää Bottasta radalla vielä muutama kierros.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitäs jos Hamilton tekee tyyliin 1+"1" v sopparin, tuolla @Knox:in mainitsemalla 50 millillä....
Ottaa ens kaudella 8. mestaruutensa ja "lyö" hanskat tiskiin? Russeli siirtyy talliin, joko Hamiltonin tilalle tai sitten Valtterin?
Ensi kaudella on todellakin Valtterin onnistuttava. Jos ei pysty oikeasti haastamaan Hamiltonia niin ura on "siinä"! Ei riitä mikään parran kasvattaminen. Leikkaukseen ja isommat munat. Ens kaudella ei ole varaa alkaa nuolemaan Toton rektaalia vaan tappajan katseella joka kisaan. Tulos tai saa alkaa suunnittelemaan polkupyöräretkiä Tiffanyn kanssa


Edit. Perezillä ei tainnu olla sopparia enään. Oisko ihan idiootti ajatus, mersulla 2022 Russel ja Perez ?
 
Viimeksi muokattu:

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Mitäs jos Hamilton tekee tyyliin 1+"1" v sopparin, tuolla @Knox:in mainitsemalla 50 millillä....
Ottaa ens kaudella 8. mestaruutensa ja "lyö" hanskat tiskiin? Russeli siirtyy talliin, joko Hamiltonin tilalle tai sitten Valtterin?
Ensi kaudella on todellakin Valtterin onnistuttava. Jos ei pysty oikeasti haastamaan Hamiltonia niin ura on "siinä"! Ei riitä mikään parran kasvattaminen. Leikkaukseen ja isommat munat. Ens kaudella ei ole varaa alkaa nuolemaan Toton rektaalia vaan tappajan katseella joka kisaan. Tulos tai saa alkaa suunnittelemaan polkupyöräretkiä Tiffanyn kanssa


Käy kuin Jari-Mattille rallin puolella. Ekana lähtee auto alta sitten perään muija
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Tuo lähtökiihdytys jäi kyllä jotenkin vaivaamaan minua. Sama taisi olla edellisviikonlopunkin kisassa, että Bottaksen reaktioaika oli hyvä, mutta kiihdytys sitten sakkasi.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Mistähän Mersu meinaa löytää itselleen uuden Jumalan pojan Hamiltonin eläköidyttyä? Aikamoinen sekoilunäytös heti, kun ei ollut Lewiksen jumalallista kosketusta ja johdatusta apuna. Ja onhan Hamilton järjettömän kova ammattilainen tähän sarjaan tällä hetkellä. Sarjan kannalta olisi parempi, vaikka lopettaisi heti.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mistähän Mersu meinaa löytää itselleen uuden Jumalan pojan Hamiltonin eläköidyttyä? Aikamoinen sekoilunäytös heti, kun ei ollut Lewiksen jumalallista kosketusta ja johdatusta apuna. Ja onhan Hamilton järjettömän kova ammattilainen tähän sarjaan tällä hetkellä. Sarjan kannalta olisi parempi, vaikka lopettaisi heti.

Hamilton jatkaa tallissa "pomo puolella" kun ajoura loppuu ?
Russelista tulee tallin seuraava timantti. Jumalan pojaksi siitä ei ehkä ole, mutta ei se mikään Juudas Iskariotkaan oo.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kirjoittelin lauantai-aamuna, että josko katsottaisiin aika-ajot ja kisa ensin ja annettaisiin Bottakselle kritiikki tarvittaessa vasta niiden jälkeen, ei jokseenkin merkityksettömien vapaiden harjoitusten tulosten perusteella. Nyt voi antaa ja ihan säälimättä. Täysin munaton suoritus heti startista alkaen.

Bottakselta puuttuu se tietty särmä, mitä on löytynyt lähes jokaiselta entiseltä ja nykyiseltä mestarilta. Useimmiten kaikki sujuu ihan hyvin, kun pääsee ajelemaan omassa rauhassaan ilman, että tarvitsee vilkuilla taustapeilehin, mutta lähes aina kun pitäisi venyä vähän normaalisuoritusta parempaan, niin ei vaan ala tapahtua. Oli sitten kyse Hamiltonin ahdistelusta, eilisestä Russellin hännystelystä, tai siitä että joutuu varikkokäynnin jälkeen ohittamaan jokusen edelle päässeen hitaamman, niin Valtterin rypistely on aivan saamatonta.

Ikävä sanoa, mutta Bottaksesta radalla tulee paljon enemmän mieleen ihankiva-Heikki kuin kumpikaan edellisistä suomalaismestareista. Osaa taatusti ajaa hyvin ja lujaa, mutta sopivanlainen röyhkeys loistaa poissaolollaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kyllähän talli tuossa aika surkeasti toimi. Kun heti kärkeen oli havaittavaissa, että Bottas jäi Russelin renkaanvaihdon jälkeen luokkaa sekunnin kierroksella, niin silti päätettiin pitää Bottasta radalla vielä muutama kierros.

Minä olen eri mieltä, minusta tuo oli reilu veto tallilta, Valtterille annettiin sauma ajaa kärkeen. Ja tässä tullaan taas kerran siihen, että kun ajaa kärjessä, niin se taktiikkaa tehdään monesti sille kuljettajalle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oli kyllä kaikkien aikojen läppä tuo Driver of the day. Russel häviää aika-ajon tallikaverilleen, joka oli itsekin sillä fiiliksellä että "olipas heikko kierros, mutta näköjään riitti paaluun". Sitten lähdössä saa aivan ilmaisen kärkipaikan, ja sitten ajellaankin sopuisasti peräkänaa. Varikkokäynnin jälkeen tuoreilla renkailla repii muutaman sekunnin kaulan, jonka tallikaveri ottaa sitten kiinni. Turva-auton perästä varikolle, rengasrikko, sija ynnämuut, ja häviää vielä tallikaverilleen joka joutuu sijaiskärsijäksi Mersun varikkosekoilusta.

Versus uransa ensimmäisen voiton ajanut Perez joka kolattiin ensimmäisellä kierroksella varikolle ja nousi viimeiseltä sijalta voittoon aivan jäätävällä ajolla. Kuinka usein ylipäätään tuollaisia viimeiseltä sijalta voittoon nousemisia on nähty, ja onko niitä nähty esimerkiksi keneltäkään joka ei olisi maailmanmestari?

Farssi.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Minä olen eri mieltä, minusta tuo oli reilu veto tallilta, Valtterille annettiin sauma ajaa kärkeen. Ja tässä tullaan taas kerran siihen, että kun ajaa kärjessä, niin se taktiikkaa tehdään monesti sille kuljettajalle.
Näin varmaan oli ajateltu. Mercedes kun jotain päättää, niin sillä mennään eteenpäin, vaikka data näyttäisi muuta. Liian kankea organisaatio reagoimaan tilanteeseen.
 

Lasolie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Nashville Predators

''Jos ei tiedä asioista''
Noh, tiedetään kyllä sen verran että ylimielisyyteen ei ole varaa Valtterin näytöillä Mersuajalta.
Itse jutussa Valtteri on tietysti paljon epäprovosoivampi kuten olettaa saattaa, mutta selityksiä löydettiin aika kasapäin kisaan, ja etenkin lähtöön. Aina sama kaveri lähdössä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuinka usein ylipäätään tuollaisia viimeiseltä sijalta voittoon nousemisia on nähty, ja onko niitä nähty esimerkiksi keneltäkään joka ei olisi maailmanmestari?
Piti ihan googlettaa ja John Watson voitti Long Beachillä 1983 ruudusta 22. Tallikaveri Lauda tuli kakkoseksi ruudusta 23. Eli vaikka sinänsä tuli kauempaa voittajaksi kuin Perez niin ei kuitenkaan viimeiseltä sijalta (tietääkseni). Maailmanmestareista ainakin Button teki tämän Kanadassa 2011.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Oli kyllä kaikkien aikojen läppä tuo Driver of the day.
Mulle upposi hyvin niin Perezin kuin Russelinkin suoritus eilen. Sen sijaan äänestyksessä kolmanneksi sjoittunut Pietro Fittipaldi aiheutti pienen naurahduksen, kun prosentit lävähti ruutuun. Kuin myös päivän viidenneksi kovimmaksi kuskiksi äänestetty pleikkarikuski, joka unohti että joillain radoilla on vielä hiekkaa radan ulkopuolella, eikä vain asfaltoituja oikomisalueita.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Klassinen pakkovoiton paikka oli Bottaksella ja syystä tai toisesta ei mennyt nyt putkeen. Aika-ajoissa teki sen mitä piti, mutta kyllä kisa meni sitten penkin alle vaikka rengassähläys vei monta sijaa. Russeli kyllä näytti, että on kova mies ajamaan.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Oli kyllä kaikkien aikojen läppä tuo Driver of the day. Russel häviää aika-ajon tallikaverilleen, joka oli itsekin sillä fiiliksellä että "olipas heikko kierros, mutta näköjään riitti paaluun". Sitten lähdössä saa aivan ilmaisen kärkipaikan, ja sitten ajellaankin sopuisasti peräkänaa. Varikkokäynnin jälkeen tuoreilla renkailla repii muutaman sekunnin kaulan, jonka tallikaveri ottaa sitten kiinni. Turva-auton perästä varikolle, rengasrikko, sija ynnämuut, ja häviää vielä tallikaverilleen joka joutuu sijaiskärsijäksi Mersun varikkosekoilusta.

Formuloissa ärsyttävää on kyllä tuo fanien lyhytnäköisyys. Yhden kisan, tai vaikka yksien harjoitusten perusteella tehdään jotain ihan älyttömiä johtopäätöksiä ja kokonaiskuvan katsominen on monille ihan mahdotonta. Samaan ilmiöön yhdistyy valtava palo saada korvattua vanhemmat konkarit uudemmilla ihan vaan vaihtamisen vuoksi. Eilen illalla kun vähän selaili nettiä kisan jälkeen niin siellä oltiin esimerkiksi kauhean pettyneitä siihen, että Perez heitettiin Vettelin tieltä ulos ensi kaudeksi, vaikka kuulemma Vettelin pitäisi olla ulkona formuloista kun se on niin huono. Tai Alonso on ihan tyhmä kun vie paikan joltain Lundgaardilta tai Zhoulta, vaikka kumpikaan ei ollut edes top vitosessa Formula kakkosissa. Ja Kimi pitäisi tietysti kanssa vaihtaa johonkin kun on niin vanhakin. Vähät siitä, että Vettel, Kimi ja Alonso ovat jo aikapäiviä sitten tasonsa todistaneita mestareita, supertähtiä, eikä Vettelin paska kausi sitä miksikään muuta.

Mutta joo, toki eilinen kisa oli vahva Russellilta ja vastaavasti Bottas munasi lähdön taas aika pahasti. Russell tuli sisään Mersulle kyllä itsensä kannalta aika hyvään aikaan, kun Bottaksella on ollut pallo aika hukassa jo muutaman kisan ajan. Isompia johtopäätöksiä en kuitenkaan yhden kisan perusteella viitsi tehdä, varsinkin kun se kisa käytiin hyvin omituisella radalla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos nyt jotain tuosta Bottas vs Russell ajamisesta yrittää miettiä:

Aika-ajoissa lopullinen ero oli paras sadasosaa, mutta parhailla sektoriajoilla Bottaksen etu olisi ollut n. 0.15-0.2sek, mikä tuon tyyppisellä radalla on jo melko iso ero. Varmaan tätä Bottas itsekin harmitteli että ulospäin tämä nyt näytti liian tiukalta. Minusta tuo olisi ollut aika sellainen odotettu ja normaali ero kahdelle kuskille kun toinen suht kylmiltään hyppää autoon jossa on väärä penkki ja muutenkin hieman hakemista. Bottas vähän sössi siinä Q3 vikalla vedolla kaksi ekaa sektoria ja oli omia ennätyksiään perässä siinä ja mutta ajoi kolmanteen parhaan oman sektorin jolloin kierros aika oli melko sama kuin hänen paras aikansa. Russell oli jatkuvasti jäljessä varsinkin ykkössektorilla.

Lähdössä sitten reaktiot oli molemmilla samanlaiset ja ihan hyvät. Näytti, että Bottas menisi johdossa ekaan mutkaan, mutta sitten about 2 ja 3 vaihteilla auto kai sutii tai eikö tule ERSistä tehoa vai mikä iski, takanatulevien onboardissa ei ainakaan näkynyt mitään isompaa mustaa viivaa radassa mutta selkeästi kiihtyvyys hidastui muihin nähden. No siitä sitten Bottaksen kannalta oli vain puolustustaistelua ja sai onneksi pidettyä paikkansa. Pikkaisen siinä kakkosmutkassa lipesi perä ja aiheutti Verstappenille pienen kaasun noston ja osaltaan aloitti tapahtumaketjun missä VER, LEC ja PER sitten oli nelosmutkassa.

Sen jälkeen ajo olikin aika normaalia kahden saman tallin kuskin ajamista kun lähelle ei kannata mennä kisassa jossa oletus oli vetää yhdellä stopilla. Eli ei kannata Bottaksen siinä pahemmin haastaa kun nopeuseroa ei kuskeilla käytännössä ole, ja tallikin ohjeisti molempia ajamaan aika safetyä ilman kanttikivien ylityksiä.

Varikkostoppi olikin sitten mihin suomalaiskuskit on tottuneet, eli tallikaverille parempi strategia (tai ei parempi yksinään, vaan parempi tulee siitä miten Bottakselle se nyt toteutettiin). Eli jos lähdetään siitä että Russell pysähtyy ensin, olisi Valtterin pitänyt joko tulla heti kiekkaa myöhemmin sisään, tai sitten tehdä ns. hamiltonit ja ajaa samaa, tai edes pikkaisen huonompaa vauhtia paljon pidempään ja hakea täysin eri strategiaa, eli joku 15-20 kiekkaa pidempi stintti ja softit alle loppuun. No sitten huomattiin/panikoitiin, että Russell on melkein 2sek kierroksella nopeampi, niin pitäisi tulla heti sisään, tai sitten uhkapelata ja pysyä ulkona jos vaan on luottoa renkaisiin ja että ne kestää, koska Ei Russell ikuisuuteen aja tuota vauhtia vaan nuo muutamat kierrokset kunnes on alettava säästämään rengasta. Ja varmaan Russell ajoikin täysillä koska oli sanottu/sovittu ennen kisaa että stopit on näin ja näin riippuen miten ajatte kisassa. Mutta Bottas/Inssit valitsi sitten sen kaikista paskimman vaihtoehdon, että ajetaas muutama kierros tässä ja Russell sai eniten hyötyä uusista renkaistaan mutta Valtterilla ei ole lopussa käytänössä mitään rengasetua koska stopit on kuitenkin niin lähellä toisiaan. Todennäköisesti Bottaksen pysyminen pitkään ulkona ei olisi toiminut koska muillakin kuskeilla nähtiin, että aikaisesta stopista oli näissä olosuhteissa tässä kisassa hyötyä.

Sitten oltiinkin tilanteessa, että Bottaksen ero stopeilla kasvoi 2-3sekunnista 8-9 sekuntiin. Tuossa ei ole enää paljoakaan tehtävissä. Onneksi sitten tulikin turva-auto, jossa Mersulla täysin turhaan ylireagointiin. Joo oli eroa turvalliseen stoppiin mutta nyt oltiin jossain 61-62 kierroksen kohdilla. Perezin viimeisin stoppi oli tehty 47. kierroksella. Ocon 41. kierroksella. Stroll 42. kierroksella. McLarenit ja Ricciardo tekivät stoppinsa VSC:n aikana 54-55 kierroksilla. Jos Mersut olisivat jättäneet tekemättä stoppinsa, olisi se tietenkin avannut mahiksen takana tuleville (Racing Pointit ja Ocon) tehdä oma erilainen taktiikka. Toisaalta heillä ei ollut siihen ehkä mahdollisuutta, koska RIC ja Mäkit oli niin tuoreilla renkailla, että he eivät pysähdy. Täten ei kannata ehkä luovuttaa ratasijoitusta heille koska olisivat sitten näiden takana ilman suurempaa rengasetua. Albon meni turva-auton takana varikolle ja jäi muiden taakse. Eli Jos Mersu olisi pitänyt autonsa radalla niin heillä olisi ollut hyvin samanlainen taktiikka kuin muilla siinä perässä eli Perez ja kumppanit, samanlaiset ja ikäiset renkaat. Ei hätää. Tätä on hankala kuitenkin miettiä jälkikäteen, koska moni talli tekee aina vastoin kuin edellä menevä että saa edun. Joko pysymällä ulkona (ratasijoitus) tai sisään ja sitten imussa uusilla renkailla. Eli jos Mersut olisi jääneet ulos, ehkä dominona kaikki muut ois tulleet sisään.

Sitten tietenkin vielä double stack turhaan tilanteeseen kiireellä, jolloin on taas enemmän muuttujia mukana. Vasemman eturenkaan pulttipyssymies tiesi jo Russellin stopilla että vituiks meni. Varmaan näki että vanteessa on tarra BOT tms. Mutta auto kerkesi jo lähtemään pois. Sitten Bottas siihen tilalle ja toki pulttipyssymies irroittaa renkaan kun ei tiedä mitä uutta siihen tulee tilalle. Sitten kun tulee siihen laitetaan uusi rengas niin siinähän lukee RUS, jonka se taas näkee ja huitoo että pois pois ja nyt varmaan älysi että renkaat on sekaisin. Sitten vaan yrittää näyttää muille että takaisin ne vanhat hardit alle ja menoksi. Uusia Bottaksen renkaita ei siihen ehdi hakemaan millään, eikä niitä ole varmaan edes lämmitetty. Eli pakko laskea Bottas radalle vanhoilla kumeilla.

Tässä vaiheessa siis tilanne se, että Russelin on pakko tulla sisään väärien renkaiden takia, Bottaksen ei kannata enää, koska tippuisi turhan kauas. Pakko ajella kuluneilla hardeilla ja vielä SC:n takana, eli pahin skenaario noille renkaille kun jäähtyvät, lämpiävät hitaammin ja ovat vielä kuluneet. Russellilla on takana tuoreemmat ja pehmeämmät kumit, joten ei ollut kyllä hirmu epäselvää miten tulee käymään.

Siitä kyllä annan kritiikkiä Bottakselle, että miten noissa jonoajeluissa ei pääse ohi muista tuolla autolla. Hamilton aina ajelee muista ohi. Ja muutkin ajelee omilla autoillaan ohi. Mutta Bottas vaan jämähti siihen Strollin taakse ja on nopea vain väärissä kohdin rataa ohitusta ajatellen. Aina tipahti viimeisessä mutkassa niin kauaksi että ei DRS auta. Ja sitten kun ite pikkaisen mokaa tai menee leveäksi niin tulikin koko juna ohi kun kuluneet hardit käytät siellä likaisella puolella, sen jälkeen muutama mutka on struggggle for real ja jengi lappaa ohi joka puolelta.

Mutta joo Mersulla siis täydellinen epäonnistuminen ja vähän tuollainen ylimielinen varmistelu kerrankin iski vyön alle kunnolla, jolla sitten sössittiin kaikki. Ihan hyvä muikkari että turha varikkostoppi on aina riski, varsinkin tällä aikakaudella kun haetaan nopeinta kierrosaikaa lopussa varmalla stopilla.

Perezillä sen sijaan upea tulos, hitto että tuulettelin kun näki mitä tulee käymään. Viime kisan pettymykseen täysi hyvitys ja miten hyvin vielä ajoi. Tuossa kisassa luovi itsensä hänniltä voittoon. Voitto toki tuli Mersujen sähläyksellä, mutta kovinta tuossa oli se, että dominoi täysin tuota ylempää keskikastia kun tulee muiden takaa ohi. Tuntuu, että moni talli varmaan jotenkin unohti Perezin sen lähdön jälkeen ja sitten yhtäkkiä onkin reilusti kisan puolivälin jälkeen heidän edellään stopit tehtynä. Ehkä VSC osaltaan pelasi Checon pussiin kun muut meni siitä edeltä varikolle sen aikana. Sen jälkeen riski SC:n aikana pysyä ulkona ja olikin sitten helppo kisa maaliin saakka kun Ocon oli vielä Strollille tulppana siinä.

Kimiltä paska kisa, ei oo vauhtia suorilla, huono aika-ajo, spinni lähdössä ja auto oli koko ajan tosi hankalan näköinen ajaa niin renkaat varmaan menee äkkiä pilalle. Toivottavasti saisivat hyvän kisan Abu Dhabissa niin jäisi jotain käteen tästä kaudesta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo

''Jos ei tiedä asioista''
Noh, tiedetään kyllä sen verran että ylimielisyyteen ei ole varaa Valtterin näytöillä Mersuajalta.
Itse jutussa Valtteri on tietysti paljon epäprovosoivampi kuten olettaa saattaa, mutta selityksiä löydettiin aika kasapäin kisaan, ja etenkin lähtöön. Aina sama kaveri lähdössä.

Selitykset löytyy kyllä aina.

Jo perjantaina kun Bottas selitteli lehdistötilaisuudessa ettei ole ajatellutkaan, että Russellin otteita peilattaisiin häneen eikä (Valtterin mukaan) Georgekaan ajattele näin, olin varma, että Bottas ei vaan kestä paineita. Parempi kuski olisi myöntänyt ääneen sen minkä kaikki tiesivät: totta kai Mersu halusi nähdä miten Russell pärjää Bottasta vastaan, muuten autoa olisi ajanut varakuski. Valtteri ei kestänyt paineita ja suli täysin.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Bottaksen kertomus siitä, että Hamiltonin auton runko toi hänelle kaivattua lisänopeutta viime vuoden Japanin GP:hen ei liene tarpeeksi hyvä lähde? En tiedä sinusta, mutta itse ainakin luotan enemmän Bottaksen sanaan tässä kuin mihinkään mututuntumaan siitä, onko Toto niin tyhmä tehdäkseen tuollaista, kun todisteet kuitenkin puhuvat puolestaan.

Tottakai se auto tuntuu aina hyvältä voiton jälkeen. Ei Bottas tolla uudella rungollakaan sitten vakuuttanut loppukaudesta yhtään sen enempää kuin normaalisti. Vieläkin tarvitsisi tälle "gridin julkiselle salaisuudelle" lisää lihaa luiden ympärille, että uskoisin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tosiaan, mitkä 'todisteet'? Se, että Bottas sanoo yhden hyvän kisan jälkeen, että auto tuntui paremmalta kuin ennen. Tää sama jätkä joka vetoaa milloin mehiläiseen kypärässä, milloin mustiin haalareihin, milloin juuri maalattuun lähtöviivaan tms naurettavaan selittelyyn? Todellinen todiste kyllä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Mika Häkkinen voitti yhdeksän McLaren vuotensa aikana vain yhden merkkimestaruuden.
Asiaan toki varmasti vaikutti sekin että Häkkisen McLaren-kausina kalusto tarjosi mahdollisuuden merkkimestaruuteen ehkä kolmen kauden aikana. Tähän kun lisää päälle sen että Ferrarilla (jota vastaan sitä kilpailua pääasiassa käytiin) oli kakkoskuskina kuitenkin selvästi David Coulthardia tasaisempi vaihtoehto niin ei tuo nyt varsinaisesti ihme ole ettei niitä merkkimestaruuksia enempää tullut. Olihan Coulthardkin parhaimmillaan nopea, mutta vastapainona siellä oli sitä käsittämätöntä sähläämistä kun esim. ajettiin Häkkisen kylkeen mutkassa yms. Irvine tai Barrichello eivät pahemmin tainneet Schumia kolistella Ferrarin ratissa.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Bottaksen kertomus siitä, että Hamiltonin auton runko toi hänelle kaivattua lisänopeutta viime vuoden Japanin GP:hen ei liene tarpeeksi hyvä lähde? En tiedä sinusta, mutta itse ainakin luotan enemmän Bottaksen sanaan tässä kuin mihinkään mututuntumaan siitä, onko Toto niin tyhmä tehdäkseen tuollaista, kun todisteet kuitenkin puhuvat puolestaan.

Niin tai sitten kyseessä on psykologinen hyvän fiiliksen asia. Eiköhän totuus ole se, että Bottas on vain liian hidas, liian pehmeä ja henkisesti liian heikko, ollakseen koko kauden mittainen uhka Hamiltonille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös