Mainos

Formula 1 – kausi 2020

  • 278 052
  • 2 260

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Tämä taas herättää jatkokysymyksen, että kuinka helvetin hyvä Nico Rosberg olikaan, kun pystyi oikeasti pätkimään Lewiksen ja voittamaan mestaruuden, tallikaverin autoon verrattuna alitehoisella autolla?
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jenson Button pystyi kanssa lyömään Hamiltonin ja pärjäsi häntä vastaan myöskin erittäin hyvin, vaikka hänelläkin oli alitehoinen auto ja talli panosti kaiken Hamiltoniin.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Jenson Button pystyi kanssa lyömään Hamiltonin ja pärjäsi häntä vastaan myöskin erittäin hyvin, vaikka hänelläkin oli alitehoinen auto ja talli panosti kaiken Hamiltoniin.
Aivan. Ehkä se onkin vaan Valtteri, joka ei pärjää alitehoisella autolla. Tai sit Valle ajelee sataheppasella, eli on oikeasti aivan ylikylän kuski sarjassa. Hirvittävää sortoa, WLM!
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Samalla analogialla voisi myös vertailla Hamiltonin ja Bottasin vapaiden harjoitusten tuloksia ja todeta, että Hamilton on paska kuski, koska Bottas on vienyt tätä harjoituksissa kuin mätää kukkoa. Josko katsellaan aika-ajot ja kisa ensin ja annetaan ansaittu kritiikki sitten, jos Russell vie vaikkapa jommankumman nimiinsä?

Ei sillä, että Bottasista erityisesti diggaisin, mutta jo on taas pöytäkirjat jaettu, vaikkei metriäkään ole vielä edes tosissaan ajettu.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Eikö se nyt ole nähty lähes aina, että ne erot Bottaan ja #Blessedin välillä tulee hitaissa ja keskinopeissa mutkissa, eli niissä, missä ajotyylillä ja ajotaidolla on eniten merkitystä? Suoralla on tainnut kerran olla jotain erikoista, jolloin Bottas on ollut hitaampi syystä X.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Enkä minäkään Bottasta minään roskakuskina pidä. Kyllä hän paikkansa sarjassa on ansainnut. Ihan kelpo kuski, joka tuo tallille tärkeitä merkkipisteitä. Ollut kerran MM-sarjassa kakkonenkin.
 

Outsider

Jäsen
Suomi on niin tärkeä markkina-alue autonvalmistajille, että hankala siinä on esim. saksalaisilla tai briteillä kilpailla kuskinpaikasta Bottasta vastaan. Sponsorirahaa tulee myös mukana niin valtavat summat, että siinäkin jää Telmexit sun muut toiseksi. Tähän kun laittaa kirsikaksi kakun päälle nykyaikana tärkeän somepreesenssin, niin hankala nähdä miten kukaan olisi siinäkään hommassa yhtä valovoimainen persoona kuin Valtteri. Onneksi keskinkertaisilla ajotaidoillakin pääsee pitkälle, kun muistaa huomioida nämä muut tärkeät osa-alueet.
 

BaronFIN

Jäsen
Onko nyt niin että Russell on hypännyt nimenomaan Hamiltonin autoon, Hamiltonin kisa-insinöörin ja Hamiltonin mekaanikkotiimin kaitsettavaksi. Bottaksella on edelleen ”kakkoskuskin” tarjonta alla ja hups, moottorissa oli väärät tehokartat, akku huonossa latingissa ja kaikki muutenkin hieman sinne päin kun tiimin huomio on ykkösauton palveluissa tulevia kisataktiikoita myöten.

Viittaan siis Ferrarin kykyyn tuottaa tasalaatuiset autot mitä ei siis ole. Mersulla samaa tautia?

Yhtä kaikki; Russell siis rattisankari joka ajaa itsensä ulos pisteiltä turva-auton takaa ja ei ole Williamsilla ollut koskaan pisteillä. Nyt sitten Mersun ratissa kärjessä.

Viddu, että on paska sarja ja ”kaikkien aikojen kuski” -titteli ansaitaan sillä, että ollaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Onko nyt niin että Russell on hypännyt nimenomaan Hamiltonin autoon, Hamiltonin kisa-insinöörin ja Hamiltonin mekaanikkotiimin kaitsettavaksi. Bottaksella on edelleen ”kakkoskuskin” tarjonta alla ja hups, moottorissa oli väärät tehokartat, akku huonossa latingissa ja kaikki muutenkin hieman sinne päin kun tiimin huomio on ykkösauton palveluissa tulevia kisataktiikoita myöten.

Viittaan siis Ferrarin kykyyn tuottaa tasalaatuiset autot mitä ei siis ole. Mersulla samaa tautia?

Yhtä kaikki; Russell siis rattisankari joka ajaa itsensä ulos pisteiltä turva-auton takaa ja ei ole Williamsilla ollut koskaan pisteillä. Nyt sitten Mersun ratissa kärjessä.

Viddu, että on paska sarja ja ”kaikkien aikojen kuski” -titteli ansaitaan sillä, että ollaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

No onhan siinä tuo numero vaihdettu eli ei nyt ihan täysin Hamiltonin autolla ajele. Tuskinpa Bottakselle yhden kilpailun ajaksi autoa viahdettaisiin ja sitten taas takaisin omaan autoon mikäli Lewis vain Abu Dhabissa ajaa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Eikö se nyt ole nähty lähes aina, että ne erot Bottaan ja #Blessedin välillä tulee hitaissa ja keskinopeissa mutkissa, eli niissä, missä ajotyylillä ja ajotaidolla on eniten merkitystä? Suoralla on tainnut kerran olla jotain erikoista, jolloin Bottas on ollut hitaampi syystä X.

Yleensä Bottas on kyllä ollut parhaimmillaan kovien jarrutusten ja kiihdytysten radoilla verrattuna jouheampiin ratoihin. Esimerkiksi vaikka Sotshi ja Red Bull Ring ovat sopineet mainiosti, eikä ihan sattumaa että tällä kaudella voitot ovat juuri noilta radoilta.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä taas herättää jatkokysymyksen, että kuinka helvetin hyvä Nico Rosberg olikaan, kun pystyi oikeasti pätkimään Lewiksen ja voittamaan mestaruuden, tallikaverin autoon verrattuna alitehoisella autolla?
Rosbergille annettiin tasavertainen kohtelu Lewistä vastaan. Saksalaisessa tallissa ei kohdella saksan passilla ajavaa kuskia huonosti tai muuten olisi Mercedes saanut kuulla kunniansa ja myynti olisi laskenut kotimaassa
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Rosberg oli lisäksi ennen Hamiltonin talliin tuloa tuhonnut tallikaverinaan ajaneen maanmiehensä seitsenkertaisen maailmanmestarin Schumin, ottanut uudelleen lämmitellylle Mersulle sen ensimmäiset podiumit ja ensimmäisen voiton. Schumacher-Rosberg tekivät pohjustuksen Mersun tulevaisuudelle, ja Hamilton asteli lähes valmiiksi katettuun pöytään aterioimaan, tuoden mukanaan sen vaaditun elementin. Näin ollen saksalaistallissa oman ikäluokkansa lahjakkaimpina pidetyt kuskit tosiaan laitettiin ajamaan toisiaan vastaan kilpaa ilman minkäänlaista suosimista suuntaan taikka toiseen. Rosberg ei ole koskaan Suomessa saanut ”Keken poikana” sitä ansaitsemaansa arvostusta, vaikka oli ihan tajuttoman kovan luokan rattimies, mistä todisteena on Hamiltonin puskeminen aivan äärirajoille joka kaudella ja lopulta päihittäminen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Paljon on johtopätöksiä vedetty P1 ja P2. Ei siinä mitään, mutta eihän Bottaksella ollut auto kunnossa. Pohjassa ongelmia, samoin auto oli vaikea pitää radalla. Niiden seurauksena P1 oli vähemmän pitoa. Renkaita Bottas ei saanut täysin toimimaan P2, ja nopein kierros hylättiin.

Russell on hyvä ajaja ja omaa mahdollisuuden Bottaksen lyömiseen aika-ajoissa. Ei se todennäköisintä ole, mutta mahdollisuus on olemassa. Väitteet Hamiltonista normaalikuskina Russellin P1 ja P2 perusteella osoittavat sitten jo hyvää mielikuvitusta.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Yleensä Bottas on kyllä ollut parhaimmillaan kovien jarrutusten ja kiihdytysten radoilla verrattuna jouheampiin ratoihin. Esimerkiksi vaikka Sotshi ja Red Bull Ring ovat sopineet mainiosti, eikä ihan sattumaa että tällä kaudella voitot ovat juuri noilta radoilta.

Sitten taas esim. Singaporessa on ollut joka kerta aivan viennissä. Enemmän kyse taitaa olla vain siitä tasaisuudesta ja miten auton saa toimimaan. Toki lempiratojakin kuskeilla on, mutta ei se kuitenkaan kaikkea selitä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Jännä ilta tulossa. Juhlistaako Nastolan oma poika Suomen 103. itsenäisyyspäivää voitolla?

Vai muisteleeko George Russell Yhdistyneen Kuningaskunnan sodanjulistusta Suomelle 99 vuotta sitten karauttamalla ensimmäisenä ruutulipulle. Allaan Englannissa valmistettu saksalainen auto.
Höhhöh.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Onko tuota jossain laskettu kuinka paljon imusta saa hyötyä tuolla outerilla nopealla kierroksella?

Eiköhän siitä ihan hyvä hyöty tule, kun kerta Sainz taisi radiossa kiittellä Russellia imuavusta. Tätä itse mietin eilen, että miksi Bottas laitettiin Russellin eteen. Luotettiinko Mersulla, että kyllä Bottas sen verran nopeampaa ajaa kuin Russell ja samalla saadaan myös autettua Russellia, jotta saadaan 1. ja 2. lähtöruutu.

Salaliittoteoreetikot voivatkin spekuloida oliko tämä vain Toton katala juoni, että saadaan Bottas näyttämään huonolta uuteen autoon hypänneen Russellin rinnalla. Anyway kyllähän tuolla Russellilla tuota vauhtia riittää ja eiköhän hänet sitten ensi kauden jälkeen Mersulle nosteta.

Russellin esityksen perusteella voi kyllä myös oikeasti spekuloida kuinka hyvä auto tuo Mersu oikeasti on. Kaveri hyppää ns. uuteen autoon ja ajaa lähes tulkoon heti paaluajan. Hamilton on kyllä yksi gridin parhaista kuskeista, mutta onhan tuo Mersun ylivoima ihan älytöntä luokkaa muihin verrattuna. Väitän, että tuolla Mersulla ajaessa jokainen gridin kuski voittaisi mestaruuden (no ehkä Latifin, Albonin ja Aitkenin voi jättää listalta), kunhan tallikaverina ei olisi Hamilton.
 

sloke

Jäsen
Eiköhän siitä ihan hyvä hyöty tule, kun kerta Sainz taisi radiossa kiittellä Russellia imuavusta. Tätä itse mietin eilen, että miksi Bottas laitettiin Russellin eteen. Luotettiinko Mersulla, että kyllä Bottas sen verran nopeampaa ajaa kuin Russell ja samalla saadaan myös autettua Russellia, jotta saadaan 1. ja 2. lähtöruutu.

Salaliittoteoreetikot voivatkin spekuloida oliko tämä vain Toton katala juoni, että saadaan Bottas näyttämään huonolta uuteen autoon hypänneen Russellin rinnalla. Anyway kyllähän tuolla Russellilla tuota vauhtia riittää ja eiköhän hänet sitten ensi kauden jälkeen Mersulle nosteta.

Russellin esityksen perusteella voi kyllä myös oikeasti spekuloida kuinka hyvä auto tuo Mersu oikeasti on. Kaveri hyppää ns. uuteen autoon ja ajaa lähes tulkoon heti paaluajan. Hamilton on kyllä yksi gridin parhaista kuskeista, mutta onhan tuo Mersun ylivoima ihan älytöntä luokkaa muihin verrattuna. Väitän, että tuolla Mersulla ajaessa jokainen gridin kuski voittaisi mestaruuden (no ehkä Latifin, Albonin ja Aitkenin voi jättää listalta), kunhan tallikaverina ei olisi Hamilton.

Samaa pohdin itsekin kun Max pääsi niin lähelle. En odottanut, että Hondalla pääsee noin kovaa. Huomattava etu siinä täytyy olla, kuten muissakin suorapainotteisissa radoissa. Mitään Russellilta pois ottamatta, mutta selittänee osin pientä eroa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Russellin esityksen perusteella voi kyllä myös oikeasti spekuloida kuinka hyvä auto tuo Mersu oikeasti on. Kaveri hyppää ns. uuteen autoon ja ajaa lähes tulkoon heti paaluajan. Hamilton on kyllä yksi gridin parhaista kuskeista, mutta onhan tuo Mersun ylivoima ihan älytöntä luokkaa muihin verrattuna. Väitän, että tuolla Mersulla ajaessa jokainen gridin kuski voittaisi mestaruuden (no ehkä Latifin, Albonin ja Aitkenin voi jättää listalta), kunhan tallikaverina ei olisi Hamilton.
Toki olihan lyhyellä radalla myös puolensa siinä, että Russell pystyi noin lähellä Bottasta olemaan. Kertonee silti jotain tuosta autosta, kun pystyy parin päivän testaamisella olemaan jo paalutaistossa mukana, siinä missä pahimmassa kilpailijatallissa kakkoskuski (Albon) suhaa missä sattuu ja jäi taas kakkososioon.

Aika-ajon jälkeisessä lehdistötilaisuudessa eräs toimittaja esitti aika provosoivan kysymyksen, että tarvitseeko F1 oikeastaan enää edes Hamiltonia ja jokaiselta kuskilta saatiin siihen melko poliittinen vastaus. Mietin kuitenkin itse eilen, että näinköhän Mersu oikeasti tarvitsee Hamiltonin palveluksia, jos joku pystyy noin nopealla aikataululla sopeutumaan autoon. Muutamat testit tuohon päälle ja Russell ajelee jo samoja aikoja Bottaksen kanssa radasta riippumatta. Tallin suorituskyky varmistanee taas helpon valmistajien mestaruuden ensi vuonnakin, joka on heille kuitenkin ensisijainen tavoite.

Hamiltonin tervehtyminen ensi viikon päätöskisaan on vielä kaikkea muuta kuin varmaa, joten aika hyvin tämä sataa nyt Russellin laariin. Ja kyllähän kaverille onnistumisia suo, kun on selvästi ollut jo toista kautta Williamsin kantava voima, mutta omat mokat tai epäonni ovat jättäneet vielä pistetilin nollille.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Aika-ajon jälkeisessä lehdistötilaisuudessa eräs toimittaja esitti aika provosoivan kysymyksen, että tarvitseeko F1 oikeastaan enää edes Hamiltonia ja jokaiselta kuskilta saatiin siihen melko poliittinen vastaus. Mietin kuitenkin itse eilen, että näinköhän Mersu oikeasti tarvitsee Hamiltonin palveluksia, jos joku pystyy noin nopealla aikataululla sopeutumaan autoon. Muutamat testit tuohon päälle ja Russell ajelee jo samoja aikoja Bottaksen kanssa radasta riippumatta. Tallin suorituskyky varmistanee taas helpon valmistajien mestaruuden ensi vuonnakin, joka on heille kuitenkin ensisijainen tavoite.

Hamiltonin tervehtyminen ensi viikon päätöskisaan on vielä kaikkea muuta kuin varmaa, joten aika hyvin tämä sataa nyt Russellin laariin. Ja kyllähän kaverille onnistumisia suo, kun on selvästi ollut jo toista kautta Williamsin kantava voima, mutta omat mokat tai epäonni ovat jättäneet vielä pistetilin nollille.

No onhan Hamiltonin PR-arvo vielä hieman eri luokkaa kuin Bottaksen ja Russellin. Toisaalta kuten itsekin mietit niin onko Mersulla välttämättä tarvetta maksaa 40m euroa erinomaiselle kuskille, kun hyvälle kuskille voisi maksaa 5-6 milliä ja tuloksena olisi silti merkkimestaruus todennäköisesti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aika-ajon jälkeisessä lehdistötilaisuudessa eräs toimittaja esitti aika provosoivan kysymyksen, että tarvitseeko F1 oikeastaan enää edes Hamiltonia ja jokaiselta kuskilta saatiin siihen melko poliittinen vastaus. Mietin kuitenkin itse eilen, että näinköhän Mersu oikeasti tarvitsee Hamiltonin palveluksia, jos joku pystyy noin nopealla aikataululla sopeutumaan autoon. Muutamat testit tuohon päälle ja Russell ajelee jo samoja aikoja Bottaksen kanssa radasta riippumatta. Tallin suorituskyky varmistanee taas helpon valmistajien mestaruuden ensi vuonnakin, joka on heille kuitenkin ensisijainen tavoite.

Minusta Mersu ei välttämättä Hamiltonia tarvitse. Mutta F1 tarvitsee. Hamilton nostelee esille erilaisia epäkohtia ja saa paljon tukea ympäri maailmaa. Samalla F1 on helpompi mennä Venäjälle, Kiinaan, Bahrainiin, Azerbaidzhaniin, Saudi-Arabiaan ja Emiraatteihin, kun Hamilton tasapainottaa F1 maailman antamaa kuvaa, jossa ihmisoikeuksilla ei ole väliä. Vain rahalla.

Joten sanoisin, että Hamilton on paitsi yksi F1 kaikkien aikojen ajajista, lisäksi nykyään ylivoimaisesti tärkein kuljettaja em. syistä. Protesteja F1 toiminnasta tulisi ilman Hamiltonia enemmän ja rahan tekeminen vaikeutuisi jonkin verran.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No onhan Hamiltonin PR-arvo vielä hieman eri luokkaa kuin Bottaksen ja Russellin. Toisaalta kuten itsekin mietit niin onko Mersulla välttämättä tarvetta maksaa 40m euroa erinomaiselle kuskille, kun hyvälle kuskille voisi maksaa 5-6 milliä ja tuloksena olisi silti merkkimestaruus todennäköisesti.

Hamilton on myös aivan ylivoimaisesti Formuloiden suosituin kuski globaalisti ja antaa Mersulle todella paljon väriä tietyn harmaan corporate-imagon päälle. Ehdottomasti rahansa arvoinen äijä.
 

Fordél

Jäsen
Minusta Mersu ei välttämättä Hamiltonia tarvitse. Mutta F1 tarvitsee. Hamilton nostelee esille erilaisia epäkohtia ja saa paljon tukea ympäri maailmaa.

Kyllä, kuten haastamalla vuonna 1892 perustetun Hamilton kellomerkin oikeuteen ja pyrkimällä estää sitä käyttämästä tavaramerkkiä Hamilton kelloissaan.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä, kuten haastamalla vuonna 1892 perustetun Hamilton kellomerkin oikeuteen ja pyrkimällä estää sitä käyttämästä tavaramerkkiä Hamilton kelloissaan.

Jeesustako odotit? Hamilton on aivan samanlainen kuin me muutkin. Ahne ja perso vallalle ja rahalle. Ja kun on rahaa ja valtaa, se antaa mahdollisuuden vaatia typeriä ja nousta sillä otsikoihin. Mutta ei se silti tee tyhjäksi hänen halua vähentää rasismia ja ihmisten aika laajaa kunnioitusta hänen siviilipuoltaan kohtaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös