Jos nyt jotain tuosta Bottas vs Russell ajamisesta yrittää miettiä:
Aika-ajoissa lopullinen ero oli paras sadasosaa, mutta parhailla sektoriajoilla Bottaksen etu olisi ollut n. 0.15-0.2sek, mikä tuon tyyppisellä radalla on jo melko iso ero. Varmaan tätä Bottas itsekin harmitteli että ulospäin tämä nyt näytti liian tiukalta. Minusta tuo olisi ollut aika sellainen odotettu ja normaali ero kahdelle kuskille kun toinen suht kylmiltään hyppää autoon jossa on väärä penkki ja muutenkin hieman hakemista. Bottas vähän sössi siinä Q3 vikalla vedolla kaksi ekaa sektoria ja oli omia ennätyksiään perässä siinä ja mutta ajoi kolmanteen parhaan oman sektorin jolloin kierros aika oli melko sama kuin hänen paras aikansa. Russell oli jatkuvasti jäljessä varsinkin ykkössektorilla.
Lähdössä sitten reaktiot oli molemmilla samanlaiset ja ihan hyvät. Näytti, että Bottas menisi johdossa ekaan mutkaan, mutta sitten about 2 ja 3 vaihteilla auto kai sutii tai eikö tule ERSistä tehoa vai mikä iski, takanatulevien onboardissa ei ainakaan näkynyt mitään isompaa mustaa viivaa radassa mutta selkeästi kiihtyvyys hidastui muihin nähden. No siitä sitten Bottaksen kannalta oli vain puolustustaistelua ja sai onneksi pidettyä paikkansa. Pikkaisen siinä kakkosmutkassa lipesi perä ja aiheutti Verstappenille pienen kaasun noston ja osaltaan aloitti tapahtumaketjun missä VER, LEC ja PER sitten oli nelosmutkassa.
Sen jälkeen ajo olikin aika normaalia kahden saman tallin kuskin ajamista kun lähelle ei kannata mennä kisassa jossa oletus oli vetää yhdellä stopilla. Eli ei kannata Bottaksen siinä pahemmin haastaa kun nopeuseroa ei kuskeilla käytännössä ole, ja tallikin ohjeisti molempia ajamaan aika safetyä ilman kanttikivien ylityksiä.
Varikkostoppi olikin sitten mihin suomalaiskuskit on tottuneet, eli tallikaverille parempi strategia (tai ei parempi yksinään, vaan parempi tulee siitä miten Bottakselle se nyt toteutettiin). Eli jos lähdetään siitä että Russell pysähtyy ensin, olisi Valtterin pitänyt joko tulla heti kiekkaa myöhemmin sisään, tai sitten tehdä ns. hamiltonit ja ajaa samaa, tai edes pikkaisen huonompaa vauhtia paljon pidempään ja hakea täysin eri strategiaa, eli joku 15-20 kiekkaa pidempi stintti ja softit alle loppuun. No sitten huomattiin/panikoitiin, että Russell on melkein 2sek kierroksella nopeampi, niin pitäisi tulla heti sisään, tai sitten uhkapelata ja pysyä ulkona jos vaan on luottoa renkaisiin ja että ne kestää, koska Ei Russell ikuisuuteen aja tuota vauhtia vaan nuo muutamat kierrokset kunnes on alettava säästämään rengasta. Ja varmaan Russell ajoikin täysillä koska oli sanottu/sovittu ennen kisaa että stopit on näin ja näin riippuen miten ajatte kisassa. Mutta Bottas/Inssit valitsi sitten sen kaikista paskimman vaihtoehdon, että ajetaas muutama kierros tässä ja Russell sai eniten hyötyä uusista renkaistaan mutta Valtterilla ei ole lopussa käytänössä mitään rengasetua koska stopit on kuitenkin niin lähellä toisiaan. Todennäköisesti Bottaksen pysyminen pitkään ulkona ei olisi toiminut koska muillakin kuskeilla nähtiin, että aikaisesta stopista oli näissä olosuhteissa tässä kisassa hyötyä.
Sitten oltiinkin tilanteessa, että Bottaksen ero stopeilla kasvoi 2-3sekunnista 8-9 sekuntiin. Tuossa ei ole enää paljoakaan tehtävissä. Onneksi sitten tulikin turva-auto, jossa Mersulla täysin turhaan ylireagointiin. Joo oli eroa turvalliseen stoppiin mutta nyt oltiin jossain 61-62 kierroksen kohdilla. Perezin viimeisin stoppi oli tehty 47. kierroksella. Ocon 41. kierroksella. Stroll 42. kierroksella. McLarenit ja Ricciardo tekivät stoppinsa VSC:n aikana 54-55 kierroksilla. Jos Mersut olisivat jättäneet tekemättä stoppinsa, olisi se tietenkin avannut mahiksen takana tuleville (Racing Pointit ja Ocon) tehdä oma erilainen taktiikka. Toisaalta heillä ei ollut siihen ehkä mahdollisuutta, koska RIC ja Mäkit oli niin tuoreilla renkailla, että he eivät pysähdy. Täten ei kannata ehkä luovuttaa ratasijoitusta heille koska olisivat sitten näiden takana ilman suurempaa rengasetua. Albon meni turva-auton takana varikolle ja jäi muiden taakse. Eli Jos Mersu olisi pitänyt autonsa radalla niin heillä olisi ollut hyvin samanlainen taktiikka kuin muilla siinä perässä eli Perez ja kumppanit, samanlaiset ja ikäiset renkaat. Ei hätää. Tätä on hankala kuitenkin miettiä jälkikäteen, koska moni talli tekee aina vastoin kuin edellä menevä että saa edun. Joko pysymällä ulkona (ratasijoitus) tai sisään ja sitten imussa uusilla renkailla. Eli jos Mersut olisi jääneet ulos, ehkä dominona kaikki muut ois tulleet sisään.
Sitten tietenkin vielä double stack turhaan tilanteeseen kiireellä, jolloin on taas enemmän muuttujia mukana. Vasemman eturenkaan pulttipyssymies tiesi jo Russellin stopilla että vituiks meni. Varmaan näki että vanteessa on tarra BOT tms. Mutta auto kerkesi jo lähtemään pois. Sitten Bottas siihen tilalle ja toki pulttipyssymies irroittaa renkaan kun ei tiedä mitä uutta siihen tulee tilalle. Sitten kun tulee siihen laitetaan uusi rengas niin siinähän lukee RUS, jonka se taas näkee ja huitoo että pois pois ja nyt varmaan älysi että renkaat on sekaisin. Sitten vaan yrittää näyttää muille että takaisin ne vanhat hardit alle ja menoksi. Uusia Bottaksen renkaita ei siihen ehdi hakemaan millään, eikä niitä ole varmaan edes lämmitetty. Eli pakko laskea Bottas radalle vanhoilla kumeilla.
Tässä vaiheessa siis tilanne se, että Russelin on pakko tulla sisään väärien renkaiden takia, Bottaksen ei kannata enää, koska tippuisi turhan kauas. Pakko ajella kuluneilla hardeilla ja vielä SC:n takana, eli pahin skenaario noille renkaille kun jäähtyvät, lämpiävät hitaammin ja ovat vielä kuluneet. Russellilla on takana tuoreemmat ja pehmeämmät kumit, joten ei ollut kyllä hirmu epäselvää miten tulee käymään.
Siitä kyllä annan kritiikkiä Bottakselle, että miten noissa jonoajeluissa ei pääse ohi muista tuolla autolla. Hamilton aina ajelee muista ohi. Ja muutkin ajelee omilla autoillaan ohi. Mutta Bottas vaan jämähti siihen Strollin taakse ja on nopea vain väärissä kohdin rataa ohitusta ajatellen. Aina tipahti viimeisessä mutkassa niin kauaksi että ei DRS auta. Ja sitten kun ite pikkaisen mokaa tai menee leveäksi niin tulikin koko juna ohi kun kuluneet hardit käytät siellä likaisella puolella, sen jälkeen muutama mutka on struggggle for real ja jengi lappaa ohi joka puolelta.
Mutta joo Mersulla siis täydellinen epäonnistuminen ja vähän tuollainen ylimielinen varmistelu kerrankin iski vyön alle kunnolla, jolla sitten sössittiin kaikki. Ihan hyvä muikkari että turha varikkostoppi on aina riski, varsinkin tällä aikakaudella kun haetaan nopeinta kierrosaikaa lopussa varmalla stopilla.
Perezillä sen sijaan upea tulos, hitto että tuulettelin kun näki mitä tulee käymään. Viime kisan pettymykseen täysi hyvitys ja miten hyvin vielä ajoi. Tuossa kisassa luovi itsensä hänniltä voittoon. Voitto toki tuli Mersujen sähläyksellä, mutta kovinta tuossa oli se, että dominoi täysin tuota ylempää keskikastia kun tulee muiden takaa ohi. Tuntuu, että moni talli varmaan jotenkin unohti Perezin sen lähdön jälkeen ja sitten yhtäkkiä onkin reilusti kisan puolivälin jälkeen heidän edellään stopit tehtynä. Ehkä VSC osaltaan pelasi Checon pussiin kun muut meni siitä edeltä varikolle sen aikana. Sen jälkeen riski SC:n aikana pysyä ulkona ja olikin sitten helppo kisa maaliin saakka kun Ocon oli vielä Strollille tulppana siinä.
Kimiltä paska kisa, ei oo vauhtia suorilla, huono aika-ajo, spinni lähdössä ja auto oli koko ajan tosi hankalan näköinen ajaa niin renkaat varmaan menee äkkiä pilalle. Toivottavasti saisivat hyvän kisan Abu Dhabissa niin jäisi jotain käteen tästä kaudesta.